eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸لزوم جداسازی مفهوم نظام از مفاهیم مشابهی مانند الگو گزارش همایش ملی فلسفه فقه نظام / 1🔻 آیت الله : 🔹باید توجه داشت که نظام غیر از منظّم است و نباید تصور کرد که هر چیز منظّمی نظام است. این‌طور نیست که هر چیزی که یک مهندسی و نظمی داشته باشد نظام است. 🔹نکته دیگر هم این است که نظام غیر از الگو است؛ از شهید صدر تا بسیاری از دانشوران معاصر و همکاران عزیز ما بین نظام و الگو خلط شده است در حالی که الگو با نظام متفاوت‌اند. 🔹شهید صدر در فرمایشی گفته‌اند که اسلام نظامات متفاوتی دارد و معلوم می‌شود که ایشان بین الگوی تحقّق نظام و نظام خلط فرموده‌اند. نظام یک نظام اقتصادی و یک نظام سیاسی دارد و این‌طور نیست که چند نظام در یک حوزه داشته باشد. 🔹به تبع ظروف مختلف زمانی و مکانی، الگوهای مختلفی به وجود می‌آید و یک سره در حالی تغییر است بر خلاف نظام که تغییرپذیر نیست. 🔹خداوند یک نظام برای اقتصاد تعیین کرده است ولی می‌توان برای تحقّق نظام اقتصادی ما در شرائط گوناگون و ظروف مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و سیاسی گوناگون، الگوهای مختلفی را طراحی کنیم و محقّق کنیم. 🔹مثلاً ما امروزه الگویی داریم به نام اسلامی ایرانی پیشرفت. این الگو برای مقام امتثال و مقام تحقّق و مقام تطبیق است و الّا پیشرفت یک واقعیّت دارد در حالی که تحقّق الگوی پیشرفت در حالات مختلف بر اساس شرائط و ظروف گوناگون بوده و قابل تغییر است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❌برای پست انقلاب نکردیم 💢امام (ره) ما را از تصدی پستهای حساس منع میکردند؛مثلا دوست نداشتند دخترشان نماینده مجلس بشود.چون می گفتند:«دلم نمیخواهد این احساس و توهم پیدا شود که بخاطر منسوب بودن به من،دخترم فلان پست را گرفته است.یا می گفتند: «ما انقلاب نکردیم که پست بین خودمان تقسیم کنیم و اصلا برای اینکه این شایعه در ذھن مردم بوجود نیاید دنبال این کارھا نروید.ھزار جور کار دیگر ھست که می توانید آنھا را انجام دھید به نقل از فاطمه طباطبایی همسر مرحوم احمد خمینی(ره) 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) |جلدسوم،صفحه ۲۱۷ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸صلوات خاصه امام حسن عسکری (علیه السلام) 🍃اللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء ، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃 میلاد امام حسن عسگری علیه السلام مبارک 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏴 سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام ‌الله علیها) تسلیت باد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | مردم در جمهوری مؤمنین 🔻 نقش و جایگاه مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی، موضوعی مهم و بنیادی در نظام اندیشه‌ی سیاسی انقلاب اسلامی است. از جمله نکات و پرسشهای قابل تأمّل در این موضوع، این موارد است: ۱. منشأ، خاستگاه و مبنای پذیرفتن خواست و رضایت عامه‌ی مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی چیست؟ ۲. چرا در این نظام، به سازوکارهای ناظر به آراء عمومی مانند انتخابات توجه میشود؟ آیا این توجه، منبعث از پذیرفتن ـ به اصطلاح‌ـ یک «بدِ ضروری» و «پذیرش یک اجبار سلبی» است یا بر اساس نوعی «نگاه ایجابی» به رأی مردم است؟ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از فاطمه (س) تا معصومه (س) ⁉️دلیل مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها چیست؟ حجت الاسلام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📺 ویژه برنامه روزنه شبکه قرآن از حاشیه های (فقه نظام ساز) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛ 💢 اساس اخوت مشترکه 1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، این‌ها را اخوه قرار می‌دهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است. 2️⃣ همه این‌ها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است می‌باشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) به‌عنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمی‌گردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست. 🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته می‌شود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین می‌گوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻 نشست مدیران مراکز تحت اشراف آیت الله اراکی درسالن جلسات پژوهشگاه فقه نظام برگزار گردید ☑️ جهت مطالعه گزارش اجمالی از این نشست به سایت پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1139/ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
به مناسبت روز دانشجو دانشجو نیروی مورد یک کشور است، است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده‌خواهان و و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد. ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، می‌توان گفت که اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. 🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابان‌ها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود. امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کرده‌اند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، می‌گوییم: سکولاریسم و عرفی‌سازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آن‌ها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کرده‌اند؛ اول، ایدئولوژی‌شان را تولید کرده‌اند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژی‌شان همین عرفی‌سازی و زمینی‌سازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزه‌های قدسی است. سپس بر اساسِ این ایده‌ها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفه‌های جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکل‌گیری این اندیشه‌های فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس و محصولاتِ قابلِ‌مصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع می‌شود و همین ایده است که کم‌کم بسط پیدا می‌کند و به یک تمدّن تبدیل می‌شود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود می‌آورد. سردمداران این تمدّن می‌خواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بین‌المللی (مثل سند 2030 و...) می‌نویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء می‌شود و همۀ کشورها مکلف می‌شوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود. 🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعه‌های تبلیغی درست کنیم و یا بنویسیم؟ همه این‌ها خوب‌اند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع می‌شود و مراحلی را طی می‌کند و می‌تواند در مقابل دورانی که آن‌ها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بین‌الملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، ساخته شد و در ادامه، باید به‌سمت و و برویم؛ این ، پاسخ‌گوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی دینی می‌بینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنج‌مرحله‌ایِ تمدّن‌سازی است که ان‌شاء‌الله در انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت. 🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیق‌تر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظام‌های دیگر است. این‌گونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایه‌داری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر ، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.» (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰مجلس، عامل اصلاح مملکت 💢اگر مجلس شورا آن طورى كه ما بخواهيم ملى و اسلامى باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد؛ همه اين راديو تلويزيون‌ها اصلاح خواهد شد؛ همه اين ادارات تصفيه خواهد شد؛ يعنى ملت بايد تصفيه كند به وسيله اشخاصى كه مى‌فرستد. 📅امام خمینی(ره) | ۲۱ تیر ۱۳۵۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠کارگاه بررسی نظریه های کارآمدی نظام سیاسی 🔹با حضور آقایان دکتر معینی پور و رهدار 📅 زمان: سه شنبه 98/9/19 ساعت 14-17 🏡مکان: دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان داشت؛ 🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که می‌گویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را می‌کند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است. 🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمی‌شود. 🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پول‌های حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پول‌های اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانه‌ای که دارد به آن‌ها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار می‌گیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پول‌های امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸ابعاد مختلف حقوق عامه مورد واکاوی فقهی قرار گیرد گزارشی از نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹بحث فقهی پیرامون حقوق عامه میدان علمی بسیار بزرگی می طلبد، چه آنکه آموزه‌های شریعت در این زمینه را از باب انفاذ شریعت بدانیم و چه از باب منطقه الفراغ. 🔹در این قسمت به بخشی از مهمترین حقوق عامه که باید در این میدان بزرگ، مورد بحث و بررسی فقهی قرار گیرند اشاره می کنیم. 🔹یکی از عرصه های حقوق عامه که فقه حکومتی لزوماً باید در آن وارد شود، «استانداردها» است. بر اساس آموزه های دینی، آنچه که در جامعه اسلامی مصرف می شود، اعم از خدمات و کالاها، باید استاندارد باشد. 🔹عرصه دوم، عرصه دسترسی است. در جامعه اسلامی حق طبیعی تمام مردم است که به خدمات، اطلاعات، رفاه، امنیت، اماکن تفریحی و هنری و مانند این مسائل دسترسی داشته باشند. 🔹عرصه‌ سوم، عرصه سوادها است. امروزه در دنیا، برخی سوادها نظیر سواد اجتماعی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد حقوقی و سواد سلامت، جزئی از حقوق عامه یعنی حداقل حقوق اساسی آحاد جامعه دانسته شده است. در آموزه های دینی شیعه به برخی از این مسائل ورود شده است. (به نقل از وسائل) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 ما با نوكرى اجانب مخالفيم 🔹 امام خمینی (ره): يك مغالطه ‏اى است كه تا صحبت «دانشگاه اسلامى» مى ‏شود و اينكه بايد انقلاب فرهنگى پيدا بشود، فرياد مى ‏زنند آنهايى كه مى ‏خواهند ما را به طرف شرق و عمدتاً، به طرف غرب بكشانند، كه اينها با تخصص مخالف ‏اند، با علم مخالف ‏اند. خير، ما با تخصص مخالف نيستيم؛ با علم مخالف نيستيم؛ با نوكرى اجانب مخالفيم. ما مى ‏گوييم كه تخصصى كه ما را به دامن امريكا بكشد يا انگلستان يا به دامن شوروى بكشد يا چين، اين تخصص، تخصص مهلك است، نه تخصص سازنده‏. صحیفه امام؛ ج14؛ ص359 | جماران؛ 4 خرداد 1360 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» منتشر شد 📚 امروزه تعامل روحانیت با نظام اسلامی به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی مبدل شده است. در گذشته چنین تعاملی بیشتر در ذیل مناسبات عالمان دینی با نظام‌های جائر مورد بررسی قرار می‌گرفت و روحانیت به دلیل جائر بودن دولت، تکلیفی نسبتا روشن داشت. 📚 اما با بنای دولت شرعی در ایران پس از انقلاب، چنین مناسباتی کمتر مورد توجه گفت‌وگوهای فقهی قرار گرفت و الگوهای جاری میان روحانیت و نظام اسلامی نیز نه بر اساس ادله فقهی بلکه بیشتر متاثر از رخدادهای سیاسی تنظیم یافته بود. 📚 کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی؛ تبیین‌ها و الگوها» تلاش می‌کند تا به بررسی تأملات فقهی و سیاسی روحانیت با دولت اسلامی پاسخ دهد. 📌 گفتنی است؛ این کتاب تألیف عبدالوهاب فراتی است که به همت کانون اندیشه جوان انتشار یافته است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقهِ مهندسی ژنتیک ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در اولین نشست علمی «فقه مهندسی ژنتیک» در ارائه مقاله خود با عنوان «فقه مهندسی ژنتیک گیاهی» به ضرورت بررسی دو مرحله در حوزه فقه مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: مرحله اول بحث از مقتضی است که آیا برای جواز تصرف در ژن دلیل کافی داریم یا خیر و دوم اینکه مانع و ادله منع‌کننده‌ای وجود دارد یا خیر. در بحث از مقتضی می‌خواهیم درباره ادله جواز مهندسی ژنتیک سخن بگوییم. اگرچه در مهندسی ژنتیک ممکن است به حکم مستحب و واجب هم برسیم و در مواردی آن را واجب بدانیم. کما اینکه حکم مکروه و حرام هم وجود دارد. 🔹از نظر مقتضی می‌توان به سه دسته ادله برای جواز مهندسی ژنتیک تمسک کرد. از آیات قرآن می‌توان به آیات تسخیر اشاره کرد: «سخر لکم مافی‌الأرض» یا «هوالذی خلق لکم مافی‌الأرض جمیعا» وقتی این عمومات جواز تصرف را این گونه بیان می‌کنند، از نظر موازین فقهی به این معنا است که برای اثبات موارد خروج از این عموم نیازمند دلیل خاص هستیم. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰مجلس مردمی می تواند به فکر باشد 💢برای اینکه محروم تویش نبود. اما امروز ، مجلسی است که محرومیت کشیده‌اند، و در آنها از اشراف و اعیان وجود ندارد. یک همچو مجلسی می‌تواند کند به این کشور. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۱ مرداد ۱۳۶۲ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 رونمایی کتاب «حوزه و بایسته‌ها»؛ گفتارها و نوشته‌های «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت ✔️ در این مراسم علمی که از سوی «شبکه اجتهاد» برگزار می‌شود، آیت‌الله تسخیری با موضوع «طرح شهید صدر در باب نهاد مرجعیت» و حجت‌ا‌لاسلام مجتبی الهی خراسانی با موضوع «ابعاد اندیشه اصلاحی شهید صدر درباره حوزه علمیه» به سخنرانی خواهند پرداخت. ⏱ پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۷:۳۰، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 وکلای صالح متدین به مجلس بفرستید امام خمینی (ره): مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاری ها و تمام چیزهائی که بر خلاف موازین عمل می شود آنجا حل می شود. دیگر نه دولت می تواند خودش یک کاری بکند، یک برنامه ای بدهد تا یک وقت خلاف باشد .... وقتی بنا شد وکلای متدین باشند و مقید به احکام شرع باشند که انشاءالله هستند، آنوقت این مسائل همه اش حل شود صحیفه نور؛ جلد 8؛ صفحه 282 مورخ: ۱۳۵۸/۰۶/۰۶ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است/ علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‎وگویی: 📕 برخی حوزه انقلابی را مقابل حوزه علمی قرار می‌دهند نه حوزه علمی انقلابی. در حالی که حوزه انقلابی شرط لازمش حوزه علمی است. 📕 اگر شخصی از حوزه انقلابی دفاع کند ولی دغدغه علم و دانش و حکمت و فقاهت را نداشته باشد قطعاً انقلابی نیست. همچنین کسی که دم از علم، حکمت و فقاهت می‌زنند ولی دغدغه انقلابی ندارند باید در علم و حکمتش شک کند. 📕 حوزه انقلابی باید به سؤال‌های مربوط به فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی پاسخ دهد. 📕 اگر بخواهیم تعریف مصداقی از حوزه انقلابی داشته باشیم، حوزه انقلابی یعنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری(ره). 📕 با حضور آیت‌الله اعرافی کارهای خیلی خوب و ارزنده‌ای انجام شده و برنامه‌های خوبی در حوزه آموزشی، پژوهش، تبلیغ و تربیت در حال انجام است. بحمدالله به صورت جهادی کار علمی و عملی می‌کنند. 📕 نباید فقه را به بیان یک سری احکام شرعی خلاصه کنیم، فقه نظام، فقه مکتب و ساختار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باید تدوین شود. 📕 علوم انسانی اسلامی یعنی علوم انسانی مبتنی بر حکمت و فقاهت زمینه را برای تمدن سازی نوین اسلامی فراهم می‌کند. 📕 علوم انسانی اسلامی باید در بطن حوزه انقلابی شکل بگیرد که فقاهت و فقه تمدن‌ساز را به صورت سیستماتیک و نظام‌مند در حوزه‌های علمیه تحقق بخشد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 | فقه؛ تأمین کننده شکل و صورت اجرایی نظام عمران شهری اسلامی 🔸آیت الله 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️بسیار زیبا و شنیدنی، از دست ندید 🎥 گام دوم انقلاب از زبان شهید بهشتی: هرچه زودتر به فاصله طبقاتی در جمهوری اسلامی پایان بدهیم 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭐ بازخوانی به مناسبت 👈 شما جوانان، جهاد برای پی‌ریزی «انقلاب علمی» را دنبال کنید 🔻 رهبر انقلاب: اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است... 🔹️ این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. 🔹️ عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. 🔹️ ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. 🔺️ اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. 🔺️ به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. 🏷 بخشی از بیانیه 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir