eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
673 ویدیو
199 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ مقدمه‌ای بر مباحث یهودیان مخفی 🎯 «بارها گفته‌ام اگر به یک ده بروید برای ییلاق، چند آشنا و رفیق پیدا می‌کنید. انگلیسی‌ها صدسال در ایران همه‌کاره بودند. آیا همه‌ی دنباله‌ها کهنه شده؟! کی باور می‌کند؟! آمریکایی‌ها از اواخر دهه‌ی بیست پاگذاشته‌اند و از ۲۸ مرداد به بعد حاکم مطلق شدند تا سال ۵۷. آیا دنباله‌های‌شان تمام شده؟!» 👈 بخشی از سخنرانی منتشر نشده رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۷۷/۹/۲۹ در جمع مدیران اطلاعاتی کشور 1⃣ این سخنان رهبر معظم انقلاب را به‌عنوان حُسن مطلعی بر سلسله مباحث بسیار مهم قرار می‌دهیم كه از امروز در كانال منتشر خواهد شد. 2⃣ قبلاً خلاصه سخنرانی مرحوم آیت‌الله محمدرضا فاکر درباره‌ی یهودیان در همین كانال منتشر شد كه حتماً آن را در لینک‌های زیر مطالعه كنید: 👉 https://eitaa.com/jscenter/812 👉 https://eitaa.com/jscenter/814 👉 https://eitaa.com/jscenter/816 3⃣ مبحث 5 قسمتی نیز كه اخیراً منتشر شد بی‌ارتباط به موضوع ما نيست. دوستانی كه مطالعه نكرده‌اند، لينک زیر و 4 پست بعد از آن را مطالعه كنند: 👉 https://eitaa.com/jscenter/2622 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ حاجی غلامحسین حکیم و پسرانش ؛ مشهد ؛ 1900 میلادی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی مشهد 1⃣ در اولین کنفرانس مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی که در لس‌آنجلس برگزار شد، فیلم مستندی با عنوان نمایش داده شد. مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی این فیلم را با همکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی و تل‌آویو تهیه کرده بود. در ادامه، قسمت‌هایی از گفتار متن فیلم را به نقل از جلد اول کتاب یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر می‌خوانید: 🔹آقای حکیم یک (ساکن فلسطین اشغالی) است و می‌گوید: به ما گفته می‌شد در مقابل غیریهودی‌ها نباید اصلاً از زندگی داخلی خود صحبت کنیم. این رازداری مطلق از روزی که بچه‌ها عقل‌رس می‌شوند طبیعت دومشان گردید. 🔹همه یهودیان دو نام داشتند: مثلا اسم مسلمانی پدربزرگ من شیخ ابوالقاسم بود و اسم عبری اش بنیامین. اسم مسلمانی پدر من ابراهیم و اسم عبری اش آبراهام بود. مرا در خارج خانه موسی صدا می‌کردند و اسم داخل خانه من موشه بود. در دوران زندگی پدرم بسیاری از یهودیان، اسامی غلیظ مسلمانی داشتند. 🔹آنوسی‌های (یهودیان مخفی) مشهد روزهای مغازه‌های خود را باز می‌کردند اما به داد و ستد نمی‌پرداختند. 🔹خانواده حکیمی و بقیه خانواده های مشابه که رهبران جامعه یهودی بودند، با مسلمانان روابط نزدیک و صمیمانه‌ای داشتند. برخی از آنها حتی به سفر هم رفتند و شدند و را طواف کردند. هر کس به مکه می رفت لقب حاجی می‌گرفت. 2⃣ در خاطرات سفیر رژیم صهیونیستی در ایران دوره نیز اشاراتی به برخی مشهد موجود است. عزری در جایی از کتابش می‌گوید: 🔹در بین یهودیان استان خراسان به ویژه مشهد، شادروان بیش از دیگران در راه پیشبرد خواسته‌های میان یهودیان ایران می‌کوشید. از دیگر یاران وفادار زبولونی باید از پدر و فرزندی از خانواده «ح.ط» نام ببرم که پسر به نمایندگی انجمن شهر تهران رسید. این خانواده از یهودیانی بودند که در مشهد از کیش و آئین خویش در ظاهر دست شسته ولی هرگز از وابستگی هایشان به ریشه‌های دیرین فرهنگی خویش سوا نشده بودند. 📖 متن کامل در لینک زیر: 👉 yon.ir/xL8j ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ طبق باور شیطان‌پرستان، سرانجام «لوسیفر» با ماشی‌یح (مسیح) به تعامل و مصالحه خواهند رسید و مسیح زمین و زمینیان را در سهم لوسیفر قرار خواهد داد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 دماوند و فرقه‌های رازآمیز (1) ✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک 1⃣ در اسطوره‌های کهن ایرانی، به‌عنوان نماد پلیدی، در ، بر فراز تهران، تا در بند است. ایرانیان ضحاک را نکشتند زیرا بر آن بودند که از رجاسات بدن او فساد جهان را خواهد آکند. 2⃣ در اساطیر ایرانی، ضحاک (اژدها) نماد است؛ همان‌که امروزه در غرب (Lucifer) خوانده می‌شود و پرستندگانی کثیر یافته: «شیطان پرستان». 3⃣ در دوران معاصر، مروج بزرگ این نحله بود که طبق روایت مشهور پدر نامشروع باربارا بوش (مادر بزرگ جرج بوش) است. در سال 1966 را در آمریکا بنا نهاد و در 1969 «کتاب مقدس شیطان پرستان» را منتشر نمود. 4⃣ از منظر شیطان‌پرستان، فرشته‌ی مغضوب خداوند است که پیروانش او را «نور» و دشمنانش او را «تاریکی» می‌دانند. واژه لاتین «لوسیفر»، به معنی «ستاره صبحگاهی»، نام دیگری است برای ستاره زهره (ونوس). 5⃣ در پاگانیسم رومی، لوسیفر نام داشت و خدای خدایان بود. «ژوپیتر» در یونان باستان نامیده می‌شد. «زئوس» نیز به معنی «نورانی» و «درخشان» است. 6⃣ طبق باور شیطان‌پرستان، سرانجام «لوسیفر» با מָשִׁיחַ (مسیح) به تعامل و مصالحه خواهند رسید و زمین و زمینیان را در سهم «لوسیفر» قرار خواهد داد. 7⃣ بنابراین، برخلاف آرمان کسانی که به عبث ظهور مسیح (= مهدی در اسلام) را انتظار می‌کشند، در آخرالزمان این «لوسیفر» است که در زمین ظهور می‌کند نه «مسیح»!! آینده‌ی زمین از آنِ لوسیفر خواهد بود! 8⃣ این اعتقادات عمیق و جدّی است و باید جدّی‌شان گرفت. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/giliyard ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ‌های اصلی:
✡ تصویر به بند کشیدن ضحاک در کوه دماوند به دست فریدون در شاهنامه ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ از دید نحله‌های رازآمیز ماسونی، دماوند مخفیگاه استادان نور و محل خروج موعود و منجی ایشان است. لذا دماوند در باورهای ماسونی – یهودی جایگاهی مقدس و برجسته دارد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 دماوند و فرقه‌های رازآمیز (2) ✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک 1⃣ برخلاف باور اساطیری ایرانیان، که را محبس و در نهایت محل خروج («دجال» اسلامی یا «لوسیفر» غربی = نیروی شرّ و تاریکی) در آخرالزمان می‌دانند، از دیدگاه تئوسوفیست‌ها و نحله‌های رازآمیز دماوند مأمن و مخفیگاه و محل خروج «موعود» و «منجی» ایشان است. از این‌رو، دماوند در باورهای ماسونی – یهودی جایگاهی مقدس و برجسته دارد. 2⃣ بهرام‌شاه نائوروجی شروف (بهرام‌شاه نوروزجی صراف)، تئوسوفیست نامدار پارسی (زرتشتی) هند، مدعی است که از هجده سالگی (1876) سیر و سیاحت خود را آغاز کرد و در مرز هند و افغانستان تصادفاً با گروهی از «زرتشتیان مخفی» آشنا شد که با نام فرقه صوفی «صاحبدلان» فعالیت می‌کردند. 3⃣ رهبر فرقه از بهرام‌شاه دعوت کرد که با آنان به مخفیگاه‌شان، غاری در ، رود. بهرام‌شاه با ایشان به ایران و به دماوند رفت، سه سال با آنان در غارشان زندگی کرد، «علم خُشنوم» را از ایشان فرا گرفت، را آموخت، صاحب شد و حتی قدرت حافظه‌اش به طرزی شگفت افزایش یافت. او به بمبئی باز گشت و در اوایل سده بیستم «دعوت» خود را علنی کرد. 4⃣ طبق آموزه‌های ، به‌رغم این‌که بهرام‌شاه از «استادان» خود، فرقه «صاحبدلان» دماوند، جدا شد ولی این هماره به شکلی مرموز بر او ظاهر می‌شدند و راهنمایی‌اش می‌کردند. 5⃣ مرکب از 72 تن پیروان «دین بهی» است که پس از حمله اعراب و سقوط دولت ساسانی در غاری در دماوند پنهان شدند. آنان تا به امروز زنده‌اند. این غاری ویژه است که در گذشته‌ی دور با همین هدف ساخته شد و بیگانگان را به آن راهی نیست. 6⃣ طبق این باورها، بهرام‌شاه ورجاوند، که هر از چند در قالب انسان به زمین بازمی‌گردد، در یکی از «بازگشت»هایش در وجود یک نظامی بلندپایه ایرانی زاده می‌شود و رئیس فرقه مخفی دماوند را از مرگ می‌رهاند! 7⃣ این‌گونه باورهای رازگونه و به ظاهر مهمل، ولی معنادار، را مأموران اطلاعاتی بریتانیا نیز رواج می‌دادند. 8⃣ کلنل سِر رابرت یانگهزبند، که در سال 1877 ژنرال شد، در خاطراتش مدعی است: روزی در کوه دماوند شکار می‌کرد، به‌ناگاه دری مخفی یافت، به درون غاری رفت، از سوی «صاحبدلان» مورد پذیرایی قرار گرفت، عصر به خانه باز گشت، فردا و روزهای بعد به جستجو پرداخت ولی هیچ نشانی از آن غار نیافت. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/giliyard ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ‌های اصلی:
✡ طبق مندرجات «تاریخ یهود ایران» نوشته حبیب لوی، دماوند از مراکز مهم یهودیان ایران بود و گورستان کهن آنان به‌نام گیلعاد پابرجاست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 دماوند و فرقه‌های رازآمیز (3) ✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک 1⃣ درباره علل «تقدّس» در میان فرقه‌های رازآمیز شیطانی، اعم از و سایر نحله‌ها، دو علت می‌توان برشمرد: 2⃣ نخست، و مهم‌ترین، قدمت و عمق سکونت در دماوند است. در سده هفدهم میلادی دماوند سکنه قابل توجه داشت و علاوه بر یهودیان علنی، فرقه و اعضای شبکه «دونمه» (پیروان شابتای زوی) در دماوند پیروان و مبلغینی برجسته چون «شموئیل بن هارون دماوندی» داشتند. 3⃣ به‌نوشته جودائیکا: «گورستان و خرابه‌های گواه بر قدمت استقرار یهودیان در این شهر است. در سده هفدهم بابایی بن لطف، مورخ یهودی – ایرانی، از یهودیان دماوند به عنوان یکی از هجده جامعه یهودی یاد کرده که در جستجوی نسخه‌های کابالایی بودند و قربانی موج گروش اجباری به اسلام شدند. تبلیغات فرقه شابتای [دونمه] در ایران با نام شموئیل بن هارون دماوندی در پیوند است.» 4⃣ طبق مندرجات «تاریخ یهود ایران» نوشته ، دماوند از مراکز مهم یهودیان ایران بود و گورستان کهن آنان به‌نام (گلعاد / گیلیاد / گیلیارد) پابرجاست. لوی مدعی است که یهودیان دماوند بقایای اُسرای بنی‌اسرائیل هستند که در زمان حمله‌ی آشور به گیلعاد (جلعاد) دماوند کوچانده شدند. 5⃣ این ادعا، بر بنیاد منابع معتبر تاریخی، مورد تأیید من نیست. مع‌هذا، بر اساس منابع دوران صفوی، می‌دانیم که دماوند یهودیانی کثیر داشت و بخش مهمی از ایشان در زمان شاه عباس دوم به اسلام گرویدند. منابع یهودی این گروش را «اجباری» می‌دانند و جدیدالاسلام‌های دماوند را از می‌خوانند. 6⃣ حاج نحمیا مروتی، حاج اسماعیل اخوان (یزقل شمعون)، اسحاق یونسی (اسحاق یوحنا)، عزیزالله مروتی و بنیامین یهودا بنیانگذاران مدرسه در دماوند بودند. 7⃣ پس از صدور اعلامیه بالفور (2 نوامبر 1917) اولین سازمان صهیونیستی ایران با نام «انجمن تقویت زبان عبری» تأسیس شد که اندکی بعد نام گرفت. یهودیان دماوند در این سازمان نقش برجسته داشتند و «عزیزالله یوحنا دماوندی» (راب نعیم) منشی آن بود. 8⃣ بر بنیاد در سده‌های نوزدهم و بیستم میلادی و در این خطّه گسترش فراوان یافت. «میرزا نبی دماوندی» از بابیانی بود که در جریان ترور نافرجام ناصرالدین‌شاه اعدام شد. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/giliyard ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ‌های اصلی:
✡ بابایی بن لطف، مورخ یهودی – ایرانی، از «یهودیان دماوند» به‌عنوان یکی از هجده جامعه‌ی یهودی یاد کرده که در جستجوی نسخه‌های کابالایی بودند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دماوند را تنها کوه مخروط مثلث نمای بزرگ در میان کوه‌های جهان می‌دانند که از این منظر می‌تواند بزرگترین نماد طبیعی اُبلیسک شمرده شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 دماوند و فرقه‌های رازآمیز (4) ✡ یهودیان دماوند، فراماسونری و نماد ابلیسک 1⃣ دومین عامل که توجه خاص فرقه‌های رازآمیز و شیطانی به را توضیح می‌دهد، شکل این قله‌ی عظیم است. 2⃣ را تنها کوه مخروط مثلث نمای بزرگ در میان کوه‌های جهان می‌دانند که از این منظر می‌تواند بزرگ‌ترین نماد طبیعی اُبلیسک شمرده شود. 3⃣ Obelisk، که در و نحله‌های رازآمیز و شیطانی سخت مورد تکریم است، نماد مقدس در مصر باستان است و مظهر آلت تناسلی مذکر به معنای حلول یا دخول شیطان در کالبد انسان یا تسلیم روح خود به شیطان و اخذ نیرو از او؛ آن‌گونه که در نمایشنامه «دکتر فائوستوس» کریستوفر مارلو یا «فائوست» گوته به تصویر کشیده شده و در سال‌های اخیر به وفور در فیلم‌های سینمایی، به شکل حلول مستقیم شیطان در جسم انسان یا باروری انسان از شیطان یا موجودات فضایی، ترویج می‌شود. 4⃣ این همان نماد کهن در صحرای است که هر ساله توسط میلیون‌ها زائر خانه خدا در مناسک در سه نوبت سنگ باران می‌شد اما حکومت سعودی این سه نماد باستانی را، که نه تنها از نظر مناسک اسلامی بلکه از نظر تاریخ ادیان و اسطوره‌شناسی نیز واجد اهمیت منحصر‌به‌فرد است، برداشت و به جایش دیواری ساده گذارد. با این تغییر، که قطعاً تصادفی نبود، از غنی‌ترین نماد برائت انسان از شیطان تهی شد. 5⃣ در فضایی نماد ابلیسک از مناسک حج حذف می‌شود که سِر (لرد فاستر تمس بنک)، معمار بزرگ انگلیسی و بلندپایه که بازسازی مکه به دست اوست، در سراسر جهان نمادهای ابلیسک یا به تعبیر دیگر «هرم‌های » به پا می‌کند! ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/giliyard ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ‌های اصلی:
✡ راست: نماد ماسونی ابلیسک در واشنگتن (یادمان جرج واشنگتن و بلندترین ابلیسک ساخته‌ی بشر توسط معماران ماسون) ✡ چپ: یکی از نمادهای ابلیسک مصر باستان (شمال قاهره) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نماد کهن ابلیسک در مناسک رمی جمرات (سنگ‌باران شیطان) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دیوار بی‌معنایی که آل یهود، فرزندان شیطان، جایگزین نماد کهن ابلیسک كرده‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطره‌ی حاخام یدیدیا شوفط (رهبر روحانی یهودیان ایرانی‌تبار جهان) از فرقه‌سازی یهودیان مخفی و نفوذ در سلسله‌ی دراویش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقه‌سازی / مقدمه 1⃣ حاخام اعظم سابق ایران و رهبر روحانی یهودیان ایرانی‌تبار جهان بود. 2⃣ او در ۲۳ آبان ۱۲۸۷ در کاشان به دنیا آمد. اجداد وی تا ۱۲ پشت حاخام و مرجع دینی بودند. 3⃣ خانواده‌ی او کمی بعد از جنگ جهانی دوم از کاشان به تهران آمدند. 4⃣ بعد از انقلاب اسلامی و اعدام ، یدیدیا شوفط به کالیفرنیای جنوبی رفت. 5⃣ یکی از فرزندان وی بنام راو داوید شوفط رهبر کلیمیان ایرانی لوس‌آنجلس است. 6⃣ وی در ۱۶ تیر ۱۳۸۴ / ۲۴جون ۲۰۰۵ در سن ۹۷ سالگی در لوس‌آنجلس درگذشت. 7⃣ آنچه در ادامه می‌خوانید از كتاب خاطرات این رهبر مذهبی جامعه یهودیان ایران نقل می‌شود. 📚 نام کتاب: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط ✍ تألیف: مهندس منوچهر کوهن 🔸 ناشر: بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط 🔸 سال انتشار: بهار 2001 لس‌آنجلس 🔸 تعداد صفحات: 415 صفحه ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطره‌ی حاخام یدیدیا شوفط (رهبر روحانی یهودیان ایرانی‌تبار جهان) از فرقه‌سازی یهودیان مخفی و نفوذ در سلسله‌ی دراویش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقه‌سازی (1) ❓«منوچهر کوهن: جناب حاخام. شنیده‌ام که زمانی یکی از یهودیان به سِمَت قطب یکی از سلسله‌های دراویش انتخاب شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟ شما اطلاعی در این مورد دارید؟ حاخام یدیدیا شوفط: 1⃣ یکی از ، قائم‌مقام یکی از قطب‌های شده بود. افراد این فرقه عموماً مسلمان بودند، روزی به اتفاق میرزا داوود جاوید به دیدارش رفتیم. 2⃣ خانه‌ی «قطب الاقطاب» یکی از سلسله‌های دراویش را به او داده بودند. من نمی‌دانم واقعاً چه‌طور یک نفر یهودی در میان دراویش قطب، خود را به این مقام رسانده بود! 3⃣ خانه و زندگی و کتاب و کتابخانه و همه‌چیز آن را هم تحویل این مرد داده بودند و او را هم قطب می‌خواندند! او اسم مسلمانی روی خودش نگذاشته بود. خلاصه بگویم به اسم مسلمان یا یهودی نبود. در واقع بود. 4⃣ او یک پسر داشت از یک زن ایسرائل کاشی که پسرش می‌گفت پدر او بود و خود آن پسر که صد در صد یهودی است دکتر شد و با اینجانب به زبان محلی ایسرائل‌های کاشان صحبت می‌کرد. 5⃣ قطب صدا و آواز بسیار خوشی داشت. در محافل و مجامع و مهمانی‌های ایسرائل‌های کاشان مثنوی می‌خواند. پس از این‌که به تهران رفت، می‌گفتند این شخص معجزه می‌کند. شایع بود که یک بچه یهودی مفقود شده بود و آقای قطب گفته بود که پیدایش می‌کند. یک عده از یهودی‌های تهران مریدش شده بودند و اعتقاد داشتند که او می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقه‌سازی (2) 1⃣ روزی من با مرحوم میرزا داوود جاوید رفتیم به دیدن او. خانه‌ی میرزا داوود در تهران نزدیک خانه‌ی آقای بود. روز جمعه بود. در زدیم. همان زن کاشی که خودم کتوبایش (صیغه‌نامه) را نوشته بودم و مرحوم پدرم براخایش (دعا) را گفته بودند، آمد دم در و به زبان کاشی گفت: «قطب خوابیده، چه کارش دارید؟ شما آمده‌اید اینجا چه کنید؟» 🔸گفتیم: «آمده‌ایم شوهرت را ببینیم». 🔸گفت: «شما خوب نیست او را ببینید (گناه) می‌کنید اگر او را ببینید». 🔸گفتیم: «ما می‌خواهیم با او ملاقات کنیم». 🔸گفت: «خواب است». 🔸گفتیم: «حالا ساعت 9 صبح است، هنوز خواب است؟». 🔸گفت: «دیشب مراسم دود و دم داشتند. تا نزدیک صبح مشغول بودند». شاید منظورش این بود که مراسم سماع داشتند. این‌ها آن‌قدر اناالحق می‌گویند و می‌چرخند، تا می‌افتند. بعد از رقص خسته می‌شوند و به خواب عمیق می‌روند. 🔸زن گفت: «آیا می خواهید بیدارشان کنم؟» 🔸گفتیم: «بله». رفت و قطب را بیدار کرد. 2⃣ او دم و دستگاه مفصلی داشت. اطاق ملاقات جداگانه‌ای داشت و کتابخانه مفصلی که از قطب‌های قبلی به او رسیده بود. 3⃣ کاری که بعد از بیداری کرد، این بود که بساط منقل و وافور را جلو کشید. دو سه تا استکان چای نوشید. چایی که مثل مرکب سیاه بود. 4⃣ پس از چند دقیقه به‌تدریج دو سه نفر از مریدان ایشان به دیدار او آمدند. هر کدام هدایایی آورده بودند. قطب روی فرش روی زمین نشسته بود. بعضی از ملاقات‌کنندگان روی صندلی و بعضی دیگر بر زمین روی فرش نشسته بودند. 5⃣ جناب قطب، میرزا داوود را شناخت. این آقای قطب وقتی کاشان بود دم در خانه‌ی ما مغازه‌ی نجاری داشت. 🔸از او پرسیدم: «می‌دانی من کی هستم؟». 🔸گفت: «ای داد! تو قلبت را از قلب من دور کردی. از این جهت تو را دیگر ندارم». 🔸گفتم: «مردم می‌گویند شما معجزه می‌کنی! چطور مرا نمی‌شناسی؟! شما مدتی در کاشان همسایه‌ی ما بودی، پسرت را خودم ختنه کرده‌ام». 🔸قطب مدام می‌گفت: «تو قلبت را از قلب من دور کردی برای این است که تو را نمی‌شناسم». 🔸گفتم: «من یدیدیا هستم». 🔸گفت: «ای ی ی». ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقه‌سازی (3) 1⃣ چه کتابخانه‌ای داشت! چه کتاب‌هایی که از چند پشت به او رسیده بود! ایشان یک کلاه با چند ترک گشاد و بلند سرش گذاشته بود. صورتش وقتی در کاشان بود سفید بود. اما حالا تغییر کرده بود. 2⃣ نشسته بودم که یک نفر آمد پشت پرده و بلند گفت: «یا حق». این گروه تا جواب یا حق را نگیرند، حق ندارند وارد شوند. آقا یا حق گفت و بعد یک نفر «افسر بلندمرتبه ارتش ایران»!! آمد توی اطاق روی صندلی نشست. قبل از آن یک پاکت که گویا پول در آن بود به آقا داد که آقا آن را زیر تشک خود گذاشت. 3⃣ تا آنجا بودیم باز همین مراسم ادامه داشت. آقای بسیار منظم و مرتب که تصور می‌کنم عضو «وزارت دارایی»!! بود، آمد داخل اطاق شد و نشست. او هم برای آقای هدیه آورده بود که آن را آوردند و او در کمد گذاشت. همه گونه هدایا می آوردند. ما قدری با او صحبت کردیم. 4⃣ در میان مریدان این که وجودش در میان از عجایب بود یک نفر ایسرائل بود که مردی تاجر و درس‌خوانده بود. فرزند این مرد اکنون در آمریکاست. او فوق‌العاده به قطب اعتقاد پیدا کرده بود. او یک ایسرائل مؤمن و تاجر معتبری بود که وارد به حوزه‌ی عرفانیان شده بود. اما بعد به‌خاطر مواردی که پیش آمد[!!] اعتقاد خود را به قطب کاملاً از دست داد و دیگر به ملاقات او نرفت. 5⃣ به‌تدریج هر که از یهودیان به قطب اعتقاد داشت از او روی برگرداند و اینک پسر تحصیل‌کرده‌ی آن مرد درویش که با اینجانب آشنایی دارد و من او را خیلی عزیز می‌دارم برای پدر مرحوم خود قدیش می‌زند و هشکابا می‌خواند». 📚 منبع: کتاب خاطرات یدیدیا شوفط ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطره‌ی حاخام یدیدیا شوفط (رهبر روحانی یهودیان ایرانی‌تبار جهان) از فرقه‌سازی یهودیان مخفی و نفوذ در سلسله‌ی دراویش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خاطرات حاخام یدیدیا شوفط و فرقه‌سازی / پایان 1⃣ به‌راستی نمی‌توان مطلبی بر این خاطره‌نویسیِ جناب حاخام افزود! 2⃣ ، یکی از نوکران را مأمور می‌کند که برای گرمی بازار درویشی، تلاش کند. لابد این قطب‌الاقطاب از آن همه‌فن‌حریف‌ها بوده است. خودش یهودی، زنش یهودی، پسرش هم یهودی. 3⃣ آنگاه این جهود، نظامیان و مأموران مالیه، یعنی دو رکن حیاتی بقای کشور را فریب می‌دهد و فریفته‌ی خود می‌کند که اگر کنیسه خواست هر اطلاع پنهانی را دو دستی تقدیم کنند! 4⃣ از همه مهم‌تر، آن بساط دود و دم است که گرچه ابتدا مراسم سماع گفته می‌شود ولی به زودی یدیدیا تعارف را برمی‌دارد و از بساط منقل و وافور حرف می‌زند. وقتی قطب‌الاقطاب در حضور جمع مریدان تریاک می‌کشد، پس کدام مرید است که جیب گرداننده‌ی بازار ایران را با تأسی به لبریز نکند؟! 5⃣ آن‌گاه وقتی این رئیس فرقه‌ای از ، راهی گور می‌شود، پسرش برای او قَدّیش می‌زند و هشکابا می‌خواند و احتمالاً سایر دراویش هم صلوات و بقره و آل‌عمران می‌خوانند! 6⃣ این است ریشه‌ی آن گروه یاهو کش و کلاه ترک‌دار کنیسه‌ای بر سر که جز تشویق خلق به کثافت و خیانت و خوش‌باشی و دوری از عبادت خداوند و رقص و ، کاری نداشته‌اند. 7⃣ از همه مفتضح‌تر، پیوستن چند به این قطب است تا بازارش را گرم و در باب کرامات او تبلیغ کنند و هنگامی که ارتشی و بازاری و اداری و بچه گم کرده و بی فرزند مانده و گرفتاران دیگر، به‌قدر کافی در اطراف قطب جمع شدند، راه خود را به سمت مأموریتی دیگر می‌گردانند!! 💠 فاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ (الحشر:2) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 واژه‌نامه‌ی مطالب فوق 1⃣ 🔸 استفاده از نعمات جهان عموماً مستلزم ادای دعای ویژه‌ای تحت عنوان «براخا» یا برکت است. قبل از خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی، برای بوئیدنی‌ها، پوشیدن لباس نو، انجام فریضه‌ای که شرع آن را دستور داده است، مشاهده برخی پدیده‌های طبیعی مانند دیدن اولین شکوفه‌های درختان، دیدن ماه نو، رعد و برق، رنگین کمان و... رفتن به سفر یا بازگشت از آن، برخاستن از بستر بیماری یا آزادی از زندان و بسیاری از موارد دیگر، همگی دعا یا براخاهای مخصوصی دارند که تحت احکام معین ادا می‌شوند. 2⃣ 🔸 به معنای تقلب و دغل‌کاری است و 227 بار در عهد عتیق به کار رفته است. اسمهای حِط، هاتا، هاتات، پشع و عاوون و همچنین فعلهای مشابه آنها، کلمه‌ی «گناه» را در معنای کلامی- اعتقادی نشان میدهند. 3⃣ 🔸 نوعی از نماز و نیایش در یهودیت است كه افراد سوگوار در سال اول فوت بستگان درجه اول یا سالروز درگذشت آنها می‌خوانند. در متون مذهبی گفته شده است فردی که قَدّیش می‌گوید، باعث ارتقای روحانی والدینش می‌شود. 4⃣ 🔸 به صیغه‌نامه یهودیان که به صورت مکتوب است و پیش از ازدواج زوجین مکتوب می‌شود و پیرامون تعهدهای داماد نسبت به همسرش و اختیاراتی برای همسر در زمان مسافرت یا طلاق یا شرکت شوهر در جنگ یا ازدواج مجدد شوهر، چهارچوب‌ها و حدودی را تعیین می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter