کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّ
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍
با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیین} یعنی:
📝) سوال شماره: ۰۶ 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/333
📝) سوال شماره: ۰۷ 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/346
📝) سوال شماره: ۱۱ 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/500
📝) سوال شماره: ۱۲ 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/511
لازم است، به بیان یک فائدهےِ بسیار ارزشمند در قالب {فریده} بپردازیم به همین جهت #پیشنهاد می شود که دوستان با #حوصله تمام و کمال به مطالعه این مطلب بپردازند.
💯شایان ذڪر است که این بحث در #چهار فقره، پیگیری خواهد شد:
۱) #فقره اوّل: بیان مقدّمه
۲) #فقره دوّم: بیان اصل بحث
۳) #فقره سوّم: بیان شاهد
۴) #فقره چهارم: بیان غرض
💯 #کپی بدون ذکر منبع = حق النّاس💯
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۱) فقره اوّل: #مقدّمة
🏃♂با رجوع به برخی از کتب منطقی، در می یابیم که متکلّم در مقام هدایت و ارشادِ مخاطب خویش، قابلیّت بهره و استفاده از دو طریق را دارا می باشد:
۱) #طریق_برهان؛
۲) #طریق_جدل؛
👤شارح علی محمّدی در شرح عبارات مرحوم مظفّر در کتاب {المَنطِق} در تعریفِ این دو طریق می فرماید:
📝 #تعریف_طریق_برهان
👈{برهان عبارت است از قیاسی که از مقدّمات و موادّ یقین آوری فراهم آمده که نتیجه آن ها یک قضیه یقینی است و آن قیاس، بالذّات، منتج این نتیجه است و این نتیجه ضروری است}
📚رجوع شود: شرح منطق مظفّر، ج۲، ص۲۸۲.
📝 #تعریف_طریق_جدل
ایشان در این زمینه می فرماید:
👈{استدلال جدلی عبارت است از استدلالی که از مشهورات یا مسلّمات فراهم آمده باشد.}
📚رجوع شود: شرح منطق مظفّر، ج۲، ص۳۹۲.
💯 #کپی بدون ذکر منبع = حق النّاس💯
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۲) فقره دوّم: #اصل_بحث
🙌بعد از بیان تعریف دو طریق فوق، لازم است به تفاوت میان آن دو بپردازیم لذا خواهیم گفت:
💪 با تامّل و تفکّر میان دو طریق مذکور، به یک تفاوت بسیار دقیق خواهیم رسید و آن این که:
✍ متکلّم در #طریق_برهان، سعی در این دارد که طرف مقابل و مخاطب خویش را با فهمی فراتر از فهم موجود، رشد بدهد. به تعبیری دیگر صاحب استدلال، زمانی که از #طریق_برهان استفاده می نماید، در حقیقت درصدد این است که مخاطب را به اندازه فهم و درک خود بالا ببرد و رشد بدهد؛
لکن:👇
✍ متکلّم در #طریق_جدل، سعی در این ندارد که طرف مقابل و مخاطب خویش را با فهمی فراتر از فهم موجود، رشد بدهد بلکه در نظر دارد که خود را در حدّ مخاطب برساند. به تعبیری دیگر هنگامی که مستدِل از #طریق_جدل بهره می برد، در حقیقت درصدد است خویش را در حدّ فهم مخاطب تنزُّل بدهد تا بتواند از امورات قابل فهم مخاطب و مورد پذیرش او، مطلب خود را اثبات کند.
💯 #کپی بدون ذکر منبع = حق النّاس💯
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۳) فقره سوّم: #شاهد
👏شاهدِ مطلبی که بیان گردید، آیات کثیری است که در قرآن کریم بیان شده است به عنوان نمونه گفته می شود:
📚در آیه شریفه ۷۷ سوره مبارکه {انعام} آمده است:
📖{فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّآلِّينَ}؛
و سپس در آیه ۷۸ از همین سوره آمده است:
📖{فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ}؛
👌یعنی حضرت ابراهیم (ع) وقتی که ماه و خورشید را دیدند، فرمودند: {این پروردگار من است} و زمانی که از بین رفتند، بالمضمون فرمودند: {این پروردگار من نیست}؛
🤔اگر دقّت شود، حضرت در اثبات این که معبودی غیر از الله، موجود نیست و البته برای هدایت جامعه خود که غیر خدا را می پرستیدند، از #طریق_جدل استفاده نمودند و لذا #ابتدائاً با آن ها از باب جدال احسن یعنی 《وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن》هم عقیده شد و به تعبیری خویش را در حدّ فهم مخاطب خود که منکر وجود الله بودند، تنزُّل داد تا در نتیجه آن ها را با خود همراه کند و در پایان معبودشان را ردّ نماید و وجود الله را اثبات کند}.
🔍 برای مطلب فوق، رجوع بفرمایید به: 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/524
🗣 با جستحو در #آیات_قرآن، مشاهده می شود که پروردگار متعال، #بار ها برای هدایت مردم، خویش را در حدّ فهم آن ها تنزُّل داده است ولی باز اکثر آن ها مصداق آیه شریفه شدند که فرمود: 《وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ》.
🗃خلاصه این که انبیاء الهی نیز برای هدایت مردم، خود را در حدّ فهم آن ها تنزُّل می دادند و به همین جهت سعی می کردند که در حدّ فهم آن ها سخن به میان آوردند.
🤔🤔🤔 #تفکّر:
شاید معنای آیه ای که در آن گفته شده است:
🔹{وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم}؛
همین مطلبی که بیان شد، است.
💯 #کپی بدون ذکر منبع = حق النّاس💯
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۴) فقره چهارم: #غرض
😱 غرض از بیان مطالب فوق، آن است که گفته شود:
برخی از مفسّرین در درک و فهم بسیاری از آیات و روایات، متوجّه این مطالب نبودند و سعی می کردند کلام انبیاء را در حدّ فهم خودِ انبیاء معنا کنند فلذا در بسیاری از موارد با مشکل مواجه می شدند؛
🔵 #مصداق_بارز سخن فوق یعنی این که برخی از مفسّرین متوجّه مطالبی که بیان شد، نبودند، بحث {افعل_تعیین} می باشد.
👈 در تلنگّر شماره چهارم، بحث تعریف افعل تعیین و بررسی آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه هود یعنی {قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ } و بیان نظریّه برخی از مفسّرین، به صورت کامل آمده است لذا اِن شِئتَ فَرَاجع: 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/498
🔊اگر اندکی تامّل نماییم، به راحتی تصدیق می کنیم که اگر شخصی درصدد کشف مراد جدّی ذات اقدس الهی برآید و به کلامی مواجه گردد که در آن {افعل تفضیل} استفاده شده است، ابتدا باید #ذهنیّت_دقیق و #عرف_پسندی از بحث #افعل_تفضیل و #افعل_تعیین داشته باشد لکن متاسفانه اکثر و قریب به اتّفاق مفسّرینی که با آیاتی که در آن ها افعل تفضیل استفاده شده است، مواجه شدند، افعل تفضیل را از تفضیل بودن آن خارج کردند:
🔍برای مطلب فوق، رجوع بفرمایید به: 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/520
📌و همان طور که در بحث سوال شماره: ۱۱ بیان گردید، ریشه تمام مشکلاتی که مفسّرین در جهت کشف مراد خداوند متعال با آن ها مواجه گردیدند، همان مطلبی است که بیان شد یعنی این که مفسّرین، کلام خداوند و انبیاء را در حدّ فهم خودِ خداوند و انبیاء، معنا می کردند نه در حدّ فهم مردم زیرا اگر در بحث افعل تفضیل، کلام خداوند و اهل بیت را در حدّ فهم مردم سوق می دادند، #قطعا در آیه ۷۸ سوره هود، به افعل تفضیل بودن کلمه {أَطْهَرُ} اذعان می کردند زیرا با تامّل به راحتی می توان دریافت که مقام در آیه مذکور، #مقام_جدلی بوده است.
📚برای مطلب فوق، رجوع بفرمایید به: 👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/502
📣امّا از آن جا که برای ذهنِ پر از اصطلاحات و درگیری های علمی، درک این مقتضای حال به راحتی امکان پذیر نیست لذا پذیرش این مطلب که خداوند متعال از کلمه {أَطْهَرُ}، افعل تفضیل اراده نموده است نیز با مشکل مواجه می شود.
💯 #کپی بدون ذکر منبع = حق النّاس💯
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄
اللهمّ صلّ عَلَی مُحمّد و آل محمّد
و عَــــــــــــــــجِّل فَرجهم
و العن اعدائهم
┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄
⚫👏👏🌹🌹👏👏🛑
#انتقادات و #پیشنهادات خویش را با در میان بگذارید:
@Lakhair
⚫👏👏🌹🌹👏👏🛑
🌷باسم الله🌷
✋سلام علیکم✋
👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے تحت کانال #کانون_ادبیات_عرب در 📆تاریخ: ۳۱/مرداد/۱۳۹۸ شروع به فعالیّت نموده است؛
🔵هدف اصلی از تشکیل این گروه، ایجاد 🏎فضایی🏎 مناسب برای تبادل نظر در حیطه #علوم_ادبی_علم_نحو می باشد.
🔍تا بدین جا، دوستانی که عضو گروه می باشند، لطف نمودند و نظر خویش را در رابطه با این گروه بیان کردند؛ به همین جهت بیان آن ها در کانال کانون ادبیات عرب خالی از فائده نمی باشد.
📝نظرات دوستان نسبت به گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے:👇