هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ ثوابروزه #پنجشنبه و #جمعه و #شنبه ماهرجب
💎 سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بگیر ، زیرا روایت شده :
" هرکه در یکی از ماههای حرام این #سهروز را روزه بگیرد ، حقتعالی برای او #ثوابنهصدسال عبادت را مینویسد ".
❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌙 نمازی بابرکت برای روز جمعه ماه رجب
#سید از #پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کرده :
❄️ هرکه در روز جمعه ماه رجب بین نماز ظهر و عصر چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که :
در هر رکعت یکبار سوره #حمد و هفت بار #آیتالکرسی و پنج مرتبه سوره #توحید سپس ده بار بگوید :
أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِي لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ
آمرزش میخواهم از خدایی که معبودی جز او نیست و از او درخواست توبه دارم
حقتعالی برای او از روزی که این نماز را خوانده تا روزی که از دنیا برود ، برای هر روز هزار کار نیک بنویسد و در عوض هر آیهای که خوانده است ، شهری در بهشت از یاقوت سرخ و بهجای هر حرف قصری در بهشت از گوهر سپید عطا کند و برایش زنان زیباروی بهشتی را به همسری درآورد و از او خشنود گردد بیآنکه برایش خشمی به دنبال داشته باشد و در زمره عبادتکنندگان به شمار آید و سرانجام او را به سعادت و آمرزش پایان دهد ... ❄️ تا آخر حدیث
💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📝 از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده که فرمود :
" در هر ماه #سهروز روزه گرفتن مستحب است ، روز #پنجشنبه اول ماه ، روز اولین #چهارشنبه دهه وسط ماه و روز #پنجشنبه آخر ماه ".
#خصال #بحارالأنوار #وسائلالشیعه #کلیّاتمفاتیحالجنّات
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#نمازحضرتامامهادی "علیهآلافالتحیةوالثناء"
💎 بنا بر نقل #سیدابنطاووس در کتاب #جمالالاسبوع
#نمازآنحضرت
#دورکعت است که در #رکعتاوّل سوره «حمد» و سوره «يس» و در #رکعتدوم سوره «حمد» و سوره «الرّحمن» خوانده میشود .
#دعاىآنحضرت
يَا بَارُّ يَا وَصُولُ ، يَا شَاهِدَ كُلِّ غَائِبٍ ، وَ يَا قَرِيبُ غَيْرَ بَعِيدٍ ، وَ يَا غَالِبُ غَيْرَ مَغْلُوبٍ ، وَ يَا مَنْ لا يَعْلَمُ كَيْفَ هُوَ إِلّا هُوَ ، يَا مَنْ لا تُبْلَغُ قُدْرَتُهُ ، أَسْأَلُكَ اللّهُمَّ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الْمَكْتُومِ عَمَّنْ شِئْتَ ، الطَّاهِرِ الْمُطَهَّرِ الْمُقَدَّسِ ، النُّورِ التَّامِّ الْحَيِّ الْقَيُّومِ الْعَظِيمِ ، نُورِ السَّمَاوَاتِ وَ نُورِ الْأَرَضِينَ ، عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْكَبِيرِ الْمُتَعَالِ الْعَظِيمِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ .
ای نیکوکار ، ای همواره در پیوند با دلها ، ای گواه هر ناپیدا ، ای نزدیک دور ناشدنی ، و ای پیروز بیشکست ، ای آن که جز او نمیداند که چون است ، ای آن که به قدرتش نمیتوان دست یافت ، بار خدایا ! از تو درخواست میکنم به حق آن نامت که در پرده است و در گنجینه است و ناپیدا از هر آنکه تو خواهی ، آن نام پاک پاکی بخش ، مبرّا از هر نقص ، بر همگان پرتوافشان ، زنده ، به خود پایدار ، بزرگ ، تویی نور آسمانها و فروغ زمینها ، دانای نهان و آشکار ، والای بلندمرتبه و بزرگ ، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست .
❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
@Javanmardi_langarudi
💧شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید💧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
1078_32-Namaz-Tavasol-Be-Hazrate-Fatemeh-Namaz-1.mp3
518.8K
﷽؛
#نمازاستغاثهبهحضرتفاطمه سلاماللهعلیها
💎 روایت شده :
" هرگاه برای تو به سوی خداوند حاجتی پیش آمد و سینهات از آن تنگی گرفت ، #دورکعتنماز بخوان و پس از #سلام #سهمرتبهتکبیر بگو و #تسبیححضرتزهرا را بجای آور و به #سجده برو و #صدمرتبه بگو :
#يامَوْلاتِييافاطِمَةُأَغِيثِينِي
' ای سرپرستم ای فاطمه به فریادم برس '
پس جانب #راستصورت خویش را بر زمین بگذار و همین #ذکر را #صدمرتبه بگو و سپس جانب #چپچهرهات را بر زمین بگذار و #صدمرتبه بگو ، دوباره به #سجده برو و #صدودهمرتبه بگو و حاجت خود را در نظر بگیر ، به درستی که خداوند آن را برآورده کند ، انشاءاللهتعالی ".
#نویسندهگوید :
💎 شیخ حسن بن فضل طبرسی در کتاب #مکارمالاخلاق» فرموده : نماز استغاثه به بتول چنین است :
#دورکعتنماز بجای میآوری ، سپس به #سجده میروی و #صدمرتبه میگویی :
#یافاطِمَةُ
آنگاه جانب #راستصورت خویش را به زمین میگذاری و #صدمرتبه میگویی ، سپس جانب #چپصورتت را و #صدمرتبه میگویی ، دوباره به #سجده میروی و #صدودهمرتبه میگویی ، پس از آن میخوانی :
" يَا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ، وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنْكَ خائِفٌ حَذِرٌ ، أَسْأَلُكَ بِأَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ خَوْفِ كُلِّ شَيْءٍ مِنْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعْطِيَنِي أَماناً لِنَفْسِي وَ أَهْلِي وَ مالِي وَ وَلَدِي حَتَّىٰ لَاأَخَافَ أَحَداً وَ لَا أَحْذَرَ مِنْ شَيْءٍ أَبَداً إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ".
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
💎 فضیلت ذکر «لا حول و لا قوّة الاّ بالله» و «تسبیحات اربعه» برای هر روز
❄️ در کتاب «بلد الاَمین» از #رسولخدا صلےاللهعلیهوآله روایت کرده :
" هرکه هر روز «ده مرتبه» بگوید :
« بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ لَاحَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ » ،
از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده و خدا از او هفتاد نوع بلا را دفع کند که از جمله آنها دیوانگی و خوره و پیسی و فلج باشد و حقتعالی هفتاد هزار فرشته بگمارد که برای او استغفار نمایند ".
❄️ از #حضرتصادق (علیهالسلام) روایت شده :
" هرکه هر روز صد بار بگوید :
« لَاحَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللهِ » ،
تنگدستی و فقر او را درنیابد
و هرکه هر روز صد بار بگوید :
« سُبْحانَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَ اللّٰهُ أَکْبَرُ » ،
حقتعالی بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند ".
@Javanmardi_langarudi
💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #زیارتجامعهکبیره 💎 زیارت جامعه کبیره از جمله کامل ترین زیارات می باشد که در آن می توان تمامی
﷽؛
#امامهادی علیهآلافالتحیةوالثناء
{ اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الْعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ ؛
#حسد نیکوییها را نابود سازد ، و #فخرفروشی دشمنی آورد ، و #خودپسندی مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرا میخواند ، و #بخل ، ناپسندیده ترین خلق و خوی است ، و #طمع ، خصلتی ناروا و ناشایست است } .
#بحارالأنوارجلد69صفح199
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #امامسجاد علیهالسلام وقتی صدقه میدادند ، دست مبارک رو میبوسیدند و میبوییدند و میفرمودند :
﷽؛
💎 دست خود را نبند !
{ کسی که بخیل است ، در واقع ، دست خود را بسته است و مسلّما با دست بسته نمیتوان سنگهای راه را برداشت و راه را برای صعود ، هموار کرد . از این رو ، بخیل ، هم از حرکت در راه هدایت و کمال باز میماند و هم باید جوابگوی آنچه در دست خود محکم گرفته است باشد .
#امامعلی علیهالسلام در سرنوشت بخیل میفرمایند :
" فَیَعیشُ فِى الدُّنْیا عیشَ الْفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فِى الْاخِرَةِ حِسابَ الْاغْنِیاء ؛
در دنیا چون تهیدستان زندگى مى كند ، ولى در آخرت چونان توانگران به حساب او مىرسند !" }.
#نهجالبلاغهحکمت121
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #سوال فرزندان #حضرتآدم باچه کسی ازدواج کردند و #نسلشان زیاد شد ؟ #جواب #خداوند در آیه اول #
﷽؛
#ماجرایقتلهابیل
📝 پرسش : ماجراى قتل هابیل توسط قابیل چه بود ؟
📖 پاسخ اجمالی :
خداوند در آیات 27 تا 31 سوره مائده این طور نقل می کند که «هابیل» و «قابیل» تصمیم گرفتند هر کدام کارى براى تقرب به پروردگار انجام دهند ، اما عمل هابیل پذیرفته شد و دیگری پذیرفته نشد . این موضوع سبب شد قابیل که عملش قبول نشده بود ، دیگرى را تهدید به قتل کند وسوگند یاد نمود که برادر را بکشد و بلاخره نفس سرکش قابیل او را مصمّم به کشتن برادر کرد و او را کشت .
📖 پاسخ تفصیلی :
پاسخ این سؤال در آیات 27ـ31 سوره «مائده» آمده است . خداى متعال در این آیات ، داستان فرزندان آدم و قتل یکى به وسیله دیگرى را شرح داده است .
خداوند در این آیات گوشزد مى کند که سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد ، که حتى به خاطر آن برادر دست به خون برادر خود مى آلاید !
نخست مى فرماید :
(اى پیامبر ! داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان) ؛
« وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ ».
پس از آن ، به شرح داستان مى پردازد و مى گوید :
(در آن هنگام که هر کدام کارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند ، اما از یکى پذیرفته شد و از دیگر پذیرفته نشد) ؛
« إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ ».
و همین موضوع ، سبب شد برادرى که عملش قبول نشده بود ، دیگرى را تهدید به قتل کند ، و (سوگند یاد نمود که تو را خواهم کشت) ! ؛
« قالَ لاَ َقْتُلَنَّکَ ».
اما برادر دوم او را نصیحت کرده ، گفت : اگر چنین جریانى پیش آمده گناه من نیست ، ایراد متوجه خود تو است که عملت با تقوا و پرهیزگارى همراه نبوده است ؛ چرا که (خدا تنها از پرهیزگاران مى پذیرد) ؛
« قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ الْمُتَّقینَ ».
آنگاه اضافه کرد : حتى (اگر تو ، به تهدیدت جامه عمل بپوشانى و دست به کشتن من دراز کنى، من هرگز مقابله به مثل نخواهم کرد و دست به قتل تو نمى گشایم) ؛
« لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنی ما أَنَا بِباسِط یَدِیَ إِلَیْکَ لاِ َقْتُلَکَ ».
(چرا که من از پروردگار جهانیان مى ترسم و هرگز دست به چنین گناهى نمى آلایم) ؛
« إِنِّی أَخافُ الله رَبَّ الْعالَمینَ ».
به علاوه من نمى خواهم بار گناه دیگرى را به دوش بکشم ، (بلکه مى خواهم تو بار گناه من و خویش را به دوش بکشى) ؛
« إِنِّی أُریدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمی وَ إِثْمِکَ ».(1)
زیرا اگر به راستى این تهدید را عملى سازى ، بار گناهان گذشته من نیز بر دوش تو خواهد افتاد ؛ چرا که حق حیات را از من سلب نموده اى ، باید غرامت آن را بپردازى و چون عمل صالحى ندارى باید گناهان مرا به دوش بگیرى !
و مسلماً با قبول این مسئولیت بزرگ (از دوزخیان خواهى بود و همین است جزاى ستمکاران) ؛
« فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظّالِمینَ ».
چهارمین آیه ، دنباله ماجراى فرزندان آدم (علیه السلام) را بدین گونه تعقیب کرده ، نخست مى گوید :
(نفس سرکش قابیل او را مصمّم به کشتن برادر کرد و او را کشت) ؛
« فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخیهِ فَقَتَلَهُ ».
با توجه به این که : «طوع» در اصل ، به معنى رام شدن چیزى است ، از این جمله استفاده مى شود که بعد از قبولى عملِ «هابیل» ، طوفانى در دل «قابیل» به وجود آمد .
از یکسو ، آتش حسد هر دم در دل او زبانه مى کشید ، و او را به انتقامجوئى دعوت مى کرد.
و از سوى دیگر ، عاطفه برادرى و عاطفه انسانى و تنفّر ذاتى از گناه و ظلم و بیدادگرى و قتل نفس ، او را از این جنایت باز مى داشت .
ولى سرانجام نفس سرکش ، آهسته ، آهسته بر عوامل باز دارنده چیره شد ، و وجدان بیدار و آگاه او را رام کرد ، به زنجیر کشید و براى کشتن برادر آماده ساخت .
پس از آن مى گوید : (و بر اثر این عمل زیانکار شد) ؛
« فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرینَ ».
چه زیانى از این بالاتر که عذاب وجدان ، مجازات الهى و نام ننگین را تا دامنه قیامت براى خود خرید .
از بعضى روایات که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده ، استفاده مى شود :
هنگامى که «قابیل» برادر خود را کشت او را در بیابان افکنده بود و نمى دانست چه کند ؟ چیزى نگذشت که درندگان به سوى جسد «هابیل» روى آوردند و او - که گویا تحت فشار شدید وجدان قرار گرفته بود- براى نجات جسد برادر خود مدتى آن را بر دوش کشید .
ولى باز پرندگان اطراف او را گرفته بودند ، و در این انتظار بودند که چه موقع جسد را به خاک مى افکند، تا به آن حمله ور شوند !(2)
👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #ماجرایقتلهابیل 📝 پرسش : ماجراى قتل هابیل توسط قابیل چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : خداوند در آیا
👆👆👆
در این موقع ـ همان طور که قرآن مى گوید ـ خداوند زاغى را فرستاد که خاک هاى زمین را کنار بزند و با پنهان کردن جسد بى جان زاغ دیگر ، و یا با پنهان کردن قسمتى از طعمه خود ـ آن چنان که عادت زاغ است ـ به «قابیل» نشان دهد که چگونه جسد برادر خویش را به خاک بسپارد ، مى فرماید :
(سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین جستجو مى کرد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند) ؛
« فَبَعَثَ الله غُراباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُواری سَوْأَةَ أَخیهِ ».(3)
سپس قرآن اضافه مى کند :
در این موقع «قابیل» از غفلت و بى خبرى خود ناراحت شد و (فریاد بر آورد : اى واى بر من ! آیا من باید از این زاغ هم ناتوان تر باشم و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن کنم) ؛
« قالَ یا وَیْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِیَ سَوْأَةَ أَخی ».
با آموزش چگونگى دفن از زاغ ، جسد برادر را دفن نمود ، ولى سخت پشیمان شد ; چرا که هم برادر را از دست داده بود ، هم نمى دانست جواب پدر و مادر را چه بگوید، و هم وجدانش پى در پى او را ملامت مى کرد !
آرى ، (سرانجام از کرده خود نادم و پشیمان شد) ؛
« فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمینَ ».
در حدیثى از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) نقل شده که :
" لا تُقْتَلُ نَفْسٌ ظُلْماً اِلاّ کانَ عَلَى ابْنِ آدَمَ الأَوَّلِ کِفْلٌ مِنْ دَمِها لاَِنَّهُ کانَ أَوَّلَ مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ " ؛
(خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى شود ، مگر این که سهمى از مسئولیت آن بر عهده قابیل ، نخستین فرزند آدم است ، که این سنت شوم آدم کشى را در دنیا بنا نهاد) .(4). (5)
#پینوشت
(1). «تَبُوءَ» از ماده «بواء» به معنى بازگشت است .
(2). «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 319، ذیل آیه 31 سوره «مائده»، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 هـ ق؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 219؛ تفسیر «صافى»، جلد 2، صفحه 29، مکتبة الصدر تهران، طبع دوم، 1416 هـ ق؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحه 610، مؤسسه اسماعیلیان، طبع چهارم، 1412 هـ ق.
(3). «یَبْحَثُ» از ماده «بحث»، به طورى که در «مجمع البیان» آمده، در اصل به معنى جستجوى چیزى در خاک است، ولى بعداً به هرگونه جستجو حتى در مباحث فکرى و عقلى آمده است. «سَوْأَةَ» در اصل، به معنى هر چیزى که انسان را ناخوش آید مى باشد، لذا گاهى به جسد مرده و حتى به عورت گفته مى شود. ضمناً باید توجه داشت: فاعل در جمله «لِیُرِیَهُ» ممکن است خداوند باشد، یعنى خدا مى خواست براى حفظ احترام «هابیل» طرز دفن او را به «قابیل» بیاموزد و نیز ممکن است فاعل آن همان زاغ باشد که به فرمان خداوند چنین برنامه اى را اجرا کرد .
(4). «المیزان»، جلد 5، صفحه 321، انتشارات جامعه مدرسین قم؛ «فى ظلال القرآن»، جلد 2، صفحه 703، دار احیاء التراث العربى بیروت، طبع پنجم، 1386 هـ ق؛ «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحدید، جلد 13، صفحه 146، دار احیاء الکتب العربیة؛ «مسند احمد»، جلد 1، صفحات 383 و 433، دار صادر بیروت؛ «صحیح بخارى»، جلد 2، صفحات 79 و 80، جلد 4، صفحه 104، و جلد 8، صفحه 151، دار الفکر بیروت؛ «درّ المنثور»، جلد 2، صفحه 276، دار المعرفة، مطبعة الفتح جدة، طبع اول، 1365 هـ ق.
(5). گردآوري از کتاب: #تفسیرنمونه ، #حضرتآيتاللهالعظميمکارمشيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم ج 4، ص 442.
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 تفسير آيه 37 سوره بقره (( فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ
﷽؛
#بهشتحضرتآدم علیهالسلام
📝 پرسش : بهشت #حضرتآدم علیهالسلام کدام بهشت بود ؟
📖 پاسخ اجمالی :
بهشت #حضرتآدم علیهالسلام ، بهشت موعود نبوده بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است . زیرا : 1⃣ بهشت موعود قیامت ، نعمتی جاودانى است . 2⃣ ابلیس نمی تواند وارد بهشت موعود شود . 3⃣ در روایات اهل بیت علیهمالسلام این مطلب که بهشت #حضرتآدم علیهالسلام یکی از باغ های زمین بوده ، به صراحت آمده است .
📖 پاسخ تفصیلی :
در پاسخ این پرسش باید به این نکته توجه داشت : گر چه بعضى آن را بهشت موعود نیکان و پاکان مى دانند ، ولى ظاهر این است که آن بهشت نبود ؛ بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است ، زیرا :
#اوّلاً بهشت موعود قیامت ، نعمت جاودانى است که در آیات بسیارى از قرآن به جاودانگى بودنش اشاره شده ، و بیرون رفتن از آن ممکن نیست .
#ثانیاً ابلیس آلوده و بى ایمان را در آن بهشت راهى نخواهد بود ، در آنجا نه وسوسه هاى شیطانى است و نه نافرمانى خدا .
#ثالثا در روایاتى که از طرق اهل بیت علیهمالسلام به ما رسیده این موضوع صریحاً آمده است ؛ یکى از راویان حدیث مى گوید : از امام صادق علیهالسلام راجع به بهشت #آدم پرسیدم امام علیهالسلام در جواب فرمود :
( باغى از باغ هاى دنیا بود که خورشید و ماه بر آن مى تابید ، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى شد ) ؛
« جَنَّةٌ مِنْ جِنّاتِ الدُّنْیا یَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کانَ مِنْ جِنَانِ الآْخِرَةِ ما خَرَجَ مِنْها أَبَداً » .(1)
و از اینجا روشن مى شود :
منظور از هبوط و نزول #آدم به زمین نزول مقامى است نه مکانى ، یعنى از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پائین آمد .
این احتمال نیز داده شده که :
این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده است هر چند بهشت جاویدان نبوده ، در بعضى از روایات اسلامى نیز اشاره به بودن این بهشت در آسمان شده است (2) ولى ممکن است کلمه سَماء (آسمان ) در این گونه روایات، اشاره به «مقام بالا» باشد ، نه «مکان بالا».
به هر حال شواهد فراوانى نشان مى دهد :
این بهشت غیر از بهشت سراى دیگر است ؛ چرا که آن پایان سیر انسان است و این آغاز سیر او بود ، این مقدمه اعمال و برنامه هاى او است و آن نتیجه اعمال و برنامه هایش .(3)
#پینوشت
(1). کتاب «کافى» (طبق نقل نور الثقلین، جلد 1، صفحه 62).
(2). «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 182، حدیث 36، و صفحه 143.
(3). گرد آوري از کتاب: #تفسیرنمونه ، #حضرتآيتاللهالعظميمکارمشيرازي ، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج 1، صص: 186-187.
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
💎 وظیفهٔ مستحاضه قلیله برای نماز
🔻فتوای امام :
1⃣ بدن را تطهیر کند .
2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد .
3⃣ بنابر احتیاط واجب ، پنبه را عوض کند .
🔻آیت الله سیستانی :
1⃣ بدن را تطهیر کند .
2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد .
3⃣ بنابر احتیاط مستحب پنبه را عوض کند یا آب بکشد .
🔻آیت الله مکارم :
1⃣ بدن را تطهیر کند .
2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد .
3⃣ واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند ، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست هر چند احتیاط است .
✍ العروةالوثقی ، جلد ۱ ، صفحه ۳۵۳ ، مسئله ۵. و تحریر الوسیله امام، جلد ۱ ، صفحه ۵۶
#توجه
" استحاضه قلیله فقط وضو را باطل میکند و موجب غسل نیست. بنابراین ، احکامی که برای غسل استحاضه آورده میشود ، مربوط به استحاضه متوسطه و ڪثیره است ".
@Javanmardi_langarudi
❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️