eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
323 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین پانصد و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: إن الورع مثله كمثل السفينة كما أن في البحر لا ينجو إلا من كان فيها كذلك‏ لا ينجو الزاهد من الدنيا إلا بالورع‏ 👈 الوافي ؛ ج‏26 ؛ ص146 🔰 متن فوق را تجزیه و ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و شصت و نهم ✳️ و : 📚متن: مِنْهُمْ مَنْ لاَ يَمْنَعُهُ اَلْفَسَادَ فِي اَلْأَرْضِ إِلاَّ مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلاَلَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ 👈 نهج البلاغة/خطبه 32 معجم های متأخر برای نضیض، مصدر هم ذکر کرده‌اند ولی غالبا صفت مشبهه می‌دانند. 🔰 در هر دو فرض، سؤال می‌شود چرا نضاضة ذکر نشد که یا مهانة و کلالة هم نسق باشد؟ 🔰 مصدر بر وزن فعیل در این کلمه، قیاسی است یا سماعی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتادم ✳️ : 📚متن: عن زيد بن علي عن آبائه عن علي ع قال: الأغلف لا يؤم القوم و إن كان أقرأهم لأنه ضيع من السنة أعظمها و لا تقبل له شهادة و لا يصلى عليه إلا أن يكون ترك ذلك خوفا على نفسه. 👈 وسائل الشيعة، ج‏8، ص: 320 🔰 نوع نهی در نهی از اقامه نماز میت بر اغلف چیست؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و یکم ✳️ و‌ : 📚متن: ما لي و لقريش و الله لقد قاتلتهم كافرين و لأقاتلنهم مفتونين و إني لصاحبهم بالأمس كما أنا صاحبهم اليوم‏ نهج البلاغه؛ خ33 🔰 غرض از قلب تشبیه چیست؟ 🔰 جمله آخر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و دوم ✳️ و : 📚متن: و ايم الله إني لأظن بكم أن لو حمس‏الوغى‏ و استحر الموت‏ قد انفرجتم عن ابن أبي طالب انفراج الرأس‏ نهج البلاغه؛ خ34 🔰 آیا دخول قد در جواب «لو» جایز و فصیح است؟ 🔰 معنای باب در «استحرت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِيثَٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيۡنَٰكُم بِقُوَّةٖ وَٱذۡكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ 👈 سوره مبارکه بقره،آیه ۶۳ 🔰 نوع فصل را در «خُذُواْ» تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: أن القسم هو تقييد الخبر أو الإنشاء بشي‏ء ذي شرافة و كرامة من حيث إنه شريف أو كريم فتبطل شرافته أو كرامته ببطلان النسبة الكلامية، فإن كان خبرا فببطلان صدقه و إن كان إنشاء أمرا أو نهيا فبعدم امتثال التكليف. فإذا قلت: لعمري إن زيدا قائم فقد قيدت صدق كلامك بشرافة عمرك و حياتك و علقتها عليه بحيث لو كان حديثك كاذبا كان عمرك فاقدا للشرافة، و كذا إذا قلت أفعل كذا و حياتي أو قلت أقسمك بحياتي أن تفعل كذا فقد قيدت أمرك بشرف حياتك بحيث لو لم يأتمر مخاطبك لذهب بشرف‏ حياتك و قيمة عمرك. 👈 الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 224 🌾 می‌دانیم که قسم سه نوع است: 1) قسم تأکید خبر مانند «لعمري إن زيدا قائم» 2) قسم استعطافی مانند «و حیاتی افعل کذا» 3) قسم نظیر عهد و یمین مانند «بالله لأصومن یوم الخمیس» 🔰بیان علامه طباطبایی رحمه‌الله را در مورد اول و دوم مشاهده نمودید. در قسم سوم نیز شما تطبیق نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: و إنما سميت الشبهة شبهة لأنها تشبه الحق فأما أولياء الله فضياؤهم فيها اليقين و دليلهم سمت الهدى و أما أعداء الله فدعاؤهم فيها الضلال و دليلهم العمى فما ينجو من الموت من خافه و لا يعطى البقاء من أحبه‏ 👈 نهج البلاغة؛ خ 38 🌾 منشأ لغزش در فتنه‌ها و ابتلائات، ترس از مرگ و محبت ماندن در دنیا است. 🔰نکته بصیرتی مزبور با اعمال کدام قاعده بلاغی در متن، برداشت می‌‌شود؟ (اصطلاح علمی آن را بیان کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و ششم ✳️ و : 📚متن: قَدْ یَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِیلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ فَیَدَعُهَا رَأْیَ عَیْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهَا وَ یَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِیجَةَ لَهُ فِی الدِّینِ 👈 نهج البلاغة؛ خ 41 🔰«حوّل»، «قلّب» و «حریجة» چه صیغه‌هایی هستند؟ 🔰 چرا بین ضمیر و مرجع در «دُونَهَا» از جهت تذکیر و تأنیث مطابقت نیست؟ 🔰 نقش «رأي» را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هفتم ✳️ و و : 📚متن: وَ إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَاب وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل 👈 نهج البلاغة؛ خ 42 🔰مسوغ ابتدا به نکره در «غداً» چیست؟ 🔰 غرض از تعریف و تنکیر مسندإلیه در «الیوم» و «غداً» چیست؟ 🔰 نوع حمل در این دو جمله را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هشتم ✳️ و : 📚متن: عن حنان بن سدير عن أبيه عن أبي جعفر ع قال: سألته عن صوم عرفة فقلت جعلت فداك إنهم يزعمون أنه يعدل صيام سنة قال كان أبي ع لا يصومه قلت و لم ذلك جعلت فداك قال يوم عرفة يوم دعاء و مسألة فأتخوف أن يضعفني عن الدعاء و أكره أن أصومه و أتخوف أن يكون عرفة يوم الأضحى و ليس بيوم صوم. 👈 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص: 527 🔰با اغماض از سند روایت، قول به طریقیت امارات را از خبر شریف اثبات کنید. 🔰 در فاصله آوردن نتیجه، یعنی «أكره أن أصومه» بین دو قیاس، چه نکته‌ای به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و نهم ✳️ و : 📚متن: أَمَّا قَوْلُكُمْ أَ كُلّ ذَلِكَ كَرَاهِيَة اَلْمَوْتِ فَوَاللَّهِ مَا أُبَالِي دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ 👈 نهج البلاغه، خ 55 🔰اعراب «کلّ» و «کراهية» را تعیین بفرمایید. 🔰 رابط از جمله خبر برای «قَوْلُكُمْ» چیست؟ 🔰 نقش جمله « دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ» چیست؟ 🔰 غرض از اظهار در مقام اضمار در تکرار کلمه «الموت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتادم ✳️ و و : 📚متن: وَ لَقَدْ كَانَ اَلرَّجُلُ مِنَّا وَ اَلْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ اَلْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ 👈 نهج البلاغه، خ 56 🔰اعراب دو جمله «يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا» و «أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ» را تعیین بفرمایید. 🔰 معنای باب در «تخالس» را تبیین کنید. 🔰 غرض از تعریف در «الرجل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: فَاتَّقَى عَبْدٌ رَبَّهُ نَصَحَ نَفْسَهُ وَ قَدَّمَ تَوْبَتَهُ وَ غَلَبَ شَهْوَتَهُ ... فَيَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً 👈 نهج البلاغه، خ 64 🔰معنای فعل در «اتَّقَى» را تعیین بفرمایید. 🔰 مرجع ضمیر «ها» کدام کلمه است؟ 🔰 جمله «يَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و دوم ✳️ : 📚متن: و من كلام له ع قالوا لما انتهت إلى أمير المؤمنين ع أنباء السقيفة بعد وفاة رسول الله ص قال ع ما قالت الأنصار قالوا قالت منا أمير و منكم أمير قال علیه السلام: فهلا احتججتم عليهم بأن رسول الله ص وصى بأن‏ يحسن إلى محسنهم و يتجاوز عن مسيئهم قالوا و ما في هذا من الحجة عليهم فقال ع لو كان الإمامة فيهم لم تكن الوصية بهم ثم قال ع فما ذا قالت قريش قالوا احتجت بأنها شجرة الرسول ص فقال ع احتجوا بالشجرة و أضاعوا الثمرة 👈 نهج البلاغه، خ 67 🔰مغالطه‌های انصار و قریش طبق پاسخ امیرمؤمنان علی علیه السلام در ماده بوده یا در هیئت؟ نوعش را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و سوم ✳️ و : 📚متن: أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: (يقول الله عز وجل -وهذا حديث قدسي-: يا ابن آدم! لا تعجزني من أربع ركعات في أول نهارك أكفك آخره) 👈 سنن أبي داود | باب تفريع أبواب التطوع وركعات السنة باب صلاة الضحى (حديث رقم: 1289 ) 🔰معنای باب در «لا تعجز» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: من كثر إنصافه تشاهدت النفوس بتعديله. 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 614 🔰معنای باب در «تشاهدت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و پنجم ✳️ و : 📚متن: إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَظْلِمُ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضٰاعِفْهٰا وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً فَكَيْفَ إِذٰا جِئْنٰا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنٰا بِكَ عَلىٰ هٰؤُلاٰءِ شَهِيداً يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا اَلرَّسُولَ لَوْ تُسَوّٰى بِهِمُ اَلْأَرْضُ وَ لاٰ يَكْتُمُونَ اَللّٰهَ حَدِيثاً يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلاَّ عابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى‏ تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً 👈 النساء، 39-42 🔰نقش «مثقال» و «حدیثا» چیست؟ 🔰 نوع «فاء» در «فکیف ... الخ» چیست؟ 🔰 با استفاده از ابحاث علم معانی از آیه پایانی نفی برخی از مهمترین مبانی مذهب اشاعره را برداشت کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و ششم ✳️ : 📚پرسش: سلام علیکم اگر بعد از مدتی خواندن نماز قضا بداند برخی از آن‌ها باطل بوده و تعدادشان را نداند، چقدر باید نماز قضا بخواند؟ 📩 پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله و برکاته هر مقداری که یقین یه بطلان نمازها داشته باشد، باید قضا گردد. 👈 پرسش و پاسخ فوق استفتایی از دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی است. 🔰 حدس بزنید چرا در فرع مزبور، حکم به اشتغال ذمه به نمازهای قضا نشده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و هفتم ✳️ : 📚متن: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : " لَا وِتْرَانِ فِي لَيْلَةٍ ". 👈 سنن الترمذي، ابواب الوتر، ح۴۷۰ 🔰 نقش «وِتْرَانِ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و هشتم ✳️ و و : 📚متن: إِلَهِي أَيّ تَغْرِيرٍ اِغْتَرَرْتُ بِنَفْسِي وَ أَيّ جُرْأَةٍ اِجْتَرَأْتُ عَلَيْكَ يَا رَبِّ إِلَهِي كُلُّ مَنْ أَتَيْتُهُ إِلَيْكَ يُرْشِدُنِي وَ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ عَلَيْكَ يَدُلُّنِي وَ لاَ مَخْلُوقٍ أَرْغَبُ إِلَيْهِ إِلاَّ وَ فِيكَ يُرَغِّبُنِي فَنِعْمَ اَلرَّبُّ وَجَدْتُكَ وَ بِئْسَ اَلْعَبْدُ وَجَدْتَنِي إِلَهِي إِنْ عَاقَبْتَنِي فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَمْلِكُ اَلْعُقُوبَةَ عَنِّي 👈 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۸۴، ص ۲۴۶ 🔰 نقش الفاظ «أيّ» چیست؟ 🔰 آیا آرایه تصدیر در فقره نخست وجود دارد؟ فکر کنید. 🔰 چند قصر در فقره دوم وجود دارد؟ احکام آن را تطبیق دهید. 🔰 نوع سجع در فقره دوم را تعیین کنید. 🔰 «نِعْمَ اَلرَّبُّ وَجَدْتُكَ وَ بِئْسَ اَلْعَبْدُ وَجَدْتَنِي» را ترکیب نمایید. 🔰 معنی «عَنْ» در فقره سوم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و نهم ✳️ : 📚متن: قالوا: أخذ مروان بن الحكم أسيرا يوم الجمل فاستشفع الحسن و الحسين ع إلى أمير المؤمنين ع فكلماه فيه فخلى سبيله فقالا له يبايعك يا أمير المؤمنين قال عليه السلام:أ و لم يبايعني بعد قتل عثمان لا حاجة لي في بيعته إنها كف يهودية لو بايعني بكفه لغدر بسبته أما إن له إمرة كلعقة الكلب أنفه و هو أبو الأكبش الأربعة و ستلقى الأمة منه و من ولده يوما أحمر 👈نهج البلاغه، خ 73 🔰یک استعمال خلاف قواعد نحوی که نیاز به توجیه دارد در متن پیدا کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و نودم ✳️ : 📚متن: يا أبا ذر لا يكون الرجل من المتقين حتى يحاسب نفسه أشد من محاسبة الشريك شريكه فيعلم من أين مطعمه و من أين مشربه و من أين ملبسه أ من حل أم من حرام 👈 مجموعة ورام، ج‏2، ص: 62 🔰جمله پایانی را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و نود و یکم ✳️ و : 📚متن: فَإِذَا كَانَ عِنْدَ اَلْحَرْبِ فَأَيُّ زَاجِرٍ وَ آمِرٍ هُوَ مَا لَمْ تَأْخُذِ اَلسُّيُوفُ مَآخِذَهَا 👈 نهج البلاغه، خ 84 🔰 غرض از استفهام در عبارت فوق که مرتبط با شخصیت عمروعاص است، چیست؟ 🔰عامل در «ما»ی زمانیه چیست؟ 🔰نقش «مآخذ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و نود و دوم ✳️ : 📚متن: من يكون في الدنيا ذليلا و في الآخرة شريفا خير من أن يكون في الدنيا شريفا و في الآخرة ذليلا 👈 عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏3، ص: 517 🔰 نقش «خیر» چیست؟ 🔰 بنابر نقل «يكن» علی الجزم در اول متن، نقش «خير» چه می‌شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm