eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
768 ویدیو
127 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى اَلْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ امام صادق عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ‌ تمامى كارهاى مؤمن را به خودش سپرده است، ولى اين اجازه را به او نداده است كه خود را خوار و ذليل كند الکافي ج ۵، ص ۶۳ @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اهداف رسول اکرم از تشکیل نظام اسلامی چه بود؟ 🔻اهدافی که از اصل تشکیل نظام اسلامی بالاتر است... 🎤 مقام معظم رهبری
📌عامل بسیاری از بیماری ها از منظر سول خدا(ص): 1️⃣غم و غصه رسول خدا(ص) و و غصه فراوان را زمینه بیماری میدانست و مردم را از آن پرهیز میداد. 2️⃣ناراحتی قلبی در بدن قلبی قراردارد که اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن سالم است و اگر گرفتار بیماری گردد، همه بدن می گردد.» 3️⃣ ، خانه تمام درد یا بیماریها و امساک یا کم خوردن، در رأس دارو یا درمانها است؛ پس چیزی بخورید که با شما سازگار باشد.» 📚صنعاني، المصنف، ج11، ص221. 📚شیخ طوسی، الامالی، ص512. 📚مستغفرى، طب النبی، ص19.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
᭄🏡 چگونه پنجره ها رو به حالت زمستونی تغییر بدیم؟ ❁❁❁❁❁❁❁❁❁❁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 به وعدهٔ خویش وفا کردیم الحسين بن محمد عن المعلى بن محمد عن بعض أصحابه عن أبي بصير قال: كان لي جار يتبع السلطان فأصاب مالا فأعد قيانا و كان يجمع الجميع إليه و يشرب المسكر و يؤذيني فشكوته إلى نفسه غير مرة فلم ينته فلما أن ألححت عليه فقال لي يا هذا أنا رجل مبتلى و أنت رجل معافى فلو عرضتني لصاحبك رجوت أن ينقذني الله بك فوقع ذلك له في قلبي فلما صرت إلى أبي عبد الله ع ذكرت له حاله فقال لي إذا رجعت إلى الكوفة سيأتيك فقل له يقول لك جعفر بن محمد دع ما أنت عليه و أضمن لك على الله الجنة فلما رجعت إلى الكوفة أتاني فيمن أتى فاحتبسته عندي حتى خلا منزلي ثم قلت له يا هذا إني ذكرتك لأبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع فقال لي إذا رجعت إلى الكوفة سيأتيك فقل له يقول لك جعفر بن محمد دع ما أنت عليه و أضمن لك على الله الجنة قال فبكى ثم قال لي الله لقد قال لك أبو عبد الله هذا قال فحلفت له أنه قد قال لي ما قلت فقال لي حسبك و مضى فلما كان بعد أيام بعث إلي فدعاني و إذا هو خلف داره عريان فقال لي يا أبا بصير لا و الله ما بقي في منزلي شي‏ء إلا و قد أخرجته و أنا كما ترى قال فمضيت إلى إخواننا فجمعت له ما كسوته به ثم لم تأت عليه أيام يسيرة حتى بعث إلي أني عليل فأتني فجعلت أختلف إليه و أعالجه حتى نزل به الموت فكنت عنده جالسا و هو يجود بنفسه فغشي عليه غشية ثم أفاق فقال لي يا أبا بصير قد وفى صاحبك لنا ثم قبض رحمة الله عليه فلما حججت أتيت أبا عبد الله ع فاستأذنت عليه فلما دخلت قال لي ابتداء من داخل البيت و إحدى رجلي في الصحن و الأخرى في دهليز داره يا أبا بصير قد وفينا لصاحبك (الکافي، ج1، ص474-475؛ مشابه: بصائر الدرجات، ج1، ص251؛ الکافي، ج5، ص106). حسین بن محمد از معلی بن محمد از برخی از اصحابش روایت کرده که ابوبصیر گفت: همسایه‌ای داشتم که از دنبال‌روان سلطان بود و مال زیادی به دست آورده بود. او خواننده‌هایی را آماده کرده بود و همه را به دور خود جمع می‌کرد، شراب می‌نوشید و مرا آزار می‌داد. چند بار از او پیش خودش شکایت کردم اما دست برنداشت. وقتی زیاد به او اعتراض کردم، به من گفت: ای مرد! من انسانی گرفتار [به این کارها] هستم و تو انسانی در عافیت [از این کارها]. اگر مرا به دوستت (امام صادق ع) معرفی کنی، امید دارم که خداوند به واسطه تو مرا نجات دهد. این سخن در دلم اثر کرد. هنگامی که به نزد ابوعبدالله [صادق] (ع) رسیدم، حال او را برای ایشان بازگو کردم. امام به من فرمود: وقتی به کوفه بازگشتی، او نزد تو خواهد آمد. به او بگو که جعفر بن محمد به او می‌گوید: آنچه را که بر آن هستی رها کن و من بهشت را برایت از جانب خدا تضمین می‌کنم. وقتی به کوفه بازگشتم، او همراه کسانی که به دیدنم آمدند، نزد من آمد. او را در خانه‌ام نگه داشتم تا خانه خلوت شد. سپس به او گفتم: ای مرد! من تو را برای ابوعبدالله جعفر بن محمد صادق (ع) یاد کردم و ایشان فرمودند: وقتی به کوفه بازگشتی، او نزد تو خواهد آمد. به او بگو که جعفر بن محمد به تو می‌گوید: آنچه را که بر آن هستی رها کن و من بهشت را برایت از جانب خدا تضمین می‌کنم. او گریه کرد و به من گفت: به خدا قسم، آیا واقعاً ابوعبدالله (صادق) این را به تو گفت؟ قسم خوردم که آنچه را که گفتم، او به من گفته است. او به من گفت: همین کافی است و رفت. چند روز بعد نزد من فرستاد و مرا خواست. دیدم او در پشت خانه‌اش بدون لباس ایستاده است. او گفت: ای ابوبصیر! به خدا قسم، هیچ چیزی در خانه‌ام باقی نمانده است. همه را بیرون ریخته‌ام و در این حالتی هستم که می‌بینی. من به سراغ برادرانمان رفتم و برایش لباس جمع کردم. چند روز بعد، او به من پیغام داد که بیمار است و از من خواست به دیدنش بروم. من به ملاقاتش می‌رفتم و از او مراقبت می‌کردم تا اینکه مرگش فرا رسید. در کنارش نشسته بودم و او در حال جان دادن بود. غش کرد و سپس به هوش آمد و به من گفت: ای ابوبصیر! دوستت به وعده‌اش وفا کرد. سپس از دنیا رفت. رحمت خدا بر او! به حج که رفتم، نزد ابوعبدالله (ع) رفتم و اجازه خواستم که بر ایشان وارد شوم. چون بر ایشان وارد شدم بدون اینکه من چیزی بگویم در حالی که یک پایم درون حیات خانه و پای دیگرم در دهلیز بود از داخل خانه به من فرمود: ای ابوبصیر! به وعده‌ای که با دوستت داشتیم، وفا کردیم! 😭😭😭😭😭😭😭
🟣مسئولیت و مشغولیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸کسی که کاری را بر عهده می‌گیرد باید همه وقت مفید خود را مصروف آن کند؛ باید تلاش کند نه تنها به بهترین وجه آن کار را انجام دهد؛ بلکه دائماً در اندیشه تسهیل خدمت‌رسانی و بلکه ارتقاء خدمات باشد. بلکه باید نیت و عمل او به گونه‌ای باشد که «نه پیش از او و نه بعد از او کسی نتواند به آن خوبی چنان مسئولیتی را به انجام رساند.» ✔️نمی‌شود هم مدیر یک مجموعه بود و هم عضو هیئت مدیره مجموعه‌ای دیگر! ✔️نمی‌شود هم در مشاغل دولتی مشغول خدمت بود و هم در بخش خصوصی ذی‌نفع! ✔️نمی‌شود هم هیئت علمی بود و به وظایف سنگین پژوهشی و آموزشی و تربیتی و فرهنگی پرداخت و هم شغل یا دفتر و دستک‌ دیگری در بیرون از دانشگاه داشت! ✔️نمی‌شود هم مسؤولیت اداری پذیرفت و هم به تفریحات و مسافرت‌ها و زیارت‌های شخصی و خانوادگی رفت! 🔻شاید به همین دلیل است که علیه السلام می‌فرماید: اذَا كَانَ لَكَ صَدِيقٌ فَوُلِّى وِلاَيةً فَأَصَبْتَهُ عَلَى الْعُشْرِ مِمَّا كَانَ لَكَ عَلَيهِ قَبْلَ وِلاَيتِهِ فَلَيسَ بِصَدِيقِ سَوْء؛ هرگاه دوستى داشته باشى كه به مقامى از مقامات حكومت برسد و حداقل يك دهم مناسبات قبل از دوران مسؤولیتش را با تو داشته باشد، دوست بدى نيست.
📌 چرا نام (ع) در نیامده است؟ ابوبصیر می گوید: از امام (ع) پرسیدم، آیه "یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" درباره کیست؟ امام در پاسخ فرمود: درباره (ع) و اولاد او است. گفتم: مردم می گویند: چرا نام آنان در قرآن نیامده است؟ امام فرمودند: در دستور نازل شده است، ولی در آن تعداد رکعات نیامده است، تا اینکه رسول خدا(ص) تعداد آن را برای مردم بیان کردند. در قرآن دستور نازل شده است، ولی به مردم نفرموده هفت دور طواف کنید. تا اینکه رسول خدا(ص) آنرا شرح داد. این آیه اطاعت درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شده و رسول خدا(ص) اسامی آنان را- در ائمه اثناعشر- بیان کرده است. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم توسط ارتش بعث عراق از شهدای مظلوم گردان قائم عج(حمزه سیدالشهدا فعلی -- اندیمشک) گرفته شده است. آنچه در آن شب بر این گردان گذشت بسیار مظلومانه تر از کانال معروف کمیل بود اما به علت ضعف رسانه ای، آنچنان که شایسته باشد معرفی و رسانه ای نشده است. رحمت خداوند قادر بر شهیدان مظلوم ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر شیرین و چقدر راهگشا آمریکا تنها در صورتی پیروز می‌شود که......
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث منزلت را مخفی کن و نقل نکن! ويروي عن موسى الجهني قال جاءني عمرو بن قيس الملائي وسفيان الثوري فقالا لي لا تحدث بهذا الحديث بالكوفة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لعلي أنت منى بمنزلة هارون من موسى (الثقات للعجلي، ت البستوي، ج2، ص183). ابوالحسن عجلی (د. 261ق) در الثقات گفته است: نقل شده از موسی جهنی (د. 144ق) که گفت: این حدیث را که در کوفه نقل نکن که پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود: «تو نسبت به من در جایگاه هارون نسبت به موسی هستی». حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد، حدثنا حسين بن الحكم، حدثنا عبد الحميد بن عبد الرحمن الكسائي، قال: سمعت جعفر الأحمر يقول ذهب سفيان الثوري، وعمرو بن قيس الملائي إلى موسى الجهني فقالا إن الناس قد أفسدوا فاكتم هذا الحديث حديث فاطمة بنت علي أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لعلي أنت مني بمنزلة هارون من موسى؟ فقال: لا أكتمه، ولا يسألني أحد عنه إلا حدثته به فقال جعفر الأحمر سبحان الله كأنا أخوف على أمة محمد صلى الله عليه وسلم من محمد عليه السلام خطوهما في خطأهما (الکامل في ضعفاء الرجال، ج2، ص374-375). ابن عدی (د. 365ق) نقل می‌کند از ابن عقده (د. 332ق) به سندش از جعفر بن زیاد احمر که گفت: «سفیان ثوری و عمرو بن قیس ملائی نزد موسی جهنی رفتند و گفتند: مردم فاسد شده‌اند، پس این حدیث فاطمه بنت علی (ع) را پنهان کن که پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود: "تو نسبت به من در جایگاه هارون نسبت به موسی هستی". موسی جهنی گفت: من این حدیث را پنهان نمی‌کنم و هیچ کس از من درباره آن نپرسد مگر اینکه آن را برایش روایت کنم». جعفر احمر گفت: «سبحان الله! گویی ما بیشتر از محمد (ص) بر امت او می‌ترسیم!...». ___ 1. حدیث موسی جهنی از فاطمه بنت علی (ع) در برخی از منابع کهن آمده است: حدثنا عبد الله بن نمير، عن موسى ‌الجهني، قال: حدثتني فاطمة ابنة علي، قالت: حدثتني أسماء ابنة عميس، قالت: سمعت رسول الله ص يقول لعلي: «أنت مني ‌بمنزلة ‌هارون من موسى إلا أنه ليس نبي بعدي» (مصنف ابن أبي شیبة، ت الحوت، ج6، ص366). حدثنا يحيى بن سعيد، عن موسى ‌الجهني، قال: دخلت علي فاطمة بنت علي، فقال لها رفيقي أبو مهل: كم لك؟ قالت: ستة وثمانون سنة، قال: ما سمعت من أبيك شيئا؟ قالت: حدثتني أسماء بنت عميس أن رسول الله ص قال لعلي: " أنت مني ‌بمنزلة ‌هارون من موسى، إلا أنه ليس بعدي نبي (مسند أحمد، ج45، ص14). 2. عمرو بن قیس ملائی (د. 146ق) از مشایخ سفیان ثوری (د. 160ق) در حدیث بوده است. از عبدالرزاق صنعانی نقل شده که گفته است: « كان سفيان إذا ذكر ‌عمرو ‌بن ‌قيس، قال: حسبك به شيخا» (التاريخ الكبير للبخاري، ت الدباسي والنحال، ج7، ص454).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهترین خیرات برای والدین فارسی.mp3
4.77M
🔹راهکاری ساده برای ادای حق پدر و مادر 👈 خیراتی فوق العاده برای والدین ✍️ حاج آقا زارع پور
🟢ابتلای دائمی مؤمنان و جامعه ایمانی 🖊احمدحسین شریفی (علیه السلام) در بیان یک سنت عملی و تربیتی خداوند برای مومنان و جامعه ایمانی فرمودند: «لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً عَلَی قُلَّةِ جَبَلٍ لَبَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ شَیْطَاناً یُؤْذِیهِ وَ یَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ مِنْ إِیمَانِهِ أُنْساً لَا یَسْتَوْحِشُ مَعَهُ إِلَی أَحَدٍ؛ اگر مؤمنی بر قلّه کوهی هم باشد خداوند شیطانی را بر می‌انگیزد تا او را اذیّت کند، و خداوند از ایمانش برای او مونسی قرار می‌دهد که از وحشت به کسی پناه نبرد». (کافی، ج۲، ص۲۴۹)
سیره بهداشتی رسول خدا.pdf
855.7K
📌مقاله تحلیل تاریخی و گونه شناسی سیره پیامبر اعظم(ص) در بهبود وضعیت و حفظ جامعه اسلامی نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی مجله معارف دینی در آینه پژوهش
🔴توصیه‌های سلوکی علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی در کتاب «لقاء‌ الله» پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۳ سال پیش) نوشته‌اند: 1️⃣قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.» 2️⃣دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.» 3️⃣قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را می‌ميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.» 4️⃣قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» 5️⃣محاسبه نفس: امام کاظم(ع): «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.» 6️⃣مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بيند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.» 7️⃣رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد(ع) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفته‌ايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد». 8️⃣عزلت: «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع می‌گردد» 9️⃣تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) 🔟تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) 1️⃣1️⃣دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی 2️⃣1️⃣ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.» 3️⃣1️⃣همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای» 4️⃣1️⃣توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير می‌پنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.»
📌اهمیت حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَل ابن ابی عمیر نقل می کند: از امام علیه‌السلام سوال کردم: چرا (اهل سنت) عبارت "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" را از حذف کردند⁉️ امام فرمود: علّت ظاهری آن را می‌خواهی یا علّت باطنی آن را؟ عرض کردم: هر دو را می‌خواهم بدانم. آن حضرت فرمود: اما علّت ظاهری این بود که مردم با تکیه و تأکید بر ، را ترک نکنند! و اما علّت باطنی آن این بود که همانا منظور از "خَيرَ العَمَل" (بهترین عمل)، است؛ پس آن کس (عمر) که به ترک "حَيَّ عَلَى خَيرِ العَمَل" از اذان دستور داد، قصد داشت که ترغیب و دعوت به ولایت انجام نشود!» 📚شیخ صدوق، علل الشرائع، ج۲، ص۳۶۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙شیخ مهدی حسن ابادی پول خوب میخوای؟ زن خوب،بساز،مؤمنه میخوای؟ دوسداری بری حج؟ پس کلیپو ببینید👌🏽 و حتما بفرستید برا همه مخاطباتون ✅✅✅✅✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️پای درس «فقه الحکومة» 🎙حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)
جنگ با یهود بنی‌نضیر 📅 در تقویم‌ها امروز ۲۲ ربیع‌الاول به عنوان نبرد بنی‌نضیر ثبت شده است. ⁉️ هر چند درباره زمان این غزوه اختلاف بسیاری وجود دارد و منابع فقط به ماه ربیع‌الاول اشاره کرده‌اند و روشن نیست تعیین روز بیست‌ودوم از کجا آمده است؛ اما بهانه‌ای برای یادکرد سابقه دشمنی با مسلمانان است. 3️⃣ بنی‌نضیر یکی از سه قبیله یهودی ساکن یثرب بود که هنگام هجرت در این شهر قدرت و نفوذ داشتند. 📉 آنان پس از شکست مسلمانان در نبرد اُحُد بخاطر سرپیچی از دستور نظامی ، فرصتی یافتند و اعلام جنگ کردند. @Mostabin 📻 گفته می‌شود یکی از عوامل این نبرد، اعدام انقلابی کعب بن اشرف یهودی بود که با اشعار خود به نفع مشرکان، جنگی رسانه‌ای ضد حکومت نبوی به راه انداخته بود. 🏯 چون محاصره آنان در قلعه‌های محکمشان به درازا کشید، خداوند دستور داد نخل‌هایی که پشتوانه اقتصادی و دلگرمی آنان برای ادامه ناامنی بود بریده شود (آیه ۵ سوره حشر). 🌴 این تدبیر و همچنین رشادت امیرمؤمنان (ع) برابر دشمن، را به تسلیم واداشت و از کوچانده شدند. 👈 برای اطلاع بیشتر به کتاب پیامبر و یهود حجاز مراجعه شود.
🟡پرچم‌های برافراشته دشمن در عمیق‌ترین لایه‌های علم و فرهنگ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در جمع پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس فرمودند: «مجاهدان ما، برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربان کردند، فداکاری کردند؛ ... نمی‌شود ملّت ایران قبول کند که همان پرچم‌ها به وسیله‌ی افراد نفوذی، به وسیله‌ی انسان‌های فریب‌خورده، در داخل کشور برافراشته بشود! این پرچم، پرچم «نفوذ فرهنگی» و «سبک زندگی دشمن» و «وسوسه‌های خصمانه‌ی دشمن»، نباید در داخل کشور، در دستگاه‌های مختلف ما برافراشته بشود! باید مراقبت کرد؛ همه موظّفند.» (۴/ ۷/ ۱۴۰۳) سپس به طور ویژه به وظیفه چند دستگاه مهم‌ و تأثیرگذار کشور در این خصوص اشاره کرد: «صدا و سیما»، «مطبوعات»، «وزارت علوم» و «وزارت بهداشت». 🔸متأسفانه در سایه غفلت، خیانت یا ساده‌لوحی، نه تنها دشمن در لایه‌های مختلف فکری و فرهنگی کشور نفوذ کرده است؛ بلکه پرچم‌های خود را نیز در بخش‌های مختلف برافراشته است! 🔹دشمن در عمیق‌ترین لایه‌های جهان‌شناختی جامعه ما نفوذ کرده است. به عنوان یک سرباز فکر و فرهنگ اسلامی اعلام می‌کنم که «زمین ساختمان علم و فرهنگ» یعنی، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، و روش‌شناسی به تسخیر دشمن درآمده است. مدافعان جهان‌نگری و جهان‌بینی اسلامی، احساس غربت می‌کنند. سوگمندانه باید فریاد کشید که بنیان‌های ساختمان فرهنگ و علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران اسلامی، یعنی انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی نیز تحت سیطره اومانیسم و لیبرالیسم است. و بسیاری از اصحاب فرهنگ و ارباب علوم انسانی کشور ما، اساساً متوجه نیستند که در چه زمینی بازی می‌کنند و خانه فکر خود را بر چه بنیانی بنا نهاده و می‌نهند! در همه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی و در هیچ یک از رشته‌های علوم انسانی حتی به میزان دو واحد درسی «انسان‌شناسی اسلامی» و «ارزش‌شناسی اسلامی» آموزش داده نمی‌شود. بالعکس اغلب قریب به اتفاق مفاهیم و نظریه‌هایی که در علوم انسانی مختلف (از جامعه‌شناسی و اقتصاد گرفته تا روان‌شناسی و علوم تربیتی) می‌خوانند و می‌آموزند، همگی بر پایه‌های انسان‌شناسی داروینیستی و ارزش‌شناسی لیبرالیستی است! 🔻اما دشمن به این سطح از نفوذ اکتفا نکرده است؛ بلکه آرام آرام نفوذ خود را به لایه «سبک زندگی ایرانیان» نیز تسرّی داده است. و الان شاهد برافراشته شدن پرچم‌های سبک زندگی غربی در حوزه‌های معماری، شهرسازی، موسیقی، نحوه گذران اوقات فراغت، هنر، و جدیداً سبک پوشش نیز هستیم! 🔹نکته مهم و نگرانی بزرگ آن است که دشمن هرگز به برافراشتن پرچم‌های اومانیسم و لیبرالیسم در جامعه اسلامی ما اکتفا نخواهد کرد! او همه تلاش خود را برای پایین کشیدن پرچم‌ها و معالم دین در سطوح و لایه‌های مختلف فکر و فرهنگ و سبک زندگی ما ایرانیان به کار گرفته و خواهد گرفت! وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) 🔸پس ای باورمندان به اسلام و انقلاب، از خواب غفلت بیدار شوید. خواب را بر چشمان خود حرام کنید. نه تنها تهاجم شناختی، گرایشی و کنشی دشمن را خنثی کنید؛ که با قدرت علم و ایمان، و به هدف ترویج فکر و فرهنگ اسلامی به دل دشمن بزنید. پرچم‌های دشمن را پایین بکشید. اگر به تعبیر قرآن کریم دشمنان دین تا پرچم‌های برافراشته دین را پایین نکشند، از دشمنی دست نمی‌کشند، پس وظیفه مدافعان دین هم این است که تا پرچم‌های کفر و نفاق و نفوذ را پایین نکشند لحظه‌ای آرام ننشیند: «إنَّ أخا الحَربِ الأرِقُ؛ مرد جنگی، بیدار است».