🔻مواجهه نیروی انتظامی با کشف حجاب -۱
🖊مهدی جمشیدی
بدونشک، حجاب را باید در درجه نخست، یک «مقوله فرهنگی» به شمار آورد که در فهرست «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» قرار میگیرد و از نمادهای هویّتی زنِ مسلمان ایرانی است. این واقعیّت فرهنگی، دلالتهای دیگری نیز مییابد و مجموعهای از معانی را با خود حمل میکند اما به طریق اوّلی و اساسی، چنین منزلتی دارد. ازاینرو، علاج وقوع لغزش و انحراف در آن نیز در مرحله نخست، فرهنگی است؛ یعنی باید از «سازوکارهای فرهنگی» برای تولید و بازتولید این ارزش فرهنگی بهره گرفت و به آن در دل و جان مردم، عمق بخشید. ارزش حجاب، باید جامه «باور» به تن کند و به پارهای از «هویّت» فرد تبدیل بشود.
حال اگر پس از این مرحله، کسانی در جامعه اسلامی - که اکثریّت افراد آن متعهد به ارزشهای اسلامی هستند - «گردنکشی» و «قانونشکنی» کردند، روشن است که نباید به «توصیه» و «موعظه» بسنده کرد و باید «سازوکارهای قضائی» را در پیش گرفت. حجاب یک ارزش دینی است که به سبب «جنس اجتماعی» اش، باید «قانونی» نیز بشود و باید قانون از حجاب در عرصه عمومی دفاع کند. هر گونه سازش و مماشات در این زمینه، جامعه را آلود و آفتزده خواهد کرد و بهتدریج، ارزشهای فرهنگی دیگر را نیز دچار سستی و بیاعتباری خواهد نمود.
پس حجاب، یک «ارزش اسلامیِ اجتماعی» است و ضعف حجاب و کشف حجاب، «حرام اجتماعی» است. آنچه که «حرام» است ممکن است مورد نهی «اخلاقی» یا «قانونی» قرار بگیرد، اما آنچه که «اجتماعی» است، بهحتم باید منزلت «قانونی» بیابد و قانون از اجرای آن دفاع کند. پس مسأله کشف حجاب، فقط این نیست که «حرام» است، بلکه «حرام اجتماعی» است و اجتماعیبودنش به معنی ضرورت حضور «قانون» در کنار آن است.
بنابراین، کسانی که مدّعی هستند که تنها باید سازوکارهای فرهنگی را به کار گرفت و پای قانون و کارگزاران قانونی را به این عرصه باز نکرد، چه بخواهند و چه نخواهند، کشف حجاب را «حرام اجتماعی» نمیدانند و آن را به «حرام شخصی» فروکاهیدهاند. چنین برداشت تقلیلگرایانهای از کشف حجاب - که سویههای اجتماعی و عمومی آن را نادیده میگیرد - خطایی آشکار و پُرخسارت است.
روشن است که باید در مواجهه با ضعف حجاب و کشف حجاب، ترکیبی از سازوکارهای نرم و سخت را به کار گرفت و دچار تقلیلگرایی نشد، امّا مسأله این است که در طول دهههای گذشته، نهادها و نیروهای فرهنگی در این باره، دچار «کمکاری» و «کمعملی» بودهاند و تبدیلشدن حجاب به یک چالش، حاصل غفلتها و انفعالها و خاموشیهای آنهاست. همه نهادهای فرهنگی در طول دهههای گذشته، فرصتها و امکانهای فراوانی برای «روایتپردازی» درباره حجاب و نشاندن حجاب در «ساختار هویّتی» داشتهاند، اما از این زمینهها و بسترها، استفاده چندانی نکردهاند.
در واقع، حجاب از لحاظ منطق فرهنگی، در حال «رهاشدگی» و «بهخودوانهادگی» بوده است. از قلب سیاستگذاری فرهنگی که شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا نهادهای مجری از قبیل آموزش و پرورش، «بیعملیهای فراوان» داشتهاند و کارنامهشان قابلدفاع نیست. در چنین خلائی، بهتدریج مسأله دیرینه حجاب، برجستهتر و چالشیتر شد و توانست بحران تولید کند. از مدّتها پیش میشد حدس زد که زخم کهنه حجاب، مستعد تولید تنش و تکانه است و باید برای توجیه و توضیح حجاب و درونیسازی آن، چارهاندیشی کرد.
بخشی بزرگی از جامعه، حتّی مستقل از کنشگری نهادهای فرهنگی، به حجاب وفادار بودند و ماندند و هیچ نوسانی در هویّت آن راه نیافت، اما بخش کوچکی از جامعه، گرفتار کجروایتهایی شدند که در فضای تهی از اعمال حکمرانی فرهنگی، یکهتازی کرد و ذهنیّتشان را دگرگون کرد. این تغییر زیرپوستی، اندکاندک آشکار شد و نمود و تعیّن یافت و بحران آفرید. همه این اتّفاقها در پیش چشم نهادهای فرهنگی و کارگزاران و تصمیمسازان آنها قرار داشت، اما به اندیشهورزی و عمل آنها پیوند نخورد.
این مسیر افولی و چالشی طی شد تا به نقطه کنونی رسیدیم که مسأله «ضعف حجاب» به «کشف حجاب» تبدیل شده است، بلکه به عیان مشاهده میکنیم که حتّی کشف حجاب نیز در حال تبدیلشدن به «کشف بدن» است. در واقع، همه لغزشها و انحرافهای فرهنگی که در طول دهههای گذشته، بهتدریج رخ دادند و شکل ظاهریِ بخشهایی از جامعه را دگرگون کردند، در ماههای اخیر با «شتاب خیرهکننده» ای در حال گسترش و عادیسازی هستند.
🖇منتشرشده در مهر:
http://mehrnews.com/x324px
هدایت شده از درس اخلاق
#حدیث_روز
حضرت امام على عليه السلام:
إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ
اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد
غررالحكم حدیث3741
═══✼🍃💖🍃✼══
🌹کــانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
💐در زلال آموزه های قرآن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ای اهل ایمان! مراقبِ [ایمان و ارزش های معنویِ] خود باشید؛ اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه خواهد کرد.
سوره مائده آیه ۱۰۵
#خودسازی
#مراقبه
#محاسبه_نفس
❇️کرسی علمی ترویجی
«روش شناسی تعیین اولویت های قانون گذاری»
✍ ارائه دهنده:
دکتر محمد رضا باقرزاده اصل
❇️دبیر علمی:
دکتر سید محمد مهدی غمامی
📌ناقدان:
دکتر مهدی عبدالملکی
دکتر حبیب نژاد
دکتر محمد مهدی عبادی
زمان:
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت ۱۷ تا ۱۹
مکان:
معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس جمهور
✳️با اعطای گواهی معتبر
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔰 بسیجی یعنی غیرت
🔸 براندازها می گویند شهید حمید رضا الداغی بسیجی نبود. اما مگر بسیجی چیست و کیست که نتوان الداغی را بسیجی نامید؟ او با غیرت بود و همین یک خصلت برای بسیجی بودن کافی است. چون بسیج یعنی غیرت، یعنی ناموس، یعنی جوانمردی و شجاعت، یعنی امنیت. بسیج از دل همین معانی قدسی پدید آمد و بالیدن گرفت.
🔸 روزگاری نه چندان دور، شروری زورگو و متجاوز بر این آب و خاک طمع ورزید و چشمان نا پاکش را بر جان و مال و ناموس میهن عزیزمان ایران باز نمود و یورش برد و تعرض کرد. به خیال اینکه مملکت بی صاحب است و جوانان با غیرت ندارد. ولی خوابش با فرمان عمومی آن عالم ربانی که درود و رحمت خدا بر او باد، پریشان شد. از هر گوشه این مرز و بوم جوانان با غیرت به سوی دشمن متجاوز هجوم آوردند و در این راه چه جان نثاری ها و جان بازی ها که نکردند. جهان از این همه غیرت جوان ایرانی مات و مبهوت مانده بود. اکنون هم مبهوت است.
🔸 شهید الداغی امتداد همان غیرت جوانان بسیجی دفاع مقدس است. هیچ مرز و تمایزی میان آن غیرت و این غیرت نیست. اگرچه یکی در مرزها برابر دشمن متجاوز رخ می نماید و یکی در شهر برابر اشرار خیابانی. غیرت همان نخ تسبیح همه جوانان بسیجی است.
🔸 بنابر این، نام شهید الداغی به عنوان بسیجی با غیرت ایران زمین باقی خواهد ماند. جبهه برانداز هم باید فکری به حال خود کند که خون آن شهید باطن بی غیرت آنان را بیش از پیش آشکار ساخت.
🖌 داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
هدایت شده از نامه های تبیین
بسم الله الرحمن الرحیم
حاشیه نماز فتح الفتوح
چرا یک عکس از سفر آقای رئیسی که طبق پروتکل های بین المللی قابل توجیه هم هست، منتشر و بزرگنمایی می شود؟
۱- کرانه مدیترانه عمق استراتژیک ج ا ا
آنان حاشیه درست کردند تا پای ایران در مدیترانه دیده نشود. عمق استراتژیک کم نظیری که فقط در دوران باستان داشتیم.
۲- ابطال فرضیه مخالفان رهبری
موفقیت های ایران در سوریه، مصداق برجسته و عینی محور بودن منافع ملی در سیاست منطقه ای ج ا ا هم هست. این یعنی ابطال فرضیه و شعار اصلاح طلبان که رهبر فرزانه را به نگاه صرفا دین محور و فدا کردن منافع ملی متهم می کردند.
۳- آغاز افول امریکا
پیروزی ایران در ابقای بشار به معنای افول قدرت منطقه ای امریکاست و اینک راهی جز ترک منطقه ندارد. این موقعیت از نشانه های برجسته تحقق پیش بینی رهبر فرزانه انقلاب است.
۴- کمرنگی حنای غربگرایی
آنان سه دهه با تمام توان القا کردند که بدون امریکا، زیستن و بازیگری سیاسی محال است و طی ده سال گذشته گفتند بی لجام برجام، فرجام خوش محال است. اما می بینند مدعاهایشان نقش بر آب شد.
۵- تحقق " ما می توانیم"
آنان با یکایک میراث مقدس و گرانسگ خمینی کبیر ره به مبارزه برخاستند و آنرا متعلق به موزه ها دانستند اما اینک می بینند درس های آن یگانه دوران و از جمله " ما می توانیم" را شاگرد بی همتایش یکان به یکان به بار می نشاند.
۶- نماز فتح
نماز فتح رئیسی به نیابت از فرمانده این فتح الفتوح در مسجد اموی چون پتکی بر سر امریکا و متحدانش فرود آمد همو که اردوغانش وعده کرده بود و درد این پتک را غربگرایان بیش از همه حس کردند و حاشیه پردازی ها جز صدای آوخ آنان نیست.
برآیند
بدانان حق دهیم که از درون بگدازند و خود را به زحمت اندازند و حاشیه بپردازند. شنونده باید عاقل باشد. در تله این حاشیه پردازی ها نیفتیم.
رضایی
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
@rezashahed
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
◀️وبینار تخصصی علوم انسانی اسلامی
«هویت انسان از فلسفه غرب معاصر تا علامه مصباح یزدی ره»
🔰برنامه به زبان انگلیسی ارائه میشود.
✅سخنران: حجتالاسلام دکتر محمد مفتاح
پژوهشگر علوم اسلامی
✳️ناقد: حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمود نمازی
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
⏰زمان: یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 ساعت 15
🌐لینک حضور در جلسه:
▶️https://heyatonline.ir/emam.khomeini.moaseseh
🔶 سایت و کانال همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی ره"
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🆔 @ihsam_ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از صفرمرزی
جایزه جهانی «آزادی مطبوعات» یونسکو امسال را همان کسانی به #نیلوفر_حامدی، #الهه_محمدی و #نرگس_محمدی دادند که ۱۷۵ سال حبس را برای #جولیان_آسانژ (بخاطر انتشار جنایات جنگی آمریکا در عراق) بریدند!
خائنین و جاسوسان را بشناسید!
#صفرمرزی
🇮🇷 کانال خبری تحلیلی صفرمرزی
https://eitaa.com/joinchat/309329995Cb940a36589
✅ پشت صحنه درگیری های سودان
🔶 .... ادامه این درگیریها ممکن است که کشور سودان را به یک مرکزی برای گروههای مقاومت اسلامی تبدیل نماید و به همین دلیل بازیگران خارجی نظیر اسرائیل از تداوم درگیریها نگران هستند. کشورهای غربی به دنبال فرسایشی شدن این تحولات و درگیریها هستند تا مردم از خواستههای بهحق سیاسی خود گذر کرده و به خواستههای اولیه خود نظیر امنیت و اقتصاد اکتفا نمایند و در این شرایط مهرههای وابسته به خود را بهعنوان منجی روی کار بیاورند. نظیر همان کاری که در مصر کردند و عبدالفتاح سیسی را بهعنوان منجی روی کار آوردند ......
🔶ادامه و فیلم گفتگوی تحلیلی با #دکتر_جعفر_قنادباشی در لینک زیر :
https://www.mehrnews.com/news/5771840/
🔘#محفل | #نشست
چهارمین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع:
✅ گِره حجاب؛ بازفهمی و بازطراحی
با حضور؛
مهدی جمشیدی، پژوهشگر فرهنگ
زمان: چهارشنبه،۲۰ اردیبهشت ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۳۰
مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجفزاده.
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655