eitaa logo
گوهر مراد
730 دنبال‌کننده
850 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 دیدار از کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی به همراه جمعی از رفقای طلبه ۱۴۰۳/۳/۳ کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، با عنوان بین المللی Public Library of Ayatollah Marashi Najafi  یکی از کتابخانه های مهم و معتبر ایران و جهان اسلام است که هم اکنون دارای حدود یک میلیون جلد کتاب چاپی فارسی، عربی، ترکی و اردو، بیش از ۲۰۰۰۰ جلد کتاب چاپی به زبانهای لاتین، بیش از ۸۵۰۰۰ عنوان نسخه خطی و ۱۲۰۰۰ میکروفیلم است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اصول فلسفه، ج ۱۵.mp3
9.47M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه پانزدهم، ۱۴۰۳/۳/۶ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
گوهر مراد
🔶 سه تلقی از تجدد در بیان دکتر داوری اردکانی 📖 اندیشه پست‌مدرن، ص ۱۷۳ و ۱۷۴. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از شمیم حکمت
1- ج6 اسفار - 6دی.mp3
17.79M
جلسه اول ۶دی۱۴۰۲ (نکات مقدماتی اسفار ج۶) شمیم حکمت؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران 🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
🔶 خاطره‌ای از میرزا مهدی آشتیانی ایشان روح والایی داشت. در معقول و منقول بسیار والا بود، ولی دانش خود را اظهار نمی‌کرد. ...یک روز فرمودند: «مَثَلُ علیّ بَین الصّحابةِ مَثَلُ المَعقولِ بَینَ المحسوس» مثل علیّ بن ابیطالب علیه السلام در میان صحابه پیامبر، مانند معقول در میان محسوس بود. معقول، فناناپذیر و ابدی، ولی محسوس، فناپذیر است. ایشان این عبارت را با حالتی خاص بیان کرد. ابتدا تصور کردم که این جمله از ایشان است، ولی سال‌ها بعد در ایام تحصیل در نجف که «معراج‌نامه» ابن سینا را مطالعه کردم، در صفحه ۱۷ آن کتاب دیدم که این عبارت از ابن سینا است. بعدها بر سر مزار ابن سینا در همدان، نسخه‌ای از این رساله را به خط فخر رازی دیدم که در صفحات ۱۳ و ۱۴، این مطالب نقل شده بود. علی‌بن فضل‌الله جیلانی در کتاب «توفیق التطبیق» ثابت می‌کند که ابن سینا شیعه بوده است و این عبارت را از او نقل می‌کند. 📖 علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۴۴ و ۴۵. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
n970721.mp3
916.9K
وضعيت پيروان ديگر مذاهب و ادیان و... در قیامت چگونه خواهد بود؟ 🎤پاسخ حضرت استاد : 👥 افرادي که در جوامع مختلف زندگي مي کنند نسبت به انتخاب راه و مذهب حق سه گونه هستند: 1. يا نسبت به راه و مذهب حق غافل اند. اينان مادامي که غافل هستند تکليف نداشته و مذمتي نيز متوجه آنها نيست. 2. توجه دارند که عقايد و مذاهب ديگري نيز هست، اما به راهي که برگزيده اند يقين و جزم دارند. اينان به جهت يقيني که دارند مورد مواخذه قرار نمي گيرد هر چند مسير نادرستي را طي کرده باشد. اين دو گروه هر چند ثبوتا تکليف دارند اما قلم مواخذه در مورد آنها برداشته شده زيرا عقاب آنها، عقاب بلابيان خواهد بود و اين امر از مولاي حکيم صادر نمي شود . 3. گروه ديگر کساني هستند که احتمال خلاف مذهب خود را مي دهد اما بي اعتنا به آن هستند. اين گروه مورد مواخذه قرار مي گيرد. در مورد اينکه آيا دو گروه اول ثواب مي برند يا نه، مساله مبناي است. عمل اين دو گروه از آنجا که عمل نيکي نيست مستحق ثواب نيست اما اينکه آيا نيت آنها ثواب دارد يا نه، پاسخ در گرو آن است که معتقد باشيم آيا ثواب به عمل همراه با نيت داده مي شود يا ثواب متوجه نيت است. اگر عمل ملاک ثواب باشد، عمل اين دو گروه باطل است اما اگر نيت آنها نيز ملاک ثواب باشد از اين جهت مستحق ثواب و پاداش هستند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
این همه تصویر گوناگون که در تعبیر ماست در نهایت جز جمال واحدی معناش نیست صدهزار انگشت ایماگر برآید ز آستین مقصدی غیر از هلالِ نیّرِ یکتاش نیست 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔸 نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ➖ دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gheliaat 🆔 @iictchannel
اصول فلسفه، ج ۱۶.mp3
9.97M
🎙 اصول فلسفه و روش رئالیسم 🗓 جلسه شانزدهم، ۱۴۰۳/۳/۱۳ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
...اگر واقعاً به قضایای صادق و صحیح دسترسی نداشتیم، امکان نداشت که بتوانیم باور یا قضیه‌ای را کاذب بخوانیم و از وقوع خطا سخن بگوییم. می‌دانیم که حکم به شکسته‌بودن پارو در آب خطا است، زیرا حواس ما به ما می‌گویند واقعیت امر این‌گونه است که پارو شکسته نیست. مثلاً ما می‌توانیم پارو را لمس کنیم و دریابیم که شکسته نیست. پس وقوع خطا نه تنها نشان نمی‌دهد که ما نمی‌توانیم به قضایایی صادق دست پیدا کنیم، بلکه خود گواهی است بر اینکه ما می‌توانیم به قضایای صادقی درباره امور دست پیدا کنیم و بر اساس آنها برخی از باورها یا احکام را کاذب بخوانیم. اساساً، مفهوم خطا از مفاهیم متضایف است، یعنی بدون تصور از امر صحیح و صادق، نمی‌توان امری را خطا دانست. 📖 معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی، ص ۸۶. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
آخرین جلسه درس «بدایة‌المعارف‌الإلهیة» در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ الحمد للّه ربّ العالمین 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت.mp3
19.14M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت 🎙 با حضور : ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
💠 شهید صدر فدایی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله سید نورالدین اشکوری: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهید صدر را منقلب کرده بود؛ ایشان کم‌کم متوجه شدند که حتی اگر بتوانند در عراق حکومت اسلامی برقرار کنند، آن حکومت اسلامی نمی‌تواند جهان اسلام و حتی جهان تشیع را حفظ کند. تعبیر «ذوبوا فی مرجعية الإمام الخمينی کما ذاب هو فی الإسلام»، میزان ارادت شهید صدر به امام را روشن می‌کند. شاید بتوان گفت که شهید صدر خودشان را فدای جریان انقلاب و جریان امام خمینی کردند. 📚 بی‌مزدومنت، ص١٢۵. 🔗 پژوهشگاه شهید صدر را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال: آیا از علامه طباطبایی هم خاطره‌ای دارید؟ پاسخ: بارها خدمت ایشان رسیده و از هر دیدار با ایشان بهره برده‌ام. ایشان حقایق بسیاری را درک کرده بود. علامه طباطبایی روح بسیار بزرگی داشت و ظرفیت ایشان برای دریافت معارف الهی فوق العاده بود. ما حوزوی‌ها و نیز دانشگاهی‌ها باید همواره در دعای خود از خدا بخواهیم که اگر می‌خواهد به ما چیزی بدهد، ابتدا ظرفیت آن را عطا فرماید. علامه طباطبایی فقط در یک اثر خود حدود پانصد حاشیه مفید بر کتاب اسفار در تأیید یا نقد ملاصدرا دارد. کسی که این پاورقی‌های عمیق را دارد، خودش یک ملاصدرا بوده است. ایشان مرد با اخلاص و ساده‌ای بود و کسی تصور نمی‌کرد که او چنین عظمتی دارد. مرحوم آقا سید کاظم عصار هم همین طور بوده است. با وجود آنکه مقام علمی بالایی داشت، بسیار فروتن و باظرفیت بود. از خدا بخواهیم که به همه ما و جوانان ما ظرفیت بدهد. بی‌ظرفیتی چیز بسیار بدی است. 📖 علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۸۰ و ۸۱. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شخصی نزد بنده آمد و گفت: می‌خواهم خدا را ببینم. به او گفتم: اگر خدا را به تو نشان بدهم، لجاجت نمی‌کنی؟ گفت: نه. گفتم: به [قانون] کنش‌ها و واکنش‌ها (عمل و عکس‌العمل) توجه کن. در پشت پرده طبیعت، قطعاً خبری است که وقتی نواختی (زدی)، خواهند نواخت. 📖 علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۱۹۷. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اجازه اجتهاد، نقل روایت و نمایندگی در امور حسبیه مرحوم آیةالله سید محمدهادی میلانی به مرحوم علامه جعفری ✏️ مرحوم آقای جعغری از مرحوم آیةالله شیخ کاظم شیرازی نیز اجازه اجتهاد داشت. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🎙 پروفسور ولقاریس، رئیس دانشگاه الهیات آتن: جعفری هرگز کسی را محکوم نمی‌کرد. او قاضی نبود‌، بلکه یک معلم بود. به خاطر دارم یک‌بار از ایشان خواستم نظر خود را درباره جوامع غرب برایم بگویند. در پاسخ گفتند: انسان غربی در تلاش برای فوق بشر شدن، نتیجه‌ای جز غیر بشر شدن نگرفته است، زیرا از خدا دور شده و صرفاً بر منطق و توانایی‌های خودش تکیه دارد. استاد محمدتقی جعفری ایمان به خدا را با منطق بشری در هم آمیخته بود. روحش قرین رحمت باد. 📖 علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۲۸۴. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 شیخ انصاری و مثنوی یکی از فضلای نجف اشرف از مرحوم آیةالله‌العظمی آقا میرزا حسن بجنوردی و او از آیةالله محقق نائینی و او از میرزای شیرازی (آقا سید محمدحسن) و او از خود شیخ مرتضی انصاری به من نقل کرد که شیخ انصاری در اصفهان در پی استاد فلسفه و عرفان بوده است که پیرمردی تدریس عرفان را قبول می‌کند و شیخ انصاری مدتی نزد او مثنوی ملای رومی را فرا می‌گرفته است. 📖 علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها، ص ۱۶۶ و ۱۶۷. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
💥 کلام و فلسفه در میراث شیخ انصاری 🎤 آیت الله سید احمد : 🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم فعلا در دسترس ما هست، نمی‏توان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده ‏اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته ‏های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده‏ اند. 🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده ‏اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته ‏اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمی‏توانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه ‏های خاصی بوده‏ اند یا خیر؟ 🔹 هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمی‏توان از خلال نوشته ‏های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده ‏اند یا خیر؟ و عرض شد که از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده ‏اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده‏ اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است. 🔸 استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای نقل می‏فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه‏ ای که بودیم توصیه می‏کردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد می‏رفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی می‏کنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند. 🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم‏ ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده ‏اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما می‏گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‏گویم. 🔸 مرحوم شیخ می‏ فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمی‏گردد... 📚 خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲ ✴️کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab