eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
743 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ در سفر تبلیغاتی عباس افندی به اروپا و آمریکا، یهودی نامدار «آرمینیوس وامبری» که از اعجوبه‌های زمانه و بنیان‌گذار «پان‌تورانیسم» [پان‌ترکیسم] شناخته می‌شود، با وی دیدار کرد و علاقه خود را به «بهائی‌گری» ابراز نمود!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (2) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3) 1⃣ به‌دلیل پیوند و با «استادان غیبی» واحد است که در سفر تبلیغات وسیعی به سود او، به‌عنوان یکی از رهبران تئوسوفیسم، انجام گرفت؛ تا بدان‌جا که ماری، ملکه رومانی و دخترش، ژولیانا، را به‌عنوان «رهبر تئوسوفیسم» ‌شناختند و با این عنوان با او مکاتبه کردند!! 2⃣ عباس افندی در این سفر با برخی رجال سیاسی و فرهنگی ایران ، از جمله سلطان حسین میرزا جلال‌الدوله (پسر ظل‌السلطان)، دوست‌محمد خان معیرالممالک (داماد ناصرالدین شاه)، سیدحسن تقی‌زاده، میرزا محمد قزوینی، علیقلی خان سردار اسعد بختیاری، ملاقات کرد. 3⃣ و نیز به‌دلیل پیوند با این بود که در سفر فوق، نامداری چون که از اعجوبه‌های زمانه است، و گفتیم که به‌عنوان بنیان‌گذار «پان‌تورانیسم» [] شناخته می‌شود، با عباس افندی دیدار کرد و علاقه خود را به ابراز نمود!! 4⃣ سیاه‌بازی وامبری تا بدان‌جاست که نامه زیر را به این «پیغمبر نوظهور» نوشت: 📝 «این عریضه بندگانی را به مستطاب همت و فضیلت اکتساب، مشهور عالم و مرغوب جهان، میرزا عبدالبهای عباس فرستادم. مکرما، مشفقا، هدایت بخشا! قربانت بگردم… واقعاً هر چقدر ممالک و مسالک اسلام گشت و گذار کرده باشم ذات فطانت‌مآب مثل عالی‌جناب هرگز تصادف نکرده‌ام و هم گویم به آسانی هم پیدا نمی‌شود…» 5⃣ نکته مهم این‌که وامبری در نامه فوق اشاره می‌کند که «جد والد عالی‌جناب» عباس افندی را «از نزدیک» می‌شناخته است. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/URMEXE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ به‌دلیل پیوند عمیق «تئوسوفیسم» و «بهائیت» و برخورداری دو فرقه از «استادان غیبی» واحد، «حسین کاظم‌زاده ایرانشهر» بهائی و مدیر مجله متنفذ «ایرانشهر، به یکی از سران «تئوسوفیسم ایرانی» بدل شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم و بهائیت (3) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (3) 1⃣ به‌دلیل همین پیوند عمیق و و برخورداری دو فرقه از واحد، فردی بهائی به‌نام (1262-1340ش)، مدیر مجله متنفذ ، به یکی از سران تئوسوفیسم ایرانی بدل می‌شود! 2⃣ وی در زمستان 1305، اندکی پس از تأسیس رسمی (آبان 1304)، با انتشار مقاله مفصلی در دو شماره ایرانشهر به معرفی تئوسوفیسم می‌پردازد. 3⃣ ایرانشهر، تئوسوفیسم را به‌عنوان ادامه سنتی جهان اسلام، و تئوسوفیست‌ها را مشابه با همان اولیایی که مثلاً در تذکرة الاولیاء عطار آمده است، معرفی می‌کند!! 4⃣ وی می‌نویسد: به امر و تعلیمات این «برادران نور» در سال 1875 به‌توسط دو نفر از سالکان طریقت تئوسوفی یکی مادام بلاواتسکی که از نژاد روس بوده و دیگری کلنل اولکوت آمریکایی، در آمریکا تأسیس شده است! 5⃣ ایرانشهر در توصیف «برادران نور» به‌رغم این‌که از مفاهیم دینی برای اثبات آن‌ها استفاده می‌کند و خضر و الیاس نبی را مثال می‌آورد، ولی تأکید می‌کند که ربطی به ادیان ندارند و «اساساً خارج از دایره ادیان و عقول و اوهام بشرند»!! ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/URMEXE ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تئوسوفیسم در پی مطالعه تطبیقی ادیان بود و یافتن «جوهر واحد ادیان»، یا آن چیزی که «خرد باستان» می‌نامید که منشأ نخستینِ تمامی ادیان است. این مفهوم در اندیشه ترادیشنالیست ها به «جاودان خرد» یا «حکمت خالده» تبدیل شده! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستان‌گرایی (1) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4) 🌐 ترادیشنالیسم و میراث تئوسوفی 1⃣ به‌رغم جدا شدن از تئوسوفیسم، و به‌رغم این‌که وی در سال 1921 با انتشار کتاب «تئوسوفی: تاریخ یک شبه‌دین» به انتقاد شدید از فرقه فوق پرداخت، و را «شیّاد» خواند، تأثیر آموزه‌های بر اندیشه گنون را نمی‌توان نادیده گرفت. 2⃣ در پی مطالعه تطبیقی ادیان بود و یافتن «جوهر واحد ادیان»، یا آن چیزی که «خرد باستان» می‌نامید که منشأ نخستینِ تمامی ادیان است. این مفهوم در اندیشه ترادیشنالیست ها به یا تبدیل شده. 3⃣ بنابراین، سجویک درست می‌گوید آن‌گاه که با بررسی پیشینه تئوسوفیستی گنون و دوستانش، به‌ویژه آموزه‌های اوّلیه را برگرفته از تئوسوفیسم می‌داند. 4⃣ استاد مسلمان دانشگاه هیوستون تگزاس و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در مقاله‌ای که به همایش «نقد تجدّد از دیدگاه سنت‌گرایان معاصر» ارائه داد، نوشت: 📝 شیفتگی به شرق و علوم غریبه و باستان باعث جذب عده‌ای به شد… در بستر این جوّ فرهنگی شکل باطنی از [ترادیشنالیسم] در آثار دو نویسنده دانشمند و پرجاذبه، آناندا کوماراسوامی و رنه گنون پایه‌ریزی شد... ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/JUjgQG ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «لژ بلاواتسکی» یکی از مهم‌ترین کانون‌های ترویج «باستان‌گرایی ایرانی»، علاوه بر باستان‌گرایی هندو، بود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستان‌گرایی (2) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4) 🌐 تئوسوفیسم و باستان‌گرایی هندو – آریایی 1⃣ تعلق و تکاپوی معطوف به احیاء آئین‌های هندو و بودایی و زرتشتی و ترویج هندو – آریایی بود؛ و رویکرد گنون به اسلام چیزی نبود که تئوسوفیست‌ها می‌خواستند یا از آن استقبال می‌کردند. 2⃣ نگاه به اسلام هم‌دلانه نیست و این را به‌روشنی هم از نوشته‌های الکات و بلاواتسکی و بزانت و هم از اجلاس نخستین می‌توان فهمید. 3⃣ تئوسوفیسم، برخلاف گنون، آئین‌های غیراسلامی سرزمین هند را اصیل‌ترین و ناب‌ترین شکل «دین»، و منشأ تمامی ادیان می‌دید و بنیان گذاری و ترویج باستان‌گرایی هندو – آریایی را هدف مهم خود قرار داده بود. 4⃣ در مقاله‌ای از به‌عنوان «سرزمین مقدس» نام برد؛ سرزمینی که «فلسفه بزرگ آن منشأ تمامی فلسفه‌های جهان غرب است و دین بزرگ آن منشأ تمامی ادیان، مادر و گهواره تمدن است.» 5⃣ در سال 1889 دوّمین هدف انجمن تئوسوفی را چنین اعلام کرد: «تشویق مطالعه متون دینی آریایی و سایر متون دینی و علمی جهان به‌منظور اثبات اهمیت ادبیات آسیایی یعنی فلسفه‌های برهمایی، بودایی و زرتشتی». 6⃣ کانون اصلی آموزش ادبیات سانسکریت و زرتشتی بود و در کنار ودا و سایر کتب سانسکریت، متونی چون دینکرت و دساتیر آموزش داده می‌شد و در کلاس‌هایی آیین زرتشت در پرتو آموزش‌های تئوسوفی تفسیر می‌شد. 7⃣ مدرسین لژ بلاواتسکی، که به‌طور عمده بودند، در محل لژ و در سایر اماکن بمبئی به تدریس کتب درسی تئوسوفیسم اشتغال داشتند. شرق شناسان و اعضای سرشناس انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی انجمن تئوسوفی نیز هر از گاه در لژ بلاواتسکی بمبئی حضور می‌یافتند و سخنرانی می‌کردند. به‌عبارت دیگر، لژ بلاواتسکی یکی از مهم‌ترین کانون‌های ترویج باستان‌گرایی ایرانی، علاوه بر باستان‌گرایی هندو، بود. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/JUjgQG ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین «پارلمان جهانی ادیان» (شیکاگو، 1893) به‌روشنی می‌توان دید. «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقه‌های نوساخته و جوکی‌های عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمی‌خورد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستان‌گرایی (3) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4) 🌐 پارلمان جهانی ادیان / 1 1⃣ دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین (شیکاگو، 1893) به‌روشنی می‌توان دید و با شناخت ترکیب شرکت‌کنندگان در آن می‌توان آن نوع از «خرد باستانی» و «گوهر واحد ادیان» را، که تئوسوفیست‌ها در جست‌وجوی آن هستند، شناخت. 2⃣ کارگردان این نمایش و بودند. سخنرانی ها و تصاویر مندرج در کتابی که مشروح جریان اجلاس در آن ثبت شده، جایگاه ویژه ، چون دکتر «هرمن آدلر» حاخام بزرگ امپراتوری بریتانیا، و «دستور»های پارسی، چون دستور «جاماسپ‌جی منوچهرجی جاماسپ‌آسا»، را به‌عنوان «صاحبان» اصلی پارلمان نشان می‌دهد. 3⃣ «پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقه‌های نوساخته و جوکی‌های عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و... ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمی‌خورد! 4⃣ نمایندگان فرقه‌های نوساخته «برهما ساماج»، «آریا ساماج» و و «پیامبران» نوظهوری چون ستارگان این «پارلمان»اند. بیش‌ترین تبلیغ بر روی سوامی ویوکاناندا، «پیغمبر» نوظهور هندو، است. سخنان ویوکاناندا حاوی پیام‌های تئوسوفیستی است. 5⃣ گرایش اصلی «پارلمان» ضداسلامی است. دکتر رئیس کالج پروتستان بیروت، در پشت تریبون یک جلد قرآن کریم را با دست بلند کرده به حضار نشان می‌دهد و با لحنی تحریک‌کننده می‌گوید: «من کتابی در دست دارم که 200 میلیون انسان با دست‌های تطهیر نشده به آن دست نمی‌زنند… و هر کلام آن را کلام مستقیم خداوند می‌دانند.» وی سپس به قرائت آیاتی در زمینه «تبلیغ اسلام با ابزار شمشیر» و همسران پیامبر اسلام (ص) می‌پردازد با ترجمه‌ای تحریف شده و موهن! 6⃣ یا نماینده فرقه «برهما ساماج»، که رهبری آن با خاندان‌های تاگور و سن است، اسلام را دینی می‌خواند که «با آتش و شمشیر برتری خود را ثابت کرد»!! ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/JUjgQG ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «الیزابت مرداک» یهودی از حامیان اصلی مالی «پارلمان جهانی ادیان» در كنار پسرش «روپرت مرداک» معروف! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پارلمان جهانی ادیان و احیای باستان‌گرایی (4) 🎯 مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر (4) 🌐 پارلمان جهانی ادیان / 2 1⃣ پنجمین اجلاس در 3-9 دسامبر 2009 / 12-18 آذر 1389، با شرکت بیش از شش‌هزار نفر، در ملبورن استرالیا برگزار شد. یکی از اعضای هیئت ایرانی شرکت‌کننده در این اجلاس گزارشی از سفر خود منتشر کرده است. 2⃣ طبق این گزارش، اجلاس ملبورن حدود 8 میلیون دلار هزینه داشت و حامیان اصلی مالی آن عبارت بودند از: [که خانواده‌ای مشهور و ثروتمند در میان است. این خانواده بانکداران بزرگی هستند که در کشور استرالیا فعالیت می‌کنند. همچنین در سرزمین‌های فلسطین اشغالی، ایالات متحده و روسیه هم از موقعیت ممتازی برخوردارند]؛ جامعه ایالت ویکتوریا؛ انجمن اتحاد برای توسعه ؛ مؤسسه خیریه [الیزابت مُرداک (مردوخ) مادر روپرت مردوخ معروف است]. 3⃣ جالب‌تر این‌که زیر عنوان حمایت کنندگان مالی در بخش تشکر ویژه نام و نشان سفارت در کامبرای استرالیا بسیار چشم‌گیر و سؤال‌برانگیز است! 4⃣ گزارش فوق نشان می‌دهد که «پارلمان جهانی ادیان» امروزه نیز در همان حال و هوای تئوسوفیستی نخستین اجلاس خود است. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/JUjgQG ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter