eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۹): چرا همسرِ حضرتِ زینب(س) با کاروان امام حسین(ع) همراه نشد؟ حوزه/ بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بر حضور و همراهی با کاروان حسینی بوده، این است که هیچ کدام از اهل بیت علیهم‌السلام او را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه کربلا مذمت نکردند، بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و این صحابه را ستوده‌اند. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhmy 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
⁉️چرا امام حسین(ع) همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟ ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhsb 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش: چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین علیه‌السلام را به شهادت برساند؟ 🖊پاسخِ استادحیدری"زیدعزه" 1⃣ اراده‌ی تکوینی الهی بر این تعلق گرفته که انسان اختیار داشته باشد. 2⃣ انسان طبق اختیاری که به او داده شده است هم می‌تواند کار خیر انجام‌دهد هم کار شر زیرا قدرت و اراده‌ی الهی هم به کار خیر تعلق می‌گیرد هم به کار شر. 3⃣ هر چند اراده‌ی تکوینی هم بر کار خیر تعلق می‌گیرد هم بر کار شر، اما خداوند طبق اراده‌ی تشریعی، رضایت به انجام کار شر ندارد. 4⃣ شمر طبق اراده‌ی تکوینیِ الهی، اختیار داشت حضرت را به شهادت برساند، اما این به معنای راضی بودنِ خداوند به این امر نیست، چرا که وقتی خداوند همه‌ی انسان‌ها را، طبق ارداه‌ی تشریعی از انجام ظلم به انسان‌های عادی باز می‌دارد، به طریق اولی آنها را از ظلم به حجت‌ خدا نیز باز داشته است. ♦️مثال: پدری به فرزندش پول می‌دهد تا هر چه می‌خواهد بخرد(اراده تکوینی) اما این پدر راضی نیست فرزندش سیگار بخرد، بلکه می‌خواهد فرزندش خرید مفیدی داشته باشه (اراده تشریعی) ♻️نتیجه اینکه: اراده‌ی تکوینی الهی به کشته شدن امام حسین علیه‌السلام تعلق گرفته است، اما اراده‌ی تشریعی الهی به کشتن امام حسین علیه السلام تعلق نگرفته است. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش مگر نمی‌گویند حیوانات از امام‌ِزمان حساب می‌برند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین علیه‌السلام تاختند⁉️ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زید‌عزه" اینکه حیوانات بلکه تمام کائنات، باذن‌الله تحت تصرف و ولایت امام هستند در آن هيچ شکی نیست. اما این در موقعی‌ست که از طرف امام اِعمالِ ولایت و امرِ به اطاعت شوند و البته آن هم به صورت تکوینی، نه تشریعی. اگر امام علیه‌السلام به صورت تکوینی امرِ به اطاعت حیوان، انسان و جماد داشته باشند؛ همه‌ی کائنات بدون اینکه بتوانند مخالفت کنند در برابر امرِ امام مُطاع و فرمانبردار هستند اما اگر مثل جریان کربلا و جریان شهادتِ اهل‌بیت توسط قاتلینِ ملعون‌شان، امر و اِعمالِ ولایتی از جانب امام نباشد در این مواقع چون امام اعمال ولایت نکرده‌اند و بر اساس جنبه‌ی "انا بشر مثلکم" رفتار کرده‌اند، اینجا امر به صورت عادی و طبیعی بر اساسِ اسباب و مسببات ساری و جاری می‌شود. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتقام امام‌زمان در خونخواهی امام‌حسین.m4a
4.64M
⁉️انتقام امام‌زمان "عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف" در خونخواهی امام حسین "علیه‌السلام" چگونه است؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
https://iycs.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%ba%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d9%81%e2%80%8c%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af/ سلام با آرزوی قبولی عزاداری های همه ی بزرگواران . خبر ساخت فیلم کوتاه بغض روی سایت انجمن سینمای جوانان تهران یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️چرا‌ عزاداری امام حسین را از ده روز قبل از شهادت ایشان شروع می‌کنیم؟پاسخ را در چند نکته محضر شما تقدیم می‌دارم: ⚛ تاسی به اهل‌بیت علیهم‌‌صلوات‌الله چراکه بزرگداشت ائمه در شهادت امام حسین علیه‌السلام از اول محرم بوده است شیعه هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز می‌کنند. ائمه با توجه به محدودیت‌هایی که برای‌شان از سوی دستگاه‌های خلافت ایجاد شده بود در خانه خود عزاداری می‌کردند و شعرائی را دعوت می‌کردند و به همراه خانواده به عزاداری می‌پرداختند.   امام رضا علیه‌السلام فرمودند هنگامی که ماه محرم شروع می‌شد، دیگر کسی پدرم را خندان نمی‌دید و هر روز ناراحتی او بیشتر می‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم می‌رسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود.📚 (امالی صدوق/128) همچنین روایت مشهور دیگری که وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(علیه‌السلام) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(علیه‌السلام) را کردند. (دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ..ان کنت باکیا لشی فبک الحسین..) 📚الأمالي، صفحه 130 - 129 ⚛ ذکر مصائبِ قبل از عاشورا قبل از عاشورا حوادثی رخ داده که هر کدام یک مصیبت است درسته امام حسین را عاشورا کشتند ولی مصیبت‌ها از قبل از عاشورا شروع شد(ورود به کربلا، بسته شدن آب،.. ) که اینها را ما باید بیاد داشته باشیم. ⚛ کسب آمادگی روحی و فکری ما باید برای ورود به روز عاشورا آمادگی روحی و فکری داشته‌ باشیم، عاشورا مصیبت کمی برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت نبوده است، بنابراین برای ایجاد آمادگی در غم بزرگ عاشورا که «مصیبة ما اعظمها و اعظم رزیتها فی الاسلام... عظیم رزیتی» است، اگر عزاداری از روز عاشورا شروع می‌شد چقدر ذکر مصیبت‌ها در عاشورا دردناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شد. برای عظمت مصیبت عاشورا همین حدیث نبوی بس که می‌فرمایند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»، یعنی «برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.»📚(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است. بنابراین چنین حرارت و گرمایی آمادگی و توجه لازم دارد و دهه اول محرم صرف ایجاد توجه و آمادگی برای روز عاشوراست، همان روزی است که در آن مصیبتی بزرگ واقع شده است. برگزاری مجالس عزاداری قبل از عاشوارا، نظیر ورود به شب قدر است که حدود بیست روز زودتر برای آن آماده می‌شویم، زیرا همانگونه که شب قدر سرنوشت ما را رقم می‌زند عاشورا نیز می‌تواند نه تنها سرنوشت فردی ما، بلکه سرنوشت یک جامعه را رقم بزند، ملتی که عاشورایی شد مسیرش فرق می‌کند مثل انقلاب اسلامی که با الهام از نهضت حسینی پیروز شد. ⚛ امامی برای همه‌ی فصول با‌ وجود اینکه متاسفانه برخی از ما امام‌حسین علیه‌السلام را امام ۱۴۰۰ سال قبل، برخی منحصر به دو ماه محرم و صفر، برخی دیگر منحصر به ماه محرم، برخی نیز منحصر به دهه‌ی اول محرم و برخی دیگر امام حسین را منحصر به عاشورا می‌دانیم، باید بدانیم‌ امام حسین علیه‌السلام، نه تنها امام محرم و صفر و... بلکه آن حضرت امامِ همه دوران‌ها هستند و خلاصه کردن امام حسین در روزهای خاص، محروم ساختن خود از برکاتِ ایشان در اوقات دیگر است، زیرا ما در همه‌ی اعصار به امام حسین علیه‌السلام محتاج هستیم. ♻️نتیجه اینکه ✨همان‌گونه که معصومین فرازمان و فرامکان هستند عزاداری‌‌شان نیز اختصاص به دوره و زمان خاص ندارد ✨وقتی اهلبیت علیهم‌‌صلوات‌الله اینگونه حزن و اندوهی از روز اول محرم داشتند، ما نیز به عنوان شیعیان و محبین آن حضرات هرگز نمی‌توانیم نسبت به این غم عظمی ساکت باشیم، بنابراین برای تاسی به ائمه‌ی هدی علیهم‌السلام از روز اول محرم به عزاداری می‌پردازیم. زیرا اقدام، قیام، خروج و حرکت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام یک حرکت ویژه در تاریخ است، حرکتی که در عالم ظاهر موقعیتی که در عالم ظاهر داشت بر هیچکدام از اهل بیت علیهم صلوات الله ایجاد نشد، لذا حرکت ویژه تمجید و تجلیل ویژه می طلبد، و این همان دستوری است که اهل بیت علیهم‌صلوات‌الله به ما داده‌اند تا عزای حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب‌علیه‌السلام تعظیم و ویژه برگزار گردد. ✨به عنوان مثال وقتی ما برای یک مهماني بزرگ از چندین روز قبل خود را مهیا می‌‌کنیم و یا برای یک مسابقه‌ی مهم از مدتها قبل از آن تمرین می‌کنیم، همچنین برای نماز قبل از آن وضو می‌گیریم و کسب آمادگی می‌کنیم، عزاداری امام‌حسین علیه‌السلام نیز نیاز به آمادگی دارد. ✍مرضیه‌ رمضان‌قاسم 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش چرا دشمن در واقعه‌ی عاشورا، امام سجاد علیه‌السلام را به شهادت نرساند⁉️ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ دشمن امام سجاد را در واقعه‌ی کربلا به شهادت نرساند تا از یک سو افکار عمومی را به این سمت سوق دهد تا مردم تصور کنند امام سجاد با یزید و یزیدیان مشکلی ندارند و با آنان بیعت کرده‌اند و به زعم خودشان بدین وسیله از فضاحتِ فاجعه‌ی کربلا بکاهند و افکار عمومی را فریب دهند و از آن واقعه منحرف کنند. 2⃣ یزید بعد از اینکه متوجه شد شهادت امام حسین علیه‌السلام انعکاس نامطلوبی در جامعه داشته است، سعی کرد ننگ این گناه را از گردن خود باز و سلب مسئولیت کند و فاجعه‌ی کربلا را به گردن عبیدالله‌بن‌زیاد و عمربن‌سعد بیندازد 3⃣ اراده‌ی الهی بر این بود که امام‌ سجاد علیه‌السلام زنده بمانند و ردای امامت به دست ایشان باقی‌بماند، همانطور که اراده‌ی خدا در مورد امام‌ حسین علیه‌السلام اینگونه نبود. آنچه مسلم است؛ بیماری امام زین‌العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد (علیه السلام) زنده بمانند و نسل امام حسین (علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان‌گونه که در تاریخ ثبت‌شده‌است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. البته دشمن چند مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را به شهادت برسانند، اما چون بیماری ایشان شدید بود تصور کردند بیماری خودبخود حضرت را می‌کشد، پس دلیلی ندیدند که ایشان را بکشند و خود را بدنام‌تر کنند.📚مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98 حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه‏ ها عبور می‌کردیم تا به علی‌بن‌حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم از شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مَردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.📚شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص399 ♻️نتیجه اینکه: 🍃حضرت امام سجاد علیه‌السلام هیچ‌گاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنی‌امیه و یزید همان موضع امام حسین علیه السلام می‌باشد. 🍃بر اساس حکمت الهی، ایشان فقط در حماسه‌ی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند تا جان‌شان حفظ شود. 🍃ایشان با تدبیر و شجاعت حتی در اسارت نیز وظیفه‌ی امامت و رهبری خویش را بجا آوردند و در مدینه نیز با گريه‌های خود و ایراد خطبه و روضه‌خواني‌های‌شان به بیان معارف الهی در قالب دعا باعث بقای اسلام عزیز شدند، بنابراین اطلاق «امامِ بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️ 1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند. تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35  سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است. پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند. 2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1) حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه‏ ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2) 📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 📚پی نوشت ها: 1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98. 2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید بیعت کردند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ بر حسب این روایت «... إن يزيد بن معاوية دخل المدينة وهو يريد الحج فبعث إلى رجل من قريش فأتاه فقال له يزيد: ...»📚کافی، کلینی، ج8، ص235 برخی گمان‌کرده‌اند، امام سجاد با یزید بیعت کرده است. در حالیکه در ابتدای حدیث نقل شده است: یزید بن معاویه به قصد انجام حج داخل شهر مدینه شد اما طبق آنچه نزد محققین و مورخین ثابت است، عدم ورود یزید به‌ مدینه منوره در ایام خلافتش می‌باشد. لذا روایت موضوعاً ساقط است و این‌که عبارت (یزید به قصد حج به مدینه آمد) در متن حدیث آمده و از علائم کذب خبر این است که خبری که تواتر از شأنش است، متواتر نقل نشده باشد، و سفر یزید به حجاز در ۳ سال حکومتش را کسی نقل نکرده است و اگر راست بود، نقلش به تواتر می‌رسید. اين روایت مخالف با امر قطعی و اجماعی تاریخی است زیرا یزید پس از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) هیچ‌گاه وارد مدینه نشده است. لذا چون روایت حاوی موضوع تاریخی است، وقتی آن را با قاعده‌ی عقلایی از حیث تاریخی عرضه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم با امر قطعی تاریخی در تعارض است. و این یک علت در وهن و ضعف خبر است که موجب اسقاط روایت از درجه حجیت می‌شود. 2⃣حضرت در صحيفه سجاديه اينگونه مي‌فرمايند: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، ......ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافته‌گان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافته‌اند قرار گيريم.»📚صحيفه‌ی سجاديه، دعاي اول، ص29 (بند 30) و در جايي ديگر مي‌فرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما مي‌باشد»📚مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار،ج45،ص188 ♻️نتیجه اینکه: حضرت امام سجاد علیه‌السلام هیچ‌گاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنی‌امیه و یزید همان موضع امام حسین علیه‌السلام می‌باشد. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیه‌السلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشاره‌کرده‌اند؛ اما اين گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه: 1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است. 2. از اين گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیه‌السلام در بسياري از موارد تقيه نمی‌کردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیه‌السلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیه‌السلام و امام حسين علیه‌السلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله عليه واله و سلم قطع شود. (3) چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر براي جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5) درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهل‌بیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعيف هستند. پی نوشت ها: 1. طبري، تاريخ ‏الطبري، ج‏4، ص 269. 2. بلاذري، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۱۱): چرا دشمن امام سجاد(ع) را در روز عاشورا به شهادت نرساند ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhJs 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️سر مطهر امام‌حسین علیه‌السلام توسط چه کسی و کجا دفن شده‌است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⭕️ مقدمه در اين که سر امام حسین علیه‌السلام، کجا دفن شده است، منابع تاريخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آورده‌اند تا آنجا که شش قول در اين باره گفته شده است. 1⃣ سر مطهر به بدن مبارک در کربلا ملحق‌شده‌است. 🖇اين قول مشترک میان شیعه و سنی است. 🔻علمای شیعه، از جمله: (شیخ‌صدوق)،(سیدمرتضی)،(فتال‌نیشابوری)(ابن‌نماحلی)،(سیدبن‌طاووس)،(شیخ‌بهايی) و (علامه‌ی مجلسی) اين قول را بیان کرده‌اند. 🌹🎋شیخ صدوق و پس از ایشان فتال نیشابوری در اين باره می‌نويسند: علی‌بن‌حسین‌علیه‌السلام، همراه زنان از شام خارج شدند و سر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام را به کربلا بازگرداندند.📚(شیخ صدوق، امالی، مجلس سی و يکم، ص 232)،(فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص192) و (علامه‌ی مجلسی، بحارالانوار، ج 45) 🌹🎋سید مرتضی در اين باره می‌گويد: سر امام حسین علیه‌السلام به همراه بدن در کربلا دفن شد📚رسائل المرتضی، ج 3 ،ص130 🌹🎋ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است "و منه زيارة الاربعین" به سببِ ملحق کردنِ سرِ امام به بدن و دفن آن‌، زيارت اربعین از جانب امامان علهیم‌السلام توصیه شده است.📚(مناقب‌آل‌ابیطالب، ج 4 ،ص85) و (علامه‌ی‌مجلسی، بحاراالنوار، ج 44 ،ص 199) 🌹🎋ابن‌نمای‌حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن می‌توان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که دشمن سر امام را در شهرها گرداندند، آن را به بدن مطهر بازگردانده و به همراه بدن دفن کردند.📚نجم‌الدين‌محمد‌بن‌جعفر‌بن‌نماحلی، مثیرالاحزان، ص 85 🌹🎋سیدبن‌طاووس نوشته است: طبق روایات، سر مطهر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام، به کربلا بازگردانده‌ و با بدن مطهر دفن شد و عمل اصحاب بر اين معنا بوده است.📚سید ابن طاووس، اللهوف‌فی‌قتلی‌الطفوف، ص114 🌹🎋علامه‌ی مجلسی، يکی از وجه‌های استحباب زيارت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین را، الحاق سرهای مقدس به ابدان توسط علی‌بن‌حسین‌علیه‌السلام بیان‌کرده‌است.📚مجلسی، بحارالانوار، ج98، ص334 🌹🎋وی در جای ديگر بعد از نقل اقوال ديگر در اين‌باره می‌نويسد: مشهورِ بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.📚همان، ج 45، ص145 🔻برخی انديشمندان اهل‌تسنن نیز اين قول را بیان کرده‌اند: 🌹🎋ابوريحان بیرونی در اين باره می‌نويسد: و فی العشرين رد راس الحسین علیه‌السلام الی مجثمه حتی دفن مع جثته...؛ در روز بیستم صفر سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام به بدنشان ملحق شد و با آن دفن گرديد. 📚 بیرونی، الآثار الباقیه عن‌القرون‌الخالیه،ص331 🌹🎋قرطبی می‌نويسد: امامیه می‌گويند: سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و اين روز نزد آنان معروف است و زيارت در آن روز را زيارت اربعین می‌نامند. 📚محمد بن احمد قرطبی، التذکرة فی امورالموتی و امورالاخره، ج 2، ص668 🌹🎋قزوينی نیز نگاشته‌است: روز اول ماه صفر، عید بنی‌‌امیه است، چون در آن روز، سر حسین‌بن‌علی‌علیه‌السلام را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ايشان به بدن، بازگردانده‌شد.📚زکريا محمدبن‌محمود قزوينی، عجائب‌المخلوقات و الحیوانات و غرائب‌الموجودات، ص45 🌹🎋مناوی نوشته است: امامیه می‌گويند: چهل روز پس از شهادت، سر به بدن بازگردانده‌شده و در کربلا دفن شده‌است.📚عبدالرئوف مناوی، فیض‌القدير،ج1،ص205 2⃣ در کنار قبر امیرالمومنین علیه‌السلام 📚(ابن قولويه قمی، کامل‌الزيارات، ص84)،(کلینی، الکافی، ج 4 ،ص571 -572)،(ابوجعفر محمدبن‌حسن‌طوسی، تهذيب الاحکام، ج 6 ،ص 35 -36) و (ابن شهر آشوب، همان، ج4 ،ص85) 3⃣ مسجد رقه در کنار فرات 4⃣ بقیع نزد قبر مادرش فاطمه‌سلام‌الله‌علیها 5⃣ دمشق 6⃣ قاهره 📚(سبط‌بن‌جوزی، تذکرة‌الخواص، ص265 -266)،(سید محسن امین عاملی، اعیان‌الشیعه، ج 1 ،ص626 -627) و (همو، لواعج‌الاشجان، ص 247 -250)،(محمدامین امینی، همان، ج 6 ،ص 321 -337) ♻️نتیجه اینکه: بررسی و تأمل در اين اقوال اين نتیجه را در بردارد که: ✅ ديدگاه اول، قول مشترک و معتبر بین شیعه و سنی است، همان قولی که قائل است سر مطهر، به بدن مبارک حضرت در کربلا ملحق شده است. این قول مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه است، ازاين‌رو قابل اعتنا و پذيرش است و بنا بر گزارشهای تاريخی چنانکه اشاره شده است اين الحاق در روز بیستم صفر سال 61 توسط امام سجاد علیه‌السلام بوده است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
انا لله وانا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی علامه محمد رضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست. والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا @javadheidari110
✅ شما امر نفرمودید‏ 🔸 آقای بروجردی بقای بر تقلید میّت را جایز نمی‌دانستند و معتقد بودند انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند. دو شخصیت علمی با ایشان بحث کردند که جواز بدهند. آیت‌الله یثربی که از علمای کاشان و از شاگردان مرحوم آیت‌الله آقا ضیاء عراقی که از بزرگان نجف بود و امام. اول آقای یثربی بحث را شروع کرد ولی آقای بروجردی قانع نشدند. امام بسیار مودب و ساکت در آن مجلس نشسته بودند. 🔹 مرحوم آقای بروجردی رو به امام کرده و گفتند: آقا شما صحبتی نمی‌کنید؟ امام پاسخ دادند: «شما امر نفرمودید». از اینجا ادب و شخصیت امام معلوم می‌شود، یکی اینکه اول صحبت نکردند و دوم اینکه با تواضع می‌فرمایند شما امر نفرمودید. آقای بروجردی به ایشان گفتند: خواهش می‌کنم بفرمایید. امام وارد بحث شدند و بعد از بحث ایشان بود که فتوای آیت‌الله بروجردی تغییر پیدا کرد. روش امام این بود که تا سوالی از ایشان نمی‌شد، جواب نمی دادند. 📝منبع: برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد پنج، صفحه ۶۴. 🔗 راوی: حجة‌الاسلام فقیه ایمانی. ⚫️ به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی 🏴 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️ چه لزومی دارد در عصر تکنولوژی برای واقعه‌ای که ۱۴۰۰ سال قبل رخ داده است عزاداری‌کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⚛ تاکید قرآن بر زنده‌نگه‌داشتن شخصیت‌های‌الهی قرآن تاکید بر زنده‌نگه‌داشتن نام شخصیت‌های الهی نظیر (ایوب، ادریس،.. به جهت فضیلت‌های اخلاقی نظیر صداقت، صبوری، تواب بودن، و...» داره. «واذکر فی الکتابِ ابراهیم انَّه کانَ صِدیقاً نبیاً» 📚 سوره‌ی مبارکه‌ مریم آیه ۴۱ ⚛ تاسی به معصومین علیهم‌صلوات‌الله حضرات معصومین علیهم‌صلوات‌الله در رأس عزاداران بودند به گونه‌ای که امام سجاد از بس بر پدر غریب‌شان گریه کردند یکی از بکائین عالم محسوب می‌شوند. همچنین در ماه محرم کسی لبخند بر لب امام کاظم علیه‌السلام نمی‌دید. ✨ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «شیعتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» ✨ و نیز امام رضا به ابن شبیت فرمودند: «یابن شبیب ان کنت باکیا لشی فبک للحسین» ⚛ انتقال مکتب و محبت به نسل‌های آینده ارزش دوستی، محبت و مودت به حضرات آل‌الله به قدری مهم است خداوند در قرآن می فرماید: «قُل لا اسئَلکم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَةَ فِی القُربی» لذا عزاداری اطاعت از امر خداوند عالم است. ⚛ توجه به فوائد عزاداری نباید از فوائد عزاداری بر سید و سالار شهیدان غافل شد فوائدی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و انسان سازی بواسطه‌ی عزاداری روح حماسه و شهادت طلبی، شجاعت در جامعه تزریق می‌گردد و همین امر موجب شکست ناپذیری خواهد شد. ♻️ نتیجه اینکه: اقامه‌ی عزاداری: ➕ انتقالِ مودتِ آل‌الله به نسل‌های آینده ➕ اطاعت از خدا و حضرات معصومینِ ➕ سبب الگوگیری و حسینی شدن افرادِ‌ ➕ موجب حسینی شدن جامعه هست. ➕ سببِ نشرمعارف اهل بیت می‌شود. ➕ کمک به پیشرفت تکنولوژی است ➕ کمک به انسانیت است. ♨️ دشمن به تمامی این برکات واقف بوده و هست به همین جهت در صدد تخریب، شبهه افکنی و سست کردن اعتقادات شیعه است. ♦️ لذا قرآن تاکید بر زنده نگه داشتن شخصیت‌های الهی و اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله به صورت خاص تاکید بر زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا به شیوه‌های متعدد دارند که یکی از آن شیوه‌ها برپایی مجالس سوگواری است. 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از عصر آب
🌹 🌹 (15) ⤴️ ⤴️ 🔺 الهی قمشه‌ای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد. ➖➖➖ 👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆فرسته دوم 1.4. قاتل امام حسین است. خوارزمی می نویسد: « شمر بن ذي الجوشن ، و كان أبرص فضربه برجله، و ألقاه على قفاه، ثم أخذ بلحيته. ... كنا مع الحسين عليه السّلام بنهر كربلاء، فنظر إلى شمر بن ذي الجوشن، فقال: «اللّه اكبر! اللّه أكبر! صدق اللّه و رسوله، قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: كأني أنظر إلى كلب أبقع يلغ في دماء أهل بيتي» .... فغضب شمر منه، و جلس على صدر الحسين عليه السّلام، و قبض على لحيته، و همّ بقتله، فضحك الحسين، و قال له: «أ تقتلني؟ أو لا تعلم من أنا» ؟ قال: أعرفك حقّ المعرفة، امّك فاطمة الزهراء؛ و أبوك عليّ المرتضى؛ و جدك محمد المصطفى؛ و خصمك اللّه العلي الأعلى، و أقتلك و لا ابالي، و ضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة، ثم حزّ رأسه»( مقتل خوارزمی،ج2،ص41-42). - ▫️قندوزی حنفی یک مطلب اضافه ذکر میکند : « فقال: ويلك فاذا علمت ذلك فلم تقتلني؟ قال: أريد بذلك الجائزة من يزيد. فقال له: يا ويلك أيّما أحبّ إليك، الجائزة من يزيد أم شفاعة جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم؟ فقال الشمر الملعون: دانق (16 درهم) من جائزة يزيد أحبّ إلى الشمر من شفاعة جدّك؛ امام حسین به شمر فرمود: آیا جایزه یزید از شفاعت جدم برایت بهتر است؟او گفت: 16 درهم از یزید بگیرم برایم از شفاعت جدت برایم بهتر است»(قندوزی،ينابيع المودة لذو القربى،ج3،ص83) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 فرسته اول توضیح شبهه: حسین الهی قمشه‌ای از صوفیان رسانه‌ای است که سالها با ذوقیاتش از رسانه ملی مبلغ تصوف بود. چندی است الحمدلله از صفحه رسانه ملی کشور عزیزمان حذف شده است. وی در سخنرانی‌اش مدعی است عشق کلید همه مسائل است و نهایتاً شِمر توسط امام حسین (علیه السلام) شفاعت شده وارد بهشت میشود. البته سالها قبل نیز آ صمدی آملی چنین مطلبی را در درسش گفته بود. در ادامه به این شبهه پاسخ داده می شود. ➖➖ 💡جواب: 1. شمر کیست : 1.1.نام او: شرحبيل بن بن قرط الضبابي الكلابي، معروف به شِمر بن ذي الجوشن . کنیه اش ابوسابغه است . + 1.2. پدر و مادر در روز عاشورا امام حسین (ع) به شمر فرمود: «...يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى أَنْتَ أَوْلى‏ بِها صِلِيًّا؛ ای پسر مادر بُزچِران» ( شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص96) + 1.3. مذهبش شمر تا شکست قبیله اش بت پرست بود و از ترس مسلمان شد. در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع)بود. وقتی خوارج از امام جدا شدند او نیز همراه خوارج شد. و بعدا به معاویه پیوست. او از پیروان سقیفه است . و مذهبش نیز مثل جماعت سنیان است.در سپاه امام حسن(ع)،جاسوس معاویه بود و مامور متلاشی کردن سپاه آن حضرت بود. (شیخ مفید، الاختصاص، ص 139) . - همانند دیگر امویان و عثمانیان بر ضد حجر بن عدی شهادت داد تا معاویه او را به قتل برساند ( بلاذری، أنساب‏الأشراف، ج‏5، ص:256.) .به همراه مردم شام به کربلاء آمده بود.(شیخ صدوق، امالی،مجلس سیم، ص 163.) . - ▫️ راوی می گوید: «شمر همراه ما نماز می‌خواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت که خدایا تو میدانی من انسان شریفی هستم مرا ببخش یکی بدو گفت چه میکنی وچه میگویی ؟! چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر همراهی و معاونت کرده‌ای؟ گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ ما (یعنی چه کسی) دستوری به ما داد و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر مخالفت می کردیم، از خران آبکش بدتر بودیم !» ( - ▫️هنگامى كه نزديك دمشق رسيدند، حضرت امّ كلثوم عليها السلام كه جزء اسيران بود نزد شمر آمد و فرمود: «من درخواستى دارم.» شمر گفت: آن چيست؟امّ كلثوم عليها السلام فرمود: «وقتى كه ما را وارد شهر دمشق مى‏كنى، ما را از دروازه‏اى وارد كن، كه تماشاچى كمترى داشته باشد، و به اين سپاه پيشنهاد كن كه سرها را از بين محملها بيرون ببرند، و از ما دور كنند، زيرا از بس ما را در حال اسارت ديدند كه رسوا شديم.» شمر از روى ناپاكى و ظلمى كه داشت در پاسخ به درخواست امّ كلثوم عليها السلام به عكس دستور داد سرهاى شهدا را بر بالاى نيزه‏ها نمودند و در ميان محمل‏ها عبور دادند، و در نتيجه اهل بيت امام‏ حسين عليه السّلام را به صورت اسير در ميان تماشاگران حركت دادند تا آنان را كنار دروازه دمشق آوردند، و آنها را در روى پله‏هاى مسجد جامع، در همان جا كه اسيران را نگه مى‏داشتند، سر پا نگهداشتند. ( سید بن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى،ص175) - ▫️ زهیر بن قین روزعاشورا به شمر گفت: « فَقَالَ زُهَيْرٌ: يَا ابْنَ الْبَوَّالِ عَلَى عَقِبَيْهِ! مَا إِيَّاكَ أُخَاطِبُ، إِنَّمَا أَنْتَ بَهِيمَةٌ! وَاللَّهِ مَا أَظُنُّكَ تُحْكِمُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ آيَتَيْنِ فَأَبْشِرْ بِالْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالْعَذَابِ الْأَلِيمِ؛ ولله تو دو آیه از قرآن بلد نیستی! » (الکامل فی التاریخ،ج3،ص171) + •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water