eitaa logo
جرعه ناب
647 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
۱-در دوره بیست و سه ساله بارها حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) موضوع جانشینی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) مطرح ساخت  که  درکتب فریقین  مسطوراست ([1])و برای آخرین بار در حجه الوداع بطور رسمی آنرا ابلاغ کرد آنهم بهنگام بازگشت تا حرف اول مسافران حج برای بستگان خود باشد لذا گفته شده وقتی حضرت این سخن را فرمود در شهر ها منتشر شد مرحوم علامه امینی  این مطلب را از کتب متعدد اهل سنت نقل می کند « لمّا كان رسول اللَّه بغدير خُمّ نادى الناس، فاجتمعوا فأخذ بيد عليٍّ، فقال: «من كنتُ مولاه فعليّ مولاه»، فشاع ذلك و طار في البلاد»([2])      ۲-زمانی که  نبی مکرم اسلام (صلی ا لله علیه وآله وسلم )رسالت خویش را ابلاغ فرمود همانجا برای حضرت بیعت گرفت و آنان هم بیعت کردند یعنی از این سخنِ حضرت؛ امیر بودن علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) را فهمیدند و با همین عنوان با او بیعت کرده و بوی تبریک گفتند ([3])اما نمی دانم چه شد بعد ها گفتند شاید مراد حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) ازکلمه« مولی »دوستی باشد               ۳-وهرچند مگر اولین باربود که حضرت این سخن را فرموده است ؟علاوه بر اینکه  در خطبه غدیریه حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) قرائن فراوانی است که مرحوم علامه امینی ( رحمه ا لله ) حدود بیست و نه قرینه را با توجه به منابع اهل سنت ذکرمیکند ([4])                                           ۴-می دانیم هرگاه کلمه ای مشترک بین چند معنا باشد و گوینده ای حکیم قصد استفاده آنرا داشته باشد باید قرینه ای ذکرکند تا مراد خود را  مشخص سازد اگر واژه « مولی » مشترک بین چند معنا باشد پس حضرت رسول (صلى الله عليه و آله)  می بایست بگونه  ای حرف بزند تا مشخص شود کدام معنا را قصد کرده است لذا درکلام حضرت قرینه ای که نشان دهد مقصود چیست آمده است .                       ۵-حضرت ابتداء ازمردم اقرار گرفت آیا من بر شما از خودتان اولی نیستم ؟« فقال: «ألست اولى بكم من أنفسكم» گفتند چرا بعد فرمود هرکس من مولای اویم این علی مولای اوست« و قالوا: بلى، رفع بيد أمير المؤمنين عليّ عليه السلام و قال «فمن كنت مولاه فهذا علي مولاه‏ »این کلام حضرت اشاره دارد به آیه ششم سوره مبارکه احزاب که می فرماید «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِم » یعنی پيغمبر اولى و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها (يعنى مؤمنان بايد حكم و اراده او را مقدم بر اراده خود بدارند و از جان و مال در اطاعتش مضايقه نكنند) .                                                                       ۶-و در آیه سی و ششم همین سوره این اولویت را  اینگونه معنا میکند «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِيناً»یعنی هيچ مرد مؤمن و زن مؤمن را سزاوار نيست كه وقتى خدا و رسولش امرى را صادر فرمودند، باز هم در امور خود، خود را صاحب اختيار بدانند، و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى كند، به ضلالتى آشكار گمراه شده است .                                                                                ۷-روشن است چنین معنایی نمی تواند با دوستی همخوانی داشته باشد ازینرو هیج انسان منصفی شک ندارد که مراد از«مولی» ولایت و سرپرستی است همانگونه که کسانی که در حجة الوداع بودند، همین معنا را فهمیدند .واین سخن نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )برای مرتبه آخر بود که فرمود نه اینکه برای اولین بار باشد تا اگر کسی بهردلیلی بیان غدیر خم را نپذیرفت دراصل امامت بلافصل امیرالؤمنین تشکیک نماید.([5]) )برای اطلاع بیشتر ر. ک. المراجعات  مراجعه 8[1] )الغدیر ج1 ص 461 [2] ) عمرگفت بخ بخ لک اصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه برای اطلا ع بیشتر ر. ک. الغدیر ج2 ص 383 -372[3] )ر. ک. الغدیر ج2 ص 370 - 382[4] ) اصل این مطلب رااز سخنرانی مرحوم آیة الله معرفت (رحمه الله ) شنیدم[5] https://eitaa.com/jorenab
☀️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:  بر تو باد تلاوت قرآن و بسيارى ياد خدا؛ 💧۱- زيرا آن در آسمان براى تو نام (آوازه) است ۲- و در زمين نورمی باشد ❄️ عَليكَ بتِلاوَةِ القرآنِ و ذِكرِ اللّه ِ كثيراً، فإنّهُ ذِكرٌ لكَ في السماءِ و نورٌ لكَ في الأرضِ 📕(بحارالانوار ج۷۴ص۷۲) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهم‌السلام) است. زیارت میکنیم آن بزرگواران : السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-رسول الله ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )هر آنچه وحی بود فرمود زیرا،بروحی بخل نورزید«وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِين»([1])                                                                                             ۲-و از طرف دیگر، هرچه فرمود وحی بود « وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‏»([2]) پس هرچه وحی بود فرمود و هرچه فرمود وحی بود ۳- ازینرو وقتی فرمود علی بن ابی طالب (علیه السلام )خلیفه و جانشی من است بی شک بی ارتباط با وحی نخواهد بود.                                             ۴-مؤید این سخن روایتی است که مرحوم صدوق ( رحمه الله )در « من لایحضره الفقیه » از رسول الله ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) نقل می کند که فرمود؛ تو وصی من هستی و وصایت تو به امر پرودگارم بود ای علی آنچه امتم در آن اختلاف میکنند برای آنها روشن میکنی و دربین آنها درمقام من قرار می گیری و سخن تو سخن من است و فرمان تو فرمان است و اطاعت از تو اطاعت ازمن است و اطاعت من اطاعت الله است و سرپیچی از فرمان تو سرپیچی از فرمان من است و سرپیچی از فرمان من سرپیچی از فرمان الله است « وَ رُوِيَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ  أَنَّهُ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ ص يَقُولُ لِعَلِيٍّ ع يَا عَلِيُّ أَنْتَ وَصِيِّي أَوْصَيْتُ إِلَيْكَ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنْتَ خَلِيفَتِي اسْتَخْلَفْتُكَ بِأَمْرِ رَبِّي يَا عَلِيُّ أَنْتَ الَّذِي تُبَيِّنُ لِأُمَّتِي مَا يَخْتَلِفُونَ فِيهِ بَعْدِي وَ تَقُومُ فِيهِمْ مَقَامِي قَوْلُكَ قَوْلِي وَ أَمْرُكَ أَمْرِي وَ طَاعَتُكَ طَاعَتِي وَ طَاعَتِي طَاعَةُ اللَّهِ وَ مَعْصِيَتُكَ مَعْصِيَتِي وَ مَعْصِيَتِي مَعْصِيَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ‌»([3]) ۵-لذا فرمود «هرکس ائمه ( علیهم السلام ) را انکارکند مرا انکارکرده است وهرکس مرا انکارکند خدا را انکارنموده است»سپس استدلال میکند باینکه «طاعت آنا ن طاعت من وطاعت من طاعت خداست و معصیت آنا ن معصیت من و معصیت من معصیت خداست»آنگاه  سوگند یاد می کند ومی فرماید «گمان نکنید من از روی هوا و هوس این سخنان را گفتم »« مَنْ جَحَدَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَدْ جَحَدَنِي وَ مَنْ جَحَدَنِي فَقَدْ جَحَدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَنَّ طَاعَتَهُمْ طَاعَتِي وَ طَاعَتِي طَاعَةُ اللَّهِ وَ مَعْصِيَتَهُمْ مَعْصِيَتِي وَ مَعْصِيَتِي مَعْصِيَةُ اللَّهِ يَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِيَّاكَ أَنْ تَجِدَ فِي نَفْسِكَ حَرَجاً مِمَّا أَقْضِي فَتَكْفُرَ فَوَ عِزَّةِ رَبِّي مَا أَنَا مُتَكَلِّفٌ وَ لَا أَنَا نَاطِقٌ عَنِ الْهَوَى فِي عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ ع مِنْ وُلْدِهِ»([4]) ۶-بنابراین نص قرآن کریم مبنی براینکه رسول گرامی اسلام (صلی ا لله علیه واله و سلم )غیر وحی حرف نمی زند از یک سو ،و تصریح خود حضرت بر الهی بودن وصایت امیر مؤمنان ازسوی دیگر بخوبی نشان میدهد این فرمانی است از طرف ذات اقدس الهی « هل من متذکر )تکویر :24[1] ) نجم : 3-4 [2] )شیخ صوق ،من لایحضره الفقیه نشر جامعه مدرسین ج4 ص 179 چاپ دوم [3] ) الاحتجاج ج1 ص 69[4] https://eitaa.com/jorenab
☀️پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله وسلم: 💧 از پر خوابى بپرهيزيد؛ زيرا پر خوابى صاحب خود را در روز قيامت تهيدست مى گذارد ❄️ إيّاكُم و كَثرَةَ النَّومِ فإنَّ كَثرَةَ النَّومِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيرا يَومَ القِيامَةِ 📕(بحارالانوارج۷۳ص۱۸۰) @jorenab
💠 از امام رضا علیه السلام در مورد برترین بندگان سوال شد: ◀️ اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا 👌۱. كسانى كه وقتى كار نيكى كنند شادمان مي شوند، ۲. و اگر گناهى از آنها سرزند استغفار مي كنند، ۳. وقتى به آنها عطایی داده شود، سپاسگزاری می کنند، ۴. و اگر گرفتار شوند صبر مي كنند، ۵. و اگر خشمگين شوند مى‌بخشند. 📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۳۸ @howzeh_babol🌹حوزه علمیه بابل🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
روز پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیه‌السلام) است. در زیارت آن حضرت می گوییم: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنَا حُسْنَ مُصَاحَبَتِهِ ، وَ اعْصِمْنَا مِنْ سُوءِ مُفَارَقَتِهِ بِارْتِكَابِ جَرِيرَةٍ ، أَوِ اقْتِرَافِ صَغِيرَةٍ أَوْ كَبِيرَةٍ خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و رفاقت و هم‌نشینی با این روز را نصیب ما گردان و ما را از بد جدا شدن با او، همراه دست زدن به گناه و ارتکاب معصیت کوچک یا بزرگ، حفظ کن. https://eitaa.com/jorenab