eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
326 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه‌تعالی بسیار دوست داشتم که نکاتی مختلف علمی و یا مرتبط به تربیت علمی دوستانم را به‌گونه‌ای با ایشان مطرح کنم. اما عواملی مانع آن می‌شد؛ مانند: 1. خام بودن بسیاری از آن‌ها (به‌عبارت‌دیگر برخی از آن نکات صرفاً یک سری جرقه‌های ذهنی هستند) 2. تنوع سنخ آن‌ها (برخی نکته علمی‌اند و برخی پیشنهاد پژوهش و برخی تمرین فکری جهت تقویت قوه مفکره و برخی منبهات تربیتی‌اند و ...) 3. تشتت موضوع آن‌ها (برخی از آن‌ها به ادبیات مرتبط‌اند و برخی به فقه و برخی به معقول و برخی به مبانی سیاست اسلامی و ...) 4. و نیز نبود بستر مناسب برای طرح. در مورد این عامل آخر یادآور می‌شوم که حتی بعد از راه‌اندازی سایت نمو که بستر بسیاری خوبی به شمار می‌آید، مشکل شکل دیگری به خود گرفت و آن اینکه مراعات استانداردهای سایت -که در جای خود قطعاً لازم است- مقتضی گذاشتن وقت زیادی است که با توجه به تنها بودنم در انجام چنین کارهایی وسعش را نداشتم. به‌عنوان نمونه در باب کانال کاربرد علوم حوزوی دوستان زیادی پیگیر بودند که پاسخ تمارین را بدانند اما هم‌اکنون در سایت نمو کمتر از پنجاه مورد فایل جهت پاسخ طراحی و بارگذاری گشته است. در آخر امر از روی ناچاری تصمیم به ایجاد کانال حاضر گرفتم که فارغ از هرگونه محدودیت آرزوی فوق‌الذکر را عملی نمایم و لذا بدون مراعات فنون چنین فعالیت‌هایی کار را شروع می‌کنم و اگرچه حالت مطلوبی نخواهد داشت (مثلاً در جستجوی مطالب) اما بهتر از رکود است. شماره‌هایی که در آغاز برخی از پیام‌هاست، شماره تمرین در کانال کاربرد علوم حوزوی است که اینجا پاسخش را مشاهده می‌فرمایید. https://eitaa.com/fekr_va_elm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ مر أمير المؤمنين ع بباب رجل قد بناه من آجر فقال لمن هذا الباب فقيل لمغرور الفلاني ثم مر بباب آخر قد بناه صاحبه بالآجر فقال هذا مغرور آخر. 👈 وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 338 🔰 آیا می‌توان به این خبر برای دلالت بر جواز استعمال بر بیش از یک معنا استشهاد کرد؟ (مغرور، علم است.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ و إن تكن الأموال للترك جمعها فما بال متروك به الحر يبخل‏ 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏44، ص: 374 🔰 بیت فوق از سیدالشهدا علیه السلام را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صدو شصت و هفتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-79 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-78 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پنجم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-47 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و چهل و یکم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-s-105 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-346 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صد و شصت و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-347 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و سوم ✳️ : ❇️ کسی در ماه مبارک رمضان با خوردن غذایی که نذر کرده بود روز عید فطر آن را صدقه بدهد افطار نموده است. آیا کفاره جمع بر وی واجب می‌شود؟ (با استفاده از ادله آمره به وفا به نذر و مباحث اصولی که خوانده‌اید پاسخ بدهید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و چهارم ✳️ : ❇️ اگر دو خبر عام و مخصص داشته باشیم؛ مثلاً «لاتکرم مشرکا» و «لابأس بإكرام الوالد المشرک». چنانچه خبر خاص به مکلف واصل نشود و وی پدر مشرکش را اکرام کند و در قیامت معلوم شود که خبر اول، وارد و خبر دوم، مجعول بوده است مکلف به دلیل مخالفت با خبر اول عقاب دارد یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن علي بن موسى الرضا ع قال: من لقي فقيرا مسلما فسلم عليه خلاف سلامه على الغني لقي الله عز و جل يوم القيامة و هو عليه غضبان. 👈 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 442 🔰 نقش «خلاف» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و ششم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ و أنزل عليكم الكتاب تبيانا لكل شي‏ء و عمر فيكم نبيه أزمانا حتى أكمل له و لكم فيما أنزل من كتابه دينه الذي رضي لنفسه و أنهى إليكم على لسانه محابه من الأعمال و مكارهه و نواهيه و أوامره و ألقى إليكم المعذرة و اتخذ عليكم الحجة و قدم إليكم بالوعيد و أنذركم بين يدي عذاب شديد 🔰 آیا می‌توان از این نص این استفاده را نمود که قرآن مجید در دلالت بر مراد خود مستقل است و نیازی به ورود خبر مفسّر ندارد؟ 📚متن: ❇️ و اعلموا أن الأمل يسهي العقل و ينسي الذكر فأكذبوا الأمل فإنه غرور و صاحبه مغرور 🔰 معنای باب در «أکذبوا» چیست؟ 🔰 آیا بین «غرور» و «مغرور» جناس وجود دارد؟ نوعش چیست؟ 👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 117 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ آنچنان کز رفتن گل خار می‌ماند به جا از جوانی حسرت بسیار می‌ماند به جا 👈 صائب تبریزی 🔰 چند تشبیه در بیت وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال الامام موسی علیه السلام: تفقهوا في دين الله فإن الفقه مفتاح البصيرة و تمام العبادة 👈 تحف العقول، النص، ص: 410 🔰 آیا می‌توان نتیجه گرفت: «من لم تتمّ له العبادة لم تفتح بصیرته»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاه و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال أبو عبد الله علیه اسلام: الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق. 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 177 🔰 با استفاده از خبر شریف انطباق حجت بر «نفس رحمانی» مصطلح در عرفان را تحریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصتم ✳️ و : 📚متن: ❇️ عن النبي صلى الله عليه و سلم؛ أنه قال: «لأعلمن أقواما من أمتي يأتون يوم القيامة بحسنات أمثال جبال تهامة، بيضا، فيجعلها الله عز و جل هباء منثورا». قال ثوبان: يا رسول الله! صفهم لنا، جلهم لنا، أن لا نكون منهم و نحن لا نعلم، قال: أما إنهم إخوانكم و من جلدتكم، و يأخذون من الليل كما تأخذون، و لكنهم أقوام، إذا خلوا بمحارم الله، انتهكوها». 👈 سنن ابن ماجه، ج‏5، ص: 637 🔰 نقش «بیضا» چیست؟ 🔰دخول «نون» در «لأعلمن» قیاسی است یا خیر؟ 🔰 غرض از اطناب در «من جلدتكم» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ سئل أبو عبد الله ع عن البيت أ كان يحج قبل أن يبعث النبي ص قال: نعم- و تصديقه في القرآن قول شعيب قال لموسى حيث تزوج «على أن تأجرني ثماني حجج‏» و لم يقل ثماني سنين، و إن آدم و نوحا حجا و سليمان بن داود قد حج البيت بالجن و الإنس و الطير و الريح- و حج موسى على جمل أحمر يقول لبيك لبيك، و إنه كما قال الله: «إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا و هدى للعالمين» و قال: «و إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت و إسماعيل» و قال «أن طهرا بيتي للطائفين- و العاكفين و الركع السجود» و إن الله أنزل الحجر لآدم و كان البيت‏ 👈 تفسير العياشي، ج‏1، ص: 60 🔰 «کان» در آخر خبر تامه است یا ناقصه؟ 🔰آیا می‌توان با استفاده از این خبر حقیقت شرعیه و متشرعیه را در لفظ «حج» نفی کرد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ عنه صلى الله عليه و آله :مَن حَدّثَ بحَديثٍ لا يَعْلَمُ تَفسيرَهُ لا هُو و لا الّذي حَدّثَهُ إلاّ كأنَّما هُو فِتنَةٌ علَيهِ و على الّذي حَدّثَهُ‏ 👈 كنز العمّال : 29283 🔰 نقش «هو» چیست؟ 🔰 نوع «إلا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ حدثني أبو لبيد البحراني المراء الهجرين قال: جاء رجل إلى أبي جعفر ع بمكة فسأله عن مسائل فأجابه فيها ثم قال له الرجل أنت الذي تزعم أنه ليس شي‏ء من كتاب الله إلا معروف قال ليس هكذا قلت و لكن ليس شي‏ء من كتاب الله إلا عليه دليل ناطق عن الله في كتابه مما لا يعلمه الناس قال فأنت الذي تزعم أنه ليس من كتاب الله إلا و الناس يحتاجون إليه قال نعم و لا حرف واحد فقال له فما المص‏ قال أبو لبيد فأجابه بجواب نسيته فخرج الرجل فقال لي أبو جعفر ع هذا تفسيرها في ظهر القرآن‏ أ فلا أخبرك بتفسيرها في بطن‏ القرآن قلت و للقرآن‏ بطن‏ و ظهر فقال نعم إن لكتاب الله ظاهرا و باطنا و معاينا و ناسخا و منسوخا و محكما و متشابها و سننا و أمثالا و فصلا و وصلا و أحرفا و تصريفا فمن زعم أن كتاب الله مبهم فقد هلك و أهلك ثم قال أمسك الألف واحد و اللام ثلاثون و الميم أربعون و الصاد تسعون فقلت فهذه مائة و إحدى و ستون فقال يا لبيد إذا دخلت سنة إحدى و ستين و مائة سلب الله قوما سلطانهم‏ 👈 المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص270 🔰 خبر فوق بر چه مدعا یا مدعاهایی در اصول دلالت دارد؟ 🌾 عموم حجیت ظواهر کتاب برای مشافهین و غیرمشافهین 🌾 فقدان ظهور در کتاب 🌾 توقف حجیت ظهور کتاب بر ورود سنت 🌾 ما من واقعة إلا و لها حکم في دین الله 🌾 توقف تمسک به اصل عدم نسخ بر فحص 🌾 عدم جواز نسخ کتاب به سنت 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شصت و چهارم ✳️ : 📚متن: ♻️ يا أيها الذين آمنوا إذا نكحتم المؤمنات ثم طلقتموهن من قبل أن تمسوهن فما لكم عليهن من عدة تعتدونها فمتعوهن و سرحوهن سراحا جميلا 👈 احزاب/49 الآية مطلقة تشمل ما إذا فرض لهن فريضة المهر و ما إذا لم يفرض فيقيدها قوله: «و إن طلقتموهن من قبل أن تمسوهن و قد فرضتم لهن فريضة فنصف ما فرضتم» (البقرة:237) و تبقى حجة فيما لم يفرض لهن فريضة. 👈 الميزان في تفسير القرآن، ج‏16، ص: 335 🔰 آیا این حمل مطلق بر مقید با ضوابط علم اصول سازگار است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و نودم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-112 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاه و یکم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-82 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و پنجاه و سوم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-o-81 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm