1⃣ نزاع میان دو ابرقدرت شوروی و آمریکا در فضای #جنگ_سرد، در ابعاد مختلف تقابل سختِ (Warfare Hard) نظامی و تسلیحاتی و همچنین نیمهسختِ (Semi Hard Conflict) اقتصادی و سیاسی قابل مشاهده است، اما عرصهی اصلی جنگ میان این دو ابر قدرت در عرصهی تقابل نرم (Soft Conflict) جریان داشت.
2⃣ گرچه شدت روز افزون این تقابل در ۴۵ سال فضای جنگ سرد هر لحظه امکان بروز یک #جنگ_جهانی میان این دو ابرقدرت را نوید میداد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و بدون هرگونه نبرد مستقیم، ایالات متحده آمریکا توانست در عرصهی تقابلات نرم و در درگیری رسانهای و تبلیغاتی بر حریف خود برتری یابد و ارکان قدرت اتحاد جماهیر شوروی را در سال ۱۹۸۹م متزلزل و نهایتاً ابرقدرت رقیب خود را در سال ۱۹۹۱م به فروپاشی کشانَد و جهان دو قطبی را از منظر خود به جهانی تک قطبی مبدل سازد.
👇👇👇
1⃣ در بلوک شرق #ولادیمیر_لنین، تئوریسین و رهبر انقلاب ۱۹۱۷م و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی رسماً اعلام کرد که: از نظر ما فیلم مهمترین هنر است! و همسر خود #نادژدا_کروپسکایا (Nadezhda Krupskaya) را مسئول مستقیم پیگیری امور سینمایی شوروی کرد.
2⃣ اینان ضمن پیگیری پروپاگاندای مطلوب فرهنگی #سوسیالیسم، آثار سینمایی شاخصی همچون جک فراست؛ تولد یک ملت؛ سولاریس؛ رَزمناو پوتمکین؛ کودکی ایوان و دهها اثر سینمایی دیگر را تولید کردند.
3⃣ اما #بلوک_شرق هیچگاه نتوانست در برابر قدرت رسانهای #بلوک_غرب و هجمهی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد و مطلوبِ فرهنگیِ #لیبرالیسم را به چالش بکشد.
4⃣ #هالیوود در ژانرهای مختلف سینمایی، هر روز اسطورهی آمریکایی جدیدی را به عرصه میکشاند و هر روز بر قدرت رسانهای خود در #جنگ_سرد میافزود.
👇👇👇
1⃣ در این میان، صنعت #سینمای_ایران که شروع فعالیت آن از سال ۱۲۸۳ (۱۹۰۴م) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران آغاز شد، از همان ابتدا بهصورتی کاملاً خود باخته، عرصهی فرهنگی کشور را در اختیار فیلمهای خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعهی مسلمان ایران داد!
2⃣ سینمای ایران سرانجام در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰م) اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان #آبی_و_رابی و پس از آن فیلم صداداری با عنوان #دختر_لر را در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۴م) تولید کرد و عملاً بدون خط فکریِ خاص و بهدور از توجه به تحولات جهان پیرامون و بالاخص دو جنگ خانمانسوز جهانی که تأثیرات ویژه و همهجانبهای بر ایران داشت، اقدام به بسط و گسترش خود نمود.
👇👇👇
1⃣ این قاعده که: «جنگ نقطهی عطف تاریخ ملتهاست» در مورد ایران نیز صادق بود و همانگونه که مرزهای جغرافیایی ایران در طول جنگ جهانی اول مورد تعرض واقع شده و سرانجام به تشکیل حکومت مستبد رضاخان میرپنج در سال ۱۳۰۵ (۱۹۲۶م) منجر گردید؛ فرهنگ و تمدن ایرانی نیز دستخوش تغییرات ویژهای بود که هیچگاه #سینمای_ایران قصدی برای دیدن و شنیدن آن نداشت!
2⃣ سینمای ایران در دوران پس از جنگ جهانی اول بدون هرگونه جریانسازیِ صحیح فکری و یا تولید آثار ملی، تنها به نمایش آثار سرگرمکنندهی سینمای جهان و بالأخص محصولات #هالیوود مبادرت ورزیده و همراستا با نوسازیِ فرهنگیِ! پهلوی و بهدور از توجه به دغدغههای ملی و همچنین تحولات جهانِ پیرامون، به عامل رسانهای #نفوذ_فرهنگ_غرب مبدل گردید.
👇👇👇
1⃣ مشی #سینمای_ایران در بیهویتی و اصالت بخشیدن به موضوع سرگرمی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، عینیّتی غیر قابل انکار به خود گرفت و نشان داد که نهتنها دغدغهای برای توجه به موضوعات ملی و فراملی ندارد، بلکه سعی میکند تا بهعنوان ابزار رسانهای متجدد، دائماً به بُنمایههای سنتی فرهنگ انسانِ مسلمانِ ایرانی و باورهای دینی او بتازد.
2⃣ جنگ جهانی دوم تأثیرات فرهنگی بسیاری بر جامعهی مسلمان ایران گذاشت و این در حالی بود که سینمای ایران سعی نمود تا بهجای حساسیت نسبت به موضوعاتی نظیر اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و قحطی و نابسمانانی کشور و فرار رضاشاه کبیر! به امر دول بیگانه و حضور شاه فاسد جوانی چون محمدرضا پهلوی بر اریکهی سلطنت و تشکیل یکی از مهمترین اجتماعات تاریخ جنگ با حضور رؤسای جمهور انگلیس، آمریکا و شوروی در تهران تحت عنوان کنفرانس تهران در آذرماه سال ۱۳۲۲ (۱۹۴۳م) که بدون هماهنگی با تهران صورت گرفت و همچنین صدها موضوع مهم دیگر، همچنان بر اساس مشیِ عاشقانهسازی اولیه خود که در آثاری همچون دختر لُر و طوفان زندگی و شرمسار و… تبلور مییافت، ادامهی مسیر دهد و با افزودن بر حجم #ضدمذهبی آثارش، بر تولید آثار بیمایهی عاشقانه و مؤنثمحور تأکید ورزیده و تا به آنجا پیش رود که گونهای جدید و سبکی منحصر بهفرد از فیلمسازی را با عنوان #فیلمفارسی عرضه کند!
👇👇👇
1⃣ با کمال تأسف میتوان #سینمای_ایران را موجودی مفلوک تصور کرد که در اوج تحولات جهانی پس از جنگ جهانی اول، سر در گریبانِ #سینمای_غرب نمود و عملاً ذهن و فکر جامعهی ایران را در اختیار آثار سینمایی مهاجم قرار داده و با حفظ این فلاکت در دوران پس از جنگ جهانی دوم، اقدام به تولید محصولاتی فاسد کرد که ابعاد داستانی آن بر وجوه نازل و بسیار پست روابط انسانی بنا نهاده شده بود.
2⃣ سینمای ایران در این دوران با تمرکز بر #نگاه_جنسیتی، نوعی افراطی از روابط مبتذل را به مخاطب مسلمانِ ایرانی حقنه مینمود که این امر به جهت بیهویتی ذاتی سینمای آن عصر، با تلفیقی طنزآمیز از دو رویکرد مطرح فیلمسازی جهان، یعنی سبک غربیِ سینمای #هالیوود با سبک شرقیِ سینمای #بالیوود، همراه گردیده و نوعی ویژه از سینما را مبتنی بر شگردهای داستانیِ کمعمق و پیش پا افتاده به مخاطب ایرانی عرضه میداشت.
✍ نویسنده: دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 yon.ir/gharon
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ پروندههای ناتمام و در حال انتشار کانال
1⃣ طراح و فرمانده کودتای 28 مرداد
🌐 لینک شروع قسمت اول:
👉 https://eitaa.com/jscenter/2975
2⃣ تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی
🌐 لینک شروع قسمت اول:
👉 https://eitaa.com/jscenter/2941
🌐 لینک شروع قسمت دوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/3576
🌐 لینک شروع قسمت سوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/4626
🌐 لینک شروع قسمت چهارم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/4888
3⃣ رسالت گمشده (سینمای ایران و جهان)
🌐 لینک شروع قسمت اول:
👉 https://eitaa.com/jscenter/250
🌐 لینک شروع قسمت دوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/6114
4⃣ تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران
🌐 لینک شروع قسمت اول:
👉 https://eitaa.com/jscenter/3866
🌐 لینک شروع قسمت دوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/4583
🌐 لینک شروع قسمت سوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/4912
5⃣ فرانکلین و انجمن ایران و آمریکا
🌐 لینک شروع قسمت اول:
👉 https://eitaa.com/jscenter/138
🌐 لینک شروع قسمت دوم:
👉 https://eitaa.com/jscenter/240
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter