✡ تئوسوفیسم و بهائیت (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3)
1⃣ بهدلیل همین پیوند عمیق #تئوسوفیسم و #بهائیت و برخورداری دو فرقه از #استادان_غیبی واحد، فردی بهائی بهنام #حسین_کاظمزاده_ایرانشهر (1262-1340ش)، مدیر مجله متنفذ #ایرانشهر، به یکی از سران تئوسوفیسم ایرانی بدل میشود!
2⃣ وی در زمستان 1305، اندکی پس از تأسیس رسمی #سلطنت_پهلوی (آبان 1304)، با انتشار مقاله مفصلی در دو شماره ایرانشهر به معرفی تئوسوفیسم میپردازد.
3⃣ ایرانشهر، تئوسوفیسم را بهعنوان ادامه #تصوف سنتی جهان اسلام، و #برادران_نور تئوسوفیستها را مشابه با همان اولیایی که مثلاً در تذکرة الاولیاء عطار آمده است، معرفی میکند!!
4⃣ وی مینویسد: #انجمن_تئوسوفی به امر و تعلیمات این «برادران نور» در سال 1875 بهتوسط دو نفر از سالکان طریقت تئوسوفی یکی مادام بلاواتسکی که از نژاد روس بوده و دیگری کلنل اولکوت آمریکایی، در آمریکا تأسیس شده است!
5⃣ ایرانشهر در توصیف «برادران نور» بهرغم اینکه از مفاهیم دینی برای اثبات آنها استفاده میکند و خضر و الیاس نبی را مثال میآورد، ولی تأکید میکند که ربطی به ادیان ندارند و «اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/URMEXE
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (1)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 ترادیشنالیسم و میراث تئوسوفی
1⃣ بهرغم جدا شدن #رنه_گنون از تئوسوفیسم، و بهرغم اینکه وی در سال 1921 با انتشار کتاب «تئوسوفی: تاریخ یک شبهدین» به انتقاد شدید از فرقه فوق پرداخت، و #مادام_بلاواتسکی را «شیّاد» خواند، تأثیر آموزههای #تئوسوفی بر اندیشه گنون را نمیتوان نادیده گرفت.
2⃣ #تئوسوفیسم در پی مطالعه تطبیقی ادیان بود و یافتن «جوهر واحد ادیان»، یا آن چیزی که «خرد باستان» مینامید که منشأ نخستینِ تمامی ادیان است. این مفهوم در اندیشه ترادیشنالیست ها به #جاودان_خرد یا #حکمت_خالده تبدیل شده.
3⃣ بنابراین، سجویک درست میگوید آنگاه که با بررسی پیشینه تئوسوفیستی گنون و دوستانش، بهویژه #آناندا_کوماراسوامی آموزههای اوّلیه #ترادیشنالیسم را برگرفته از تئوسوفیسم میداند.
4⃣ #محمد_لگنهاوزن استاد مسلمان دانشگاه هیوستون تگزاس و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در مقالهای که به همایش «نقد تجدّد از دیدگاه سنتگرایان معاصر» ارائه داد، نوشت:
📝 شیفتگی به شرق و علوم غریبه و باستان باعث جذب عدهای به #انجمن_تئوسوفی شد… در بستر این جوّ فرهنگی شکل باطنی از #سنتگرایی [ترادیشنالیسم] در آثار دو نویسنده دانشمند و پرجاذبه، آناندا کوماراسوامی و رنه گنون پایهریزی شد...
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (2)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 تئوسوفیسم و باستانگرایی هندو – آریایی
1⃣ تعلق و تکاپوی #انجمن_تئوسوفی معطوف به احیاء آئینهای هندو و بودایی و زرتشتی و ترویج #باستانگرایی هندو – آریایی بود؛ و رویکرد گنون به اسلام چیزی نبود که تئوسوفیستها میخواستند یا از آن استقبال میکردند.
2⃣ نگاه #تئوسوفیسم به اسلام همدلانه نیست و این را بهروشنی هم از نوشتههای الکات و بلاواتسکی و بزانت و هم از اجلاس نخستین #پارلمان_جهانی_ادیان میتوان فهمید.
3⃣ تئوسوفیسم، برخلاف #ترادیشنالیسم گنون، آئینهای غیراسلامی سرزمین هند را اصیلترین و نابترین شکل «دین»، و منشأ تمامی ادیان میدید و بنیان گذاری و ترویج باستانگرایی هندو – آریایی را هدف مهم خود قرار داده بود.
4⃣ #آنی_بزانت در مقالهای از #هند بهعنوان «سرزمین مقدس» نام برد؛ سرزمینی که «فلسفه بزرگ آن منشأ تمامی فلسفههای جهان غرب است و دین بزرگ آن منشأ تمامی ادیان، مادر و گهواره تمدن است.»
5⃣ #مادام_بلاواتسکی در سال 1889 دوّمین هدف انجمن تئوسوفی را چنین اعلام کرد: «تشویق مطالعه متون دینی آریایی و سایر متون دینی و علمی جهان بهمنظور اثبات اهمیت ادبیات آسیایی یعنی فلسفههای برهمایی، بودایی و زرتشتی».
6⃣ #لژ_بلاواتسکی کانون اصلی آموزش ادبیات سانسکریت و زرتشتی بود و در کنار ودا و سایر کتب سانسکریت، متونی چون دینکرت و دساتیر آموزش داده میشد و در کلاسهایی آیین زرتشت در پرتو آموزشهای تئوسوفی تفسیر میشد.
7⃣ مدرسین لژ بلاواتسکی، که بهطور عمده #پارسی بودند، در محل لژ و در سایر اماکن بمبئی به تدریس کتب درسی تئوسوفیسم اشتغال داشتند. شرق شناسان و اعضای سرشناس انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی انجمن تئوسوفی نیز هر از گاه در لژ بلاواتسکی بمبئی حضور مییافتند و سخنرانی میکردند. بهعبارت دیگر، لژ بلاواتسکی یکی از مهمترین کانونهای ترویج باستانگرایی ایرانی، علاوه بر باستانگرایی هندو، بود.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین «پارلمان جهانی ادیان» (شیکاگو، 1893) بهروشنی میتوان دید. «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقههای نوساخته و جوکیهای عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمیخورد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (3)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 پارلمان جهانی ادیان / 1
1⃣ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین #پارلمان_جهانی_ادیان (شیکاگو، 1893) بهروشنی میتوان دید و با شناخت ترکیب شرکتکنندگان در آن میتوان آن نوع از «خرد باستانی» و «گوهر واحد ادیان» را، که تئوسوفیستها در جستوجوی آن هستند، شناخت.
2⃣ کارگردان این نمایش #فریدریش_ماکس_مولر و #انجمن_تئوسوفی بودند. سخنرانی ها و تصاویر مندرج در کتابی که مشروح جریان اجلاس در آن ثبت شده، جایگاه ویژه #حاخامهای_یهودی، چون دکتر «هرمن آدلر» حاخام بزرگ امپراتوری بریتانیا، و «دستور»های پارسی، چون دستور «جاماسپجی منوچهرجی جاماسپآسا»، را بهعنوان «صاحبان» اصلی پارلمان نشان میدهد.
3⃣ «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقههای نوساخته و جوکیهای عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمیخورد!
4⃣ نمایندگان فرقههای نوساخته «برهما ساماج»، «آریا ساماج» و #تئوسوفیسم و «پیامبران» نوظهوری چون #ویوکاناندا ستارگان این «پارلمان»اند. بیشترین تبلیغ بر روی سوامی ویوکاناندا، «پیغمبر» نوظهور هندو، است. سخنان ویوکاناندا حاوی پیامهای تئوسوفیستی است.
5⃣ گرایش اصلی «پارلمان» ضداسلامی است. دکتر #جرج_پست رئیس کالج پروتستان بیروت، در پشت تریبون یک جلد قرآن کریم را با دست بلند کرده به حضار نشان میدهد و با لحنی تحریککننده میگوید: «من کتابی در دست دارم که 200 میلیون انسان با دستهای تطهیر نشده به آن دست نمیزنند… و هر کلام آن را کلام مستقیم خداوند میدانند.» وی سپس به قرائت آیاتی در زمینه «تبلیغ اسلام با ابزار شمشیر» و همسران پیامبر اسلام (ص) میپردازد با ترجمهای تحریف شده و موهن!
6⃣ یا #پراتاپ_موزومدار نماینده فرقه «برهما ساماج»، که رهبری آن با خاندانهای تاگور و سن است، اسلام را دینی میخواند که «با آتش و شمشیر برتری خود را ثابت کرد»!!
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی (4)
🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4)
🌐 پارلمان جهانی ادیان / 2
1⃣ پنجمین اجلاس #پارلمان_جهانی_ادیان در 3-9 دسامبر 2009 / 12-18 آذر 1389، با شرکت بیش از ششهزار نفر، در ملبورن استرالیا برگزار شد. یکی از اعضای هیئت ایرانی شرکتکننده در این اجلاس گزارشی از سفر خود منتشر کرده است.
2⃣ طبق این گزارش، اجلاس ملبورن حدود 8 میلیون دلار هزینه داشت و حامیان اصلی مالی آن عبارت بودند از: #خانواده_لیبرمن [که خانوادهای مشهور و ثروتمند در میان #یهودیان است. این خانواده بانکداران بزرگی هستند که در کشور استرالیا فعالیت میکنند. همچنین در سرزمینهای فلسطین اشغالی، ایالات متحده و روسیه هم از موقعیت ممتازی برخوردارند]؛ جامعه #یهودیان ایالت ویکتوریا؛ انجمن اتحاد برای توسعه #یهودیت؛ مؤسسه خیریه #الیزابت_مرداک [الیزابت مُرداک (مردوخ) مادر روپرت مردوخ معروف است].
3⃣ جالبتر اینکه زیر عنوان حمایت کنندگان مالی در بخش تشکر ویژه نام و نشان سفارت #اسرائیل در کامبرای استرالیا بسیار چشمگیر و سؤالبرانگیز است!
4⃣ گزارش فوق نشان میدهد که «پارلمان جهانی ادیان» امروزه نیز در همان حال و هوای تئوسوفیستی نخستین اجلاس خود است.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/JUjgQG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ آمادئوس؛ بیانیۀ امانیسم علیه تئیسم (1)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت چهارم)
1⃣ #لیبرالیسم نخست فرد را بر جمع مقدم میدارد و با اصالت دادن به فرد، مدعی میشود که جامعه بهخاطر فرد به وجود آمده نه فرد برای جامعه و در نتیجه انسانِ فردگرا به وادیِ «خود خدا بینی» وارد شده و تحت عنوان «حریم خصوصی»، بر گرد خود، هالهای از تقدّس ایجاد مینماید، حریمی که احدی حق ورود به آن را ندارد و اصلیترین کاربرد آن فربهسازی نفسانیّات و دامن زدن به تعلّقات غیر الهی است.
2⃣ از آنجا که هیچ فردی حق ورود و دخالت در «حریم خصوصی» فرد دیگری را ندارد و نمیتواند اسباب سعادت و خیر دنیا و آخرت او را رقم زند، معضلی با عنوان #تنهایی برای انسان لیبرال پیش آمده و سبب میشود تا او نتواند مَنیّت خویش را سرکوب سازد و حضور دیگران را در کنار خود تحمل نماید.
3⃣ در نظام لیبرال افراد برای حفاظت از حریم خصوصی خویش سعی میکنند تا از یکدیگر فاصلهی بیشتری بگیرند، فاصلهای که به حفظ ایمنی ایشان منجر شود و هرگونه دخالت افراد دیگر در زندگی خصوصی ایشان را مسدود سازد.
4⃣ این فاصله موجب میشود تا انسان لیبرال، همواره دچار التهابات ناشی از خیانت و دورویی و… باشد و هیچگاه نتواند اعتماد و محبت خویش را نثار فرد دیگری سازد و از این جهت نظام لیبرالی بهمنظور جلوگیری از تبعات ناامنی ناشی از عدم حضور و اعتماد به دیگران، اقدام به تجویزِ زیستن با #حیوانات بهعنوان یکی از ارزشهای مطرح در #سبک_زندگی_آمریکایی مینماید.
5⃣ دستگاه رسانهای غرب و بهویژه صنعت سینمای آمریکا، با دریافت عمق فاجعه و بیچارگی انسان فردگرا در عرصه تعاملات اجتماعی که به تنهاییِ بیشتر او میانجامد، سالهاست که نسخه شفابخش خود برای انسان لیبرال را در تعامل و همنشینی او با حیوانات قرار داده است!
6⃣ اینگونه فردی که بر مسند طاغوت نشسته و در حریم خصوصی خود ادعای خدایی میکند، میتواند استرسهای ناشی از عدم حضور و عدم اعتماد به جَمع را مدیریت نموده و با خرید و تملّک حیوان و شرطیسازی او مبتنی بر قواعدی که در حریم خصوصی و فردی به آنها موضوعیت بخشیده، آرامش ذهنی را برای خود مهیا نماید و معبودی از برای عبادت خویش فراهم سازد! معبودی که به اذن او میخورد، به اذن او میخوابد و به فرمان او میرود و به فرمان او میآید و حتی میتواند به هر نحو که او اراده میکند، #روابط_عاطفی برقرار ساخته و گاهی حتی #نیازهای_جنسی فردِ نشسته بر مسند طاغوت را مرتفع سازد!!
7⃣ بخش وسیع دیگری از ساختار رسانهای غرب در تلاش است تا با یاریگرفتن از تکنولوژی، اشیاء و #جمادات را بهعنوان همنشینهای مطمئنتری برای انسان لیبرال معرفی نماید، همنشینهای قابل برنامهریزی و قابل مدیریتی که میتوانند بهصورت تمام و کمال، آمال و آرزوهای انسان فردگرا را در ادعایِ خدایی خود محقق سازند!!
8⃣ از این جهت #هالیوود سعی میکند آثار متعدد سینمایی را بر محور چنین باوری به جهانیان عرضه نموده و در طی چندین دهه، به تعریف مختصات چنین تعاملی در #رویای_آمریکایی مبادرت ورزیده است.
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/mHVFGb
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter