✡ بوشهر، شیراز و تاریخ آغازین تکاپوهای استعماری در ایران
✍ عبدالله شهبازی
1⃣ با افول بندر عباس، از اوائل دهه ۱۷۶۰ بندر بوشهر به مهمترین بندر تجاری ایران بدل شد. آلکساندر داگلاس، سرپرست دفتر کمپانی هند شرقی بریتانیا در بندر عباس، در ۱۹ آوریل ۱۷۶۲ به لندن گزارش داد: «در وضع فعلی، بوشهر تنها بندر خلیج فارس است که در آن تجارت قابل توجهی جریان دارد.» او شش سال بعد مرکز فعالیت کمپانی را به بوشهر منتقل کرد.
2⃣ از نیمه دوم سده هیجدهم، به دلیل موقعیت تجاری بوشهر، #یهودیان ، ارامنه و پارسیان (زرتشتیان) این بندر را به یکی از مراکز اصلی فعالیت خود بدل کردند تا بدانجا که در اوائل سده نوزدهم بوشهر دارای دو محله یهودینشین بود. در دهه ۱۸۶۰ در بوشهر حدود ۳۵۰ #یهودی زندگی میکردند و در مناطق اطراف، چون بحرین، نیز حضور داشتند. در سال ۱۹۰۰ تعداد آنها به ۶۰۰ نفر رسید.
3⃣ در سال ۱۸۲۹ م./ ۱۲۴۵ ق. #خاندان_ساسون سران یهودیان بغداد، از بغداد به بوشهر مهاجرت کردند. خاندان ساسون قریب به پنج سال در بوشهر به واردات کالا از بمبئی به ایران اشتغال داشت و در سال ۱۸۳۳ بطور کامل در بمبئی مستقر شد. بمبئی دومین شهر بزرگ امپراتوری بریتانیا، پس از لندن، بود.
4⃣ از نیمه اول سده نوزدهم، ساسونها، و سایر سران یهودیان بغدادی مانند خاندانهای عزرا و کدوری و گبای، در اتحاد با الیگارشی پارسی و برخی شرکای مسلمان، چون خاندان آقاخان محلاتی (سران اسماعیلیه)، و هندو، چون خاندانهای تاگور و سِن، مقتدرترین کانون مالی- تجاری و سیاسی بمبئی و بنگال بشمار میرفتند که از طریق حکومت هند بریتانیا بر مقدرات ایران تأثیر بزرگ نهادند. اینان بنیانگذاران فرقههای رازآمیز، چون #فراماسونری و #تئوسوفی و فرقههای دینی چون برهما ساماج و احمدیه (قادیانی)، در شبه قاره هندوستان بودند همانگونه که شرکای ایرانیشان فرقههای همسان را در ایران بنیان نهادند.
5⃣ پیوند #ساسونها و الیگارشی پارسی هند در زمان شکوفایی تجارت ایران و هند و اوج فعالیت کمپانی هند شرقی بریتانیا و سایر کمپانیهای غربی در بمبئی رخ داد. تجارت جهانی تریاک در آغاز راه و در اوج سودآوری بود. در سال ۱۸۳۲، با سرمایه خاندانهای زرسالار بریتانیا، کمپانی جردن ماتسون در بندر کانتون تشکیل شد و به «غول» تجارت جهانی #تریاک بدل گردید. نه تنها زرسالاران لندن و دلالان و شرکای بومی آنان در هند و بنادر چین، که بر پایه این تجارت طبقه جدیدی را در هند و خاوردور بنیان نهادند و این طبقه زمام اقتصاد و سیاست آسیای جنوب شرقی را به دست گرفت، بلکه تجار بزرگ بندر بوستن آمریکا نیز به تجارت تریاک با چین روی آوردند. ثروت ناشی از تجارت جهانی تریاک در بنیاد پیدایش طبقهای قدرتمند در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت که به #الیگارشی_بوستن موسوم است.
6⃣ این تحول، در ایران به اقتدار شبکهای انجامید که از سال ۱۲۸۸ ق./ ۱۸۷۱ م. کشت گسترده تریاک را بنیان نهاد و به تجار و صادرکنندگان عمده آن بدل شد. هر چند #دیوید_ساسون در سال ۱۸۳۳ مرکز شبکه تجاری گستردهاش را از بوشهر به بمبئی منتقل کرد ولی خویشان و کارگزاران او همچنان نبض تجارت بوشهر- بمبئی را به دست داشتند.
7⃣ شیراز، بعنوان مرکز ایالت فارس و نزدیکترین شهر بزرگ به بوشهر، در این تجارت از جایگاه اصلی برخوردار بود. حاج میرزا علیاکبر خان قوامالملک یهودیتبار کلانتر شیراز و بیگلربیگی فارس بود و یهودیان مهاجر، که بسیاری از آنان «مسلمان» و «بومی» شده بودند، در کسوت «تاجران شیرازی» رشته این تجارت را استوار میکردند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ترجمه اشتباه یک لغت و تاثیر آن بر مجسمه حضرت موسی اثر میکل آنژ
1⃣ بیگمان از گذشتههای دور تا به امروز کشیدن نقاشی و ساخت تمثال از شخصیتهای #کتاب_مقدس امری مرسوم بوده است. تمثال داوود نبی، حضرت عیسی، مریم مقدس و... در این میان حضرت موسی نیز از این رسم بی بهره نمانده است.
2⃣ یکی از مجسمههای معروف حضرت موسی ساختهی "میکلآنژ" در سالهای ۱۵۱۳ تا ۱۵۱۵ میلادی میباشد. جنس این مجسمه از مرمر است و در کلیسای «سن پیترو» در شهر تاریخی رم قرار دارد.
3⃣ نکته مهم و قابل ذکر در مورد این مجسمه و برخی دیگر از تمثالهای مربوط به حضرت موسی وجود دو شاخ بر روی سر ایشان است!
4⃣ علت این امر بنا به گفته محققین، ترجمه اشتباه کتاب مقدس از #عبری به زبان لاتین در ترجمه #ولگات است. در این کتاب، مترجم وقتی به آیه 29، باب 34 از کتاب خروج رسید که گفته بود:
📚 «وقتی موسی با دو لوح سنگی از کوه سینا فرود آمد، شعاعهای نور از چهرۀ موسی قابل مشاهده بود...»
از کلمه عبری که دارای دو معنا بود، «شعاع» و «شاخ»، به اشتباه معنای شاخ را برداشت کرد! چرا که مترجم مسیحی ولگات (جروم) گمان میکرد جز مسیح کسی هالهی نور در اطراف سرش نداشته است؛ لذا آن آیه را به لاتین اشتباه ترجمه کرد و همین ترجمه نادرست بر هنر دوره رنسانس موثر افتاد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «فرقه» و «سرویس اطلاعاتی»
✍ عبدالله شهبازی
1⃣ میان #فرقه و #سرویس_اطلاعاتی نوعی دادوستد در کار است.
2⃣ زمانی که «فرقه» به مصلحت بداند نیروها و امکانات خود را در اختیار «سرویس اطلاعاتی» قرار میدهد، ولی این بدان معنا نیست که از سرویس اطلاعاتی تبعیت میکند.
3⃣ «فرقه» منافع و اهداف خود را دارد و رابطه آن با «سرویس اطلاعاتی» از جنس تعامل و دادوستد متقابلاً سودمند، نه تبعیت، است.
4⃣ در تاریخ غرب نیز چنین بوده است. شبکه اطلاعاتی #یوسف_ناسی [یهودی] و #آلوارو_مندس [یهودی] و دکتر #هکتور_نانز پزشک مخصوص ملکه الیزابت اول [یهودی]، در سده شانزدهم، شبکه اطلاعاتی که سِر #سولومون_مدینا [یهودی] در اواخر سده هفدهم و اوائل سده هیجدهم در بریتانیا پدید آورد، شبکه اطلاعاتی #روچیلدها [یهودی] در غرب و شبکه #ساسونها [یهودی] در ایران و عراق و هند و چین و سایر کشورهای شرقی در سدههای نوزدهم و بیستم، منافع گردانندگان این شبکهها را تأمین میکردند ولی در تعامل با سرویس اطلاعاتی بریتانیا به طرف معامله خود نیز سود میرسانیدند.
5⃣ مواردی نیز میشناسیم که این تعامل به سود فرقه نبوده و فرقه راه خود را، برغم سرویس اطلاعاتی و گاه در تعارض با آن، رفته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بررسی و نقد نظریه اقتباس قرآن از عهدین
📜 چكیده
1️⃣ #اقتباس_قرآن_از_عهدین، مهمترین نظریه دربارهی مصادر قرآن و دارای شهرت و پذیرش زیادی در میان خاورشناسان است و مهمترین مستند آن، آموزههای مشترک دو کتاب است.
2️⃣ براین اساس، (كه وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر اسلام را نفی میكند)، آن حضرت بسیاری از آموزههای #عهدین را از طریق برخی افراد و گروههای #یهودی و مسیحی فراگرفته است.
3️⃣ هدف این پژوهش، نقدِ نسبتاً جامع نظریهی اقتباس و دفاع از وحیانی بودن قرآن است.
4️⃣ نگارنده تلاش دارد با بررسی تطبیقی و تأكید بر برخی تفاوتهای مهم محتوایی و زبانی میان آموزههای مشترک قرآن و عهدین، اقتباسی بودنِ قرآن را رد كند.
5️⃣ وجود گزارشهای متضاد، متناقض و متباین جزئی، در روایتهای تاریخی مشترک، وجود گزارشهای متغایر و نیز تفاوت جوهری در سبک و ساختار بیانی آن دو، فقدان تناقضهای درونی عهدین در قرآن، از جملهی این تفاوتهای مهم است.
6️⃣ وجود منبع مشترك وحیانی برای دو كتاب / سكوت یا مسلمان شدن گروهی از علمای یهود و نصارا / انتقاد شدید قرآن از یهودیان و مسیحیان / ناسازگاری اقتباس كردن با شخصیت پیامبراكرم (ص) / تحدی و مبارزهطلبی قرآن و تأكید بر وحیانی بودن خویش / وجود شأن نزولهای متعدد برای آیات قرآن / دلایل دیگر نقد #نظریه_اقتباس قرآن میباشد.
✍️ نویسنده: علی اسدی / استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
👇👇 دانلود مقاله 👇👇
بررسی_و_نقد_نظریه_اقتباس_قرآن_از.pdf
1.14M
✡ #دانلود_مقاله | بررسی و نقد نظریه اقتباس قرآن از عهدین
✍ نویسنده: علی اسدی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 اختصاصی اندیشکده مطالعات یهود
✡️ سه سند از بهائیت، اسرائیل و ساواک
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✡ نمونهای از #نفوذ یهود در کتب درسی دانشگاهی
1️⃣ کتاب «مدیریت بهداشت و درمان» تالیف «دکتر سعید آصفزاده»، کتاب رفرنس برای آزمون «کارشناسی ارشد» رشتهی «مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی» است.
2️⃣ در این کتاب آموزشیِ مدیران آیندهی جمهوری اسلامی ایران! بنیاد صهیونیستی و شیطانی #راکفلر اینگونه معرفی شده است:
3️⃣ «این بنیاد یک سازمان #بشردوستانه است که در سال 1013 بر پا گردید و هدف آن ارتقای بهزیستی انسانها در سراسر جهان است. کارهای این بنیاد در سالهای اولیه بر خدمات بهداشت عمومی و آموزش بهداشت تأکید داشت ولی بعدها به پیشرفت علوم انسانی، اجتماعی و کشاورزی هم توجه نمود.»
4️⃣ به نظر شما به کسانی که بعد از آموزش چنین مطالبی به پستهای مدیریتی نظام دست پیدا میکنند، میتوان امیدی داشت که کشاورزی و بهداشت کشور را در مقابل #تراریخته ها و #بیوتروریسم یهودی محافظت كنند؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter