eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
334 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین چهارصد و بیست و هشتم ✳️ و : 📚متن: لا تكن كالذي يصوم رئاء الناس مغبرة وجوههم شعثة رءوسهم يابسة أفواههم لكي يعلم الناس أنهم صيامى 🔰سؤال: 🔸 «صیامی» چه صیغه ای است؟ 🔸مرجع ضمیر جمع را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و نهم ✳️ : 📚متن: اعلموا أن عبدا لم يبتل بالتجبر على الله إلا تجبر على دين الله 🔰سؤال: آیا می‌توان اثبات کرد «بعض من تجبر علی دین الله لم یتجبر علی الله»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیم ✳️ : 📚متن: عليكم بمجاملة أهل الباطل تحملوا الضيم منهم‏ 🔰سؤال: اعراب «تحملوا» را بررسی نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و چهارم ✳️ و : 📚متن: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول فينا يوم خيبر: " لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقي ماءه زرع غيره (يعني: إتيان الحبالى من الفيء)، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر، أن يصيب امرأة من السبي ثبيا حتى يستبرئها، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يبيع مغنما حتى يقسم، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يركب دابة من فيء المسلمين حتى إذا أعجفها ردها فيه، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يلبس ثوبا من فيء المسلمين حتى إذا أخلقه رده ". 🔰سؤال: 🔸 « أن يسقي ماءه زرع غيره» مجاز است یا کنایه؟ 🔸 «حتّی» در دو جمله اخیر قید حکم است یا موضوع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و پنجم ✳️ : 📚متن: « ... فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إني رجل أحمس» 🔰سؤال: 🔸 «أحمس» چه صیغه‌ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و ششم ✳️ : 📚متن: إن زاهرا باديتنا ونحن حاضرته «زاهر» نام یکی از صحابه است. 🔰سؤال: 🔸 نوع حمل و اسناد را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین چهارصد و هفتم ✳️ : 📚متن: هذا ركانة هو الذي صارعه النبي صلى الله عليه وسلم فصرعه النبي صلى الله عليه وسلم مرتين أو ثلاثاً وكان من أشد قريش ♻️ «رکانة» یکی از عموزادگان رسول اکرم صلیه‌الله‌علیه‌وآله می‌باشد. 🔰سؤال: 🔸 با اغماض از سند خبر، دلالتش را بر حکم سبق بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و هشتم ✳️ : 📚متن: إياكم والظلم فإن الظلم ظلمات يوم القيامة 🔰سؤال: غرض از اظهار در مقام اضمار چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و نهم ✳️ : 📚متن: الوليمة أول يوم حق والثاني معروف و الثالث سمعة و رياء 🔰سؤال: نقش «الثانی» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دهم ✳️ : 📚متن: إذا سميتم فعبدوا 🔰سؤال: معنای باب در «عبدوا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و یازدهم ✳️ : 📚متن: أن زنباعاً وجد غلاماً مع جاريته فقطع ذكره وجدع أنفه، فأتى العبد رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكر له ذلك، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " ما حملك على ما فعلت " ؟ قال: فعل كذا وكذا. فقال النبي للعبد: " اذهب فأنت حر " 🔰سؤال: با اغماض از سند خبر دلالتش را بر احکام زیر بررسی کنید. 1) سببیت تنکیل بر انعتاق یا عتق مملوک 2) حد عبد زانی 3) عقوبت مولای جانی 5) تعیین منکر و مدعی 6) قبول ادعای مدعی یا مدعی علیه 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دوازدهم ✳️ : 📚متن: قال عليه السّلام فى ذكر الامرين بالمعروف و النّاهين عن المنكر: « ... فمنهم المنكر للمنكر بيده و لسانه و قلبه فذلك المستكمل الخصال الخير و منهم المنكر بلسانه و قلبه و التّارك بيده فذلك المتمسّك بخصلتين من خصال الخير و مضيّع خصلة و منهم المنكر بقلبه و التّارك بلسانه و يده فذلك مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث و متمسّك بواحدة» 🔰سؤال: 1. «المستكمل الخصال الخير» را ترکیب کنید. 2. فرد سوم دو خصلت از خصال را ترک نموده و حضرت درباره وی می‌فرمایند: «مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث». این فقره چه معنا می‌تواند داشته باشد؟ (توضیح اینکه ظاهر این عبارت این است: «وی از سه تا بهترین یکی از دوتا را ضایع نموده است» و این ترجمه بی‌معنا به‌نظر می‌رسد.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیزدهم ✳️ : 📚متن: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " من سأل وعنده ما يغنيه فإنما يستكثر من جمر جهنم " . قالوا: وما يغنيه يا رسول الله؟ قال: " ما يغديه ويعشيه " 🔰سؤال: 🔸 «یغدی» و «یعشی» در کدام معنای باب استعمال شده اند؟ 🔸 با توجه به فایل e-s-1 از سایت نّمو، تعیین کنید که فعل «سأل» متعدی است یا لازم؟ ♻️ آدرس صفحه: 📎 http://nomov.ir/fa/elmi/adbiate-arab/sarf/tahqiqi-pezhoheshi/danesh-sarf/e31 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهاردهم ✳️ : 📚متن: : عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كيف لا يعف‏ 🔰سؤال: دخول «لام» در لمن سر «کیف» از جهت معنا معلوم است اما نحات ادوات استفهام را صدارت‌طلب می‌دانند. چه توجیهی دارید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پانزدهم ✳️ : 📚متن: 1) اَلایمانُ اِقْرارٌ و عَمَلٌ. وَ الاِسلامُ اِقْرارٌ بِلا عَمَلٌ 2) ... فَقَدْ یَکُونُ الْعَبْدُ مُسْلِماً قَبْلَ أَنْ یَکُونَ مُؤْمِناً. وَ لَا یَکُونُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ مُسْلِماً. فَالْإِسْلَامُ قَبْلَ الْإِیمَانِ وَ هُوَ یُشَارِکُ الْإِیمَانَ 🔰سؤال: با توجه به دو خبر فوق رابطه مؤمن و مسلم را از نسب اربعه استخارج کنید؟ آیا در بین دو خبر تعارضی به‌نظر می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شانزدهم ✳️ : 📚متن: وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‏ عَلى‏ قَوْمٍ كافِرِينَ 🔰سؤال: 🔸علت تعریف مسند در «الخاسرین» چیست؟ 🔸 علت اظهار و تعریف مسند الیه در «لذین کذبوا شعیبا» چیست؟ 🔸غرض از استفهام آخر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هفدهم ✳️ : 🔰سؤال: «العلماء» بر همه انواع علوم مانند ریاضی، فلسفه، فقه و نحو، ... دلالت دارد یا خیر؟ و اگر دلالت دارد بالاطلاق است یا بالعموم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: هلم الی جهاد لا شوکة معه (یعني الحج) 🔰سؤال: 🔸 آیا به استناد قاعده حکومت توسیعیه (و با اغماض از سند خبر و ادله دبگر) می توان احکام جهاد را برای حج اثبات کرد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و نوزدهم ✳️ و : 📚متن: إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ مِثْلُ الْوَالِدِ أُعَلِّمُكُم‏ 🔰سؤال: 🔸 متعلق «لکم» چیست؟ 🔸 نقش جمله «أُعَلِّمُكُم‏» را مشخص کنید. (با بررسی اینکه وجه شبه برای جمله صدر است یا خیر) 🔸 «اعلمکم» چند مفعولی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیستم ✳️ و : 📚متن: مَنْ قَتَلَ عُصْفُوراً عَبَثاً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَهُ صُرَاخٌ حَوْلَ الْعَرْشِ يَقُولُ رَبِّ سَلْ هَذَا فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة 🔰سؤال: 🔸 نقش جمله «فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة» چیست؟ 🔸 خبر دلالت بر حرمت قتل دارد یا خیر؟ 🔸 متعلق «حول» را معین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ، وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ، وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوب‏ .... السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَخْزُوناً فِي قُدْرَةِ اللَّهِ، اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه‏ 🔰سؤال: 🔸 نقش «وعدا» چیست؟ 🔸 «مکذوب» نعت حقیقی است یا سببی؟ 🔸 نقش جمله «اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه‏» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: أَسْأَلُكَ ... وَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ أَثْبَتَّهُ فِي قُلُوبِ الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ حَوْلَ عَرْشِكَ فَتَرَاجَعَتِ الْقُلُوبُ إِلَى الصُّدُورِ عَنِ الْبَيَانِ بِإِخْلَاصِ الْوَحْدَانِيَّةِ 🔰سؤال: 🔸 معنای باب در «تراجعت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: اللهم صل على محمد و آله، و اجعلنا من دعاتك الداعين إليك، و هداتك الدالين عليك، و من خاصتك الخاصين لديك، يا أرحم الراحمين‏ 🔰سؤال: 🔸 علت تکرار «مِن» در «من خاصتک» چیست؟ 🔸 برای پاسخ، از چه قاعده بلاغی استفاده می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚متن: أَوَ لَمْ يَنظُرُوا۟ فِی مَلَكُوتِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ مِن شَیْءٍ وَ أَنْ عَسَیٰٓ أَن يَكُونَ قَدِ ٱقْتَرَبَ أَجَلُهُمْۖ فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ 🔰سؤال: 🔸 نوع «أن» را در «أَنْ عَسَیٰٓ» تعیین کنید. 🔸 معطوف علیه را در «فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ» و «و أن عسی» مشخص کنید. 🔸 غرض از تقیید به حال یعنی «مِن شَیْءٍ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن الكي، و قال: " أكره الحمم " 🔰سؤال: 🔸 (با اغماض از سند خبر و ادله دیگر) به قرینه صدر کراهت را حمل بر کراهت شدیده می کنید یا به قرینه ذیل نهی را حمل بر نهی تنزیهی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm