eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
736 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ اگر کوروش بعل و مردوک را خدا می‌دانست، پس بت‌پرست بوده، اما اگر برای رضایت مردم و تحکیم قدرت، بت‌ها را محترم می‌شمرد، پس دروغ‌گو و ریاکار بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 کوروش هخامنشی بر سر دو راهی بت‌پرستی و ریاکاری 1⃣ هم و هم نمادهای موجود در کاخ سلطنتی کوروش (!) نشانگر این است که وی بت‌های شیطانی و (مردوخ) را پرستش می‌کرد. 2⃣ برخی این مسئله را چنین توجیه می‌کنند که واقعاً بت‌پرست نبود! بلکه برای همراهی و همزبانی با مردم به خدایان و بت‌ها احترام می‌گذاشت! و دین خود را به دیگران تحمیل نمی‌کرد! ✍ در پاسخ باید بگوییم: 1⃣ احترام به بت‌های شیطانی که در معابد آن‌ها هر نوع فسادی رخ می‌دهد، در حقیقت بی‌احترامی به است. یکتاپرستی یعنی بندگی خدای یگانه و به رسمیت نشناختن خدایان دروغین. حال چگونه ممکن است کسی یکتاپرست باشد و در عین حال به بت‌ها احترام بگذارد؟! مخصوصاً این‌که کوروش به ادعای قدرتِ مطلق امپراتوری بود! و در موضع ضعف قرار نداشت که مجبور به مماشات باشد. 2⃣ کوروش دین خود را به دیگران تحمیل نمی‌کرد (؟!)، پس چرا حاکمیت خود را به دیگران تحمیل می‌کرد؟! لشکرکشی‌های متعدد و وقوع جنگ‌های فراوان حاکی از این امر است. 3⃣ کوروش در پی حکومت کردن بود و برای او فرقی نداشت که مردم در جهل و بت‌پرستی و شیطان‌پرستی غوطه‌ور باشند. لذا نه تنها به مردم اجازه‌ی می‌داد، بلکه (معبد اسگیله) و… را نیز تعمیر و تزیین می‌کرد. 4⃣ وجود نماد بت بعل در کاخ سلطنتی کوروش، چه ارتباطی با احترام به مردم سرزمین‌های دیگر دارد؟! 5⃣ اگر بپذیریم که کوروش، برای بت‌های شیطانی بعل و مردوک و… مقام خدایی قائل بود و خود را بنده‌ی آنان می‌دانست (همان‌طور که در منشور آمده است)، دیگر حرفی نمی‌ماند، اما اگر برای راضی نگه‌داشتن مردم، و جلب توجه و تحکیم قدرت خود آن‌ بت‌ها را محترم می‌شمرد، و قلباً اعتقادی به آن بت‌ها نداشت، پس رفتارش مصداق دروغ‌گویی و ریاکاری بوده است. و همه‌ی این‌ها وقتی غیرقابل توجیه می‌شود که وی در موضع قدرت بود، لیکن هیچ تلاشی برای برقراری حق نکرد!! 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/Marduk ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ ایرانیان در گذر تاریخ، مقبره کوروش را مربوط به یک زن می‌دانستند و مُصرّانه بر این عقیده پافشاری کرده و حتی از ورود مردان به این بنا جلوگیری می‌کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 درباره‌ی مقبره کوروش (1) 1⃣ ایرانیان در گذر تاریخ، نسبت به قبری که امروزه مقبره نامیده می‌شود، عقیده‌ای دیگر داشتند. ایرانیان این بنا را مربوط به یک زن ملقب به مادر سلیمان می‌دانستند (نه کوروش هخامنشی)، و مُصرّانه بر این عقیده پافشاری کرده و حتی از ورود مردان به این بنا جلوگیری می‌کردند! 2⃣ از سویی‌ مشهور است که در سال ۱۸۰۹ نخستین شخصی بود که آن مقبره را به نسبت داد. اما در بررسی‌های خود، متوجه نکته عجیبی شد! او می‌گوید: ✍ «اظهار این مطلب نیز حیرت‌انگیز است که وقتى به عبارات مربوط کتاب او (موریه) مراجعه نمودم معلوم شد که وى این موضوع را مطرح کرده بود تا خود (آن را) نقض کند!» 3⃣ اما متأسفانه برخی از باستان‌پژوهان غربی (که به جهت اهداف استعماری، از دروغ گفتن اِبایی ندارند) این دیدگاه ضعیف و ناقص را منتشر کردند، و چنان پیرامون این دروغ مانور دادند که امروزه گویی وحی مُنزَل است و کسی حق نقد و مخالفت با این دروغ را ندارد! 4⃣ اما به راستی، بنایی که امروزه به عنوان معرفی می‌کنند، واقعاً مقبره‌ی او است؟! 5⃣ از بسیاری متون تاریخی غربی چنین برمی‌آید که کوروش قصد اشغال سرزمین و تصرف ملکه (ملکه ماساگت‌ها) را داشت. به همین علت به خاک آن سرزمین تجاوز کرد و کشته و به دستور ملکه، سر از بدنش جدا شد و به همین علت، بسیاری از تاریخ‌دانان بعید می‌دانند که جسد کوروش به پارس بازگشته باشد (چون میان سرزمین ماساگت‌ها و پارس، هزاران کیلومتر فاصله هست). 👉 https://t.me/jscenter/3333 6⃣ اما حتی اگر فرض را بر این بگیریم که جسد کوروش را به پارس بازگردانده باشند (یا او در پارس مُرده باشد)، باز هم ایراداتی مطرح می‌شود كه با وجود آن‌ها نمی‌توان این بنای موجود را مقبره كوروش دانست! این ایرادات را در پست بعد بخوانید. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/maghbareh ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ در منابع تاریخی آمده است که مقبره کوروش در حد فاصل شرق تا جنوب شرقی تخت جمشید قرار دارد در حالیکه مقبره مشهور امروزی، در شمال شرقی تخت جمشید قرار دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 درباره‌ی مقبره کوروش (2) 1⃣ ایراد اول: مى‌نویسد که ده طبقه داشته و قبر در ردیف بالا واقع بوده است. لیکن مقبره‌ای که امروزه به کوروش نسبت داده‌اند، ۶ پله، یک اتاقک و یک بام دارد! یعنی در مجموع ۸ طبقه است، نه ۱۰ طبقه، همچنین مقبره‌‌ای که امروزه به کوروش نسبت داده می‌شود، نه در ردیف بالای این بنا، بلکه در اتاقک (ردیف ۷) قرار دارد! 2⃣ ایراد دوم: در منابع تاریخی آمده است که و مقبره کوروش در مشرق قرار دارد. برخی از منابع تاریخی از جمله نیز گفته‌اند که پاسارگاد در در جنوب شرقی تخت جمشید قرار دارد. (پس پاسارگاد واقعی در حدفاصل شرقی و جنوب شرقی تخت جمشید بوده است). در حالی‌که مقبره مشهور امروزی، در شمال شرقی تخت جمشید قرار دارد! 3⃣ ایراد سوم: می‌نویسد که رودخانه به پاسارگاد می‌رسد. اقرار می‌کند که این رود، همان رودی است که اریان آن را نامیده و امروزه نامیده می‌شود و از جنوب سرچشمه می‌گیرد. همین امر نشان می‌دهد که پاسارگاد واقعی باید در حوالی داربگرد -یا بین دارابگرد (جنوب نیریز) و خلیج فارس- باشد، نه در مکانی که امروزه به دروغ پاسارگاد نامیده شده است. 4⃣ ایراد چهارم: دلیل دیگر واژه‌ی است که در کتیبه آمده است، همچنین واژه‌ای دیگر که در متون تاریخی آمده، واژه . بر اساس نقشه باستانی پرفسور اوپر، پیسیاشادا همان (دارابگرد) و پازاراخا همان (پسا / پاسا) است. هر دو منطقه در جنوب شرقی تخت جمشید قرار دارند و کیلومترها (حداقل ۲۰۰ کیلومتر) از پاسارگاد امروزی فاصله دارند. و در واقع، پیسیاشادا همان پاسارگاد است که طبق منابع تاریخی، شهر، کاخ سلطنتی و مقبره کوروش در آن قرار داشت (که نزدیک شهر فسا است). 5⃣ اعترافی دیگر: کرزن می‌افزاید که دانشمندان اخیر، نسبت به این قضیه (انتساب مقبره به کوروش) اعتراض کرده‌اند. از جمله (Dieulafoy) معتقد بود که این مقبره در بهترین حالت، مربوط به همسر کوروش است! 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/maghbareh ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
pasargad.pdf
2.8M
✡ آیا مقبره‌ای که امروز به کوروش نسبت می‌دهند، واقعی است؟ ✍ نوشتاری در 40 صفحه با اسناد متعدد و در قالب 13 چالش. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آیا كوروش همان فریدون یا كیخسرو است؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اوستا کوروش‌پرستان را رسوا می‌کند! (1) ✡ ابطال نظریات باستان‌گرایان در تطبیق اسطوره‌ها با کوروش 1⃣ در مطالعه تاریخ (و مخصوصاً شخصِ کوروش) ما با روایات متعددی مواجه هستیم. 2⃣ در منابع و یونانی، شاهِ شاهان است که به شرق و غرب لشکر کشید و سرزمین‌های بسیاری را به چنگ آورد. 3⃣ لیکن در منابع کلاسیک ایرانی، کوروش تنها یک فرمانده نظامی و حاکمی دست نشانده از سوی (شاه کیانیان) است. 4⃣ امروزه کسانی هستند که برای رفع این تعارض و کاستی، به یکسان بودنِ کوروش با شخصیت‌هایی چون و (از پهلوانان و شاهان نامی دوران بسیار دورِ تاریخِ ایران) اصرار دارند! 5⃣ قصد داریم ادعای فوق را با محوریت اوستا بررسی کنیم. 6⃣ لیکن به عنوان مقدمه باید دانست که کوروش از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ (یا ۵۳۰) پیش از میلاد حکومت می‌کرد. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/Avesta0 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ آیا كوروش همان فریدون یا كیخسرو است؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اوستا کوروش‌پرستان را رسوا می‌کند! (2) ✡ ابطال نظریات باستان‌گرایان در تطبیق اسطوره‌ها با کوروش 1⃣ پرده‌ی اول 🔸 افرادی که را به و یا تطبیق می‌دهند، دقت نکرده‌اند که اگر به راستی به سخن خود اطمینان دارند، چرا یکی از دو گزینه (فریدون – کیخسرو) را انتخاب نمی‌کنند؟! 🔸 همین تردید (که خود نیز نمی‌دانند کوروش همان کیخسرو است یا فریدون) نشان‌گر عدم آگاهی و عدم اطمینان به این ادعا است. 🔸 یعنی خود نیز به این سخن ایمان ندارند، و صرفاً به جهت خالی نماندن عریضه، به چنین ادعاهای عجیب و نامعقولی چنگ می‌زنند. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/Avesta0 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
💠💠 اوستا کوروش‌پرستان را رسوا می‌کند! (3) ✡ ابطال نظریات باستان‌گرایان در تطبیق اسطوره‌ها با کوروش 2⃣ پرده‌ی دوم 🔸 مربوط به عصری پیش از (یا نهایتاً هم‌عصر با هخامنشیان) است. 🔸 موبد در مقاله «یشت‌ها با ارزش‌ترین و مهم‌ترین ادبیات مزدیسنا» می‌نویسد: یشت‌های بزرگ و اصلی خیلی کهن بوده و با توجه به قواعد دستوری و کلامی و اصطلاحاتی که در آنها به کار رفته متعلق به دوره‌هایی می‌باشند که زبان ، زبان رایج زمان بوده است… 🔸 استاد بر این باور است که ممکن نیست عهد انشاء یشت‌ها پس از هخامنشیان که در اواخر قرن ششم پیش از میلاد حکومت می‌کرده‌اند بوده باشد. 🔸 موبد نیز به نقل از منابع مدنظر خود گفته است: نگارش یشت‌ها به پیش از دوره پادشاهی هخامنشیان در ایران باز می‌گردد. 🔸 خانم (ایران‌شناس بریتانیایی و استاد مطالعات شرق دانشگاه لندن) نیز در جدیدترین پژوهش‌ها به این نتیجه رسید که اوستای متأخر مربوط به ۸۰۰ سال پیش از میلاد و قبل‌تر از آن است. (یعنی یشت‌ها در جدیدترین سروده‌هایش مربوط به حداقل ۳۰۰ سال قبل از هخامنشیان است.) 🔸 این درحالی است که در یشت‌های اوستا بارها و بارها از نام آورده است. از جمله در اَوستا، آبان یشت، بند ۴۹، درواسپ یشت، بند ۱۸ (داستانِ انتقام گرفتنِ کیخسرو از افراسیاب)، فروردین یشت، بند ۹۷-۱۴۲ و همچنین در زامیاد یشت، بند ۹۳ و غیره. 🔸 همچنین نام در درواسپ یشت: بند ۱۳؛ فروردین یشت: بند ۹۷-۱۴۲؛ بهرام یشت: بند ۴۰؛‌ رام یشت: ۲۳؛ زامیاد یشت: بند ۳۶و ۹۲؛ آبان یشت: بند ۳۳ و… آمده است. 🔸 روشن است که یشت‌ها پیش از هخامنشیان یا در عصر هخامنشیان سروده شده است، و همین کتاب معتقد است که فریدون و کیخسرو صدها و بلکه هزاران سال پیشتر (در گذشته‌های دور) زندگی می‌کردند. و لذا نمی‌تواند فریدون و یا کیخسرو باشد! 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع و ارجاعات: 👉 http://yon.ir/Avesta0 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :