eitaa logo
جرعه ناب
659 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
 از حضرت سوال شداى امير مؤمنان تر را چگونه مى يابیم؟ فرمود: چگونه است حال آن كس كه ۱ـ به بقاى خود فانى مى شود ۲ـ و با تندرستى خويش بيمار مى شود. ۳ـ و از آنجا كه در امان است مرگش مى رسد قِیلَ لَهُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَیْفَ نَجِدُکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: کَیْفَ یَکُونُ حَالُ مَنْ یَفْنَی بِبَقَائِهِ وَ یَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ یُؤْتَی مِنْ مَأْمَنِهِ (نهج‌البلاغه حکمت ۱۱۵) می گویم ۱ـ در توضیح جمله اول بقا باعث فنا می شود. باید گفت هرچه انسان زندگی کند آرام آرام به فنا و نابود ی نزدیک می شود یعنی همین باقی ماندن انسان را به مرگ نزدیک می کند همانطور در حکمت هفتاد وچهار فرمود هرنفسی که انسان می کشد اورا به مرگ نزدیک می کندنَفْسُ الْمَرْءِ خَطاهُ إلى أجَلِهِ ۲ـدرتوضیح جمله دوم با تندرستى خويش بيمار مى شود .باید گفت صحت بدن به این است که اعضا بدن انسان درست و منظم کار کند همین کار کردن اعضا باعث اضمحلال و فرسودگی آنها شده و آرام آرام انسان مریض می شود ۳ـدر توضیح جمله سوم. از آنجا كه در امان است مرگش مى رسد ابن میثم می نویسد ممکن است کلمه. «مأمن »مصدر میمی باشد درین صورت معنا چنین می شود بر انسان اموری مثل ترس و یا مردن نازل می شود در حالی که او راحت و دل بسته به دنیاست و از آنچه پس از دنیا می بیند غافل می شود ممکن است «مأمن »اسم مکان باشد یعنی دردها و گرفتاريهايى كه به او مى رسد، از حالات و كارهاى همان دنياست كه محل امنى براى او بوده است @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11-از منظر قرآن کریم ،باید با جان ومال درراه الهی جهاد نمود« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون‏»(حجرات :15 )این ذوات مقدسه نیز تمام تلاش خویش راکردند وباتمام وجود در راه خداوند جهادنمودندتادعوت حق را آشکار سازند ،وفرایض الهی را تبیین کنند ،وحدود الهی را برپا دارند،واحکام خداوند را منتشر سازند ،وسنت حق را عمومی نمایند. «وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ [وَ فَسَّرْتُمْ‏] شَرَائِعَ أَحْكَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَه‏». یعنی همانگونه که قرآن کریم ،در صدد تبیین وتوضیح بیانی این موضوعات است ؛اهل بیت عصمت وطهارت ،در صدد تبیین وتوضیح عملی ان برآمدند. 12- همانگونه که قرآن کریم،از سوی کسی نازل شده است که به اسرار هستی مطلع است « أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً »( فرقان :6)ازینرو احکام خویش را باتوجه به علم به مصالح ومفاسد ازیکسو ورحمانیت خویش از سوی دیگر فرو فرستاد،ازآنجا که اهل بیت (علیهم السلام )محل نزول وهبوط وحی هستند «مهبط الوحی »پس به اسرار هستی اگاه هستند وبهتر از هرکس دیگر به مصالح ومفاسد احکام ، علم دارند. 13- قرآن کریم آمده است تا علم را ترویج نماید ،زیرا در پرتو علم حقایق روشن وآشکار می شود .ازینرو از یکسو، بصورت پرسشی بیان می کند آیا با سواد وبی سواد به یک اندازه هستند « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ»( زمر :9)واز سوی دیگر ،معیار برتری انسانها رادر علم می شمارد « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ﴿مجادله :11 ﴾و وقتی اهل بیت عصمت خود گنجینه علم هستند «خزان العلم » هم از دیگران برترند وهم علم هر عالمی به آنا ن ختم می شود؛ پس باید بدانها رجوع نمود آنگونه که به قرآن کریم برا ی فهم معارف رجوع می شود. 14- همانگونه که ،قرآن کریم از ذات اقدسی به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) القاء می شود که حکیم وعلیم است « إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»( نمل :6)ازینرو قرآن خود نیز حکیم خواهد بود «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »( زخرف :4)اهل بیت عصمت وطهارت نیز، معدن حکمت خداوندی هستند «مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللَّه‏» پس خود حکیم خواهند بود لذا گفتار ورفتار آن براساس حکمت بوده وبرسایرین حجت خواهد بود. @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِِ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم @jorenab
اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْ‌سِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران؛ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌یابند. کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاى بزرگ. می گویم : حضرت علی علیه‌السلام فرمودند:از وقتی فضیلت آیت الکرسی را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم هیچ وقت ترکش نکردم قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَوَ اللَّهِ مَا تَرَكْتُهَا مُنْذُ سَمِعْتُ هَذَا الْخَبَرَ مِنْ نَبِیِّكُمْ (بحارالانوار ج۸۶ص۱۲۶) @jorenab
امام حسن عسکری علیه السلام امام حسن عسکرى(ع) در روز جمعه هشتم ربیع الثانی سال 232 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. پدرش امام دهم حضرت امام هادی(ع) است. نام مادر گرامی آن‌حضرت «حدیث»، «سَوسَن»، یا «سلیل»ذکر شده است دوره امامت امام عسکری همزمان با سه خلیفه عباسی بود: معتز عباسی(۲۵۲-۲۵۵ق)، مهتدی (۲۵۵-۲۵۶ق) و معتمد (۲۵۶-۲۷۹ق). در دوره زندگی امام عسکری(ع)، دستگاه عباسی به ابزار دستی برای امیران رقیب تبدیل شده بود و بخصوص فرماندهان نظامی ترک نقش مؤثری در نظام حکومتی داشتند. بعداز قتل «مستعین» ، خلیفه دیگری عباسی «معتز» به خلافت رسید و در سال 255 حضرت را زندانی نمود با آغاز خلافت «معتمد» (۲۵۶ق) که با قیام‌های شیعی رو به رو بود، امام از زندان آزاد شد در صفر سال ۲۶۰ق امام به دستور معتمد به زندان افتاد سرانجام امام حسن عسکری در هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ق، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید مهمترین کارحضرت در شرایط سخت وخفقان آن عصر 1-گسترش شبکه وکالت بود که توسط امام جواد علیه السلام پایه گذاری شده بود و معروفترین فردی که به عنوان نائب حضرت شناخته میشود عثمان بن سعید است که بعداز شهادت حضرت عهده دار نیابت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز بود 2-برای آماده سازی شیعیان برای عصر غیبت عمده کارهای حضرت توسط وکیلان انجام میشد واین کارضمن مهیا ساختن مردم برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موجب حفظ جان شیعیان نیز میشد 3-حضرت در آن شرایط سخت از پرورش شاگردان و یاران خاص و قابل اعتماد غافل نبود لذا شاگردان متعددی را تربیت نمود که از جمله عثمان بن سعید. سعیدبن عثمان احمدبن ابراهیم و... می باشند 4-از کارهای مهم حضرت دعوت به صبر برای گذر از شرایطِ سخت ندیدن امام و عدم امکان ارتباط با اهل بیت علیهم السلام است و اینکه زمان فرج خواهد رسیدکه همین سخنان مرهمی بردل مومنان بوده وهست @jorenab
قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : یاد علی علیه السلام عبادت است «ذِكْرُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِبَادَةٌ» . (من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۲۰۵) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
بیان جالب این ابی الحدید در توصیف امیر المومنین علی علیه السلام ابن ابی الحدید بعداز آنکه توضیح می دهد معارف بلند عقلی و اعتقادی و‌توحیدی از بیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در جامعه اسلامی منتشر شد می گوید مباحث دقیق توحید و عدل را در کلمات و خطبه هایش می یابی و چنین مباحثی در کلام هیچ کس از صحابه و تابعیین نیست و حتی نمی توانستند چنین مباحث دقیق و عمیق را تصور کنند. عرب کجا و این سخنان عرشی و معارف بلند و دقیق کجا حتی اگر به آنها این مباحث را می فهماندی. آنها نمی فهمیدند. چه برسد بخواهد چنین سخنی را بیان کنند تجد المباحث الدقیقة فی التوحید و العدل مبثوثة عنه فی فرش کلامه و خطبه و لا تجد فی کلام أحد من الصحابة و التابعین کلمة واحدة من ذلک و لا یتصورونه و لو فَهَّمُوُه لم یَفهَمُوُه و أَنّیٰ للعرب ذلک. (شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید ج۶ص۳۷۱) یا امیر المومنین روحی فداک @jorenab