eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
766 ویدیو
127 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏠اسکان رایگان در مشهد تا اول ربیع قرارگاه هم محله امام رضا علیه السلام
05132012040
24 ساعته پاسخگو هستند جهت اسکان رایگان در مساجد و حسینیه ها در مشهد ┄═✼🍃🌹🍃✼═┄
📌شهادت یا رحلت رسول الله؟ ⬅️در یک دیدگاه بنابر تائید شواهدی از منابع شیعه و سنی، آن حضرت گشته و به رسیده است و تنها در فرد مسموم کننده اختلاف نظر وجود دارد. ۱. روایتی از امیر مومنان علیه السلام در کتاب که فرمود: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِیداً. ۲.گزارش دیگری از کتاب تفسیر که آن حضرت را آن دو زن سم دادند: انهما سمتاه( ان دو زن او را مسموم کردند.) ۳. روایت دیگری از شیخ صدوق که به نقل از امام مجتبی علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمود: ما منا الا مسموم او مقتول شیخ مفید نیز به مسموم شدن رسول الله اشاره کرده است. ۴. گزارش های کتاب اهل تسنن مانند طبقات ابن سعد که آن حضرت به دست در مسموم گشت(ران گوسفند را دهان زد) ۵. و گزارش صحیح مسلم نیشابوری و بخاری که حکایت از مسمومیت آن حضرت توسط عایشه دختر ابوبکر و حفصه دارد. گرچه این روایت موید برای روایات قبلی است اما روایات این دو کتاب نقدهایی نیز دارد. ۶.بنابر نقل احمدبن حنبل:  عبدالله بن مسعود روایت شده است که می‌گفت: اگر ۹ بار قسم یاد کنم که رسول خدا(ص) کشته شده است برایم محبوب‌تر است از این‌که یک‌بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است. 📌البته در مقابل این دیدگاه، عده ای نیز روایات شهادت آن حضرت توسط زن یهودی و حفصه و عایشه را از حیث سند و محتوای روایت نقد کرده و قبول ندارند. اما نمی توان روایت صحیح شیخ صدوق را که اشاره به مسموم شدن ایشان است را نادیده گرفت.
🖤 السلام علیک یا رسول الله 🖤 مسلمان واقعی از نگاه رسول الله (ص) 🔻حضرت محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ اَصْبَحَ لا يَهْتَمُّ بِاُمُورِ الْمُسلمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ، وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسلمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ ➖ هركس صبح كند، در حالى كه به كارهاى مسلمانان اهميّتى نمی‌دهد (و به فكر مسلمين نيست)، او از آنان نيست و هركس بشنود كه كسى مسلمانان را به كمك فرامى‌خواند ولى پاسخش ندهد، مسلمان نيست. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۱ ص ۵۵ @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چرا فقط به امام رضا علیه السلام رئوف گویند؟ ✍ پاسخ علامه طباطبایی شهادت امام رئوف تسلیت باد ┄═✼🍃🌹🍃✼═┄
ثمره قرائت قرآن از نگاه (ع) امام حسن مجتبی علیه‌السلام: مَن قَرَأ القرآنَ كانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً. ❇️ كسى كه قرآن بخواند، يك دعاى مستجاب شده دارد، دير مستجاب شود يا زود. 📚 بحارالانوار : / ۹۳ / ۳۱۳ / ۱۷ @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: مَنْ اَرْضى والِدَيْهِ فَقَدْ اَرْضَى اللّهَ وَمَنْ اَسْخَطَ والِدَيْهِ فَقَدْ اَسْخَطَ اللّهَ. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: آنـكه پـدر و مـادرش را خشـنود كـند، خـدا را خشـنود كـرده و كـسى كه پدر و مـادر خودرا به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است. [ كنز العمال، ج 16، ص 470 .] @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی🖤 الإمام الرضا عليه السلام : مَن تَبَسَّمَ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً ، و مَن كَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً لَم يُعَذِّبهُ . ❇️ عليه السلام : هركه به روى برادر مؤمن خود لبخند بزند ، خداوند برايش ثوابى خواهد نوشت و هركه خداوند برايش ثوابى بنويسد ، او را عذاب نخواهد داد . 📚 مصادقة الإخوان : 157 / 1 . @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌سیره امام بن علی(ع) بررسی سیره و امام حسن مجتبی(ع) پس از در برنامه از شبکه ۴ با حضور: حجت‌ الاسلام دکتر محمدجواد لینک فیلم: 👇👇 https://tv4.ir/episodeinfo/270539 خداوند آقای مجری برنامه را رحمت کند و با اولیای الهی محشور گرداند.
🖤السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی🖤 عَنِ الرِّضا عليه السلام: مَـنْ فَـرَّجَ عـَنْ مُـؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ. ❇️ از عليه السلام روايت است: كسى كه گِره از كار مؤمنى بگشايد و شادش كند، خداوند هم در روز قيامت، كارِ بسته او را مى گشايد. 📚 [اصول كافى، ج 2، ص 200.] @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام حسن عسکری.pdf
65K
📌امام (ع) و یادآوری نشانه های هویت بخش نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸يکي از شاخصه‌های مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر و در همه‌ی عرصه‌های زيست انسانی است. 🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار می‌آورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کرده‌اند. 🔸تأمل در مجموعه‌ی روايات ناظر به خردورزی، نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصه‌های عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض. 🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند. 🔸(ع)، به عنوان عالم آل‌محمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسان‌های خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده‌ است. آن حضرت می‌فرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمی‌رسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد: یک. مردم از او انتظار خير دارند؛ دو. مردم از شر او در امان‌انند؛ سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛ چهار. خيررسانی‌های زياد خود را، اندک شمارد؛ پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمی‌شود؛ شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمی‌شود؛ هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوب‌تر باشد؛ هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛ نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛ ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود می‌داند؛ (تحف العقول، ص443) 🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده‌ شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهره‌ی وجودی خود را از اين شاخصه‌ها افزايش دهيم.
🔴سبک زندگی رضوی 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
آیا پیامبر (ص) وفات کرده اند یا به شهادت رسیده اند؟ پرسش: پیامبر اکرم (ص) وفات کرده اند یا در اثر زهر به شهادت رسیده اند؟ اگر شهید شده اند آیا قاتل ایشان معلوم است؟ آیا روایتی که می گوید پیامبر (ص) به دست دو تن از زنان خود (یعنی عایشه و حفصه ) مسموم شده اند دارای سند قوی است؟ پاسخ: این نظریه که پیامبر اکرم (ص) در اثر مسمومیت به شهادت رسیده باشند با شواهد متعدد تاریخی قابل تقویت است اما هویت قاتلان ایشان روشن نبوده و نیست و بر اساس یک روایت ضعیف یا تحلیل ها و حدس ها نمی توان نظر قاطعی ابراز کرد. روایتی که می گوید 2 تن از همسران پیامبر (ص) به ایشان زهر نوشانده اند تنها در تفسیر عیاشی با سندی منقطع و ضعیف آمده است(تفسیر العیاشی، ص200، روایت شماره 152). نسخه ای که از این تفسیر بر جای مانده ، یک نسخه ناقص است که اسانید روایاتش تلخیص شده اند و معمولا در سند هر یک از روایاتش هویت 3 الی 4 واسطه که بین مؤلف و معصوم(ع) قرار داشته اند نامعلوم است. به گفته نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) ، مؤلف تفسیر عیاشی گرچه خودش راستگو بوده ولی بسیار از افراد ضعیف نقل می کرد: « كان يروي عن الضعفاء كثيرا » ( رجال النجاشي ، ص٣٥٠). بنابراین وقتی هویت 3 یا 4 تن واسطه های میان عیاشی تا معصوم(ع) مشخص نیستند نمی توانیم سند این روایت را صحیح یا موثق بنامیم و حجت شرعی برای «نسبت دادنِ قاطعانه این روایت به معصومان(ع)» نداریم. وانگهی روایتی که در تفسیر عیاشی آمده تنها یک روایت است و در موضوع مهمی همچون « هویت قاتل رسول الله ص » نمی توان به آن اکتفا کرد.این موضوع برای شیعه مهم بوده و قاعدتا اگر معصومان(ع) احادیثی در این مورد فرموده بودند باید با روایات و اسانید متعدد نقل می شد نه اینکه تنها با یک سند منقطع و ضعیف نقل شود. بر فرض اگر کسانی چنین توجیه کنند که اهل بیت(ع) به دلایلی از بیان مکرر و علنی این موضوع خودداری کرده اند ، باید به آنان گفت: پس ما نیز مأمور به «گمانه زنی» نیستیم. ازسوی دیگر ، مضمون این روایت در آثار بر جای مانده از کلینی ، صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی و شیخ طوسی دیده نمی شود حال آنکه اگر یک روایت مشهور بود مخصوصا باید در ابواب التاریخ در کتاب کافی کلینی نقل می شد. البته بعدها کتاب های روایی قرن 11 و 12 یعنی تفسیر الصافی ، بحارالانوار ، تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین همین یک روایت را از تفسیر عیاشی اخذ و مجددا نقل کرده اند که این نیز دلیل کافی بر صحت سند یا متن آن روایت نخواهد بود زیرا مؤلفان این آثار تقریبا هر روایتی که یقین به جعلی بودنش نداشتند نقل می کرده اند. در هر حال ، اعتقاد به «دست داشتن دو تن از همسران پیامبر(ص) در مسموم کردن آن حضرت» یک دیدگاه مشهور و مورد تأیید و تأکید عموم علمای شیعه نبوده است. تنها سخنی که می توانیم با « احتمال قوی » بیان کنیم اینست که « پیامبر اکرم(ص) در اثر مسموم شدن به شهادت رسیده اند » اما اسناد و مدارک کافی برای تعیین هویت عاملان و طراحان پشت پرده این توطئه نداریم بنابراین باید از اظهارنظر شتابزده و قاطعانه بپرهیزیم. صلی الله علیه وآله (ص) (ص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 صلَّی اللهُ عَلَیکَ أیُهَا الإمَامُ الرَئُوف یَا اَبااَلحَسَن یَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَی ساده می‌گوییم دوستت داریم... -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌تاریخچه زیارت اربعین به عنوان نماد شیعی بعد از زیارت امام حسین(ع) توسط امام (ع) و کاروان در سال 61 هجری، از نمادهایی برای شیعه گردید که امام (ع) نیز برای زیارت در آن روز زیارتنامه ای را به صَفْوَان بْنِ مِهْرَان جَمَّال یاد داد. امام حسن عسکری(ع) نیز آنرا به عنوان یک نماد شیعی قرار داد. نمادی که در میان مورخان شناخته شده بود و ابوریحان بیرونی(م440ق) از این روز با عنوان روز زیارت اربعین یاد کرده است. قرطبی(م671ق) سنی نیز می نویسد: «زیارت اربعین میان امامیه معروف و مشهور است.» 📚قرطبی، التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة، ج1، ص1122؛ 📚همچنین ر.ک: دحیه، العلم المشهور في فوائد فضل الأیام و الشهور؛ 📚ابوریحان بیرونی، الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص331. ص422. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص113.
🖤السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی🖤 قالَ الرِّضا عليه السلام: عَلَيْكَ بِطاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّواضُعِ وَ الخُضُوعِ وَالاْءعْظامِ وَ الاْءكْرامِ لَهُ وَ حَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ. ❇️ عليه السلام فرمودند: بر تو باد كه از پدر، فرمانبردارى كنى، به او نيكى كنى، در برابرش فروتنى و كرنش و بزرگداشت و احترام داشته باشى و صدايت را در حضور او پايين بياورى 📚 [فقه الرضا عليه السلام، ص 334.] @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🖤 السلام علیک یا رسول الله 🖤 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: اِنَّ اَعْـجَزَ النّـاسِ مَـنْ عَجَـزَ مِنَ الدُّعاءِ وَاِنَّ اَبْخَلَ النّاسِ مَنْ بَخِـلَ بِالسَّـلامِ. ❇️ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: ناتوانترين مردم كسى است كه از دعا كردن عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه در سلام كردن بخل ورزد. 📚 [ بحارالأنوار، ج 76، ص4 .] @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دیدن این کلیپ جوری جیگرتون حال میاد که شیرینیش تا آخر عمر زیر زبونتون میمونه..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ یڪ پنجره فولاد دلم تنگ تو آقاسٺ ای ڪاش ڪہ زوار خراسان تو بودم ] 🏴 سالروز شهادت هشتمین نور ولایت و امامت، امام رئوف حضرت رضا ارواحنافداه بر همه محبان آن حضرت تسلیت باد🥀 -
🖤السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی🖤 امام هادی علیه السلام فرمودند: کسی که از خدا حاجتی دارد، قبر جدم حضرت رضا علیه السلام را در شهر طوس با غسل زیارت کند و در بالاسر آن حضرت دو رکعت نماز زیارت بخواند و در قنوت نمازش حاجتش را از خدا بخواهد، خداوند دعای او را اجابت خواهد کرد البته در صورتی که حاجت او مربوط به قطع رحم و گناهان نباشد وإِنَّ مَوْضِعَ قَبْرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ أَحَلَّهُ دَارَ الْقَرَارِ و همانا جايگاه قبر او قطعه‌ای از بهشت است. هيچ مؤمنی آن را زيارت نمی‌‏کند، مگر آن‌که خداوند او را از آتش (دوزخ) رهایی می‌بخشد و به سرای آرامش (بهشت) وارد می‌سازد. 📚 الأمالي (شیخ صدوق)، ص 588 @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin