eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
21.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
586 ویدیو
178 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ یکی از دلایل اصلی ورشکستگی صنعت سینمای ایران در قبل از انقلاب، حضور پُررنگ فیلمفارسی و سینمای آبگوشتی و کثرت تولید فیلم‌های مغایر با ارزش‌ها و باورهای عمومی مردمِ مسلمان ایران بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (1) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ تا پیش از انقلاب اسلامی، هر فیلم و اثر سینمایی ایرانی که در آن صحنه‌های رقص، آواز و هم‌بستری وجود داشت، تحت عنوان (Persian Film) شناخته شده و ذیل آثار سینمایی بی‌ارزش دسته‌بندی می‌شد. در تاریخ سینمای ایران از این آثار با عنوان نیز تعبیر می‌شد. 2⃣ گرچه اصطلاح ، از دهه ۱۳۳۰ رایج و در سینمای ایران باب شد، اما گُستره‌ی استفاده از این واژه در اوایل دهه ۱۳۵۰ و با ساخت فیلم‌های سینمایی شاخصی همچون «کلبه آن‌سوی رودخانه» به اوج خود رسید. همچنین منتقدین و مخاطبین سینما از الفاظی چون مُبتذل یا مُنحرف برای این‌گونه فیلم‌ها بهره می‌بردند. 3⃣ پس از حضور نخستین گروه از بازیگران بی‌عفت و بی‌حیای بومی در صنعت سینمای ایران و بالأخص پس از بازی به‌عنوان نخستین زن کاملاً عریان و برهنه در سینمای ایران، دیگر عریان‌شدن بازیگران، رقص و اعمال جنسی، با حضور جریانات فرهنگی خاص و حمایت‌های ویژه‌ی حاکمیت به عُرفی رایج در محصولات سینمایی آن دوران مبدل گردید. 4⃣ یکی از دلایل اصلی ورشکستگی صنعت سینمای ایران در آن سال‌ها و بالأخص در اواسط دهه ۱۳۵۰، همین حضور پُررنگ سینمای آبگوشتی و کثرت تولید فیلم‌های مغایر با ارزش‌ها و باورهای عمومی مردمِ مسلمان ایران بود؛ آثار سینمایی پُرتعدادی که تحت عنوان سینمای اجتماعی، در سطحی گسترده عرضه می‌شد و جُز محدود مخاطبانی در آن روزگار، اسباب انزجار عمومی جامعه را فراهم می‌ساخت. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎬 توجه به موضوع جنگ و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیه‌ی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق ژانر دفاع مقدس، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیده‌بان، گذرگاه، هویت و… موفق شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (2) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ پس از انقلاب اسلامی، فضای سینما و محتوای تولیدات سینمایی کشور، تقریباً یک دهه خالی از هرگونه شاخص و مطرحی بود. در این دوران ، بیشتر به‌دنبال کسب و به‌دست آوردن آبروی از دست رفته‌اش در میان مردم بود. 2⃣ مضمون اصلی غالب فیلم‌های سینمای ایران تا اوایل دهه ۱۳۷۰، رشادت‌های رزمندگان در میدان‌های نبرد و موضوعات اخلاقی و عرفانی بود؛ مضامینی که با وجود برخی ایرادات و اشکالات، در مجموع از هرگونه تابوشکنی ویژه و تقابل مستقیم با فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان ایران تُهی بود. 3⃣ توجه به موضوع و فهم صحیح از نبرد اسلام با جهان استکبار به تکثیر روحیه‌ی جهادی در صنعت سینمای ایران و پروش نسل جدید «سینماگر متعهدِ آشنا به فرم» منتج شد و توانست با خلق ، به خلق تولید آثار شاخصی همچون پرواز در شب، دیده‌بان، گذرگاه، هویت و… موفق شود. 4⃣ در این میان طیف دیگری از سینماگران و بالأخص گروهی از فعالان سینمایی پیش از انقلاب، به‌سبب درگیری جامعه با موضوع جنگ و مخاطب‌پذیر بودن ، شاید برای کسب بودجه و امکانات دولتی و یا شاید هم خالصانه و به‌خاطر تحولات روحی انقلابی خود، از همان آغاز جنگ اقدام به خلق آثار سینمایی ویژه‌ای همچون عبور از میدان مین، عقاب‌ها، پلاک، اتاق یک، کانی مانگا و… در ژانر جنگ نمودند. آثار نسبتاً موفقی که اگرچه بعضاً در تعارض با ژانر دفاع مقدس قرار می‌گرفت، اما در مجموع توانست ذهنیت پیش از انقلابی ایشان را در اذهان جامعه بزداید و نهایتاً به تثبیت جایگاه برخی از ایشان در منجر شود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم سینمایی «عروس» به کارگردانی «بهروز افخمی» در سال ۱۳۷۰، اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دهه شصت را آغاز کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (3) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ که هم‌خوانی نزدیکی با سبک زندگی عموم مردم داشت، باعث اعتماد و آشتی قشر قابل توجهی از مردم با سینما شد اما از اوایل دهه ۱۳۷۰، دُمل چرکین در سینمای ایران دوباره سر گشود و این‌بار دیگر دست استعماری سلطه‌گران فرهنگی غرب به‌صورت مستقیم دیده نمی‌شد، بلکه مشکل اصلی حضور «مدیران فرهنگی و سینمایی» بود که در بهترین صورت اگر نگوییم مغرض بودند، باید بگوییم که و را به‌خوبی نمی‌شناختند. 2⃣ عموم تابوشکنی‌های صورت گرفته در سینمای پس از انقلاب، توسط افراد و شخصیت‌های کانونی قدرت و بعضاً پُرمدعای مذهبی صورت پذیرفته است. چنان‌که برای نخستین‌بار یکی از اعضای اصلی حلقه‌ی متصل به برخی جریانات مدعی صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب، اقدام به تابوشکنی ویژه و خلق اثری سینمایی با عنوان «عروس» نمود. 3⃣ به کارگردانی در سال ۱۳۷۰، اولین فیلمی بود که تابوشکنی نسبت به خط قرمزهای دهه شصت را آغاز کرد. در این فیلم سینمایی، برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب، شاهد تصویرسازی ویژه از عروس و جشن عروسی در خیابان‌های شهر و در ایام جنگ تحمیلی هستیم. 4⃣ در کنار این تصویرسازی، گفت‌وگوهای عاشقانه‌ی زن و شوهر، به‌همراه رویکرد جانبی و حاشیه‌ای به دفاع مقدس در روایت و اهمیت زندگی مادی و بالأخص حضور پُررنگ موسیقی و صدای ضبط در جای جای فیلم و… جملگی سبب شد تا این فیلم سینمایی به‌عنوان یک اثر تابوشکن شاخص، در حافظه‌ی سینمای پس از انقلاب اسلامی ثبت شود. روندی جدید برای جامعه‌ی تازه از جنگ فارغ‌شده‌ی ایران، و نسبت به سبک زندگی آن روزها. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فیلم‌های «تحفه هند»، «هنرپیشه»، «آدم برفی» و «مرد عوضی» هریک وظیفه‌ی تابوشکنی در محدوده‌ی خاصی را برعهده گرفتند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (4) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ فیلم سینمایی ، به کارگردانی در سال ۱۳۷۳ نیز، اولین فیلم بعد از انقلاب است که پای را دوباره به سینمای ایران باز می‌کند. مردم انقلابی ایران نسبت به سینمایی که هدف دارد واکنش سریع نشان دادند. فیلم، اکران محدودی داشت ولی بعدها بارها از رسانه ملی، با وجود تمامی خط قرمزهای سفت و سختش، پخش شد! 2⃣ فیلم سینمایی به کارگردانی نیز در همان سال ۱۳۷۳، برای اولین‌بار موفق شد تا تابوی را بشکند و زنان فیلم را با حجابی غیرمعمول، نسبت به وضع جامعه، به نمایش درآورد. این فیلم تاکید ویژه‌ای نیز بر اختیار و غیرمعمول داشت! 3⃣ فیلم سینمایی به کارگردانی در انتهای سال ۱۳۷۳، تابوشکنی در سینمای ایران را با مفهوم دیگری آشنا کرد و آن، زن شدن مرد و تغییر جنسیت در کنار آرایش سنگین زنانه و ترسیم رسمی و بدون محدودیتِ هنر تن‌کامه، یعنی همان (Erotic) بر پرده‌ی نقره‌ای سینماهای ایران پس از انقلاب اسلامی بود! 4⃣ بوسیدن مرد از جانب زن (همان مرد زن‌نما) نیز از جمله مسائلی بود که باعث شد فیلم سینمایی آدم برفی تا سال ۱۳۷۶، با وجود پخش گسترده غیرقانونی بر سَر در سینماهای کشور ظاهر نشود و حتی پس از اکران رسمی خود در سینماها نیز با اعتراض فیزیکی گروه‌های مختلف آن زمان مواجه گردد. اما حضور متولیان وقت ارشاد بر مصدر موجب شد تا فیلم سینمایی آدم برفی در سال‌های بعد با اعمال ممیزی‌های نسبتاً زیاد بارها از رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی پخش گردد! 5⃣ در سال ۱۳۷۶، فیلم سینمایی به کارگردانی موجب تابوشکنی در نمایش میزان آرایش شخصیت‌های زن داستان و نمایش رسمی عشوه‌گری و ترسیم صحنه‌های اروتیک می‌شود. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ «بهروز افخمی» در سال ۱۳۷۷، دست به کار می‌شود و این‌بار در قامت یک «اصلاح‌طلب»، با تولید اثر خوش‌ساخت «شوکران» تابوشکنی از موضوع «ازدواج موقت» و «خیانت» را در دستور كار قرار داده، شرایط را برای پرداخت صریح‌تر به موضوع خیانت در آثار سینمایی پس از خود، مانند «فیلم قرمز» به کارگردانی «فریدون جیرانی» در سال ۱۳۷۸ مهیا می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شوکران فیلمفارسی در سینمای پس از انقلاب (5) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت سوم) 1⃣ تحولات اساسی و تابوشکنی‌های عمده در صنعت سینمای پس انقلاب را می‌بایست به‌نوعی کارویژه‌ی همان جریان مُدعی صیانت از فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و سازندگان فیلم عروس قلمداد نمود. چرا که بار دیگر در سال ۱۳۷۷، دست به کار می‌شود و این‌بار در قامت یک تمام عیار، با تولید اثر خوش‌ساخت تابوشکنی بزرگی را نسبت به عُرف آن روزهای جامعه مرتکب می‌شود. 2⃣ تا پیش از فیلم سینمایی شوکران، موضوع و ، به این صراحت در سینما مطرح نبود. این اثر سینمایی علاوه بر مورد اعتراض قرار گرفتن از طرف گروه‌های موسوم به فشار، نظیر انصار حزب الله، از سوی جامعه پرستاران کشور نیز مورد هجمه و شکایت قرار گرفت. 3⃣ البته علیرغم همه اعتراضات و شکایت‌های صورت گرفته در سال ۱۳۷۹، فیلم سینمایی شوکران با حمایت‌های ویژه‌ی متولیان فرهنگی و سینمایی کشور به اکران درآمد و از سوی منتقدان سینمای ایران نیز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب و مورد تشویق ویژه قرار گرفت و این‌گونه بود که موضوع خیانت به‌عنوان موضوعی فراگیر و پُرطرفدار برای سینمای اجتماعی ایران مبدل گردید. 4⃣ بدون شک مسائلی که پیرامون خیانت برای نخستین‌بار در سینمای پس از انقلاب در بیان می‌شود هرگز در فیلم‌های قبل از خود بدین صراحت بیان نشده و خط بالارونده در آثار سینمایی با تولید این اثر تحولی اساسی پیدا کرد و تولید این اثر بود که شرایط را برای پرداخت صریح‌تر به موضوع خیانت در آثار سینمایی پس از آن، بالأخص اثر قابل تأملی همچون به کارگردانی در سال ۱۳۷۸ مهیا کرد. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/Jx46U7 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌐 موقعیت منطقه «سوالبارد» میان قطب شمال، اسکاندیناوی و گرینلند ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و خزانه جهانی بذر سوالبارد (1) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت پانزدهم 1⃣ (به معنای کرانه‌ی سرما) مجمع‌الجزایری به وسعت 61 هزار کیلومترمربع است که در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است. این مجمع‌الجزایر شمالی‌ترین نقطه اروپا و همچنین شمالی‌ترین منطقه تحت‌کنترل کشور نروژ است. در سال‌های ابتدایی هزاره سوم، و با مشارکت پادشاه نروژ، «مرکز ذخیره بذر»ی در این منطقه پایه‌گذاری کردند که شرایطش بسیار خواندنی و جالب توجه است. 2⃣ منطقه سوالبارد به‌نوعی خودمختار محسوب می‌شود؛ برای ورود به این جزایر نیازی به روادید و اجازه اقامت نیست و مدت مجاز اقامت در آن نامحدود است. حاکمیت این مجمع‌الجزایر، نوعی فرمانداری است. علاوه بر ، گردشگری و معدن مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه به‌شمار می‌رود. 3⃣ توده‌های یخ 60 درصد، زمین‌های سنگی و صخره‌ای 30 درصد و زمین‌های دارای پوشش گیاهی 10 درصد خاک سوالبارد را تشکیل می‌دهند. این منطقه تحت‌تأثیر آب و هوای قطبی قرار دارد. 4⃣ این سرزمین دارای فضاهای سبز طبیعی حفاظت شده و دست نخورده فراوانی است. 7 پارک ملی و 23 اندوختگاه طبیعی، 70 درصد مجمع‌الجزایر را به خود اختصاص داده‌است. 60 درصد مجمع‌الجزایر سوالبارد از رودهای یخی، توده‌های یخ غلتان، یخچال‌های طبیعی، کوه‌های یخی و آب دره‌ها تشکیل شده‌است. زمستان‌ها میانگین دمای هوا در سوالبارد 12 درجه زیر صفر است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/6MHEFt ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ راه‌اندازی «خزانه جهانی بذر سوالبارد» با همکاری «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» از مهمترین اقدامات «راکفلرها» برای تثبیت و عمق‌بخشی به فعالیت‌هایشان در حوزه بذر است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و خزانه جهانی بذر سوالبارد (2) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت پانزدهم 1⃣ چنان‌که در بخش‌های قبلی گزارش ذکر آن رفت، راهبرد اصلی طی سه دهه اخیر (از 1990 تاکنون) «تثبیت و عمق‌بخشی به فعالیت‌ها»یشان در حوزه بوده است. 2⃣ راه‌اندازی در سال‌های ابتدایی هزاره سوم، با همکاری از مهمترین این اقدامات است. 3⃣ ساخت‌ این خزانه در ماه ژوئیه 2006 آغاز و یک سال و نیم بعد در سپتامبر 2007 به اتمام رسید؛ 26 فوریه 2008 رسماً افتتاح شد و نخستین سفارش خود را با دریافت یکصد میلیون دانه بذر از یکصد کشور آغاز کرد. 4⃣ این مرکز که به «خزانه بذر روز قیامت» هم مشهور است، در دل کوه، در انتهای یک تونل یخی در عمق 200 متری تعبیه شده‌ است. 5⃣ شرایط طبیعی این محل به‌گونه‌ای است که در برابر بسیاری از بلایای طبیعی و انسانی مقاومت بالایی دارد. به‌گونه‌ای كه حتی اگر برق منابع محلی از کار بیفتد، شرایط دمای طبیعی این انبار یخی، سرمای کافی برای بقاء بسیاری از دانه‌های کشاورزی را تا هزاران سال فراهم می‌کند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/6MHEFt ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
🎯 واقع شدن سوالبارد در شمال مدار قطب شمال باعث شده‌ این سرزمین در تابستان‌ها با پدیده خورشید نیمه‌شب و در زمستان‌ها نیز با پدیده شب قطبی مواجه باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و خزانه جهانی بذر سوالبارد (3) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت پانزدهم ❓ این خزانه بذر چرا و چگونه ساخته شد؟ 🌐 سایت مجموعه درباره‌ی دلیل ساخت این مجموعه‌ی منحصر به‌فرد می‌نویسد: 1⃣ جدی گرفتن آسیب‌پذیری در جهان، موجب شد ایده تأسیس ، شکل بگیرد. 2⃣ هدف از این خزانه پشتیبان‌گیری از نمونه بذرهای تمامی محصولات جهان است. 3⃣ لایه منجمد دائمی اعماق زمین به‌علاوه صخره‌های بزرگ این اطمینان را می‌دهد که نمونه‌های بذور حتی بدون انرژی زنده بمانند. 4⃣ این خزانه ذیل یک سیاست برای بیمه نهایی تأمین مواد غذایی جهان می‌گنجد، که گزینه‌ای برای غلبه بر چالش تغییر آب و هوا و همچنین رشد جمعیت پیش روی نسل‌های آینده می‌گذارد. 5⃣ این انبار برای قرن‌ها این ایمنی را فراهم می‌کند که میلیون‌ها دانه به نمایندگی از هر نوع بذر مهم موجود در جهانِ امروز، باقی بماند. این یک است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/6MHEFt ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ابرکمپانی‌های فراملیتی در پوشش بنیادهای گوناگون به تأمین مالی پروژه‌های بین‌المللی‌شان مبادرت می‌کنند. در این میان حضور ایران به‌عنوان تأمین‌کننده مالی قابل توجه است!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بیل گیتس و خزانه جهانی بذر سوالبارد (4) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت پانزدهم 🌐 گم کردن رد بنیادها / آیا راکفلر و گیتس با این خزانه مرتبطند؟ 1⃣ ظاهر سایت‌های مرتبط با طوری طراحی شده که از نقش در تأمین مالی این خزانه بذر ردّی باقی نماند. 2⃣ این خزانه همواره مرتبط با مجموعه‌ی فراملی و غیرانتفاعی CGIAR معرفی می‌شود که مقر اصلی آن در ایتالیا واقع است و برای اهداف علمی و تحقیقاتی بشردوستانه پایه‌گذاری شده است. 3⃣ مراجعه به سایت CGIAR اطلاعات دقیقی درباره تأمین‌کنندگان مالی به دست نمی‌دهد. تعدد نام‌های موجود در بخش تأمین‌کنندگان مالی، ذهن خواننده را از بنیادهای خاص منحرف می‌کند؛ گو این‌که موارد نشان‌دار در تصویر ابتدای همین پست می‌تواند به‌عنوان واسط بنیادها با CGIAR عمل کند. 4⃣ اما جستجو در تاریخچه سایت خزانه بذر نشان می‌دهد پیدایش این خزانه ارتباط بسیار تنگاتنگی با و دارد. با ورود به سایت مربوط به خزانه بذر شبکه زیر را ببینید: 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/6MHEFt ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ تصویری از شبکه گسترده «ایری» با سراسر جهان ؛ جایگاه «تهران» قابل توجه است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویری از شبکه گسترده «سیمیت» با سراسر جهان ؛ جایگاه «تهران» قابل توجه است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شواهد حاکی از آن است که ده‌ها سال پس از مهاجرت یهودیان عراقی از کشور خود، آنها برای وطن اصلی خود دلتنگ شده و مصمم برای بازگشت به عراق می‌باشند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بازگشت یهودیان عراق (1) 🎯 ظلم صهیونیست‌ها به مهاجران یا نقشه جدید برای شمال عراق؟! 1⃣ روزنامه صهیونیستی چندی پیش در گزارشی اختصاصی از قصد ساکن سرزمین‌های اشغالی و انگلیس جهت بازگشت به عراق خبر داد. 2⃣ این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارش خود نوشته بود: شواهد حاکی از آن است که ده‌ها سال پس از مهاجرت یهودیان عراقی از کشور خود، آنها برای وطن اصلی خود دلتنگ شده و مصمم برای بازگشت به عراق می باشند. 3⃣ هاآرتص در ادامه گزارش خود می نویسد: در پی شکست گروه تروریستی در عراق و بهبود شرایط امنیتی در این کشور، یهودیان عراقی مشتاقانه به دنبال بازگشت به سرزمین مادری‌شان و در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به آن هستند. 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/1UNmah ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویری نادر از درگیری‌های مردم عراق با یهودیان در حادثه فرهود ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بازگشت یهودیان عراق (2) 🎯 ظلم صهیونیست‌ها به مهاجران یا نقشه جدید برای شمال عراق؟! 1⃣ روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به این‌که برخی از ساکن اسرائیل از تمدید گذرنامه عراقی خود سخن می‌گویند، ادامه می‌دهد: با اخباری که از بغداد، پایتخت عراق به گوش می‌رسد، برخی دیگر تلاش می‌کنند در سرزمین مادری خود املاکی خریداری کنند، اگرچه هنوز قضیه از ذهن یهودیان عراق پاک نشده است. 2⃣ که در سال ۱۹۴۱م در بغداد رخ داد و اگرچه برخی از یهودیان علت این حادثه را ارتباط دولت وقت عراق با رژیم نازی و نقشی که رادیو عربی برلین در تحریک ایفا کرد، می‌دانند، اما اغلب قریب به اتفاق یهودیان عراق تاکید می‌کنند، هدف این حادثه که اولین حادثه‌ی خشونت‌آمیز و خونین علیه یهودیان عراق شمرده می شد، واداشتن یهودیان این کشور به به فلسطین اشغالی و خروج از عراق بود. 3⃣ روزنامه هاآرتص در حالی‌که آشکارا مشخص بود، از یک‌سو، قصد یادآوری روزهای تلخ آن حادثه را به یهودیان عراق دارد و از سوی دیگر لحنی را در نوشتار خود به کار می‌برد كه گویی نماینده این یهودیان است، می افزاید: یهودیان عراقی هنوز حوادث پرتاب بمب‌های دستی در محله‌های یهودی‌نشین بغداد را به یاد می‌آورند. 4⃣ برخی از یهودیان معتقدند که این اقدامات حاصل هم‌دستی دولت عراق و سازمان‌ها و گروه‌های صهیونیستی و با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان این یهودیان صورت می‌گرفته است. در این زمینه یهودیان عراق به تصمیم دولت وقت عراق در سال ۱۹۵۰ میلادی مبنی بر سلب تابعیت یهودیان این کشور و تسهیل سفر آنها به و صدور بیانیه‌هایی اشاره می‌کنند که آنها را به مهاجرت به اسرائیل دعوت می‌کرد. (در همین راستا مطالعه كنید: https://eitaa.com/jscenter/2761 ) 5⃣ هاآرتص می‌نویسد: اغلب یهودیان عراق که بخشی از قشر ثروتمند و و تاجر جامعه وقت عراق را تشکیل می‌دادند، بعد از تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به شکل گروهی این کشور را ترک کردند. 📖 متن كامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/1UNmah ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصاویری از یهودیان عراقی در سرزمین‌های اشغالی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter