eitaa logo
کلمه سواء
297 دنبال‌کننده
105 عکس
66 ویدیو
4 فایل
نقد سکولاریسم مضاعف (افکار التقاطی به نام انقلاب اسلامی) با منت پذیرای پیشنهاد و انتقادها هستم. @Moienoddin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر کی دوست‌ داره برای غزه کاری کنه، بسم الله... 👈 فردا وقتشه! @Panahian_ir
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
🔅 این مرد اسطوره صلاح الدین را تعویض می کند! صلاح الدین ایوبی فاتح قدس از چنگ صلیبی هاست. در جنگ جهانی اول که قیمومت فلسطین به انگلیس سپرده و اشغال و نطفه صهیونیزم منعقد شد؛ ژنرال گورو -از فرماندهان فرانسوی جنگ- وقتی وارد دمشق شد با پا به قبر صلاح الدین زد و گفت: صلاح الدین ما بازگشتیم! اسطوره صلاح الدین در ادبیات مقاومت جولان زیادی دارد. الجزیره برای کودکان کارتون صلاح الدین ساخت. برخی سران حماس تأسی به او در آزادسازی قدس را زبان زدند.۱ از طرف دیگر جبهه سفیانی سویه دیگر این اسطوره -یعنی سرکوب شیعیان- را برجسته می کنند! عبدالرحمان السدیس امام جمعه مکه گفت: باید مثل صلاح الدین پیش از مبارزه با یهودیان و مسیحیان با شیعه و ایران بجنگیم!۲ برخی سلفی ها و شعب اخوان المسلمین در سوریه و... هم شیعه و ایران هراسی می کنند.۳ برساخت این خط آن میشود که برخی شیعیان سنتی بپذیرند اینها بعد از پیروزی آن روی دیگر صلاح الدین خواهند شد! لکن این مرد(آیت الله خامنه ای) در ادامه خط روشن عالمان بزرگ شیعه از کاشف الغطاء و شرف الدین و سید ابوالحسن اصفهانی تا امام خمینی، نجات غزه و فتح قدس را نشان گرفته است. به زودی اسطوره صلاح الدین به او و فرماندهان مقاومت در یمن و حزب الله عوض می شود. امروز وقتی او و خیل میلیونی شیعیان بر نماز خواندند، سامح عسکر توئیت کرد که این اتحاد بیشتر از تیرهای جنگی صهیونیست ها را به وحشت می اندازد!۴ محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۱۱ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از بر ساحل عبقات
درنگی بر سخنان اخیر استاد شیخ محسن قنبریان (در ۲ فرسته) فرسته شماره ۱ استاد بزرگوار شیخ محسن قنبریان در برنامه‌ی "چالش خلوص و وحدت" در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، در بخشی از سخنانشان، مدافعان خطّ مقدّم امامت و ولایت را تلویحاً متحجّر نامیدند و مرحوم شرف‌الدین را نمونه‌ی یک عالم جامع‌نگر معرّفی نمودند. سپس فرمودند: "مرحوم شرف‌الدین یک عالم صد در صد شیعه بود که "المراجعات" در مناظره و "النص والاجتهاد" در مورد بدعت‌های خلفا نگاشته است. اما در کنار این‌ها کتاب "الفصول المهمّة في تأليف الأمّة" نگاشتند. (البته ایشان از این کتاب این‌چنین یاد می‌کنند: التفصيل في أصول المهمة في تأليف الأمة)! سپس در ادامه می‌فرمایند: این کتاب را برای پرچمداری مبارزه با استعمار نگاشتند و امروز کسانی که خود را میراث‌دار سلف شیعه همچون مرحوم شرف الدین می‌دانند باید پرچمدار غزه باشند." شنوند‌ه‌ی این سخنان گمان می‌کند که مرحوم شرف‌الدین در کتاب مذکور دائما به بیان خطرات استعمار و خطر دشمن و اهمیت اتحاد مسلمانان پرداخته و بسانِ استاد قنبریان دائما تشیع اعتقادی_مناسکی را تنقیص کرده و طیف گسترده‌ای از شیعیان امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه را متحجّر و ناقص‌نگر معرفی کرده است. اما با مراجعه به کتاب مشخص می‌شود که ارتکاز مرحوم شرف‌الدین در این کتاب این است که : "ای جماعت اهل‌سنّت! به خدا ما شیعیان، اهل قبله‌ایم، شهادتین گفتیم! ما را تکفیر نکنید." (رک فصل: فتاوی التكفير ومناقشاتها، فيمن أفتى بكفر الشيعة وتفصيل ما استدلّ به) سپس به برخی اتهامات ناروایی که به شیعه نسبت داده‌اند پاسخ داده است.(۱۲۹) و در بخشی دیگر به نقش دروغگویان از اهل‌سنت در دور کردن آنها از شيعه پرداخته است. (۱۴۹ : دور الكذابين في التفرقة؛ في الإشارة إلى يسير مما نسبه الكذابون إلى الشيعة وبيان برائتهم منه + دور بعض الكتّاب في التفرقة) مؤلف در بخش بعدی اسباب دوری شیعیان از اهل‌سنت را بیان می‌کند و اتفاقا در همین بخش نیز نوک پیکان خطاب و عتاب به سمت اهل‌سنّت است که بزرگان شما چه بلایی بر سرِ اهل‌بیت و معارفشان آورده‌اند که شیعیان این‌چنین از شما دور هستند؟! (۱۶۷) و در بخش بعدی به ابطال دشمنیِ شیعیان با همه صحابه کافّةً می‌پردازند.(۱۷۶ به بعد) و اینکه شیعیان حساب منافقان را از صحابه جدا می‌دانند. (۲۰۹) اصلا مخاطب مرحوم شرف‌الدین شیعیان نیستند، بلکه خطاب ایشان اهل‌سنّت است و مطالبه‌ی از آنها که چرا اینقدر به شیعیان اتهام می‌زنید و ....(ص ۱۳۸ به بعد) و البته تبیین این مهم که ما به دلایل متعدده خلافت خلفا را قبول نداریم ! (۱۳۹) و این فقط ما نیستیم که خلافت خلفا را قبول نداریم، بلکه برخی از صحابه همچون سعد بن عباده هم قبول نداشتند و بیعت برخی هم به صورت اجباری انجام شده است! اینکه ما شیعیان عمل منافی عفّت عایشه را قبول نداریم دلیل نمی‌شود خروج او بر امیر مؤمنان و جسارتش به پیکر مطهر امام مجتبی علیهما السلام را هم نادید بگیریم ! (۱۴۰_۱۴۱) علاوه بر همه‌ی این‌ها ، عناوین ذیل نیز بخشی از مباحث مطروحه در این کتاب است: _فرار صحابه در جنگ احد(۱۰۱) _سرپیچی ابوبکر و عمر از دستورات پیامبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم(۱۰۶) _اهانت خلیفه‌ی دوم به ساحت پیامبر صلّی‌الله‌علیه وآله‌وسلّم در ماجرای صلح حدیبیه(۹۶) و در ماجرای قلم و دوات(۹۱) _اجتهادات خلفا در مقابل احکام شرعی مثل متعه حج و متعه نساء (۵۸) _تخلّف صحابه از جمله خلفا از جیش اسامه(۸۷) _نقد جریاناتی از اهل‌سنّت که اجتهاد عمر را مقدم بر امر پیامبر می‌دارند.(۹۸) _اعمال ناشایست عثمان در دوران خلافتش (۱۱۰) _جنایات معاویه و یزید(۱۱۲ به بعد) و ده‌ها موارد دیگر از مطاعن خلفا و صحابه هنوز نمی‌دانم چرا استاد قنبریان این کتابی که با رویکرد نقد مکتب خلفا است را برای تأیید مواضع خودشان انتخاب کردند؟ درست است که هدف از تألیف کتاب اتحاد مسلمانان بوده ولی منهج مؤلّف در آن کاملا مغایر با رویکرد آقای قنبریان در تحقّق این مهم است. جناب استاد و برخی همفکرانشان اخیرا بارها تشیع عقیدتی _ مناسکی را سخیف جلوه داده یا دائما شیعیان را مقصر اصلی اختلافات دانسته‌اند، ولی یک کلمه از این سخنان را بنده تا به حال در بیانات ارزشمند مرحوم شرف الدین در این کتاب و البته سایر آثارشان پیدا نکرده‌ام. بلکه مطالبه‌ی مرحوم شرف‌الدین حداقل در این کتاب از اهل‌سنت است نه از شیعیان. حقیقت این است که اگر یک دَهمِ این مطالبی که مرحوم شرف‌الدین در این کتاب فرموده را امروزه کسی در تریبون‌های رسمی و غیر رسمی مطرح کند به ده‌ها برچسب از جمله تحجّر، زمان نشناسی، اولویت‌نشناسی، تندروی و...متهم می‌شود، حتی اگر خود را پایبند به مبانی انقلاب اسلامی بداند. من بعید می‌دانم گوینده‌ی محترم، کتاب را مطالعه کرده باشند و الّا هیچ‌گاه به آن در این مقام استناد نمی‌کردند. @mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از بر ساحل عبقات
فرسته شماره ۲ اما این جمله‌ی ایشان: "امروز کسانی که خود را میراث‌دار سلف شیعه همچون مرحوم شرف الدین و علامه امینی می‌دانند می‌بایست پرچمدار غزه باشند." اولا علمای شیعه و بدنه‌ی جامعه‌ی شیعی در طول تاریخ به تأسی از موالیان خود همواره در کنار مظلوم بوده‌اند و در اصل این موضوع هیچ اختلافی بین آنان نیست، بلکه در شدّت و ضعف با هم متفاوت بوده‌اند، در ماجرای ظلم‌های امروز نیز مرام همان مرام است. اما اینکه مدافعان امامت و سایر علما و مردم علاوه بر تبرّی قلبی و لسانی و عملی در حدّ توان، دقیقا باید چه کاری انجام دهند تا مراد استاد بزرگوار حاصل شود، در مواضعشان مشخص نیست؛ علاوه بر اینکه لازم نیست بسان برخی جریانات سیاست‌زده، برای دفاع از مظلوم، به شیعیان و عقایدشان بتازیم و عقاید را دائما کمرنگ یا جا به جا کنیم.(در این خصوص شاید بعدها بیشتر و واضح‌تر مطالبی بنویسم) ثانیا مگر یک نفر چند کار می‌تواند به صورت همزمان انجام دهد؟ چرا کسی که در زمینه‌ای متخصص است، حتما باید در امور دیگر هم ایده‌پرداز باشد یا پرچمداری کند؟ بله جامعیت امری مطلوب و ایده‌آل است، ولی حتی میان نخبگان هم درصد کمی از آنها (همچون مرحوم شرف الدین که هم منادی وحدت بین مسلمانان و هم مدافع غیور مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام بود) به جامعیت در امور دست پیدا می‌کنند. اتفاقا اینجا جای این مطالبه‌ی به حق از استاد قنبریان وجود دارد که پس چرا پرچمداران دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی همچون حضرتعالی دغدغه‌ی دفاع از ولایت امیر المؤمنین صلوات‌الله‌علیه و پاسخ به شبهات دشمنان تشیع را نداشته یا کمتر دارند؟ چرا خروجی سخنان پرچمداران دفاع از غزه همچون حضرتعالی، دفاع از غدیر و فاطمیه نیست؟ چرا مواضع شما این روزها تشدید کننده‌ی دوگانه‌ی اهل‌بیتی _ انقلابی است؟ چرا عَلَم دفاع از ولایت و دفاع از غزه را همزمان با هم به یک میزان بلند نمی‌کنید؟ برای امثال بنده که دل در گروِ آرمانهای امام و رهبر انقلاب داریم، جای این سؤال است که چرا اکثریت مدافعان گفتمان انقلاب اسلامی همچون حضرتعالی در نگاه شیعیانِ غیور، افرادی پرحرارت نسبت به ولایت امیر مؤمنان صلوات‌الله علیه نیستند؟ همان شرف الدین که کتاب برای تأليف قلوب مسلمانان و به فرموده‌ی شما برای جبهه‌بندی آنان در مقابل استعمار نگاشته، علمدار دفاع از مکتب هم هست؛ چرا شما که خود را پرچمدار دفاع از مظلوم می‌دانید، پرچمدار دفاع از صراط مستقیمِ ولایت مولا و نقد مکاتب انحرافی نیستید؟ چند اثر و سخنرانی در مورد بلایی که سقیفه بر سر بشر آورده، دارید؟ چند بار به این شبکه‌های ماهواره‌ای که شبانه روز علیه مکتب سخن می‌گویند واکنش نشان داده‌اید؟ به چند کتاب علیه تشیع پاسخ داده‌اید؟ چرا امثال حضرتعالی به جای جمع بین دفاع از ولایت و دفاع از مظلوم، دائما شیعیان و مناسک آنها را سخیف و بی‌اهمیت جلوه می‌دهید؟ و به عنوان گله عرض می‌کنم: چرا حضرتعالی شأن خود را حفظ نمی‌کنید و با جریانات خطرناک و منحرف عقیدتی که هیچ کاری جز تنقیص تشیع و توهین و برچسب زدن به شیعیان و جابه جایی مرزهای عقیدتی ندارند، همکاری می‌کنید؟ در پایان بنده به عنوان کوچکترین برادر شما به حضرتعالی عرض می‌کنم، جمع قابل توجهی از شیعیانی که حتی خود را ملتزم به آرمان‌های امام و رهبری دانسته، فعالیت‌های این مجموعه‌های افراطی فعّال در حوزه‌ی وحدت و تقریب را _که اخیرا از فرمایشات شما سوء استفاده می‌کنند_ خطرناک برای تشیع، بلکه نوع نگاهشان را موجب هدم مکتب می‌دانند. عاجزانه از شما خواهش می‌کنم خودتان را به جهت ارتباط با این جماعت نسوزانید. @mir_hamedhoseyn_110
﷽ ✍️ مبارزه با جبهه یزیدی با منطق یزیدی بی شک از کلیدی ترین محورهای جبهه حسینی رعایت «حُرُمات الهی» است. در مقابل ویژگی بارز جبهه یزیدی، تجاوز صریح و علنی از حرمت های الهی است. جبهه یزیدی از حیث اعتقادی کافر، از حیث فقهی، بی بند و بار نسبت به ضوابط و ظواهر شرعی است تا جایی که حرمتی برای نماز، قرآن، حریم های اخلاق جنسی و ... قائل نمی باشد. در یک نگاه کلان و جریانی، عقل بسندگی، قرآن بسندگی، عرفی کردن دین و ارجاء( به مفهوم بی اهمیتی ضوابط شرعی فقهی درنجات انسان و کفایت پاک بودن دل)، از مهم ترین ابزارهای جبهه یزیدی در تقابل با نصوص و ضوابط صریح دینی است. جبهه یزیدی در سراسر تاریخ از شیطان تا سقیفه، از سقیفه تا کربلا، از کربلا تا ماجراهای مبارزه جبهه مقاومت علیه صهیونیزم جهانی، همواره از این ابزارها برای تهی کردن عقاید و جابجایی ارزش ها و عبور از ضوابط دینی در قالب های شبه دینی مثل قیاس، استحسان، تفسیر دین فقط با قرآن منهای سنت معصومین علیهم السلام، استفاده کرده است. هر گونه عدول از ضوابط و معیارهای نصوص دینی، وجه مایز کلیدی جبهه حسینی از جبهه یزیدی است. با توجه به مقدمات فوق می گوییم: یکی از کلان انحرافات جریان های وحدت نامنضبط، جابجایی معیارهای واقعی جبهه یزیدی و جبهه حسینی است! بسیار روشن است هر کس که عقیده صحیح مبتنی بر ثقلین نداشته باشد، یا در چارچوب ضوابط ظاهری فقهی _ مثل حرمت بی حجابی، تبرج، بی حیایی و ... _ حرکت نکند به همان اندازه از جبهه حق دور و به جبهه باطل نزدیک شده است! در مقابل فردی اگر مبانی اعتقادی مبتنی بر ثقلین داشته، در سبک زندگی فردی حریم الهی را رعایت کرده و به هیچ وجه در عقیده خود طرفداری از ظالم نمی کند و تنها اشتباه او تشخیص غلط دشمن واقعی و موضع گیری به موقع و به جا است، داخل در جبهه یزیدی نیست! او داخل در جبهه خودی ها است هر چند این شخص دچار خسارت عظیم دنیوی و اخروی خواهد شد. به همین دلیل در تصویر فوق مشاهده می کنید که از دیدگاه جریان های وحدت نامنضبط، یک زن که بسیاری از ضوابط فقهی الهی را هتک نموده و دارای اعتقادات فاسد و غیر مبتنی بر ثقلین است تنها به دلیل یک موضع گیری مقطعی صحیح، داخل در جبهه حسینی قلمداد شده ولی در مقابل، یک جوان شیعه دارای اعتقادات صحیح و محب امام حسین علیه السلام و تنها به دلیل عدم حمایت علنی از مردم مظلوم غزه، ممکن است داخل در جبهه یزیدی گردد!! باید بدانیم که از دیدگاه گروهک های وحدت نامنضبط، صرف مبارزه با ظلم و استکبار جهانی مهم است! رعایت ضوابط شرعی و اعتقادات صحیح در مبارزه نقشی ندارد! به همین دلیل مشاهده می کنیم که بین مبارزات امثال نلسون ماندلا و چگوارا و ... و مبارزات امام خمینی تفاوتی قائل نیستند! و اصولا التزام به اعتقاد صحیح و ضوابط دقیق فقهی در مبارزه، در اندیشه وحدت نامنضبط جایی ندارد. با منطق یزیدی به مبارزه جبهه یزیدی رفتن خطا است. «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
36.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدیهی است که در شب ولادت رسول الله و امام صادق صلوات الله علیهما باید پیام تبریک گذاشت نه مثل یک چنین مداحی سوزناکی اما چه کنم که وقتی حوادث این روزهای لبنان یادم می‌آید چیزی جز مضامین این مداحی در ذهنم مرور نمی‌شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌وحدت شیعه و سنی یعنی چی؟! ⚠️وحدت یعنی از تشیع نگیم؟! ✅آقا و امام نظرشون چیه؟! ✋🏻فهم معنای درست وحدت چیه؟! هویت دینی تشیع رو از بین نبریم! •┈┈••✾❀✾••┈┈• 🔰حسین مرادی | آنتی شبهات https://eitaa.com/joinchat/2832793798C05e7802b0b
بعضی جوانان از این‌که تیم محبوبشان گُل خورده است، خوابشان نمی‌برد، اما کاری ندارند که مبارزۀ «حزب‌اللّه» با «صهیونیسم» به کجا رسید! این بدان معناست که شما به آن جوانان، «نظام فکری» نداده‌اید. رابطۀ «اعتقادات شیعی» را با «همۀ عرصه‌های زندگی» مشخص می‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
سلام وقتتون بخیر تعداد صلوات‌ها از 6 میلیون و 200 هزار تا گذشت. نمی‌دونم چه جوری ازتون تشکر کنم که این قدر خوب همراهی می‌کنید. شک نکنید که خدا به دل‌هایی که برای پیروزی جبهۀ با اعتقاد صلوات می‌فرستند نگاه می‌کنه. این صلوات‌ها زمین و آسمون رو به حرکت در میاره. توسل به محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین، زمین و زمان رو جا به جا می‌کنه. شما با این توسل در متن جبهۀ مقاومت دارید می‌جنگید. برای کسایی هم که فکر می‌کنند این توسلات فایده‌ای نداره دعا کنید. این حرکت رو متوقف نکنید و کماکان پیام ختم صلوات رو تو گروه‌ها و کانال‌ها به اشتراک بذارید و برای دوستان و آشنایانتون بفرستید. به صورت ویژه وقتی که دارید صلوات می‌فرستید، فرماندهان جبهۀ مقاومت به ویژه لبنان رو مدنظر داشته باشید. @abbasivaladi
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ، يَسُوقُهُمْ إِلَى مَنْجَاتِهِمْ وَ يُبَادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنْزِلَ بِهِمْ خطبه۱۰۳ نهج‌البلاغه، 🎙استاد عشایری منفرد 🔷 پیامبر رحمت از زبان امیرالمؤمنین علی علیه السلام👉🏼 💠 توصیف زیبا و دلنشین امیرالمؤمنین علی علیه السلام نفس پیامبر در خصوص ویژگی اخلاقی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ، يَسُوقُهُمْ إِلَى مَنْجَاتِهِمْ وَ يُبَادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنْزِلَ بِهِمْ خطبه۱۰۳ نهج‌البلاغه، 🎙استاد عشایری منفرد 🔷 پیامبر رحمت از زبان امیرالمؤمنین علی علیه السلام👉🏼 💠 توصیف زیبا و دلنشین امیرالمؤمنین علی علیه السلام نفس پیامبر در خصوص ویژگی اخلاقی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه ☑️ برای پیوستن به کانال کافیه روی لینک بزنی👇 🔰 @velayattv عضو شو و کانال ما رو معرفی کن🎀👆
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥علامه مصباح یزدی: من با حب به سید حسن نصرالله به خدا تقرب پیدا میکنم لحظاتی از سخنرانی علامه محمدتقی مصباح یزدی (قدس‌سره) در بین رزمندگان حزب الله 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از حامد کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید عزیز ما ! رحمت خدا بر آن شیر پاک و نان حلال که سبب شد تو اینگونه مایه‌ی فخر و زینت مکتب امیر المؤمنين صلوات‌الله‌علیه باشی... @kashani1395
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
بسم الله خطا در پاسخ دادن به پرسش از شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس 1️⃣در اردوگاه صفین، در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام چند گسل وجود داشت. گسل نخست، این بود که یاران امیرالمؤمنین علیه السلام دو گروه بودند: یک گروهشان عثمان را شهیدی مظلوم و بی‌گناه می‌دانستند و از دشمنان و قاتلانش بیزار بودند و گروه دیگر عثمان را کافری می‌دانستند که به سبب خطاهای خودش کشته شد! گسل دوم نیز این بود که اکثر سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، نومسلمانان پس از فتوحات یا جوانان تازه به دوران رسیده‌ای بودند که از حدیث غدیر بی‌خبر بوده و شیخین (یا خلفای ثلاث) را جانشینان واقعی رسول الله می‌دانستند (!) و تعداد اندکی از یارانش هم به «نصب منصوص علی ع برای جانشینی پیامبر» اعتقاد داشتند. (اینجا را بخوانید) شاید دشوارترین کار امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ صفین ایجاد انسجام و الفت و اتحاد در چنین سپاه تفرقه‌خیزی بود که متکلمان معتزلی آن را اعجاز سیاسی علی ع دانسته‌اند (اینجا را بخوانید). 2️⃣«نصب منصوص امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی بلافصل رسول‌الله صلی الله علیه و آله» به عنوان کلیدی‌ترین باور برای تمایز شیعه از سنّی مسأله‌ی بسیار مهم و پرتأثیری است که ناموس اعتقادی شیعه نیز محسوب می‌شود. با این حال، در اردوگاه صفین،"باز کردن باب گفتگو درباره این مسأله" موجب انشقاق سپاه و تفرقه در جبهه‌ی حق می‌شد. بویژه این‌که اگر علی علیه السلام باور واقعی‌اش درباره شیخین را اظهار می‌کرد، اکثر فرماندهان و سپاهیانش از اطرافش پراکنده می‌شدند.اتفاقا معاویه خیلی تلاش میکرد این گسل را در سپاه علی ع فعال کند (نامه 28 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید) 3️⃣در چنین شرایطی یک روز یکی از اقارب امیرالمؤمنین که ظاهرا خودش از باورمندان به نصب منصوص امیرالمؤمنین بود، باب این گفتگو را باز کرد! امیرالمؤمنین علیه السلام هرچند به اجمال پاسخ کوتاه و غیرصریحی به او دادند اما او را به جهت موقعیت‌نشناسی در طرح یک مسأله‌ی درست، توبیخ کردند (يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ إِنَّكَ لَقَلِقُ اَلْوَضِينِ تُرْسِلُ فِي غَيْرِ سَدَد) واز او خواستند که در این شرایط به چیزی جز آل ابوسفیان نیندیشد (هَلُمَّ اَلْخَطْبَ فِي اِبْنِ أَبِي سُفْيَان)؛ (خطبه 162 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید) 4️⃣پرسشهایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنی‌اسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانه‌ی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است . ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیه السلام، به جای این‌که در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared