eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.4هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
716 ویدیو
205 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مجوسان ستایش‌گر عیسای نوزاد که بودند؟ (2) ✡️ جلوه‌ای دیگر از تحریفات تاریخی یهود 🌐 بررسی واقعه 1⃣ در میان اناجیل چهارگانه‌ی مسیحی (متّی، مرقس، لوقا و یوحنا)، این واقعه فقط در انجیل متّی دیده می‌شود. البته چون متن اناجیل مرقس و یوحنا از دوران رسالت حضرت عیسی (ع) آغاز می‌شود لذا در این خصوص تضادی با انجیل متّی پدید نیامده است. اما سؤال اینجا است که انجیل لوقا که تولد حضرت عیسی (ع) را با جزئیات ذکر کرده و نویسنده‌اش در همان ابتدا مدعی است که همه چیز را از آغاز، دقیق و به ترتیب خواهد نوشت (لوقا 1/ 3) چرا از این وقایع مهم سخنی نگفته است؟ وقایعی مانند: آمدن مجوسان به اورشلیم و بیت لحم به هدایت ستاره، کشتار کودکان بیت لحم به فرمان هیرود، مهاجرت عیسای نوزاد با خانواده‌اش به مصر. 2⃣ به هر حال اعتقاد بنده بر این است که این واقعه حقیقتاً رخ داده و خداوند آن را از ایران برای دیدار عیسای نوزاد به و سپس بیت لحم آورده است تا اولاً مردم را به تولد پیامبر جدید این قوم خبر دهد و ثانیاً برای مقاصد چندی که در ادامه خواهد آمد. 3⃣ انجیل متّی تعداد مجوسان را ذکر نکرده است ولی آنها در سنت مسیحی سه نفر دانسته شده‌اند. شاید به این دلیل که آنها طبق نقل انجیل متّی، سه هدیه (طلا، کُندُر، مرّ) به عیسی (ع) تقدیم کرده‌اند. ما نیز همین رقم را می‌پذیریم. مراد از مجوس پیروان دین زرتشت است. اگر آنها از سمت شرق به اورشلیم آمده باشند پس آنها ظاهراً زرتشتیان ایرانی بوده‌اند. چون در آن زمان امپراطوری روم و ایران هم‌مرز بودند و فلسطین جزو مستعمرات روم بود. 4⃣ تولد پیامبران عظیم‌القدری همچون حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی (ع) توسط کاهنان دربار نمرود و فرعون پیشگویی شده بود. علم پیشگویی از روی ستارگان که به آن احکام نجوم می‌گویند در نزد بابلی‌ها و سپس مصریان متداول بوده است. اما مشخصات آن ستاره که با تولد حضرت عیسی (ع) بر مجوسان نمایان شد به نظر نمی‌رسد که با «احکام نجوم» تطبیق کند، و نه همچنین با پدیده‌های نجومی‌ای که امروزه شناخته شده هستند از قبیل: انواع مختلف ستارگان دنباله‌دار، ابَر نو اختر (Super Nova)، شهاب‌سنگ. 5⃣ از انجیل متّی برمی‌آید که آن ستاره سه مشخصه‌ی بارز داشته است: 🔸1. در ارتفاع پایین حرکت می‌کرده، چون ستاره در بیت لحم در بالای منزلی که عیسای نوزاد در آن بوده توقف کرده و مجوسان بدان‌جا هدایت شده‌اند. 🔸2. آن ستاره، محلّی (منطقه‌ای) بوده، یعنی فقط مجوسان آن را دیده‌اند. و به همین جهت است که مردم اورشلیم از سخن مجوسان تعجب کرده و مضطرب شدند. 🔸3. ستاره از قوانین حرکتِ ستارگانِ آسمان تبعیت نمی‌کرده. زیرا ابتدا به سمت غرب و سپس به جنوب حرکت نموده است. (بیت لحم در فاصله‌ی 9 کیلومتریِ جنوب اورشلیم است). توضیح این‌که اجرام سماوی در آسمان شب بر اثر چرخش وضعی زمین، همگی از سمت شرق به غرب حرکت می‌کنند. 6⃣ با اندکی تأمل به این نتیجه می‌رسیم که اگر آمدن مجوسان به اورشلیم صحت داشته باشد این ماجرا یک واقعه‌ی نجومی خاص بوده که خداوند آن را برای هدایت کردن مجوسان به اورشلیم و سپس بیت لحم، ایجاد نموده است. اما برای بررسی بهتر واقعه لازم است در خصوص رسالت حضرت عیسی (ع) تأمل کنیم، که آیا رسالت آن حضرت جهانی است؟ ✍️ نویسنده: امیر اهوارکی 👉 goo.gl/oKVmtW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقاشی سه مجوسی در یک کلیسا! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایش‌گر عیسای نوزاد که بودند؟ (3) ✡️ جلوه‌ای دیگر از تحریفات تاریخی یهود 🌐 رسالت عیسی (ع) 1⃣ آمدن مجوس‌ها به دیدار عیسای نوزاد می‌تواند دلیلی باشد که محدوده‌ی رسالت حضرت عیسی (ع) جهانی بوده است. ولی آیا حقیقتاً ایشان بر همه‌ی مردم دنیا مبعوث شده است؟ پاسخ منفی است. زیرا بر اساس آنچه از قرآن مجید و اناجیل اربعه برمی‌آید، رسالت حضرت عیسی (ع) مختص قوم بوده است. هیچ‌جا نقل نشده که حضرت عیسی (ع) غیریهودیان را به دین خدا فراخوانده باشد. عیسی (ع) بنا به نص قرآن در دنباله‌ی رسالت حضرت موسی (ع)، بر مبعوث شده است (بقره/ 88 ـ مائده/ 44 و 46). در اناجیل نیز دیده می‌شود که حضرت عیسی (ع) مردم را به و یهود ارجاع می‌دهد (متّی 5/ 17 ـ 7/ 12 ـ 8/ 4 ـ مرقس 13/ 14 ـ لوقا 4/ 21 ـ 10/ 26 ـ یوحنا 10/ 34 و 35). به همین سبب است که مسیحیان مجبور به قبول تورات و سایر کتب انبیاء یهود هستند. 2⃣ بنی‌اسرائیل به مصر رفته و پس از قحطی نیز بازنگشتند. حدود چهارصد سال بعد، طبق پیشگویی ابراهیم و یعقوب و یوسف علیهم‌السلام که در تورات مذکور است (پیدایش 15/ 13 تا 16 ـ 48/ 21 ـ 50/ 24)، خداوند حضرت موسی (ع) را فرستاد تا بنی‌اسرائیل را به بازگرداند. لذا رسالت حضرت موسی (ع) نیز مختص به قوم یهود بود و این حقیقت در قرآن مجید نیز مؤکد است (اعراف/ 105 و 134 ـ طه/ 47 ـ شعراء/ 17). بنا به یک حکم کلی، همه‌ی امت‌ها پیامبر داشته‌اند (فاطر/ 24) و این پیامبران به سوی قوم خود رفته‌اند، به زبان همان مردم (نگا. یونس/ 74 ـ یوسف/ 109 ـ ابراهیم/ 4). 3⃣ در قرآن از زبان فرشته‌ای که بر حضرت مریم (س) پدیدار شد، آمده است: «و او پیامبری است که به سوی بنی‌اسرائیل می‌رود» (آل‌عمران/ 49). این مطلب از برخی دیگر از آیات نیز مستفاد می‌شود (صف/ 6 و 14 ـ مائده/ 72 ـ زخرف/ 59). در انجیل متّی از زبان حضرت عیسی (ع) منقول است که: «فرستاده نشده‌ام مگر به جهت گوسفندان گم‌شده‌ی بنی‌اسرائیل» (متّی 15/ 24). مراد از «گوسفندان گمشده»، عموم مردم هستند که توسط یهود گمراه شده‌اند. 4⃣ فلسطین در زمان حضرت عیسی به سه استان شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده بود که به ترتیب جلیل، سامریه و یهودیه خوانده می‌شد. حضرت عیسی طبق متن سه انجیل نخست (متّی، مرقس و لوقا)، فقط در شهرهای استان جلیل موعظه می‌کرد و فقط یک نوبت به وارد شد که همان وقت، کاهنان او را گرفته و به قتل رساندند (!) حضرت عیسی (ع) در این سه انجیل یک پیامبر جلیلی خوانده می‌شود و محدوده‌ی رسالت او بخشی از قوم یهود است و نه همه‌ی یهودیان، تا چه رسد به تمام مردم جهان! 5⃣ ادعای مسیحیان در خصوص رسالت جهانی پیامبرشان به آن دلیل است که ایشان حضرت عیسی را رسول خاتم معرفی می‌کنند و از آنجا که در تورات و کتب انبیاء آمده است که «تمام اقوام جهان منتظر آمدن رسول خدا هستند» (پیدایش 49/ 10) و یا «کسانی که در جزیره‌ها ساکنند شریعت او را انتظار می‌برند» (اشعیاء 42/ 4) لذا حکم می‌کنند که عیسی (ع) همان پیامبر خاتم است. در حالی‌که حضرت عیسی شریعت و فقه نیاورد و مطابق شریعت تورات حکم می‌کرد. ثانیاً او هرگز چنین ادعایی نکرده است که پیامبر موعود (ماشیح) است (برای نمونه نگا: متی 22/ 41 تا 45 ـ 24/ 5). ثالثاً این ادعا را نخستین مرتبه یهودی در دمشق مطرح کرد (اعمال 9/ 22) و در شهرهای دیگر هم آن را نشر داد، و این همان بدعت بزرگ اوست. نتیجه می‌گیریم که محدوده‌ی حضرت عیسی (ع) نیز به مانند حضرت موسی (ع) و سایر انبیاء بنی‌اسرائیل مختص به قوم یهود بوده است. ✍️ نویسنده: امیر اهوارکی 👉 goo.gl/oKVmtW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقاشی سه مجوسی در یک کلیسا! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایش‌گر عیسای نوزاد که بودند؟ (4) ✡️ جلوه‌ای دیگر از تحریفات تاریخی یهود 🌐 نه سه مجوس بلکه سه یهودی 1⃣ با توجه به آنچه که در بخش قبل اثبات شد نتیجه می‌گیریم که این سه مجوس در واقع سه بودند که در ایران زندگی می‌کرده‌اند و خداوند بدین‌وسیله، آنها را از آمدن پیامبر جدیدی برای خبر داده است. 2⃣ بعد از فتح توسط سپاه بخت‌النصر در سال 586 قبل از میلاد، تعداد 40000 یهودی به بابل برده شدند. نزدیک به پنجاه سال بعد، در سال 538 ق.م. کوروش هخامنشی بعد از فتح بابل به یهودیان رخصت داد تا به اورشلیم بازگردند. بنا به نوشته‌ی یوسیفوس کسانی که بازگشتند 42000 نفر بودند و اینها تعدادشان کمتر از آنهایی بود که ماندند. لهذا تعداد زیادتری از یهودیان، از بابل به فلسطین بازنگشتند. به نظر می‌رسد که اینان مؤمنی بوده‌اند که به زندگی عادی خود از جمله در میان ایرانیان ادامه داده‌اند. 3⃣ در خصوص این‌که برخی از یهودیان در ایران ماندند و به همراه سایر اسیران به فلسطین بازنگشتند، می‌توان به کتاب استر (از مجموعه‌ی عهد عتیق) رجوع کرد. مُردخای یهودی در دربار خشایارشا در شهر شوش کار می‌کرد و یهودی بودن خود را کتمان می‌نمود. او نهایتاً توانست برادرزاده‌اش استر را به همسری خشایارشا در آورد. همچنین در کتاب تاریخ جامع ادیان برخی یهودیانی که در بابل مانده بودند مذکورند (نگا: جان ناس، تاریخ جامع ادیان، انتشارات علمی و فرهنگی، صص 536 و 537 و 558). ✍️ نویسنده: امیر اهوارکی 👉 goo.gl/oKVmtW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقاشی سه مجوسی در محضر حضرت عیسی (ع)! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایش‌گر عیسای نوزاد که بودند؟ (5) ✡️ جلوه‌ای دیگر از تحریفات تاریخی یهود 🌐 اهداف آمدن این سه نفر 1⃣ خداوند پس از قرن‌ها یک رسول عظیم‌القدر به نام عیسی بن مریم (ع) برای مبعوث کرده است و به همین سبب یهودیانی را که در ایران زندگی می‌کردند به آمدن آن پیامبر خبر می‌کند. 2⃣ لذا ستاره‌ای در ارتفاع پایین بر این یهودیان نمایان می‌شود و آنها قبل از تعاقب آن، با علم «احکام نجوم» یا سایر معارف دین خود از تولد آخرین باخبر می‌شوند. آنگاه به تعقیب آن می‌پردازند تا به برسند. 3⃣ پس از باخبر شدن مردم اورشلیم، یهودیان بابلی می‌فهمند که باید برای دیدار این پیامبر تازه متولد شده به بیت لحم بروند. آنها نهایتاً هدایای خود را به عیسی (ع) تقدیم کرده و از بیراهه به شهر خود بازمی‌گردند. 4⃣ یهودیان بابلی (همان مجوسان) با آمدن خود چند هدف را برآورده کردند: 🔸1. نخست خود و سایر یهودیان مقیم بابل و ایران، از تولد آخرین پیامبر آگاه شدند و دانستند که به زودی آخرین پیام خداوند به توسط این پیامبر به یهودیان ابلاغ خواهد شد. 🔸2. مردم اورشلیم و هیرود نیز از تولد حضرت عیسی (ع) باخبر شدند. 🔸3. هدایای یهودیان بابلی برای عیسی (ع) و خانواده‌اش مفید بوده است. طبق نقل انجیل متّی، آنها سه هدیه تقدیم کردند: کُندُر، مُرّ و طلا. دو مورد اول، دو صمغ گیاهی هستند و فواید زیادی دارند و از جمله در بهبود سریع‌تر زن زائو مفیدند. هدیه‌ی طلا نیز احتمالاً خرج سفر غیرمترقبه‌ی آنها به مصر شد. زیرا هیرود قصد قتل عیسی (ع) را کرده بود. ✍️ نویسنده: امیر اهوارکی 👉 goo.gl/oKVmtW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مقاله‌ی برگزیده: ✡ نقدی بر مصائب خرافی مسیح (ع) 👉 goo.gl/3Msj7J ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 نقدی بر مصائب خرافی مسیح (ع) ✡ پولس یهودی و تحریف مسیحیت 1⃣ پس از چند سال که تا سر حد مرگ پیروان حضرت عیسی را آزرده و به گفته‌ی خودش با کاهنان و دشمنان عیسی در قتل مقدسین شریک بود، به ناگهان مدعی شد که در وقتی که به سمت دمشق می‌رفته تا چندی از نصارا را دستگیر کند، ناگهان حضرت عیسی در وقت ظهر در رؤیای بیداری بدو ظاهر شده و او را جزو شاگردان خود برگزیده است!! 2⃣ پولس در شهرها قرائت خود را از حضرت عیسی ارائه می‌کرد، یعنی به شدن و همچنین به بودن او بشارت می‌داد. در حالی‌که این‌دو معارض یکدیگرند. یعنی اگر عیسی ماشیح (منجی جهان) و رسول خاتم است پس بایست پیروز و فاتح باشد و نه مصلوب و رسوا، و اگر مصلوب شده پس گناهکار است و نمی‌تواند پیامبر یا حتی انسان صالحی باشد. زیرا حضرت موسی در حکم کرده است که هرکس در قوم یهود بر دار آویخته شود ملعون خدا است. جالب این‌که پولس نیز به همین جمله‌ی تورات استناد کرده و عیسی (ع) را ملعون خوانده است. 3⃣ وقتی که از تبلیغ‌های پولس در شهرهای مختلف اطلاع می‌یافتند افرادی از خود را به آنجا می‌فرستادند تا مردم اصلِ ماجرا، یعنی معجزات و سخنان عیسی را از زبان شاهدان واقعی اعمالش که سال‌ها نزد او تلمذ کرده بودند بشنوند. بعد از تعلیمات صحیح حواریون در آن شهرها، مردم از تعالیم پولس برمی‌گشتند. این مسئله در نامه‌ای که او برای مردم نوشته مشهود است. در آنجا پولس پس از دشنام دادن به آن کسانی که مردم را از تعالیم او برگردانده‌اند، خود را صاحب کشف و شهود خوانده و آنگاه حواریون عیسی (ع) را بی‌جهت تخطئه می‌کند. 4⃣ حواریون یعنی یازده شاگرد صدیق عیسی (ع) (یهودای مصلوب را استثناء کرده‌ایم)، همچون آن حضرت به تورات اعتقاد داشته، به آن عمل می‌کردند. حواریون هیچ‌گاه ادعا نکرده‌اند که حضرت عیسی پیامبری بوده که شریعت موسی (ع) یعنی فقه تورات را نسخ کرده است. این سخن، که برخی از ما نیز ممکن است به آن اعتقاد ورزیده باشیم، در واقع از ادعاهای پولس است، ادعایی که حتی اربعه‌ی مسیحیان نیز به ضد آن شهادت می‌دهد. سخن پولس این است که چون با آمدن ماشیح موعود شریعت‌های گذشته نسخ می‌شوند پس با آمدن عیسی (ع) تورات باطل شده است. و پولس اینچنین شریعت را در میان پیروان خود الغاء کرد. 5⃣ حواریون حقیقی عیسی (ع) خود را یا می‌نامیدند، اما پیروان پولس که به ماشیح (رسول خاتم) بودن عیسی (ع) ادعا می‌کردند، به مسمّی گشتند. نصارا در شمال آفریقا و خاورمیانه ساکن بودند اما مسیحیان در یونان، روم و برخی نواحی غربی ترکیه کنونی. نصارا وحدت بسیار داشتند و یکدل بودند، اما قرائت بدعت‌گونه‌ی پولس از رسالت حضرت عیسی باعث اختلافات شدید در میان مردم شده، وحدتی باقی نمی‌گذاشت. 📖 لینک متن کامل به‌همراه مستندات: 👉 yon.ir/gTlm ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مجموعه‌مقالات «برنابا حواری گمشده عیسی» 🌺 به مناسبت میلاد حضرت عیسی علیه‌السلام .
✡ پولس یهودی و تحریف مسیحیت ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (1) 👉 goo.gl/x8oQ8W ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ برنابا ، پولس و حواریون ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (2) 👉 goo.gl/NDAHjY ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چرا پولس فرستاده عیسی (ع) نیست؟ ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (3) 👉 goo.gl/ayvrKe ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پولس رسول یا بدعت گذار؟ ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (4) 👉 goo.gl/ZJy2Fz ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ برنابا یکی از دوازده حواری ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (5) 👉 goo.gl/GAtLiZ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ چگونه نام برنابا از میان حواریون حذف شد؟ ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (6) 👉 goo.gl/w81a1t ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ برنابا، حواری محبوب عیسی (ع) ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (7) 👉 goo.gl/i1ZkKW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رونویسی انجیل یوحنا از انجیل برنابا ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (8) 👉 goo.gl/sBCWXv ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تاریخ نسخه کنونی انجیل برنابا ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (9) 👉 goo.gl/2ohbLV ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نسخه‌های کنونی انجيل برنابا ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (10) 👉 goo.gl/VN1Vnu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ترجمه‌های انجیل برنابا ✝ برنابا حواری گمشده عیسی (11) 👉 goo.gl/r6pr5S ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ با سلام به دوستان و همراهان كانال. از امشب پرونده‌ی جدیدی را برای شما خواهیم گشود. پرونده‌ای بسیار بسیار مهم و راه‌گشا پیرامون فرقه‌ی مهم اما ناشناخته‌ی «مریمیه». لطفاً مثل همیشه با ما همراه باشید.
✡ طریقت مریمیه را فردی به‌نام «فریتیوف شوان» بنیان نهاد، و با مرگ شوان، رهبری آن به «مارتین لینگز» و «سیدحسین نصر» انتقال یافت. رساله حاضر تحقیقی است درباره طریقت «مریمیه» و سیر تطوّر آن از شوان تا نصر. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر 🎯 قسمت اول / بخش اول 🌐 آغاز سخن 1⃣ در ایران را به‌عنوان اندیشمندی مسلمان و می‌شناسند که از بد حادثه، به‌دلیل وقوع انقلاب اسلامی و پیوندهایش با ، مجبور به مهاجرت به ایالات متحده آمریکا شد. کمتر کسی نامی از شنیده و نصر را به‌عنوان عضو قدیمی و «شیخ» کنونی این طریقت می‌شناسد. 2⃣ طریقت مریمیه را فردی به‌نام بنیان نهاد، و با مرگ شوان (1998) رهبری آن به (متوفی 2005) و سیدحسین نصر انتقال یافت. رساله حاضر تحقیقی است درباره طریقت مریمیه و سیر تطوّر آن از شوان تا نصر. 3⃣ این تحقیق با بهره‌گیری از کتاب و اسناد مهمی از «مریمیه»، و کتب و مقالات و مصاحبه‌های منتشر شده چهره‌های سرشناس مریمیه، مانند شوان و لینگز و نصر، و گفت‌وگو با افراد مطلع تدوین شده است و در متن مقالات به تمامی منابع ارجاع داده شده است. 4⃣ کتاب سجویک با عنوان «بر ضد جهان مدرن: سنت‌گرایی و تاریخ پنهان فکری سده بیستم» در سال 2004 منتشر شد. مارک سجویک انگلیسی مسلمان و استاد سابق دانشگاه آمریکایی قاهره و استاد کنونی مطالعات اسلامی در دانشگاه آرهوس دانمارک و دبیر «انجمن اروپایی مطالعات باطنی گرایی غربی» و از معدود محققانی است که به‌طور تخصصی در زمینه کار می‌کند. 5⃣ از نزدیکان شوان، بنیان‌گذار و رهبر مریمیه، بود که، به‌همراه چند تن دیگر از نزدیکان شوان در سال 1991 در شهر بلومینگتن (ایالت ایندیانا، آمریکا) جنجال بزرگ قضایی – مطبوعاتی را علیه شوان برانگیختند. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/XQTajK ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب «مارک سجویک» در دوران 8ساله پس از انتشار در ایران ناشناخته ماند؛ یعنی به‌رغم اهمیت کتاب فوق برای ایرانیان، که می‌توانست آن را به اثری پرفروش تبدیل کند، نه‌تنها به فارسی ترجمه و منتشر نشد بلکه حتی معرفی کوتاهی از آن به نشریات ایران راه نیافت! نشریات انگلیسی‌زبان مربوط به ایران و خاورمیانه و جهان اسلام در غرب، و نشریات فارسی چاپ آمریکا و بریتانیا، چون ایران‌نامه، که علی‌القاعده باید کتاب سجویک را معرفی کنند، درباره آن سکوت کامل کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر 🎯 قسمت اول / بخش دوم 1⃣ کتاب سجویک در دوران 8ساله پس از انتشار در ایران ناشناخته ماند؛ یعنی به‌رغم اهمیت کتاب فوق برای ایرانیان، که می‌توانست آن را به اثری پرفروش تبدیل کند، نه‌تنها به فارسی ترجمه و منتشر نشد بلکه حتی معرفی کوتاهی از آن به نشریات ایران راه نیافت! نشریات انگلیسی‌زبان مربوط به ایران و خاورمیانه و جهان اسلام در غرب، و نشریات فارسی چاپ آمریکا و بریتانیا، چون ، که علی‌القاعده باید کتاب سجویک را معرفی کنند، درباره آن سکوت کامل کردند! 2⃣ کتاب خود را در فضایی منتشر کرد که از سوی وکلای در زیر فشار بود. به این دلیل، سجویک مجبور شد بخش‌هایی از کتاب، و تصاویر های شوان و عکس‌های برهنه شوان و مریمیان را، حذف کند! 3⃣ به‌نوشته مارک_کاسلو به‌دلیل تهدید از سوی ، کتاب سجویک را قبل از انتشار وکلای انتشارات دانشگاه آکسفورد (ناشر کتاب) با دقت مورد بررسی قرار دادند و شواهد و حقایق مهمی را حذف کردند. سجویک پس از انتشار کتاب، برای کاسلو نوشت که مایکل فیتزجرالد، وکیل فرقه شوان، «من و ناشر، انتشارات دانشگاه آکسفورد، و ویراستار و هر کسی را که در نشر کتاب سهیم باشد، به اقامه دعوی در دادگاه تهدید کرد.» 4⃣ آخرین پژوهش در زمینه مریمیه، کتاب است به زبان فرانسه که در سال 2010 در میلان منتشر شد با عنوان «از حکمت جاودان تا پرنیالیسم آمریکایی». این کتاب رساله پایان‌نامه دکتری ستاره هومن است زیر نظر آنتون فوره. استاد برجسته دانشگاه سوربن در زمینه جریان‌های باطنی‌گرای غربی است که این حوزه مطالعاتی را به رشته دانشگاهی بدل کرد. 5⃣ سجویک در 23 ژوئیه 2010 کتاب ستاره هومن را در وبلاگ خود معرفی کرد و در 10 اوت 2012 طلعت هالمان، استاد دانشگاه در آمریکا، ذیل یادداشت سجویک نوشت: «در مکاتبه من با ستاره هومن معلوم شد از او خواسته شده هر مطلب منفی که اعتبار شوان را مخدوش کند حذف شود»! کتاب ستاره هومن در آوریل 2014 به انگلیسی منتشر شده. این کتاب نیز، به‌رغم اهمیت آن برای ایرانیان، تاکنون به فارسی ترجمه نشده است! 6⃣ کتاب مهم دیگر، که می‌تواند به شناخت فرقه‌هایی چون مریمیه کمک کند، «استادان منوّر: آموزگاران غربی در کسوت های شرقی» نوشته است درباره غربیانی که در کسوت رهبران فرقه‌های دینی شرقی، اعم از صوفی مسلمان و هندو و بودایی، جای گرفته‌اند. راولینسون نخستین کسی است که سجویک را با چهره دیگری از شوان (به‌جز چهره‌ای که پیروان یا دوست‌داران شوان ترسیم می‌کنند) آشنا کرد و تصاویر شوان را به او داد. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/XQTajK ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تبلیغ مریمیه در ایران شامل فریتیوف شوان و سایر شخصیت‌های اصلی مریمیه می‌شود. این به‌جز کتب و مقالات فراوانی است که در ترویج عقاید شوان و پیروانش در ایران منتشر شده و بر علاقه‌مندان به اصالت‌گرایی اسلامی و سنت‌گرایی اصیل تأثیر گذارده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر 🎯 قسمت اول / بخش سوم 📚 کتاب‌های مریمیه در ایران 1⃣ مسکوت گذاردن هشت ساله کتاب سجویک در حالی است که آثار و پسرش، ، به‌سرعت در ایران معرفی و ترجمه و با کیفیت عالی منتشر و در نشریات و وب‌گاه‌های پرخواننده تبلیغ می‌شود. 2⃣ تبلیغ در ایران محدود به حسین و ولی نصر نیست و شامل و سایر شخصیت‌های اصلی مریمیه می‌شود. این به‌جز کتب و مقالات فراوانی است که در ترویج عقاید شوان و پیروانش در ایران منتشر شده و بر علاقه‌مندان به اصالت‌گرایی اسلامی و اصیل تأثیر گذارده است. باید بیفزاییم که کتاب‌های مریمیه در ایران، مانند کتاب‌های این فرقه در اروپا و آمریکا، با چاپ بسیار نفیس انتشار می‌یابد: 🔸فریتیوف شوئون، شناخت اسلام، ترجمه سید ضیاء‌الدین دهشیری، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، چاپ اوّل، 1363. 🔸فریتیوف شوئون، اسلام و حکمت خالده، ترجمه فروزان راسخی، تهران: نشر هرمس و مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، چاپ اوّل، 1384. 🔸فریتیوف شوئون، عقل و عقل عقل، ترجمه بابک عالیخانی، تهران: نشر هرمس و مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، چاپ اوّل، 1384. 🔸جام نو و می کهن: مقالاتی از اصحاب حکمت جاویدان، بکوشش مصطفی دهقان، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، چاپ اوّل، 1384. 🔸رنه گنون و فریتیوف شوئون و لئو شایا، هرمس و زبان مرغان، تهران: جیحون، چاپ اوّل، 1387. 3⃣ در اردیبهشت 1388 حسین خندق‌آبادی، مدیر «مجموعه سنت گرایان» در (تهران) از نشر آثار مهم «سنت گرایان» در 15 جلد خبر داد. بعداً، نام این مجموعه به «مجموعه حکمت جاویدان» تغییر کرد. تا آن زمان چهار عنوان از این مجموعه، با کیفیت عالی، منتشر شده بود: 🔸تیتوس بورکهارت، جهان‌شناسی سنتی و علم جدید، ترجمه حسن آذرکار؛ 🔸تیتوس بورکهارت، کیمیا: علم جهان، علم جان، ترجمه گلناز رعدی آذرخشی و پروین فرامرزی؛ 🔸رنه گنون، نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو، ترجمه دل آرا قهرمان؛ 🔸رنه گنون، بحران دنیای متجدد، ترجمه حسن عزیزی. 4⃣ اسامی کتاب‌های بعدی چنین است: 🔸مارتین لینگز، رمز و مثال اعلی، ترجمه فاطمه صانعی؛ 🔸تیتوس بورکهارت، مبانی هنر مسیحیت، ترجمه امیر نصری؛ 🔸کیت کریچلو، تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی، ترجمه سید حسن آذرکار؛ 🔸سید حسین نصر، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان؛ 🔸کنت اولدمیدو، سنت‌گرایی: دین در پرتو فلسفه جاویدان، ترجمه رضا کورنگ بهشتی؛ 🔸تیتوس بورکهارت، فاس: شهر اسلام، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند. 5⃣ بخش عمده این ، که انتشارات حکمت، ترجمه و نشر آثار آن‌ها را در دستور کار خود قرار داد، چهره‌های شناخته شده مریمیه هستند که خود را در پشت شهرت گنون و «سنت‌گرایی» پنهان می‌کنند. 6⃣ ناشر فوق اعلام کرد که در انتشار «مجموعه حکمت جاویدان»: «کوشش شده نظر مشورتی دکتر ، دکتر ، دکتر ، دکتر و دکتر لحاظ گردد.» ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/XQTajK ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «بارون جولیوس اوولا» به تغییر از طریق «قدرت سیاسی» دل‌بستگی داشت. لذا به فاشیسم روی آورد! کتاب «قیام علیه جهان مدرن» و سایر آثار اوولا در دهه 1970 یکی از منابع الهام راست‌گرایان افراطی و نئوفاشیست‌های ایتالیا و بمب‌گذاری‌های ایشان بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر 🎯 قسمت اول / بخش چهارم 🌐 سجویک و آشنایی با مریمیه 1⃣ در «سرآغاز» کتابش نحوه آشنا شدن خود را با مریمیه شرح می‌دهد: سجویک در دوران تدریس در دانشگاه آمریکایی قاهره و کار در زمینه تاریخ اسلام و سفر به کشورهای مختلف متوجه پیوندی پنهان و مرموز میان گروه قابل توجهی از اساتید دانشگاه و محققان غربی می‌شود که در حوزه اسلام کار می‌کنند؛ و سرانجام در می‌یابد که حلقه اتصال تمامی آن‌ها تعلق به یک است که فردی به‌نام رهبر آن است. این طریقت در واقع فرقه‌ای از صوفیان غربی است که در طول بیش از هفتاد سال موجودیت خود هیچ‌گاه حتی نامش، ، را نیز علنی نکرده است. 2⃣ نخستین بار ، استاد انگلیسی بازنشسته ساکن فرانسه، سجویک را با چهره دیگری از شوان آشنا می‌کند؛ از دیدگاه راولینسون، شوان «نه صوفیِ زاهد، بلکه شارلاتان» است که قطعاً دیگران را فریب می‌دهد و شاید خود نیز به فریب های خویش باور کرده است. راولینسون برای اثبات مدعایش عکس‌هایی از شوان را برای سجویک می‌فرستد؛ عکس‌هایی که شوان را در لباس رئیس قبایل سرخ‌پوست آمریکا نشان می‌دهد در حالی که دختران جوان برهنه، که تنها بیکینی به تن دارند، او را احاطه کرده‌اند. در عکس دیگر، شوان برهنه است و کلاه خود وایکینگ‌ها را به سر دارد. در میان عکس‌هایی که راولینسون برای سجویک فرستاد، نقاشی کاملاً برهنه شوان از (نامی که غربیان حضرت مریم را با آن می‌خوانند) نیز وجود داشت!! 3⃣ سجویک حیران می‌شود که چرا گروهی از نویسندگان برجسته غربی در حوزه مطالعات اسلامی باید پیرو مردی باشند که با کلاه پردار سرخ‌پوستی بر سر، کاملاً برهنه عکس می‌گیرد و چنین نقاشی های نامتعارفی می‌کشد!؟ به این ترتیب، آشنایی سجویک با کارهای خلاف عرف در فرقه مریمیه آغاز می‌شود؛ اعمالی که حداقل از نظر اسلامی خلاف عرف است. 4⃣ سجویک ماجرای عکس‌ها و نقاشی های شوان را با مطرح می‌کند. گولد، استاد دانشگاه آمریکایی قاهره، کسی است که اوّلین بار شوان را به سجویک معرفی کرد و کتابی از شوان به او داد. گولد با عکس‌ها و نقاشی های شوان آشناست و به سجویک می‌گوید امری خلاف قاعده رخ نداده و مشکل از درک ناقص سجویک از «قاعده» است!! 5⃣ سجویک در سفر به ایالات متحده آمریکا برای دیدار با پروفسور به واشنگتن دی. سی. می‌رود. او در میان اساتید دانشگاه علاقه‌مندان به نصر را دیده و کنج‌کاو است او را بشناسد. او دفتر کار نصر را می‌بیند که فراتر از دفتر استاد معمولی دانشگاه است. ملاقات انجام می‌شود و نصر برای سجویک توضیح می‌دهد که نظرات «گنون» و دیگران را نه بلکه باید نامید زیرا این نظرات را «اوولا» و «شوان» بیش‌ از گنون بسط داده‌اند. سجویک جرئت نمی‌کند از نصر درباره عکس‌ها و نقاشی های شوان بپرسد زیرا نصر سخنانی مشابه با گولد درباره «قاعده» می‌گوید و توضیح می‌دهد که «هیچ چیز خلاف قاعده وجود ندارد»!! ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/XQTajK ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter