eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
675 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ٢٠ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۶ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٩ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٧ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ مرگ از برجسته‌ترین حاکمان فلورانس طی ایتالیا (١۴٩٢م) 2️⃣ مرگ فیلسوف، سیاستمدار، حقوقدان و نویسندهٔ انگلیسی (١۶٢۶م) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ دوازدهم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (١) 1⃣ تصویری که تاریخ‌نگاری رسمی غرب از علل پیدایش به دست می‌دهد، و آن‌را ثمرهٔ یک فرایند طولانی و معرفی می‌کند، مخدوش و اغراق‌آمیز است. این تنها یک هویّت واحد، متداوم و همبستهٔ فرهنگی-تاریخی است برای قاره اروپا؛ هویّت و تاریخ پیوسته‌ای که اروپا فاقد آن بود! 2⃣ پردازندگان این الگوی تاریخی، با بزرگ‌نمایی برخی تحولات و پدیده‌های تاریخی و ایجاد پیوند ذهنی میان آنها، که گاه در واقعیت تاریخی هیچ پیوندی میانشان وجود نداشت، و نادیده‌گرفتن یا کم‌اثر جلوه دادنِ برخی تحولات و پدیده‌ها، که گاه جایگاهی بزرگ داشتند، این هویّت واحد و فرایند منطقی رشد آن‌را در عرصهٔ ذهن و اندیشهٔ تاریخی شکل دادند. 3⃣ یک نمونه از این بازسازی غیرواقع‌گرایانهٔ گذشته را در می‌توان دید. فردریک کاپلستون در اعتراض به حذف دوران طولانی از تاریخ اندیشه غرب می‌نویسد: ✍️ دانشجویان فلسفه اروپایی باید از ارسطو، متوفی ٣٢٢ پیش از میلاد، به فرانسیس بیکن و دکارت، که به ترتیب در سال‌های ١۵۶١ و ١۵٩۶ درگذشتند، بپرند!! 4⃣ تبدیل به مبداء تحول جدید قاره اروپا از این‌گونه دستکاری‌های غیرواقعی است. ترجمهٔ متون یونان و روم باستان، که به (رنسانس) فرهنگ فوق شهرت یافته، در زمان خود فاقد آن جایگاه تاریخی بود که بدان نسبت داده می‌شود. 5⃣ این جعلی است که “تاریخ‌نگاری علمی” سدهٔ نوزدهم اروپا بدان دست زد و را باب کرد. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٢) 1⃣ به موجی اطلاق می‌شود که از اواخر سدهٔ ١۵ میلادی دربارهای کوچک اشرافیت تجاری جنوب ایتالیا را فراگرفت و زادگاه آن دربار ، حکمران ثروتمند فلورانس بود. 2⃣ ستیز و الیگارشی زرسالار فلورانس با جلوه‌ای از ستیز عام حکمرانان با حاکمیت بود که شاخص تاریخ سیاسی اروپا در تمامی سدهٔ ١۵ است. در تاریخ‌نگاری جدید غرب، این پدیده نام گرفته است، به‌معنای فرایند حذف اقتدار و نظارت کلیسا بر حکمرانان اروپا و انتقال تمامی قدرت به ایشان. 3⃣ این فرایندی است که از برخی جهات به تحولات سیاسی دنیای اسلام در دوران کاهش و حذف اقتدار و نظارت مرکزی خلافت عباسی بغداد شباهت دارد. از درون فرایند سکولاریزاسیون دوران جدیدی از فرمانروایان خودکامهٔ اروپا سر درآورد که سال‌های ١٨١۵-١۶۶٠ را در برمی‌گیرد. این دوران، در تاریخ‌نگاری جدید غرب با نام زیبای عصر متمایز می‌شود!! 4⃣ نمونه‌های برجستهٔ این حکمرانان “سکولار“، و در واقع ، دودمان‌های سلطنتی تودور و استوارت در انگلستان، فردریک کبیر پادشاه پروس و لویی چهاردهم پادشاه فرانسه است که کلام قصار او چنین در تاریخ به ثبت رسیده است: من دولتم! 5⃣ ستیز الیگارشی زرسالار و “سکولار” جنوب ایتالیا با پاپ و حاکمیت کلیسا ابعاد سیاسی و نظامی داشت و در بُعد فرهنگی به شکل رویکرد به ادبیات آنتیک و و برافراشتن آن در برابر تجلّی یافت. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٣) 1⃣ گروهی از نویسندگان را پیرامون خود گرد آورد و به خرید نسخ خطی یونانی-رومی، که در صومعه‌های مسیحی وجود داشت، پرداخت و کتابخانه‌ای تدارک دید شامل ١٠٩٣ جلد کتاب که ۴۶٠ جلد آن به زبان یونانی بود. این کتابخانه پشتوانهٔ فکری به‌شمار می‌رود. 2⃣ نویسندگان دربار مدیچی حرکت خود را برای تدوین یک ضدکلیسایی براساس “ترجمهٔ” متون کهن یونانی-رومی آغاز کردند. این حرکت هرچند به‌ظاهر ترجمهٔ متون “آنتیک” بود، ولی بار فرهنگی متمایزی داشت و در واقع برداشت “آزاد” و “روز” منطبق با خواست‌ها و ایده‌آل‌های “مترجمین” بود. 3⃣ یونان و روم باستان، صرف‌نظر از انگیزه‌های سیاسی آن که حاکمیت را هدف گرفته بود، از نظر فرهنگی نوعی رویکرد نوستالژیک بود. این نوستالژی یونانی معطوف به ارسطو نبود؛ اروپا پیشتر از طریق متکلمین مسیحی ارسطو را شناخته بود. 4⃣ این یک رویکرد اخلاقی-ارزشی به و علیه مبادی فرهنگ کلیسایی بود که پایهٔ سلطهٔ پاپ انگاشته می‌شد؛ و لذا معطوف به حماسه‌سرایان و مورّخین یونانی بود که تصویری افسانه‌ای از گذشته به دست می‌دادند. 5⃣ کانون و نیز نبود. در این حاکم‌نشین کوچک ایتالیایی اشرافیتی حکومت داشت که از قِبَل تجارت بین‌المللی ثروت انبوهی انباشته و شهر خود را به “پایتخت مالی اروپا” بدل ساخته بود. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم 💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (۴) 1⃣ توسط این اداره می‌شد و برای انتخاب شورای این شهر ١٠٠هزار نفری تنها ٣٢٠٠ مرد حق رأی داشتند!! برای تودهٔ مردم فلورانس آزادی جز “آزادی فرمان‌بردن از اربابان” نبود! 2⃣ به‌گفتهٔ ویل دورانت، این “سخاوتمندی” مورّخین سدهٔ ١٩ بود که به فلورانس چنان درجه‌ای از اعطا کرد که این “بهشت توانگرسالار بویی از آن نبرده بود”. 3⃣ این مفهوم جاه‌طلبانه از “آزادی” در عهد به اوج رسید؛ حکمرانی “باشکوه” و بس ثروتمند که “با معشوقه‌ها کلنجار می‌رفت“، “پاپ می‌آفرید” و “به‌عنوان بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین ایتالیایی عصر خود در سراسر اروپا مورد احترام بود”. 4⃣ ایتالیای عهد رنسانس کانون ، به موهوم‌ترین اَشکال آن بود. غالباً به یا “نگهبانان غیبی” اعتقاد داشتند. پودجو براتچولنی از چهره‌های برجستهٔ ، از عفریت‌هایی سخن می‌گفت که مانند سواران بی‌سر هجرت می‌کنند، یا از هیولاهای ریشویی که از دریاها برمی‌خاستند تا زنان زیبارو را بربایند. ماکیاولی به “امکان پُر بودن هوا از ارواح” اشاره می‌کرد و اعتقاد خود را به این امر که وقایع بزرگ با نشانه‌هایی از صور عجیب، پیشگویی، الهام و علایم آسمانی اعلام می‌شوند ابراز می‌داشت. مارسیلیو فی‌چینو، مترجم افلاطون، شرحی در دفاع از غیب‌گویی و طالع‌بینی و اعتقاد به اجنه نوشت. و بوکاتچو “به موهومات زمان خود از قبیل طالع‌بینی و پیشگویی به مدد خواب پای‌بند بود”. 5⃣ رویکرد یونانی-رومی سدهٔ ١۶ جنوب ایتالیا نه تنها مرحلهٔ جدیدی در اندیشهٔ عقلی نگشود، که به عکس دور جدیدی از شکوفایی بود. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «رنسانس؛ آرمان‌های صلیبی و لیبرالیسم» را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1511 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢١ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٠ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٨ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ ترور و شهادت سپهبد ، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح (١٣٧٨ش) 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ سیزدهم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (١) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در تاریخ فیلم‌های بسیاری درباره شیوع بیماری‌های خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضاً سمت‌وسوی هم یافته است، از فیلم "وحشت در خیابان‌ها" ساخته الیا کازان گرفته تا "١٢ میمون" ساخته تری گیلیام و "اپیدمی" به کارگردانی ولفگانگ پیترسن، "٢٨ روز بعد" از دنی بویل، "تهاجم" ساخته الیور هیرشیبگل و "من افسانه هستم" به کارگردانی فرانسیس لارنس و "مه" به کارگردانی فرانک دارابانت، "کوری" به کارگردانی فرناندو میرلیس و "شیوع" ساخته استیون سودربرگ در سال ٢٠١١ و... 2⃣ برخی از فیلم‌های یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسان‌ها به‌خاطر آزمایش‌ها یا پروژه‌های ارتش آمریکا پرداخته شده همچون فیلم‌های "مه"، "اپیدمی"، "تهاجم"،"من افسانه هستم" و... برخی هم دلیل رواج بیماری را براساس تغییر و تحولات زیست‌محیطی و یا طبیعی به تصویر می‌کشند. در برخی فیلم‌ها مبتلایان به نوعی بدل شده مثل "28 روز بعد"، "من افسانه هستم"، "تهاجم" و "کوری" و... و در برخی دیگر به وضعیت دلخراشی می‌میرند. 3⃣ اما از میان همه‌ی فیلم‌های نام‌برده و نام‌نبرده، فیلم سال ٢٠١١ یعنی بیش از سایرین به وضعیت امروز شایع شدن در جهان شباهت دارد. فیلمی که فیلمنامه‌اش را "اسکات زد برنز" نوشته است. ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٢) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در فیلم یک بیماری ویروسی از هنگ‌کنگ و توسط یک زن آمریکایی شروع شده، به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمی‌اش سرایت می‌کند و سپس وقتی زن به محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش را هم در معرض ابتلا قرار می‌دهد. 2⃣ اما ویروس یاد شده که نتیجهٔ حاصل از ترکیبات درون بدن و بوده، توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگ‌کنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به زنِ داستان منتقل می‌گردد. 3⃣ از این پس ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع زن و پسرش و دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و... کشیده شده و ٢.۵ میلیون نفر را در آمریکا و ٢۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کُشد. 4⃣ سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تحقیقات وسیع خود را آغاز کرده و در همان اواسط کار یکی از متخصصین خود را براثر ابتلاء به بیماری از دست می‌دهند ولی متخصص دیگر تا پایان ماجرا حضور داشته و واکسن اصلی را کشف می‌کند. ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٣) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در این میان یک خبرنگار اینترنتی یا وبلاگ‌نویس هم مدام به شایعات دامن زده و همه‌ی تلاش‌ها برای نابودی ویروس و بیماری را نتیجه‌ی زد و بند با دانسته و خودش که گویا ١٢میلیون مخاطب در دارد، دارویی را به‌عنوان واکسن اعلام کرده و بابتش میلیون‌ها دلار به جیب می‌زند! 2⃣ البته در کنار این شایعه‌پراکنی‌ها، خود دکتر چیورز (سرپرست تحقیقات) هم به ارتش آمریکا که معمولاً سرچشمهٔ چنین اختلالات بیولوژیکی و محیط‌زیستی است نیز مشکوک شده است. 3⃣ فیلم تقریباً از اواسط خود به یک شبیه می‌شود، خیابان‌ها و اماکن شهرها خالی شده، مردم به فروشگاه‌ها و خانه‌ها حمله می‌کنند، ارتش شهرها را ایزوله کرده و اجناس را میان مردم تقسیم می‌کند، گروه‌هایی به غارت می‌پردازند و... اما برخلاف فیلم‌های مشابه که به حضور زامبی‌ها و یا موجودات عجیب و غریب می‌انجامد، فیلم "شیوع" به‌گونه‌ای واقع‌گرایانه پیش می‌رود. 4⃣ تعلیق وحشت از ویروس و بیماری ناشناخته را در اواسط فیلم به نقطه‌ی ناگزیری رسانده اما همچنان می‌تواند با انبوه بازیگران معروف فیلم، آن را از نقطه‌ی یاد شده رها ساخته و به انجام قابل قبول و امیدبخشی برساند، در حالی‌که از هیچ تغییر و تحول غیرمنطقی و فراتر از فیلمنامه نیز بهره نگرفته. ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (۴) 🎬 به بهانه فیلم "شیوع" 1️⃣ شباهت‌های و آنچه امروز تحت عنوان ، به‌صورت اپیدمی درآمده، باعث شده که شک و شبهه‌هایی درمورد ساخت فیلم به‌وجود بیاید و این‌که گویا سناریوی چنین واقعه‌ای از حدود ١٠سال پیش ریخته شده. 2️⃣ این‌که بیماری چه در فیلم "شیوع" و چه در کرونا، از آمده، منشأ آن بوده و علائمی همچون دارد و به‌سرعت کرده و است، موضوعاتی است که بسیاری را نسبت به فیلم یاد شده و منشأ بیماری کرونا مشکوک کرده است. 3️⃣ مصاحبه‌هایی هم که اخیراً و پس از اپیدمی ویروس کرونا توسط برخی دست‌اندرکاران فیلم صورت گرفته به این شک‌ها و ابهامات افزوده است. 4️⃣ اسکات زی برنز نویسنده فیلمنامه "شیوع در مصاحبه‌ای گفته: 👈 شاید بعضی‌ها بگویند که این شباهت‌ها غیرطبیعی است؛ اما من متعجب نیستم. چون زمانی که با متخصصان در این زمینه صحبت کردم، آن‌ها به من گفتند که این موارد روزی در جهان اتفاق خواهند افتاد! 5️⃣ تهیه‌کننده فیلم "شیوع" هم در مورد شباهت‌ها در مصاحبه‌ای دیگر گفته: 👈 عقیدهٔ سودربرگ و اسکات برنز این بود که فیلمی به‌شدت دقیق بسازیم که با پروتکل‌های واقعی و علوم مطابقت داشته باشد!! ✍️ سعید مستغاثی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (۵) 🎬 به بهانه فیلم "شیوع" 1️⃣ توجه داشته باشیم که فیلم "شیوع" توسط کمپانی‌ای مانند (از جمله استودیوهای اصلی ) تولید شده که در ساخت فیلم‌های به‌اصطلاح پیشگویانه مانند (که تئوری حمله به عراق را ٣٠سال قبل از آن ارائه کرد) و و "برادران سوپرماریو" (تصویرسازی قبلی از حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک و واقعه یازده سپتامبر) و (تصویرسازی و نسخه‌پیچی برای شورش‌های ضد سرمایه‌داری سال ٢٠١٩) و... سابقه طولانی دارد، 2️⃣ و همچنین متعلق به که به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی صنعت اسرائیل از سوی -پرز رییس سابق رژیم صهیونیستی، لقب «پسر خوب » را دریافت کرد! 3️⃣ نکته‌ی جالب این‌که شباهت‌های فیلم با قضایای در جهان باعث شده، پس از گذشت سال‌ها مجدداً میلیون‌ها نفر در دنیا به تماشای این فیلم بنشینند و باعث شوند تا فیلم "شیوع" در زمرهٔ پربیننده‌ترین فیلم‌های اینترنتی و در وب‌سایت‌هایی مانند "آی تونز" در کنار فیلم‌های جدید قرار بگیرد! ✍️ سعید مستغاثی 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/10462 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢٢ فروردین ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ شعبان ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١١ آوریل ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٩ نیسان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍️ اعدام شیرازی؛ بنیان‌گذار فرقهٔ ضالّهٔ (١٢۶۶ق) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری 👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/8789 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍️ در سر راه خود به زادگاه مسیح، شهر قسطنطنیه را تصرف و غارت کردند (١٢٠۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 جنگ‌های صلیبی به نام مسیح به کام یهود! 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/10060 🌍 مناسبت‌های عبری ✍️ چهاردهم عُومِر 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💎 اشارات مقام‌معظم‌رهبری به پروتکل‌های یهود ✡ ۱) پروتکل‌های یهود و مسأله زن 1⃣ دربارهٔ در جامعه، اساس مشکل، دو چیز است: 👈 یکی عبارت است از نگاه غلط و بد فهمیدن جایگاه زن و شأن زن در جامعه؛ که این نگاه و این بدفهمی از غرب شروع شده و خیلی هم قدیمی و ریشه‌دار نیست. 2⃣ آن کسانی که مدعی شدند که در این مسأله وجود داشته، می‌شود حدس زد که این، خلاف واقع نیست. 3⃣ نقطهٔ دوم، بد فهمیدن و بد عمل کردن در رفتارهای داخل خانواده است. این دو تا مشکل است که به نظر ما بحران مسألهٔ زن را – که امروز یک مشکل اساسی در دنیاست – به وجود آورده. 4⃣ شاید تعبیر ، تعبیر تعجب‌آوری باشد. امروز مسألهٔ بحران آب و هوا، بحران آب، بحران انرژی، بحران گرم شدن زمین، به‌عنوان مسائل اصلی بشریّت مطرح می‌شود؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها مسائل اصلی بشریّت نیست. 5⃣ مشکلات اصلی بشریّت برمی‌گردد به مسائلی که ارتباط پیدا می‌کند با انسان، با انسان، با انسان‌ها با یکدیگر؛ که یکی از آنها جایگاه و شأن زن در جامعه است؛ که این حقیقتاً یک بحران است. 6⃣ اشکال این‌جاست که یک نامعادله‌ای را به‌تدریج به وجود آورده‌اند؛ یک طرف ذی‌نفع، یک طرف مورد انتفاع؛ بشریت را این‌جوری تقسیم کرده‌اند. طرفِ ذی‌نفع مرد است، طرفِ مورد انتفاع عبارت است از زن. 7⃣ لذا در اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، شخصیت پیدا کند، حتماً باید از جذابیت‌های جنسى خودش چیزی را ارائه بدهد. حتّی در مجالس رسمی، نوع پوشش زن باید جوری باشد که برای طرف ذی‌نفع (یعنی مرد) چشم‌نواز باشد. 8⃣ به نظر من بزرگ‌ترین ، بزرگ‌ترین ، بزرگ‌ترین که در زمینهٔ مسألهٔ زن انجام گرفته، همین است…. 📚 بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه = ۱۳۹۰/۰۳/۰۱ 📖 متن کامل این یادداشت: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/13841 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter