eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
682 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تصویر جلد دو کتاب از مایکل لدین: 📚 کتاب سمت راست: بمب ساعتی ایران: تلاش ملاهای متعصب برای ویرانی (۲۰۰۷) 📚 کتاب سمت چپ: اصول ماکیاولیسم در رهبری جهانی امروز؛ چرا قوانین ماکیاولی امروز هم به اندازه‌ی پنج قرن پیش مهم هستند؟ (۲۰۰۰) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دکترین لدین 1⃣ شیوه‌­های نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده، روزنامه‌نگار محافظه­‌کار و یهودی مجلهٔ نشنال ریویوو، «جونا گلدبرگ» را بر آن داشت تا لفظ جدید را وارد ادبیات سیاسی کند. گلدبرگ درباره­ این دکترین نوشته است: ✍ این دکترین بدین شرح است: «هر ۱۰ سال یک‌بار ایالات متحده یک کشور کوچک را انتخاب می‌کند و به آن حمله می‌کند، تا به جهانیان بگوید ما در سیاست‌هایمان جدّی هستیم.» این صحبت‌هایی است که لدین در حدود ده سال پیش در سخنرانی‌اش در مؤسسه بیان کرده بود.» 2⃣ از زمانی‌که گلدبرگ این اصطلاح را ابداع کرد، «دکترین لدین» در رسانه‌­ها برای توضیح سیاست­‌های کشورهای دیگر به‌کار گرفته شده است. به‌عنوان مثال در جریان درگیری روسیه و گرجستان، در یکی از وبلاگ‌های پان‌اروپایی آمده بود: 👈 «روسیه ماجرا را کرد؛ یعنی با انتخاب کشوری کوچک و حمله به آن، سعی در اثبات اقتدار و جدیّت خود داشت.» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «مایکل لدین» در کنار «امیرعباس فخرآور» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب سابق و ضدانقلاب فراری امروز! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مروّج ایران‌هراسی 1⃣ که خود را یک دموکرات انقلابی می‌­داند از سیاست­‌های خارجی هماهنگ با حزب دست راستی اسرائیل حمایت می­‌کند. 2⃣ او که به علت دشمنی دیرینه­‌اش با ایران شهره است، را مسبّب تمامی مشکلات جهانی به‌خصوص حملات انجام شده علیه آمریکا می­‌داند. 3⃣ کمی پس از حضور آمریکا در عراق، لدین در سخنرانی‌­اش به میزبانی مؤسسه امور امنیت ملی (وابسته به لیکود)، سیاست‌­های جدید خود را افشا کرد. عنوان سخنرانی او این بود: 👈 «اینک نوبت تمرکز بر روی جدید یعنی ایران است.» 4⃣ او در این جلسه با دفاع از حملهٔ نظامی آمریکا به عراق اظهار کرد: 👈 «دوران رو به اتمام است و اینک وقت آن است که ایران، سوریه و لبنان را آزاد ببینیم.» 5⃣ لدین همواره سیاستمردانی را که درصدد برخورد دیپلماتیک با مسائل خاورمیانه بوده‌­اند، مورد انتقاد قرار داده است. پیشنهاد او این است که مشکل ایران باید از طریق انقلاب و حل شود. 6⃣ لدین به همراه «موریس آمیتای» لابی­‌کننده سابق آیپک، در سال ۲۰۰۳ «ائتلاف برای دموکراسی در ایران» را تاسیس کرد. این ائتلاف تا قبل از انحلال در سال ۲۰۰۵، تغییر رژیم در ایران را در دستور کار داشت و قوانین مختلفی برای تحقّق آن وضع می‌کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سایر عناوینی که در مقالهٔ «اشارهٔ رهبری به مایکل لدین یهودی» می‌خوانید: 🔸طرفدار سرسخت 🔸مشاور تروریسم 🔸مشارکت در ترور پاپ و شبکهٔ 🔸رسوایی ایران-کنترا 🔸سندسازی در مورد کیک زرد عراق 🔸جنگ عراق 🔸دروغ‌پردازی در مورد آیت‌الله خامنه‌ای 🔸همکاری با جریان 🔸استعفای ناگهانی از امریکن انترپرایز 🔸رفتار نامعقول، انتقادات فراوان ✍ این مقالهٔ مفصل را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/12972 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٢ دی ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ جمادی‌الاولی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١١ ژانویه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٧ طِوِت ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ ، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و قصاب صبرا و شتیلا (۲۰۱۴م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 آریل شارون از زندگی حیوانی تا حیات نباتی 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/9258 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله! (١) ⚔ بازخوانی انتقادی جنجالی‌ترین ماجرای تقابل علم و دین 1⃣ نقش بسیار مهمی در جهان جدید دارند و تأثیر آن‌ها در جهت‌دهی به (که گاهی با قلب واقعیت صورت می‌گیرد) انکارناپذیر است. یکی از جلوه‌گاه‌های این نقش به‌درستی در عبارت مشهور «تاریخ را فاتحان می‌نویسند» تجلّی یافته است. 2⃣ اگر بنا باشد نمونه‌ای تاریخی را برای اثبات این مدعا معرفی و بازخوانی کرد، بی‌گمان ماجرای جنجالی و از بهترین نمونه‌ها خواهد بود. بررسی دقیق اسناد و مدارک موجود در باب این جدال نشان‌دهندهٔ نکاتی تکان‌دهنده و درعین‌حال بُهت‌آور و گویای این واقعیت تلخ است که آنچه به‌عنوان ماجرای این مخاصمه در افکار عمومی جریان دارد بی‌اندازه از به دور می‌باشد. 3⃣ در این روایات افسانه‌ای در حکم ژاندارکی است که اژدهای را به خاک می‌افکند، اما حقیقت این است که وی شهرتش را عموماً به سبب کارهایی به دست آورده که هرگز انجام‎شان نداده است! برخلاف تصور رایج، وی: 👈 «نه تلسکوپ، نه دماسنج‌های امروزی، نه ساعت آونگ‌دار را اختراع کرد و نه قانون اینرسی؛ وی هیچ‌چیز به ستاره‌شناسیِ نظری نیفزود و هیچ وزنه‌ای را از بالای برج پیزا به زمین نیفکند و صحّت دستگاه خورشیدمرکزی کپرنیک را مدلّل نساخت؛ به‌دست عمّال تفتیش عقاید شکنجه نشد و در زندان‌های آن‌ها گرفتار نگردید؛ این عبارت که “با وجود این زمین حرکت می‌کند” را به زبان نراند و شهید راه علم نشد»!! ✍️ نویسنده: آبتین محبتی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله! (٢) ⚔ بازخوانی انتقادی جنجالی‌ترین ماجرای تقابل علم و دین 💥 شرایط سیاسی، اجتماعی و معرفتی 1⃣ شناخت از شرایط معرفتی، اجتماعی و سیاسی زمانه در فهم بهتر عوامل رویارویی و می‌تواند مفید باشد. گالیله کتاب مشهورش «پیام‌آور ستارگان» را در سال ١۶١٠ منتشر کرد و در آن خبر از اکتشافات مهمی داد که سرآغاز مسیری شد که چند سال بعد موجبات اولین محاکمهٔ وی را فراهم کرد. 2⃣ قرن ١٧ قرنی بود آکنده از تعارضات شدید با ؛ در این مخاصمه، «آزادی در تفسیر کتاب مقدس» یکی از محل‌های نزاع کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها بود و هر تفسیر کاتولیکی جدیدی می‌توانست دستاویزی برای پروتستان‌ها باشد. 3⃣ گالیله نیز بر اساس یافته‌هایش (که با اشکالات فراوان روبه‌رو بود) اصرار عجیبی داشت که: «شیوهٔ تفسیر کتاب مقدس باید بر مبنای این یافته‌ها باشد» و شیوهٔ رایج نادرست است و این برای کلیسا گران می‌آمد. در واقع کلیسا نه با ، بلکه با تفسیر گالیله از آن مشکل داشت؛ چه آن‌که کتاب کپرنیک آزادانه منتشر و توزیع می‌شد، حتی کاردینال شونبرگ و اسقف گیزه، کپرنیک را برای انتشار کتابش ترغیب کرده بودند. 4⃣ مورد مهم بعدی سیطرهٔ در قرون‌وسطی است. در فلسفهٔ ارسطو زمین ثابت است. در آن سال‎­ها تفکرات ارسطو در همهٔ جوانب معرفتی، سیطره داشت و موجب هماهنگی اطمینان‌بخشی میان حوزه‌های مختلف دانش آن عصر می‌شد و هرگونه ضربه به تفکرات ارسطو پیامدهای سهمگین و مخرّبی در پی داشت. 5⃣ مدّعیات گالیله در کتابش، متافیزیک ارسطو را کاملاً ویران می‌کرد و این باعث دشمنی سرسختانهٔ با شخص گالیله شده بود که در فراهم کردن مقدمات برخورد کلیسا با وی نقش مهمی ایفا کردند. البته برخی خصوصیات اخلاقی گالیله مانند خودپسندی، رفتار سرد و گفتار نیش‌دارش در شعله‌ور ساختن این دشمنی‌ها تأثیر انکارناپذیری داشت. ✍️ نویسنده: آبتین محبتی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله! (٣) ⚔ بازخوانی انتقادی جنجالی‌ترین ماجرای تقابل علم و دین 🌞 مشکلات نظام خورشیدمرکزی 1⃣ برخلاف تصور رایج، عمدهٔ اشکالاتی که از سوی بر وارد شد منبع نداشت، بلکه و بود. شاید از بداقبالی کلیسا بود که اسناد دادگاه گالیله در بحبوحهٔ بحث‌های مربوط به نظریهٔ داروین منتشر شد و این مهم بر جدال دانستنِ ماجرا بی‌تأثیر نبود. 2⃣ مشاهدات تلسکوپی هم نمی‌توانست فیصله‌بخش این نزاع باشد. از آن‌رو که وسیلهٔ جدیدی بود، اقامهٔ دلیل برای نشان دادن برتری رصدهای تلسکوپی بر رصدهای مبتنی بر چشم غیرمسلّح لازم و ضروری بود. این در حالی بود که گالیله به‌سبب فقدان دانش کافی در (اپتیک) به‌کلّی در توجیه این برتری عقیم بود! 3⃣ به‌علاوه باید توجه داشت که تجربهٔ مقدماتی با نمی‌تواند ادلّهٔ لازم برای اعتماد بدان را برای رصد آسمان فراهم کند؛ چراکه اولین مشاهدات تلسکوپی آسمان مبهم و نامعین و با آنچه هرکس می‌تواند با چشم غیرمسلّح خودش ببیند، متعارض است؛ علاوه بر این درشت‌نمایی تلسکوپ برای سیّارات و ستارگان به‌طرز عجیبی متفاوت بود. 4⃣ به این موارد عدم امکان فوکوس و کیفیت پایین عدسی‌های تلسکوپ گالیله را بیفزایید، همچنین، طبق نظریات جهان فوق القمر از عنصر پنجمی ساخته شده بود که با عناصر چهارگانه زمینی کاملاً متفاوت بود و این مسئله باعث ایجاد تردیدهای بیشتر در اطمینان به تلسکوپ برای رصد اجرام آسمانی می‌شد. ✍️ نویسنده: آبتین محبتی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله! (۴) ⚔ بازخوانی انتقادی جنجالی‌ترین ماجرای تقابل علم و دین ✝ نحوهٔ عملکرد کلیسا 1⃣ گرچه برخوردهای خشن دادگاه‌های بر کسی پوشیده نیست، عملکرد در قبال بسیار متمدّنانه بوده و حتی آن را با معیارهای امروزی نیز می‌توان دانست. روشن است که کلیسا آماده نبود به‌دلیل این‌که کسی بعضی حدس‌های مبهم عرضه کرده است، خود را تغییر دهد. کلیسا منتظر بود و گالیله در برآوردن آن به علل گوناگون ناتوان بود! 2⃣ بااین‌وجود کلیسا پیش از دادگاهی کردن گالیله بارها از وی خواست نظریات را تنها به‌عنوان یک تدریس کند و از آموزش آن به‌عنوان اجتناب ورزد؛ در حالی‌که گالیله راهِ تقابل را پیش گرفت و بدون داشتن ادلّهٔ کافی، لجوجانه آن را به‌عنوان حقیقت مجسّم تبلیغ می‌کرد و با سخنرانی باعث ایجاد هیجانات عمومی می‌شد. 3⃣ در این فراز نیک است یادی کنیم از نامهٔ بحث‌برانگیز که نقشی پررنگ در محاکمهٔ اول گالیله دارد. وی در این نامه خطاب به پائولو آنتونیو فوسکارینی می‌نویسد: ✍ «اگر دلیل واقعی وجود داشته باشد که خورشید در مرکز جهان و زمین در فلک سوم است و زمین به دور خورشید می‌گردد، در این صورت مجبور خواهیم بود با دقت و احتیاط زیاد فقراتی از کتاب مقدس را که ظاهراً عکس این مطلب را تعلیم می‌کند، تبیین کنیم و بهتر خواهد بود که بپذیریم ما آن فقرات را نفهمیده‌ایم تا این‌که عقیده‌ای که درستی آن اثبات شده، عقیده‌ای ناصواب اعلام کنیم، من اعتقاد ندارم آنان چنین دلایلی را در دست داشته باشند». 4⃣ چنین نامه‌ای از یکی از مقامات بلندپایهٔ نشان از دید باز این مجموعه نسبت به ماجرای گالیله داشته و با در نظر گرفتن اشکالات متعددی که بر وارد بود به نظر می‌رسد همان‌طور که پیر دوئم، شیمی‌دان، فیزیکدان و مورّخ علم نوشته است، بپذیریم که: «حق با بلارمینو است نه با گالیله». 5⃣ در پایان ذکر این نکته ضروری است که گالیله دو بار محاکمه شد: محاکمهٔ اول در سال ١۶١۶ اتفاق افتاد که طی آن از گالیله خواسته شد نظریه کپرنیک را تدریس و تبلیغ نکند و مجازاتی در پی نداشت؛ محاکمهٔ دوم به سال ١۶٣٣ رقم خورد که اتهام گالیله تنها سرپیچی از حکم دادگاه ١۶١۶ بود، در این محاکمه که در آن هیچ اتهام و یا در کار نبود، وی به دلیل تخطّی از حکم دادگاه بدوی، محکوم شد تا پایان عمر در ویلای شخصی‌اش زیر نظر مأموران زندگی خود را سپری کند. ✍️ نویسنده: آبتین محبتی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ متن کامل مقاله «کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله!» را به همراه منابع و مآخذ آن در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/falsification-of-history/12957 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٣ دی ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ جمادی‌الاولی ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٢ ژانویه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٨ طِوِت ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یکی از مفاهیمی که در جریان‌های دینی و شبه‌دینی مختلف جایگاه ویژه دارد، مفهوم درخت است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معناشناسی درخت در عرفان کابالا (١) 1⃣ مفاهیم و واژگان به‌کار گرفته‌شده در منظومه‌های فکری و فرقه‌ای گوناگون، گاه شباهت‌های بسیاری با هم دارند. مثلاً در ادیان و بسیاری از فرقه‌های نوظهور از مفاهیم «حیات پس از مرگ»، «سعادت»، «زندگی معنوی» و… استفاده می‌شود؛ ولی هریک از این مفاهیم متناسب با منظومه‌ای که به آن تعلق دارند جایگاه و معنایی متفاوت دارند که گاه با معنای همان مفهوم در منظومهٔ دیگر، در تعارض است. 2⃣ یکی از این مفاهیم، مفهوم است. درخت در لسان قرآن، گاه برای تمثیل انگارهٔ توحید و شرک در تعابیری همچون «شجرهٔ طیبه» و «شجرهٔ خبیثه» و گاه در توصیف توحید عمومی خلقت با تعابیری همچون «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یسْجُدانِ» مورد استفاده قرار گرفته است. در روایت نبوت حضرت موسی (ع) نیز ذکر شده که خداوند از ورای درختی با وی سخن گفت. در داستان هبوط آدم از بهشت نیز شیطان با وسوسهٔ «درخت جاودانگی» او را فریفت. 3⃣ اما هیچ‌یک از توصیفاتی که در قرآن از پدیده‌هایی همچون درخت، سنگ، خوراکی‌ها، حیوانات و سایر پدیده‌های طبیعی موجود است، به‌معنای تقدّس‌بخشی به این امور نیست. بلکه همهٔ آن‌ها از آن جهت که بخشی از خلقت شگرف خداوند و جلوه‌ای از زیبایی و حکمت و رحمت و عظمت او هستند، قابل توجّه‌اند. 4⃣ هیچ‌یک از تعابیر قرآن دربارهٔ این پدیده‌ها را نمی‌توان توجیهی برای بزرگداشت و به بخش‌های طبیعت دانست. تقدّس مکان‌ها و اشیاء مادی همواره بالعَرَض و به‌اعتبار حقیقتی متعالی بوده است که با آن شیء نسبت دارد. برای مثال تقدّس تربت کربلا به‌واسطهٔ ارتباط این خاک با وجود مقدس سیدالشهداء است نه ویژگیِ باطنی‌ای که «زمین» واجد آن است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تمام هستی‌شناسی آیین کابالا و اسطوره‌شناسی یهود به‌صورت سمبلیک در درختواره‌ای با نام «درخت حیات» معرفی می‌شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معناشناسی درخت در عرفان کابالا (٢) 1⃣ با این حال در و فرقه‌های پاگانیستی جایگاهی مقدّس و متافیزیکی دارد. تمام هستی‌شناسی کابالا و به‌صورت سمبلیک در درخت‌واره‌ای با نام معرفی می‌شود. 2⃣ درخت حیات، درخت دانش، درخت مرگ، درخت ارواح و درخت کیهانی از جمله استعاره‌هایی هستند که با تکیه بر مفهوم درخت، در برای توصیفِ جهانِ خلقت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 3⃣ جایگاه مقدّس و حلقهٔ آسمان و زمین بودنِ درخت در کابالا تنها به معانیِ استعاره‌ایِ آن محدود نمی‌شود. در کابالا درختِ زمینی نه به‌عنوان «جلوه‌ای از خلقت خداوند» بلکه به‌عنوان «واسطه‌ای میان عالم بالا و عالم جسمانی» و «حلقه‌ای میان عالم ملکوت و عالم ناسوت» مورد توجه است. 4⃣ این اعتقادِ عمیق عمدتاً بر اساس کشف و شهود و اظهارات بزرگان تصوفِ کابالا صورت‌بندی شده و کمتر به ارائهٔ دستمایه‌های کلامی برای توجیه آن پرداخته شده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ حاخام اسحاق لوریا که به‌عنوان پدر کابالای امروزی شناخته می‌شود، از جمله کسانی بود که به حلقه‌ی واسط بودنِ درخت میان عالم ملکوت و عالم جسمانیات اعتقاد داشت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معناشناسی درخت در عرفان کابالا (٣) 1⃣ حاخام که به‌عنوان پدر کابالای امروزین شناخته می‌شود، از کسانی بود که به «حلقهٔ واسط» بودنِ میانِ عالم ملکوت و عالم جسمانیّات اعتقاد داشت. 2⃣ او درختان را جایگاه آرام‌گرفتنِ نفوس انسانی پس از مرگ می‌دانست. در شرح احوالات او آمده است که به توجه خاص داشت و در ماه «نیسان» هنگام شکوفه‌زدن درختان به انجام اعمال عبادیِ خاص در مقابل درختان اقدام می‌نمود. 3⃣ او اعتقاد داشت با این اعمال به روح سرگشتهٔ کسانی که در درختان هستند یاری می‌رساند تا به جای سقوط به مراتب پایین‌تر، به سوی تعالی بالا بروند. به‌گفتهٔ سنّت «لوریا» این بود که شاگردانش را به میان درختان و طبیعت ببرد و در آنجا به آنها آموزش دهد. 4⃣ به‌گفته شاگردانش در یکی از این روزها لوریا چشمان خود را باز می‌کند و درختان را با روح‌های بی‌شمار می‌بیند. لوریا از نفوس مردگان می‌پرسد شما چرا اینجا (در درختان) توقف کرده‌اید؟ نفوس پاسخ می‌دهند: این به‌دلیل آن است که در زمان حیات تبه‌کار نبودیم. ما تو را می‌شناسیم و می‌دانیم می‌توانی به ما کمک کنی. لوریا نیز قول می‌دهد کمک کند تا آن‌ها از برزخِ درخت رها شده و بالا بروند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اولین اشارات در خصوص جایگاه مقدس برای درخت در آثار موسی لئونی نویسنده کتاب مشهور «زوهر» به چشم می‌خورد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ معناشناسی درخت در عرفان کابالا (۴) 1⃣ اولین اشارات در خصوص این‌چنین جایگاهی برای در آثار نویسندهٔ به چشم می‌خورد. او از این ویژگی و جایگاه درخت برای توضیح جهان کابالا در تمثیل درخت زندگی استفاده می‌نماید. 2⃣ در آموزه‌های درختان نه‌تنها جایگاه نفوس و ارواح انسانی هستند، بلکه خودشان نیز «نفس مجرّده» دارند. این عقیده در شرح احوال حاخام توضیح داده شده است. او روزی در سفر، برای اقامتِ شب مسافرخانهٔ چوبی را برمی‌گزیند. حاخام ناخمن در دل شب با صدای بلند شروع به گریه می‌کند به‌نحوی که صاحب مسافرخانه و همراهان حاخام متوجه حالت غیرعادی او می‌شوند. همگی گرد او می‌آیند تا علت را جویا شوند. 3⃣ حاخام قبل از هر سخنی کتابی را بیرون می‌آوَرَد و با چشمان بسته آن را باز می‌کند و سپس جملهٔ نوشته‌شده در صفحه را می‌خواند: «قطع‌کردن درخت پیش از موعد، همانند کشتن یک نفس است.» حاخام از صاحب مسافرخانه سؤال می‌کند: آیا چوب دیوارهای مسافرخانه از درختانی است که پیش از موعد قطع شده است؟ صاحب مسافرخانه تأیید می‌کند. حاخام توضیح می‌دهد: من در مکاشفه‌ام با بدن کسانی که کشته شده بودند احاطه شده بودم. بسیار ترسیده بودم. حالا می‌دانم آنها روح درختان بودند که برای من گریه می‌کردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقبره‌ی اسحاق لوریا، پدر عرفان کابالا، در شهر «صفد» واقع در سرزمین‌های اشغالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter