eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
616 دنبال‌کننده
10هزار عکس
4.7هزار ویدیو
493 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تاملات حقوقی
📌قانون بدون اعمال مجازات مؤثر بی ثمر است. فرهنگ سازی با اعمال قانون و مجازات پیوند متقابل دارد. برخی به اشتباه می پندارند کار فرهنگی لزوما در خلأ و مجزای از اعمال قانون و مجازات است. در حالی که اصولاً بخش مهمی از فرهنگ سازی مرهون اعمال قدرت و بکار گیری نظام جریمه‌ها و مجازات ها است. و ، خود حاصل این امر است. و هم حاصل بی فرهنگی و هم حاصل نبود اعمال مجازات و نظارت لازم است. بدون اعمال حاکمیت و اعمال مجازات نمی توان پایبندی همگان به قانون و و تحقق ارزش های نظم ساز در جامعه را انتظار داشت. اعمال قدرت حکومتی لازمه تحقق هنجارها، ارزش ها و قوانین است و اعمال مجازات مصداق این امر قلمداد می‌شود. ✅برای روشن شدن مسأله کافی است به یک مثال ملموس از جامعه توجه کرد. همه به یاد دارند تا همین ۱۰ سال گذشته، جامعه ما چه اندازه با صدمات جانی شدید و مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی مواجه بود. علت اصلی آن علاوه بر نقض مقررات این بود که رانندگان خودروها به بستن خود در حین رانندگی توجه و همت نداشتند و سرنشینان موتور سیکلت ها نیز بر سر نمی گذاشتند و پلیس و قانون ناگزیر به کمک خانواده ها آمدند. زمانی‌ که پلیس راهنمایی و رانندگی برای جرم نبستن راننده و یا نداشتن اعمال کرد، نه‌تنها و مرگ رانندگان کمتر شد، بلکه و هم شد. دوربین راهنمایی و رانندگی هم همین کاربرد را دارد. وجود این مانند یک پلیس می تواند در بویژه از سوی افراد عادی و فاقد عمد و بی توجه موثر باشد. 🔴الان بسیاری از تخلفات و جرایم با خودروها و‌موتورسیکلت های و مجرم انجام می گیرد. ، ، از افراد و مکان ها، ، ، ، جامعه، ، و سایر با استفاده عمدی از این نوع خودرو ها توسط مجرمان باسابقه واقع می شود. پلیس نه تنها نمی تواند در برابر ارتکاب جرم و تخلفات نظاره گر صرف باشد بلکه مکلف است به طرق مختلف از قبیل ، و‌ ، با این مجرمان متعمد و جسور که مرتکب جرم مشهود می شوند برخورد کند. ❇️همانطور که و التماسی در سیاست خارجی مفید و مؤثر نبود و هم در چندان مانع جدی ارتکاب جرم توسط مجرمان تبهکار و هنجارشکنان متعمد نیست. 📣 و لازم هست اما کافی نیست. 📌📌ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) هر کس در و وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد و یا وسیله نقلیه موتوری دیگری را به‌آن الصاق نماید یا برای آن بکار برد یا چنین وسایلی را با علم به و یا پلاک تقلبی مورد قرار دهد و همچنین هر کس به‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاکهای موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون‌تحصیل مجوز از راهنمای و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با امام راکد مواجه نیستی! با امامی روبرو هستی که حاضر و ناظر است کتاب عج مجموعه مطالب آیت الله بهجت
✅تمدید شد ✳️فراخوان مقاله همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی ره در مطالعات اسلامی 📝ارسال چکیده مقالات: 25 اردیبهشت 1402 📖ارسال اصل مقاله: 25 خرداد 1402 🗓زمان برگزاری: 14 تیرماه 1402 🌐سایت همایش: http://alzahrababol.whc.ir 🌐سایت و کانال همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی ره: https://ihsam.iki.ac.ir https://eitaa.com/IHSAM_ir 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
سردار بلالی: ایران کشوری تعیین‌کننده در بخش هوافضاست | توان موشکی ایران قابل خدشه نیست 🔺 مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه در حاشیه حضور در نمایشگاه «آسمان اقتدار» در قم گفت: قدرت و بالندگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مباحث پهپادی، ایران را به یکی از کشورهای مهم، تأثیرگذار و تعیین‌کننده در عرصه هوا و فضا تبدیل کرده است. @Farsqom-Link
⭕️توأمانی 🔴درباره پخش فیلم در اگر چه یک مورد حتی در یک دانشکده هم قابل قبول و پذیرش و تحمل در نظام اسلامی نیست و نباید باشد لکن باید توجه داشت که این عده ، به هیچوجه، نماد دانشگاه تهران نیستند. اینها میخواهند خود را بعنوان نماد کنند. بقصد تلاش مذبوحانه دارد از خودشان فیلم بگیرند و پخش کنند و با این کارشان با استفاده از قدرت امپراطوری رسانه ای و متأسفانه با های توسط برخی نیروهای کم اطلاع در شبکه های مجازی، خود را زیاد و کثیر وانمود کنند تا بدین طریق، به اصطلاح بوجود آورند، در حالی که بقول ره : عده شان کم است اما ادعایشان زیاد. 🔔بطور نمونه، دانشگاه تهران در حدود ۴۶ هزار دانشجو دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها بطور قاطع ارزش های اسلامی و مقررات و شئونات محیط مقدس دانشگاه را رعایت می کنند. اما معمولاً در یک بیشتر به چشم می خورد. بدیهی است مردم و نهاد های مسئول نظام طبق قوانین و مقررات، میتوانند و این تعداد بسیار را سرجای خود بنشانند و البته به لطف خدا، با یک حرکت جمعی، آنها را سر جای خود خواهند نشاند چون نیستند. زیرا دولت اسلامی یک دولت عاری از تکلیف نیست و طبق مبانی اسلامی و بویژه اصل سوم قانون اساسی، با توأمان(که لازم و ملزوم هم هستند) به ایجاد برای رشد فضایل و با و تباهی است. 📣نهادها و مردم مدتی است در این زمینه اتخاذ کرده و بکار گرفته اند تا افراد کم اطلاع از صف عناصر معاند جدا شوند. الحمدلله از که دارای ضعف اطلاعات یا مبانی فرهنگی بودند، با اطلاع از پشت پرده ها و توطئه های دشمنان درباره و فحشا و جامعه و بویژه ، خود را از و جدا کرده اند. بدون تردید، توطئه گران از این حرکت خود نیز سودی نخواهند برد و دوران پایان می گیرد. در نتیجه بوقت آن با قاطعیت و ، سریعا این جماعت کم شمار جمع آوری می شوند انشاءالله 📣دوران رو به پایان است. و در چارچوب نظام حقوقی کشور، و اعمال قانون و حاکمیت،که از جمله ارزش های فرهنگی است، به حول و قوه الهی، بساط و را بر خواهد چید. 🔴وعده الهی در باب و تخلف ناپذیر است: أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ ﴿رعد/۱۷﴾ [همو كه] از آسمان آبى فرو فرستاد پس رودخانه ‏هايى به اندازه گنجايش خودشان روان شدند و سيل، كفى بلند روى خود برداشت و از آنچه براى به دست آوردن زينتى يا كالايى در آتش مى‏ گدازند هم نظير آن كفى برمى ‏آيد. خداوند حق و باطل را چنين مثل مى‏ زند. اما ولى آنچه به مردم سود مى ‏رساند در زمين [باقى] مى‏ ماند، خداوند مثلها را چنين مى‏ زند.
ص۱ 🔷 خاطره 🔷 تهران، میدان صادقیه سه شنبه ۲۶/ ۲/ ۱۴۰۲ 👈 دیوانه چه دیوانه بیند خوشش آید امروز سه شنبه ۲۶/ ۲/ ۱۴۰۲ مصادف با ۲۵ شوال سال روز شهادت امام صادق معلم مکتب پیامبر (ص)و امام علی(ع) و فاطمه(س) ،شب گذشته نیت کردم که فردا میدان صادقیه تهران درمجلس عزای حضرت امام صادق شرکت کنم .از ساعت حدودا ۲بامداد حال جسمیم ناخوش بود دردها شروع شد، نتوانستم بخوابم نمازصبح را به زحمت بجا آوردم ، داروهایم را خوردم حالم اندکی بهتر شد ساعت ۵صبح بود،شاید دوساعتی خوب خوابیدم و دوباره بیدارشدم احساس کم توانی و کم رمقی می کردم ، رفتن به میدان صادقیه در ذهنم بود. درحالت خواب وبی خواب ودرد وبی دردی، ساعت ۹صبح رسیده ، با خودم گفتم که حالت مساعد نیست ، لازم نیست بروی و اگر حالت بهتر شد بعدازظهر برو میدان امام حسین اونجا هم مراسم دارند با همین خیال خواب رفتم، ۱۰صبح دوباره بیدار شدم ، یک نوع بی قراری دارم با خودم به جدل افتادم ، چرا نقد را به نسیه می دی چه تضمینی دارد که تا بعدازظهر زنده باشی که بروی یا نروی.به گفته عرفا بین عقل وعشق جدل افتاد ،عشق غالب آمد ، بلند شدم ، آماده حرکت ، خدایا امروز را برای من روز خیر و برکت و روزی قرارده، میدان صادقیه ضلع شمال شرقی انبوهی از جمعیت و موکب های مختلف ، صدای نوحه خوان، طبل و صلوات و تعارف موکب داران فضا را پر کرده بود . چقدرزیبا و معنوی ، مردان و زنان سیاه پوشیده و علم در دست، کودکان و نوجوانان را که می بینی لذتت بیشتر می شود ، در چنین مجالسی بی قراری و حزن ناخواسته وجود آدم را فرا می گیرد ، دوست داری زودتر قطرات اشک را برگونه های خودت ببینی ،‌خودم را ولو کردم در جمعیت ، همیشه دوست دارم در چنین مجالسی یکجا نایستم و ننشبنم تا شاید چند قطعه از این زمین، فردا ویوم تبلی ااسرائر گواهی بر آمدنم دهند، ساقیان بطرها آب بین مردم توزیع می کردند که آدم را به یاد نهر فرات می اندازد و حضرت عباس (ع) . دراین مراسمات باید وقت را غنیمت دانست و هر حادثه وصحنه ای را تداعی حادثه و وصحنه کربلا دانست و چشمشان را به میدان گریستن کشانید و دست به دعا برداشت ،وقتی اشک جاری شد دل بهانه دعا کردن می گیرد اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ، وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ اللهم عجل لولیک الفرج و اللهم ارزقنا توفیق شهادت فی سبیلک . مداح ، حدادیان بر روی جایگاه قرار گرفت ، دیدم خم شد و به جایگاه بوسه زد با خودم گفتم که به رسم احترام وشکرگزاری سجده می کند.پشت بلندگو قرارگرفت، گفت من نمی دانستم در این مراسم شهید آوردند آن هم از عملیات عاشورا ، خدایا چه می شنوم اون بوسه زدن بر تابوت بود ، اشک امانم نداد، خدایا شهید آمده چو سعادتی که بعد از ۳۹ سال آمده، آن هم در مجلس عزای امام ، این چه سعادت بزرگی که نصیب بعضی انسان ها می شود، خدایا مردن ما چطور خواهد بود؟ یادکردم عملیات عاشورا را درمهرماه سال۶۳، از بیسیم فرماندهی ساعت 23 شب اعلام شد و رمز آن نیز یااباعبدالله الحسین بود، اما در عمل حمله نیروها به مواضع دشمن با دوساعت تأخیر آغاز شد. «زیرا هنوزبعضی یگان‌هایی پای کار نرسیده بودند، دشمن آمادگی داشت و چشم انتظار رویارویی با نیروهای ما بود. پیشروی در برخی مسیرها و محورها هم بسیار دشوارانجام گرفت، اما نه آمادگی دشمن و نه دشواری‌های پیشروی، مانع پیروزی رزمندگان نشد. دشمن آماده بود، اما در دفاع از مواضع خود عاجز ماند و در چند نقطه، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت تن به عقب‌نشینی داد.دشمن قصد داشت که هوا که روشن شد با یک عملیات سنگین زرهی و توپخانه ای سرزمین از دست داده را بازپس بگیرد اما در ساعت 5 صبح باران گرفت وجو طوفانی شد، دشمن در روز دیدش کم شد. دیگر، هواپیماهای دشمن در منطقه نمی‌توانست بیایند.»گویا طبیعت به اشاره الهی به یاری رزمندگان آمده بود.بر اثر باران، تمام شیارها آب افتاده و در دشت، تانک‌ها درگل مانده و نمی‌توانستند جلو بیایند. دشمن در روز اول اگر می‌توانست به ما پاتک بزند، همه هدف‌های ما را پس می‌گرفت. ولی این باران وباد به ما فرصت داد که خاکریز زدیم و دشمن نتوانست کاری کند. این عملیات زیبایی هایی دیگری دارد که مجال گفتن نیست.این شهید گمنام از عملیات عاشورا و از میمک می آید تا باز به مردم حسینی ایران تذکری باشد که راه را گم نکنید ، در شرایط سخت و جنگ روانی دست از چراغ پیشوا و راهنمای خود برندارید.خدایا بعد از قریب ۴۰ سال این شهید گمنام با گمنامی می آید تا راه را دوباره به ما یادآوری کند تاگم نشویم.تابوت سبک شهید گمنام بر روی دوش مردم در میدان می چرخد *شهید گمنام سلام، خوش اومدی، مسافر من،خسته نباشی پهلون ، شهید گمنام سلام،پرستوی مهاجر من، صفا دادی به شهرمون، وقتی رسیدی همه جا بوی خوش خدا پیچید، تو مگه کجا بودی؟👇👇
ص۲ 👆👆 خودم را به محلی که نابوت بر شانه ها دست به دست می شد رساندم ، تا تبرکی باشد اما موج جمعیت به من اجازه نداد، دستم را بالا بردم و سلام کردم که ای برادر شهید عاشورایی، به یاد می آورم نبردهای مظلومانه شما را در میمک و چنگوله در عملیات عاشورا ، برادر جان؛ سلام ما رابه بچه ها برسون وبگو دعا گویمان باشند و ما را در شرایط سخت و گناه آلوده و اسیر نفس رها نکنند.به گوشه ای کز کرده و به تابوت نگاه می کردم و زمزمه .....یک لحظه نگاهم افتاد به دو نفر محاسن سفید که قطرات اشک بر محاسنشان جاخوش کرده ،احساس کردم که آنان را می شناسم ، عینک را از جیبم درآوردم تا بهتر ببینم ، پیش رفتم سید! ...سلام، همدیگر در آغوش کشیدیم و دیگری را هم.چنین، سال ها همدیگر را ندیدبودیم سید شکرالله محمد زاده و سید غلام رضا رضایی از بچه های قدیم سپاه در دفاع مقدس وچه خاطراتی باهم داشتیم چه حال خوشی پیدا کردیم و چه فضای زیبای و تداعی خاطرات. *دیوانه چه دیوانه بیند خوشش آید. خدایا اگر ما لیاقت شهید شدن را نداشتیم توفیق به ما ده که حال معنویمان خوش باشد* ✍ دکتر ارجمندی(جامانده از کاروان شهیدان) استاد دانشگاه علم و صنعت ایران 👈 فاستقم کماامرت
جایگاه زن در بیت امام صادق علیه السلام ✍احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بدون تردید علیه السلام بیشترین نقش را در شکل‌دهی به نظام فکری و فقهی و فرهنگی شیعیان و حتی به یک معنا اهل سنت داشته است. نه تنها بیشترین روایات مربوط به مسائل زنان از آن امام بزرگوار به دست ما رسیده است، بلکه بیشترین زنان عالم و محدث نیز پرورش‌یافتگان دستگاه تربیتی و تعلیمی آن امام عزیز هستند. 🔻از همسر بزرگوار آن امام گرفته تا خادمان خانه او، عروس‌های خانه او و نوه‌های دختری او همگی از جمله عالم‌ترین و فاضل‌ترین بانوان عالم اسلام‌اند. 🔶، همسر آن حضرت از عالمان بزرگ دوران خود و معتمدترین افراد نزد آن امام عزیز بود. در بسیاری از مواقع امام صادق علیه السلام مسائل شرعی مربوط به امور زنان و کودکان را به وی ارجاع می‌داد و به این ترتیب عملاً زنان و بانوان جامعه اسلامی را به سمت و سوی تحصل علم سوق می‌داد. جایگاه علمی و عملی این بانوی مکرمه تا آنجا بود که امام صادق در وصیت‌نامه خود وی را به عنوان یکی از پنج‌ وصی خود معرفی کردند. 🔶عروس امام صادق و همسر فرزندشان امام کاظم علیه السلام، یعنی بانو یا نجمه، نیز از دیگر بانوان عارفه و فاضله‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. 🔶عروس دیگر آن امام یعنی ، همسر اسحاق مؤتمن نیز، که هنوز نیز مرقد او در قاهره مورد احترام مردم مصر است، از دیگران زنان فاضله و عالمه‌ای بود که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. او حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد بود. تا جایی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات آن دوران قرار می‌گرفت. هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث» تا جایی که برخی از محدثان برای تعیین صحت و سقم احادیث، آنها را بر سیده نفیسه عرضه می‌کردند. امام شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگ حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون و بوده است. 🔶نوه آن حضرت یعنی سلام الله علیها نیز از دیگران بانوان فاضله و عالمه‌ و عارفه‌ای بود که حتی پیش از تولدش، آن امام همام در بیان عظمت جایگاهش چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». بانوی مکرمه‌ای که مورد تجلیل و تعظیم همه عالمان و فقیهان و فیلسوفان شیعه بوده و هست. کسی که به تعبیر مرحوم محمدتقی شوشتری در قاموس الرجال: «در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(ع)، پس از امام رضا(ع) کسی هم‌پای معصومه نیست.» @Ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از تاملات حقوقی
📌 و است. 📣 بر اساس ❇️مَن أذاعَ فاحِشَةً كانَ كمُبتَدِئها ، و مَن عَيَّرَ مُؤمِنا بِشَيءٍ لَم يَمُتْ حَتّى يَركَبَهُ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس و را فاش كند، مانند كسى است كه آن را انجام داده است و هر كه مؤمنى را به چيزى سرزنش كند، نميرد تا خود مرتكب آن شود. 📚الكافي : 2/356/2 ❇️اِشاعه فَحْشاء گفتار و کرداری است که موجب و یا به انتشار گناهان کبیره در بین مؤمنان شود.  این عمل را به شدت نکوهش کرده و برای آن وعده در دنیا و آخرت داده است. إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ‌ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ (سوره نور/ آیه ۱۸)