هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️
🔆
〽️
🔆
پرســـ❓ــش
⁉️ مگر امیرالمومنین (علیهالسلام) نفرمودند:{أَنَا صِرَاطُ اَللَّهِ اَلْمُسْتَقِيمُ وَ عُرْوَتُهُ اَلْوُثْقَى اَلَّتِي لاَ اِنْفِصٰامَ لَهٰا}(۱)
پس چگونه است که ایشان در نماز از خداوند درخواست هدایت به صراط مستقیم دارند و میفرمایند: {اهدانا الصراط المستقیم} آیا چنین درخواستی تحصیل حاصل نیست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
درخواست ایشان برای حصول هدایت نبوده تا تحصیل حاصل شود بلکه برای "دوام" و "ثبوت" بوده است، بدین معنا که " خدایا من بر صراط مستقیم هستم، با عنایات خودت مرا در این مسیر ثابت قدم بدار.
اَللّهُمَّ ثَبِّتْنى عَلَى الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الاَْقْدامُ وَاجْعَلْ سَعْیى فیما یُرْضیکَ عنّى یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ(۲)
⚡️ناگفته نماند چنین سوالی در مورد رسول خدا -صلیاللهعلیهوآله- اولیست زیرا درقرآن آمده است:
فَاسْتَمْسِكْبِالَّذيأُوحِيَإِلَيْكَإِنَّكَعَلىصِراطٍمُسْتَقيم(۳)
📝پینوشت:
۱)📚بحار الأنوار،ج۸،ص۷۰
۲) فرازی از دعای هنگام وضو
۳) 📖سورهی مبارکهی زخرف آیه ۴۳
🆔 @javadheidari110
〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🅰آیا سحر و جادو واقعیت دارد یا امری خرافیست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
🔻مقدمه
سحر،جادو و ارتباط با جنیان از امورىست كه واقعیت دارد، از گذشته تاكنون كسانى بودهاند که داراى این علماند، سحر و ارتباط با جنیان علمىست كه شرعا یادگیرى،یاد دادن و استعمال آن حرام است،البته یادگرفتن این علوم براى كسانى كه هدفشان ابطال سحر و یا مبارزه با مدعیان دروغین نبوت است،اشكال ندارد
شایان ذكر است:گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولى اینطور نیست که ما به محض مواجه شدن با هرمشکلی گمان کنیم سحر شدهایم
🔘نکتهی اول که در این رابطه حائز اهمیت است،اینکه ما راه ورود جن را به زندگیمان ببندیم لذا میبایست از برخی کارها که موجب ورود جن به زندگیمان میشود پرهیز کنیم از جمله اینکه
🕸دنبال علوم غریبه و سحر و جادو و طلسم و...نرویم
🕸مواظب باشیم به حدی از کفر و نفاق نرسیم که موجب شود در برابر حق موضعگیری کنیم، همچنین دچار شرک نشویم
🕸نسبت به گناه بیتفاوت نباشیم،اصرار بر گناه، خصوصا گناهان کبیره نداشتهباشیم و پس از هر خطا استغفار و توبهکنیم
🕸چلهنشینیهای شیطانی و ریاضتهای غیرشرعی به شیوه مرتاضها و صوفیانی که تحت تاثیر خباثتهای جنّیان شیطانصفت قرارگرفتهاند،قرارنگیریم
🔘نکتهی دوم:اگر بر فرض موردى پیدا شد كه واقعا سحرى در كار بوده و به هر دلیلی قفسِ جنیان در زندگیمان باز شده و زمینهی ورود آنها به زندگی مادی ما فراهم شده باید سعی کنیم برخی اعمال،اذکار،دعاها و راههایی را که براى بطلان سحر و جادو وجود دارد را انجام دهیم، مانند
۱)قربانیکردن برای کسب رضایت الهی و توزیع گوشت میان فقرا
۲)هر روز ۵ مرتبه آیت الکرسی(فقط آیه255 سوره بقره) را بخوانیم
۳)استعاذه به خدا و خواندن سورههای فلق و ناس هر روز و هر شب
۴)نگهداری یک قرآن در خانه و هر روز مقداری(حداقل7 آیه) از آنرا بخوانیم
۵)حمل قرآن کوچک به همراه خود و گاهی چند آیه از آن را بخوانیم
۶)آیه«یا معشرالجن...»(آیه 33 سوره رحمن) را چهل بار بر آب بخوانیم و آن را در چهارگوشه منزل بریزیم
۸)دعا وتضرع به درگاه خدا
۹)درخواست دعا از اولیاى واقعى خدا
۱۰)صدقه دادن
۱۱)حرز امام جواد
🅱اگر سحر و جادو واقعیت دارد چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟
1⃣وجود چنین نیروهایی به مقتضاى نظام دنیا مىباشد كه تزاحم میان زشتىها و پلیدىها وجود دارد و همچنان كه انسانهاى شیطان صفت و زشتكار وجود دارد جنهاى پلید و آزاردهنده نیز وجود دارد
2⃣سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است
قانون علیت حکم میکند که آهن تيز، برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد،آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسانها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد
خداوند جهان را بر اساس قانون علت و معلول نظم داده و آفریده است و اين نظام را بر همهی اجزاي هستي حاکم کرده و ارادهاش بر اين است که همه چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و با نظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود
امام صادق میفرمایند:«ابیاللَّهُأَنْيُجْرِيَالْأَشْيَاءَإِلَّا بِأَسْبَاب...»؛«خدا ابا دارد که اشیاء را جاری کند بجز بهوسیله اسباب»
📚الكافي،ج1،ص183
3⃣سحر و جادو،مانند چاقو،هم استفاده صحیح از آن میتوان داشت و هم استفادههای غلط ساحر با بکار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند میگردند و به قول قرآن میتوانند بين زن و شوهر اختلاف بياندازند و...
بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و با وجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمیگیرد
4⃣توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد پروردگار عالم میفرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچگاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند،به انسانى زيان برسانند»
بقره/102
لذا خدا براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن، پناهبردن به خود اوست.خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند،همچنان که اجازهداده استعاذه و پناهبردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثيکند
⭕️هشدار
فالگیرى،كفبینى و طالعشمارى هیچ مستند شرعى ندارد،دفع خطر جن،طلسم و جادو و دعانویسی نوعا كار افراد شیاد است و برخی از آنها افراد كلاه برداری هستند كه قصد اخاذى و پر كردن جیب خود را دارند لذا چندان اعتمادى به آنها نیست مگر اینکه فرد متخصص،مؤمن و قابل اعتماد باشد که محتوای دعاهایی که مینویسد از قرآن و احادیث،الهام گرفته باشد همچنین از دعاهایی که به زبان عبری یا خط نامفهوم است دوریشود
@javadheidari110
〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆
@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احسنت به این نوجوان
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❓چرا بعضی دانشمندان با اینکه عمر خود را در راه شناخت پدیده ها گذرانده اند، به خدا ایمان نمی آورند؟
🔰پاسخ :
خداپرستی مربوط به اراده انسان است، نه علم انسان.
لذا نجاری که دائما نردبان می سازد از هیچ کدام بالا نمی رود، زیرا قصد بالا رفتن ندارد.
سوزن که برای همه لباس می دوزد، خودش لباس ندارد آئینه فروشی دائما در میان آئینه های مغازه خود می چرخد، ولی ممکن است حتی یقه خود را صاف نکند، ولی عابرین با نگاه به یکی از آینه ها، سر و صورت خود را مرتب می کنند. بسیاری از دانشمندان نیز پدیده ها را شناخته اند اما قصد شناخت پدید آورنده را نداشته اند.
📚 #به_وقت_سؤال
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💢 نیت نماز را اشتباهی به زبان آوردن
💠 سوال:
🔷 آیا با وجود اشتباه به زبان آوردن نیت، نماز صحیح است؟
✍🏻 پاسخ:
◀️ هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است.
🔸برداشت غلط:
بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است.
🔺 العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله 17
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از حسین نبوی نسب ( خانواده و کودک)
🔴 #قضاوت_ناقص_فیلی
💠 در مثنوی آمده است #فیلی در اتاق تاریک بود عدّهای با چشمان بسته وارد اتاق شدند. یکی دست به #خرطومش زد و گفت این ناودان است فردی پاهای فیل را لمس کرد و گفت این #ستون است شخصی گوش او را گرفت و گفت این باد بزن است نفر بعدی دستی بر پشت فیل کشید و گفت این #تخت است. یعنی هر فرد، فیل را بر اساس نگاه متّکی بر حسّ لامسه خود #تعریف کرد. در حالیکه اگر فیل را کامل دیده یا لمس میکردند قضاوتشان به واقع نزدیکتر میشد.
💠 در زندگی مشترک، گاهی زن و مرد با دیدن جزء یا #بخشی از رفتارهای همسر، قضاوت کلّی درمورد شخصیّت او کرده و حتّی برداشت کلّی #غلط از ظاهر رفتار یا گفتارش میکنند.
💠 هیچگاه با دیدن یک یا چند رفتار همسر به طور #مطلق و کلّی نگوییم همسرم آدم خوبی نیست، اصلاً مرا درک نمیکند، آدم زندگیکُنی نیست و دهها قضاوت کلّی دیگر.
💠 دیدن تمام ابعاد و #پازل شخصیّت و رفتارهای همسر از برداشتها و تصمیمات غلط یا #ناقص جلوگیری میکند.
💠 به فرض اگر همسرم بدزبان یا تندمزاج است با قضاوت #کلّی نگویم "اخلاقش اصلاً خوب نیست یا اخلاق بدرد بخوری ندارد." چرا که در کنار بدزبانی ممکن است برای خرجی زن و بچه زحمت میکشد، دل و قلبش #مهربان است، فرد کینهای نیست، زبان عذرخواهی و دهها صفات و رفتارهای #مثبت دارد.
💠 در واقع باید تمام رفتارها و اخلاقهای خوب و اشتباه او را کنار هم گذاشته و با #تکمیل پازل شخصیّت او، نسبت به نقص یا اشتباه او عکسالعمل و قضاوت عادلانه و صحیح داشته باشیم تا قضاوتمان مثل اتاق تاریک و #فیل نباشد.
🌺@hosseinnabavinasab
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا اسلام نظریه تکامل انواع داروین را میپذیرد ؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
اولا: داروینیسم، هنوز به اثبات علمی نرسیده و در حد فرضیه هست، مخالفت بسیاری از دانشمندان در جهان غرب مخصوصا در حوزه ژنتیک(1) ، مؤید این مطلب می باش لذا اصلاً معنا و مفهومی ندارد که ما یک «فرضیه»ی اثبات نشده را یک دست آورد علمی فرض کنیم و سپس بدین بپردازیم که آیا با معارف اسلامی منافات دارد یا ندارد؟
ثانیا : اگر بنا را بر صحت این فرضیه بگذاریم آیا مخالفتی با اعتقاد به خدا خواهد داشت؟ جواب منفی است .
خود داروین از معتقدین به خدا بوده و با این عقیده از دنیا رفته است .
این فرضیه در مورد چگونگی تکامل تدریجی موجودات صحبت میکند اما اینکه :«چه کسی این خلقت و تحولات را به وجود آورد ؟، چه کسی این مراحل را ربوبیت کرد و چرا؟ ارتباطی با این فرضیه ندارد .
نکته سوم : قرآن کریم این فرضیه را در مورد انسان کنونی بههیچوجه نمیپذیرد.
پروردگار عالم در قران کریم میفرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً ..(2)
اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شمارا از يك انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان وزنان فراوانى (درروی زمين) منتشر ساخت...
** قرآن ،حضرت آدم و حوا را بهعنوان اولینهای نسل کنونی بشر معرفی میکند و آدم را ، عاقل ، عابد و دارای مقام نبوت معرفی میکند.
نکته چهارم : اگر منظور داروین از انسان ، نسلهای قبل از حضرت آدم باشد ، فرضیه او قابلبررسی هست ولی بعید به نظر میرسد ظاهر فرضیه داروین چنین باشد .
پینوشت:
1. لیست تعداد زیادی از دانشمندان مخالف فرضیه داروین، https://goo.gl/zAKuUn
2. سوره نساء/1
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝 🗝
🗝
🗝
🗝
🔮موضوع مورد بحث: مبحث اجمالی حجاب
🔷 مقدمه
🗝چهارده کلیدی که قبل از ورود به پاسخگویی شبهات حجاب لازم است بدانیم🔻
1⃣نگاه منظومهای به گزارههای دینی نه نگاه آموزهای
نگاه منظومه ای به گزارههای دینی موجب پیشگیری از متزلزل شدن اعتقادات است.
2⃣تبیین صحیح تعبد عقلانی
وقتی وجود خدا و حکمت الهی با براهین عقلی بر ما ثابت شد عمل به اوامر و پرهیز از نواهی با یک واسطهی خفی عین عقلانیت است .
3⃣اشاره به حکمت الهی و علم قلیل بشر در بیان مصالح و مفاسد احکام
اگر مصلحت حکم حجاب را منحصر در یک یا چند قضایا و فلسفهی حجاب را محدود به بیان مصالح و مفاسد بدانیم و توجهی به حکمت الهی و علم قلیل بشر نداشتهباشیم و از آن عافل شویم ناخواسته خود را در یکی از تلههای پاسخگویی انداختهایم
4⃣تصریح به حکمت و دلیل بودن مفاسد و مصالح نه علت بودن
آنچه به عنوان فلسفهی حجاب مطرح میشود حکمت حجاب است نه علت حجاب
5⃣نگاه جامع به احکام دین
نگاه جامع نداشتن به مسائل احکام موجب عدم پردازش به کل مسائل میگردد . به عنوان مثال مهم بودن مسئلهی معیشت، اقتصاد، سیاست و ... نباید ما را از پرداختن به مسئلهی حجاب بلز دارد و الان ما نحن فیه حجاب است نه اقتصاد و سیاست و ...
6⃣تحلیل پیامدهای منفی عادی شدن زن برای مرد
اگر پیامدهای منفی عادی شدن زن برای مرد تبیین شود از آسیبهایی که غرب بر اثر بیحجابی گریبانگیر آن شدند مصون میمانیم.
7⃣حجاب برای دیده شدن است نه برای دیده نشدن
خانم با حجاب است که شناخته میشود زیرا حجاب است که با حیایی او هویدا میشود با حجاب است که صفت نفسانی عفت به منصهی ظهور گذاشته میشود و او عفیف شناخته میشود و کسی جرات نمیکند به او تعرّضی داشته باشد.
8⃣تشریح مفهوم صحیح لا اِکْراهَ فِی الدّین
در دین اکراه وجود ندارد زیرا قلب انسان چیزی که اکراهی باشد را قبول نخواهد کرد.
9⃣پذیرش سختیهای حجاب و تبیین صحیح از مانع نبودن آن از فعالیتهای اجتماعی
پاسخگو باید از تحلیلهایش منصفانه باشد نه یک جانبه، باید حجاب را آسان جلوه ندهد بلکه در عین اینکه توجه به سختی حجاب دارد آثار و برکات تحمل این سختی را بیان کند
🔟نقد ضربالمثل دل باید پاک باشد
اگر توجه داشتهباشیم به این مطلب که پاک بودن دل شرط لازم است ولی کافی نیست، حجاب در ظاهر، ظهور و بروز پیدا میکند.
1⃣1⃣توضیح اصل الانسان حریص علی ما منع
۱) اول از روش نقضی، برای پرسشگر تبیین کنیم که منع همه جا موجب حریص شدن نیست .
۲) اگر این اصل شما عام است و منع موجب حریص شدن است پس چگونه است که حریص شدن را فقط در مبحث حجاب و منع از پوشش بکار میبرید، بلکه در سایر امور زندگی نیز به آن قائل و پایبند باشید.
۳) حریص شدن در منع مختص به جایی است که چیزی را در معرض قرار دهیم و بعد از استفادهی از آن منع کنیم، بنابراین اسلام زن رل ملزم به پوشش کرده تا مردان بیگانه نسبت به او حریص نشوند.
2⃣1⃣تفکیک فائل شدن بین گناه اجتماعی و گناه فردی
حجاب یک جنبهی آن فردی و جنبهی دیگر آن اجتماعیست
3⃣1⃣قرآنی و روایی بودن مسئلهی حجاب
حجاب یک امر قرآنی است. دو آیه از قرآن مشخصاً مربوط به مبحث حجاب است، البته آیات دیگری نیز در موضوع حجاب وجود دارد:
۱) سورهی مبارکهی احزاب آیه ۵۹
۲) سورهی نور آیهی ۳۱
4⃣1⃣تمایز قائل شدن بین قانون و اجبار و تبیین چرایی الزام اجتماعی حجاب
حذف واژگانی که بار منفی دارند و جایگزین کردن واژهی مناسب.
♻️خلاصه اینکه
برخی از این کلیدها همپوشانی دارند و موجب روشنتر شدن یکدیگر میشوند.
#عقائد
#حجاب
#چهارده_کلید_پاسخگویی_شبهات_حجاب🗝
@javadheidari110
🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝🗝
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🔺 مقتل و روضه امام عسکری علیه السلام:
همواره از زندانی به زندان دیگر، منتقل می شد. اولین زندان، صالح بن وصیف بود .کارش شکنجه گری بود [ و عذبهم بأنواع العذاب؛ یعقوبی،تاریخ یعقوبی، ج2،ص504.]
=-=
زندان بعدی : علی بن اوتامِش است. و او دشمنی با آل محمد داشت. و به او گفتند هرکاری دلت می خواهد انجام بده. [ حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أوتامش [أَوْتَاشٍ] وَ كَانَ شَدِيدَ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ ع غَلِيظاً عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَل . مفید،الارشاد،ج2،ص330.]
=-=
مهتدی عباسی نیز گفت: می خواهم امام عسکری و نسل شیعه را از زمین را برکنم.[کلینی،الکافی،ج1،ص510]
=-=
معمتد عباسی نیز همین شیوه را گرفت و امام را در خانه نحریر زندانی کرد .اومامور باغ وحش معتمد بود. و امام را سه روز در بین درندگان انداخت.
+
امام عسکری ع به مادرشان فرمودند:دل درد شدیدی دارم که نزدیک مرگ من است[ ابن طاووس،مهج الدعوات،ص275.]
+
روز اول ربیع الاول بیمار شدند [ وَ مَرِضَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِي أَوَّلِ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّل؛ مفید،الارشاد،ج2،336.] تا روز هشتم ربیع طول کشید و در این روز به شهادت رسیدند.[مقدسی،بازپژوهی ولادت و شهادت معصومان]
+
لحظه آخر:
به صیقل (=نرجس) فرمودند آب بیاور.ایشان امتثال فرمود لیکن ، وقتی آب را در مقابل دهان مبارکش گرفت دستشان لرزید و از دنیا رفتند [َ فَأَقْبَلَ الْقَدَحُ يَضْرِبُ ثَنَايَاهُ وَ يَدُهُ تَرْتَعِدُ فَأَخَذَتْ صَقِيلُ الْقَدَحَ مِنْ يَدِهِ وَ مَضَى مِنْ سَاعَتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه؛ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص474.]
=-=
بازارها تعطیل شد.بنی هاشم و مردم همه آمدند.انروز شبیه قیامت بود. [کلینی،الکافی،ج1،ص505.]
=-=
ابو الحسين حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روايت مىكند كه گفت: در خانه امام حسن عليه السّلام بوديم كه سواران خليفه همراه جعفر كذّاب ما را فرا گرفتند و به چپاول و غارت مشغول شدند . [ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص473.]
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
4_5839387735495810945.ogg
684.3K
🎧 اگر لازمه اطاعت مطلق، عصمته؛ ولایت "مطلقه" فقیه به چه معناست؟ مگر ولی فقیه معصوم است؟
🎤 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #ولایت_فقیه
🍂 @javadheidari110 🍂
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#حکم_شرعی
#لعن_علنی
سوال: لعن برخی از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام در مکانهای عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟
جواب:این هم از جمله سوالهایی است که بارها پاسخش را شاید همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تاکید داشتند. به خاطر این فتنههایی که در جهان اسلام پیش آمده است و برادر کشی و مسلمان کشی بین برخی از مسلمانان و ضرری که برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل میبرد. بارها شنیده اید که ایشان فرمودهاند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانسته اند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراین مومنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمانها میشود و موجب برادرکشی بین مسلمانان میشود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است انشاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست.
سوالی دومی که در اینجا مطرح شده این است که در این مجالس میشود شرکت کرد یا نه؟ یک وقت هست شما شرکت میکنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز میدارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفتههای تفرقهانگیز بپرهیزد - این گاهی وقتها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه میاندازند تقویت میشود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود.
پی نوشت:
http://farsi.khamenei.ir
🏴 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع) تسلیت باد🥀
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیعالاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سالروز امامت حضرت ولیعصر
نهم ربیع الاول، آغاز امامت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است زیرا هشتم ربیعالاول روز شهادت پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع) است.
دلیل شادی شیعیان و برپاکردن جشن جهت به امامت رسیدن امام زمان است،آنها با این کار یک نوع عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
اما متأسفانه برخی مراسماتِ شادیها سخیف بوده و برخلاف دین اسلام و توصیهی اهلبیت است.
در عصر حاضر که دنیای اسلام بیش از همهی زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نیست ما شیعیان با برپایی چنین مراسماتی دامنهی اختلافات را گستردهتر و فاصلهی میان مسلمانان را بیشتر نمائیم.
پس قتل عمربنخطاب در هر تاریخی باشد، برپائی برنامه و جلسهی شادمانی و مراسم جشن و سرور برای مرگ او از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار میرود زیرا نه در سیره معصومین و نه حتی شیعیان گزارشی مبنی بر اینکه در سالروز قتل عمر مجلس جشنی برپا شدهباشد نقل نشده است و حتی زمانی که برخی شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهلبیت با آنان برخورد مینمودند.
امیرالمؤمنین علیه السّلام وحدت و انسجام اسلامی را از برترین نعمتهای خدادادی دانستهاند و فرمودهاند: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده است تا در سایهی آن زندگی کنند و به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
2⃣ سالروز قتل عمربنخطاب خلیفهی دوم
غلط رایج بین مردم این است که نهم ربیع الاول را سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب می پندارند.
درحالی که این سخن دلیل معتبر و سند تاریخی ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمربنخطاب در روز بیست و سوم ذیالحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشت.
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
〽️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.
📚مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
〽️شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.
📚المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
〽️مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است.
📚بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸
3⃣ مرگ عمربنسعد
برخی نقلها روز نهم ربیع را سالروز مرگ عمربنسعد میدانند.
📚مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ قولی که مرگِ عمربنخطاب را در نهم ربیعالاول میداند، فاقد دلیل معتبر است.
✳️ برپایی چنین جلساتی قطعاً مورد رضایت امامزمان (عج) نیست زیرا با هر عنوانی باشد موجب:
- برانگیخته شدن آتش دشمنی اهلسنت.
- ترغیب، به مقابله به مثل:
* توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه
*تعرض به جان شیعیان
#عقائد
#وحدت
#عید_الزهرا
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110
🎯 پاسخگوی تخصصی به سوالات دینی شما؛
🌹 https://eitaa.com/joinchat/4212588714C31937373c3
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️
▫️
◾️
پرســـ❓ــش
آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بودهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری عـلیه السّلامـ در سال ۲۳۲ هـ.ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمدند.
📚شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص۳۱۳
2⃣ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بودند از جمله مهتدی و معتمد عباسی.
📚طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱
3⃣ برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـعلیه السّلامـ ذکر کردهاند از جمله: "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."
📚حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه.
هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ ذکر کردهاند اما
به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیهالسّلام ـ را حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میدانند و نام دیگری را ذکر نکردهاند. در این رابطه:
〽️شیخ مفید در کتابش که از اعتبار خاصی برخوردار است، مینویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـصلّیاللهعلیهوآلهـ بود و امام حسن عـلیهالسّلامـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً.
نام مادر این فرزندشان نرجس بوده است.
📚شیخ مفید،الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص ۳۳۹
〽️کلینی در کافی مینویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری عـلیه السّلام به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند.
📚کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴
〽️طبرسی در اعلامالوری همین قول را ذکر کرده است ومینویسد فردی از امام حسن عسگری عـلیه السّلام سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.
📚طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص۲۵۱
〽️علامه مجلسی در بحارالانوار مینویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.
📚سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶
✅البته یک دلیل تاریخی نیز وجود دارد که قول مشهور را تأیید میکند. از جمله آنکه:
شیخ کلینی مینویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری عـلیه السّلام فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّهای از قابلهها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.
📚کلینی،کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱،ص ۵۰۵
لذا معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور میدهد که ارث امام تقسیم شود. علیبنعیسی اربلی مینویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.(زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.)
📚علیبنعیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳،ص۱۹۹
♻️نتیجه اینکه:
✳️ عقیدهی علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میباشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و اقوال دیگر مبنی بر داشتن فرزندان دیگر مورد قبول علمای شیعه نمیباشد.
✳️ بنابراین طبق قول ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسولخدا ـصلّیالله علیهوآلهـ متولد شدهاست. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز میتواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره شد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: جشن آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله فرجه
➖➖➖
هر ساله در نهم ربیع یکی از مطالبی که بین شیعیان مورد توجه است،برپایی مراسمی است با نام «آغاز امامت حضرت مهدی ع » به اختصار سابقه تاریخی این مطلب را بررسی میکنیم.
=-=
1. بنابر فحص بنده اولین مرتبه این مسئله در همان زمان امام عسکری ع بود لیکن بحث تهنیت مربوط به جعفر کذاب بود نه امام زمان. چون عدهای می خواستند جعفر کذاب را به عنوان امام شیعه معرفی کنند که موفق نشدند. [فَأَشَارَ النَّاسُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ عَلِيٍّ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ وَ عَزَّوْهُ وَ هَنَّوْهُ ؛ شیخ صدوق، کمال الدین،ج2،ص476.]
+
2.سید بن طاووس اول عالم شیعی است که چنین مطلبی را گفته است.[...فيكون ابتداء ولاية المهدي عليه السلام على الأمّة يوم تاسع ربيع الأوّل، فلعلّ تعظيم هذا اليوم ؛ ابن طاووس،الاقبال،ج3،ص114.]
+
3.محدث قمی دیگر عالم شیعی است که چنین نوشته است : [ چون روز هشتم وفات امام حسن عسکری واقع شده،امروز،روز اول امامت حضرت صاحب الزمان است و این جهت نیز باعث تعظیم و شرافت روز است. (عباس قمی،وقائع الایام،ص316)]
+
4.مرحوم آیت الله تبریزی مرجع فقید شیعی نیز چنین گفته است : « ان في هذا اليوم توج الإمام المهدي بالإمامة بعد وفاة والده الإمام الحسن العسكري في اليوم الثامن من شهر ربيع الأول، و هو المنتقم من أعداء الزهراء (سلام اللّٰه عليها) و أعداء الدين و الموكل بإقامة دولة الحق،» (رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، ص: 122)
+
5. مرحوم انصاری زنجانی نویسنده دانشنامه بزرگ فاطمه زهرا س نیز معتقد است این روز را مجازا باید عید دانست : « تمّ الخبر و الحمد للّه وحده، و صلى اللّه على محمد و آله و سلم، من خط محمد بن علي بن محمد بن طي، و وجدنا فيما تصفّحنا من الكتب عدة روايات موافقة لها فاعتمدنا عليها. فينبغي تعظيم هذا اليوم المشار إليه إظهار السرور فيه مطلقا لسرّ يكون في مطاويه على الوجه الذي ظهر احتياطا للروايات، فيستحب أن يسمّي ذلك اليوم يوم العيد مجازا.» (الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل جلد : 10 صفحه : 274 )
➖➖➖
🔺 نتیجه:
این مناسک جدیدی شیعی دلیل عرفی دارد نه دلیل روایی.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water