🔴 تمرین پانصد و شصت و چهارم
✳️ #نحو:
📚متن:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَلَا لَا يَتَمَنَّى أَحَدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ، فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ فَلْيَقُلِ : اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتِ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي، وَتَوَفَّنِي مَا كَانَتِ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي ".
👈 سنن ابن ماجة، كتاب الجنائز، باب تمني الموت
🔰 جمله «فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيًا الْمَوْتَ» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین رجوع کنید به:
🖇 https://b2n.ir/z08687
💡 کد مطلب در سایت نمو:
e-o-76
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و ششم
✳️ #نحو و #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین رجوع کنید به:
🖇 https://b2n.ir/j99134
💡 کد مطلب در سایت نمو:
e-w-37
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و پنجم
✳️ #اصول:
🌾 دیروز طهارت پیراهنی با بینه اثبات شده است. صبح امروز نجاستی به این لباس پاشیده شد و یقه آن قطعاً و آستین آن احتمالاً آلوده شد. یقه را آب کشیدیم.
🔰 با این پیراهن میشود نماز خواند؟
🌾 زید، مالک زاد و راحله بود و پیش از حج بدون کوتاهی راحله و زادش را از دست داد اما برادر نوکیسهاش حاضر شد که هزینهی حج وی را پرداخت کند.
🔰 آیا بر زید که قبول منت برادر بر وی سخت است، عزیمت به حج واجب است؟
✨ از راه اصل عملی پاسخ داده شود.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و ششم
✳️ #اصول:
📚متن:
اگر اعلم در تطهیر، یک مرتبه را کافی بداند اما تعصیر را احتیاط کند و فالاعلم، تعصیر را شرط نکند و یک مرتبه را کافی نداند مقلد باید چه کند؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و هفتم
✳️ #بیان:
📚متن:
زد آبله پای طفل اشکم
از بس که به کوی او دویده
👈 عرفی شیرازی، ترجیعبند
🔰 چند مجاز در بیت فوق وجود دارد؟ انواعشان چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و هشتم
✳️ #نحو:
📚متن:
إن الورع مثله كمثل السفينة كما أن في البحر لا ينجو إلا من كان فيها كذلك لا ينجو الزاهد من الدنيا إلا بالورع
👈 الوافي ؛ ج26 ؛ ص146
🔰 متن فوق را تجزیه و ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و نهم
✳️ #صرف و #معانی:
📚متن:
مِنْهُمْ مَنْ لاَ يَمْنَعُهُ اَلْفَسَادَ فِي اَلْأَرْضِ إِلاَّ مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلاَلَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ
👈 نهج البلاغة/خطبه 32
معجم های متأخر برای نضیض، مصدر هم ذکر کردهاند ولی غالبا صفت مشبهه میدانند.
🔰 در هر دو فرض، سؤال میشود چرا نضاضة ذکر نشد که یا مهانة و کلالة هم نسق باشد؟
🔰 مصدر بر وزن فعیل در این کلمه، قیاسی است یا سماعی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتادم
✳️ #اصول:
📚متن:
عن زيد بن علي عن آبائه عن علي ع قال: الأغلف لا يؤم القوم و إن كان أقرأهم لأنه ضيع من السنة أعظمها و لا تقبل له شهادة و لا يصلى عليه إلا أن يكون ترك ذلك خوفا على نفسه.
👈 وسائل الشيعة، ج8، ص: 320
🔰 نوع نهی در نهی از اقامه نماز میت بر اغلف چیست؟ چرا؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و یکم
✳️ #معانی و #نحو:
📚متن:
ما لي و لقريش و الله لقد قاتلتهم كافرين و لأقاتلنهم مفتونين و إني لصاحبهم بالأمس كما أنا صاحبهم اليوم
نهج البلاغه؛ خ33
🔰 غرض از قلب تشبیه چیست؟
🔰 جمله آخر را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و دوم
✳️ #صرف و #نحو:
📚متن:
و ايم الله إني لأظن بكم أن لو حمسالوغى و استحر الموت قد انفرجتم عن ابن أبي طالب انفراج الرأس
نهج البلاغه؛ خ34
🔰 آیا دخول قد در جواب «لو» جایز و فصیح است؟
🔰 معنای باب در «استحرت» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و سوم
✳️ #معانی:
📚متن:
وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِيثَٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيۡنَٰكُم بِقُوَّةٖ وَٱذۡكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ
👈 سوره مبارکه بقره،آیه ۶۳
🔰 نوع فصل را در «خُذُواْ» تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و چهارم
✳️ #معانی:
📚متن:
أن القسم هو تقييد الخبر أو الإنشاء بشيء ذي شرافة و كرامة من حيث إنه شريف أو كريم فتبطل شرافته أو كرامته ببطلان النسبة الكلامية، فإن كان خبرا فببطلان صدقه و إن كان إنشاء أمرا أو نهيا فبعدم امتثال التكليف. فإذا قلت: لعمري إن زيدا قائم فقد قيدت صدق كلامك بشرافة عمرك و حياتك و علقتها عليه بحيث لو كان حديثك كاذبا كان عمرك فاقدا للشرافة، و كذا إذا قلت أفعل كذا و حياتي أو قلت أقسمك بحياتي أن تفعل كذا فقد قيدت أمرك بشرف حياتك بحيث لو لم يأتمر مخاطبك لذهب بشرف حياتك و قيمة عمرك.
👈 الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 224
🌾 میدانیم که قسم سه نوع است:
1) قسم تأکید خبر مانند «لعمري إن زيدا قائم»
2) قسم استعطافی مانند «و حیاتی افعل کذا»
3) قسم نظیر عهد و یمین مانند «بالله لأصومن یوم الخمیس»
🔰بیان علامه طباطبایی رحمهالله را در مورد اول و دوم مشاهده نمودید. در قسم سوم نیز شما تطبیق نمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و پنجم
✳️ #معانی:
📚متن:
و إنما سميت الشبهة شبهة لأنها تشبه الحق فأما أولياء الله فضياؤهم فيها اليقين و دليلهم سمت الهدى و أما أعداء الله فدعاؤهم فيها الضلال و دليلهم العمى فما ينجو من الموت من خافه و لا يعطى البقاء من أحبه
👈 نهج البلاغة؛ خ 38
🌾 منشأ لغزش در فتنهها و ابتلائات، ترس از مرگ و محبت ماندن در دنیا است.
🔰نکته بصیرتی مزبور با اعمال کدام قاعده بلاغی در متن، برداشت میشود؟ (اصطلاح علمی آن را بیان کنید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و ششم
✳️ #صرف و #نحو:
📚متن:
قَدْ یَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِیلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ فَیَدَعُهَا رَأْیَ عَیْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهَا وَ یَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِیجَةَ لَهُ فِی الدِّینِ
👈 نهج البلاغة؛ خ 41
🔰«حوّل»، «قلّب» و «حریجة» چه صیغههایی هستند؟
🔰 چرا بین ضمیر و مرجع در «دُونَهَا» از جهت تذکیر و تأنیث مطابقت نیست؟
🔰 نقش «رأي» را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هفتم
✳️ #نحو و #منطق و #معانی:
📚متن:
وَ إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَاب وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل
👈 نهج البلاغة؛ خ 42
🔰مسوغ ابتدا به نکره در «غداً» چیست؟
🔰 غرض از تعریف و تنکیر مسندإلیه در «الیوم» و «غداً» چیست؟
🔰 نوع حمل در این دو جمله را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هشتم
✳️ #اصول و #معانی:
📚متن:
عن حنان بن سدير عن أبيه عن أبي جعفر ع قال: سألته عن صوم عرفة فقلت جعلت فداك إنهم يزعمون أنه يعدل صيام سنة قال كان أبي ع لا يصومه قلت و لم ذلك جعلت فداك قال يوم عرفة يوم دعاء و مسألة فأتخوف أن يضعفني عن الدعاء و أكره أن أصومه و أتخوف أن يكون عرفة يوم الأضحى و ليس بيوم صوم.
👈 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج7، ص: 527
🔰با اغماض از سند روایت، قول به طریقیت امارات را از خبر شریف اثبات کنید.
🔰 در فاصله آوردن نتیجه، یعنی «أكره أن أصومه» بین دو قیاس، چه نکتهای به نظرتان میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و نهم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
أَمَّا قَوْلُكُمْ أَ كُلّ ذَلِكَ كَرَاهِيَة اَلْمَوْتِ فَوَاللَّهِ مَا أُبَالِي دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ
👈 نهج البلاغه، خ 55
🔰اعراب «کلّ» و «کراهية» را تعیین بفرمایید.
🔰 رابط از جمله خبر برای «قَوْلُكُمْ» چیست؟
🔰 نقش جمله « دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ» چیست؟
🔰 غرض از اظهار در مقام اضمار در تکرار کلمه «الموت» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتادم
✳️ #صرف و#نحو و #معانی:
📚متن:
وَ لَقَدْ كَانَ اَلرَّجُلُ مِنَّا وَ اَلْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ اَلْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ
👈 نهج البلاغه، خ 56
🔰اعراب دو جمله «يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا» و «أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ» را تعیین بفرمایید.
🔰 معنای باب در «تخالس» را تبیین کنید.
🔰 غرض از تعریف در «الرجل» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و یکم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
فَاتَّقَى عَبْدٌ رَبَّهُ نَصَحَ نَفْسَهُ وَ قَدَّمَ تَوْبَتَهُ وَ غَلَبَ شَهْوَتَهُ ... فَيَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً
👈 نهج البلاغه، خ 64
🔰معنای فعل در «اتَّقَى» را تعیین بفرمایید.
🔰 مرجع ضمیر «ها» کدام کلمه است؟
🔰 جمله «يَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و دوم
✳️ #منطق:
📚متن:
و من كلام له ع قالوا لما انتهت إلى أمير المؤمنين ع أنباء السقيفة بعد وفاة رسول الله ص قال ع ما قالت الأنصار قالوا قالت منا أمير و منكم أمير قال علیه السلام: فهلا احتججتم عليهم بأن رسول الله ص وصى بأن يحسن إلى محسنهم و يتجاوز عن مسيئهم قالوا و ما في هذا من الحجة عليهم فقال ع لو كان الإمامة فيهم لم تكن الوصية بهم ثم قال ع فما ذا قالت قريش قالوا احتجت بأنها شجرة الرسول ص فقال ع احتجوا بالشجرة و أضاعوا الثمرة
👈 نهج البلاغه، خ 67
🔰مغالطههای انصار و قریش طبق پاسخ امیرمؤمنان علی علیه السلام در ماده بوده یا در هیئت؟ نوعش را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و سوم
✳️ #صرف و #بیان:
📚متن:
أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: (يقول الله عز وجل -وهذا حديث قدسي-: يا ابن آدم! لا تعجزني من أربع ركعات في أول نهارك أكفك آخره)
👈 سنن أبي داود | باب تفريع أبواب التطوع وركعات السنة باب صلاة الضحى (حديث رقم: 1289 )
🔰معنای باب در «لا تعجز» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و چهارم
✳️ #صرف:
📚متن:
من كثر إنصافه تشاهدت النفوس بتعديله.
👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 614
🔰معنای باب در «تشاهدت» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و پنجم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَظْلِمُ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضٰاعِفْهٰا وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً فَكَيْفَ إِذٰا جِئْنٰا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنٰا بِكَ عَلىٰ هٰؤُلاٰءِ شَهِيداً يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا اَلرَّسُولَ لَوْ تُسَوّٰى بِهِمُ اَلْأَرْضُ وَ لاٰ يَكْتُمُونَ اَللّٰهَ حَدِيثاً يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلاَّ عابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً
👈 النساء، 39-42
🔰نقش «مثقال» و «حدیثا» چیست؟
🔰 نوع «فاء» در «فکیف ... الخ» چیست؟
🔰 با استفاده از ابحاث علم معانی از آیه پایانی نفی برخی از مهمترین مبانی مذهب اشاعره را برداشت کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و ششم
✳️ #اصول:
📚پرسش:
سلام علیکم
اگر بعد از مدتی خواندن نماز قضا بداند برخی از آنها باطل بوده و تعدادشان را نداند، چقدر باید نماز قضا بخواند؟
📩 پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
هر مقداری که یقین یه بطلان نمازها داشته باشد، باید قضا گردد.
👈 پرسش و پاسخ فوق استفتایی از دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی است.
🔰 حدس بزنید چرا در فرع مزبور، حکم به اشتغال ذمه به نمازهای قضا نشده است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm