eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
324 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین چهارصد بیست و هشتم ✳️ و : 📚متن: المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضًا 🔰سؤال: 🔸 متعلق «للمؤمن» چیست؟ 🔸مشبه به مرکب است یا بسیط؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد بیست و نهم ✳️ : 📚متن: رجل إِمَّعَة: يقول لكل أنا مَعَك‏ 🔰سؤال: 🔸 وزن واژه «إمّعة» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی‌ام ✳️ و : 📚متن: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ 🔰سؤال: 🔸 حکم شرعی و موضوع آن را در آیه شریفه استخراج کنید. 🔸اسلوب بیان در آیه کدام است؟ علمی، حماسی و خطابی و ...؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و یکم ✳️ : 📚متن: مرحوم علامه طباطبایی رضوان‌الله علیه برای رد طریقه گیاه‌خواری استدلال کرده اند به شکل دندان های انسان که شکل برخی از آن‌ها متناسب است با گوشت‌خواری. 🔰سؤال: 🔸 استدلال ایشان را در قالب اصولی ذکر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و دوم ✳️ : 📚متن: در اسلام از منافقين بيشتر تكذيب شده است و منافق اوضح مصاديق كفر است. 🔰سؤال: 🔸 همه مي دانيم که منافق يعني کسی که کفر خود را پنهان می کند اما امام امت رحمةالله‌علیه در این بیان خود نفاق را مصداق اوضح کفر می داند. آیا شروط تناقض قضایا اینجا وجود دارد یا خیر؟ چه توجیهی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و سوم ✳️ و : 📚متن: َ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِيَادٍ الصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل ‏عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَةٍ وَ لَا مَعْرِفَة إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَةَ لَهُ إِنَّ الْإِيمَانَ بَعْضُهُ مِنْ بَعْض‏ 🔰سؤال: 🔸 رابطه دو فقره «مَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ» و «مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَةَ لَهُ» را از جهت لوح نسب قضایای محصوره تعیین کنید. 🔸 در فقره « لَا مَعْرِفَة إِلَّا بِعَمَلٍ» شما کدام احتمال را ترجیح می دهید؟ «لا» برای تبرئه باشد یا زائده؟ (راهنمایی: از رابطه منطقی بین قبل و بعد فاء تفریع استفاده کنید.) 🔸 علت فصل فقره اخیر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و چهارم ✳️ : 📚متن: أفضلكم منزلة عند اللَّه تعالى أطولكم جوعا و تفكرا و أبغضكم إلى اللَّه تعالى كلّ نؤوم و أكول و شروب 🔰سؤال: 🔸 فائده تقیید مسند در جمله دوم به عطف نسق چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و پنجم ✳️ : 📚متن: اصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ إيّاكَ أن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ 🔰سؤال: 🔸 «تخلیه از تحلیه مهم‌تر است.» این نکته را با بیان بلاغی از خبر شریف استخراج کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و ششم ✳️ : 📚متن: ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَٰنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱللَّهِ وَ ٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ  🔰سؤال: 🔸 غرض از تقدیم مسند بر مسند إلیه در جمله «ٱتَّخَذُوٓا۟ ... ٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و هفتم ✳️ : 📚متن: لَّيْسَ عَلَی ٱلضُّعَفَآءِ وَ لاَ عَلَی ٱلْمَرْضَیٰ وَ لاَ عَلَی ٱلَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا۟ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِۦۚ مَا عَلَی ٱلْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ  🔰سؤال: 🔸 چند قیاس در آیه شریفه وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و هشتم ✳️ : 📚متن:  عن سعيد بن البختري: أنه كان يضرب غلاما له، فجعل يتعوذ بالله، فمر به رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: أعوذ برسول الله، فتركه، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " استعاذ بالله فلم تتركه، واستعاذ بي فتركته؟ الله أمنع لعائذه ". قال: فإني أشهدك أنه حر لوجه الله تعالى. قال: فلو لم تفعل لسفع وجهك النار 🔰سؤال: 🔸 در «لعائذه»، حرف «لام» به کدام معناست؟ 🔸 اضافه «عائذ» لفظیه است یا معنویه؟ 🔸 معطوف علیه در «فلو لم تفعل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و سی و نهم ✳️ و : 📚متن: عن سعيد بن سعد بن عبادة، قال: كان بين أبياتنا رويجل ضعيف سقيم، فلم يرع الحي إلا وهو على أمة من إمائهم يخبث بها، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " اضربوه حده "، فقالوا: يا رسول الله، إنا إن ضربنا حده قتلناه، إنه ضعيف. فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " خذوا عثكالا فيه مائة شمرخ، فاضربوه ضربة واحدة " 🔰سؤال: 🔸 مصغر و جمع «عثكال» چیست؟ 🔸 نقش «حد» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهلم ✳️ : 📚متن: قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ 🔰سؤال: 🔸 قیاس آیه شریفه را برای استخراج دو مطلوب «الله لیس من الشرکاء» و «شرکائکم لیسوا بمن یتبع» را در قالب قیاس منطقی بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و یکم ✳️ : 📚متن: مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ 🔰سؤال: 🔸 علم مأخوذ در موضوع حرمت نقل خبر، چه نوع قطعی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و دوم ✳️ : 📚متن: إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ 🌾 در مورد نسبت دادن هر سخنی به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم بایست نهایت احتیاط و دقت را روا بداریم و تا مطمئن به صحت مطلب نشده ایم ان را از ایشان روایت نکنیم. 🔰سؤال: 🔸 این نکته با توجه به کدام مسأله از مسایل علم معانی استنباط شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و سوم ✳️ : 📚متن: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَد مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِين يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ 🔰سؤال: جمله دوم را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و چهارم ✳️ : 📚متن: احتج إلى من شئت تكن أسيره، واستغن عمن شئت تكن نظيره. 🔰سؤال: غرض از امر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: کدام نوع از عدول در این عبارات مشترک است؟ 🔰 اذا اشتملت علی الیأس القلوب و ضاق لما به الصدر الرحیب 🔰 و لاتخلني يارب من تلك المشاهد الشريفة والمواقف الكريمة 🔰او دهد آب از سحاب و وی دهد نی از شکر قدرت خود می نماید ذوالجلالی می‌کند 🔰 اندر دل بی‌وفا غم و ماتم باد آن را که وفا نیست ز عالم کم باد 🔰 قطع پیوند تعلق کار هر افسرده نیست خار این وادی مکرر برق را دامان گرفت 🔰 پیرهنی گر بدرد ز اشتیاق دامن عفوش به گنه بربپوش 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: انا و فاطمة و الحسن و الحسین مجتمعون و من احبنا یوم القیامة نأکل و نشرب حتی یفرق بین العباد 🔰 نقش «من» در عبارت چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ (سوره مبارکه یوسف/90) 🔰 استفهام که نشانه جهل به ثبوت حکم است با ادوات متعددی از مؤکدات ثبوت حکم در این عبارت جمع شده است؛ یعنی إنَّ و لام و ضمیر فصل و اسمیه بودن جمله. چه توجیهی به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: عن عائذ بن عمرو، أن رجلا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم فأعطاه، فلما وضع رجله خارجا من أسكفة الباب قال: " لو يعلم ما في المسألة ما سأل رجل يجد شيئا " 🔰 آیا «یعلم» می‌تواند با «سأل» در «رجل» تنازع داشته باشد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهل و نهم ✳️ و : 📚متن: عن أبي سعيد: أن رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) غرس عودا بين يديه وآخر إلى جنبه وآخر بعده. قال: أ تدرون ما هذا؟ قالوا: الله ورسوله أعلم، قال: فإن هذا الإنسان وهذا أجله وهذا أمله فيتعاطى الأمل فيختلجه الأجل دون ذلك 🔰 نوع «ٱل» در «الانسان» چیست؟ 🔰 معانی ابواب مزید را در خبر شریف بیان کنید. 🔰 معطوف علیه در «فان هذا الانسان» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاهم ✳️ : 📚متن: عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن ربه تبارك وتعالى: " ابن آدم، أعطيتك ثلاثا لم يكن لك ذلك حق حتى إذا أخذت بكظمك جعلت لك ثلث مالك يكفر لك خطاياك و دعوة عبادي الصالحين لك بعد موتك و ستري عليك عيوبك لو أبديتها لنبذك أهلك فلم يدفنونك ". 🔰 نوع «حتی» در «حتى إذا أخذت بكظمك» چیست؟ 🔰 جمله «لم يكن لك ذلك حق» را ترکیب کنید. 🔰 معطوف علیه در «دعوة» چیست؟ 🔰 اعراب «یدفنون» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: فإنْ قِيل : فقد قال النبيّ (صلّى الله عليه وآله) : أوَّل جيش يغزو القسطنطينية مغفور له ، ويزيد أوَّل مَن غزاها قلنا : فقد قال النبيّ(صلّى الله عليه وآله) : (( لعن الله مَن أخاف مدينتي ! )) والآخر ينسخ الأول عبارت بالا یک رفت و برگشت است در آراء گوناگون علمای اهل سنت پیرامون شخصیت یزید بن معاویه علیه‌اللعنة و العذاب که إن قیل در دفاع از یزید و قلنا در رد آن گفته شده است. 🔰 تعبیر «نسخ» در عبارت فوق مطابق اصطلاح است یا خیر؟ 🔰 آیا مبحث «اخذ به احدث» در باب تراجیح بر نسخ فوق‌الذکر منطبق است یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: چون به‌هنگام وفا هیچ ثباتیت نبود می‌کنم شکر که بر جور دوامی داری 🔰 کدام آرایه در بیت به‌کار رفته‌شده‌است؟ 🌾 استتباع 🌾 تأکید المدح بما یشبه الذم 🌾 نفی الشیء بایجابه 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm