eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّ
😍😍 😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیین} یعنی: 📝) سوال شماره: ۰۶ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/333 📝) سوال شماره: ۰۷ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/346 📝) سوال شماره: ۱۱ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/500 📝) سوال شماره: ۱۲ 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/511 لازم است، به بیان یک فائدهےِ بسیار ارزشمند در قالب {فریده} بپردازیم به همین جهت می شود که دوستان با تمام و کمال به مطالعه این مطلب بپردازند. 💯شایان ذڪر است که این بحث در فقره، پیگیری خواهد شد: ۱) اوّل: بیان مقدّمه ۲) دوّم: بیان اصل بحث ۳) سوّم: بیان شاهد ۴) چهارم: بیان غرض 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۱) فقره اوّل: 🏃‍♂با رجوع به برخی از کتب منطقی، در می یابیم که متکلّم در مقام هدایت و ارشادِ مخاطب خویش، قابلیّت بهره و استفاده از دو طریق را دارا می باشد: ۱) ؛ ۲) ؛ 👤شارح علی محمّدی در شرح عبارات مرحوم مظفّر در کتاب {المَنطِق} در تعریفِ این دو طریق می فرماید: 📝 👈{برهان عبارت است از قیاسی که از مقدّمات و موادّ یقین آوری فراهم آمده که نتیجه آن ها یک قضیه یقینی است و آن قیاس، بالذّات، منتج این نتیجه است و این نتیجه ضروری است} 📚رجوع شود: شرح‌ منطق مظفّر، ج۲، ص۲۸۲. 📝 ایشان در این زمینه می فرماید: 👈{استدلال جدلی عبارت است از استدلالی که از مشهورات یا مسلّمات فراهم آمده باشد.} 📚رجوع شود: شرح‌ منطق مظفّر، ج۲، ص۳۹۲. 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۲) فقره دوّم: 🙌بعد از بیان تعریف دو طریق فوق، لازم است به تفاوت میان آن دو بپردازیم لذا خواهیم گفت: 💪 با تامّل و تفکّر میان دو طریق مذکور، به یک تفاوت بسیار دقیق خواهیم رسید و آن این که: ✍ متکلّم در ، سعی در این دارد که طرف مقابل و مخاطب خویش را با فهمی فراتر از فهم موجود، رشد بدهد. به تعبیری دیگر صاحب استدلال، زمانی که از استفاده می نماید، در حقیقت درصدد این است که مخاطب را به اندازه فهم و درک خود بالا ببرد و رشد بدهد؛ لکن:👇 ✍ متکلّم در ، سعی در این ندارد که طرف مقابل و مخاطب خویش را با فهمی فراتر از فهم موجود، رشد بدهد بلکه در نظر دارد که خود را در حدّ مخاطب برساند. به تعبیری دیگر هنگامی که مستدِل از بهره می برد، در حقیقت درصدد است خویش را در حدّ فهم مخاطب تنزُّل بدهد تا بتواند از امورات قابل فهم مخاطب و مورد پذیرش او، مطلب خود را اثبات کند. 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۳) فقره سوّم: 👏شاهدِ مطلبی که بیان گردید، آیات کثیری است که در قرآن کریم بیان شده است به عنوان‌ نمونه ‌گفته می شود: 📚در آیه شریفه ۷۷ سوره مبارکه {انعام} آمده است: 📖{فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّآلِّينَ}؛ و سپس در آیه ۷۸ از همین سوره آمده است: 📖{فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ}؛ 👌یعنی حضرت ابراهیم (ع) وقتی که ماه و خورشید را دیدند، فرمودند: {این‌ پروردگار من است} و زمانی که از بین رفتند، بالمضمون فرمودند: {این پروردگار من نیست}؛ 🤔اگر دقّت شود، حضرت در اثبات این که معبودی غیر از الله، موجود نیست و البته برای هدایت جامعه خود که غیر خدا را می پرستیدند، از استفاده نمودند و لذا با آن ها از باب جدال احسن یعنی 《وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن》هم عقیده شد و به تعبیری خویش را در حدّ فهم مخاطب خود که منکر وجود الله بودند، تنزُّل داد تا در نتیجه آن ها را با خود همراه کند و در پایان معبودشان را ردّ نماید و وجود الله را اثبات کند}. 🔍 برای مطلب فوق، رجوع بفرمایید به: 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/524 🗣 با جستحو در ، مشاهده می شود که پروردگار متعال، ها برای هدایت مردم، خویش را در حدّ فهم آن ها تنزُّل داده است ولی باز اکثر آن ها مصداق آیه شریفه شدند که فرمود: 《وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ》. 🗃خلاصه این که انبیاء الهی نیز برای هدایت مردم، خود را در حدّ فهم آن ها تنزُّل می دادند و به همین جهت سعی می کردند که در حدّ فهم آن ها سخن به میان آوردند. 🤔🤔🤔 : شاید معنای آیه ای که در آن گفته شده است: 🔹{وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم}؛ همین مطلبی که بیان شد، است. 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
😍😍 #فَــــــــــریــــــــــــدة😍😍 با توجّه به مباحث مطرح شده ذیلِ عنوانِ {افعل تفضیل} و {افعل تعیی
۴) فقره چهارم: 😱 غرض از بیان مطالب فوق، آن است که گفته شود: برخی از مفسّرین در درک و فهم بسیاری از آیات و روایات، متوجّه این مطالب نبودند و سعی می کردند کلام انبیاء را در حدّ فهم خودِ انبیاء معنا کنند فلذا در بسیاری از موارد با مشکل مواجه می شدند؛ 🔵 سخن فوق یعنی این که برخی از مفسّرین متوجّه مطالبی که بیان شد، نبودند، بحث {افعل_تعیین} می باشد. 👈 در تلنگّر شماره چهارم، بحث تعریف افعل تعیین و بررسی آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه هود یعنی {قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ } و بیان نظریّه برخی از مفسّرین، به صورت کامل آمده است لذا اِن شِئتَ فَرَاجع: 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/498 🔊اگر اندکی تامّل نماییم، به راحتی تصدیق می‌ کنیم که اگر شخصی درصدد کشف مراد جدّی ذات اقدس الهی برآید و به کلامی مواجه گردد که در آن {افعل تفضیل} استفاده شده است، ابتدا باید و از بحث و داشته باشد لکن متاسفانه اکثر و قریب به اتّفاق مفسّرینی که با آیاتی که در آن ها افعل تفضیل استفاده شده است، مواجه شدند، افعل تفضیل را از تفضیل بودن آن خارج کردند: 🔍برای مطلب فوق، رجوع ‌بفرمایید به: 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/520 📌و همان طور که در بحث سوال شماره: ۱۱ بیان گردید، ریشه تمام مشکلاتی که مفسّرین در جهت کشف مراد خداوند متعال با آن ها مواجه گردیدند، همان مطلبی است که بیان شد یعنی این که مفسّرین، کلام خداوند و انبیاء را در حدّ فهم خودِ خداوند و انبیاء، معنا می کردند نه در حدّ فهم مردم زیرا اگر در بحث افعل تفضیل، کلام خداوند و اهل بیت را در حدّ فهم مردم سوق می دادند، در آیه ۷۸ سوره هود، به افعل تفضیل بودن کلمه {أَطْهَرُ} اذعان‌ می کردند زیرا با تامّل به راحتی می توان دریافت که مقام در آیه مذکور، بوده است. 📚برای مطلب فوق، رجوع بفرمایید به: 👇 https://eitaa.com/kanon_adabi/502 📣امّا از آن جا که برای ذهنِ پر از اصطلاحات و درگیری های علمی، درک این مقتضای حال به راحتی امکان پذیر نیست لذا پذیرش این مطلب که خداوند متعال از کلمه {أَطْهَرُ}، افعل تفضیل اراده نموده است نیز با مشکل مواجه می شود. 💯 بدون ذکر منبع = حق النّاس💯 ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄ اللهمّ صلّ عَلَی مُحمّد و آل محمّد و عَــــــــــــــــجِّل فَرجهم و العن اعدائهم ┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄ ⚫👏👏🌹🌹👏👏🛑 و خویش را با در میان بگذارید: @Lakhair ⚫👏👏🌹🌹👏👏🛑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا