eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
341 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: لیس من الانصاف مطالبة الاخوان بالانصاف 🔰سوالات: 🔸غرض و نوع اطناب در انصاف را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: متن سوال کافی است 🔰سوالات: 🔸در شرح لمعه، مبحث بیع حیوان در این آدرس عبارت زیر را بیابید و در آن تامل کنید. الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌3، ص: 309 لو لم يشترطه و احتمل وجوده عند العقد و عدمه فهو للمشتري، لأصالة عدم تقدمه بگویید چرا اصل عدم تقدم بیع بر حمل جاری نشده است تا با اصل فوق تعارض کند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و سوم ✳️ : 📚متن: وَ لَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ 🔰سوالات: جمله نخست را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و چهارم ✳️ : 📚متن: فكم قد رأيت - يا إلهي - من أناس طلبوا العز بغيرك فذلوا، وراموا الثروة من سواك فافتقروا، وحاولوا الارتفاع فاتضعوا فصح بمعاينة أمثالهم حازم وفقه اعتباره، وأرشده إلى طريق صوابه اختياره، فأنت يا مولاي دون كل مسؤول موضع مسئلتي، ودون كل مطلوب إليه ولي حاجتي، أنت المخصوص قبل كل مدعو بدعوتي 🔰سوالات: 🔸۱. جمله نخست را ترکیب کنید. 🔸۲. عامل در دون و مرجع ضمیر در إلیه چیست؟ 🔸۳. در جمله اخیر، حصر دعا در حضرت حق تبارک و تعالی با ماده المخصوص است و یا با هیئت تعریف مسند به الف و لام یا با هر دو؟ چرا؟ 🔸۴. در فقره اعجاز آمیز «فصح بمعاینة ... اختیاره» چه آرایه هایی به نظرتان می رسد؟ نکات بلاغی عبارت شریف را بررسی نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و پنجم ✳️ : 📚متن: این فتی الفتیان یوم الملحمة عن اخواته بایدی الظلمة 🔰سوالات: 🔸۱. نوع اضافه در فتی الفتیان را تعیین کنید. 🔸۲. متعلق ظروف را بیابید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و ششم ✳️ : 📚متن: أفضل رداء يرتدى به الحلم، فإن لم تكن حليما فتحلم‏، فإنه‏ قل‏ من تشبه بقوم إلا أوشك أن يكون منهم‏ 🔰سوالات: 🔸1. معنای باب در تحلم؟ 🔸2. نوع استثنا را مشخص کرده و احکامش را تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و هشتم ✳️بدیع: 📚متن: شرط الالفة ترك الكلفة 🔰سوالات: 🔸آرایه های ادبی خبر شریف را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: قال عليه السلام يعزي قوما: عليكم بالصبر، فإن به يأخذ الحازم، و إليه يرجع الجازع‏ 🔰سوالات: 🔸1. خبر را ترکیب کنید. 🔸2. الیه یرجع الجازع چگونه می تواند علت وجوب صبر باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و پنجاه و نهم ✳️ : 📚متن: شیبک ناعیک 🔰سوالات: 🔸1. اضافه ناعی چگونه اضافه ای است؟ 🔸2. آرایه های ادبی خبر شریف را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین سیصد و شصتم ✳️ : 📚متن: شر الامور اقربها من الشر 🔰سوالات: 🔸یکی از دو تمرین زیر را در خبر انجام بدهید. أ) شرایط معرف را در خبر تطبیق کنید. بـ) دو احتمال مغالطه در خبر استکشاف کرده و جواب بدهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و یکم ✳️ : 📚متن: قال علیه السلام‏ عند قبر حضره‏ إن شيئا هذا آخره لحقيق أن يزهد في أوله و إن شيئا هذا أوله لحقيق أن يخاف آخره 🔰سوالات: 🔸چه آرایه های ادبی در خبر شریف می یابید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: من تكلم في الله هلك و من طلب الرئاسة هلك و من دخله العجب هلك 🔰سوالات: 🔸جامع برای وصل در جملات خبر شریف چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: عن ثعلبة بن زهدم الحنظلي، أنه قال: قدمنا على النبي صلى الله عليه وسلم في نفر من بني تميم، فانتهينا إليه وهو يقول: يد المعطي العليا، ابدأ بمن تعول: أمك، وأباك وأختك، وأخاك، ثم أدناك أدناك 🔰سوالات: 🔸کلام نبوی را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و چهارم ✳️ ، و : 📚متن: وَ لَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَ جاءَهُمْ رَسُولٌ كَريمٌ أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ وَ أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتيكُمْ بِسُلْطانٍ مُبينٍ وَ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ وَ إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لي‏ فَاعْتَزِلُونِ فَدَعا رَبَّهُ أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ فَأَسْرِ بِعِبادي لَيْلاً إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ وَ اتْرُكِ الْبَحْرَ رَهْواً إِنَّهُمْ جُنْدٌ مُغْرَقُونَ كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ 🔰سوالات: 🔸1. نوع إن در ان ادوا الی؟ 🔸2. علت فصل در انی آتیکم و انکم متبعون و انهم جند مغرقون و کم ترکوا؟ 🔸3. با استفاده از یک قاعده علم معانی استفاده کنید که مقام رسالت از شأن مدیریت مردم منفک نمی شود؟ 🔸4. نقش جمله «ان هؤلاء قوم مجرمون» و رهوا؟ 🔸5. نوع «فاء» در فاسر؟ 🔸6. نوع «باء» در بعبادی؟ 🔸7. صیغه اسر صرف شود. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و پنجم ✳️ و : 📚متن: ان ابا ملک الاشعری جمع قومه فقال یا معشر الاشعریین اجتمعوا و اجمعوا نسائکم و ابنائکم اعلمکم صلاة النبی ص صلی لنا بالمدینة .... حتی لما ان فاء الفیء و انکسر الظل قام فاذن .... فلما قضی صلاته اقبل علی قومه بوجهه فقال احفظوا تکبیری و تعلموا رکوعی و سجودی فانها صلاة رسول اللله ص التی کان یصلی لنا کذی الساعة من النهار 🔰سوالات: 🔸1. معنای باب را در اجتمعوا تطبیق کنید. 🔸2. نوع حتی و ان را در عبارت تعیین کنید. 🔸3. صلی لنا بالمدینة چه نقشی دارد؟ 🔸4. معنای کاف جاره در عبارت چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و هفتم ✳️ و : 📚متن: عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: إن حوضي كما بين عدن إلى عمان، أشد بياضا من اللبن، وأحلى من العسل، وأطيب رائحة من المسك، أكاويبه عدد نجوم السماء، من شرب منه شربة لم يظمأ بعدها أبدا، وأكثر الناس ورودا عليه يوم القيامة فقراء المهاجرين، قلنا: من هم يا رسول الله؟ قال: الشعثة رءوسهم، الدنسة ثيابهم، الذين لا ينكحون المنعمات، ولا تفتح لهم السدد، الذين يعطون الذي عليهم، ولا يعطون الذي لهم. 🔰سوالات: 🔸1. اکاویب چه صیغه ای است؟ 🔸2. وجه استعمال عطا در الذی علیهم را بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و هشتم ✳️ و : 📚متن: عن الامام زین العابدین علیه السلام: کنت امشی خلف عمی و أبی الحسن و الحسین فی بعض طرقات المدینة فی العام الذی قبض فیه عمی الحسن و انا یومئذ غلام قد ناهزت الحلم او کدت فلقیهما .... و در ادامه خبر از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می شود « .... ثم اجتمعت النطفتان منی و من علی فوالدنا الجهر و الجهیر الحسنان ... الخ» 🔰سوالات: 🔸1. الحسین چه نقشی دارد؟ (موارد افتراق بدل و عطف بیان از باب رابع مغنی را در نظر داشته باشید.) 🔸2. جمله کدت را ترکیب کنید. 🔸3. از کتب لغت در مورد جهیر پژوهش کنید. 🔸4. الحسنان چه نقشی دارد؟ 🔸5. والدنا کدام معنای باب مفاعله است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و ششم ✳️ : 📚متن: عن عبد الله بن ثعلبة بن صعير، عن أبيه، أن النبي صلى الله عليه وسلم قام خطيبا، فأمر بصدقة الفطر عن الصغير والكبير، والحر والعبد: صاعا من تمر، أو صاعا من شعير 🔰سوالات: 🔸نقش صاع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و شصت و نهم ✳️ و : 📚متن: در دعای بعد از نماز امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: فكيف أنت صانع بي و ليت شعري كيف تقول لدعائي أ تقول نعم أم تقول لا فإن قلت لا فيا ويلي يا ويلي يا ويلي يا عولي يا عولي يا شقوتي يا شقوتي يا ذلي يا ذلي إلى من و ممن أو عند من أو كيف أو ما ذا أو إلى أي شي‏ء ألجأ و من أرجو و من يجود علي بفضله حين‏ ترفضني يا واسع المغفرة و إن قلت نعم كما الظن بك و الرجاء لك فطوبى لي‏ 🔰سوالات: 🔸1. عبارت فوق را ترکیب کنید. 🔸2. معنا و غرض از نداها را تعیین کنید. 🔸3. رابط جمله جزا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفتادو یکم ✳️ : 📚متن: و اجعلهم أبرارا أتقياء بصراء سامعين مطيعين لك، و لأوليائك محبين مناصحين، و لجميع أعدائك معاندين و مبغضين‏ 🔰سوالات: 🔸در این فقره از دعای امام سجاد علیه السلام برای فرزندانشان در صحیفه سجادیه علت تقدیم عامل در مطیعین لک و تأخیر آن در لاولیائک و لجمبع أعدائک چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفتادم ✳️ : 📚متن: من حلب شاته، ورقع قميصه، وخصف نعله، وآكل خادمه، وحمل من سوقه فقد برئ من الكبرا 🔰سوالات: 🔸ضافه «سوق» به ضمیر چه نوع اضافه ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصدو هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: ... و أعذني و ذريتي من الشيطان الرجيم، فإنك خلقتنا و أمرتنا و نهيتنا و رغبتنا في ثواب ما أمرتنا و رهبتنا عقابه، و جعلت لنا عدوا يكيدنا، سلطته منا على ما لم تسلطنا عليه منه، أسكنته صدورنا، و أجريته مجاري دمائنا 🔰سوالات: 🔸1. عائد در ما امرتنا چرا حذف شده است؟ 🔸2. مرجع ضمیر در عقابه کدام است؟ 🔸3. متعلق جار در منا؟ 🔸5. نقش مجاري؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفتاد وسوم ✳️ و : 📚متن: و اجعلني في جميع ذلك من المصلحين بسؤالي إياك ... غير الممنوعين بالتوكل عليك المعودين بالتعوذ بك، الرابحين في التجارة عليك ... الموسع عليهم الرزق الحلال من فضلك الواسع بجودك و كرمك ... و المجارين من الظلم بعدلك، و المعافين من البلاء برحمتك، و المغنين من الفقر بغناك، و ... و المحال بينهم و بين الذنوب بقدرتك‏ 🔰سوالات: 🔸1. مسند الیه در موسع و در محال را پیدا کنید. 🔸2. مشتقات فوق را صرف کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: اللهم و ما تعديا علي فيه من قول، أو أسرفا علي فيه من فعل، أو ضيعاه لي من حق، أو قصرا بي عنه من واجب فقد وهبته لهما، و جدت به عليهما و رغبت إليك في وضع تبعته عنهما، فإني لا أتهمهما على نفسي، و لا أستبطئهما في بري، و لا أكره ما تولياه من أمري يا رب فهما أوجب حقا علي، و أقدم إحسانا إلي، و أعظم منة لدي من أن أقاصهما بعدل، أو أجازيهما على مثل، أين إذا- يا إلهي- طول شغلهما بتربيتي! و أين شدة تعبهما في حراستي! و أين إقتارهما على أنفسهما للتوسعة علي! هيهات ما يستوفيان مني حقهما، و لا أدرك ما يجب علي لهما، و لا أنا بقاض وظيفة خدمتهما، فصل على محمد و آله، و أعني يا خير من استعين به، و وفقني يا أهدى من رغب إليه، و لا تجعلني في أهل العقوق للآباء و الأمهات يوم تجزى كل نفس بما كسبت و هم لا يظلمون. در این جملات از دعای الصحيفة السجادية، ص: 118 برای پدر و مادر بزرگوار خود 🔰سوالات: 🔸1. غرض از استفهامات در أین إذا- يا إلهي- طول شغلهما بتربيتي! و أين شدة تعبهما في حراستي! و أين إقتارهما على أنفسهما للتوسعة علي 🔸2. و غرض از اخبار در هيهات ما يستوفيان مني حقهما، و لا أدرك ما يجب علي لهما، و لا أنا بقاض وظيفة خدمتهما چیست؟ 🔸3. علت و نوع اطناب در فقرات بالا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و هفتاد و پنجم ✳️ ، ، و : 📚متن: ركب رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى قباء، إلى بني عمرو بن عوف، وكان يشهد الجنائز، ويعود المرضي، ويدعى فيجيب، فرأى شيئا من حصنة الأموال، ولم يكن رآه فيما مضى، فقال: " لا عليكم إذا نزلتم لعيدكم، يعني الجمعة، أن تثبتوا حتى أكلمكم "، فلما صلى رسول الله صلى الله عليه وسلم الجمعة صلى في مقامه ذلك ركعتين، ثم لم ير مصليا لهما قبل ولا بعد، وتواثبت الأنصار من نواحي المسجد حتى احدقوا بالمنبر، فخطب رسول الله صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم فحمد الله وأثنى عليه، ثم قال: " أما بعد، يا معشر الأنصار، كنتم إذ ذاك تحملون الكل، وتكفلون اليتيم، وتصنعون المعروف، حتى إذا جاءكم الله بالإسلام، إذا أنتم تحصنون الأموال، وفيما يأكل ابن آدم أجر، وفيما يأكل الطير أجر " قال: فانصرفوا فما منهم رجل إلا هدم في حائط ثلمة أو ثلمتين 🔰سوالات: 🔸۱. حصنة چه صیغه‌ای است؟ 🔸۲. «لا عليكم إذا نزلتم لعيدكم، يعني الجمعة، أن تثبتوا حتى أكلمكم » و «هدم في حائط ثلمة أو ثلمتين» را ترکیب کنید. 🔸۳. در فيما يأكل ابن آدم أجر، وفيما يأكل الطير أجر نوع کنایه را مشخص کنید. 🔸۴. نقش ذاك و علت استفاده از اسم اشاره بعید را در اذ ذاك ذکر کنید. 🔸۵. الی بنی عمرو متعلق به کجاست؟ 🔸6.با توجه به قید قبل در جمله «لم ير مصليا لهما قبل ولا بعد» عطف به ثم چه توجیهی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov