eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
736 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یهودمدیا
70.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕎 گنج کنیسه | خطبهٔ فدکیه 🎬 از کوچه‌پس‌کوچه‌های قاهره تا دانشگاه کمبریج؛ 💥 کشف گنجینه‌ای نفیس در کنیسهٔ یهودیان که اسراری از اولین دههٔ اسلام را فاش می‌سازد. صفحاتی که قرن‌ها در سکوت خویش خفته بودند، حالا حکایت مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و امیر مؤمنان علیه‌السلام، و نقش یهود در آن را به گوش جهانیان می‌رسانند. 🎬 یهود مدیا : 🇮🇷👉 @jewishmedia
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١۶ آذر ۱۴٠٣ هجری‌شمسی ☪️ ۴ جَمادی‌الثانی ۱۴۴۶ هجری‌قمری ✝️ ۶ دِسامبر ۲۰٢۴ میلادی 🕎 ۵ کیسلِو ۵۷۸۵ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ چند ماه پس از کودتای ۲۸مرداد۱۳۳۲، سه دانشجوی مسلمان ایرانی در اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین ازسرگیری روابط ایران و بریتانیا، به ضرب گلولهٔ نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران کشته شدند، این روز (۱۶ آذر) به معروف شد. 🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 «اندیشکده» تنها با اداره می‌شود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شده‌است. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ مغضوبین ارض [٢] 💥 نشانه‌های آشکار برای شناخت یهود 1⃣ خشم خدا 🔸 «قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»، نشانهٔ بارزی است که می‌توان با آن و هر یهودی‌شده‌ای را به‌راحتی شناخت. 🔹 علامه طباطبایی (ره)، در تفسیر گران‌سنگ المیزان، در بیان «قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ» می‌گوید: «المراد بهم الیهود المغضوب علیهم» [المیزان، ج١٩، ص٢۴٣]. 🔸 تکرار این صفت در قرآن عزیز تا به آن‌جاست که ابن‌زید و الحسن و منذر بن سعید بعد از این‌که یهود را مصداق قومی معرفی می‌کنند که بر آنان تعلّق گرفته است، می‌گویند: «لانّ غضب الله قد صار عرفا لهم» [المحرر الوجیز، ج۵، ص٣٠٠]. 🔹 این قوم به‌سبب عناد و دشمنی با مؤمنان، به‌سبب طغیان و سرکشی از فرامین الهی و به‌خاطر پیامبران و تورات و تبدیل الفاظ آن، علاوه بر این‌که خشم خدا را به‌صورت عُرف و معمول از آنِ خود ساخته است، نفرین و خدا را نیز با خود خواهد داشت، «وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ وَ لَعَنَهُمْ [سورهٔ فتح، آیهٔ ۶] و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده». 2⃣ ریاست‌طلبی 🔸 از نشانه‌های دیگر قوم یهود، است؛ چنان‌که آیه از تازه‌مسلمانان می‌خواهد که: «لا تَتَوَلَّوْا»، و ریاست این طائفه را نپذیرند. و نیز دور از عقل نیست که ریشهٔ خشم خدای متعال، پی‌آمدِ همین صفت یهودیان و یهودی‌زادگان در طول زمان باشد. 3⃣ یأس و نااُمیدی 🔸 نشانه و مشخصهٔ کلیدی دیگری که آیه به آن پرداخته است «قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ» است. 🔹 این بخش از آیه، شقاوت و قذارت روانِ و یهودی‌پیشگان را برای مردم همهٔ اعصار بیان می‌کند. 🔸 همهٔ رفتار و کردار یهود و همهٔ مواضع گذشته و حال و آیندهٔ این قوم، تحت تأثیر یأس و نااُمیدی آنان از رحمت و مغفرت پروردگار است. 🔹 نوع ، شبیه یأس و نااُمیدی کفّار از بازگشت مُردگانشان است. 🔸 شاید «مرگ» در فهم مردم، مشکوک‌ترین یقین باشد، اما عدم بازگشت مُردگان و عدم احیاء مُردگان، به‌ویژه آنانی که در دل قبر قرار گرفته‌اند، کوچک‌ترین شکّی را برنمی‌تابد. 🔹 یقین به عدم بازگشت اصحاب قبور تا جایی است که می‌توان ادعا کرد تا کنون هیچ آدم عاقلی مدعی بازگشت مجدّد مردگان و زندگی با آنان نشده است. 🔸 از همین‌روست که خدای متعال آیه را با «کَما یئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ» تمام می‌کند. ✍ علی خلیل اسماعیل ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
هدایت شده از هالیوودیسم
53.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ نقد و بررسی سریال «مُردگان متحرک» 👉 The Walking Dead 💥 قسمت سوم: جبر یا اختیار؟ 🔹 انسان مختار است یا اسیر جبر محیطی؟ 🔸 جهان جبری در سریال مُردگان متحرک 🔹 ذبح ارزش‌های انسانی در جبر محیط 🔸 آیا تحقق پدیدهٔ زامبی امکان دارد؟ 🔹 زامبی؛ انسانِ طرازِ مدرنیته! 🎬 هالیوودیسم : 🇮🇷👉 @hollywoodism
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٧ آذر ۱۴٠٣ هجری‌شمسی ☪️ ۵ جَمادی‌الثانی ۱۴۴۶ هجری‌قمری ✝️ ٧ دِسامبر ۲۰٢۴ میلادی 🕎 ۶ کیسلِو ۵۷۸۵ عبری 🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 «اندیشکده» تنها با اداره می‌شود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شده‌است. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ مغضوبین ارض [٣] 💥 «ای مؤمنان»! 1⃣ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»؛ این کلام الهی است و این خداست که تازه‌مسلمانان را با این لحن مهربانانه مورد خطاب قرار داده است 👈 «ای کسانی که ایمان آورده‌اید». 2⃣ و این در حالی‌است که هنوز اقتضائات ایمان به‌طور کامل نازل نشده، و از سوی نبیّ معظّم پروردگار تبیین نگردیده است. با این وجود، خدای متعال را در نومسلمانانی که هم‌عصرِ رسول خدا (ص) هستند و همهٔ آنانی که بعدها به جمع مسلمانان می‌پیوندند، نهادینه می‌سازد. 3⃣ تا این‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور، علاوه بر درک عظمتِ ایمان و فهم معارفِ قرآن و به‌کار بستن آیات الهی، از ایمانِ تشریفی خارج، و شرافتِ ورود در جمع مؤمنانِ حقیقی را نصیب خود سازند. 4⃣ صفت ممیّزه‌ای است که شما مؤمنین را از سایر اقوام جدا می‌سازد. دقت در آیه گویای این مطلب است که این ایمان اقتضائاتی دارد. 5⃣ این‌که خداوند قبل از آن‌که «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ» را بفرماید، نومسلمانان را با عبارتِ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» مورد خطاب قرار می‌دهد، در صدد بیان یکی از اقتضائات ایمان است. 6⃣ ای مؤمنان! بدانید اگر پیش از این امکانِ دوستی، صمیمیّت، رفاقت، محبّت و ولایت برای شما میسّر بود، به حکم این‌که اکنون در زمرهٔ مردمِ با ایمان قرار گرفته‌اید، اجازه ندارید با یهود پیوند و مصاحبت داشته باشید. 7⃣ نهی از ، یکی از شماست. از این لحظه که محبّت پروردگار شامل حال شما شده و خدای بزرگ شما را خوانده است، ارتباطات شما در دایرهٔ ایمان تعریف می‌شود. 🕋 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»؛ ای مؤمنان با گروهی که خشم خدا بر آنان نشسته است، دوستی نکنید. 8⃣ به بیان دیگر، دوستی و محبّت با یهود با ایمان شما سازگاری ندارد. نمی‌شود که هم با یهود مرتبط بود و هم در جمع مؤمنین قرار داشت. و به تعبیر دیگر: 👈 یا مؤمن باشید و یا دوست‌دارِ یهود! 🚨 جمعِ این‌دو، امکان‌پذیر نیست. ✍ علی خلیل اسماعیل ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
هدایت شده از هالیوودیسم
63.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ نقد و بررسی سریال «مُردگان متحرک» 👉 The Walking Dead 💥 قسمت چهارم: 🔹 تحلیل پدیدهٔ زامبی! 🔸 تحلیل مفاهیم مرگ و حیات 🔹 تعریف انسان 🔸 نقش آگاهی در حیات 🎬 هالیوودیسم : 🇮🇷👉 @hollywoodism
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١٨ آذر ۱۴٠٣ هجری‌شمسی ☪️ ۶ جَمادی‌الثانی ۱۴۴۶ هجری‌قمری ✝️ ٨ دِسامبر ۲۰٢۴ میلادی 🕎 ٧ کیسلِو ۵۷۸۵ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ مرگ از فعالان بابی ازلی و مؤسس مدارس جدید در تبریز و تهران (١٣٢٣ش) 2⃣ معرفی به‌عنوان آغازگر و و مسئول جنگ علیه ایران توسط سازمان ملل متحد (١٣٧٠ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1️⃣ نخستین سری قوانین جامع بازی در لندن منتشر شد (١٨۶٣م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 آیا Sport همان ورزش است؟ 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/158 📖 ورزش و سیاست در تفکر یهودی 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/885 2️⃣ در پی حملهٔ ژاپن به بندر ، آمریکا با اعلان جنگ به این کشور، وارد شد (۷ دسامبر ۱۹۴۱، برابر با ۸ دسامبر به وقت ژاپن) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 روچیلدها و تدارک جنگ دوم جهانی 👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/9649 📖 حزب شیطان در جنگ جهانی دوم 👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/11114 📖 نقش‌بانک‌مرکزی‌آمریکادرجنگ‌جهانی٢ 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-science/jewish-and-economy/12761 📖 چراییِ‌ورودِهالیوود به جنگ‌جهانی‌دوم 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/4275 📖 یهود تنها جنایتکار جنگی و روزولت شرورترین چهرهٔ قرن بیستم 👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/18222 3️⃣ مرگ نخست‌وزیر رژیم غاصب (١٩٧٨م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 خودفروشی گلدا مایر برای تشکیلات مخفی صهیونیسم 👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/19226 🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 «اندیشکده» تنها با اداره می‌شود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شده‌است. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ مغضوبین ارض [۴] 💥 «دختران خوبم و پسران عزیزم»! 1⃣ متأسفانه در یک مبارزهٔ نرم، بسیاری از را ناخواسته پذیرفته‌ایم. بدون این‌که بر زبان آوریم نگرش‌مان به داده‌های قرآن مجید، نگرشی محدود شده است. قرآن عظیم را در صحرای حجاز و در زمان رسول خدا (ص) محبوس ساخته‌ایم. 2⃣ مبادا از ادبیات کوچه بازاریِ جمعی که تا آیه‌ای از آیات الهی را می‌شنوند، منفعلانه و بدون تأمّل و تفکّر می‌گویند: «این حرف‌ها به درد زمان رسول خدا (ص) و به درد مکّه و مدینه می‌خورد»! و یا این‌که: «این حرف‌ها دیگر قدیمی شده، زمان، زمانِ فن‌آوری و عصر، عصرِ ماهواره و این قبیل چیزهاست»! استفاده کنیم. 3⃣ همهٔ آیات قرآن روح‌بخش است، و آیاتی که ما به لطف الهی در صدد شرح آن هستیم، به‌نوعی روح‌بخش‌تر. آیاتی کاربردی که درک آن علاوه بر لذّت معنوی، شما را در مواجهه با ، صاحبِ سلاحی بُرّنده و چند بُعدی می‌سازد. 💥 «قابل توجّه بعض خواص» 4⃣ از همین‌رو می‌گوییم که اگر «الدرّ المنثور» می‌گوید: 👈 علت این‌که خداوند فرموده است: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»، این است که: «عبدالله بن عُمَر» و «زید بن حارث» با مردانی از دوستی داشتند. خداوند این آیه را نازل فرمود که: ای مؤمنان! با قومی که مورد خشم خدا قرار گرفته‌اند مودّت و رفاقت نداشته باشید [ج٨، ص١۴۴]. 5⃣ شما این نهی را در همین دو نفر خلاصه نکنید، نهی الهی مقیّد به عبدالله بن عمر و زید بن حارث نشده است، بلکه همهٔ مؤمنان به‌ویژه خواصِ از مؤمنان در طول زمان مشمول این نهی الهی هستند. 💥 «قابل توجه آحاد مسلمان» 6⃣ و اگر «تقریب القرآن» روایت نقل می‌کند که: 👈 «أنها نزلت فی بعض فقراء المسلمین»، این آیه و این نهی از ، در مورد تعدادی از دراویش مسلمان نازل شده که «کانوا یواصلون الیهود لیصیبوا من ثمارهم»، با یهود مرتبط بودند تا نصیبی از آن‌ها برند [ج۵، ص۴٠٠]. 7⃣ شما فقرای مسلمان را تا آخرین فرد از افراد مسلمان در نظر بگیرید. هیچ فردی از افراد موجود در دایرهٔ ایمان و در طول زمان، حق ندارد به‌خاطر بهره‌ای ناچیز، همانند فقرای صدر اسلام و یا بهره‌ای قابل توجه، پا روی نهی «لا تَتَوَلَّوْا» بگذارد و ذلّت و خواری مؤمن در مقابل یهود را به تماشا درآورد. 💥 «قابل توجه اصحاب رسانه» 8⃣ و اگر «الجدید فی تفسیر القرآن المجید» علت نهی از مواصلت و ارتباط با یهود را وجود فقرای مسلمانی می‌داند که: 👈 «کانوا ینقلون اخبار المسلمین لهم و یستفیدون منهم»، یعنی در نقش ، جاسوسیِ مسلمانان می‌کردند و اخبار مسلمانان را به گوش یهودیان می‌رساندند و البته شکمی از عزا نیز درمی‌آوردند و احتمالاً به آلاف و اُلوفی هم می‌رسیدند [ج٧، ص١۴٧]؛ 9⃣ شما ننگ‌آور بودن صفت را محدود به معدود نفرات صدر اسلام نکنید. نهی خدا را به گوش همهٔ مرتبطان با - به معنای وسیع آن - برسانید که: «لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ». ✍ علی خلیل اسماعیل ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter