eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
788 ویدیو
129 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
معنای عذاب استدراج 🛑عَنْ سُفْيَانَ بْنِ سِمْطٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي. 🔰 سفيان بن سمط نقل كرده كه وى گفت: حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند: هر گاه خداوند متعال براى بنده‏اى خير بخواهد پس در صورتى كه آن بنده گناهى مرتكب شد به دنبال آن گرفتار نقمت و عذابى او را نموده تا بدين وسيله متوجه طلب آمرزش و استغفار گردد و زمانى كه براى بنده‏اى بدى را خواسته باشد به دنبال گناهش به او نعمتى مى‏دهد تا استغفار را فراموش كرده و در گناه پيوسته بماند و به همين معنا اشاره دارد فرموده حق تعالى: سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ « ۱۸۲ اعراف» (به زودى آنها را به عذاب و هلاكت مى‏افكنيم از جايى كه نمى‏دانند). 📚: علل الشرائع، ج‏2، ص: 561
📌 کیه؟ رسول خدا(ص) فرمود: (ع) همراه با قرآن و قرآن با علی(ع) است و میان این دو جدایی نیست. ای علی، پیروان تو هستند. تو و یارانت دادگستر هستید. تو در روز رستگارند. 📚فضائل الشیعه، ص۱۵ 📚حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۳، ص۱۳۵.
ٍ ➖استدراج در روایات 🛑عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الِاسْتِدْرَاجِ فَقَالَ هُوَ الْعَبْدُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُمْلَى لَهُ وَ تُجَدَّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمُ فَتُلْهِيهِ عَنِ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرَجٌ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ. 🔰از امام صادق عليه السلام در باره استدارج (غفلت) پرسيده شد، فرمود: گاهى مى‏شود كه كسى مرتكب گناهى مى‏گردد و به او مهلت داده مى‏شود و نعمتش افزون مى‏شود تا هوسرانيش از استغفار بازش دارد و اين غفلتى است كه شاملش شده در حالى كه نمى‏داند. 📚: الكافي ج‏2، ص: 452
امام حسين عليه السلام: نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است ميزان الحكمه ج3 ص25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 فرا رسیدن هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام به دست وهابیت خبیث، تسلیت...🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش راهبردی موشک باران پایگاه نواتیم، امنیتی‌ترین پایگاه هوایی رژیم. صهیونسیتی
📌در نقد که قبور را گردند، آیه ۲۱ سوره کافی است: وَکَذَ لِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَآ إِذْ یَتَنَزَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلَیْهِم بُنْیَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُواْ عَلَى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِداً 🌻ترجمه و بدین گونه-مردم را- بر حالشان آگاه کردیم تا زمانى که میانشان درباره کارشان(معاد و قیامت) گفت وگو بود، بدانند که وعده‏ خدا- درباره‏ رستاخیز- حقّ است و اینکه در فرارسیدن تردیدى نیست، پس- از آشکار شدن این - عدّه ‏اى گفتند: بر روى آنان (مقبره ای) بسازید، پروردگارشان به حال آنان داناتر است، آنان که بر کارشان آگاهى و دسترسى یافته بودند گفتند: ما بر آنان و مى‏ سازیم- تا نشان حرکتِ توحیدى آنان باشد.
دلیل دردهای که در طول روز برای ما اتفاق می افتند 🛑قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ " علیه السلام "يَقُولُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لَا يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً قُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ لِي يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ الْبَلِيَّةِ الْخَدْشَةَ وَ اللَّطْمَةَ وَ الْعَثْرَةَ وَ النَّكْبَةَ وَ الْقَفْزَةَ وَ انْقِطَاعَ الشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَا يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لَا يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ الدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَزِنُهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ ثُمَّ يَزِنُهَا فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِه‏ ........... 🔰یونس ابن یعقوب از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که امام فرمودند: "هر بدنی که چهل روز آسیبی به آن نرسد، ملعون و از رحمت خدا به دور است. گفتم: واقعاً ملعون است❓ فرمودند : بله امام وقتی سنگینی مطلب را بر من احساس کردند ، فرمودند : 🔹"ای یونس ، همین خراش پوست و ضربه خوردن و لغزیدن و چشم درد و مانند اینها بلا و آسیب برای بدن است ، نه لزوماً مصیبت ‌های بزرگ. 🔹زیرا مؤمن نزد خداوند بافضیلت ‌تر و گرامی‌تر از آن است که چهل روز بر او بگذرد و خداوند گناهان او را پاک ننماید ، و لو به یک غم پنهانی در دل که او نفهمد این غم از کجا به وجود آمده است". 👈"به خدا قسم، وقتی یکی از شماها سکه‌ها را در کف دست خود می‌شمارد و متوجه کمبود آن شده و غصه‌دار می‌شود، سپس دوباره شمارش می‌کند و متوجه می‌شود درست است، همین غصه کوتاه و گذرا موجب آمرزش برخی گناهان اوست. 📚: كنز الفوائد، ج‏1، ص: 149
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کفاره گناهانِ مؤمن ... 🛑ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ و لا وَصَبٍ و لا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه. 🔰پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله فرمودند : مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌ نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند(کفاره گناهان مومن) 📚:تحف العقول، صفحه ۳۸
📌شیعه با غیرت محمدبن أبى عمير مردى بزّاز(پارچه فروش) بود، ثروتش به دلایلی از دست رفت و نيازمند گرديد. وی از ذَريح مُحاربى ده هزار درهم داشت. مرد كه از وضع او اطّلاع يافت، خانه مسكونى خود را به ده هزار فروخت و مال را به محمد داد. محمد، مال را ديد و پرسيد: اين چيست؟ او گفت: اين مالى است كه از من مي خواستى. محمد گفت: اين را از كجا آورده‏اى؟ آيا ارثی به تو رسيده است؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: كسى به تو بخشيده است؟ او پاسخ داد: نه؛ محمد پرسيد: مزرعه ‏اى داشتى و فروختى؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: پس از كجا است؟ او گفت: خانه‏ اى داشتم كه در آن زندگى مى‏ كردم آن را فروختم تا بدهی خود را پرداخت كنم؛ محمد گفت: ای ذَريح از امام (ع) شنیدم که فرمود: كسى را براى ، از محلّى كه در آن به دنيا آمده بيرون نمى ‏كنند. اين را برگير من به آن نياز ندارم. به خدا سوگند كه اكنون در اين حال من نياز به يك درهم دارم ولى از اين پول يك درهم هم وارد منزلم نخواهد شد. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص190.
🟢اخلاق و تعقل 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻در آيات متعددي از قرآن کريم، بر ارتباط وثيق «تقوا» و «تعقل» تأکيد شده است. از نگاه قرآن کريم، تقوا و پاکي درون، عاملي زمينه‌اي براي تعقل صحيح، کارآمد و دانش‌اندوزي مفيد معرفي شده است. به عنوان نمونه، قرآن کريم مي‌فرمايد: وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ (طلاق، آيه 2) و هر كس از خداوند پروا كند (خداوند) براى او درى مى‏گشايد. 🔹و از طرفي در آيات ديگري نيز بي‌تقوايي و بداخلاقي به عنوان عوامل زمينه‌اي کج‌فهمي و کج‌انديشي معرفي شده‌ است. به عنوان مثال، در آيه‌اي از قرآن مي‌خوانيم که تکبر و خودبزرگ‌بيني به عنوان يک رذيلة اخلاقي، موجب گمراهي و غفلت از نشانه‌ها و آيات حق مي‌شود: سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلين‏؛ (اعراف، آيه 146) بزودى كسانى را كه در روى زمين به ناحق تكبّر مى‏ورزند، از آيات خود، منصرف مى‏سازم! آنها چنانند كه اگر هر آيه و نشانه‏اى را ببينند، به آن ايمان نمى‏آورند؛ اگر راه هدايت را ببينند، آن را راه خود انتخاب نمى‏كنند؛ و اگر طريق گمراهى را ببينند، آن را راه خود انتخاب مى‏كنند! (همه اينها) بخاطر آن است كه آيات ما را تكذيب كردند، و از آن غافل بودند! 🔸و يا غفلت و بي‌توجهي به منابع معرفت و عدم استفادة مناسب از آنها، موجب انحراف در انديشه و کج‌فهمي مي‌شود. قرآن کريم در اين زمينه مي‌فرمايد: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏؛ (اعراف، آيه 179) به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دل‌هايى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‏بينند؛ و گوش‌هايى كه با آن نمى‏شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراه‌تر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! 🔻به هر حال، توجه به مدلول اين آيات به خوبي نشان مي‌دهد که از نگاه قرآن کريم، ميان تقوا/ بي‌تقوايي يا اخلاق/ بي‌اخلاقي از يک طرف، و تعقل و تفکر صائب از طرفي ديگر، رابطه‌اي تنگاتنگ وجود دارد. بُعد اخلاقي و بُعد معرفتي انسان از يکديگر تأثير مي‌پذيرند. اخلاقيات به منزلة کاشت است و درک و فهم و معرفت به منزلة برداشت؛ آدمي به هنگام برداشت، محصولي را درو مي‌کند که بذر آن را کاشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای هدیه عبای یک مرجع برای رهبری! 🔻 این کلیپ دارای فیلمی از رهبری است که تا به حال ندیده‌اید 🔰 برشی از سخنرانی به مناسبت سالروز تولد 🔸 دریافت نسخه با کیفیت
ثبت نام در مقطع سطح، خارج و دوره های تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ آغاز شد. جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط آن به لینک زیر مراجعه کنید. http://www.markazfeqhi.com/node/160/
📌اهمیت کوتاه کردن ناخن سواده بن ربیع گوید: همراه مادرم نزد رسول خدا رفتم. آن حضرت چند گوسفند به من بخشید و خطاب به مادرم فرمود: «به پسرانت دستور بده خود را بگيرند تا هنگام ، پستان گوسفندها را به درد نياورد و زخمى نكنند و به آنان بگو تا به بره ‏ها خوراك را خوب بدهند.» 📚ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج7، ص34.
📌راه نجات شیعه در چیست؟ امام (ع) خطاب به یزیدبن عبدالملک از اصحاب خویش فرمود: «احاديث ما شما را به هم متوجه مى‏سازد، پس اگر به آنها عمل كنيد، و يابيد. اگر آنها را ترك كنيد گمراه و شويد، پس به آنها عمل كنيد.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص186، ح2.
گناهان مُحَقَر چیست❓ 🛑 عَنْ أَبِى أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ وَ مَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَقُولُ طُوبَى لِى لَوْ لَمْ يَكُنْ لِى غَيْرُ ذَلِكَ. 🔰 زید شحام گوید : حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : از گناهان مُحَقَر بپرهیزید که آمرزیده نشوند، عرض کردم : گناهان محقر چیست؟ فرمودند : این است که مردى گناه کند و بگوید، خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم. (کاش گناه من همین باشد) 📚:الکافى ج ۳ ص ۳۹۴
محروم‌شدن از حاجت به خاطر گناه 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ يَسْأَلُ اللَّهَ الْحَاجَةَ فَيَكُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ أَوْ إِلَى وَقْتٍ بَطِي‏ءٍ فَيُذْنِبُ الْعَبْدُ ذَنْباً فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِلْمَلَكِ لَا تَقْضِ حَاجَتَهُ وَ احْرِمْهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِي وَ اسْتَوْجَبَ الْحِرْمَانَ مِنِّي. 🔰 از امام باقر (علیه السلام)، فرمود: به راستى بنده از خدا حاجتى مى‏خواهد و خدا در كارِ روا كردن حاجت او است زودتر يا ديرتر و آن بنده در اين ميان گناهى مى‏كند و خدا تبارك و تعالى مى‏فرمايد به فرشته كه: حاجتش را بر مياور و او را محروم ساز از آن، زيرا كه متعرّض خشم من شد و مستحقّ حرمان از طرف من گرديد. 📚: الكافي ج‏2، ص: 271
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دمت گرم آقای پلیس که ایشون رو به خاطر کشف حجاب با نحوه صحیح برخوردتون بدون هیچ درگیری اعمال قانون کردید . ترس داشت ؟ بی بی سی اومد بخورتمون😁خر کی باشه ؟ این کلیپ ها را تا میتوانید منتشر کنید تا مردم بیشتر از این طرح با خبر شوند . ✍میثم تمار ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
📌زیست نامه امام (ع) ⬅️ (ع)، ⬅️نام پدر: (ع)، ⬅️نام مادر: فروه، ⬅️القاب و کنیه: ، فاضل، طاهر و ، ⬅️ولادت: الاول سال ۸۳، ⬅️شهادت: توسط در سال۱۴۸، ⬅️مدت امامت: سال، از سال۱۱۴ تا 148. ⬅️فرزندان: آن حضرت صاحب ده فرزند دختر و پسر بود. ⬅️ شاگردان برجسته: هشام بن حکم، هشام بن سالم، زراره، مومن الطاق، جابربن حیان، قیس ماصر، معلی بن خنیس و... ⬅️آثار علمی امام: بنابر گزارش (م255ق): «علم جعفر صادق(ع) جهان را پُر کرده بود.» 1️⃣ روایات و نامه ها، 2️⃣کتاب الامامه، الاهلیلجه، الفضائل، كتاب اختلاج الأعضاء، الدیات، کتاب الحج، رساله الی اصحاب الرأی و القاس و توحید. کتاب توحید مفضل در اثبات شگفتی های آفرینش و توحید است. ⬅️امام صادق(ع) در زمان سفاح و منصور عباسی به عراق احضار گردید. امام ضمن نفی اتهامات به بازگردانده شد. منصور عباسی عیسی بن موسی عباسی را برای سرکوب مردم مدینه فرستاد که اموال امام صادق(ع) را مصادره کرد و برخی علویان(بنی حسن) حجاز را شکنجه کرد. 📚کلینی، کافی، ج۳، ص۳۶۸؛ 📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۷۷؛ 📚نجاشی، رجال، ص101؛ 📚جاحظ، الرسائل السياسية، ص450؛ 📚بلاذری، أنساب الأشراف‏، ج3، ص87؛ 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج5، ص553؛
📌 برای چی ببریم؟ یکی از بستگان امام (ع) بیمار بود. جماعتی از به عیادت او رفتند. در راه به امام برخورد کردند. امام صادق(ع) فرمود: کجا می روید؟ آنان گفتند: به فلانی می رویم. امام فرمود: برای مانند: 🍏🍎 🍐🍐 🍊🍊 یا پرتقال و به همراه خود آورده اید؟ آنان گفتند، خیر. امام فرمود: مگر نمی دانید، که در بستر است، از تحفه ای که برایش می آوردید، دلخوش می گردد. 📚کلینی، كافى، ج۳، ص۱۱۸.
تفریح در سیره امام صادق.pdf
402.8K
📌 در سیره امام (ع) نویسنده: حجت الاسلام دکتر حسین مقدم
📌سیاست های فرهنگی بنی امیه امام (ع) فرمود: مردم را در فراگیری آزاد گذاشتند، اما به آنان اجازه ندادند تا مصادیق را یاد بگیرند تا اگر خواستند مردم را به شرک وادار کنند، متوجه نشوند. 📚کلینی، الکافی، ج2، ص416
چگونگی سیاه شدن قلب 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ انْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ فَلَا يُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَد 🔰امام صادق عليه السّلام ميفرمود: هر گاه مرد گناهى كند، در دلش نقطه سياهى بر آيد، پس اگر توبه كند، محو شود، و اگر بر گناه بيفزايد، آن سياهى افزايش يابد تا بر دلش غالب شود، سپس هرگز رستگار نشود. 📚: الكافي ج‏2، ص: 271
مطالعه حدیث.pdf
351.3K
✅ سیر مطالعه حدیث شیعه 🔹استاد سید محمدکاظم طباطبایی 🔹در این نوشتار، سیر و روش صحیح مطالعه حدیث بیان شده است
📌امام (ع) در ادبیات اهل سنت 📣عبدالله بن شُبرمه ضَبی(م. 144ق): جعفر بن محمد نمی گفت. 📣ابن لیلی(م. 48ق): جعفر صادق(ع) بر خلق است. 📣سفیان ثوری(م.161ق) از صوفیان نخستین و از مخالفان فکری امام صادق(ع): سخنان جعفر صادق(ع) مانند است. 📚شیخ صدوق، من لایحضر الفقیه، ج، ص 188. 📚مزی، تهذیب الکمال، ج5، ص 75. 📚قاضی نعمان مغربی، شرح الأخبار، ص، ص 29
📌تفاوت حکومت و از زبان امام صادق(ع) امام (ع) فرمود: بنى امیه با شمشیر، ظلم و جور سرپا بود؛ اما امامت ما اهل بیت(ع) با نرمى، با همدیگر، وقار، ، خوشبرخوردى، و همراه است. 🛑دیلمی، اعلام الدین فی صفات المومنین، ص98.
📌آفت و عاقبت سستی دانشمندان امام (ع) در ارتباط با اهمیت کاوش در دین فرمود: «هر کدام از اصحاب ما که تفقه در ندارد، خیری در او نیست.» «اگر تفقه در دین نداشته باشند، به دیگران پیدا می کنند و چون نیازمند شدند، او را در و گمراهی خویش قرار دهند، درحالی که آگاه نیست.» 📚کلینی، الکافی، ج1، ص33.