هدایت شده از عصر آب
🔺 مقتل و روضه امام عسکری علیه السلام:
همواره از زندانی به زندان دیگر، منتقل می شد. اولین زندان، صالح بن وصیف بود .کارش شکنجه گری بود [ و عذبهم بأنواع العذاب؛ یعقوبی،تاریخ یعقوبی، ج2،ص504.]
=-=
زندان بعدی : علی بن اوتامِش است. و او دشمنی با آل محمد داشت. و به او گفتند هرکاری دلت می خواهد انجام بده. [ حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ أوتامش [أَوْتَاشٍ] وَ كَانَ شَدِيدَ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ ع غَلِيظاً عَلَى آلِ أَبِي طَالِبٍ وَ قِيلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَل . مفید،الارشاد،ج2،ص330.]
=-=
مهتدی عباسی نیز گفت: می خواهم امام عسکری و نسل شیعه را از زمین را برکنم.[کلینی،الکافی،ج1،ص510]
=-=
معمتد عباسی نیز همین شیوه را گرفت و امام را در خانه نحریر زندانی کرد .اومامور باغ وحش معتمد بود. و امام را سه روز در بین درندگان انداخت.
+
امام عسکری ع به مادرشان فرمودند:دل درد شدیدی دارم که نزدیک مرگ من است[ ابن طاووس،مهج الدعوات،ص275.]
+
روز اول ربیع الاول بیمار شدند [ وَ مَرِضَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فِي أَوَّلِ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّل؛ مفید،الارشاد،ج2،336.] تا روز هشتم ربیع طول کشید و در این روز به شهادت رسیدند.[مقدسی،بازپژوهی ولادت و شهادت معصومان]
+
لحظه آخر:
به صیقل (=نرجس) فرمودند آب بیاور.ایشان امتثال فرمود لیکن ، وقتی آب را در مقابل دهان مبارکش گرفت دستشان لرزید و از دنیا رفتند [َ فَأَقْبَلَ الْقَدَحُ يَضْرِبُ ثَنَايَاهُ وَ يَدُهُ تَرْتَعِدُ فَأَخَذَتْ صَقِيلُ الْقَدَحَ مِنْ يَدِهِ وَ مَضَى مِنْ سَاعَتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْه؛ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص474.]
=-=
بازارها تعطیل شد.بنی هاشم و مردم همه آمدند.انروز شبیه قیامت بود. [کلینی،الکافی،ج1،ص505.]
=-=
ابو الحسين حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روايت مىكند كه گفت: در خانه امام حسن عليه السّلام بوديم كه سواران خليفه همراه جعفر كذّاب ما را فرا گرفتند و به چپاول و غارت مشغول شدند . [ شیخ صدوق،کمال الدین،ج2،ص473.]
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
4_5839387735495810945.ogg
684.3K
🎧 اگر لازمه اطاعت مطلق، عصمته؛ ولایت "مطلقه" فقیه به چه معناست؟ مگر ولی فقیه معصوم است؟
🎤 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #ولایت_فقیه
🍂 @javadheidari110 🍂
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#حکم_شرعی
#لعن_علنی
سوال: لعن برخی از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام در مکانهای عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟
جواب:این هم از جمله سوالهایی است که بارها پاسخش را شاید همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تاکید داشتند. به خاطر این فتنههایی که در جهان اسلام پیش آمده است و برادر کشی و مسلمان کشی بین برخی از مسلمانان و ضرری که برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل میبرد. بارها شنیده اید که ایشان فرمودهاند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانسته اند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراین مومنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمانها میشود و موجب برادرکشی بین مسلمانان میشود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است انشاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست.
سوالی دومی که در اینجا مطرح شده این است که در این مجالس میشود شرکت کرد یا نه؟ یک وقت هست شما شرکت میکنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش باز میدارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفتههای تفرقهانگیز بپرهیزد - این گاهی وقتها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه میاندازند تقویت میشود، بله گاهی وقت ها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود.
پی نوشت:
http://farsi.khamenei.ir
🏴 #شهادت_امام_حسن_عسکری (ع) تسلیت باد🥀
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️ برگزاری مراسم جشن به مناسبت نهم ربیعالاول که به "عیدالزهرا" مشهور است به چه منظوری است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سالروز امامت حضرت ولیعصر
نهم ربیع الاول، آغاز امامت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است زیرا هشتم ربیعالاول روز شهادت پدر ایشان، امام حسن عسکری (ع) است.
دلیل شادی شیعیان و برپاکردن جشن جهت به امامت رسیدن امام زمان است،آنها با این کار یک نوع عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند.
اما متأسفانه برخی مراسماتِ شادیها سخیف بوده و برخلاف دین اسلام و توصیهی اهلبیت است.
در عصر حاضر که دنیای اسلام بیش از همهی زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نیست ما شیعیان با برپایی چنین مراسماتی دامنهی اختلافات را گستردهتر و فاصلهی میان مسلمانان را بیشتر نمائیم.
پس قتل عمربنخطاب در هر تاریخی باشد، برپائی برنامه و جلسهی شادمانی و مراسم جشن و سرور برای مرگ او از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار میرود زیرا نه در سیره معصومین و نه حتی شیعیان گزارشی مبنی بر اینکه در سالروز قتل عمر مجلس جشنی برپا شدهباشد نقل نشده است و حتی زمانی که برخی شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهلبیت با آنان برخورد مینمودند.
امیرالمؤمنین علیه السّلام وحدت و انسجام اسلامی را از برترین نعمتهای خدادادی دانستهاند و فرمودهاند: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده است تا در سایهی آن زندگی کنند و به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.
📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
2⃣ سالروز قتل عمربنخطاب خلیفهی دوم
غلط رایج بین مردم این است که نهم ربیع الاول را سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب می پندارند.
درحالی که این سخن دلیل معتبر و سند تاریخی ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمربنخطاب در روز بیست و سوم ذیالحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشت.
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
〽️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.
📚مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
〽️شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.
📚المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
〽️مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است.
📚بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸
3⃣ مرگ عمربنسعد
برخی نقلها روز نهم ربیع را سالروز مرگ عمربنسعد میدانند.
📚مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ قولی که مرگِ عمربنخطاب را در نهم ربیعالاول میداند، فاقد دلیل معتبر است.
✳️ برپایی چنین جلساتی قطعاً مورد رضایت امامزمان (عج) نیست زیرا با هر عنوانی باشد موجب:
- برانگیخته شدن آتش دشمنی اهلسنت.
- ترغیب، به مقابله به مثل:
* توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه
*تعرض به جان شیعیان
#عقائد
#وحدت
#عید_الزهرا
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110
🎯 پاسخگوی تخصصی به سوالات دینی شما؛
🌹 https://eitaa.com/joinchat/4212588714C31937373c3
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️
▫️
◾️
پرســـ❓ــش
آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بودهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری عـلیه السّلامـ در سال ۲۳۲ هـ.ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمدند.
📚شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص۳۱۳
2⃣ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بودند از جمله مهتدی و معتمد عباسی.
📚طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱
3⃣ برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـعلیه السّلامـ ذکر کردهاند از جمله: "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."
📚حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه.
هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ ذکر کردهاند اما
به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیهالسّلام ـ را حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میدانند و نام دیگری را ذکر نکردهاند. در این رابطه:
〽️شیخ مفید در کتابش که از اعتبار خاصی برخوردار است، مینویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری عـلیهالسّلامـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـصلّیاللهعلیهوآلهـ بود و امام حسن عـلیهالسّلامـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً.
نام مادر این فرزندشان نرجس بوده است.
📚شیخ مفید،الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲،ص ۳۳۹
〽️کلینی در کافی مینویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری عـلیه السّلام به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند.
📚کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴
〽️طبرسی در اعلامالوری همین قول را ذکر کرده است ومینویسد فردی از امام حسن عسگری عـلیه السّلام سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.
📚طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص۲۵۱
〽️علامه مجلسی در بحارالانوار مینویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.
📚سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶
✅البته یک دلیل تاریخی نیز وجود دارد که قول مشهور را تأیید میکند. از جمله آنکه:
شیخ کلینی مینویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری عـلیه السّلام فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّهای از قابلهها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.
📚کلینی،کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱،ص ۵۰۵
لذا معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور میدهد که ارث امام تقسیم شود. علیبنعیسی اربلی مینویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.(زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.)
📚علیبنعیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳،ص۱۹۹
♻️نتیجه اینکه:
✳️ عقیدهی علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) میباشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد و اقوال دیگر مبنی بر داشتن فرزندان دیگر مورد قبول علمای شیعه نمیباشد.
✳️ بنابراین طبق قول ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسولخدا ـصلّیالله علیهوآلهـ متولد شدهاست. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز میتواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره شد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: جشن آغاز امامت حضرت مهدی عجل الله فرجه
➖➖➖
هر ساله در نهم ربیع یکی از مطالبی که بین شیعیان مورد توجه است،برپایی مراسمی است با نام «آغاز امامت حضرت مهدی ع » به اختصار سابقه تاریخی این مطلب را بررسی میکنیم.
=-=
1. بنابر فحص بنده اولین مرتبه این مسئله در همان زمان امام عسکری ع بود لیکن بحث تهنیت مربوط به جعفر کذاب بود نه امام زمان. چون عدهای می خواستند جعفر کذاب را به عنوان امام شیعه معرفی کنند که موفق نشدند. [فَأَشَارَ النَّاسُ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ عَلِيٍّ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ وَ عَزَّوْهُ وَ هَنَّوْهُ ؛ شیخ صدوق، کمال الدین،ج2،ص476.]
+
2.سید بن طاووس اول عالم شیعی است که چنین مطلبی را گفته است.[...فيكون ابتداء ولاية المهدي عليه السلام على الأمّة يوم تاسع ربيع الأوّل، فلعلّ تعظيم هذا اليوم ؛ ابن طاووس،الاقبال،ج3،ص114.]
+
3.محدث قمی دیگر عالم شیعی است که چنین نوشته است : [ چون روز هشتم وفات امام حسن عسکری واقع شده،امروز،روز اول امامت حضرت صاحب الزمان است و این جهت نیز باعث تعظیم و شرافت روز است. (عباس قمی،وقائع الایام،ص316)]
+
4.مرحوم آیت الله تبریزی مرجع فقید شیعی نیز چنین گفته است : « ان في هذا اليوم توج الإمام المهدي بالإمامة بعد وفاة والده الإمام الحسن العسكري في اليوم الثامن من شهر ربيع الأول، و هو المنتقم من أعداء الزهراء (سلام اللّٰه عليها) و أعداء الدين و الموكل بإقامة دولة الحق،» (رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، ص: 122)
+
5. مرحوم انصاری زنجانی نویسنده دانشنامه بزرگ فاطمه زهرا س نیز معتقد است این روز را مجازا باید عید دانست : « تمّ الخبر و الحمد للّه وحده، و صلى اللّه على محمد و آله و سلم، من خط محمد بن علي بن محمد بن طي، و وجدنا فيما تصفّحنا من الكتب عدة روايات موافقة لها فاعتمدنا عليها. فينبغي تعظيم هذا اليوم المشار إليه إظهار السرور فيه مطلقا لسرّ يكون في مطاويه على الوجه الذي ظهر احتياطا للروايات، فيستحب أن يسمّي ذلك اليوم يوم العيد مجازا.» (الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل جلد : 10 صفحه : 274 )
➖➖➖
🔺 نتیجه:
این مناسک جدیدی شیعی دلیل عرفی دارد نه دلیل روایی.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 3️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: شخصیت شناسی عمر و ابولولو
🔺 فرسته اول
➖➖➖
هر ساله در نهم ربیع یکی از مطالبی که مورد سوال است، مراسمی است با نام «فرحة الزهراء» که معتقدند عمر در این روز توسط فردی ایرانی با نام ابولولو کشته است. قبلا در کانال به تفصیل درباره سالروز قتل خلیفه دوم مطالبی تقدیم شد . در این فرسته به اختصار به شخصیت قاتل و مقتول اشاره میشود.
➖➖
1. قاتل:
1.1. شناسنامه:
نامش فیروز و چون دختری داشته مثل مروارید بدین علت به وی ابولولو گویند: (میرزا عبدالله افندی،رسالیه فیروزیه،برگه31). وی از مردم نهاوند بوده است. (همان،برگه 45). البته در کتاب قدیمی حدود قرن 5 گفته وی از کاشان بوده .(نک: مجمل التاریخ و القصص،تصحیح ملک الشعرائ بهار،ص280) . نام وی در تاریخ برای ترساندن بچهها نیز استفاده میشود. آقا محمد علی کرمانشاهی در مقامع الفضل می نویسد:« (لا لا) كه براى آرامش بچه مى گفتند, همان (لا اله الا اللّه) است و (لولو) كه براى ترساندن بچه به كار مى بردند, همان ابولؤلؤ است» ( مقامع الفضل،ج1،ص15).
=-=
1.2.مذهب او:
دسته اول، وی را مجوسی و کافر دانسته اند.(مسعودی ،مروج الذهب،2/320؛محمد بن حبیب بغدادی،المُحبَّر(به ضم و کسر میم)،ص14) البته مرحوم سید جعفر مفصل دلایل مجوسی بودنش را رد کرده است (نک: عاملی،الصحیح من سیره الامام علی،ج14،ص195)
—
دسته دوم،او را مسیحی دانستهاند. (طبری،تاریخ الطبری،4/190)
—
دسته سوم، وی را مسلمان پاک، بلکه مومن خالص شیعه می دانند. افندی مدعی است تمام علمای شیعه چنین نظری دارند(تحفه فیروزیه،برگه 44) و خودش ادعا میکند غلام فیروز، شیعه خالص است.(همان،برگه 33 ؛ آخر برگه 34؛ برگه 41 ). ابن قتیبه روایتی نقل کرده است که نشان میدهد باور به مسلمان بودن وی در قرن دوم نیز بوده است (عیون الاخبار (چهار جلد در دو جلد)، ج2،ص159.) البته می توان در مورد این سند تاریخی گفت: چون شیعیان از خلیفه دوم نظر خوشی نداشتند، چنین موضع مثبتی درباره وی ارائه نمودهاند( جعفریان،تاریخ سیاسی اسلام،2/110).
برخی به روایتی تمسک کردهاند که حضرت علی علیه السلام قاتل خلیفه دوم را بهشتی خوانده است. (نک:الهدایه الکبری،162) . در تحلیل این حدیث لازم است بدانیم: در هیچ منبع معتبر متقدم چنین خبری یافت نمیشود. خصیبی صاحب الهدایه غالی است، رجب برسی صاحب مشارق نیز بنابر نظر برخی صوفی و غالی است. و به متفرداتش نمیشود اعتماد کرد. همچنین سلسله راویان نیز همه ضعیف اند .در هیچ منبع تاریخی ابولولو را « عَبْدِ أُمِّ مَعْمَر» ندانسته اند.
همچنین می گویند امام هادی بر وی ترحم کرده است و دلیل مهم بر شیعه بودنش است. باید گفت این ترحم سخن امام هادی نیست بلکه نقل حذیفه است: « قَالَ حُذَيْفَةُ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ دَعْوَةَ مَوْلَايَ عَلَيْهِ أَفْضَلُ الصَّلَاةِ وَ السَّلَامِ عَلَى ذَلِكَ الْمُنَافِقِ وَ جَرَى كَمَا جَرَى قَتْلُهُ عَلَى يَدِ قَاتِلِهِ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَى قَاتِلِه» (بحار،95/354)
=-=
1.3. انگیزه :
•انگیزه شخصی بوده است،عمر از وی مالیات زیاد می گرفت و پس از شکایت ،عمر سخن او را قبول نمیکند بدین علت ابولولو عمر را کشت. (مروج الذهب،2/230).
•ملی گرایی،وی شکست ایرانیان را دیده بود بدین خاطر درصدد جبران بود که با تقل خلیفه دوم بدین مقصودش رسید. البته این احتمال دلیل قابل اعتنایی ندارد. (جعفریان،تاریخ سیاسی اسلام،2/110).
=-=
1.4. فرجام و محل دفن :
عموم منابع و علمای شیعه و سنی مرگش را در مدینه نوشته اند.(نمونه: عمادی الدین طبری،کامل بهائی،تحقیق:اکبر صفدری ،ص457) البته گروهی مقبره وی را در کاشان می دانند که دلایل قوی این ادعا را تایید نمیکند. البته کراماتی برای این قبر نیز نقل شده است. که طبیعتا برای راست آزمایی روش دیگری نیاز دارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
📝📝 موضوع: شخصیت شناسی عمر و ابولولو
🔺 فرسته سوم
➖➖➖
2. مقتول:
2.1. شناسنامه:
مادر عمر را حنتمه بنت هاشم بن مغیره از قبیله بنی مخزوم بود(ابن قتیبه،المعارف،ج1،ص 180.) حنتمه دختر خواهر ابی جهل است .(مشاهیر علماء الامصار،ج1،ص5.) در روایتی پیامبراکرم(ص) به دشمنی بنی مخزوم با ایشان و اهل بیت مطهرش اشاره فرمودند.(حاکم نیشابوری،المستدرک،ج4،ص487.)
پدرش را خطاب ضبط کردهاند .ابن کثیر مورخ بزرگ سنی دربارهاش گوید: «خطاب، هم پدر عمر بود، هم عموی او و هم برادرِ مادریاش!» (ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج2،ص296)
=-=
2.2.شخصیت جناب خلیفه
بسیار تندخو بود (الکامل فی التاریخ،ج2،ص450.) در زمان مشرک بودنش مسمانان را شکنجه می داد (ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج13، ص: 23.) در همین دوران دخترش را زنده بگور کرده بود (عباس محمود العقاد،عبقریة عمر،هنداوی،مصر،ص 204.) از حمام رفتن بیزار بود و معتقد بود باید زیر آفتاب حمام گرفت (نووی،شرح صحیح مسلم،ج14،ص47.)
=-=
2.3. زمان مرگ:
در مدینه کشته شد. عموم مورخین سنی زمانش را در 26 ذیحجه دانستهاند که برخی از دانشیان شیعه نیز همین نظر را قبول دارند. قول دیگری نیز در بین شیعه هست که زمان مرگش را نهم ربیع دانسته است.عبدالجلیل رازی قزوینی در کتاب مهمش «النقض» که در حدود سال 560 ق نوشته شده است این قول را بیان می کند که حکایت از قدمت هزارساله این نقل در بین شیعه است . « كذلك عمر خطّاب بزرگتر امامى است بنزديك خواجه، و او را بو لؤلؤ فروزى بكشت نهم روز از ماه ربيع الأوّل، و او را نه على كشت و نه حسن و نه حسين، نه سلمان نه بو ذر، نه ما نه پدران ما.» (قزوینی،نقض،ص353.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 4️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 معنویت شیعی و تبری و نحوه اظهار آن باید چگونه باشد.
#مناسبتی
=-=
1. می دانیم یکی از ارکان مذهب شیعه تبری از دشمنان دین خداست. شیعه،افزون بر آیات قران،دهها حدیث معتبر در این باب دارد که حتی برخی از آن احادیث در منابع سنیان نیز دست یاب است.. از جمله احادیث صحیح بودن اصل برائت ،لعن حضرت علی بر طلحه و زبیر است. حضرت امیر (ع) طلحه و زبیر را مورد لعن قرار دادند ، وقتی به گوش آنها رسید به حضرت اعتراض کردند : شما که شجاع ترین مرد عرب هستید ، چرا ما را لعن می کنید و اینجور می بینید که با این کار ما را شکست می دهید ؟ حضرت در پاسخ فرمودند : هر موقفی عملی دارد ، یعنی هر برهه ای اقتضای نوعی از برخورد را دارد ، در میدان جنگ با شمشیر و الآن با لعن با شما مبارزه و دشمنی خود را اظهار می کنم . (کلینی،الکافی،ج1،ص343.)
=-=
2.شیعه ملاک سرور و غمش، امام حق و خلیفه خداست. چون امامان مفترض الطاعه ما، از کسانی که با توحید و انسانیت منازعه داشتند، تبری جستهاند.
=-=
3.حدیث نهم ربیع را چه معتبر و چه غیر معتبر بدانیم، قطعا اصل تقیه لازم الاجراء است. شیعیانی که با برگزاری مراسمات علنی، سبب تحریک و خشم عامه می شوند، گناهی عظیم مرتکب شده اند.شیعیان آموخته اند که خروج از تقیه، تبعات منفی سنگینی در پی دارد و هیچ گاه چنین خطایی نخواهند کرد.
=-=
4. کوتاه آمدن شیعه از عقایدش باعث کوتاه آمدن سنیان از عقایدشان نیست.دکتر عجاج خطیب محدث بزرگ سوری که سال گذشته از دنیا رفت ،مینویسد:« جميع الأحاديث التي تنصّ على وصاية عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أو على خلافته غير صحيحة، وهي موضوعة، لأنّها تخالف ما أجمعت عليه الأمّة من أنّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لم ينصّ على تولية أحد بعده.» (السنة قبل التدوين، ص ٢٤٥.)
=-=
5.وحدت مدنظر دین و امامین انقلاب کوتاه آمدن و عقب نشینی از عقاید درست شیعه نیست. دکتر تیجانی از مستبصرین معاصر است که می نویسد مقام معظم رهبری امام خامنهای از کتابش «آنگاه که هدایت شدم» تمجید فراوان کردند و به من فرمودند: من سه مرتبه کتاب عربی و یک مرتبه ترجمه فارسی را خواندم (تیجانی،سیروا فی الارض،ص195) همچنین می نویسد: رهبر انقلاب وی را برگزید خدا برای هدایت دانستهاند: «..ان اصطفاک لتکون من المدافعین عن الحق،عن رسول الله و اهل البیت الاطهار،و هذا منصب لا ینتخب له الا افذاذ الرجال،فهنیئا لک یا سید تیجانی» (همان) *
➖➖➖
🔺 نتیجه: هیچ وقت از تبری نسبت به دشمنان خدا و اهل بیت کوتاه نمی آییم و جریانهای افراطی چون شیعه انگلیسی را قبول نداریم . از دیگر سو مدعای جریانهایی چون نوبتریه را بر خلاف مبانی وحدت در نظر دین و امامین انقلاب می دانیم.
مسئله در اظهار تبری و نوع ان است . که اگر بحث علمی و مدرسه ای با اداب و روشهای علمی باشد نه تنها مضر به وحدت نیست بلکه کمک به انسجام مسلمانان نیز می کند. شبیه کاری که علامه امینی در الغدیر انجام دادهاند.
پس باید در جلسات علنی و خانوادگی حقایق تاریخی از کتابها و مقالات معتبر بیان شود تا وجه تمایز معنویت و مکتبمان با بقیه مکاتب و مرامهای معنوی نیز روشن گردد.
چه انکه معنویت صوفیانه سنی با تبری با مصادیقی که شیعه قبول دارد مخالف است،و معنویت جدید که مشترکاتی با مبانی معنویت صوفیانه دارد ،اساس تبری و لعن را منکر است.
➖➖➖
*دقت شود رهبری معظم مدافع چه کتابی است. تالیفی با نام«انگاه که هدایت شدم» یعنی نویسنده قبل از انتخاب مذهب شیعه خود را گمراه می دانسته است!
#معنویت_شیعی
#میراث_مادری
#تبری
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
سلام علیکم
مطالب فوق، تحقیقات دوست محقق و پژوهشگرم، استاد #وزنه است.
ان شاءالله با عضویت در کانال ایشون، سوالات خودتون در مورد معنویت های جدید، مخصوصا عرفان حلقه را از ایشون جویا شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تف به روی بیغیرتها!
@javadheidari110
61ef6ab31a637dac7f1f13e4_-2364177684009270933.mp3
17.43M
❌استکبار و استکبار ستیزی در قرآن و روایات
#معنای_استکبار
#عوامل_استکبار
❌تفرقه
❌غفلت از معاد
❌ثروت_اندوزی
❌زورگویی
❌تحقیر
#روش_های_استکبار_ستیزی
#وحدت
#خداباوری
#خود_باوری
🎤#جواد_حیدری
❎ارائه در جمع ایرانیان خارج از کشور_مسنجر پالتاک
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا امام زمان همواره سلامت هستند؟ یا اینکه ممکن است در شرایط فعلی دچار بیماریهائی نظیر کرونا شوند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ قرآن کریم از زبان رسولالله و انبیاء بزرگوار اینگونه نقل میکند: ما نیز همانند شما بشر هستیم. قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ(۱۱۰/کهف)
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ
(۱۱ /ابراهیم)
پس انبیاء و اهلبیت و امام زمان با توجه به بشر بودنشان ویژگیهای بشری دارند از جمله بیماری.
امامزمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به صورت طبیعی در بین مردمِ دنیا در حال زندگی هستند و بیماری یکی از ویژگیهای زندگی دنیائی است. همچنین بیماری در بین سایر حضرات معصومین -علیهمصلواتالله- نیز وجود داشته است.
🔸شاهد ما👇
✨ امام صادق علیهالسلام میفرمایند پیامبر قبل از شهادتشان بیمار بودند.
✨ مرحوم کلینی در کافی شریف ج ۱، ص ۲۹۶ اینطور میفرمایند: پیعمبر در آن بیماری که منجر به شهادت ایشان شد فلان مطلب را فرمودند.
✨ امیرالمؤمنین در جنگ خیبر دچار چشم درد شدند مرحوم مجلسی نقل میکند: وقتی پیامبر سراغ امیرالمؤمنین را گرفتند اصحاب گفتند: يا رسول الله ایشان از چشم درد بیمار هستند.
✨ امام صادق نقل میکنند: موقعی که بیمار بودند چنین مطلبی را به من فرمودند.
📚کافی شریف، ج۳، ص۲۰۰
2⃣ بیماری منشأ و علتهای متفاوتی دارد:
〽️گاهی عامل بیماری عدم رعایت بهداشت فردی است.
〽️گاهی فرد اطلاع ندارد تغذیهی مناسب با مزاجش چیست و همین امر او را مبتلا به بیماری میکند.
〽️گاهی بیماری کفارهی گناهان است.
❌قطعا این سه عامل بیماری امام زمان نیست.
✔️ و اما بیماری عوامل دیگری نیز دارد:
〽️گاهی بیماری برای ترفیع درجه است.
〽️گاهی بیماری برای آزمایش و امتحان است.
〽️گاهی بیماری حکمتی از حکمتهای الهی است.
آری امام زمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به این ۳ علت ممکن است دچار بیماری شوند.
3⃣ بیماری حضرت قطعا بیماری مهلک نیست که جان ایشان را تهدید کند زیرا وجود فیزیکی امام زمان برای اهل ارض و سماء یک امر ضروری است که این عهد الهی است که وجود ایشان را برای ما حفظ کند.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ حضرت دچار بیماری میشوند اما عامل بیماریشان میتواند آزمایش، ترفیع درجه و یا مصلحتی از مصالح الهی باشد به همین جهت در روایاتِ متعدد به ما توصیه شده برای حفظ و سلامتی آن حضرت دعا کنیم زیرا دعا در سلامتی ایشان تاثیر دارد و بنا نیست پروردگار عالم امور حضرت را از راه معجزه پیش ببرد.
✳️ بنابراین یکی از راههای حفظ حضرت دعا برای سلامتی حضرت هست.
✳️ انشاءالله حضرت در سلامتی باشند و ما نیز با اعمال خود زمینهی رنجش خاطر حضرت را فراهم نکنیم.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🆔 @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮
🔗
📮
پرســـ❓ــش
⁉️فلسفهی تعدد زوجات پیامبر اسلام چیست؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ پیامبر خدا صلواتاللهعلیه تا سن 25 سالگی در اوج عفت و پاکی همسری را اختیار نکردند و دوست و دشمن او را بهخوبی میستودند.
📚السیرة الحلبیّة، ج 1، ص 140
2⃣ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهواله تا سن پنجاه سالگی تنها یک همسر داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه در قید حیات بودند، همسر دیگری اختیار نکردند.
📚موسوعة التاریخ الاسلامی، چاپ مؤسسه الهادی، ج 1، ص 333 و 334
3⃣ پیامبر صلىاللهعلیهواله، تنها با یک زن باکره ازدواج کرد و او «عایشه» بود، بقیه همسران او، همه زنان بیوه بودند.
📚بحار الانوار، ج 22، ص 191
4⃣ پیامبر اکرم صلیالله علیه و اله بعد از رحلت حضرت خدیجه سلامالله علیها و بعد از پنجاهسالگی، به خاطر مصالح مختلفی، ازدواجهای متعددی داشتند که البته در عرف آن زمان یک امر عادی بهحساب میآمد.
♻️ نتیجهاینکه:
تعدد زوجات پیامبر صلياللهعلیهوآلهوسلم دارای مصالح و اهدافی بوده است، برخی از آن عبارتند از:
۱) اهداف سیاسی: مانند ازدواج پیامبر با حفصه و عایشه
۲) برای شکستن سنت جاهلی: مانند ازدواج با زینب
۳) براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج.
#عقائد
#نبوت
#عصمت
🆔 @javadheidari110
📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮 🔗 📮
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
ملاقات با امامزمان در عصر غیبت کبری.mp3
4.6M
⁉️آیا در عصر غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟
پاسخ استاد حیدری👇
1⃣مشاهده به این معناست که فرد را ببینیم و بشناسیم بسیاری از افراد که درعصر غیبت با اذن و صلاحدید امامزمان به محضر حضرت شرفیاب شدند،حضرت را بعد از جدا شدن میشناسند
2⃣درتوقیعامامعصرآمده هرکس زمان غیبت قبل ازخروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کرد،دروغگو و افترا زنندهاست اما این قاعده کلی استثنادارد،هر که ادعا کندهر موقع خودم بخواهم به محضرحضرت میرسم این سخنیباطلاست و افترائی بیشنیست
3⃣قاعدهکلی درغیبتکبری اینست که امکان ملاقاتعمومی وجودندارد براساس فرمایش علمای بزرگ شیعه امکان ملاقات عمومی درعصر غیبت میسر نیست اما اگر به صلاحدید حضرت این توفیق نصیب برخی افراد شود امکان رسیدن به محضر حضرت هست
سید مرتضی فرمودندماقطع نداریم کسی به امام نرسد و بشر نتواند ایشان را ملاقات کندبلکه این امری غیرمعلوم است که راهی بر قطع به آن نیست و اگر گفته شود علت غیبت امام خوف از ظالمین است در جواب میگوئیم این علت درحق اولیاء وشیعیان خاص نیست شیخطوسی در کلماتالمحققین میفرمایند ما تجویز میکنیم بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت حضرت خدمت ایشان رسیده و نفع بردهاند
4⃣دیدارامامزمان تقوا و عملصالح لازمدارد اما اینطور نیست که هر که تقوا و عملصالح داشتهباشد به محضر حضرت شرفیابشود
♻️خلاصهاینکه
قاعده کلی درعصر غیبت اینستکه کسی به محضرحضرت شرفیاب نشود امااگر به صلاحدید حضرت این اتفاق رخدهد نیازمند ملزوماتاست که تقوا وعملصالح ازملزومات این توفیقاست
@javadheidari110
@Solalehakhlaghi
@ramezan_ghasem110
❌آیا امام علی علیه السلام، پس از پیروزی بر قبيله بنی قريظه ۷۰۰ یا ۹۰۰ نفر از مردان قبيله را گردن زدند⁉️
پاسخ:❎
تحلیل روایات مربوط به واقعه ی بنی قریظه نشان می دهد که این مطلب صحیح نبوده و توسط دستگاه بنی امیه جعل شده است.
🔵 در ماجرای بنيقريظه فقط حدود 40 نفر از یهودیان جنایتکار کشته شدند و این بنیامیه بودند که با انگیزههای خاصی این آمار را به هفتصد و نهصد نفر تبدیل کردند و طبری (حدود سیصد سال بعد از حادثه)، همان روایت تحریفشده و اغراقآمیزِ عصر اموی را بدون اینکه نقدی نسبت به آن داشته باشد، در کتاب تاریخ خود بیان کرد و روایت اصلی و معتبر را نادیده گرفت.
در حالی که روایت معتبر در کتاب ابن زنجویه که حدود نیم قرن پیش از طبری میزیسته ذکر شده بود (رجوع کنید به کتاب الاموال، ابن زنجویه ص 299، روایت شماره 461)
نکته ی قابل توجه اینکه: قتل چهل نفری که در این نبرد اتفاق افتاد، توسط چندین نفر بوده و همگی به دست مولا علی علیه السلام کشته نشدند.
جرم و جنایت سنگین این افراد، خنجر کشی های متعدد از پشت سر به مسلمین بوده و در مرحله آخر در جنگ احزاب نیز از پشت به قلعه محل استقرار زنان و کودکان حمله کردند ولی موفق نشدند و خود گرفتار آمدند.
قرآن کریم با اشاره ی به این خیانت می فرماید:
"إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ..."
"هنگامی که (دشمنان) از بالا و پایینِ شما (جلو و پشتِ شهر مدینه) آمدند ..."(سوره احزاب؛ آیه 10)
ماجرای هجوم یهود به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان نیز در کتاب المغازی از واقدی که حدود صدسال قبل از تاریخ طبری تالیف شده، گزارش شده است. (رجوع شود به: المغازى، واقدى؛ ج 2، ص: 462 )
وانگهی اعدام شدگان فقط از بنی قریظه نبودند بلکه شماری از آن چهل نفر، از قبیله بنینضیر بودند که قبلا نیز درگیریهایی داشتند و پیامبر اکرم، با رأفت اسلامی با آنها رفتار کرده بودند اما این بار با همدستی شماری از بنیقریظه در حساسترین شرایط جنگ احزاب، از پشت به مسلمانان خنجر زده، به قلعه محل پناه گرفتن زنان و کودکان حمله کرده بودند.
یاد آوری این مطلب ضروری است که: حکم اعدام سران بنینضیر و همدستانشان از بنیقریظه را شخص پیامبر اکرم یا امام علی علیهما السلام صادر نکردند بلکه قاضی مورد قبول طرفین به نام "سعد بن معاذ" چنین حکمی را صادر و پیامبر اسلام، آن را عادلانه دانستند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️چرا در این روایت امیرالمؤمنین به صراحت نفرمودند آیه در مورد چه کسی نازل شده است؟👇
مردی نزد امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) آمد و از ایشان دربارهی این سخن خداوند بلند مرتبه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَی اللهِ وَرَسُولِهِ، پرسید که درباره چه کسی نازل شده است؟
+ امام فرمودند: «چه میخواهی؟ آیا میخواهی مردم را علیه یکدیگر بشورانی؟»
- عرض کرد: «نه، ای امیر مؤمنان! ولی دوست دارم که بدانم»
+ امام فرمود:«بنشین»
- او هم نشست
+ امام فرمودند:«بنویس عامر، بنویس مَعمر، بنویس عُمر، بنویس عمّار، بنویس مُعتَمر! این آیه دربارهی یکی از این پنج نفر نازل شده است.
سُفیان میگوید: به فُضَیل گفتم: «فکر میکنی آن شخص عمر است؟»
گفت: چه کسی جز او میتواند باشد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۰۶
📚بحارالأنوار، ج۳۰، ص۳۷۹
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
برخی از دلائلی که حضرت سریع و صریح نفرمودند: "عُمر" بر خدا و رسول سبقتگرفته است عبارتند از:
1⃣ برخی از حقایق که باعث شوراندن مردم و تحریک احساسات میشود را حق نداریم بیان کنیم.
2⃣ حضرت وقتی فهمیدند سوال کننده جویای حق است، پاسخ او را در بین چند گزینه قرار دادند تا صراحت نداشته باشه و تالی فاسد ایجاد نکند.
3⃣ در پاسخ برخي که میپرسند مگر عُمَر مؤمن بوده که این آیه در مورد او نازل شده باشد؟
عُمَر ایمان فقهی داشته لذا پیامبر از او دختر گرفتند، در قبرستان مسلمین دفن شد و کسی از اهلبیت و اصحاب او را نجس نمیدانند.
♻️ نتیجهاینکه:
وقتی امام معصوم در برخی شرائط از بردن نام صریح خودداری فرمودند، بر شیعیان لازم است شرائط و موقعیت را برای بیان برخی از حقایق لحاظ کنند.
#شبهات_ماه_ربیع
#وحدت
#عقائد
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110