🔴 تمرین صد و نودم
✳️ #نحو #صرف:
📚متن:
از برخی صحابه نقل شده است:
لقد کنا علی عهد رسول الله صلی الله علیه و سلم یهدی لاحدنا الضبة المکون احب الیه من ان یهدی الیه دجاجة سمینة
🔰سوالات:
🔸1. تجزیه مکون؟
🔸2. نقش احب؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و دوم
✳️ #منطق #صرف:
📚متن:
خلق الخلق من غير روية إذ كانت الرويات لا تليق إلا بذوي الضمائر و ليس بذي ضمير في نفسه
🔰سوالات:
🔸۱. شکل منطقی استدلال فوق را بنویسید.
🔸۲. تجزیه رویه؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و یکم
✳️ #معانی #بدیع:
📚متن:
من اعظم الشقاوة القساوة
🔰سوالات:
🔸۱. اسلوب القای خبر را تعیین کنید.
🔸۲. علت تقدیم خبر چیست؟
🔸۳. نوع جناس در الشقاوة و القساوة کدام است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
12.jpg
459.3K
🔴 تمرین صد و نود و سوم
✳️ #فقه:
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا👆
🔰سوالات:
🔸با توجه به مباحث فقهی که خوانده اید بفرمایید منبع قید «تفاوت قیمت به قدری باشد که عرفا مسامحه نمیشود» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
13.jpg
446.6K
🔴 تمرین صد و نود و ششم
✳️ #فقه:
📚متن:
مراجعه به تصویر بالا
🔰سوالات:
🔸 در هر دو بخش الف و ب استفتا و جواب آن، علت تقیید به شرط برای احتراز از چه عنوانی است و مراد از اشکال، تکلیفی است یا وضعی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و چهارم
✳️ #منطق:
📚متن:
همه جا منزل عشق است؛ که یارم همه جاست
کور دل آنکه نیابد به جهان، جای تو را
🔰سوالات:
🔸در این بیت امام راحل، یک قیاس برای مصرع نخست بسازید و یک قیاس نیز با انضمام مصرع دوم.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صدو نود و پنجم
✳️ #منطق:
📚متن:
اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجهی گرگ است » خطایی نابخشودنی است.
🔰سوالات:
🔸مغالطه ای که حضرت آقا در بیانیه گام دوم ایراد فرموده اند مادةٌ و صورةٌ تحلیل کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴صد و نود و هفتم
✳️ #معانی:
📚متن:
يا مولاي يا أمير المؤمنين هذا يوم الأحد و هو يومك و باسمك و أنا ضيفك فيه و جارك فأضفني يا مولاي و أجرني
🔰سوالات:
🔸در زیارات سایر ائمه در ایام هفته چنین تعبیری مشاهده می شود. چرا عبارت هذا يوم الأحد حشو نیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و هشت
✳️ #نحو #بیان:
📚متن:
عَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ مَثَلُ وَرَقٍ عَلَى شَجَرَةٍ تُحَرَّكُ فَيَتَنَاثَرُ وَ الْمُسْتَغْفِرُ مِنْ ذَنْبٍ وَ يَفْعَلُهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ بِرَبِّهِ
🔰سوالات:
🔸ارکان تشبیه را در جمله اول تظبیق نمایید و جمله دوم خبر را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و نهم
✳️ #معانی #بیان #منطق:
📚متن:
آن زمان کارزوی دیدن جانم باشد
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
🔰سوالات:
🔸غرض اصلی از القای این خبر توسط مرحوم خواجه چیست؟ عبارت چگونه بر این غرض دلالت دارد؟(بیان منطقی و بلاغی)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین دویستم
✳️ #نحو:
📚متن:
أَنْقَصُ النّاسِ عقلاً مَن ظَلَمَ دونه و لَمْ یَصْفَحْ عَمَّنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ
🔰سوالات:
🔸نقش دون، چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوم
✳️ #اصول و #فقه_الحدیث:
📚متن:
رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أبَى اللَّهُ أن يَقبَلَ عَمَلَ صاحِبِ بِدعَةٍ حَتَّى يَدعُ بِدعَتَهُ
🔰سؤالات:
🔸۱. بحث کنید که مراد از عمل، همه ی اعمال است یا خصوص عملی که فرد ان را مقرون بدعت انجام میدهد؟
🔸۲. آیا خبر فوق بر بطلان عبادت مقرون به بدعت دلالت دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
اِئتِ المَعرُوفَ وَ اجتَنِبِ المُنكَرَ وَ انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه وَ انظُرِ الَّذي تَكرَه أن يَقولَ لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَاجتَنِبهُ
🔰سؤالات:
🔸جمله«انظُر ما يُعجِبُ أذنَكَ أن يَقول لَكَ القَومُ إذا قُمتَ مِن عِندِهِم فَأتِه» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
14.jpg
439.2K
🔴 تمرین دویست و سوم
✳️ #اصول:
📚متن:
با توجه به عکس فوق
🔰سؤالات:
🔸چرا استصحاب مکث امام در حالت رکوع، جاری نمیشود؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهارم
✳️ #فقه و #اصول:
📚متن:
برخی از فقهای عامه گفتهاند:
لاَ خِلاَفَ بَيْنَ الْفُقَهَاءِ فِي أَنَّهُ إِذَا اجْتَمَعَ رِجَالٌ، وَصِبْيَانٌ، وَخَنَاثَى، وَنِسَاءٌ، فِي صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ، تَقَدَّمَ الرِّجَال، ثُمَّ الصِّبْيَانُ، ثُمَّ الْخَنَاثَى، ثُمَّ النِّسَاءُ
🔰سؤالات:
🔸چه توجیه اصولی و فقهی برای ترتیب فوق به ذهنتان میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
15.jpg
129.7K
🔴 تمرین دویست و پنجم
✳️ #فقه:
📚متن:
فقهای شیعه، سد ذرایع را حجت نمیدانند.
🔰سؤالات:
🔸چه توجیهی برای فتوای فوق به نظرتان میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
16.jpg
466.8K
🔴 تمرین دویست و ششم
✳️ #اصول:
📚متن:
ذیل فتوی، معاملههای مجهول الحال را بدون اشکال دانسته است در حالی که اصولیون فرمودهاند در امور هامه، برائت جاری نمیشود.
🔰سؤالات:
🔸چه به نظر شما میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتم
✳️ #نحو:
📚متن:
أما وصيتي فالله لا تشركوا به شيئاً و محمدا صلى الله عليه و آله و سلم فلا تضيعوا سنته
🔰سؤالات:
🔸۱. چه توجیهی برای خبر واقع شدن جمله انشائیه دارید؟
🔸2. رابط مبتدا از جمله خبر چیست؟
🔸3. طبق قواعد باب اشتغال، حکم الله و محمد چیست؟ در فرض نصب، ناصب چه میتواند باشد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتم
✳️ #فقه:
📚متن:
در تمرین دویست و ششم
🔰سؤالات:
🔸۱. مراد از حرمت، وضعی است یا تکلیفی یا هر دو؟
🔸۲. اگر بعد از خرید، بداند طرف معامله صهیونیستی بوده حکم معامله و تصرفات لاحق چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نهم
✳️ #معانی و #بیان:
📚متن:
الناس من خوف الذل متعجلوا الذل
🔰سؤالات:
🔸1. در خبر شریف دو مورد عدول از اصل پیدا کنید. یک مصداق برای ایجاز و یک مصداق برای اطناب.
🔸2. غرض از هر کدام از عدولها را بیابید.
🔸3. مبحث تقسیمات استعاره را در متعجلوا الذل تطبیق کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دهم
✳️ #نحو:
📚متن:
قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : الخصلة الواحدة تكون في الرجل يصلح الله له بها عمله كله
🔰سؤالات:
🔸چرا تکون به عنوان متعلق ظرفی که نقش حال یا نعت دارد، حذف نشده است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و یازدهم
✳️ #ترکیب:
📚متن:
قالَ رَسولُ صَلى الله عليهِ وسلم : «... كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها أو موبقها»
و در کتب شیعه وارد شده «: الناس غاديان ؛ فغاد مبتاع نفسه فمعتقها، و غاد بائع نفسه فموبقها»
🔰سؤالات:
🔸متن فوق را ترکیب نمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و دوازدهم
✳️ #نحو و #بیان و #معانی:
📚متن:
إنما الدنيا كالسم يأكله من لا يعرفه إن العبد إذا مات قالت الملائكة ما قدم و قال الناس ما أخر فقدموا فضلا يكن لكم و لا تؤخروا كلا يكن عليكم
🔰سؤالات:
🔸1) انقسامات تشبیه را در جمله نخست تطبیق کنید.
🔸2) علت فصل در إن العبد .... الخ؟
🔸3) ترکیب دو جملهی آخر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سیزدهم
✳️ #نحو:
📚متن:
فإن أحدكم لاقي الله وقائل له ما أقول لكم : ألم أجعل لك سمعا وبصرا ؟ فيقول : بلى . ألم أجعل لك مالا و ولدا ؟ فيقول : بلى . فقال : أين ما قدمت لنفسك ؟ فینظر قدامه وبعده ، وعن يمينه وعن شماله ، ثم لا يجد شيئا يقي به وجهه جهنم ، ليق أحدكم وجهه النار ولو بشق تمرة ، فان لم يجد فبكلمة طيبة ، فإني لا أخاف عليكم الفاقة ، فإن الله ناصركم ومعطيكم حتى تسير الظعينة فيما بين يثرب والحيرة ما تخاف على مطيتها السرق
🔰سؤالات:
🔸1. در خبر شریف یکی از محل نزاع های کوفیون و بصریون را در بحث خبر مبتدا کشف و تطبیق کنید.(از سیوطی، می توانید استفاده کنید.)
🔸2. نقش قدام و متعلق بکلمة چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهاردهم
✳️ #اصول:
📚متن:
در شرح لمعه، کتاب الاجارة، آخر بحث اجیر خاص می فرماید:«لو حاز شيئا من المباحات بنية التملك ملكه»
الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج4، ص: 347
🔰سؤالات:
🔸این دو دلیل را طوری معنا و تطبیق کرده و رابطه آن ها را کشف کنید که حکم «ملکه» استنباط شود.
الف) یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود
ب) من سبق الى ما لا يسبقه إليه مسلم فهو أحق به
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov