💢 ویژهنامه #فقه_نظام_ساز + دانلود
🔹نظام مدیریتی فقه و فرآیند سیاستگذاری و طرحریزی / عبدالحسین خسروپناه؛ صالحه یزدانیفر
🔸حجیت در اجتهاد نظامساز؛ با تأکید بر آراء آیتالله سیدمحمدباقر صدر / حسینعلی سعدی
🔹فقه حکومتی از منظر شهید صدر(ره)؛ با مروری بر ویژگیهای «فقه نظامات» / سیدمحمّدمهدی میرباقری؛ یحیی عبدالهی؛ حسن نوروزی
🔸مناسبات فقه و سیاست در مکتب اصفهان / ابوالقاسم علیدوست؛ احمد رهدار
🔹تأثیرات فقه بر نظام تربیتی / علیرضا اعرافی؛ صمد سعیدی مشیرآباد
🔸درآمدی بر فراگردها و مبادی تصدیقیه نظامسازی فقهی؛ با تأکید بر آراء آیتالله سیدمحمدباقر صدر / سیدعلی حسینی نیشابوری؛ بهنام طالبی طادی
◀️ مشاهده چکیده و دانلود مقالات 👈 http://yon.ir/v4W9o
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔳حوزه نقشه جامع تمدن اسلامی را ارائه کند/ افق و چشم انداز جهانی و تمدنی پایه حوزه انقلابی است
🔻 آیتالله محسن اراکی؛ موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام درگفتگو با «حوزه»:
حوزه نقشه جامع تمدن اسلامی را ارائه کند/ افق و چشم انداز جهانی و تمدنی پایه حوزه انقلابی است
🔹حوزه مغز تفکر #نظام_اسلامی است و لذا اولین وظیفهای که بر عهده دارد، بر آوردن نیازهای فکری و اندیشه است.
🔹یکی از مهمترین نیازهای فکری، دفاع منطقی از مبانی تفکر اعتقادی است، در حال حاضر این کار به خوبی در حوزه ها انجام شده است؛ سه دهه ابتدای انقلاب دفاع از مبانی فکری و انقلاب بود و مرحله کنونی، پاسخگویی به نیازهای فکری نظام در عرصه نظام سازی تمدنی است.
🔹حوزه در ذات خود، تمدنساز بوده و باید باشد، #تمدن_سازی مقولهای فراتر از یک قوم، نژاد و فرهنگ است که با این اوصاف حوزه انقلابی باید از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد.
🔹اخلاق تمدنی و فقه تمدنی و در یك كلمه دستیابی به فقه جامع دین، ضروری است.
فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و #فقه_تمدنی در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود.
🔹واقعا در حوزه های علمیه که از سرچشمه اهل بیت(ع) معارف دینی را دریافت میکنند، از نظر استعداد، توانایی و مایه های دانشی، سرمایه های علمی بی نهایتی وجود دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#بخش_سوم
✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی؛ در پژوهشگاه فقه نظام مطرح کرد .
🔹ما اصلی داریم به نام «اصل بی طرفی» که در روابط بین الملل مطرح است و به ما می گوید که در جنگ بین چند کشور بی طرف باش. آیا اسلام به ما اجازه می دهد که به بهانه ی اصالت صلح، اصل بی طرفی را اتخاذ کنیم؟ همچنین ما یک اصل دیگری هم داریم به نام «اصل عدم مداخله» که به ما می گوید که در امور دیگر کشور ها دخالت نکن، خب اگر جنگی رخ داد و طرفی مظلوم بود و دولت اسلامی در اقتدار باشد و بتواند آنها را کمک کند و مصلحت هم اقتضاء کند آیا می توانیم بگوییم که این اصل عدم مداخله مقدم می شود یا خیر؟
♨️لذا به نظر می رسد که ما در بحث #فقه_نظامات و مخصوصا در فقه نظام سیاسی باید ابتدا تکلیف خودمان را با این اصول حل کنیم و رابطه ی این اصول را بسنجیم و در درون هر کدام از اینها بفهمیم که کدامیک از اینها دارای اهمیت بیشتری است نه اینکه اینها را با یکدیگر بسنجیم زیرا این سنجیدن راهی است که مثمر ثمر نیست و ما را از از بحث #فقه_نظامات دور می کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢سی و چهارمین #کرسی آزاد اندیشی(ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع "مردم سالاری دینی، مهمترین عامل تمدن سازی در فقه اسلامی" با ارئه "حجت الاسلام دکتر عبدالمجید مقامی" محقق و استاد حوزه و دانشگاه و نقد "حجت الاسلام صالحی منش" پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_حکومتی
#آیت_الله_اراکی
🔹گاهی برای بعضی این اشتباه رخ می دهد که فکر می کنند #حکم_حکومتی همان #فقه_حکومتی است یا به شکلی بین این دو گاهی خلط می شود. کاملا این دو عرصه با یکدیگر متفاوتند....
💢 تبیین موضوع فقه حکومتی توسط آیت الله محسن اراکی(موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام)
📜جهت مطالعه مشروح این سخنان، به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید.
👇👇👇
🌐http://yon.ir/jtcMl
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹گاهی برای بعضی این اشتباه رخ می دهد که فکر می کنند #حکم_حکومتی همان #فقه_حکومتی است....
💢 تبیین موضوع فقه حکومتی توسط آیت الله محسن اراکی
📜جهت مطالعه مشروح این سخنان
👇👇👇
🌐http://yon.ir/jtcMl
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ پژوهشگاه فقه نظام با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند.
🔸بررسی فقه نظام آیت الله #اراکی
🔹هفتمین نشست هماندیشی فقه حکومتی «دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی» و با همکاری «پژوهشگاه فقه نظام» با حضور آیت الله اراکی، پنجشنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس مرکز همایشهای غدیر واقع در شهر مقدس قم برگزار میشود.
🔹گفتنی است، پژوهشگران و علاقهمندان این عرصه میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی با شماره ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱ تماس حاصل کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
#آیت_الله_اراکی
♨️فقه نظام به این معنا نیست که فقه جدیدی احداث و تولید شود، بلکه بدین معناست که احکام مربوط به نظمی که قرار است بوسیله حکومت در عرصه های مختلف جامعه جاری شود را استخراج کند.احکام شرعی مربوط به سیاست مدن و تنظیم اجتماع را فقه نظام می گوییم.
✍ گزارشی از بیانات آیت الله اراکی در مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر در تاریخ 19/9/97 در خصوص فقه نظام
📋جهت مطالعه متن کامل سخنان آیت الله اراکی به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/So2FD
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹نشست علمی وجود نظام در شریعت و فقه در کشاکش اثبات و نفی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅در حال برگزاری
💢نشست علمی ترویجی #فقه_معاصر
🔹با سخنرانی آیت الله سیفی مازندرانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️کسانیکه می گویند #فقه_نظام نداریم این روایت را معنا کنند: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ و تَعَالى: لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً؛ وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً». بَرَّةً تَقِيَّةً یعنی چی؟ یعنی همه احکام فردی را رعایت می کند ولی چرا «لَأُعَذِّبَن» ؟ این به معنای این نیست که خلاف های فردی خلاف نیست بلکه خدا عفو می کند.
🔹همین مردم وقتی 22 بهمن می شوند همه به میدان می آیند، جنگ شود جبهه ها را پر می کنند. اختلاف ما با شاه چه بود؟ مگر در آن زمان به همین فقه فردی عمل نمی کردیم؟ همین مردم شهر قم نماز می خواندند، روزه می گرفتند، حج می رفتند.، خمس وزکات می دادند، چه کمبودی داشتیم؟ فقه نظام کم داشیم، با شاه سر #فقه_فردی دعوا نداشتیم. بحث سر مدیریت جامعه بود نه اینکه نماز بخوانیم یا نه. آنچه سرنوشت جامعه را رقم می زند فقه نظام است.
✅سخنان #آیت_الله_اراکی درهفتمین نشست هماندیشی فقه حکومتی، در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 97
📋مشروح این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید.
👇👇👇
🌐http://yon.ir/uGF3F
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#مصاحبه
#فقه_نظام
♨️ امام (ره ) تصریح دارند که اسلام دارای نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و طبعا فقهی که باید نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را استنباط کند و ارائه دهد، جز فقه نظام نخواهد بود و توصیف این فقه به #فقه_نظام قطعا توصیف بهجا و شایستهای است. همین فقه موجود با ارتقاء در روشها در عین پایبندی به حجیت روش جواهری میتواند به استنباط اصول و قواعد #نظامات_اجتماعی اسلام از جمله نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و نظام قضائی بپردازد. چنین فقهی را میتوان به حق، #فقه_حکومتی و «فقه اجتماعی» یا همان «فقه نظام» نامید.
✅مصاحبه با حجت الاسلام دکتر حسن شجاعی ،دبیر گروه فقه نظام حقوقی و قضایی پژوهشگاه فقه نظام در موضوع بررسی و نقد دیدگاه جناب حجت الاسلام فاضل لنکرانی درباره فقه نظام
📋متن کامل این مصاحبه را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/5HvE0
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 1.mp3
7.67M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢 بخش اول: طرح بحث
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 2 - کم حجم.mp3
8.18M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢بخش دوم: پرسش و پاسخ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️استنباط فقیه در چارچوب اصول معصومین(ع) به فقه نظاممند میرسد
💢آیتالله سیفی مازندرانی در نشست علمی ترویجی فقه معاصر با موضوع «ظرفیتشناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه» گفت: استنباط فقیه چه در باب فقه حکومت و سیاست، چه در جمیع مسائل مستحدثه امروز باید در چارچوب قواعد و اصولی باشد که حضرات معصومین(ع) القاء کردهاند که این فقه نظاممند است.
📖 متن کامل را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/s5uwx
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠 #فقه_نظام همان فقه جواهری است / تنظیم امور جامعه اسلامی بدون فقه نظامات ممکن نیست
🔹مراد ازفقه نظام فقه دیگری فراتر از فقهی که به وسیله ی فقهای ما تبیین شده است نیست و فقه نظام در همین فقه تبیین شده ی به وسیله ی فقها ی ما وجود دارد منتهی احکام فقه نظام در بسیاری از کتب فقهی ما گاه به طور پراکنده مطرح شده و گاه به شکل خود فقه نظام مطرح شده.
🔸وقتی جامعه ای شکل گرفت و حکومتی بر آن جامعه حاکم شد اینجا یک مسائلی به وجود می آید که مربوط به رفتار این جمع مرکب از حاکم و محکوم است و ما احیانا از این جمع مرکب بین حاکم و محکوم به مکلف کلان تعبیر می کنیم.
🔹این فقه مربوط به تنظیم جامعه است. حالا این فقه اگر مربوط به تنظیم امور سیاسی جامعه شد می شود فقه نظام سیاسی و اگر مربوط به تنظیم امور اقتصادی جامعه شد می شود فقه نظام اقتصادی و اگر این فقه مربوط به تنظیم امور تربیت و آموزش جامعه شد می شود فقه نظام تربیت.
🔸این معنا هم در روایات وجود دارد و هم فقهاء بزرگواری به آن تصریح کردهاند. مانند عبارات صریح مرحوم بردجردی در کتاب "البدر الظاهر".
🔹نظام اقتصادی هم بخواهیم اثبات بکنیم می آییم احکام فقهیه ی مربوط به رفتار های اقتصادی را در ابواب مختلف فقه مصلا فرض کنید این اصل مربوط به نظام اقتصادی است،اصل اینکه بدون کار اقتصادی کسی مالک مالی نخواهد شد و مالکیت ثروت طبیعی و مالکیت منابع طبیعی.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸تنها فقه اکبر میتواند محل نزاع #فقه_النظام باشد
حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی معاون پژوهش حوزه علمیه در نشست علمی«فقه و نظام»:
🔹فقه به معنای استنباط احکام قابل اضافه به نظام نیست، ما به دنبال استنباط نظام اسلامی از ادله هستیم که جزئی از آن ادله، ادله فقیه به معنای فقه اصغر است.
🔹بنابراین باید از فقه، اخلاق، ادله بیان کننده مبانی و از تمام معارف و آموزههای اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم نظام اقتصادی اسلام را با این مفهوم استنباط کنیم.
🔹اساسا دعوای فقه نظام به معنای فقه اصغر، دعوای درست نیست، اما به معنای فقه اکبر دعوای درستی بوده و فقه در این معنا میتواند اضافه به نظام شود.
🔹به منظور استنباط نظام بانکی اسلامی، غیر از احکام فقهی، بایستی بحث مبانی ارزشها و اهداف نیز دیده شود.
🔹اگر ما فقط با فقه اصغر خود عقودی را مطرح کنیم، این عقود جای آن عقود را میگیرند اما از جهت کارکرد چیزی که درست میکنیم، منجر به تمرکز ثروت به دست عدهای خاص شود، قطعا اسلامی نخواهد بود، هرچند با فقه ما جور درآید.
به نقل از وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir