گزارشی از سابقهی مبارزه با حجاب در ایران معاصر (۲)
#کشف_حجاب
#بهائیت
#مشروطه
#امیرکبیر
#رضا_خان
#استعمار
#قرهالعین
https://eitaa.com/jorenush/172
جرعهنوش
تتمه:
#رضا_خان را عینالملک #هویدا- رئیس محفل بهائیان و پدر امیرعباس نخستوزیر معروف پهلوی دوم- کشف کرد و به #اردشیر_ریپورتر - سرحلقهی شبکهی جاسوسی انگلیس در ایران و مرشد لژ بیداری- معرفی نمود تا تحت تربیت قرار گرفته و برای ماموریت #استبداد_منور آماده شود.
دیگر آنکه محمدعلی #فروغی، معلم تاریخِ #رضا_خان و نخستین و آخرین نخستوزیر او که خطابهی تاجگذاری پهلوی را ایراد کرد، یک بابیزادهی یهودینسب و از مهمترین افراد حلقهی روشنفکران پیرامون #رضا_خان بود. او در دومین دورهی صدارت خود در سالهای میانی حکومت پهلوی اول، بخشی از مهمترین سیاستهای [ضد]فرهنگی #رضا_خان را پیش برد و #کشتار_مردم در مسجد #گوهرشاد هم در همان دوران رقم خورد.
https://eitaa.com/jorenush/178
شهادت نامۀ شیخ فضل الله نوری.pdf
468.6K
این متن را چند سال قبل برای انتشار در کانال #روزنه در سالروز شهادت آیتالله #شیخ_فضلالله_نوری نوشتم.
شاید برای آشنایی اجمالی با #شیخ_شهید مفید باشد.
https://eitaa.com/jorenush/179
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر #حسین_مظلوم(۱)
فقط چند سؤال و درخواست:
1- لطف کنید یک مصدر تاریخی قابل استناد که در آن، سخن از فتوا به قتل سیدالشهداء علیهالسلام آمده باشد معرفی کنید.
2- سید شهیدان در برابر یزید قیام کرد؛ نماد فسق و فجور و بیمبالاتی نسبت به شریعت، و مهمتر از آن، نماد تغییر خلافت رسول خدا به سلطنت اموی. آیا حکومت چنین کسی، مذهبی است؟
3- آیا تمام احزاب بر قتل حسین بن علی علیهماالسلام اتفاق کردند؟ خوارج در کجای این معرکه جای داشتند؟ علویان کوفه چطور؟ موالیان چطور؟ مردم مدینه چطور؟ مردم مکه چطور؟ بادیهنشینان عراق همچون بنیاسد چطور؟
4- آیا حسین علیهالسلام اولین قیامکننده در برابر حکومتهایی است که صاحبان آنها، مدعی دینداری بودند؟ آیا عیسی بن مریم و ارمیا و اشعیاء و دیگر پیامبران اصلاحگر بنیاسرائیل در برابر تدین یهود نایستادند و در این راه جان فدا نکردند؟ آیا سختترین رویارویی خاتم پیامبران با یهودیان مدینه نبود؟ آیا معاویه به قرآن استناد نمیکرد؟ آیا خوارج مقدسمآبترینها نبودند که امیرمؤمنان در برابرشان ایستاد؟ آیا عایشه امالمؤمنین نبود که در کنار زبیر سیفالاسلام به نبرد با علی پرداخت؟ آیا حضرت مجتبی علیهالسلام با تزویر دینی معاویه نجنگید؟
5- آیا دال مرکزی قیام سیدالشهداء علیهالسلام، ایستادگی در برابر استبداد بود؟
#سلمان_کدیور
#احمد_اسدی
#مخرج_مشترک
https://eitaa.com/jorenush/182
سلام بر #حسین_مظلوم (۲)
نه برادر!
حسین به دعوت هزاران نفر از مردم عراق برای خروج بر یزید به قیام فراخوانده شد. همان حسینی که در برابر حکومت معاویه، این نماد تزویر، قیام نکرده بود.
عدد کسانی که با یزید مخالف بودند، بسیار فراتر از شهدای کربلا بود، و کسانی که قصد یاری حسین داشتند نیز فراتر از آن رقم. ولی فتنه و حکومت نظامی و ضعفهای درونی برخی پیروان، صحنه را عوض کرد و کربلا رقم خورد.
نبرد کربلا، مصاف علویان و عثمانیان بود، و آنان که در کربلا بودند، از سرسپردگان دستگاه بنیامیه بودند.
کفر آنان چنان آشکار بود که ابایی از گفتنش نداشت و سیرتش چنان بود که وقتی عبدالله بن حنظله مشاهده کرد، مردم مدینه را به قیام علیه او واداشت.
و اما سؤال آخر:
اگر انتقادی به مسئولی دارید، صریح و شفاف بیان کنید. چرا به گونهای کنایه میزنید که در اذهان بسیاری افراد، جمهوری اسلامی متهم شود؟
آیا نمیفهمید که این کنایات، جمهوری اسلامی را تیرباران میکند؟ چرا عناوین صحیح را به سخره میگیرید؟ آیا «تشویش اذهان عمومی» وجود دارد یا خیر؟ گیریم که یک قاضی خطاکار، آن را بر غیر موضعش حمل کند، آیا اساس آن را میتوان منکر شد و تمسخر کرد؟
و یک توصیه: تاریخ را همانگونه که روی داده بخوانید، نه آنگونه که مطبوع اغراض شماست.
تاریخ را تحریف نکنید و به بهای اهداف کوتاهمدت خود، این آینهی عبرت را لکه میندازید.
#سلمان_کدیور
#احمد_اسدی
#مخرج_مشترک
https://eitaa.com/jorenush/183
روزی که بیانیهی #گام_دوم منتشر شد، توی همون ساعت اول خوندمش.
با خودم گفتم از این به بعد، با کسی که این بیانیه را نخونده باشه بحث نمیکنم.
این روزها از خیلی از بچههای خوب و انقلابی میپرسم، متاسفانه اکثرشون بیانیه را نخوندند.
https://eitaa.com/jorenush/185
🔸 "آیتالله ناصری، عالم بزرگ اصفهان به رحمت خدا رفت."
♦️ انتشار این خبر، واکنشهای متفاوتی بر شنودگان میگذارد؛ گروهی از کنار آن به سادگی میگذرند و اساساً برای آنها اهمیتی ندارد.
گروهی دیگر وقتی به آن برمیخورند، اظهار تاسفی ساده اکتفا میکنند و فاتحهای به روح آن مرحوم میفرستند.
گروهی دیگر که شاید آشنایی بیشتری با آن عالم داشتهاند، از شنیدن این خبر دچار اندوهی عمیق میشوند.
جدای از اینگونه مواجههها، میتوان نگاهی راهبردی هم به این موضوع داشت.
بیایید یک بار دیگر این خبر را تحلیل کنیم. آیتالله ناصری کیست؟
از مشخصات شناسنامهای که بگذریم، او یک فقیه مهذّب و استاد برجستهی حوزهی علمیه و یک راهبر اجتماعی و شخصیتی عمیقاً انقلابی بود. آنچه در خارج با عنوان آیتالله ناصری میشناختیم، محصولِ درهمتنیدگی چندین خصوصیتِ فرادست عموم انسانهاست.
اینجاست که یک پرسش جدی مطرح میشود: چه مقدار مقدمات و هزینه و تلاش لازم است تا پدیدهای دیگر چون او فراهم آید؟
فقط یکی از این ساحتها را بررسی کنیم:
کسانی که با روند تحصیلی حوزههای علمیه آشنا هستند، میدانند که چه فرایند پیچیده و پرظرافتی باید طی شود تا مدار مختصات علوم در نقطهای به نام فقاهت با یکدیگر تلاقی کنند و آنچه فقیه مینامیمش پا در عرصه بگذارد.
دیگر به ساحت تهذیب وارد نشویم که تنها بانگ جرسی به ما رسیده است. چه میدانیم که رعایت تقوا در لحظهلحظهی عمر چه عزم و مراقبت مجدّانهای میطلبد تا قلبی چنین صیقلی به دست آید.
و چه میدانیم از خودگذشتگی یک عالم برجستهی متنفّذ در راه انقلاب، چه جهاد سختی با جنود ابلیس است.
آیتالله ناصری نمونهای از اندک افرادی بود که مجمع این خصوصیات دیریاب هستند.
آیا قدر او را در حال حیاتش دانستیم؟
آیا اساساً چنین نگاه راهبردی به این پدیده داشتیم؟
آیا امثال او را میشناسیم؟
آیا برنامهای برای جبران فقدان او و امثال او داریم؟
آیا میدانیم مقدمات این امر- از پیش از تولد تا رسیدن به نقطهی اوج- چگونه فراهم میشود؟
آیا جایگاه بزرگانی چون او را در حفظ نظام اجتماعی و ثبات و آرامش اخلاقی جامعه میدانیم؟
و آیا ...
حالا یکبار دیگر بخوانیم: "آنگاه که عالمی فقیه بمیرد، در اسلام حفرهای ایجاد شود که هیچ چیز آن را پر نمیکند".
https://eitaa.com/jorenush/186
شانزده سال پیش در همین روزها اولین بار بود که دیدم بعد نماز صبح حرم، دوستانم گوشهی صحن قدس نشستهاند رو به گنبدی که فقط کمی از بالای آن پیدا بود و شعر میخوانند و زار زار گریه میکنند، تعجب کردم. گمان کردم اتفاقی افتاده یا کسی روضه میخواند.
با احتیاط نزدیک رفتم؛ داشتند خطاب به امام رضا علیهالسلام شعر میخواندند و دم گرفته بودند.
شاید قبل از آن، هیچ وقت با امام رضا حرف نزده بودم. مشهد مساوی بود با بازی کردن در حرم و سوغات خریدن و عطر و تسبیح و انگشتر، نهایتاً تلاش برای لمس ضریح و نماز خواندن پشت حاجآقا راشد یزدی.
نمیدانستم باید امام را "زیارت" کنم. اولین بار بود که به امام خطاب میکردم و با خود خودش حرف میزدم. آن هم نه حرف زدن عادی، او را مدح میکردم و از محبتم به او میگفتم.
ناگاه احساس کردم پرچم روی گنبد برای من تکان میخورد و علامت میدهد، میرقصد و دل میبرد.
ناگهان متوجه شدم که دارم گریه میکنم.
عمیقاً احساس کردم دوستش دارم، عاشق امام رئوف شده بودم.
از آن وقت بود که حرف زدن با امام را یاد گرفتم.
از آن سال تا حالا به او میگویم "گوشهی صحن قدستو به هر دو عالم نمیدم".
از آن زمان، عاشق زیارت شدم و بارها دلم برای امام رضا تنگ شده.
هنوز هم گوشهی صحن قدس بهترین جای حرم است.
و من مدیونم به آنان که این لذت را به من چشاندند.
مدیونم به سید احمد.
https://eitaa.com/jorenush/187
"قدرت روایتکردن، یا جلوگیری از تشکیل و ظهور سایر روایتها، جایگاه مهمی در فرهنگ و استعمار دارد و یکی از روابط اصلی میان آنها را شکل میدهد. مهمتر از همه اینکه کلانروایتهای رهایی و روشنگری مردم جهانِ استعماری را بسیج کردند تا به پا خیزند و سلطهی استعماری را براندازند. در این فرایند، اروپاییان و آمریکاییهای بسیاری نیز توسط این داستانها و قهرمانانشان به جنبش درآمدند و آنها نیز برای روایتهای جدیدی از تساوی و جامعهی انسانی جنگیدند."
(ادوارد سعید، فرهنگ و امپریالیسم)
https://eitaa.com/jorenush/188
"برای زدودن افسانهها و کلیشههای شرقشناسی، باید به جهان فرصتی داد تا مسلمانان و شرقیها را در حال تولید شکل جدیدی از تاریخ، نوع جدیدی از جامعهشناسی، و آگاهی فرهنگی جدیدی دید."
(#ادوارد_سعید، شکست هژمونی، ترجمه و تدوین: دکتر حسین نظری، تهران: ترجمان، دوم: ۱۳۹۸، ص ۵۰)
#اربعین
https://eitaa.com/jorenush/189
✍ یک:
مرحوم آیتالله سید رضی شیرازی:
«مرحوم میرزا علی آقا، فرزند مرحوم میرزای نائینی، انسان بسیار فاضل و صالحی بود. ایشان از قول پدرش نقل میکرد که در جریان تنباکو، ما در سامره بودیم. یک شب مرحوم میرزا شاگردانش را جمع کرد و گفت: «میخواهیم برای تحریم تنباکو به تهران تلگرافی را مخابره کنیم. هر یک از شما متنی را بنویسید که هر کدام مناسبتر بود، همان را بفرستیم.» پس از مدتی همه جمع شدیم و متنهایی را که تهیه کرده بودیم به میرزا ارائه کردیم. ایشان همه را مطالعه کرد و آنها را زیر تشکی که روی آن نشسته بود، گذاشت و متنی را از زیر تشک بیرون آورد و چنین خواند: «بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال توتون و تنباکو بأیّ نحوکان در حکم محاربه با امام زمان (صلوات الله و سلامه علیه) است. الاحقر محمدحسن الحسینی.» میرزا حسین نائینی میگوید: «میرزا پس از قرائت این تلگراف فرمود که این تلگراف از ناحیهی مقدسهی حضرت حجت (ع) شرف صدور پیدا کرده. نظر شما چیست؟ ما با شنیدن این جمله چیزی نگفتیم و همه تسلیم شدیم و دانستیم که لزوماً این تلگراف باید مخابره شود و غیر از آن نابجاست.»
(«میرزای شیرازی با تکفیر ناصرالدین شاه مخالفت کرد»، مصاحبهی محمدرضا اسدزاده با آیتالله سید رضی شیرازی، خبرآنلاین.)
#مملکت_امام_زمان
#مهدویت
https://eitaa.com/jorenush/190