🔴 تمرین بیستم
✳️ #فقه_الحدیث:
📚متن:
در تفسیر خبر شریف«السیوف مقالید الجنة و النار» دو نظر از دو عالم و محدث شیعی جهت بررسی و احیانا ترجیح، نقل میشود.
۱. مقالید الجنة للمسلمین و مقالید النار للکفار
۲. مقالید الجنة للمجاهدین اذا کان القتال مشروعا و مقالید النار اذا لم یکن القتال باذن الله.
🔰سؤالات:
🔸ایا احتمال سومی به ذهنتان میرسد؟(به صدر خبر هم مراجعه کنید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
حدیث قدسی( لا تلبسوا لباس أعدائي و لا تطعموا طعام أعدائي و لا تسلكوا مسالك أعدائي فتكونوا أعدائي كما هم أعدائي)
🔰سؤالات:
🔸۱. نقش لباس و طعام و مسالک؟
🔸۲. ترکیب کما هم أعدائي؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و دوم
✳️ #فقه_الحدیث، #اصول، #صرف، #معانی:
📚متن:
قال أبو الحسن عليه السلام لو أن الدار داري لقتلت بائعه (ای الفقاع) و لجلدت شاربه و قال أبو الحسن الأخير عليه السلام هي خميرة استصغرها الناس
🔰سؤالات:
🔸١. ایا مراد از «دار»، کشور اسلامی است یا مراد، خانه است و روایت ناظر است به جواز اجرای حدود توسط مولا بر بندگان؟
🔸۲. چرا در روایت دوم ضمیر مؤنث به فقاع ارجاع شده؟
🔸۳. چرا در خبر دوم مسند به هم تصغیر شده و هم موصوف شده به استصغرها الناس؟(مورد اطناب)
🔸۴. ایا از ترکیب دو خبر جواز حد زدن شارب خمر استفاده میشود؟(منطقی و اصولی)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و سوم
✳️ #منطق، #فلسفه:
📚متن:
أفاد العلامة الطباطبائي رحمه الله في رسالة التوحيد/الفصل الثالث ما حاصله اثبات تنزهه جلّ و علا من حمل مفهوم الوجود عليه ببيان أن مفهوم الوجود يقتضي ذلك.
🔰سؤالات:
🔸المطلوب من الأحبة حفظهم الله دفع إشكال من كلامه رضوان الله عليه و هو أن تصور شيء كيف يقتضي نفيه و هل هذا إلا الجمع بين النقيضين؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و چهارم
✳️ #نحو، #معانی:
📚متن:
این دو روایت نبوی در فضیلت سبزی خرفه، وارد شده است
۱. من بقلة ما أبرکها
۲. اذا کان شیئ یزید فی العقل فهی
🔰سؤالات:
🔸ضمن ترکیب هر دو خبر، علت استفاده از «إذا» را به جای«إن» بفرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و پنجم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
بادهای داری خدایی بس سبک خوار و لطیف
زان اگر خواهد بنوشد روز صد خروار مست
🔰سؤالات:
🔸بیت بالا را از جهت بلاغت یا فصاحت مفردات و مرکب، بررسی فرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و ششم
✳️ #صرف، #فقه_اللغة، #معانی:
📚متن:
قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهْدِیٓ إِلَی ٱلْحَقِّ قُلِ ٱللَّهُ يَهْدِی لِلْحَقِّ أَفَمَن يَهْدِیٓ إِلَی ٱلْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لاَّ يَهِدِّیٓ إِلَّآ أَن يُهْدَیٰۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
🔰سؤالات:
🔸۱. چرا یهدی اول و اخیر با الی و دومی با لام تعدی کرده است؟
🔸۲. چرا الی الحق اخیر علی رغم وجود قرینه بر حذف، حذف نشده است؟
🔸۳. یَهِدّی چه صیغه ای است؟ ماضی و امر ان را صرف کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و هفتم
✳️ #بیان:
📚متن:
فضل الفقيه على العباد كفضل الشمس على الكواكب
🔰سؤالات:
🔸در این نقل شریف از امام رضا علیهالسلام یک وجه شبه در تقدیر بگیرید که نتیجهاش این باشد که غرض، افاده وجوب طاعت فقها است و یکی هم در تقدیر بگیرید که نتیجهاش این باشد که غرض، تشویق به تفقه است.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و هشتم
✳️ #بیان:
📚متن:
... فإن الفقه مفتاح البصیرة
🔰سؤالات:
🔸در این خبر چند تشبیه وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین بیست و نهم
✳️ #نحو:
📚متن:
و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین
🔰سؤالات:
🔸۱. معنای«باء»؟
🔸۲. ترکیب ذیل آیه؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیام
✳️ #نحو:
📚متن:
قال رسول الله عليه السلام : خلق الله مقادير الخلق قبل أن يخلق السموات والأرض بخمسين ألف سنة
🔰سؤالات:
🔸«باء» به چه معناست و به کجا تعلق دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov