📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٢١ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١۷ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١٢ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ١۸ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ کابالا چیست؟ (١)
1️⃣ #کابالا نامی است که بر #تصوف_یهودی اطلاق میشود. #کابالیستها این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخامهای یهودی میخوانند و برای آن پیشینهای کهن قائلاند.
2️⃣ برای نمونه، #مادام_بلاواتسکی رهبر فرقهٔ #تئوسوفی مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم #بنیاسرائیل بود. و نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیتهای مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفتهاند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا میداند!
3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، بهعنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینهٔ جدّی نمیتوان یافت. مشارکت #یهودیان در نحلههای فکری رازآمیز و عرفانی به #فیلو_اسکندرانی در اوایل سدهٔ اوّل میلادی میرسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائهٔ اندیشههای دینی #یهود در قالب #فلسفه_یونانی و #فرهنگ_هلنی محدود دانست.
4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحلههای فکری گستردهٔ عرفانی رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین #یهودی آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند.
5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصهٔ اندیشهٔ عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رسالهٔ سِفر یصیرا (آفرینشنامه) و سِفر بهیرا (روشنایینامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائهٔ عقاید دینی-سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ کابالا چیست؟ (٢)
1️⃣ بدینسان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به #یهودیت راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و #شخینا تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل میشود. این همان اسطورهٔ سیاسی #خاندان_داوود است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است.
2️⃣ اندیشهپردازان مکتب #کابالا، بهدلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون #عرفان_اسلامی دست زدند و با تأویلهای خود به آن روح و صبغهٔ #یهودی دادند. این کاری است که #یهودیان در شاخههای متنوّع علم و دانش انجام دادند.
3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیاتبخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد.
4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که #قباله (کابالا) خوانده میشد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش #تصوف_یهودی انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژهای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از #عرفان_یهودی.
5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا بهطور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید #کابالیست نام گرفتند.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ برای شناخت تاریخچهٔ کابالا از ابتدا تا به امروز، مطالعهٔ مقالهٔ سه قسمتیِ زیر بسیار مفید خواهد بود:
1️⃣ پیشینه و پیدایش کابالا و کتاب زوهر
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/581
2️⃣ کابالیسم لوریایی، شابتای زوی و فرقه دونمه
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/598
3️⃣ از یاکوب فرانک و فیلیپ برگ تا مدونا
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/611
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٢ آبان ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ١٨ ربیعالثانی ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ١٣ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ١٩ حِشوان ۵۷۸٣ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #ایگناس_گلدزیهر خاورشناس #یهودی و از پایهگذاران اسلامشناسی انتقادی و مغرضانه در اروپا (١٩٢١م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (١)
1⃣ دیدگاههای گوناگونی دربارهٔ خاستگاه #کتاب_مقدس_یهود وجود دارد. گروهی، #عهد_قدیم را وحی الهی نمیدانند و عدهٔ دیگری آن را وحی الهی میخوانند. کسانی که معتقد به وحی الهیاند به دو گروه تقسیم میشوند:
2⃣ گروه اول معتقد به وحی مکانیکی میباشند.
👈 آنها میگویند کلمه کلمه و حرف حرف #کتاب_مقدس املاء از جانب خداوند است. در سفر خروج میخوانیم: «پس موسی تمام سخنان پروردگار را نوشت» و در کتاب ارمیا آمده است: «کلام و سخنی که از سوی پروردگار به ارمیا رسید در حالی که ارمیا میگفت: چنین سخن گفت پروردگار»
3⃣ گروه دوم معتقد به وحی دینامیکی یا فکری میباشند.
👈 براساس این نظریه، واژگان آیات کتاب مقدس واژگانی بشری هستند، اما حقیقت و واقعیت کتاب مقدس الهام الهی است، یعنی معانی از سوی خداوند بر نویسندگان کتاب مقدس الهام شد و ایشان آن معانی را در قالب جملات بشری در آوردند.
4⃣ در برابر این گروه، گروهی از فلاسفه غرب و دانشمندان غربی کتاب مقدس را وحی الهی نمیدانند. #تولستوی ناسازگاری آیات کتاب مقدس را دلیل وحیانی نبودن آن میخواند:
✍ #تورات عدالت را توصیه مینماید “چشم بهجای چشم، دندان بهجای دندان” در صورتیکه عدالت #انجیل آن است که “در برابر شرور مقاومت نکنید، اگر گونهٔ راست شما را سیلی زدند گونهٔ چپ را پیش آورید، و اگر جامهٔ شما را ربودند شنل خود را بدهید.” با این ناسازگاری میان آیات امکان ندارد کتاب مقدس را الهام و وحی الهی بخوانیم.
5⃣ او به همین جهت پیشنهاد میکند کلیسا از عهد جدید و قدیم یکی را بهعنوان وحی الهی معرفی نماید و از ایجاد سازش و سازگاری میان آیات آن دو اجتناب ورزد.
6⃣ بوئر یکی از فیلسوفان هگلی نیز ازجمله فلاسفهای است که وحی بودن تورات و انجیل را باور ندارد. او که سالهای آخر عمر خود را وقف بررسیهای تاریخی و انتقادی کرد، کتابی بهنام «نقادی انجیلشناسانه تاریخ یوحنا» نگاشت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (٢)
✍ #باروخ_اسپینوزا بهدلایل زیر #اسفار_خمسه را نوشتهٔ حضرت موسی نمیداند:
1⃣ در برخی از این اسفار، داستانهای متفاوتی از موسی (ع) نقل شده است، مانند: سخن گفتن خدا با موسی، ارتحال موسی، فزونی صبر موسی بر دیگران و نیامدن پیامبری همانند او.
👈 اگر موسی (ع) این اسفار را نوشته بود از این اخبار گوناگون که دربارهٔ خود او میباشد، چیزی نمینوشت.
2⃣ در این کتابها از فوت موسی (ع)، دفن او، اندوه سیروزهٔ عبرانیان و از نیامدن پیامبر دیگری همانند موسی (ع) سخن رفته است:
👈 پُر واضح است که این اخبار، نوشتهٔ موسی (ع) نیست.
3⃣ در این اسفار نامهایی بهکار رفته است که پس از فوت موسی (ع) وضع شده و رایج گردیده است. اما در زمان زندگی موسی (ع) این اسامی وجود نداشته است و بهکار نمیرفته است!
4⃣ این کتابها رویدادهایی را بیان میکنند که پس از موسی (ع) رخ داده و موسی از آنها بیاطلاع بوده است.
👈 برای نمونه در «سفر خروج» چنین آمده است: «و بنیاسرائیل مدت چهل سال منّ میخوردند تا به زمین آباد رسیدند، یعنی تا وقتی به سرحد زمین کنعان داخل شدند، خوراک ایشان منّ بود.» در صورتیکه این واقعه سالها پس از ارتحال موسی (ع) رخ داده است، چه اینکه در «صحیفه یوشع» میخوانیم: «و در فردای آن روزی که از حاصل زمین خوردند، منّ موقوف شد و بنیاسرائیل دیگر منّ نداشتند و در آن سال از محصول زمین کنعان میخوردند.»
✍ اسپینوزا پس از ذکر این دلیلها میگوید:
👈 «از آنچه گفتم بهروشنی پی میبریم اسفار خمسه نوشته موسی (ع) نیست، بلکه این کتابها را فردی دیگر بهنام ابن عزرا چند قرن پس از وفات موسی (ع) نوشته است.»
👈 سایر کتابهای عهد قدیم نیز به همین ترتیب، از سوی اسپینوزا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی» را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/13336
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter