✡ با شروع جنگ جهانی اول، روچیلدها کنترل سه بنگاه خبری اصلی اروپا را در دست داشتند: وولف (Wolff) در آلمان، رویترز (Reuters) در انگلستان و هاواس (Havas) در فرانسه!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ روچیلدها در جنگ جهانی اول (١)
1️⃣ سال ١٩١۴ میلادی، مصادف است با شروع جنگ جهانی اول.
2️⃣ در این سال روچیلدهای آلمانی به آلمانها، روچیلدهای انگلیسی به انگلیسیها و روچیلدهای فرانسوی به فرانسویها پول قرض میدهند!!
3️⃣ علاوه بر این، #روچیلدها کنترل سه بنگاه خبری در اروپا را در دست دارند:
🔸 وولف (Wolff) آلمان (تأسیس ١٨۴٩)
🔸 رویترز (Reuters) انگلستان (تأسیس ١٨۵١)
🔸 هاواس (Havas) فرانسه (تأسیس ١٨٣۵)
4️⃣ روچیلدها از بنگاه خبری وولف برای فریب افکار عمومی در آلمان و تشویق آنان به جنگ استفاده مینمایند.
5️⃣ در این دوره است که به ندرت گزارشی از روچیلدها در رسانههای گروهی منتشر میشود؛ چرا که خود آنان مالک رسانهها هستند!
📚 منبع: كتاب صهیونیسم در مسیر سلطه، نوشته: اندرو کارینگتن هیچکاک، برگردان: محمدیاسر فرحزادی، تهران: نشر ساقی، چاپ اول، ص٨٣
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5897
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ قاضی لوئیس دمبیتز براندیس، هیئتی صهیونیستی را از آمریکا به انگلستان اعزام کرد تا به آنان وعده دهد آمریکا به طرفداری از انگلستان وارد جنگ خواهد شد؛ بهشرط آنکه انگلستان فلسطین را به روچیلدها واگذار کند!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود
👉 @jscenter
✡️ روچیلدها در جنگ جهانی اول (٢)
1️⃣ در ١٢ دسامبر ١٩١۶، آلمان به انگلستان اعلام آتشبس میدهد، اما #روچیلدها مشتاق هستند انگلستان این آتشبس را قبول نکند؛ چرا که هنوز هیچ برگ برندهای در دست ندارند.
2️⃣ عامل روچیلدها یعنی #لوئیس_براندیس [قاضی کل ایالات متحده] هیئتی صهیونیستی را از آمریکا به انگلستان اعزام میکند تا به آنان وعده دهد آمریکا به طرفداری از انگلستان وارد جنگ خواهد شد؛ به شرط آن که انگلستان موافقت کند سرزمین #فلسطین را به روچیلدها واگذار کند.
3️⃣ روچیلدها به منظور محافظت از منافع عظیم تجاریشان در شرق، نیازمند سرزمینی مثل فلسطین بودند. آنان همچنین تمایل داشتند تا کشور خود را همراه با نیروی نظامی مستقل در آن سرزمین بر پا نمایند تا از آن نیروی نظامی بهعنوان نیروی متجاوز در برابر هر کشوری که منافعشان را به خطر میاندازد استفاده کنند.
4️⃣ کمی بعد، انگلستان معامله در ازای فلسطین را میپذیرد و #صهیونیستها در لندن با همتایان خود در آمریکا تماس میگیرند و این خبر را به آنان اطلاع میدهند.
5️⃣ ناگهان تمام روزنامههای اصلی آمریکا که تا آن زمان به طرفداری از آلمان مطلب مینوشتند، در چرخشی ١٨٠ درجه، تبلیغاتی را به راه انداختند تا افکار عمومی را بر ضد آلمانها تحریک نمایند؛ تبلیغاتی مثل این که: «سربازان آلمانی در حال کشتار پرستاران صلیب سرخ هستند» و «سربازان آلمانی دستان کودکان را قطع میکنند»!
6️⃣ #وودرو_ویلسون که سال ١٩١۶ بار دیگر بهعنوان رئیسجمهور آمریکا انتخاب شده، شعار انتخاباتیاش این جمله است: «فردی را دوباره انتخاب کنید که فرزندانتان را درگیر جنگ نخواهد کرد.»
7️⃣ اما شرایط ویلسون را مجبور میکند تا تحت اوامر قاضی #یهودی دیوان عالی کشور (لوئیس براندیس -عامل روچیلدها-) از وعدهی خود عدول نماید و در تاریخ ۶ آوریل ١٩١٧، آمریکا را درگیر جنگ جهانی اول کند.
📚 منبع: كتاب صهیونیسم در مسیر سلطه، نوشته: اندرو کارینگتن هیچکاک، برگردان: محمدیاسر فرحزادی، تهران: نشر ساقی، چاپ اول، ص٨۴و٨۵
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5897
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ١٨ فروردین ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۴ شعبان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٧ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢۵ نیسان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ اعدام #امیرعباس_هویدا نخستوزیر #بهایی و #یهودیتبار دودمان پهلوی، پس از چندین جلسه محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی (١٣۵٨ش)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 هویدا و زوال سلطنت در ایران
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/bahai/13270
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ طبق برخی محاسبهها، حضرت عیسی (ع) در این روز با توطئهٔ #یهودیان و به دستور حکمران رومی اورشلیم به صلیب کشیده شد! [از نظر مسلمانان به آسمان عروج کرد] (٣٠-٣٣م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 الیگارشی حاخامی و انقلاب مسیحیت
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/1809/
2⃣ درگذشت #هنری_فورد بنیانگذار شرکت خودروسازی فورد و نویسندهٔ کتاب #یهود_بینالملل (١٩۴٧م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ دهم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ تصویر هنری فورد و جلد کتاب «یهود بینالملل؛ مهمترین معضل دنیا»
👈 هنری فورد در این کتاب، در ارتباط با موضوعات مختلف، از جمله مسائل و معضلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آمریکا و اینکه یهودیان چگونه آمریکا را به لجن کشیدهاند، صحبت کرده است. البته بعد از نگارش این کتاب، یهودیان بلایی بر سر هنری فورد آوردند که او نه تنها لفظاً، بلکه کتباً از یهودیان عذرخواهی نمود و مطبوعات، آن عذرخواهی را چاپ کردند، هرچند که آن نوشتار، حقایقی در مورد یهودیان بود! قیمت این کتاب در آن زمان به ٨٠٠ دلار رسیده بود، زیرا یهودیان تمام نسخههای آن کتاب را جمعآوری کرده بودند و مردم بسیار مشتاق بودند تا بدانند این حقایقی که هنری فورد در مورد یهودیان گفته است، چیست؟!!
💥 اندیشکدهٔ مطالعات یهود بهزودی قسمتهای مهمی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ هنری فورد و یهود
1️⃣ #هنری_فورد (مؤسس کارخانهٔ ماشینسازی فورد) در سال ١٩٢١ در کتاب «یهود بینالملل – مهمترین معضل دنیا» به نکات بسیار مهمی اشاره نموده است. وی مینویسد:
✍️ «یهودیان #قوم_برگزیده خدا نیستند، ولی عملاً کلیسا، بهطور کامل، تسلیم این تبلیغات شده. در سالهای اخیر، خط فکری یهودیان بر بسیاری از اظهارات مسیحیان سایه افکنده است و روحانیهای بیسواد مسیحی، اثبات نمودهاند که بیش از پیش، پذیرای نظرات یهودیان میباشند.»
2️⃣ هنری فورد، کلیساهای آمریکا را #یهودگرا شده (Judaized churches) میخواند و در ارتباط با دانشگاهها میگوید:
✍️ «وقتی مدارس از دین تهی شوند (سکولار شوند)، آن وقت دانشگاهها به آیین یهودیان در خواهند آمد (ملعبهٔ دست یهودیان خواهند شد).»
3️⃣ یهودیان چنان وضعیت سکولاری در مدارس آمریکا ایجاد كردهاند که دعا كردن و خدا را طلبیدن، غیرقانونی است، ولی آموزش مسائل جنسی و دادن پوششهای پلاستیکی (condom) به دانشآموزان مدارس، بخشی از برنامهٔ آنها میباشد! هنری فورد در ادامه مینویسد:
✍️ یهودیان در حقیقت (چه از لحاظ فیزیکی و چه برنامهای) صدها کلیسای آمریکا را با پنداشتهای ویرانکننده و ناخوشایند اجتماعی خود، اشغال کرده و بهواسطهٔ آن کنترل و مهار، تسلط و غلبهٔ خود بر مسیحیان را صددرصد كامل کردهاند.
4️⃣ جالب اینکه این مطالب را هنری فورد ٩٠ سال قبل اظهار داشته است. در حال حاضر، وضعیت کلیساهایی که در چنگال #یهودیان میباشند، بسیار اسفبارتر است.
📚 منبع: سیدهاشم میرلوحی، یوسرائیل و صهیوناکراسی، قم: دفتر نشر معارف.
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-culture/7973
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ١٩ فروردین ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۵ شعبان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٨ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢۶ نیسان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ یازدهم عُومِر
2⃣ رحلت حضرت #یوشع بن نون جانشین حضرت موسی (ع) پس از ٢٨ سال رهبری #بنیاسرائیل در سن ١١٠سالگی (٢۵١۶عبری)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 بنیاسرائیل از یوشع تا سلیمان نبی
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/1212
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٢٠ فروردین ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۶ شعبان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٩ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٧ نیسان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1️⃣ مرگ #لورنتسو_مدیچی از برجستهترین حاکمان فلورانس طی #رنسانس ایتالیا (١۴٩٢م)
2️⃣ مرگ #فرانسیس_بیکن فیلسوف، سیاستمدار، حقوقدان و نویسندهٔ انگلیسی (١۶٢۶م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ دوازدهم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم
💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (١)
1⃣ تصویری که تاریخنگاری رسمی غرب از علل پیدایش #تمدن_جدید_اروپایی به دست میدهد، و آنرا ثمرهٔ یک فرایند طولانی #مدنیّت و #فرهنگ معرفی میکند، مخدوش و اغراقآمیز است. این تنها #جعل یک هویّت واحد، متداوم و همبستهٔ فرهنگی-تاریخی است برای قاره اروپا؛ هویّت و تاریخ پیوستهای که اروپا فاقد آن بود!
2⃣ پردازندگان این الگوی تاریخی، با بزرگنمایی برخی تحولات و پدیدههای تاریخی و ایجاد پیوند ذهنی میان آنها، که گاه در واقعیت تاریخی هیچ پیوندی میانشان وجود نداشت، و نادیدهگرفتن یا کماثر جلوه دادنِ برخی تحولات و پدیدهها، که گاه جایگاهی بزرگ داشتند، این هویّت واحد و فرایند منطقی رشد آنرا در عرصهٔ ذهن و اندیشهٔ تاریخی شکل دادند.
3⃣ یک نمونه از این بازسازی غیرواقعگرایانهٔ گذشته را در #تاریخ_فلسفه_غرب میتوان دید. فردریک کاپلستون در اعتراض به حذف دوران طولانی #قرون_وسطی از تاریخ اندیشه غرب مینویسد:
✍️ دانشجویان فلسفه اروپایی باید از ارسطو، متوفی ٣٢٢ پیش از میلاد، به فرانسیس بیکن و دکارت، که به ترتیب در سالهای ١۵۶١ و ١۵٩۶ درگذشتند، بپرند!!
4⃣ تبدیل #رنسانس به مبداء تحول جدید قاره اروپا از اینگونه دستکاریهای غیرواقعی است. ترجمهٔ متون یونان و روم باستان، که به #نوزایی (رنسانس) فرهنگ فوق شهرت یافته، در زمان خود فاقد آن جایگاه تاریخی بود که بدان نسبت داده میشود.
5⃣ این جعلی است که “تاریخنگاری علمی” سدهٔ نوزدهم اروپا بدان دست زد و #پرستش_رنسانس را باب کرد.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم
💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٢)
1⃣ #رنسانس به موجی اطلاق میشود که از اواخر سدهٔ ١۵ میلادی دربارهای کوچک اشرافیت تجاری جنوب ایتالیا را فراگرفت و زادگاه آن دربار #لورنتسو_مدیچی، حکمران ثروتمند فلورانس بود.
2⃣ ستیز #خاندان_مدیچی و الیگارشی زرسالار فلورانس با #پاپ جلوهای از ستیز عام حکمرانان #سکولار با حاکمیت #کلیسا بود که شاخص تاریخ سیاسی اروپا در تمامی سدهٔ ١۵ است. در تاریخنگاری جدید غرب، این پدیده #سکولاریزاسیون نام گرفته است، بهمعنای فرایند حذف اقتدار و نظارت کلیسا بر حکمرانان اروپا و انتقال تمامی قدرت به ایشان.
3⃣ این فرایندی است که از برخی جهات به تحولات سیاسی دنیای اسلام در دوران کاهش و حذف اقتدار و نظارت مرکزی خلافت عباسی بغداد شباهت دارد. از درون فرایند سکولاریزاسیون دوران جدیدی از #حاکمیت_مطلقه فرمانروایان خودکامهٔ اروپا سر درآورد که سالهای ١٨١۵-١۶۶٠ را در برمیگیرد. این دوران، در تاریخنگاری جدید غرب با نام زیبای عصر #استبداد_روشنگرانه متمایز میشود!!
4⃣ نمونههای برجستهٔ این حکمرانان “سکولار“، و در واقع #بیقانون، دودمانهای سلطنتی تودور و استوارت در انگلستان، فردریک کبیر پادشاه پروس و لویی چهاردهم پادشاه فرانسه است که کلام قصار او چنین در تاریخ به ثبت رسیده است: من دولتم!
5⃣ ستیز الیگارشی زرسالار و “سکولار” جنوب ایتالیا با پاپ و حاکمیت کلیسا ابعاد سیاسی و نظامی داشت و در بُعد فرهنگی به شکل رویکرد به ادبیات آنتیک #یونان و #روم_باستان و برافراشتن آن در برابر #فرهنگ_مسیحی تجلّی یافت.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم
💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (٣)
1⃣ #لورنتسو_مدیچی گروهی از نویسندگان را پیرامون خود گرد آورد و به خرید نسخ خطی یونانی-رومی، که در صومعههای مسیحی وجود داشت، پرداخت و کتابخانهای تدارک دید شامل ١٠٩٣ جلد کتاب که ۴۶٠ جلد آن به زبان یونانی بود. این کتابخانه پشتوانهٔ فکری #رنسانس بهشمار میرود.
2⃣ نویسندگان دربار مدیچی حرکت خود را برای تدوین یک #فرهنگ_نوین ضدکلیسایی براساس “ترجمهٔ” متون کهن یونانی-رومی آغاز کردند. این حرکت هرچند بهظاهر ترجمهٔ متون “آنتیک” بود، ولی بار فرهنگی متمایزی داشت و در واقع برداشت “آزاد” و “روز” منطبق با خواستها و ایدهآلهای “مترجمین” بود.
3⃣ #نوزایی یونان و روم باستان، صرفنظر از انگیزههای سیاسی آن که حاکمیت #کلیسا را هدف گرفته بود، از نظر فرهنگی نوعی رویکرد نوستالژیک بود. این نوستالژی یونانی معطوف به #فلسفه_عقلی ارسطو نبود؛ اروپا پیشتر از طریق متکلمین مسیحی ارسطو را شناخته بود.
4⃣ این یک رویکرد اخلاقی-ارزشی به #شرک_باستان و علیه مبادی فرهنگ کلیسایی بود که پایهٔ سلطهٔ پاپ انگاشته میشد؛ و لذا معطوف به حماسهسرایان و مورّخین یونانی بود که تصویری افسانهای از گذشته به دست میدادند.
5⃣ #فلورانس کانون #آزاداندیشی و #دموکراسی نیز نبود. در این حاکمنشین کوچک ایتالیایی اشرافیتی حکومت داشت که از قِبَل تجارت بینالمللی ثروت انبوهی انباشته و شهر خود را به “پایتخت مالی اروپا” بدل ساخته بود.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم
💥 با تأکید بر نقش لورنتسو مدیچی (۴)
1⃣ #فلورانس توسط این #اشرافیت_زرسالار اداره میشد و برای انتخاب شورای این شهر ١٠٠هزار نفری تنها ٣٢٠٠ مرد حق رأی داشتند!! برای تودهٔ مردم فلورانس آزادی جز “آزادی فرمانبردن از اربابان” نبود!
2⃣ بهگفتهٔ ویل دورانت، این “سخاوتمندی” مورّخین سدهٔ ١٩ بود که به فلورانس چنان درجهای از #دمکراسی اعطا کرد که این “بهشت توانگرسالار بویی از آن نبرده بود”.
3⃣ این مفهوم جاهطلبانه از “آزادی” در عهد #لورنتسو_مدیچی به اوج رسید؛ حکمرانی “باشکوه” و بس ثروتمند که “با معشوقهها کلنجار میرفت“، “پاپ میآفرید” و “بهعنوان بزرگترین و اصیلترین ایتالیایی عصر خود در سراسر اروپا مورد احترام بود”.
4⃣ ایتالیای عهد رنسانس کانون #خرافات، به موهومترین اَشکال آن بود. #اومانیستها غالباً به #همزاد یا “نگهبانان غیبی” اعتقاد داشتند. پودجو براتچولنی از چهرههای برجستهٔ #رنسانس، از عفریتهایی سخن میگفت که مانند سواران بیسر هجرت میکنند، یا از هیولاهای ریشویی که از دریاها برمیخاستند تا زنان زیبارو را بربایند. ماکیاولی به “امکان پُر بودن هوا از ارواح” اشاره میکرد و اعتقاد خود را به این امر که وقایع بزرگ با نشانههایی از صور عجیب، پیشگویی، الهام و علایم آسمانی اعلام میشوند ابراز میداشت. مارسیلیو فیچینو، مترجم افلاطون، شرحی در دفاع از غیبگویی و طالعبینی و اعتقاد به اجنه نوشت. و بوکاتچو “به موهومات زمان خود از قبیل طالعبینی و پیشگویی به مدد خواب پایبند بود”.
5⃣ رویکرد یونانی-رومی سدهٔ ١۶ جنوب ایتالیا نه تنها مرحلهٔ جدیدی در اندیشهٔ عقلی نگشود، که به عکس دور جدیدی از شکوفایی #علوم_خفیه بود.
✍️ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «رنسانس؛ آرمانهای صلیبی و لیبرالیسم» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/1511
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٢١ فروردین ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢٧ شعبان ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١٠ آوریل ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢٨ نیسان ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ ترور و شهادت سپهبد #علی_صیاد_شیرازی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح (١٣٧٨ش)
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ سیزدهم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (١)
🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع"
1⃣ در تاریخ #سینما فیلمهای بسیاری درباره شیوع بیماریهای خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضاً سمتوسوی #آخرالزمانی هم یافته است، از فیلم "وحشت در خیابانها" ساخته الیا کازان گرفته تا "١٢ میمون" ساخته تری گیلیام و "اپیدمی" به کارگردانی ولفگانگ پیترسن، "٢٨ روز بعد" از دنی بویل، "تهاجم" ساخته الیور هیرشیبگل و "من افسانه هستم" به کارگردانی فرانسیس لارنس و "مه" به کارگردانی فرانک دارابانت، "کوری" به کارگردانی فرناندو میرلیس و "شیوع" ساخته استیون سودربرگ در سال ٢٠١١ و...
2⃣ برخی از فیلمهای یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسانها بهخاطر آزمایشها یا پروژههای #بیولوژیک ارتش آمریکا پرداخته شده همچون فیلمهای "مه"، "اپیدمی"، "تهاجم"،"من افسانه هستم" و... برخی هم دلیل رواج بیماری را براساس تغییر و تحولات زیستمحیطی و یا طبیعی به تصویر میکشند. در برخی فیلمها مبتلایان به نوعی #زامبی بدل شده مثل "28 روز بعد"، "من افسانه هستم"، "تهاجم" و "کوری" و... و در برخی دیگر به وضعیت دلخراشی میمیرند.
3⃣ اما از میان همهی فیلمهای نامبرده و نامنبرده، فیلم سال ٢٠١١ #استیون_سودربرگ یعنی #شیوع بیش از سایرین به وضعیت امروز شایع شدن #ویروس_کرونا در جهان شباهت دارد. فیلمی که فیلمنامهاش را "اسکات زد برنز" نوشته است.
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٢)
🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع"
1⃣ در فیلم #شیوع یک بیماری ویروسی از هنگکنگ و توسط یک زن آمریکایی شروع شده، به شیکاگو و یکی از دوستان قدیمیاش سرایت میکند و سپس وقتی زن به محل سکونتش بازگشته، پسرش را دچار کرده و همسرش را هم در معرض ابتلا قرار میدهد.
2⃣ اما ویروس یاد شده که نتیجهٔ حاصل از ترکیبات #بیولوژیک درون بدن #خفاش و #خوک بوده، توسط خوک آلوده به رستورانی در هنگکنگ رسیده و از طریق سرآشپز آن رستوران به زنِ داستان منتقل میگردد.
3⃣ از این پس ویروس افراد بسیاری را در دنیا آلوده کرده و پس از مرگ سریع زن و پسرش و دوستش در شیکاگو، به دیگر نقاط جهان مانند انگلیس و هند و... کشیده شده و ٢.۵ میلیون نفر را در آمریکا و ٢۶ میلیون نفر را در سراسر جهان میکُشد.
4⃣ سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تحقیقات وسیع خود را آغاز کرده و در همان اواسط کار یکی از متخصصین خود را براثر ابتلاء به بیماری از دست میدهند ولی متخصص دیگر تا پایان ماجرا حضور داشته و واکسن اصلی را کشف میکند.
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ کرونا در سینما (٣)
🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع"
1⃣ در این میان یک خبرنگار اینترنتی یا وبلاگنویس هم مدام به شایعات دامن زده و همهی تلاشها برای نابودی ویروس و بیماری را نتیجهی زد و بند #شرکتهای_دارویی با #سازمانهای_بینالمللی دانسته و خودش که گویا ١٢میلیون مخاطب در #فیسبوک دارد، دارویی را بهعنوان واکسن اعلام کرده و بابتش میلیونها دلار به جیب میزند!
2⃣ البته در کنار این شایعهپراکنیها، خود دکتر چیورز (سرپرست تحقیقات) هم به #آزمایشات_بیولوژیک ارتش آمریکا که معمولاً سرچشمهٔ چنین اختلالات بیولوژیکی و محیطزیستی است نیز مشکوک شده است.
3⃣ فیلم #شیوع تقریباً از اواسط خود به یک #فیلم_آخرالزمانی شبیه میشود، خیابانها و اماکن شهرها خالی شده، مردم به فروشگاهها و خانهها حمله میکنند، ارتش شهرها را ایزوله کرده و اجناس را میان مردم تقسیم میکند، گروههایی به غارت میپردازند و... اما برخلاف فیلمهای مشابه که به حضور زامبیها و یا موجودات عجیب و غریب میانجامد، فیلم "شیوع" بهگونهای واقعگرایانه پیش میرود.
4⃣ #استیون_سودربرگ تعلیق وحشت از ویروس و بیماری ناشناخته را در اواسط فیلم به نقطهی ناگزیری رسانده اما همچنان میتواند با انبوه بازیگران معروف فیلم، آن را از نقطهی یاد شده رها ساخته و به انجام قابل قبول و امیدبخشی برساند، در حالیکه از هیچ تغییر و تحول غیرمنطقی و فراتر از فیلمنامه نیز بهره نگرفته.
✍️ سعید مستغاثی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter