هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
🏴
⁉️پرسش
چرا امام حسین علیهالسلام مانند امام حسن علیهالسلام صلح نکردند؟
🖊پاسخِ استاد حیدری "زیدعزه"
🔻به جهت اینکه:
1⃣ سکهی اسلام دو رو دارد (هم جنگ و هم صلح)
اسلام عزیز نه صلح را به معنای یک قانون ثابت میپذیرد و نه اینکه در تمام شرایط جهاد را توصیه میکند بلکه صلح و جهاد تابع شرایطی هستند.
🔘 شاهد قرآنی: خدا در قرآن یک جا می فرماید: "و قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه " بقره/۱۹۰
در جای دیگر میفرماید وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ"انفال /۶۱و اگر به صلح گرایند، تو نیز به صلح گرای و بر خدا توکل کن که اوست شنوا و دانا
در اسلام هم صلح و هم جهاد هر دو را داریم.
زیرا جنگ و صلح بر اساس شرایطی است.
🔘 شاهد تاریخی: وقتی به سیرهی زندگانی نبی مکرم اسلام مراجعه میکنیم شاهد هستیم آن حضرت هم "جنگ اُحد، بدر و احزاب" و هم "صلح حدیبیه" داشتند.
2⃣ عصمتِ امام:
امام معصوم حجت خداست و هر اقدامی انجام دهند عین صلاح و ثواب و درستی است لذا پیامبر فرمودند: "الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا" بحارالانوارج۴۳ حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند چه صلح کنند.
یعنی امام مجتبی علیهالسلام هم اگر بجای امامحسین علیهالسلام بودند قیام میکردند و برعکس.
3⃣ تفاوتِ شرایطِ سیاسی و اجتماعی:
شرایط اجتماعی سیاسی هر دو امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت بود، امام مجتبی علیهالسلام خلیفهالمسلمین بودند و اگر ایشان قیام میکردند و شکست میخوردند شکست ایشان، شکست اسلام محسوب میشد و موجب تضعیف اسلام میشد. ولی امام حسین علیهالسلام خلیفهی ظاهری نبودند.
4⃣ تفاوتِ جوِ فرهنگی و افکار عمومی:
جو فرهنگی و افکار عمومی در کوفه به ضرر امام مجتبی بود، مردم شعار الصلح الصلح سر میدادند. ولی امام حسین علیهالسلام شرایطشان کاملاً برعکس بود، کوفیان نامه نوشته بودند برای ایشان که حضرت به سمت آنها حرکت کنند.
5⃣ تفاوتِ یاران:
یاران هر دو امام متفاوت بودند. یاران امام مجتبی حقگریز و سست عنصر بودند، برخی از آنها با تطمیع معاویه به سپاه او پیوستند. برخی دیگر به معاویه گفتند اگر بخواهی ما حسنبنعلی را دست بسته نزدت میآوریم.
امام مجتبی علیهالسلام در کلامی اینگونه میفرمایند: "به خدا سوگند من حكومت را به معاويه واگذار نكردم مگر بخاطر نداشتن ياران، اگر انصار و ياراني داشتم، شبانه روز با او مي جنگيدم تا اينكه خداوند بين من و او حكم كند."
📚احتجاج طبرسی ج۲ ص۷۱
اما یاران اباعبدالله الحسین نه تنها سست عنصر نبودند بلکه از لحاظ ایمان، استقامت و وفاداری نظیر نداشتند.
لذا حضرت فرمودند: "فانی لا أعلم أصحابا أوفی و لا خیرا من أصحابی...فجزاکم الله خیرا" من اصحابی بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمیدانم. 📚بحار الانوار ج ۴۴ص۳۱۶/ لهوفص۱۴،امالی شیخ صدوق،ص۲۲۱ و ارشاد مفید،ج۲
6⃣ تفاوت روحیات و رفتار معاویه و یزید:
معاویه و یزید هر دو در صدد نابودی اسلام و غصب حقِ اهلبیت بودند ولی معاویه کهنهکار بود و ظاهر دینگرایانه داشت اما یزید خام بود و فسق علنی انجام میداد.
♻️نتیجه اينكه:
بخاطر شرایط موجود، امام مجتبی به اجبار صلح را پذیرفتند و امام حسین علیهالسلام طبق شرایطی که حاکم بود قیام کردند تا اسلام زنده بماند.
از آن خوشم که شدم خادم سرای حسین
منم غلام کسی که بود گدای حسین
دو چشم داده خداوند تا که گریه کنم
یکی برای حسن آن یکی برای حسین
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
❌لطفا منتشر کننده هر کلیپی نباشیم.
🔴این روزها کلیپ هایی را می بینیم که افرادی با ژست های مختلف و صحبت های متعدد خود را امام زمان و یا مهدی معرفی می کنند.
بسیاری با خنده و طنز از کنار این جریان عبور می کنیم اما:👇
پروژه ی تقدس زدایی در حوزه ی مهدویت، تاکتیک جدید اتاق های فکر ضدمهدوی همچون تشکیلات بهائیت وغیره.
💥مدعیان دروغین را می توان در یک نگاه کلی، به دو دسته حرفه ای و آماتور تقسیم نمود.
💥مدعیان حرفه ای معمولا نگاه سازمانی داشته و دارای تشکیلات بوده و از ابزار های متعددی در راستای معرفی خود و ایجاد انحراف بهره مند هستند.
مُدعیان دروغینی همچون احمدالحسن، عبدالله هاشم، منصور هاشمی خراسانی و..
و اما دسته ی دوم معمولا از میان افرادی انتخاب می شوند در اوج سادگی دارای مشکلات عدیده ی روحی و عموما کمترین جایگاه اجتماعی در بین اطرافیان را دارند و حتی گاهاََ مدعی، فردی فاقد کمترین شخصیت اجتماعی می باشد.
مدعیانی که هم کلامی با آنها در شرایط عادی معمولا جنبه سرگرمی و تمسخر را در پی دارد.
در جدیدترین اقدام اتاق های فکر ضد شیعی، گویا تصمیم بر سوق این افراد به سمت ادعاها و مباحثی گرفته شده است که دارای تقدس و جایگاه ویژه ای در مکتب تشیع می باشند؛ ورود در مسائلی همچون مهدویت.
💥اما به لطف ولنگاری های موجود در شبکه های اجتماعي ، خلا برنامه های مدیریتی و عدم سواد رسانه ای، بیشترین بهرهبرداری در اختیار جریان های هنجار شکن ، معاند و ضد دین و ضدبشریت قرار دارد .
هرچند در نگاه اول روش ادعایی این افراد مضحک و ناپخته به نظر برسد، اما باید توجه داشت این رذل صفتان هم باعث وهن دین شده و هم باعث گمراهی عده ای که آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه دین ندارند.
⭕️ نشر این کلیپ ها با هر توجیهی ، بازی در زمین دشمن است.
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🚩
🏴
🚩
⁉️پرسش:
چرا امام حسین علیهالسلام همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟
مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهلبیت و حتی طفل ششماهه را
به همراه بردند؟
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
1⃣ مسئلهای عرفی بوده است.
ظاهراً عرف زمان حضرت و همچنین عرف قبل و بعد از ایشان اینگونه بوده است که افراد، خانوادهی خود را در سفرهای طولانی به همراه میبردند و این روش خلاف عقل و عرف نبوده است تا کسی برایش این سوال مطرح شود که چرا امام حسین علیهالسلام خانوادهشان را به همراه بردند.
2⃣ تاسی به جدشان رسولالله:
این سوال را باید از پیامبر عظیمالشأن اسلام پرسید: اینکه چرا ایشان برای مباهله با مسیحیان نجران فرزندانشان را با خود بردند⁉️
نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله برای اثبات حقانیت خود و اثبات حقانیت مکتبِ خود، فرزندان را با خود بردند، این مسئله نشانگر این است تا همه بدانند برای تحقق آرمانهای مقدس انسان باید از همهی دارائی خود بگذرد و آنها فدای آرمان مقدسش کند، اینگونه فدا نمودنهاست که هم موجب اطمینان بخشی به دیگران است و هم نشانگر اطمینان داشتن به حقانیت خود و مکتب خود میباشد.
3⃣حفظ جان خود حضرت و اهلبیت و یاران
آیا اگر خانواده و فرزندان امام حسین علیهالسلام، مثل ۶ ماهه، حضرت زینب سلاماللهعلیها و ... با امام حسین علیهالسلام همراه نمیشدند در مدینه امنیت جانی داشتند❓
به نظر شما با آن لحن تندی که یزید علیهاللعنه به والی مدینه مبنی بر بیعت گرفتن از اباعبداللهالحسین داشت و اینکه در مدینه وضعیت بهگونهای بود که دشمنان و یزیدیان، امام حسین علیهالسلام را تهدید میکردند، بهتر نبود امام حسین علیهالسلام اهلبیت و اصحاب را برای خارج شدن از مدینه با خود همراه کنند❓
4⃣ تسلیم قضا و قدر و امر الهی بودن:
وقتی ابنعباس و امثالهم میخواستند امام را از رفتن به سمت کوفه منصرف کنند حضرت جملهای را فرمودند و بر اساس همان جمله نیز عمل کردند. حضرت فرمودند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا ، و ان الله شاء ان یراهن سبایا » زیرا خدا خواسته بود حضرت را شهید و خاندان ایشان را اسیر ببیند.
اهلبیت علیهمالسلام همگی تسلیم امر و قضای الهی هستند و همان کاری را انجام میدهند که رضایت و امر الهی بر آن تعلق گرفته باشد.
تمام ارزش آلاللهعلیهمصلواتالله این است که تسلیم امر الهی هستند.
4⃣ پیامرسانی کربلا:
اگر حضرت زینب سلاماللهعلیها و فرزندان حضرت همراه امام حسین علیهالسلام نبودند، پیامرسانی این نهضت از بین میرفت و این حادثهی عظیم کربلا به فراموشی سپردهمیشد.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سِرِّ نِی در نینوا میماند اگر زینب نبود
♻️نتیجه اینکه:
همراه بردن اهلبیت خودش یک تاکتیک بزرگ و عظیمی از جانب اباعبداللهالحسین علیهالسلام بوده است تا بعد از عاشورا این واقعه در تاریخ بایکوت نشود و به کاخ یزید و یزیدیان در شام نیز برسد تا لرزه بر اندام آنان بیندازد و ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبداللهالحسین به گوش جهانیان برسد.
پادکست استاد را اینجا بشنوید🔽
http://snai.ir/967927
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
⁉️پرسش:
چرا حضرت علیاکبر علیهالسلام، با وجودی که میدانستند در خیمهگاه آب نیست از پدر طلب آب کردند؟
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
حضرت علياكبر -عليهالسلامـ- میخواستند:
1⃣ با بازگشتشان پدر و اهل حرم را مطلع کنند از اینکه هنوز زندهاند تا آنها خوشحال شوند.
2⃣ با ديدن رهبر، امام و پدرشان نيروي بيشتري بگيرند تا بهتر بتوانند با دشمنان بجنگد.
📚عالمي، محمدعلي، حسين نفس مطمئنه،ص 258-259
لذا وقتي علي اكبر ـعليهالسلامـ ابراز تشنگي ميكنند گويا امام حسين ـعليهالسلامـ منظور علياكبر را ميفهمند و ميدانند كه علياكبر ميخواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـعليهالسلامـ پسر را به آغوش ميكشد و ميفرمايند: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواستهی تو را برآوردهكنم بزودي جدم رسول الله ـصلي الله عليه و آلهـ تو را با آب كوثر سيراب میكنند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود.
📚قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي، 1374، ص 389
برخي گفته اند كه امام حسين ـعليهالسلامـ زبان در دهان علياكبر گذاشتتد تا به پسرشان بگویند كه پدرت هم مثل تو تشنه است.
📚موسوعه سخنان امام حسين(علیهالسلام)،ص515
و گويا امام هم با اين كار ميخواسته علي اكبر را در آغوش بگيرند.
و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشتند و علياكبر آن انگشتر را مَكيد و تشنگي ایشان كاسته شد
📚همان
♻️نتیجه اینکه:
از مطالب گفتهشده ميتوان فهميد:
حضرت علياكبر با توجه به علاقهی شديدي كه به پدر داشتند به اين بهانه ميخواستند در لحظات آخر عمر چهرهی پدر را زيارت كنند
و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمهها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان ایشان گذاشتند و این كرامتي از امام بود كه علياکبر را سيراب کنند.
#عقائد
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
شادی پدر و مادر مخصوصا مادر تاثير زيادی در روحیه كودک دارد.
گفتن نگرانیها، قرضها، بيماریها، مشكلات، بیپولی، خستگی جلوی كودک ممنوع.
كودک نبايد نگران اين باشد كه هر لحظه ممكن است پدر يا مادرش را از دست بدهد يا نگران قحطی و بیپولی باشد، لطفا مشكلاتتان را جلوی كودک مطرح نكنيد و به كودک اطمينان دهيد دنيا جای امنيست و هميشه همه چيز در دنيا به فراوانی وجود دارد اين يک واقعيت است!
#خانواده_حسینی
⬇️⬇️
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
⁉️پرسش
چرا حضرت امالبنین مادرِ حضرتِ اباالفضل -سلامالله علیهما- در کربلا غایب بودند؟
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
همراهی با امام حسین علیهالسلام در سفر کربلا، بستگی به
🔻چند امر دارد
1⃣ توان جسمی و روحی:
بدیهی است که سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر، نیاز به توانایی ویژه داشته است. ما نمیدانیم که حضرت امالبنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بودهاند.
2⃣ رضایت و تمایل خودِ فرد برای همراهی:
روشن است که اگر مصلحت بود، ایشان قطعا همراه امام به کربلا میآمدند.
3⃣ موافقتِ امام حسین:
چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشته است، ممکن است حضرت صلاح ندانسته باشند که ایشان در آن سفر همراهشان باشند و یا از نظر جسمی توانی نداشتهاند.
اما حضور زینب (سلاماللهعلیها) قطعا با صلاحدید امام بوده، رسالت ایشان پیامرسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بودهاست. اگر حضرت زینب در کربلا حضور نداشتند قیام امام حسین (علیهالسّلام) کامل نمیشد.
حضرت رباب چون همسر امام بودند و حضرت مصلحت دانستهبودند که با ایشان را به همراه کاروان ببرند و حتی فرزند شش ماهه را به این جهت بردهاند چون رباب مادرش همراه امام حسین (علیهالسلام)بوده و البته شاید حکمتهای دیگری نیز داشته باشد.
♻️نتیجه اینکه:
همراهی زنان با امام واجب نبوده است و کسانی که رفتهاند، یا جزء همسران شهدای کربلا بودهاند و یا مانند حضرت زینب به دلائل خاصی رفتهاند.
#عقائد
#شبهات_محرم
@javadheidari110
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۹):
چرا همسرِ حضرتِ زینب(س) با کاروان امام حسین(ع) همراه نشد؟
حوزه/ بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بر حضور و همراهی با کاروان حسینی بوده، این است که هیچ کدام از اهل بیت علیهمالسلام او را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه کربلا مذمت نکردند، بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و این صحابه را ستودهاند.
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhmy
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⁉️یک سؤال:
میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟
🔴پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند.
با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمىشود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مىشود.
به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مىدهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند.
اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى
برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مىكنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مىشوند".
پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مىداند. (1)
نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است.
به قول شاعر:
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبهپذير و مهربان است(2)
پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 38
2. حجرات/12
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
⁉️چرا امام حسین(ع) همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
✍️#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/xbhsb
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️پرسش:
چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین علیهالسلام را به شهادت برساند؟
🖊پاسخِ استادحیدری"زیدعزه"
1⃣ ارادهی تکوینی الهی بر این تعلق گرفته که انسان اختیار داشته باشد.
2⃣ انسان طبق اختیاری که به او داده شده است هم میتواند کار خیر انجامدهد هم کار شر زیرا قدرت و ارادهی الهی هم به کار خیر تعلق میگیرد هم به کار شر.
3⃣ هر چند ارادهی تکوینی هم بر کار خیر تعلق میگیرد هم بر کار شر، اما خداوند طبق ارادهی تشریعی، رضایت به انجام کار شر ندارد.
4⃣ شمر طبق ارادهی تکوینیِ الهی، اختیار داشت حضرت را به شهادت برساند، اما این به معنای راضی بودنِ خداوند به این امر نیست، چرا که وقتی خداوند همهی انسانها را، طبق ارداهی تشریعی از انجام ظلم به انسانهای عادی باز میدارد، به طریق اولی آنها را از ظلم به حجت خدا نیز باز داشته است.
♦️مثال:
پدری به فرزندش پول میدهد تا هر چه میخواهد بخرد(اراده تکوینی)
اما این پدر راضی نیست فرزندش سیگار بخرد، بلکه میخواهد فرزندش خرید مفیدی داشته باشه (اراده تشریعی)
♻️نتیجه اینکه:
ارادهی تکوینی الهی به کشته شدن امام حسین علیهالسلام تعلق گرفته است، اما ارادهی تشریعی الهی به کشتن امام حسین علیه السلام تعلق نگرفته است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️پرسش
مگر نمیگویند حیوانات از امامِزمان حساب میبرند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین علیهالسلام تاختند⁉️
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
اینکه حیوانات بلکه تمام کائنات، باذنالله تحت تصرف و ولایت امام هستند در آن هيچ شکی نیست.
اما این در موقعیست که از طرف امام اِعمالِ ولایت و امرِ به اطاعت شوند و البته آن هم به صورت تکوینی، نه تشریعی.
اگر امام علیهالسلام به صورت تکوینی امرِ به اطاعت حیوان، انسان و جماد داشته باشند؛ همهی کائنات بدون اینکه بتوانند مخالفت کنند در برابر امرِ امام مُطاع و فرمانبردار هستند
اما اگر مثل جریان کربلا و جریان شهادتِ اهلبیت توسط قاتلینِ ملعونشان، امر و اِعمالِ ولایتی از جانب امام نباشد در این مواقع چون امام اعمال ولایت نکردهاند و بر اساس جنبهی "انا بشر مثلکم" رفتار کردهاند، اینجا امر به صورت عادی و طبیعی بر اساسِ اسباب و مسببات ساری و جاری میشود.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
انتقام امامزمان در خونخواهی امامحسین.m4a
4.64M
⁉️انتقام امامزمان "عجلالله تعالی فرجهالشریف" در خونخواهی
امام حسین "علیهالسلام"
چگونه است؟
🔊پاسخِکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
https://iycs.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%ba%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d9%81%e2%80%8c%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af/
سلام
با آرزوی قبولی عزاداری های همه ی بزرگواران .
خبر ساخت فیلم کوتاه بغض روی سایت انجمن سینمای جوانان تهران
یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️چرا عزاداری امام حسین را از ده روز قبل از شهادت ایشان شروع میکنیم؟
✍پاسخ را در چند نکته محضر شما تقدیم میدارم:
⚛ تاسی به اهلبیت علیهمصلواتالله
چراکه بزرگداشت ائمه در شهادت امام
حسین علیهالسلام از اول محرم بوده است شیعه هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز میکنند. ائمه با توجه به محدودیتهایی که برایشان از سوی دستگاههای خلافت ایجاد شده بود در خانه خود عزاداری میکردند و شعرائی را دعوت میکردند و به همراه خانواده به عزاداری میپرداختند.
امام رضا علیهالسلام فرمودند هنگامی که ماه محرم شروع میشد، دیگر کسی پدرم را خندان نمیدید و هر روز ناراحتی او بیشتر میشد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم میرسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود.📚 (امالی صدوق/128)
همچنین روایت مشهور دیگری که وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(علیهالسلام) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(علیهالسلام) را کردند. (دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ..ان کنت باکیا لشی فبک الحسین..) 📚الأمالي، صفحه 130 - 129
⚛ ذکر مصائبِ قبل از عاشورا
قبل از عاشورا حوادثی رخ داده که هر کدام یک مصیبت است درسته امام حسین را عاشورا کشتند ولی مصیبتها از قبل از عاشورا شروع شد(ورود به کربلا، بسته شدن آب،.. ) که اینها را ما باید بیاد داشته باشیم.
⚛ کسب آمادگی روحی و فکری
ما باید برای ورود به روز عاشورا آمادگی روحی و فکری داشته باشیم، عاشورا مصیبت کمی برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت نبوده است، بنابراین برای ایجاد آمادگی در غم بزرگ عاشورا که «مصیبة ما اعظمها و اعظم رزیتها فی الاسلام... عظیم رزیتی» است، اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد چقدر ذکر مصیبتها در عاشورا دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد.
برای عظمت مصیبت عاشورا همین حدیث نبوی بس که میفرمایند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»، یعنی «برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.»📚(مستدرک الوسائل/10/318)
این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است. بنابراین چنین حرارت و گرمایی آمادگی و توجه لازم دارد و دهه اول محرم صرف ایجاد توجه و آمادگی برای روز عاشوراست، همان روزی است که در آن مصیبتی بزرگ واقع شده است.
برگزاری مجالس عزاداری قبل از عاشوارا، نظیر ورود به شب قدر است که حدود بیست روز زودتر برای آن آماده میشویم، زیرا همانگونه که شب قدر سرنوشت ما را رقم میزند عاشورا نیز میتواند نه تنها سرنوشت فردی ما، بلکه سرنوشت یک جامعه را رقم بزند، ملتی که عاشورایی شد مسیرش فرق میکند مثل انقلاب اسلامی که با الهام از نهضت حسینی پیروز شد.
⚛ امامی برای همهی فصول
با وجود اینکه متاسفانه برخی از ما امامحسین علیهالسلام را امام ۱۴۰۰ سال قبل، برخی منحصر به دو ماه محرم و صفر، برخی دیگر منحصر به ماه محرم، برخی نیز منحصر به دههی اول محرم و برخی دیگر امام حسین را منحصر به عاشورا میدانیم، باید بدانیم امام حسین علیهالسلام، نه تنها امام محرم و صفر و... بلکه آن حضرت امامِ همه دورانها هستند و خلاصه کردن امام حسین در روزهای خاص، محروم ساختن خود از برکاتِ ایشان در اوقات دیگر است، زیرا ما در همهی اعصار به امام حسین علیهالسلام محتاج هستیم.
♻️نتیجه اینکه
✨همانگونه که معصومین فرازمان و فرامکان هستند عزاداریشان نیز اختصاص به دوره و زمان خاص ندارد
✨وقتی اهلبیت علیهمصلواتالله اینگونه حزن و اندوهی از روز اول محرم داشتند، ما نیز به عنوان شیعیان و محبین آن حضرات هرگز نمیتوانیم نسبت به این غم عظمی ساکت باشیم، بنابراین برای تاسی به ائمهی هدی علیهمالسلام از روز اول محرم به عزاداری میپردازیم.
زیرا اقدام، قیام، خروج و حرکت اباعبدالله الحسین علیهالسلام یک حرکت ویژه در تاریخ است، حرکتی که در عالم ظاهر موقعیتی که در عالم ظاهر داشت بر هیچکدام از اهل بیت علیهم صلوات الله ایجاد نشد، لذا حرکت ویژه تمجید و تجلیل ویژه می طلبد، و این همان دستوری است که اهل بیت علیهمصلواتالله به ما دادهاند تا عزای حسینبنعلیبنابیطالبعلیهالسلام تعظیم و ویژه برگزار گردد.
✨به عنوان مثال وقتی ما برای یک مهماني بزرگ از چندین روز قبل خود را مهیا میکنیم و یا برای یک مسابقهی مهم از مدتها قبل از آن تمرین میکنیم، همچنین برای نماز قبل از آن وضو میگیریم و کسب آمادگی میکنیم، عزاداری امامحسین علیهالسلام نیز نیاز به آمادگی دارد.
✍مرضیه رمضانقاسم
#عقائد
#شبهات_محرم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
چرا دشمن در واقعهی عاشورا، امام سجاد علیهالسلام را به شهادت نرساند⁉️
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ دشمن امام سجاد را در واقعهی کربلا به شهادت نرساند تا از یک سو افکار عمومی را به این سمت سوق دهد تا مردم تصور کنند امام سجاد با یزید و یزیدیان مشکلی ندارند و با آنان بیعت کردهاند و به زعم خودشان بدین وسیله از فضاحتِ فاجعهی کربلا بکاهند و افکار عمومی را فریب دهند و از آن واقعه منحرف کنند.
2⃣ یزید بعد از اینکه متوجه شد شهادت امام حسین علیهالسلام انعکاس نامطلوبی در جامعه داشته است، سعی کرد ننگ این گناه را از گردن خود باز و سلب مسئولیت کند و فاجعهی کربلا را به گردن عبیداللهبنزیاد و عمربنسعد بیندازد
3⃣ ارادهی الهی بر این بود که امام سجاد علیهالسلام زنده بمانند و ردای امامت به دست ایشان باقیبماند، همانطور که ارادهی خدا در مورد امام حسین علیهالسلام اینگونه نبود.
آنچه مسلم است؛ بیماری امام زینالعابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد (علیه السلام) زنده بمانند و نسل امام حسین (علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همانگونه که در تاریخ ثبتشدهاست، این بیماری سبب نجات ایشان شد. البته دشمن چند مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را به شهادت برسانند، اما چون بیماری ایشان شدید بود تصور کردند بیماری خودبخود حضرت را میکشد، پس دلیلی ندیدند که ایشان را بکشند و خود را بدنامتر کنند.📚مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور میکردیم تا به علیبنحسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم از شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مَردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.📚شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص399
♻️نتیجه اینکه:
🍃حضرت امام سجاد علیهالسلام هیچگاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنیامیه و یزید همان موضع امام حسین علیه السلام میباشد.
🍃بر اساس حکمت الهی، ایشان فقط در حماسهی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند تا جانشان حفظ شود.
🍃ایشان با تدبیر و شجاعت حتی در اسارت نیز وظیفهی امامت و رهبری خویش را بجا آوردند و در مدینه نیز با گريههای خود و ایراد خطبه و روضهخوانيهایشان به بیان معارف الهی در قالب دعا باعث بقای اسلام عزیز شدند، بنابراین اطلاق «امامِ بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️
1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند.
تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35 سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است.
پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند.
2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1)
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2)
📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
📚پی نوشت ها:
1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98.
2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399
#امام_سجاد_ع
#بیماری
#مصلحت_الهی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید بیعت کردند؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ بر حسب این روایت «... إن يزيد بن معاوية دخل المدينة وهو يريد الحج فبعث إلى رجل من قريش فأتاه فقال له يزيد: ...»📚کافی، کلینی، ج8، ص235
برخی گمانکردهاند، امام سجاد با یزید بیعت کرده است.
در حالیکه در ابتدای حدیث نقل شده است: یزید بن معاویه به قصد انجام حج داخل شهر مدینه شد اما طبق آنچه نزد محققین و مورخین ثابت است، عدم ورود یزید به مدینه منوره در ایام خلافتش میباشد. لذا روایت موضوعاً ساقط است و اینکه عبارت (یزید به قصد حج به مدینه آمد) در متن حدیث آمده و از علائم کذب خبر این است که خبری که تواتر از شأنش است، متواتر نقل نشده باشد، و سفر یزید به حجاز در ۳ سال حکومتش را کسی نقل نکرده است و اگر راست بود، نقلش به تواتر میرسید.
اين روایت مخالف با امر قطعی و اجماعی تاریخی است زیرا یزید پس از شهادت امام حسین (علیهالسلام) هیچگاه وارد مدینه نشده است. لذا چون روایت حاوی موضوع تاریخی است، وقتی آن را با قاعدهی عقلایی از حیث تاریخی عرضه میکنیم، مشاهده میکنیم با امر قطعی تاریخی در تعارض است. و این یک علت در وهن و ضعف خبر است که موجب اسقاط روایت از درجه حجیت میشود.
2⃣حضرت در صحيفه سجاديه اينگونه ميفرمايند: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، ......ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافتهگان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافتهاند قرار گيريم.»📚صحيفهی سجاديه، دعاي اول، ص29 (بند 30)
و در جايي ديگر ميفرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما ميباشد»📚مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار،ج45،ص188
♻️نتیجه اینکه:
حضرت امام سجاد علیهالسلام هیچگاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنیامیه و یزید همان موضع امام حسین علیهالسلام میباشد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟
#کلام_جنگ_ایران_اعراب_حضور_حسنین_علیهما_السلام
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
@javadheidari110