eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
362 ویدیو
162 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐«آخرالزمان» آخرین دوران حیات بشر ♦️ «آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. 🔷 در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، تا وقوع قیامت را شامل می‌شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (علیه‌السلام). 🔶 در دوران معاصر، عده‌ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد مطهری، سید قطب، سید محمدباقر صدر و... 🔷 با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف: آیه ۱۳۸، انبیاء: آیه ۱۰۵، صافات: آیه ۱۷۱ و ۱۷۲) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران در زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل، به‌عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده‌اند . 🔶 آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می‌دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. 🔷 چنین آینده‌ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند، بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند. 🔶 در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که باید در آن، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده‌ی الهی ادامه دهد. 🔷 شناخت آخرالزمان یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است. نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی، چنین می‌نمایاند که در میان همه خواسته‌های ضدونقیضش، امروز یکی هست که همه در آن مشترک‌اند؛ همه اقوام ملل یک‌صدا خواهان «آزادی»اند. 🔶 در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در آخرالزمان ظاهر می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بر فراز منبر فرمود: 🔷 «مهدی از عترت و اهل‌بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می‌کند»[1] و نیز فرمود: «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می‌آید و خداوند به‌وسیله‌ی او زمین را پر از قسط و عدل می‌نماید»[2] و امام باقر (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «دولت ما آخرین دولت‌هاست...».[3] 🔻 روایات معصومین (علیه‌السلام) نشان می‌دهد: 🔷 با سپری شدن این دوران، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌شود. 🔻 آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود: 🔹 دوران نخست که در آن انسان به مرحله پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد. 🔸 دوران بعد، عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود. 🔷 کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی (عج‌الله تعالی فرجه) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. [4]. 🔶 در آخرالزمان دشمن و به‌ویژه صهیونیسم با تشکیل مکتب‌های به ظاهر دینی و مختلف ضاله و شبهه افکنی در اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و ایجاد فرقه در مکتب اصیل شیعه قصد منحرف کردن این جریان الهی را دارند. 🔷 به‌طوری که در کتاب‌ها و فیلم‌های خود جریان ظهور را وارونه جلوه داده و غرب را منجی بشریت معرفی می‌کنند. ♦️ قرآن کریم می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[5] می‌خواهند نور خدا را به دهان‌هایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‌کننده نورخویش است، اگر چه کافران را ناخوش آيد. 🔻 پی‌نوشت ها: [1] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۱،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۷۴. [2] . لطف‌الله صافی گلپایگانی، منتخب‌الأثر، ج۱، قم: نشر سیده معصومه،۱۳۷۷، ص ۱۷۱. [3] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۳۳۲. [4] . مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت، قم: نشر میراث ماندگار، ۱۳۸۹، ص ۳۹. [5] . سوره صف آیه ۸. https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 💢 💢 💢 پرســـ❓ــــش ⁉️فرزندان حضرت آدم چطور ازدواج‌ کردند پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم و حوا، سه قول مطرح می‌باشد🔻 1⃣ فرزندان آدم با افرادی از باقیمانده‌ی انسان‌های قبل از نسل آدم و حوا ازدواج کردند. الف) با توجه به علم دیرینه شناسی و با توجه به مکالمه فرشتگان با خدا در سوره بقره آیه 30 فهمیده می‌شود که قبل از حضرت آدم انسان‌هایی شبیه به حضرت آدم زندگی می کرده‌اند. ب) این نظریه هیچ تاییدی از قرآن و روایات ندارد، اما چون افرادی ازدواج خواهر و برادر را حرام ذاتی و فطری می‌دانسته‌اند، برای فرار از محذور ازدواج خواهر و برادر، بدان متوسل شده‌اند. 2⃣ خداوند برای فرزندان آدم همسرانی از حوریان یا جنیان فرستاد. این دیدگاه مؤیداتی در روایات حضرات معصومین علیهم السلام دارد 📚وسائل الشيعة، ج20، ص: 365 ❓برخی مضمون روایات را مخالف صریح قرآن و اعتبار عقل می‌دانند چون جنس حور و جنیان از آدمیان نیستند و نمی‌توانند از آدمیان فرزند بزایند. ☑️در پاسخ به این اشکال باید بگوئیم: اولا: عقل هیچ مخالفت و محذوری با ازدواج جن و حوری با ادمیان ندارد. ثانیاً: اگر یک طرف ازدواج فرزند آدم و طرف دیگر حور یا جن باشد، تکثیر نسل از آدم و حوا، صادق می‌باشد و هیچ منافاتی با آیه اول سوره نساء نخواهد داشت وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً 📖سوره نساء/1 و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت 3⃣ فرزندان آدم، خواهر و برادر با هم ازدواج کرده‌اند. ❓ممکن است در اشکال به این دیدگاه گفته شود: پس محذور ازدواج با محارم چه می‌شود؟ در پاسخ گفته می‌شود: اولا: طبق آیات شریفه قرآن کریم، حکم مخصوص خداست (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه) 📖سوره یوسف/40 ثانیاً: حکم ممنوعیت ازدواج با محارم تا آن زمان ابلاغ نشده بود. ثالثا: علامه طباطبایى (ره) می‌فرماید: حکم ازدواج، یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است. حکم تکوینى نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتداى خلقت به خاطر ضرورت بقاى نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حرام نگردد بعد که ضرورت برطرف شد، حکم حرمت بیاید. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص232 ♻️نتیجه اینکه: با توجه به اینکه این مساله، جزء ضروریات دینی نمی‌باشد، پذیرش هر کدام از دیدگاه‌ها هیچ ضربه‌ای به اعتقاد فرد نمی‌زند و خللی در اعتقاد و ایمان او ایجاد نمی‌کند پس فرد در پذیرش هر کدام از اقوال مختارست. 🆔 @javadheidari110 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 @ramezan_ghasem110
🕌 من از «الیوم اکملتُ لکم» اینگونه فهمیدم خدا با مهرِ او دینِ مرا اندازه می گیرد🌹 @javadheidari110
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 شروط امامت: تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معصوم بودن امام 🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از : 〽️ممتنع بودن تسلسل امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و تسلسل لازم می‌آید. پس بنابر قاعده‌ی عقلی، امام عصمت دارد. 〽️حافظ شرع بودن چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم می‌آید. 〽️واجب‌الاطاعه‌ بودن کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است. 〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد. ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد. اگر بگوئیم امام گناه نمی‌کند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست. اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد. علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه می‌شود نه سلب اختیار. 〽️اسوه بودن تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت می‌شوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجه‌شان نسبت به اقل عوام‌الناس نیز کمتر می‌شود. بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم‌ نقض غرض انجام نمی‌دهد. 2⃣ افضل بودن امام دو قاعده در افضلیت: ۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است. ۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است. امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضل‌الناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است. طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضل‌اند و ابوبکر و ... مفضول‌. ابن ابی‌الحدید معتزلی در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه در خطبه‌اش می‌گوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیه‌السّلام) مقدم داشت. یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیه‌السلام فاضل است. 3⃣ انتصابی بودن امام طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمی‌تواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است. پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغ‌اند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ... پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست. یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگی‌های امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیره‌ی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر می‌رفتند برای خود جانشین مشخص می‌کردند و ایشان هیچ‌گاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمی‌کردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین می‌گذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری می‌کند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد. 4⃣ حاکم بودن امام پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیه‌السلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه 5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام طبق منابع شیعه و اهل‌سنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند. سوال جدی ما از اهل‌سنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علی‌بن‌ابیطالب چه عناوینی بکار می‌بردند تا آنها باورتان شود که ایشان امام‌اند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ پرســـ❓ــش ⁉️ امام زمان در جزیره‌ی خضراء سکونت دارند یا مثلث برمودا؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 🛶 نکاتی پیرامون جزیره‌ی خضراء 1⃣ مرحوم علامه‌ی مجلسی -رحمه‌الله‌علیه- از علی‌بن‌فاضل روایت مفصلی را نقل می‌کنند و در آن اشاره به جزیره‌ی خضراء و زندگی کردن فرزندانی از نسل امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- می‌کند که بخاطر این عبارتی که علامه آورده‌اند اینگونه استفاده می‌شود که این روایت اعتبار و سندیت چندانی نزد علامه ندارد. آن عبارت از این قرار است: مرحوم مجلسی می‌فرمایند: "چون در کتابهای معتبر به این حدیث دست نیافتم آن را در فصلی جداگانه آوردم" 📚بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۵۹ 2⃣ بسیاری از بزرگان از جمله شیخ آقا بزرگ تهرانی جریان جزیره‌ی خضراء را تخیّلی می‌شمارند. 📚 الذریعه، ج۵، ص۱۰۸ 3⃣ در متن این ماجرا تناقضات و سخنان بی‌اساس و بی‌مبنائی مشاهده می‌شود. 4⃣ در سند این روایت افراد مجهول و ناشناخته‌ای وجود دارد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⛵️ نکاتی پیرامون مثلث برمودا: مثلث برمودا، منطقه‌اى است از دریاى کارائیب در شرق آمریکا مرکزى که کشور کوبا و هاوانا و دهها جزیره دیگر در نزدیکى این مثلث قرار دارد. در دهه ى پنجاه و شصت قرن بیستم روزنامه‌ها و مجلات آمریکایى در راستاى سیاست‌هاى دولت آمریکا، دهها داستان و افسانه پیرامون این مثلث ساختند و آن را منطقه‌اى اسرارآمیز معرفى کردند که هر موجود زنده‌اى در این منطقه وارد شود با نیروى ناشناخته‌اى در کام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسیله‌اى چون هواپیما و کِشتى و قایق وارد این منطقه شود توسط نیروى ناشناخته‌اى منهدم خواهد شد. اما این داستانها به منظور ایجاد یک پایگاه نظامى مطمئن در نزدیکى کشور کوبا که متحد اتحاد جماهیر شوروى در دل قاره‌ی آمریکا بوده برای پوشش نهادن بر انجام عملیات نظامى و انهدام کشتى ها و هواپیماهاى کوبایى بوده‌است. در مثلث برمودا نه جاذبه‌اى قوى وجود دارد و نه نقاط اسرارآمیز و ناشناخته؛ هم اکنون روزانه هزاران کشتى و قایق و ... در مثلث برمودا تردد دارد و هیچ خطر ناشناخته‌اى آنها را تهددى نمى‌کند. ♻️خلاصه اینکه: ✳️به دلیل وجود: 〽️راویات مجهول 〽️تناقضات 〽️و... نمی‌توان جریان جزیره‌ی خضراء را در رابطه با امام‌زمان بپذیریم. ✳️ هیچ مقوله‌ی علمی جریان مثلث برمودا را تائید نمی‌کند. ✳️ طبیعتاً داستان‌هائی که در رابطه با امام‌زمان با مثلث برمودا و جزیره‌ی خضرا آورده شده افسانه‌ای بیش نیست. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیفیت اذان ، نزد شیعیان و اهل سنت چگونه است❓ ...................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: اذان نزد شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام همان‌گونه که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند به این وجه است: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏(1) نکته دوم : شهادت به ولایت امام علی علیه‌السلام در اذان در نظر فقهای شیعه ،استحباب بوده و آن را جزء اذان نمی‌دانند. امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند:« أشهد أنّ علياً ولي الله» به‌عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به‌قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.(2). نکته سوم :علت استحباب شهادت به ولایت امام المتقین ، روایاتی است که از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام صادرشده است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید :«... پس هرگاه شخصی از شما گفت لا اله الا الله ، محمد رسول‌الله پس باید بگوید علی علیه‌السلام ،امیرالمؤمنین است.(3) نکته چهارم :درباره فصول و کیفیت اذان نزد اهل سنت ،بین علمای آنان اختلافات زیادی وجود دارد. ابن رشد قرطبی می‌گوید:«علمای اهل سنت به چهار دسته درباره اذان اختلاف پیدا کردند : اول ان است که تکبیر را دو بار بگوییم و شهادتین را چهار بار و بقیه فصول را دومرتبه، که امام مالک و مذهب اهل مدینه چنین است.قول دوم اذان اهل مکه است که امام شافعی قائل به آن است ؛ تکبیر شهادتین را چهار بار و بقیه فصول اذان را دومرتبه بگوییم و قول سوم اذان کوفیان است که تکبیر را چهار بارو بقیه فصول اذان را دومرتبه میگویند ابوحنیفه قائل به آن است .و قول چهارم اذان بصریان است که ابتدا تکبیر را چهار بار میگویند سپس شهادتین وحی علی الصلوه وحی علی الفلاح را هرکدام سه بار تکرار می‌کنند سپس از اول شروع می‌کنند و برای بار سوم ایضاً تکرار می‌کنند و حسن بصری و ابن سیرین قائل به آن هستند »(4) پی‌نوشت‌ها: 1. من لا يحضره الفقيه ،ج1، ص 203 2. اجوبة الاستفتاءات امام خامنه‌ای ، ج 1 ، ص 133 3. الاحتجاج ، ص 232. 4. شرح بداية المجتهد ج1 ص 247_248 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 پرســـ❓ــش ⁉️چرا مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟ ⁉️چگونه ممکن است این تعداد کثیر به سخن حضرت عمل نکنند و بعد از جریان غدیر منکر آن شوند؟! پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه سند حدیث غدیر متواتر و غیر قابل خدشه است، همچنین دلالت حدیث بر ولایت مولا نیز با وجود قرینه‌های متعدد از مسلمات است. اما چرا این همه جمعیت انکار کردند؟! 1⃣ نوع حکومت و سیستم اداره‌ی مناطق قومی قبیله‌ای بوده است و طبق حرکت و نظر رهبران و رئیسان آن قبایل، توده‌ی مردم نیز همراه می‌شدند. 2⃣ تهدید و تطمیع مردم توسط صاحبان زر و زور و تزویر که جرات بیان حقایق را نداشتند. 3⃣ وقتی در زمان حیات رسول خدا، خلفای اهل‌سنت به وضوح و بیش از هفتاد مرتبه با امر و نهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت کردند هیچ استبعادی ندارد بعد از شهادتشان نیز چنین کنند. 🔻نمونه‌ای از شواهد علامه شرف الدین در کتاب النص و الاجتهاد به موارد متعددی اشاره دارند: 〽️جریان جیش اسامه و مخالفت صریح خلفا با کلام رسول خدا که فرمود: لعن الله من تخلف عن جیش اسامه 〽️صلح حدیبیه و مخالفت عمر با رسول خدا 〽️رزیه و مصیبت یوم الخمیس _روز پنجشنبه_ و تهمت هذیان به رسول خدا ♻️خلاصه اینکه: طبق شواهد تاریخی پیامبر در زمان حیات خویش نه تنها در واقعه‌ی غدیر بلکه بارها به صراحت و کنایه فرموده بودند که علی (علیه‌السلام) جانشین و وصی ‌ایشان است و همه بر این امر واقف بودند ولی با این وجود باز عده‌ای دست از کارشکنی برنداشتند؛ نظیر کارشکنی در جریان حدیث اثنی‌عشر و... پس بعید نبود بعد از حیات آن حضرت نیز نه تنها خود از فرامین پیامبر سرپیچی کنند بلکه به تطمیع و تهدید دیگران نیز بپردازند. بنابراین برخی بخاطر حسد، برخی بخاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت با مساله خلافت و جانشيني رسول خدا و برخی نیز به خاطر تعصبات قبيله‌ای در صف مخالفان غدیر قرار گرفتند زیرا سیستم اداره‌ی آن منطقه سیستم قومی قبیله‌ای بود و مردم تابع رئیس قبیله‌ی خود بودند. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
🌸🌸 🌸 ⁉️چرایی برده‌داری در اسلام پاسخ جناب استاد جواد حیدری را از طریق لینک موجود بشنویم👇👇👇👇👇 http://atf.morsalat.ir/uploads/t4Zb1FWUe9V5SQ0S6MLb57XekHklQMp25ZFpPlfQ.mp3 موارد بیشتر: http://www.atf.morsalat.ir/p/xeml73oywr4d9qbr @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍گفت نظرت در رابطه با ابوبکر چیست؟ گفتم بنظرم از رسول خدا صلی الله علیه واله هم مقامش بالاتر است!!! ⁉️ گفت ما اهل تسنن چنین اعتقادی نداریم پس چطور شما شیعیان چنین چیزی می گویید؟؟!! 🔸گفتم برای این حرفم دلیل دارم و آن هم این است که پیامبر خدا صلی الله علیه واله بعد از ۲۳ سال زحمت کشیدن و خون دل خوردن فکرش به اینجا نرسید که برای خودش جانشینی انتخاب کند؛! اما ابوبکر در هنگام مرگش گفت بعد من عمر جانشینم خواهد بود تا مردم گمراه نشوند!!!! ✅ این برای اونایی که منکر غدیر شدند. @javadheidari110
✍ نکات کاربردی برای بررسی سند احادیث شیعه ⭕️ در كتب حديث هنگام نقل حديث از اميرالمؤمنين(ع) ، نام آن حضرت (علي ع) يا لقب « اميرالمؤمنين(ع) » ذكر مي شود و غالبا از كنيه ايشان كه «ابوالحسن» است استفاده نمي شود. امام حسين و امام حسن و امام علي بن الحسين(عليهم السلام) در كتب حديث قديم نه با كنيه يا لقب بلكه با نام خود ياد مي شوند. ❎اما کنیه ی امامان بعدی چنین است: ابوجعفر (ع) = امام محمد باقر (ع) ابوعبدالله (ع) ، الشيخ (ع) = امام جعفر صادق (ع) ابوالحسن (ع) ، العبد الصالح (ع) = امام موسي كاظم (ع) ابوابراهيم (ع) = امام موسي كاظم (ع) ابوالحسن الثاني (ع) = امام رضا (ع) ابوجعفر الثاني (ع) = امام جواد (ع) ابوالحسن الثالث (ع) = امام هادي (ع) ابو الحسن العسكري (ع) ، صاحب العسكر(ع) = امام هادي (ع) ابومحمد العسكري (ع) = امام حسن عسكري (ع) العسكريَّيْن (ع) = امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) أحدهما (ع) = امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) [ مربوط به مواردی که یکی از راويان شك دارد كه حديث از كداميك از اين دو معصوم است ] الصاحب ، صاحب الناحية ، صاحب الدار ، صاحب الأمر (ع) = امام زمان (عج) الكاظمَيْن (ع) = امام موسي كاظم (ع) و امام جواد (ع) « عالم » در كتب اربعه براي امام صادق (ع) و گاهي براي ديگر امامان ديگر بكار رفته است. گاهي مشخص نيست كدام امام مورد نظر است. « ابوالحسن الاول » و « ابوالحسن الماضي » و « الماضي » امام كاظم (ع) است. گاهي « ابوالحسن الماضي » بين ايشان و امام رضا(ع) مردد است. گاهي به جاي « ابوالحسن الثالث » يا « ابوالحسن الثاني » ، به اختصار « ابوالحسن » اطلاق شده که مقصود راوی باید با توجه به قرائن دیگر معلوم گردد. مقصود از « فقيه » غالبا امام هادي (ع) و گاهي امام حسن عسكري(ع) و گاهي امام مهدي (عج) است. در مواردي نيز معلوم نيست اشاره به كدام معصوم است. « الرجل » در كتب اربعه غالبا براي امام هادي (ع) به كار رفته است. گاهي نيز امام جواد ، امام عسكري و امام زمان (عليهم السلام) منظور هستند. در مواردي نیز معلوم نيست كداميك از اين چهار امام مورد نظر است. « العسكري » به صورت مطلق غالبا امام هادي (ع) است اما گاهي مردد بين امام هادي و امام حسن عسكري (علیهما السلام) است. ⭕️ آنچه گفته شد تنها بيانگر ادبيات غالب در ميان محدثان قديم است و لزوما در همه موارد صدق نمي كند زيرا به ندرت اشتباهات يا تصحيفاتي رخ داده است مثلا ندرتاً ناسخان «ابوالحسن ثالث» را « ابوالحسن اول » نوشته اند. بديهي است در موارد شك بايد به قرائن موجود در كلام بويژه طبقه ي راويان مراجعه كرد. 📚 منابع: 1. علم الحديث ، كاظم مديرشانه چي، صص192-194. 2. دراسات في علم الدراية (تلخيص مقباس الهداية) ، علي اكبر غفاري صفت ، محمدحسن صانعي پور ، ص301. 3. نرم افزار دراية النور ، نسخه 1.2 ، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ ✅تخریب شخصیت دیگران حرام و گناه است که بصورت های مختلفی انجام می شود. ⭕️انواع زیر آب زنی: 1⃣ ارائه گزارش نادرست در خصوص یک فرد این بدان معنی است که عملی که از سوی فردی سر نزده است به وی نسبت داده شود و تلاش شود با استفاده از شواهد و مدارک ساختگی کاری را به فردی نسبت داده یا از او سلب کنند. 2⃣ ارائه گزارش صحیح در خصوص یک فرد. در این شیوه یک عمل نادرست فرد برجسته شده و با بزرگ نمایی به رئیس گزارش می شود تا به این ترتیب موقعیت کاری وی تضعیف شود و یا آنکه جایگاه اجتماعی او تخریب گردد. 3⃣ ترکیب اطلاعات صحیح و نادرست در خصوص یک فرد. زیرآب زن حرفه ای معمولا از این شیوه برای دستیابی به اهداف خود بهره می برد بدان معنا که کارها و رفتار های کسی که قصد تخریب او را دارد به شیوه دلخواه خودش تفسیر کرده و نظرات شخصی خودش را به دیگران القا می نماید. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣مدرسه‌ی صفیر امامت مدرسه‌ی تابستانه‌ی کلام در موضوع "امام شناسی" ♦️یک دوره‌ی ۳ روزه به صورت فشرده توسط "اساتید برتر کشوری" که به ابعاد مختلف مسئله‌ی امامت پرداخته خواهد شد. ♦️موضوعات: الف) امامت در قرآن ب) شبهات امامت ج) نظریه‌ی امامت د) شئون و مقامات امامت ه) نگرش تاریخی به امامت و) امامت پژوهی مستشرقان ♦️اساتید دوره حجه‌الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی(زیدعزه) استاد جواد حیدری (زیدعزه) استاد محمد جندقیان. " استاد احمد فروشانی. " استاد حسین نصیری. " استاد جعفر رضایی. " 🔘برگزار کننده: اداره‌ی آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ی قم شعبه‌ی "اصفهان" 📆زمان برگزاری: 21 تا 23 تیرماه 🕰ساعت: 8 صبح تا 18 ☑️مکان : متعاقبا اعلام خواهد شد. 📝 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: dte.bz/emam ☎️شماره‌تماس‌جهت‌کسب‌اطلاعات بیشتر⬇️ 03132208001 ⬅️داخلی: 7282 🆔 @javadheidari110 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 پرســـ❓ــــش ⁉️چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛«مردی از اهل‌بیتم که هم‌ اسم، هم‌ شکل من و شکافنده‌ی علوم است را درک می‌کنی» 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469 2⃣ در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعه‌دهنده» معنا شده است. راغب اصفهانی در مفردات خود می‌نویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته می‌شود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه می‌نویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیه‌السلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانش‌ها «باقر» ناميده‌اند» 📚مفردات الفاظ القرآن، ص: 138 ♻️نتیجه اینکه: لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است. 🆔 @javadheidari110 🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹 @ramezan_ghasem110
✅گردوی بی مغز ✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می ‌جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می‌ رویم. 🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 @Taamemanavi @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم) 〰️〰️〰️ 4. چند حدیث 4.1. اعتقادی 🔺 جواز توسل : الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172). . ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20). . 🔺 کشف شیطانی «به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. ) . 🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری «َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217) و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى‏» ( همان،ج5،ص117) . ➖➕➖ 4.2. اخلاقی 🔺 نشانه خوشبختی «إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263). . 🔺 وصیت به پیروانشان ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175). ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔘 🔘 🔘 🔘 شرور و عدل الهی 🔻تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 🔴 کسانی که اعتقاد به وجود خدا ندارند، هیچ دلیل، برهان و استدلالی بر نفی خدا اقامه نکرده‌اند. آنها معتقدند وجود خدا برای‌شان اثبات نشده ولی هیچ دلیلی بر نفی خداوند اقامه نکرده‌اند؛ البته تفکر غالب خداناباوران این است که فقط امور حسی و تجربی معرفت‌زاست. در این بین «جی_ال_ مکی» ادعا کرده است برای نفی خدا دلیل دارد و نام دلیلش را برهان شر گذاشته‌است. او معتقد است خدای ادیان: ۱) قادر مطلق است. ۲) عالم مطلق است. ۳) بخل نمی‌ورزد «مکی» بر این باور است: در عین حالی که خداباوران، خدا را خیرخواه مطلق می‌دانند اما چرا با این وجود خدای آنها خالق شرور و بلاها است. او معتقد است قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه بودن (بخیل نبودن )، با وجود شرور در تضاد است‌ و این تضاد را خداباوران چگونه پاسخ می‌دهند! به همین جهت طبق اعتقاد او: 〽️یا خدایی که ادیان ادعا می‌کنند وجود ندارد 〽️یا شر وجود ندارد. ⬅️و حال آنکه شر در عالم موجود است پس خدای ادیان توهم است. ✅اما تحلیل : 🔴اقوال مختلف در مورد شرور: 1️⃣ شر عدمی است: این قول را اول بار به افلاطون نسبت داده اند. ما در عالم شر نداریم، بیماری یعنی عدم سلامت، مرگ یعنی عدم حیات و... امور عدمی خالق نمی خواهد. 2️⃣ شر امر قیاسی، اضافی و نسبی است در عالم هر چه خدا خلق کرده خیر است؛ نظیر مار، عقرب، سیل، زلزله اما وقتی انسان در مقام مقایسه برمی‌آید و به عنوان مثال انسان را با عقرب، یا زلزله را با کشتن انسان مقایسه می‌کند، مفهومی به نام شر را انتزاع می‌کند؛ در حالی که هر کدام از اینها به جای خود نیکوست و بر اثر مقایسه و نسبت دادن به همدیگر است که مفهوم شر درست می‌شود. پس شر یک امر نسبی، مقایسه‌ای است و حقیقتی مستقل ندارد تا بتوانیم آن را به خدا نسبت دهیم. 3️⃣ شرور اموری وجودی و دارای حقیقت‌اند و با قدرت و علم خداوند تعارضی ندارند وجود شر، مصیبت و بلا در عالم هستی یک واقعیت انکارناپذیر است که همه‌ی انسان‌ها به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در پاسخ به این پرسش که آیا وجود شرور با علم و قدرت الهی ناسازگارند؟ باید عرض کنم شرور دارای اقسامی است: 🅾️ شروری که اکتسابی‌اند اینگونه شرور به دست خود انسان ایجاد می‌شوند مانند اینکه: اگر انسان بهداشت را رعایت نکند بیمار می‌شود. اگر تنبلی کند موفق نمی‌شود پس بیماری و عدم موفقیت ارتباطی به خدا ندارد بلکه بر اثر سوء اختیار خود انسان بوده است 🅾️ شروری که از جانب خداست: از آن جهت که خداوند حکیم است این قسم از شرور هیچ منافاتی با قدرت مطلق و علم بی‌نهایت حضرت حق ندارد زیرا خداوند، قادر، عالم و خیرخواه است فلذا اگر اینگونه امور تحلیل صحیح شود، مشخص می‌گردد که این شرور: ۱. گاهی موجب پرورش روح و تقویت اراده است ۲. گاهی به خاطر رسیدن به کمالات برتر است. ۳. گاهی کفاره‌ی گناهان انسان است‌. ۴. گاهی آزمایش الهی است ۵. گاهی ارتقاء درجه است ♻️بنابراین: بر اساس وجدان، آیات و روایات، شرور اموری هستند حقیقی که برخی از آنان ساخته‌‌ی بشر و برخی نیز از جانب خداست که البته آن دسته از شروری که از جانب خداوند است براساس حکمت بوده و هیچ منافاتی با علم و قدرت الهی ندارد بعلاوه اینکه خداوند در اثر صبر به صابران پاداشها ی نیکو عطا می‌کند. {وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ} 📖۱۵۵/بقره {وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ} 📖۳۵/انبیاء @javadheidari110 🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘🔘 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا