eitaa logo
جرعه ناب
647 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
197 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
آگاه باشید و براستی آن کس از ما(یعنی حضرت مهدی(ع) )که فتنه های آینده را دریابد، ۱-با چراغی روشنگر در آن گام می نهد ۲-، و برهمان روش صالحان (پیامبر اکرم(ص) و امامان گذشته) رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، ۳- بردگان (و ملّت های اسیر) را آزاد سازد ۴-، و جمعیّت گمراه (و ستمگر را) پراکنده،سازد ۵- و جریان حق پراکنده را جمع آوری کند ۶- (حضرت مهدی(ع) سالهای طولانی) در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان که اثر شناس اثر قدمش را نمی یابد گرچه در یافتن اثر (و نشانه ها) تلاش فراوان نماید.» اَلا وَ اِنَّ مَن اَدرَکَها مِنّا یَسری فِیها بسِرِاجٍ مُنیرٍ و یَحذُو فیها عَلی مِثالِ الصّالِحین لیَحلَّ فیها رِبقاً وَ یُعتِقَ فیها رقّا وَ یَصدَعُ شَعباً، وَ یَشعَبَ صَدعاً، فی سُترَةٍ عَنِ النّاسِ لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ وَلَو تابَعَ نَظَرهُ (نهج البلاغه خطبه ۱۵۰) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کسی است که علاوه بر اینکه حکومت و تبیین وتفسیر احکام را برعهده دارد کسی است که جانشین خداوند متعال است و واسطه فیض الهی بر کل عالم هستی است همانطور که در زیارت جامعه کبیره آمده است  ...و بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وِ بِكُمْ يُمْسِكُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ و.... آسمان به برکت شما است که نعمتش را می فرستد اینکه آسمان برکتش را به واسطه شما نازل می کند همین نشان دهنده این است که امام کسی نیست که  مردم بتوانند او را انتخاب کنند بلکه امام را باید خداوند انتخاب کند زیرا امام باید یک انسان قوی و بزرگ (از لحاظ روحی و...) باشد باید که جنبه علمی امام رشد کرده و به ظرفیت بالایی رسیده باشد تا جانشینی خداوند را برعهده بگیرد‌. پس باید امام فردی با ویژگی های ذکر شده باشد که تشخیص آن هم فقط در حیطه علم خداوند است و ما از تشخیص  آن عاجزیم در زیارت امام حسین علیه السلام میخوانیم که : ۱-وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ ....به برکت شما است که خداوند گشایش می کند. ۲-وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ ....و به برکت شما است که خداوند ختم می کند. ۳-وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ....و اگر چیزی را خداوند بخواهد محو کند به برکت شما است ۴-وَ (بِكُمْ) يُثْبِتُ ....واگر بخواهد چیزی را ثبت کند به برکت شما است ۵-وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا..‌.اگر قرار است ذلت از ما برداشته شود به برکت شما است  ۶-وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُبِهَا...وبه برکت شما است که خداوند آن چیزی را که مومن طلب می کند را ادا میکند (کلمه تِرَه به معنای عفو و بخشش است  یعنی صفح و بخشش الهی برای مومن به برکت شماست) ۷-وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا.... و به برکت شما است که زمین درختانش را می رویاند ۸-'وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ ثِمَارَهَا..‌‌..اگر روزی وثمره ای وجود دارد به برکت شما است ۹--وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا..‌‌قطرات باران به برکت شما است ۱۰-وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْب.‌‌‌‌‌‌....اگر قرار است گشایشی به وجود آید به برکت شما است. َ ۱۱-وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ...‌‌خداوند باران را به برکت شما نازل می کند ۱۲-وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ (تَسِيخُ) الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ....به سبب شما است تسبیح گوی زمینی که، بدنهای شما را حمل می کند   و نکته کلیدی اینجاست : يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ هرآنچه هست تسبیح گوی خدا است          ما سمیعم و بصیریم و هشیم          با شما نامحرمان ما ناخوشیم وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ (تَسِيخُ) الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ.... وبه سبب شما تسبیح می گوید زمینی که حمل می کند بدنهای شما را (بله : تسبیح زمین به برکت شمااست ) ‌وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ (عَلَى) مَرَاسِيهَا..‌‌‌‌‌‌.. کوهها اگر وجود دارد به برکت شما است إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ.‌‌‌.‌ الله اکبر وچه زیباست اراده پروردگار در تقدیر امورها (تهبط الیکم)بسوی شما نازل می شود  وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ..‌‌..‌واز آنجا است که به کل هستی می رسد وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ در نتیجه : ۱-تسبیح هستی به برکت اهل بیت علیهم السلام است ۲-تقدیر امور به برکت اهل بیت علیهم السلام است ۳-ویژگیهای که خداوند بتواند امور کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد پس باید انتصابی باشد دلیلی برای اختیاری بودن وجود ندارد زیرا خداوند میخواهد کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد امام باید کسی باشدکه هم این ظرفیت را داشته باشد و هم ثابت قدم باشد ما با یک نگاه اجمالی به جامعه بشری و تاریخ می بینیم که بودند افرادی را که خوب و قابل اعتماد بودند ولی زمانی که به مقام و شهرت و... رسیدند تغییر کردند.فردی خطا کرد و امام علی علیه السلام فرمودند: من حتی فکرش را هم نمی کردم که شما اینکار را انجام دهید. امام علیه السلام با آن عظمت و علمی که دارد می فرماید من حتی در ذهن وخیالم هم نمی گنجید که شما اینکار را انجام دهید.    امام علی علیه السلام در نامه ۶۲ می فرماید: 《فَوَاللَّهِ مَا كَانَ يُلْقَى فِي رُوعِي وَ لَا يَخْطُرُ بِبَالِي أَنَّ الْعَرَبَ تُزْعِجُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ (صلی الله علیه وآله) عَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ،    به خدا سوگند، هرگز در خاطرم نمى گذشت كه عرب پس از رحلت محمد (صلى الله عليه و آله) خلافت را از اهل بيت او به ديگرى واگذارد،‌.‌》   در نتیجه علت انتصابی بودن امام این است امام کسی است که یک جایگاه ویژه ای دارد و امور با واسطه او تدبیر می شود و هستی با واسطه او جریان می یابد https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا بَیْنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ بحار الانوار ج۸۶ص۳۶۲ امام صادق علیه السلام : هر کس سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گناهان ما بین دو جمعه خواهد بود. https://eitaa.com/jorenab
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ (۱) هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (۲) وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۳) ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (۴) مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (۵) قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ (۶) وَلَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ (۷) قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (۸) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ (۹) فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (۱۰) وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (۱۱) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تداوم امامت تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آگاه باشيد، ۱- مثل آل محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره اى غروب كند، ستاره ديگرى طلوع خواهد كرد. ۲- در پرتو خاندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم(مخصوصادرظهورمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نعمت هاى خدا بر شما تمام شده است ۳-و می بینم شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد. الا إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّمَاءِ، إِذَا خَوَى نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ، فَكَأَنَّكُمْ قَدْ تَكَامَلَتْ مِنَ اللَّهِ فِيكُمُ الصَّنَائِعُ وَ أَرَاكُمْ مَا كُنْتُمْ تَأْمُلُونَ. (نهج البلاغه خطبه ۱۰۰) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه جا دنبال تو می گردم تویی درمان همه دردم یا اباصالح یا اباصالح https://eitaa.com/jorenab
نگاه کتاب مقدس به زن نگاهی منفی است و حتی در داستان آفرینش، از زن به عنوان کارگزار شیطان در گمراه کردن آدم یاد می‌شود[۱] و برای همین ، مستوجب عذاب و لعنت خدا است: «[خداوند] به زن گفت: الم (درد) زایمان تو را بسیار افزون می‌کنم؛ با الم، فرزندانی خواهی زایید و اشتیاق تو به شوهرت خواهد بود و او بر تو حکمرانی خواهد کرد».[۲] در حالی که بر اساس بیان قرآن، کریم شیطان هم آدم و هم حوا را با هم وسوسه نمود فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ [۳]  لذا در قران کریم بحث گول خوردن آدم توسط حوا نیست بنابراین روشن است عذابی برای زن هم نخواهد بود زیرا او حضرت ادم را فریب نداد ✅اما در مورد درد زایمان نگاه قرآن یک ، نگرش مثبتی است که از ان به هیچ وجه عذاب و مجازات برداشت نمی شود (ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی وضع حمل می نماید. و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی ماه است. تا زمانی که به نیرومندی و کمال خود بالغ گردد و به چهل سالگی برسد می گوید: «پروردگارا! مرا توفیق ده تا شکر نعمتی را که به من و پدر و مادرم دادی به جا آورم و کار شایسته ای انجام دهم که از آن خشنود باشی، و فرزندان مرا صالح گردان. من به سوی تو باز گشتم (و توبه کردم)، و من از مسلمانانم) وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَوَضَعَتْهُ کُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ۚ حَتَّی إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَی وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی ۖ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ [۴] نکته جالب انکه می فرماید به حرمت انکه مادر به سختی فرزند را به دنیا اورد به پدر و مادر احترام کنید یعنی احترام پدر به برکت وجود مادر و زحمتی است که او کشیده است این سخن کجا و اینکه درد زایمان عذاب برای زن است کجا [۱]. پیدایش؛ 3: 1 – 6. ۲]. پیدایش، 3: 16 [۳]. اعراف، 20. [۴]. احقاف، 15 @jorenab
نادِ علیاً مُظْهِر العَجائِبْ تَجِدهُ عَوناً لَكَ في النَوائِبْ كُلُّ هَمٍّ و غَمٍّ سَيَنْجَلي بِوِلايَتِكَ ياعليُ ياعليُ ياعلي https://eitaa.com/jorenab
۱-برای رهایی از گناه و رفتن به سوی خداوند متعال باید دو کار انجام داد نخست اين كه: «از خداوند آمرزش بطلبيد» (وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ). تا از گناه پاك شويد، و از شرك و بت پرستى و خيانت در معاملات بر كنار گرديد. «و پس از پاكى از گناه به سوى او بازگرديد» (ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ). كه او پاك است و بايد پاك شد و به سوى او رفت. ۲-در واقع استغفار، توقف در مسير گناه و شستشوى خويشتن است و توبه بازگشت به سوى اوست كه وجودى است بى انتها ۳-و بدانيد گناه شما هر قدر عظيم و سنگين باشد، راه بازگشت به روى شما باز است ۴- «چرا كه پروردگار من، هم رحيم است و هم دوستدار بندگان» (إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ). (برگزيده تفسير نمونه، ج ۲، ص: ۳۷۲ ) نکته: فرض کنید مسیری را در حال طی کردن هستید به شما گفته میشود این راهی می روید اشتباه است شما ابتدا می ایستید سپس بر می گردید و به سمت راهی که درست است حرکت می کنید آن لحظه ایستادن مانند استعفار است و برگشتن و به سمت مسیر صحیح به منزله توبه یعنی ابتدا از گناه توقف می کنید سپس به سوی خداوند بر می گردید https://eitaa.com/jorenab
امام صادق (ع) فرمودند: سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می‌شود، صلوات بر حضرت محمد ﷺ و اهل‌بیت گرامی ایشان علیهم‌السلام می‌باشد. قال الصادق(ع): أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ. بحارالأنوار، ج ‏۹۱، ص ۴۹ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دژ قهقهه در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل قرار دارد اين قلعه تبعيدگاه مجرمان سياسي و به عنوان زنداني مهم در عصر صفويان مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. ازمعروف‌ترين زندانيان اين قلعه‌، القاص ميرزا، سام‌ميرزا (برادران شاه طهماسب‌) و اسماعيل ميرزا (شاه اسماعيل دوم‌ و فرزند شاه طهماسب)،  و خان احمد گيلاني (حاكم گيلان‌) را مي‌توان نام برد که در سال ۹۷۵ ق. بر اثر شورش دستگير و در زندان قهقهه زنداني شد ولي در اثر شعری که سروده بود مورد عفو شاه تهماسب قرار گرفت . از   گردش   چرخ   واژگون    مي‌گريم                    و از جور زمانه بين كه چون مي‌گريم  با قد خميده چون صراحي شب و روز               در  قهقهه ‌ام  و   ليك خون مي‌گريم و در جواب يكي از ادباي دربار مي ‌نويسد : آن روز كه كارت همگي قهقهه بود          با راي تو  راي  سلطنت  صد مه  بود امروز در اين قهقهه با   گريه بساز      كان قهقهه را نتيجه اين قهقهه بود 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمومنین « علیه السلام » درحکمت ۳۷۹ می فرماید: «فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ» بار نکن غصه سالت را بر غصه های روز بیان حضرت آن است که غصه آینده را نخورغصه ده روز دیگر، یک ماه دیگر، یا سال بعد چه اتفاقی می افتد را مخور « كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيهِ» هر چیزی در روز است خداوند روزی رسان است پس روزانه، روزی ات را می دهد هر روزی که می آید خداوند روزی ات را می دهد هر روز که زنده باشی خداوند روزی آن روزت را مقدر کرده است و به تو خواهد رسید از در بخشندگی و بنده نوازی مرغ هوا را نصیب ماهی دریا قسمت خود می‌خورند منعم و درویش روزی خود می‌برند پشه و عنقا مرغ هوارا روزی میدهد آنهم کجا تو دل اب در دریا پس چرا غصه روزی را می خوری « فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ» اگر سال عمرتو باشد و خداوند چنین مقدر کرده باشد که یکسال دیگر ده سال دیگر زنده باشی « فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ» خداوند متعال، هر روزی که می آید آن چیزهای که برای شما مقدر کرده همان ها را به شما خواهد داد چیزی از خزانه الهی کم نمی شود روزی مقدر است مشخص است به تو خواهد رسید « وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ» واگر سال عمر تو نباشد اگر چنین مقدر نشده باشد تا سال بعد زنده باشی تا اخر سال بمانی « فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ» برای چیزی که مال تو نیست چرا غصه میخوری؟ بنابراین انسان باید خودش را به خداوند بسپارد و بداند خدایی که قبل از تولدش پدر و مادر را برایش قرار داد از جان خویش می گذرند تا اورا حفظ کنند غذای متناسب یک طفل را مهیا کرد پس الان هم به فکر اوست و روزی اورا می رساند حال اگر کسی بگوید من برای خودم غصه نمی خورم برای زن و بچه ام برای کسانی که به من تکیه کردند و به من امید دارند نگرانم حضرت در حکمت ۳۵۲ به این نگرانی پاسخ می دها می فرماید: « لاَ تَجْعَلَنَّ أَکْثَرَ شُغْلِکَ بِأَهْلِکَ وَوَلَدِکَ» خودت را زیاد درگیر زن و بچه ات نکن کمی به خودت فکر کن کار درست انجام بده اینده خودت را بساز این به معنای بی تفاوتی نسبت به زن و فرزند نیست بلکه مراد این است انقدر خودت را درگیر نکن که خودت را فراموش کنی « فَإِنْ یَکُنْ أَهْلُکَ وَوَلَدُکَ أَوْلِیَاءَ اللّهِ» اگر زن و بچه ات دوستان خدا باشند خدا دوستانش را رها نمی کند « فَإِنَّ اللّهَ لاَیُضِیعُ أَوْلِیَاءَهُ،» خداوند دوستانش را رها نمی کند اگر زن و فرزند دوستان خداوند باشند خداوند از خودت بیشتر به فکر انهاست و آبروی انهارا حفظ خواهد کرد «وَإِنْ یَکُونُوا أَعْدَاءَ اللّهِ، فَمَا هَمُّکَ وَشُغْلُکَ بِأَعْدَاءِ اللّهِ!؟» اگر دشمنان خداوند باشند چرا برای دشمن خداوند غصه می خوری چرا خودت را درگیر می کنی برای دشمنان خدا تلاش کنی زحمت بکشی که آنها حاصل زحمتت را در گناه صرف کنند انها به لذت مادی دنیوی برسند و تو عذاب دردناک را تحمل کنی برای اینکه شرایط گناه را فراهم کردی پس کسی خداوند را باور داشته باشد نه برای خودش غصه میخورد و نه برا ی زن و فرزندش نگران است https://eitaa.com/jorenab
 لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا زمر:۵۳  از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد https://eitaa.com/jorenab
۱-عبادت كننده (و عمل كننده) بدون علم مثل الاغ آسياب است كه دور مى زند و از جاى خود حركت نمى كند ۲-دو ركعت نماز از عالِم بهتر از هفتاد ركعت از جاهل است ۳-زيرا فتنه به عالم روى مى آورد و بوسيله علمش از آن خارج مى شود و به جاهل روى مى آورد، و او را از جاى كنده خرد مى كند ۴- كسى كه كم عمل و پر علم است بهتر از كسى است كه پر عمل و كم علم مى باشد و داراى شكّ و شبهه است قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الْمُتَعَبِّدُ عَلَی غَیْرِ فِقْهٍ کَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ یَدُورُ وَ لَا یَبْرَحُ وَ رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِیهِ الْفِتْنَةُ فَیَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِی الْجَاهِلَ فَتَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِیلُ الْعَمَلِ مَعَ کَثِیرِ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِیلِ الْعِلْمِ وَ الشَّکِّ وَ الشُّبْهَةِ. (بحارالانوارج۱ص۲۰۸) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پنجره🇮🇷
سلام خدمت برادران عزیز صوت و درسنامه کفایه ۹ فقه ۲ از پایه ۷ در کانال پنجره ۲ بار گزاری شد با لینک @MohammadGelayeri2 فایل پی دی اف  در سنامه کفایه از اول تا پایان اوامر و مکاسب از نوع خامس تا پایان خیارات بار گزاری شد قو اعد فقهی نیز انشا الله در ادامه بار گزاری می شود فایلهای صوتی با حذف سوالها و  تکرارها و مختصر است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱-مرحوم شهید مطهری(رحمه الله) در سیری در نهج البلاغه ضمن بررسی تضاد میان دنیا و آخرت از نظر هدف قرار گرفتن یکی و برخورداری از دیگری، تضاد ایندو را از نوع تضاد میان ناقص و کامل می داند که هدف قرار گرفتن ناقص مستلزم محرومیت از کامل است اما هدف قرار گرفتن کامل مستلزم محرومیت از ناقص نیست بلکه مستلزم بهره مندی از آن به نحو شایسته و در سطح عالی و انسانی است. ۲- آنگاه به بیانی از مولوی تمسک می کند که آخرت و دنیا را قطار شتر و پشکل شتر تشبیه می کند و می گوید اگر کسی هدفش داشتن قطار شتر باشد بالتبع پشم و پشکل هم خواهد داشت اما اگر کسی هدفش فقط پشکل و پشم باشد هرگز صاحب قطار شتر نخواهد شد صید دین کن تا رسد اندرتبع                                    حسن و مال و جاه و بخت منتفع آخرت قطار اشتر دان عمو                                       در تبع دنیاش همچون پشک و مو پشم بگزینی شتر نبود تورا                                      ور بود اشتر چه قسمت پشم را ۳-سپس به حکمت ۲۶۹ نهج البلاغه اشاره می کند که حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) مردم را در دنیا از حیث عمل و هدف به دو دسته تقسیم می کند؛ یکی تنها برای دنیا کار می کند و هدفی ماوراء مادی ندارد، سرگرمی به امر مادی او را از توجه به آخرت باز داشته است از اینرو نگران آینده بازماندگان است اما هرگز نگران روزهای سختی که خود در پیش دارد نیست لذا عمرش در منفعت بازماندگانش فانی می شود. و نفر دیگر آخرت را هدف قرار داده و تمام کارهایش برای آن هدف است اما دنیا خود به خود و بدون آنکه کاری برای آن و به خاطر آن صورت گرفته باشد به او روی می آورد و در نتیجه بهره دنیا و آخرت را تواما احراز می کند و مالک هر دو خانه است. وخداوند نیز درخواست اورا رد نمی کند (النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ: عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا، قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ، يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ فَيُفْني عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ، وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا، فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَل، فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً، وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً، فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ، لَايَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ.) ۴- و آنگاه چنین نتیجه گیری می کند که دنیا و آخرت تابع و متبوعند و دنیاگرائی تابع گرائی است و مستلزم محرومیت از آخرت است اما آخرت گرائی متبوع گرائی است و خود به خود دنیا را به دنبال خود می کشد. (شهید مطهری، سیری در نهج البلاغه، چاپ دوم، 1354 نشر صدرا صص 308-310 ) https://eitaa.com/jorenab