eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا خدا دیده می‌شود؟ .......................................................................................................... ✍️ جواد حیدری نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم(رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد. دلایل ممتنع بودن رؤیت خداوند به معنای مذکور، متعدد هست که به دو مورداشاره می‌شود: الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان. درحالی‌که خداوند از تمام این امور منزه است. ب: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود یا تمام ذات الهی را می‌بینیم که لازمه‌ی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن مرکب بودن و دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست. قران کریم می فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشم‌ها او را نمى‏بينند؛ ولى او همه چشم‌ها را مى‏بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمت‌ها، و باخبر از دقايق موجودات،) و آگاه (از همه) چيز است‏». (1) نکته ی دوم: اگر معنای رؤیت خداوند؛ مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیده‌ام عبادت می کنم؟ و وقتی ذعلب میپرسد: کیف تراه؟ حضرت می فرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ‏ الْعُيُونُ‏ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏...»؛ «چشم‌ها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمى‏بيند، ولى دل‌ها با حقايق ايمان او را مى‏بيند». (2) پی نوشت ها: 1. انعام/103 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258 @javadheidari110
💠 خمس مواد مصرفی نسیه‌ای 💬سؤال: آیا به مواد مصرفی خریداری شده قبل از سال خمسی به صورت نسیه که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟جواب: به مواد مصرفی که به صورت نسیه‌ای خریداری شده، خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔴هم اکنون ........... بررسی تحریفات عاشوراء 🔺دانشجویان و اساتید و معاونت های پژوهشی دانشگاه اصفهان @javadheidari110
⭕️ 🔹 مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد گرفتن برای اموات، یکی از آداب و رسوم ما ایرانی هاست. ↙️ هر چند گرامیداشت میت و قرائت فاتحه و قرآن و هم چنین، اطعام به دیگران کار پسندیده ای هست، اما : ♦️ این مراسم به هیچ وجه مبنا و مستند شرعی ندارد. یعنی در دین مبین اسلام سفارشی نسبت به برگزاری سومین و هفتمین و چهلمین و سالگرد، برای درگذشتگان، نشده است. ✍️ جواد حیدری در کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از روز‌نوشت
مانتو، عبا یا چادر؟ یکی از سوالاتی که این روزها مخصوصا از جانب خانم‌های محجبه زیاد پرسیده می‌شود این است که قصد دارند از عبا یا مانتوهای بلند به جای چادر استفاده کنند! کثرت این‌گونه سوال‌ها خودش می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که حجاب‌استایل‌ها، پروژه‌ی تاثیرگذاری‌شان را تا حدودی با موفقیت به انجام رسانده‌اند. ترکیب عبا همراه با روسری‌های بلند، فشنِ پیشنهادی حجاب‌استایل‌هایی است که چند سال اخیر تعریف حجاب و زن محجبه را زیر سوال برده‌اند! بر یک زن مسلمان واجب و لازم است که در برابر نامحرم تمام بدن خویش به‌جز صورت و دست‌ها تا مچ را بپوشاند و بدین ترتیب بااحساس امنیت و آرامش در جامعه حضور پیدا کند. حجاب برتر دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است. حجاب از لوازم عقیده دینی محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از ضروریات دین به‌حساب می‌آید. در آیه 59 سوره احزاب می‌خوانیم: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ» «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو: جلباب‌ها [روسری‌های بلند یا چادر] خود را بر خویش فروافکنند این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» (1) «در این‌که منظور از «جلباب» چیست؟ مفسران و ارباب لغت چندمعنا برای آن ذکر کرده‌اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سر و گردن و سینه‌ها را می‌پوشاند؛ 2- مقنعه و خمار (روسری)؛ 3- پیراهن گشاد »(2) طبق آنچه ذکر شد و با رجوع به تفسیر متوجه می‌شویم که قرآن از چادر یا چیزی مانند آن‌ که تمام بدن را بپوشاند، به‌عنوان حجاب برتر نام‌برده است. علاوه بر این درباره پوشش حضرت فاطمه هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل‌شده است. بنابراین دربرتر بودن چادر شکی نیست. از بین انواع پوشش همواره چادر را به‌عنوان حجاب برتر معرفی نموده‌اند چراکه زن از طریق پوشیدن چادر، قادر خواهد بود تمام برجستگی‌های بدن خویش را بپوشاند و بدین‌وسیله راه رفتن و حضورش در اجتماع جلب‌توجه نمی‌کند. البته استفاده از سایر پوشش‌ها نیز مانند مانتو یا عبا به شرطی که کوتاه و تنگ نباشد و با پوشیدن آن، حد شرعی حجاب رعایت شود بلامانع است؛ اما کسی که چادر را انتخاب می‌کند و قصدش رعایت تمام و کمال پوشش است و درعین‌حال علاوه بر پوشش، خود را ملزم به رعایت حیا در گفتار و رفتار می‌کند، نزد خداوند عزیزتر است. پوشش زن می‌تواند از طریق پوشیدن مانتو، عبا، چادر و یا حتی هر لباس دیگری تأمین شود اما آنچه در نوع پوشش توصیه‌شده این است که پوشش زن مسلمان علاوه بر این‌که باید کامل باشد، نباید موجبات جلب‌توجه نامحرم را نیز فراهم آورد؛ لذا در بین انواع پوشش، چادر به بهترین شکل می‌تواند هم کامل بودن پوشش را تأمین کند و هم به دلیل رنگ تیره آن، منجر به جلب‌توجه نامحرم نشود. در حالی که پوشش عبا هرچند کامل، بلند و حتی تیره رنگ است باز هم به خاطر استایل خاصش سهمی از جلب‌توجه را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه خاصیت پوشانندگی‌اش برای برجستگی‌های بدن کمتر از چادر است. تعبد و بندگی یکی از جنبه‌هایی که نشانگر میزان تعبد و بندگی انسان است، میزان و نوع توجه ما به دستورات الهی است. درواقع انسانی که خود را عبد می‌داند متناسب با آنچه خداوند از او خواسته پیش می‌رود نه هماهنگ با خواسته‌های خود. دقت کنید که حدومرز و چگونگی انجام یک عمل عبادی را، دین برای ما تعیین می‌کند نه خود ما. فلسفه احکام الهی محک زدن تعبد و تسلیم انسان است تا جایی که تمام خواستن‌ها و نخواستن‌های انسان باید در برابر دستورات الهی سرتعظیم فرود آورند. اجر بیشتر شاید انتخاب بعضی امور در زندگی برای ما منجر به‌سختی و خستگی و یکنواختی شود و حتی چشم‌پوشی از برخی استایل‌هایی که دوست داریم مورد رنجش خاطرمان گردد؛ اما مهم هدف و انگیزه الهی ماست. جهاد زن در جامعه و شرایط کنونی حفظ بیشتر و بهتر حجاب است؛ در این شرایط که دشمن، دندان تیز کرده برای چادر سیاه ما، جهادگری ما از طریق حفظ حجاب با چادر الزامی‌تر به نظر می‌رسد. حجاب، افزون بر اینکه تکلیف شخصی بانوان مسلمان است، حق جامعهٔ دینی نیز به‌حساب می‌آید. انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر باعث می‌شود که انسان به این حق اجتماعی پایبندی بیشتری داشته باشد. پی‌نوشت‌ها: 1. احزاب، آیه 59 2. مکارم شیرازی، ناصر، لغات در تفسیر نمونه، قم، انتشارات امام علی بن ابی‌طالب (ع)، چاپ اول، 1387 هـ ش، ص 165. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
⭕️ خواست خدا، جریان امور هستی بر اساس نظم و قانون طبیعت هست. ♦️سیل بیاید، کعبه هم خراب می شود. ♦️با بمباران، خانه ی خدا هم فرو می ریزد. ♦️با افتادن جرثقیل، در حال طواف هم افرادی کشته می شوند. ⭕️ بله اگر خدا و اولیاء خدا به اذن خدا، اراده کنند، اصحاب فیل و سپاهیان ابرهه را با ابابیل، ذره ذره می کنند. ✅ به لطف خدا و وحدت مردم و جمع شدن زیر خیمه ی ولی فقیه و استفاده از موشک ها و پهبادهای برخواسته از اراده ی جوانانی که مسیر حضرت احمد بن موسی علیه السلام را در شجاعت پیموده اند، حیفا و تل آویو تا افول نهایی، روی آرامش به خود نمی بیند. ❇️ ان شاءالله ❇️ ✍ جواد حیدری کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا نباید در کشور ما آزاد باشد تا برای همگان عادی شود⁉️ 🎤 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
145.1K
⁉️ به افرادی که می‌گویند ما آریایی هستیم عرب نمی‌پرستیم چه پاسخی بدهیم؟ پاســـ🔊ــــخِ استاد حیــــــدرے کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تولد در منطقه ی جغرافیایی و خانواده ای با عقاید و افکار خاص، قطعا در قبول و پذیرش دین اولیه ی ما تاثیر گذار است. ↙️اگر بنده هم در عاج آفریقا متولد شده بودم، معلوم نبود الان چه مذهب و آیینی داشتم. ◀️ نکته ی مهم، امکان تغییر مکتب و شریعت بعد از رسیدن به سن تمییز و تشخیص هست. ♦️انسان قادر است بعد از رسیدن به رشد عقلانی و تحقیق و مطالعه، اندیشه ی گذشته ی خود را تغییر دهد و به دین و آیین جدید در آید. ❇️ بارها شاهد تغییر نگرش افراد مختلف با شریعت های متفاوت بوده ایم. ✅ نتیجه اینکه: هر انسانی باید دین و شریعت خود را با تحقیق و نه با تقلید، انتخاب کند و برای اینکه در جهل مرکب نماند با کارشناسان صحبت کند. البته اگر افرادی به هر دلیلی قدرت تشخیص و فهم دین صحیح را نداشته باشند و در این مسیر کوتاهی نکرده باشند، معذورند و اهل نجات. ❎قرآن کریم می فرماید: وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا. ✍جواد حیدری کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 ⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دق‌الباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟ ⭕️ آیا ماه صفر هست؟ 📝جزئیات بیشتر در خبر گزاری های فارس و صاحب نیوز: ↪️ http://fna.ir/dd3jqx ↪️ http://snai.ir/973227 ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا این درست است که برخی می‌گویند: ماه صفر و خصوصا چهارشنبه‌ی آخر آن نحس است و برای رفع نحوست و بلا در این ماه خون‌ گوسفند‌، خروس و ..‌‌. بریزیم، یا تخم‌مرغ بشکنیم، اسفند دود کنیم؟ ⁉️همچنین اینکه برخی توصیه‌می‌کنند دعای ( سبحان‌الله‌ يافارج‌الهمّ‌ وياكاشف‌الغم‌فرّج‌همي‌ويسرّأمري‌ و أرحم‌ضعفي‌ و قلة‌حيلتي‌ وأرزقنی‌ من‌حیث‌ لا أحتسب‌ يا رب‌ العالمين ) را در اول ماه صفر بخوانیم تا ازبلا دور و حاجت روا شویم، آیا چنین دعائی سندیت دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ در مورد نحس بودن ماه صفر و حتی آخرین چهارشنبه‌ی آن روایت خاصی از منابع روایی معصومین وجود ندارد هرچند در بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه‌ای خواند یا صدقه داد و ... 2⃣ مرحوم شیخ عباسی قمی (ره) صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می‌گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و روایتی دال بر این مطلب نمی‌آورند و حتی دعایی هم که ایشان برای رفع این نحوست در کتابشان به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده‌اند طبق جستجوهای انجام‌شده در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست، حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی (ره) نیز این دعا به چشم نمی‌خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز چنین دعایی به چشم نمی خورد. البته علامه‌ی مجلسی (ره) در ابتدای کتاب دیگرشان بنام «زادالمعاد» نوشته‌اند این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: 〽️ اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در این ماه وفات یافتند. 〽️ دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده‌ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه‌ی مجلسی(ره) چنین حرفی‌بزند؛ اگر نگوئیم قطع به نحس‌نبودن این ماه پیدا می‌کنیم لااقل می‌توان گفت قطع بسیار زیاد به نحس‌نبودن این ماه پیدا می‌کنیم بوجود می‌آید. 3⃣ درباب چهارشنبه‌س آخر ماه صفر نیز ایشان می گویند: بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. 4⃣ واما در مورد روایتی و دعائی که آورده‌شده👇👇 ❌(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین) ✔️چنین حدیثی نیافتیم البته الفاظِ این دعا، از دعاهای مختلف گرفته‌شده‌است و با این عبارت دعاکردن به قصد رجا و امید ثواب مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج دادن دروغ‌بستن بر پیامبر خدا و از بزرگترین گناهان است. ♻️نتیجه‌اینکه این خرافاتی نظیر نحوست ماه صفر و چهارشنبه‌ی آخر آن و همچنین راههای رفع نحوست آن را منتشر نکنیم زیرا هیچ‌گونه سندیت و صحتی ندارد بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده‌اند. همچنین احادیثی که در اینترنت مشاهده‌می‌کنیم را تا در منابع معتبر و یا سایت‌های معتبر وشناخته‌شده ندیده‌ایم و یقین نداریم به اینکه از جانب معصوم باشد، آن را نپذیریم و به معصوم نسبت ندهیم، زیرا متاسفانه کارخانه حدیث‌سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب‌های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می‌کنند. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ماه صفر نحس است؟ ⁉️برخی برای اثبات نحس بودن ماه صفر به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) استناد می‌کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه ماه صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. این ماه به نحوست مشهور است، اما با توجه به‌ نکات ذیل چنین اعتقادی صحیح نیست: 1⃣ زیرا نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم. 2⃣روایت مبنی بر نحوست ماه صفر به‌صورت خاص مشاهده نشده است. اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛« هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می‌رود»📚معانی‌الأخبار،ص۲۰۴،ح۱ ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان می‌دهد حضرت با این جمله می‌خواسته‌اند ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است»📚علل‌الشرائع،ج۱،ص۱۷۵ پس سخن از ماه آذار است که از ماه‌های و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند. نکته سوم: مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى ‏شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى ‏خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى ‏توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد.📚تفسير نمونه،ج 23،ص45 ♻️نتیجه اینکه: نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است. پاسخ استاد را اینجا نیز می‌توانيد بخوانید👇 🆔 http://snai.ir/973227 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا توصیه‌ی به رفتنِ مسجد مقدس جمکران، سند معتبری دارد؟ ⁉️آیا انداختن عریضه در چاه جمکران کار صحیحی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 🛑مقدمه: مرحوم محدث نوری به نقل از کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد قمی که در قرن ۴ نگاشته شده است، جریان مسجد مقدس جمکران را نقل می‌کند البته باید متذکر شوم این کتاب الان در دسترس ما نیست ولی بخشی از این کتاب در دسترس مرحوم محدث نوری بوده و ایشان جریان مسجد مقدس جمکران را نقل کرده‌اند که مرحوم حسن‌بن‌محمد قمی جریان مسجد مقدس جمکران را از مرحوم شیخ صدوق -رحمه‌الله‌علیه- از کتاب مونس‌الحزین فی معرفت حق و الیقین نقل کرده‌اند اما فارغ از نقل قول در کتب و اینکه آیا این افراد مورد اعتماد هستند یا خیر، اگر به چند نکته توجه کنیم مساله و جایگاه مسجد مقدس جمکران برای ما روشن خواهد شد: 1⃣ در روایات و همچنین در سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- شاهد هستیم به تکریم مساجد و هر مکانی که بنام مسجد بنا نموده شده توصیه شده است و مسجد مقدس جمکران نیز از این مساله مستثنا نیست 2⃣ کرامات و مشکل‌گشائی‌های فراوانی در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است که یا خود شاهد آن بوده‌‌ایم، یا برای‌مان نقل شده و یا در قالب کتابهای متعدد منتشر شده و به ما رسیده است. 3⃣ امروزه مسجد مقدس جمکران پایگاه عظیمی برای ترویج معارف مهدوی و شیعی است. 4⃣ از مهمترین نکته‌ای که عظمت و جایگاه مسجد مقدس جمکران را برای ما ثابت می‌کند: توصیه‌ی علماء بزرگ دین، اهتمام و توجه فراوان نسبت به این مسجد داشته و دارند. ♻️نتیجه اینکه: با در کنار هم قرار دادن قرائن مذکور به این نتیجه دست می‌یابیم: رفتن به مسجد مقدس جمکران و عبادت در این مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به ما این اطمینان را می‌دهد که در این مکان مقدس اتفاقات خاصی رقم می‌خورد. 🔴 اما متاسفانه گاهی در حاشیه‌ی مسجد مقدس جمکران شاهد افراط و تفریط‌هائی هستیم و اتفاقاتی رقم می‌خورد که مطلوب نیست زیرا موجب سوء استفاده‌ی برخی از دشمنان می‌گردد از جمله مساله‌ی چاه جمکران که این چاه هیچ جایگاه و موضوعیتی ندارد و همانند سایر چاه‌ها که در مکان‌های دیگر حفر می‌شود هست و هیچ نسبتی با امام‌زمان ندارد و مکانی برای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیست اما شاید وجود این چاه از این جهت باشد که چون عریضه‌نویسی برای گفتگو با پروردگار و اولیاءالله جنبه‌ی شرعی دارد و به عنوان یکی از آداب اسلامی است که در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن اشاره شده است و در کتاب بحارالانوار، بابی تحت عنوان «کتابه الرقاع للحوائج الى الائمه صلوات الله علیهم و التوسل و الاستشفاع بهم فی روضاتهم المقدسه و غیرها» «باب نوشتن عریضه برای برآورده شدن حوائج به ائمه علیهم‌السلام و توسل به آن‌ها و طلب شفاعت از آن‌ها در حرم آن‌ها و موضوعات دیگر» 📚بحارالأنوار(ط - بيروت)، ج‏99، ص231 در روایات مربوط به عریضه‌نویسی بیان‌شده است که: عریضه در آب یا چاهی انداخته شود. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده است: «...ثُمَ‏ تَطْوِي‏ الرُّقْعَةَ وَ تَجْعَلُهَا فِي بُنْدُقَةِ طِينٍ ثُمَّ اطْرَحْهَا فِي مَاءٍ جَارٍ أَوْ فِي بِئْر...»؛ «نامه عریضه را می پیچی و در میان گل قرار می‌دهی و در آب جاری یا در چاهی می‌اندازی» 📚المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ص403 شاید این چاه برای ایجاد نظم قرار داده شده است تا عریضه‌ها در آن قرار داده شود وگرنه این چاه، هیچ‌گونه قداست و هیچ نسبتی با امام‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ندارد. اما بر این مطلب که عریضه حتما باید در چاه موجود در مسجد جمکران انداخته شود هیچ دلیلی نداریم. 🛑جزئیات بیشتر این مطب در لینک زیر ➷➷➷➷➷➷ snai.ir/976371 @javadheidari110 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ➠@ramezan_ghasem110 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ⛅️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شایعه: بن سلمان تو دیدارش با وزیر خارجه ما با پوشیدن دمپایی بدون جوراب و نذاشتن پرچم ایران عملا به ما توهین کرده پاسخ رو در تصویر ببینید👆👆 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیه‌السلام، نشانه‌های مؤمن یکی زیارت اربعین یکی انگشتر دست راست کردن هست می‌خواستم بدونم اگه کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشه مومن نیست؟ و این‌که انگشتر دست کردن این‌قدر ارزش داره که نشانه مؤمن میشه. لطفاً توضیح بدید این حدیث را. ✍️ پاسخ: از امام عسکری علیه‌السلام روایت‌شده است: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»؛ «پنج چیز از علامات مؤمن است، پنجاه‌ویک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن، بلند خواندن بسم‌الله الرحمن الرحیم» (1) دو نکته : یک : مؤمن دارای نشانه‌های متعددی هست که حضرت در این روایت شریفه درصدد بیان بعضی از این نشانه‌ها بوده‌اند و نه همه آن‌ها. دو : اگر کسی موفق به زیارت اربعین شود از نشانه‌های ایمان است ولی چنین نیست که کسی این عمل را انجام ندهد از دایره ایمان خارج شود. اما در مورد انگشتری : الف : انسان مختار است انگشتری را در دست راست و یا دست چپ استفاده کند و روایاتی تصریح به مختار بودن انسان در این امر دارد.(2) ب : در روایات انگشتری در دست راست کردن از نشانه‌های شیعیان امام علی علیه‌السلام، شمرده‌شده است و لذا در این روایت شریفه علامت مؤمن ذکرشده است. (3) ازآن‌جهت که این کار، فرد را در زمره‌ی شیعیان و کسی که دغدغه‌ی اجرای معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام را دار است، قرار می‌دهد ، دارای ارزش و از نشانه‌های مؤمن شمرده‌شده است. پی‌نوشت: 1. كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص: 53 2. وسایل الشیعه، ج 5، ص 79 3. همان، ص 82 ✍️ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا