هدایت شده از 🇵🇸🖊 اهل قلم و قول لیِّن🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا قرآن فقط برای عربها نازل شده است؟
🔻پاســـ🖊ــــخِ شبهه توسط🔻
استاد حیــــــدرے
"زیدعزه"
1⃣ افرادی که شبهه میکنند و معتقدند قرآن فقط برای عربها نازل شده است و برای این ادعای خود به قرآن استناد میکنند افراد بیسوادی هستند که نمیتوانند قرآن را به صورت صحیح ترجمه کنند.
2⃣ قرآن به عربی مبین نازل شده است؛ منظور از عربی مبین فصیح بودن و غیر گنگ بودن قرآن است.
3⃣ اگر عربی بودن به همان معنای اسمی آن یعنی زبان عربی بودن هم باشد از آن نمیتوان چنین برداشتی کرد و گفت فقط برای عربهاست بلکه زبان عربی بخاطر ویژگیهای ممتاز زبانشناختی که دارد، به عنوان زبان وحی انتخاب شده است طبق آیهی ۱۸۵ سورهی بقره قرآن "هُديً لِلنَّاسِ" است، موجب هدایت جهانیان است نه فقط برای عربها.
♻️ نتیجه اینکه:
قرآن میفرماید بر فرض اگر قرآن را بر بعضی غیرعربها نازل میکردیم غیرعربها به آن ایمان نمیآوردند بخاطر اینکه:
اولا: عربهای عصر جاهلیت تعصب داشتند.
ثانیا: اگر غیر عربی بود فصاحت نداشت.
#پاسخ_به_شبههی_ملیگرایان
➠@javadheidari110
➠@sadat_530_hijazi ➠@ramezan_ghasem110
❌شایعه❌
فیلم شبکه های اجتماعی:
عراقی ها در حال مسخره کردن ایرانی ها به خاطر بالا رفتن قیمت روغن در ایران
✅پاسخ✅
@javadheidari110
1️⃣این کلیپ سال گذشته با عنوان «عراقی ها قیمت بالای روغن در عراق را مسخره می کنند» در یوتیوب منتشر گردید.
https://b2n.ir/k15470
2️⃣جمله روی تصویر «جیب دهن جیبه، نسوی تشریبه»؛
یعنی: «روغن رو بیار، سوپ درست کنیم» به نظر میرسد یک ضرب المثل یا طنز عراقی است و از این جمله یا شعارهای تماشاگران چیزی که به ایران ربط داشته باشد،برداشت نمیشود.
3️⃣دشمنان دو ملت ایران و عراق از هیچ دروغ، تحریف و ایجاد شبهه و شایعه ای جهت اختلاف افکنی بین دو ملت، ابایی ندارند که هوشیاری بیش از پیش دو ملت را جهت خنثی کردن این دسیسه ها میطلبد.
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از 🇵🇸🖊 اهل قلم و قول لیِّن🎙
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ مردم چه سهمی در مشروعیتبخشی به ولایت فقیه دارند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
دو بازو برای تحقق یک حکومت آرمانی دینی و اسلامی لازم است:
1⃣ مشروعیت از جانب الله تبارک و تعالی
2⃣ مقبولیت از جانب مردم
یعنی مشروعیت الهی وقتی تحقق خارجی مییابد که از طرف مردم مقبولیت داشتهباشد.
♻️ نتیجه اینکه:
اگر مردم روزی رهبری کسی را نپذیرند، آن حاکم حق ندارد حکومت را با زور و اِعمال قدرت ادامه دهد زیرا بکار بردن چنین شیوهای با هدف حکومت دینی که قصدش زمینهسازی بیشتر برای بندگی خداست سازگار نیست.
بنابراین نقش مردم، نقش محوری مقبولیت و تحققبخشی به مشروعیت الهی است.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست3
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
🕌
🕌
پرســـ❓ــش
⁉️چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) در کربلاست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سفیرسیار و حلقهی وصل بودن
چون حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمیتوانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقهی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.
2⃣ مجاهدتهای علمی
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعهاند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
3⃣ مُحَدِّث بودن
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند.
مُحَدِّث: محدث کسانی هستند که فن جمعآوری احادیث و طبقه بندی روایات را میداند و آن را جمع میکند و یا مینویسد و یا شاگرد تربیت میکند.
محدث اصطلاح ویژهای است و آن اینکه حدیث را مستقیم میشنود
راوی: اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار میگیرد. راویان حدیث را از محدث میشنوند و نقل میکنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
4⃣امکانوجودِچنینروایتیبرایسایرامامزادگان
ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایات اینچنینی بوده اما به دست ما نرسیده باشد.
5⃣ امامزاده بودن
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(عليهالسلام ) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمیشان در بین مردم غلبه دارد.
6⃣ به علت شرایط مکانی زمانی
ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود. زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام )، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمىکردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(عليهالسلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
7⃣ لزوم پایگاه سازی
لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
♻️نتیجه اینکه
باید توجه داشت که آن ثوابها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند:«لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا»
📚نهجالبلاغه خطبهی دوم
هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آنها نمیتوانند برابری کنند. ».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید هیچکس نمیتواند به مقام ائمه بار یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد زیرا همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها هستند.
#عبدالعظیم_حسنی
#ثواب_زیارت_امامحسین
🆔 @javadheidari110
🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌 🕌
@ramezan_ghasem110
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
نظریهی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا:
1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند:
(مفقودالاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه میآید.)
در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایتاند.
بنابراین اگر کسی به عنوان ولیفقیه سردمداری جامعهای را عهدهدار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانهاند.
2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به دو دلیل تعبیری سست و بیاساس است:
۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی میکند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد.
۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطهای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم میتواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند.
۳) وکیل تنها میتواند در امور موکلان خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همهی جامعه او را بپذیرفتهاند بلکه همین که بوسیلهی اکثریت انتخاب شدهباشد، میتواند نسبت به آن اقلیتی که ولایتاش را نپذیرفتهاند نیز ولایت داشتهباشد.
به عبارت دیگر حاکم میتواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند.
♻️نتیجه اینکه:
کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمانشان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ میکند، ولیفقیه نقش وکیل را ایفا میکند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا میکنند در حالیکه آنها نمیدانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند.
بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست4
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟
ولیِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل میکند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ ولایتِ در قانون:
اگر مسئلهای در شرع و قانون آمده باشد، حاکم طبق همان نظر و حکم میدهد که در اینجا ولایت فقیه ولایت در قانون است.
2⃣ ولایتِ بر قانون:
گاهی در برخی مسائل ضرورت و مصلحت اقتضا میکند که آن حکم در قانون نباشد البته در چنین صورتی، خود شرع و قانون این اجازه را صادر کرده است تا اگر قانون جمهوری اسلامی در مسئله یا مقولهای ساکت بود و در آن مبحث نظری دادهنشده بود. در چنین مواقعی که بنبستی ایجاد میشود نظر ولیفقیه حجت است.
♻️نتیجه اینکه:
بر اساس شرع و قانون ولایت فقیه، ولایت بر قانون است و اگر در قانون در مورد موضوعی حکمی داده نشده باشد، دست و پای ولیفقیه بسته نیست و در چنین مواقعی ولایت بر قانون دارد و قول ایشان حجت است.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست5
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری
کارشناس ارشد کلام اسلامی
مدرس حوزه و دانشگاه
⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی
⏺خداشناسی
⏺الحاد
فقه_احکام
اخلاق و مشاوره
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
🔘دوستان خود را دعوت کنید🌹
هدایت شده از سلاله اخلاقی
در عصر غیبت، ملاقات با امام زمان علیهالسلام چگونه ممکن است؟.mp3
4.6M
🦋چشم به راه🦋
⁉️ در عصر غیبت کبری ملاقات با امام زمان (عج) به چه صورت ممکن است؟
الف) هر زمان فردی بخواهد می تواند خدمت حضرت برسد.
ب) به هیچ وجه امکان ملاقات با حضرت ممکن نیست.
ج) ملاقات فقط در صورت صلاحدید امام زمان (عج) ممکن است.
🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
سلام دوستان بزرگوار!
چشم زخم حقیقت دارد. در نهج البلاغه آمده است: «الْعَيْنُ حَقٌ وَ الرُّقَى حَق»؛ «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است».
برای در امان ماندن از چشم زخم، توصیه های دینی را باید عمل کنیم؛ مانند:
ذکر شریف " ماشاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا استفاده از حرز امام جواد علیه السلام. صدقه و استغفار و قربانی کردن نیز از سفارشات دین است.
اما تخم مرغ شکستن هیچ مستند شرعی و عقلی ندارد و در ضمن از دوجهت حرام است.
یک: شکستن تخم مرغ بدون فایده ی عقلانی اسراف است.
دو: در برخی روش ها اسم افرادی را می آوریم که تهمت است.
هم اسراف حرام است و هم تهمت.
#خرافات
#چشم_زخم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
ملاقات با امامزمان در عصر غیبت کبری.mp3
4.6M
⁉️آیا در عصر غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟
پاسخ استاد حیدری👇
1⃣مشاهده به این معناست که فرد را ببینیم و بشناسیم بسیاری از افراد که درعصر غیبت با اذن و صلاحدید امامزمان به محضر حضرت شرفیاب شدند،حضرت را بعد از جدا شدن میشناسند
2⃣درتوقیعامامعصرآمده هرکس زمان غیبت قبل ازخروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کرد،دروغگو و افترا زنندهاست اما این قاعده کلی استثنادارد،هر که ادعا کندهر موقع خودم بخواهم به محضرحضرت میرسم این سخنیباطلاست و افترائی بیشنیست
3⃣قاعدهکلی درغیبتکبری اینست که امکان ملاقاتعمومی وجودندارد براساس فرمایش علمای بزرگ شیعه امکان ملاقات عمومی درعصر غیبت میسر نیست اما اگر به صلاحدید حضرت این توفیق نصیب برخی افراد شود امکان رسیدن به محضر حضرت هست
سید مرتضی فرمودندماقطع نداریم کسی به امام نرسد و بشر نتواند ایشان را ملاقات کندبلکه این امری غیرمعلوم است که راهی بر قطع به آن نیست و اگر گفته شود علت غیبت امام خوف از ظالمین است در جواب میگوئیم این علت درحق اولیاء وشیعیان خاص نیست شیخطوسی در کلماتالمحققین میفرمایند ما تجویز میکنیم بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت حضرت خدمت ایشان رسیده و نفع بردهاند
4⃣دیدارامامزمان تقوا و عملصالح لازمدارد اما اینطور نیست که هر که تقوا و عملصالح داشتهباشد به محضر حضرت شرفیابشود
♻️خلاصهاینکه
قاعده کلی درعصر غیبت اینستکه کسی به محضرحضرت شرفیاب نشود امااگر به صلاحدید حضرت این اتفاق رخدهد نیازمند ملزوماتاست که تقوا وعملصالح ازملزومات این توفیقاست
@javadheidari110
@Solalehakhlaghi
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
آيا طلب مغفرت برای قاتلین ائمه معصومین اشكال دارد و یا اصلا کار درستی است؟
✍️پاسخ:
✅دشمنان ائمه(ع) دشمنان خدا هستند. چنان كه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم:«مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ» هر كسي با شما ائمه و اهل البيت (ع) دشمني كند به حقيقت با خدا دشمني ورزيده است. هر كسي با ائمه (ع) دشمني يا مخالفت كند، كافر و مشرك و اهل جهنم است. چنان كه در بسياري از روايات از جمله در همان زيارت بسيار معتبر جامعه كبيره مي خوانيم:
👈« مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيم» يعني هر كه با شما(ائمه ) مخالفت كند دوزخ جايگاه اوست، هر كسي منكر امامت و مقام و منزلت شما شود كافر است، و هر كسي بر عليه شما وارد جنگ شود ، مشرك است. و هر كسي امر و فرمان شما را اطاعت نكند در درَك اسفل يعني پايين ترين و بدترين نقطه جهنم جاي او است.
👈با اين وصف چگونه مي توان قاتلين ائمه (ع) - كه لعنت خداوند هر لحظه و هر دم بر آنان باد- را مورد دعا قرار داد در حالي كه دعا و استغفار و طلب آمرزش براي هر كسي بيانگر يك نوع دلسوزي و اظهار محبت و علاقه است. يعني همان چيزي كه در بسياري از آيات قرآن از آن نهي شده است.
👈 در سوره مباركه توبه مي خوانيم: « ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيم » (۱) براي پيامبر (ص) و مؤمنان جايز نيست كه براي مشركان از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كنند، هر چند آن مشركان از نزديكان شان باشند، پس از آن كه بر آن ها روشن شد كه اين گروه اهل جهنم هستند.
👈وقتي مي دانيم كه قاتلين ائمه (ع) به طور قطع و يقين اهل جهنم و در بد ترين و پايين ترين جاي جهنم جايشان است، دعا و طلب مغفرت براي شان اولا- هيچ فايده اي ندارد. چنان كه قرآن كريم در مورد منافقين به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: به هيچ وجه براي شان دعا و استغفار نكن، كه اگر هفتاد ( بلكه هفتاد هزار ) بار هم براي شان استغفار كني خدا آن ها را نمي آمرزد. (۲) ثانيا – كسي براي آن ها دعا و استغفار و دلسوزي كند در قيامت هم نشين و همراه آنان خواهد بود.
💥لذا نه تنها دعا و استغفار براي آنان جايز نيست. بلكه تأكيد قرآن و روايات بر اين است كه نسبت به كفار و مشركين و منافقين و همه كساني كه فكر و عقيده و عمل و رفتارشان در نقطه مقابل قرآن و خدا قرار دارند، اظهار تنفر و دشمني علني داشته باشيد و به پيروي از خدا و فرشتگان آنان را مورد لعنت و نفرين خود قرار دهيد.
👈 زيرا آنان شجره ملعونه و به تعبير قرآن« كلمه خبيثه و شجره خبيثه » هستند (۳) قاتلين و دشمنان ائمه (ع) بعد از آن كه فهميدند حق با آنان است به مخالفت با آنان بر خاستند و راه كفر را در پيش گرفتند. چنين افرادي به حكم آيه ۱۶۱ سوره بقره و ۸۷ آل عمران و آيات زيادي از قرآن مورد لعنت خدا و فرشتگان و همه مؤمنان بلكه همه مردم قرار دارند.
📚پي نوشت ها:
۱. توبه ( ۹)، آيه ۱۱۳
۲. همان، آيه ۸۰ و سوره منافقون ( ۶۳ )، آيه ۶
۳. ابراهيم ( ۱۴)، آيه 24
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ "ولایتمطلقه" با "حکومتمطلقه" چه تفاوتی دارد؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ ولایت مطلقه ولایتی است که بر پایهی
"ولایت" ، "عدالت" و "فقاهت" استوار است اما
حکومت مطلقه، حکومتی استبدادی است.
2⃣ ولایت مطلقه هم ناظر درونی (عدالت) و هم ناظر بیرونی (مجلس خبرگان) دارد اما حکومت مطلقه بدون ناظم و چارچوب است.
♻️نتیجه اینکه:
واژهی مطلقه نباید ما را فریب دهد زیرا اینطور نیست که ولایت مطلقه با حکومت مطلقه مثل هم باشند زیرا بین ولایت مطلقه و حکومت مطلقه نسبت تباین برقرار است.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست6
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
audio_2019-02-20_22-42-05.ogg
1.89M
پیرامون روایت: کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت - توضیح دهید.
#طاغوت_پرچم
#انقلاب_قیام
جـــــــــــــوادحیــــــــــدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️ در عصر غیبت رهبر جامعه باید در دورهی کوتاهی انتخاب شود یا مادامالعمر؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
♦️مقدمه
در زمانی که قانون اساسی تدوین میشد پس از بازنگری آن، برخی نظریات مطرح گردید مِن جمله اینکه برخی معتقدند بودند برای رهبری، زمان مشخص شود که خوشبختانه پذیرفته نشد.
🔘برای پاسخ به این پرسش مطرح شده لازم است ابتدا مفهوم تعیین بازهی زمانی، مادامالعمر بودن و مادام الوصف بودن رهبری تبیین شود:
1⃣ تعیین بازهی زمانی❌
اگر برای ولایت فقیه مثلا دورهی ده ساله معین شود ممکن است رهبر، قبل از این ده سالِ تعیین شده، خدایناکرده شروط رهبری از او زائل شود.
2⃣ مادام العمر بودن❌
مادام العمر بودن ولایت فقیه به این معناست که بدون هیچگونه شرط و ناظر، فردی رهبری جامعه را تا پایان عمرش بر عهده گیرد که این همان حکومت استبدادی است.
3⃣ مادام الوصف (مادامالشرط) بودن✔️
مادام الوصف بودن ولایت فقیه به این معناست که در عصر غیبت، تا زمانی که شروط ولایت فقیه (دینشناسی، مدیریت، آگاهی به زمان، عدالت) از او زائل نشود رهبری جامعه را بر عهده دارد.
♻️نتیجه اینکه:
✅ رهبری مادامالوصف است نه مادامالعُمر
زیرا اگر برای رهبری مثلا دورهی ده ساله معین شود ممکن است قبل از ده سال شرایط رهبری از او زائل شود پس انتخاب دورهی ده ساله امری واهی است در حالیکه اگر برای رهبری دورهی زمانی تعیین نشود و مادام الشروط و مادامالوصف باشد به این طریق تا زمانی که شروط رهبری در او هست رهبری او پابرجا خواهد ماند بعلاوه اینکه هر چه زمان بیشتری از رهبری ایشان بگذرد اشراف بیشتری نسبت به مسائل و ادارهی جامعه پیدا خواهند کرد.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست7
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
۰
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کشکول مشکول
نامهای از امام صادق(علیه السلام) به عبدالله نجاشی که بر مسئولان (ریز و درشت) واجب است آن را نوشته و در اتاق خود نصب کنند!
عبدالله نجاشی از دوستداران و پیروان امام صادق (علیه السلام) بوده است. او در عصر خلافت عباسی، به استانداری اهواز منصوب میشود. به همین دلیل در نامه ای از امام صادق (علیه السلام) راهنمایی و نصیحت طلب میکند.
امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به این نامه نیز بعد از دعا در حق عبدالله میفرمایند:
«خبر والی شدن تو بر اهواز مرا هم خوشحال کرد و هم ناراحت، علت خوشحالی این است که شاید خداوند به وسیله تو به شیعیان عزت دهد و ضعف آنان را بر طرف نماید …
و اما ناراحتیام به این دلیل است که مبادا نسبت به دوستان ما لغزشی مرتکب شوی که باعث شود بوی بهشت را هم نشنوی!!
بدان که خلاص و رهایی تو در حفظ خون مؤمنین و دست برداشتن از آزار آنان و رفق و مدارا با مردم است و همچنین در تأنی و معاشرت نیکو و نرمی بدون ضعف و صلابت بدون خشونت..... مبادا درهمی را در راه غیر خدا خرج کنی و مثلا به شاعران متملق یا دلقکان دهی ، جوایز و هدایای تو باید به کارمندان و زحمتکشان داده شود. مبادا چیزی از طلا و نقره برای خود بیاندوزی!
هیچ گاه سیر کردن شکم های گرسنه که آتش غضب خدا را خاموش می کند کوچک مشمار ! ...
بگذار از پستی دنیا به تو خبر دهم:
وقتی حسین بن علی (علیهماالسلام) به سمت کوفه روان شد ابن عباس او را به خدا قسم داد که مرو کشته می شوی !
حسین بن علی (علیهماالسلام) فرمود: من خود، جایگاه کشته شدنم را بهتر از تو می دانم و جز فراق دنیا از آن برایم چیزی نمانده! ای ابن عباس آیا میخواهی داستان امیرالمؤمنین (علیه السلام) و دنیا را برای تو بازگو کنم؟
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به من فرمود:
روزی در هنگامی که فدک تحت اختیار فاطمه (علیهاالسلام) بود به همراه بیلی در قسمتی از آن مشغول کار بودم که ناگهان زنی بسیار زیبا در مقابلم آشکار شد که جمالش دلربا بود… آن زن به من گفت : آیا می خواهی با من ازدواج نمایی تا از این بیل راحت شوی و تمام گنج های زمین را به رویت بگشایم ؟!
به او گفتم: تو کیستی ؟
گفت: من دنیا هستم !
به او گفتم که برو و شوهری دیگر طلب کن، تو در شأن من نیستی و با بیل خود مشغول به کار شدم و اشعاری را زیر لب زمزمه نمودم …
امیرالمؤمنین (علیه السلام) از دنیا خارج شد در حالی که حق هیچ بنده ای بر گردن او نبود و سائر ائمه (علیهم السلام) نیز این چنین بودند .
[ای نجاشی] مواظب باش مؤمنی را نترسانی به فریاد مؤمنین برس!
چرا که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود:
کسی که به فریاد مؤمنی برسد خداوند در قیامت به فریاد او خواهد رسید . کسی که یک حاجت برادر مؤمن خود را برآورده کند خداوند حاجات کثیره او را برآورده خواهد کرد....
وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص۲۱۲
🎲 کشکول مشکول
🍂 @kashkool_mashkool
هدایت شده از 🇵🇸🖊 اهل قلم و قول لیِّن🎙
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷
🔹
🔷
🔹
پرســـ❓ــــش
⁉️از طرفی مجلس خبرگان نظارت بر رفتار رهبر دارد، از طرف دیگر رهبر میتواند مجلس خبرگان را عزل کند پس در این صورت اگر شرایط رهبر جامعه زائل شود کسی نمیتواند او را عزل کند پس با این وجود ناظر بودن
مجلس خبرگان موضوعیتی ندارد؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
مشروعیت مجلس خبرگان مشروعیت الهی است و حکومتی نیست یعنی فقهای مجلس خبرگان فقیهان عادلی هستند که بر اساس آموزههای دینی، به اذن الهی ولایت دارند
تا بر امور رهبری نظارت کنند.
بر فرض اینکه مجلس خبرگان یک نهاد حکومتی باشد که توسط رهبر عزل و نصب شوند، حاکمی صلاحیت عزل و نصب آنها را دارد که شروط رهبری را دارا باشد.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست8
➠ @javadheidari110
🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷
➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
⭕️مقدمه:
برخی مخالفین به جهت اینکه حقیقت تقیه را فهم نکردهاند آن را نفاق و دروغ میدانند در حالیکه اگر دقت کنند خواهند دانست که تقیه، مسئلهای بدیهی و مورد تصریح قرآن است.
1⃣منظور از تقیه این است که:
انسان بواسطهی موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است، جان خود را نجات دهد.
2⃣تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر، استفاده میکند؛ همانطور که:
〽️حضرت ابراهیم در شکستن هیمنهی بتپرستی
〽️مومن آلِ فرعون برای حمایت از موسی
〽️پیامبر اسلام نیز به مدت سه سال برای تبلیغ اسلام به صورت غیر علنی از این روش استفاده کردند.
اهل تقیه ایمان و تصدیق قلبی دارند اما بنابر شرایط و مصلحتِ ایجاب شده آنرا مخفی میکنند.
(قلبا معتقدند اما در عمل نشان نمیدهند.)
3⃣آیات تقیه در قرآن:
✨قرآن کریم می فرماید:«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه- ايمان خود را پنهان مىداشت- گفت:«آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »غافر/28
✨لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»آلعمران/28
مومنین کافران را ولی خود قرار ندهند، اگر چنین کنند هیچ سنخیتی با خدا ندارند مگر اینکه قصد تقیه داشتهباشند
✨مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ..»نحل/106
اهل مکه مرتد شدند بینشان کسی بود که مکره بود اجباراً، بخاطر خوف از کافران کفر بر زبان جاری کرد اما در قلب معتقد به ايمان بود و ظاهرا با کافران همراهیکرد در حالیکه قلبش مطمئن به ايمان بود عماربنیاسر و...
در این آیه اظهار کفر تجویز شده
مفسرین شیعه و برخی از مفسران اهلسنت تصریح کردهاند که از این آیه جواز تقیه فهمیده میشود
4⃣برخی اشکال کردهاند به اینکه آیات تقیه مربوط به تقیه در مقابل کافر است و چرا شما شیعیان نه تنها در برابر کافران بلکه در مقابل مسلمانانِ از اهلسنت نیز تقیه میکنید؟
✍پاسخ:اینجا تنقیح مناط میکنیم
(تنقیح مناط اصطلاحی فقهی است یعنی استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه)
مناط، ملاک و معیارمان خوف از جان و مال و آبروست
اینجا بیان مصداق اتفاق افتاده است.
بنابراین درست است که آیه به تقیه در برابر کفار اذعان دارد اما مورد آن مخصص نیست یعنی هر کجا خوف از جان و مال و آبرو بود باید تقیه کرد.
5⃣گاهی اتفاق میافتد همین تقیهای که واجب است حرام میشود:
〽️مواقعی که اگر فرد تقیه کند درست است که جان و مال و آبروی خود او حفظ میشود اما چون تقیهی او موجب میگردد جان، مال و آبروی دیگری به خطر افتد. اینجا تقیه حرام است.
〽️مواقعی که اصل اسلام در خطر باشد.
نظیر اینکه فردی تفسیر قرآنی نوشته که خلاف قرآن است.
یا بخواهند کعبه و یا مشاهد مشرفه را خراب کنند در این مواقع نباید تقیه کرد بلکه باید جان، فدای کعبه و شعائر دین گردد.
امام خمینی فرمودند:گاهی وقتها تقیه حرام است.آن وقتی که انسان دید که دین خدا در خطر است نمیتواند تقیه بکند.آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیه در فروع است،در اصول نیست. تقیه برای حفظ دین است،جایی که دین در خطر بود،جای تقیه نیست
📚صحیفهامام/ج۸
امامحسین تقیه نکردند زیرا اصل اسلام در خطر بود و علی الاسلام السلام.
♻️نتیجهاینکه
✳️تقیه از مشخصههای مکتب اهلبیت میباشد که مبتنی بر عقل و فطرت است.
تقیه از مسلمات است و شیعه مشهور به تقیه است زیرا بیش از سایر امتها تحت فشار حداکثری از سوی دشمنان بودهاست؛ لذا تقیه را شعار خود قرار داده و مجبور بوده است به خاطر صلاح حال مسلمین تمسک به تقیه کند.
▫️تقیه مخالفت با حق در ظاهر نه در قلب، برای حفط جان، مال و در شرایط سختی که جرأت اعلام ندارد.
◾️نفاق موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است.
☑️ تقیه نه تنها نفاق نیست بلکه نقطهی مقابل نفاق است.
#شبهات_ماه_ربیع
#وحدت
#تقیه
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🍃سوال
چرا در قاره ی آمریکا و استرالیا هیچ پیامبری نیامده؟
🍃🌺 پاسخ
⚛ بر چه اساسی میگید نیامده اینکه ما نمی دانیم نیامده که دلیل بر نیامدن نیست پس ما علم نداریم که آیا آمده است یا نیامده است پس ندانستن ما دلالت برنیامدن ندارد
⚛ در قرآن کریم آمده:«لکل قوم هاد»همه ی اقوام هدایتگر داشتند.
⚛خداوند در قرآن کریم می فرماید:«و لقد ارسلنا رسلا من قبلک» یا رسول الله قبل تو ما پیامبرانی را ارسال کردیم
«منهممن قصصنا علیک و منهم من لم نقصص علیک »برخی از انبیا را داستانهایشان را برای تو گفتیم خیلی از اینها هم بودند که قصه ی اینها را برای شما بیان نکردیم.
پس اینکه اولا پیامبران زیادی بودند و ثانیا قصه ی اونها برای ما نقل نشده ما نمی دانیم اینها کجا بودند
⚛ پروردگار عالم انبیاء را برای هدایت بشر فرستاده اما به هر دلیلی اگر اتمام حجت بر گروهی نشود اینها حجت ظاهری ندارند اما حجت باطنی که عقل است و به آن پیامبر باطنی هم گویند که دارند فطرت و وجدان دارند اگر بر اساس عقل و فطرت عمل کرده باشند اهل نجاتند قرآن می فرماید:«ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» ما هیچ قومی را عقاب نمی کنیم مگر برایشان اتمام حجت شده باشد.
⚛ اساسا تقسیم بندی قاره ها به آمریکا،استرالیا،چین،ژاپن ... اینها بر می گردد به چند صد سال اخیر و سابقه ی طولانی نداره.
تقسیم بندی دنیا در زمان های گذشته که اینچنین نبوده تمام دنیا بر محوریت امپراطوری می گشته امپراطوری بزرگ ایران و روم بعدها به تدریج امپراطوری چین و یونان و امپراطوری های مختلفی اضافه شده.
♻️نتیجه اینکه
پیامبران اگر چه در منطقه ی محدودی مبعوث می شدند به امپراطوری ها و ممالک دیگر یا بوسیله ی مبلغ یا توسط نامه معارف خود را می رساندند
#عقائد
#نبوت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═