🔴 تمرین چهارصد و پانزدهم
✳️ #منطق :
📚متن:
1) اَلایمانُ اِقْرارٌ و عَمَلٌ. وَ الاِسلامُ اِقْرارٌ بِلا عَمَلٌ
2) ... فَقَدْ یَکُونُ الْعَبْدُ مُسْلِماً قَبْلَ أَنْ یَکُونَ مُؤْمِناً. وَ لَا یَکُونُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ مُسْلِماً. فَالْإِسْلَامُ قَبْلَ الْإِیمَانِ وَ هُوَ یُشَارِکُ الْإِیمَانَ
🔰سؤال:
با توجه به دو خبر فوق رابطه مؤمن و مسلم را از نسب اربعه استخارج کنید؟ آیا در بین دو خبر تعارضی بهنظر میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شانزدهم
✳️ #معانی:
📚متن:
وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ
🔰سؤال:
🔸علت تعریف مسند در «الخاسرین» چیست؟
🔸 علت اظهار و تعریف مسند الیه در «لذین کذبوا شعیبا» چیست؟
🔸غرض از استفهام آخر چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هفدهم
✳️ #اصول :
🔰سؤال:
«العلماء» بر همه انواع علوم مانند ریاضی، فلسفه، فقه و نحو، ... دلالت دارد یا خیر؟ و اگر دلالت دارد بالاطلاق است یا بالعموم؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هجدهم
✳️ #اصول:
📚متن:
هلم الی جهاد لا شوکة معه (یعني الحج)
🔰سؤال:
🔸 آیا به استناد قاعده حکومت توسیعیه (و با اغماض از سند خبر و ادله دبگر) می توان احکام جهاد را برای حج اثبات کرد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و نوزدهم
✳️ #بیان و #نحو:
📚متن:
إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ مِثْلُ الْوَالِدِ أُعَلِّمُكُم
🔰سؤال:
🔸 متعلق «لکم» چیست؟
🔸 نقش جمله «أُعَلِّمُكُم» را مشخص کنید. (با بررسی اینکه وجه شبه برای جمله صدر است یا خیر)
🔸 «اعلمکم» چند مفعولی است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیستم
✳️ #فقه و #نحو:
📚متن:
مَنْ قَتَلَ عُصْفُوراً عَبَثاً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَهُ صُرَاخٌ حَوْلَ الْعَرْشِ يَقُولُ رَبِّ سَلْ هَذَا فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة
🔰سؤال:
🔸 نقش جمله «فِيمَ قَتَلَنِي مِنْ غَيْرِ مَنْفَعَة» چیست؟
🔸 خبر دلالت بر حرمت قتل دارد یا خیر؟
🔸 متعلق «حول» را معین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ، وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ، وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوب .... السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَخْزُوناً فِي قُدْرَةِ اللَّهِ، اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه
🔰سؤال:
🔸 نقش «وعدا» چیست؟
🔸 «مکذوب» نعت حقیقی است یا سببی؟
🔸 نقش جمله «اللَّهُ نُورُ سَمْعِهِ وَ بَصَرِه» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و دوم
✳️ #صرف:
📚متن:
أَسْأَلُكَ ... وَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ أَثْبَتَّهُ فِي قُلُوبِ الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ حَوْلَ عَرْشِكَ فَتَرَاجَعَتِ الْقُلُوبُ إِلَى الصُّدُورِ عَنِ الْبَيَانِ بِإِخْلَاصِ الْوَحْدَانِيَّةِ
🔰سؤال:
🔸 معنای باب در «تراجعت» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و سوم
✳️ #معانی:
📚متن:
اللهم صل على محمد و آله، و اجعلنا من دعاتك الداعين إليك، و هداتك الدالين عليك، و من خاصتك الخاصين لديك، يا أرحم الراحمين
🔰سؤال:
🔸 علت تکرار «مِن» در «من خاصتک» چیست؟
🔸 برای پاسخ، از چه قاعده بلاغی استفاده میکنید؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و بیست و چهارم
✳️ #نحو:
📚متن:
أَوَ لَمْ يَنظُرُوا۟ فِی مَلَكُوتِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ مِن شَیْءٍ وَ أَنْ عَسَیٰٓ أَن يَكُونَ قَدِ ٱقْتَرَبَ أَجَلُهُمْۖ فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ
🔰سؤال:
🔸 نوع «أن» را در «أَنْ عَسَیٰٓ» تعیین کنید.
🔸 معطوف علیه را در «فَبِأَیِّ حَدِيثِۢ بَعْدَهُۥ يُؤْمِنُونَ» و «و أن عسی» مشخص کنید.
🔸 غرض از تقیید به حال یعنی «مِن شَیْءٍ» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و پنجم
✳️ #اصول:
📚متن:
عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن الكي، و قال: " أكره الحمم "
🔰سؤال:
🔸 (با اغماض از سند خبر و ادله دیگر) به قرینه صدر کراهت را حمل بر کراهت شدیده می کنید یا به قرینه ذیل نهی را حمل بر نهی تنزیهی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm