eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
328 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و ششم ✳️ : 📚متن: جاء في قوله تعالى «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ» (فاطر/37) أنها معاتبة لابن الأربعين و قيل لابن ثمانية عشر 👈 إرشاد القلوب ج ۱، ص ۴۰ 🔰 آیا بین دو نقل جمع عرفی وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: فقیهی برای پاسخ اینکه «آیا لباس آلوده به بول با یک بار شستن در آب کر پاک می شود یا خیر؟» دلیل اجتهادی ندارد. اکنون، بخشی از لباس وی به خون آلوده شده است و احتمال می دهد که بخشی از لباسش نیز به بول آلوده باشد. وی اکنون یک بار این لباس را با آب کر می شوید. 🔰 آیا می‌تواند با این لباس نماز بخواند؟ (نوع شبهه و مجرای اصل مناسب را توضیح بدهید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ أَطْيَبَ الْكَسْبِ كَسْبُ التُّجَّارِ الَّذِينَ إِذَا حَدَّثُوا لَمْ يَكْذِبُوا، وَإِذَا ائْتُمِنُوا لَمْ يَخُونُوا، وَإِذَا وَعَدُوا لَمْ يُخْلِفُوا، وَإِذَا اشْتَرُوا لَمْ يَذمُّوا، وَإِذَا بَاعُوا لَمْ يُطْرُوا، وَإِذَا كَانَ عَلَيْهِمْ لَمْ يَمْطُلُوا، وَإِذَا كَانَ لَهُمْ لَمْ يُعَسِّرُوا» 👈 آداب البیهقی/ج1/ص318/ح787 🔰 غرض از اضمار در مقام اظهار چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و نهم ✳️ و : 📚متن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إنَّما الحَلِفُ حِنْثٌ أَوْ نَدَمٌ". 👈 سنن ابن ماجه، ج‏3، ص: 485 🔰 «الحلف» چه صیغه‌ای است؟ 🔰 غرض از القای خبر چیست؟ 🔰 نوع قصر را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصتم ✳️ و و و : 📚متن: 🌾 فيا عجبا عجبا و الله يميت القلب و يجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم على باطلهم و تفرقكم عن حقكم 🔰 نقش «عجب» دوم چیست؟ 🌾 فقبحا لكم و ترحاحين صرتم غرضا يرمى يغار عليكم و لا تغيرون و تغزون و لا تغزون و يعصى الله و ترضون 🔰 گفته‌شده که مصدر هرگاه مفعول مطلق باشد عمل نمی‌کند. عامل در «حین» چیست؟ 🔰تفاوت غرض نعت و غرض از عطف بیان را در جملات بعد «غرضا» تطبیق کنید. 🌾 فإذا أمرتكم بالسير إليهم في أيام الحر قلتم هذه حمارة القيظ أمهلنا يسبخ عنا الحر و إذا أمرتكم بالسير إليهم في الشتاء قلتم هذه صبارة القر أمهلنا ينسلخ عنا البرد كل هذا فرارا من الحر و القر فإذا كنتم من الحر و القر تفرون فأنتم و الله من السيف أفر 🔰 نقش «فرارا» چیست؟ 🔰 مفضل‌علیه در «أفرّ» چیست؟ 🌾 يا أشباه الرجال و لا رجال حلوم الأطفال و عقول ربات الحجال‏ لوددت أني لم أركم و لم أعرفكم معرفة و الله جرت ندما و أعقبت سدما قاتلكم الله لقد ملأتم قلبي قيحا و شحنتم‏ صدري غيظا و جرعتموني نغب‏ التهمام‏ أنفاسا 🔰 «تهمام» چه صیغه‌ای است؟ چرا از الفاظ معادل و مأنوس‌تر استفاده نشده است؟ 🔰 معطوف‌علیه را در «و لا رجال» تعیین کنید. 🔰 نقش «حلوم» چیست؟ 🔰 در نقش «أنفاس» چه احتمالاتی وجود دارد؟ 🔰 با توجه به معنای «جرّع» و «نغب» آیا می توان «أنفاسا» را اطناب دانست؟ 🔰🔰 در کل عبارت یک مورد استعمال محل خلاف بین نحات وجود دارد. آن را بیابید. 👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص70 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و یکم ✳️ و و : 📚متن: ألا و إني لم أر كالجنة نام طالبها و لا كالنار نام هاربها ألا و إنه من لا ينفعه الحق يضره الباطل و من لا يستقيم به الهدى يجر به الضلال إلى الردى ألا و إنكم قد أمرتم بالظعن و دللتم على الزاد و إن أخوف ما أخاف عليكم اثنتان اتباع الهوى و طول الأمل‏ 👈 نهج البلاغة/خ28 🔰 جمله «لم أر كالجنة نام طالبها» را ترکیب کنید. 🔰 از جمله «من لا ينفعه الحق يضره الباطل» یا جمله بعدش چه قضایای منفصله ای می شود ساخت؟ 🔰 با توجه به وصل جمله «إن أخوف ما أخاف عليكم اثنتان اتباع الهوى و طول الأمل‏» جامع در مسندبه را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: كتب أمیر المؤمنین (ع) الی سلمان (رض): ...كن آنس ما تكون بها (أي الدنيا) أحذر ما تكون منها 👈 عیون الحکم و المواعظ، ج۱، ص۱۴۵ 🔰 ترکیب کنید. 🔰 مفضل علیه را استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و سوم ✳️ و : 📚متن: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا عَلِيُّ أَنْتَ دَيَّانُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ وَ اَلْمُتَوَلِّي حِسَابَهُمْ وَ أَنْتَ رُكْنُ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَلاَ وَ إِنَّ اَلْمَآبَ إِلَيْكَ وَ اَلْحِسَابَ عَلَيْكَ وَ اَلصِّرَاطَ صِرَاطُكَ وَ اَلْمِيزَانَ مِيزَانُكَ وَ اَلْمَوْقِفَ مَوْقِفُكَ. 👈 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۴، ص ۲۷۲ 🔰 توضیح دهید که سه جمله آخر، کلام نیز هستند؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و چهارم ✳️ : 📚متن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَلَا لَا يَتَمَنَّى أَحَدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ، فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ فَلْيَقُلِ : اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتِ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي، وَتَوَفَّنِي مَا كَانَتِ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي ". 👈 سنن ابن ماجة، كتاب الجنائز، باب تمني الموت 🔰 جمله «فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم ✳️ : ✅ برای مشاهده رجوع کنید به: 🖇 https://b2n.ir/z08687 💡 کد مطلب در سایت نمو: e-o-76 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و ششم ✳️ و : ✅ برای مشاهده رجوع کنید به: 🖇 https://b2n.ir/j99134 💡 کد مطلب در سایت نمو: e-w-37 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و پنجم ✳️ : 🌾 دیروز طهارت پیراهنی با بینه اثبات شده است. صبح امروز نجاستی به این لباس پاشیده شد و یقه آن قطعاً و آستین آن احتمالاً آلوده شد. یقه را آب کشیدیم. 🔰 با این پیراهن می‌شود نماز خواند؟ 🌾 زید، مالک زاد و راحله بود و پیش از حج بدون کوتاهی راحله و زادش را از دست داد اما برادر نوکیسه‌اش حاضر شد که هزینه‌ی حج وی را پرداخت کند. 🔰 آیا بر زید که قبول منت برادر بر وی سخت است، عزیمت به حج واجب است؟ ✨ از راه اصل عملی پاسخ داده شود. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و ششم ✳️ : 📚متن: اگر اعلم در تطهیر، یک مرتبه را کافی بداند اما تعصیر را احتیاط کند و فالاعلم، تعصیر را شرط نکند و یک مرتبه را کافی نداند مقلد باید چه کند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و هفتم ✳️ : 📚متن: زد آبله پای طفل اشکم از بس که به کوی او‌ دویده 👈 عرفی شیرازی، ترجیع‌بند 🔰 چند مجاز در بیت فوق وجود دارد؟ انواعشان چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: إن الورع مثله كمثل السفينة كما أن في البحر لا ينجو إلا من كان فيها كذلك‏ لا ينجو الزاهد من الدنيا إلا بالورع‏ 👈 الوافي ؛ ج‏26 ؛ ص146 🔰 متن فوق را تجزیه و ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و نهم ✳️ و : 📚متن: مِنْهُمْ مَنْ لاَ يَمْنَعُهُ اَلْفَسَادَ فِي اَلْأَرْضِ إِلاَّ مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلاَلَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ 👈 نهج البلاغة/خطبه 32 معجم های متأخر برای نضیض، مصدر هم ذکر کرده‌اند ولی غالبا صفت مشبهه می‌دانند. 🔰 در هر دو فرض، سؤال می‌شود چرا نضاضة ذکر نشد که یا مهانة و کلالة هم نسق باشد؟ 🔰 مصدر بر وزن فعیل در این کلمه، قیاسی است یا سماعی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتادم ✳️ : 📚متن: عن زيد بن علي عن آبائه عن علي ع قال: الأغلف لا يؤم القوم و إن كان أقرأهم لأنه ضيع من السنة أعظمها و لا تقبل له شهادة و لا يصلى عليه إلا أن يكون ترك ذلك خوفا على نفسه. 👈 وسائل الشيعة، ج‏8، ص: 320 🔰 نوع نهی در نهی از اقامه نماز میت بر اغلف چیست؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و یکم ✳️ و‌ : 📚متن: ما لي و لقريش و الله لقد قاتلتهم كافرين و لأقاتلنهم مفتونين و إني لصاحبهم بالأمس كما أنا صاحبهم اليوم‏ نهج البلاغه؛ خ33 🔰 غرض از قلب تشبیه چیست؟ 🔰 جمله آخر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و دوم ✳️ و : 📚متن: و ايم الله إني لأظن بكم أن لو حمس‏الوغى‏ و استحر الموت‏ قد انفرجتم عن ابن أبي طالب انفراج الرأس‏ نهج البلاغه؛ خ34 🔰 آیا دخول قد در جواب «لو» جایز و فصیح است؟ 🔰 معنای باب در «استحرت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِيثَٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيۡنَٰكُم بِقُوَّةٖ وَٱذۡكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ 👈 سوره مبارکه بقره،آیه ۶۳ 🔰 نوع فصل را در «خُذُواْ» تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: أن القسم هو تقييد الخبر أو الإنشاء بشي‏ء ذي شرافة و كرامة من حيث إنه شريف أو كريم فتبطل شرافته أو كرامته ببطلان النسبة الكلامية، فإن كان خبرا فببطلان صدقه و إن كان إنشاء أمرا أو نهيا فبعدم امتثال التكليف. فإذا قلت: لعمري إن زيدا قائم فقد قيدت صدق كلامك بشرافة عمرك و حياتك و علقتها عليه بحيث لو كان حديثك كاذبا كان عمرك فاقدا للشرافة، و كذا إذا قلت أفعل كذا و حياتي أو قلت أقسمك بحياتي أن تفعل كذا فقد قيدت أمرك بشرف حياتك بحيث لو لم يأتمر مخاطبك لذهب بشرف‏ حياتك و قيمة عمرك. 👈 الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 224 🌾 می‌دانیم که قسم سه نوع است: 1) قسم تأکید خبر مانند «لعمري إن زيدا قائم» 2) قسم استعطافی مانند «و حیاتی افعل کذا» 3) قسم نظیر عهد و یمین مانند «بالله لأصومن یوم الخمیس» 🔰بیان علامه طباطبایی رحمه‌الله را در مورد اول و دوم مشاهده نمودید. در قسم سوم نیز شما تطبیق نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: و إنما سميت الشبهة شبهة لأنها تشبه الحق فأما أولياء الله فضياؤهم فيها اليقين و دليلهم سمت الهدى و أما أعداء الله فدعاؤهم فيها الضلال و دليلهم العمى فما ينجو من الموت من خافه و لا يعطى البقاء من أحبه‏ 👈 نهج البلاغة؛ خ 38 🌾 منشأ لغزش در فتنه‌ها و ابتلائات، ترس از مرگ و محبت ماندن در دنیا است. 🔰نکته بصیرتی مزبور با اعمال کدام قاعده بلاغی در متن، برداشت می‌‌شود؟ (اصطلاح علمی آن را بیان کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و ششم ✳️ و : 📚متن: قَدْ یَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِیلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ فَیَدَعُهَا رَأْیَ عَیْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهَا وَ یَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِیجَةَ لَهُ فِی الدِّینِ 👈 نهج البلاغة؛ خ 41 🔰«حوّل»، «قلّب» و «حریجة» چه صیغه‌هایی هستند؟ 🔰 چرا بین ضمیر و مرجع در «دُونَهَا» از جهت تذکیر و تأنیث مطابقت نیست؟ 🔰 نقش «رأي» را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هفتم ✳️ و و : 📚متن: وَ إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَاب وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل 👈 نهج البلاغة؛ خ 42 🔰مسوغ ابتدا به نکره در «غداً» چیست؟ 🔰 غرض از تعریف و تنکیر مسندإلیه در «الیوم» و «غداً» چیست؟ 🔰 نوع حمل در این دو جمله را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هشتم ✳️ و : 📚متن: عن حنان بن سدير عن أبيه عن أبي جعفر ع قال: سألته عن صوم عرفة فقلت جعلت فداك إنهم يزعمون أنه يعدل صيام سنة قال كان أبي ع لا يصومه قلت و لم ذلك جعلت فداك قال يوم عرفة يوم دعاء و مسألة فأتخوف أن يضعفني عن الدعاء و أكره أن أصومه و أتخوف أن يكون عرفة يوم الأضحى و ليس بيوم صوم. 👈 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص: 527 🔰با اغماض از سند روایت، قول به طریقیت امارات را از خبر شریف اثبات کنید. 🔰 در فاصله آوردن نتیجه، یعنی «أكره أن أصومه» بین دو قیاس، چه نکته‌ای به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm