eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
324 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین دویست و بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: در مبحث اختلافات باب اجاره شرح لمعه به آدرس الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 360‌ می خوانیم: السابعة لو اختلفا في عقد الإجارة حلف المنكر لها، سواء كان هو المالك أم غيره، لأصالة عدمها. ثم إن كان النزاع قبل استيفاء شي‌ء من المنافع رجع كل مال إلى صاحبه، و إن كان بعد استيفاء شي‌ء منها، أو الجميع الذي يزعم من يدعي وقوع الإجارة أنه متعلق العقد و كان المنكر المالك، فإن أنكر مع ذلك الإذن في التصرف و حلف استحق أجرة المثل، و إن زادت عن المسمى بزعم الآخر 🔰سؤالات: 🔸چرا در فرع «و ان زادت عن المسمی بزعم الآخر» اصالت عدم زیادت و برائت از زائد جاری نمی شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و ششم ✳️ : 📚متن: در مبحث اختلافات باب اجاره شرح لمعه به آدرس الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌4، ص: 362‌ بحث اختلاف در اینکه مورد اجاره دوختن قبا بوده و یا دوختن پیراهن، 🔰سؤالات: 🔸الف) چرا اصل عدم مدعای مالک جاری نشده تا با اصل عدم ما یدعیه الخیاط معارضه کند؟ 🔸ب) چرا شهید ثانی قول شهید اول را بر «قیل یحلف الخیاط لدعوی المالک علیه ما یوجب الارش و الاصل عدمه» مقدم کرده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و هشتم ✳️ : 📚متن: نقل شد که اخیرا برخی از مراجع عظام تقلید سلّمه الله و ایّده در درس خارج خودشان برای اثبات عدم حرمت شرعی وسواس تمسک کرده اند به اینکه مبارزه با وسواس اراده قوی می خواهد و بعضا برخی از بزرگان را دیدیم که نمی توانست نجات پیدا کند. 🔰سؤالات: 🔸وجه فنی استدلال را بفرمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و بیست و نهم ✳️ و : 📚متن: اُتِيَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِخِوانِ فالوذَجٍ ، فوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ فنَظَرَ إلى صَفائهِ و حُسنِهِ ، فوَجِئَ بِإصبَعِهِ فيهِ حَتّى بَلَغَ أسفَلَهُ ، ثُمَّ سَلَّها و لَم يَأخُذْ مِنهُ شَيئا ، و تَلَمَّظَ إصبَعَهُ و قالَ : إنَّ الحَلالَ طَيِّبٌ و ما هُوَ بِحَرامٍ ، و لكِنّي أكرَهُ أن اُعَوِّدَ نَفسي ما لَم اُعَوِّدْها ، اِرفَعوهُ عَنّي ، فرَفَعوهُ 🔰سؤالات: 🔸۱. معنای باب در تلمظ؟ 🔸۲. شکل قیاس در إنَّ الحَلالَ طَيِّبٌ و ما هُوَ بِحَرامٍ؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سیم ✳️ : 📚متن: و🔰سؤالات: 🔸بین خبر «من كثر فكره في المعاصى دعته إليها» و خبر «ألفكر فى الخير يدعو إلى العمل به‏» رابطه ی منطقی وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و یکم ✳️ : 📚متن: عن أبي عبد الله ع قال سمعته يقول‏ إن أناسا كانوا على عهد رسول الله ص- أبطئوا عن الصلاة في المسجد فقال رسول الله ص ليوشك قوم يدعون الصلاة في المسجد أن نأمر بحطب فيوضع على أبوابهم فتوقد عليهم نار فتحرق عليهم بيوتهم. 🔰سؤالات: 🔸1. یدعون الصلاة فی المسجد را ترکیب کنید. 🔸2. خبر یوشک را تشخیص دهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و دوم ✳️ : 📚متن: اكسبوا الحمد بالنجح و لاتكسبوا بالمطل ذما 🔰سؤالات: 🔸١. علت تعریف الحمد و تنکیر ذم چیست؟ 🔸۲. علت تقدیم الحمد و تأخیر ذم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و سوم ✳️ و و : 📚متن: عن أبي عبد الله ع قال: إنما جعلت الجماعة و الاجتماع إلى الصلاة لكي يعرف من يصلي ممن لا يصلي و من يحفظ مواقيت الصلاة ممن يضيع و لو لا ذلك لم يمكن أحدا أن يشهد على أحد بالصلاح لأن من لم يصل في جماعة فلا صلاة له بين المسلمين لأن رسول الله ص قال لا صلاة لمن لم يصل في المسجد مع المسلمين إلا من علة. 🔰سؤالات: 🔸1. معنای«مِن» در ممن لا یصلی و ممن یضیع؟ 🔸2. چند قیاس در خبر وجود دارد؟ 🔸3. آیا از خبر حرمت ترک جماعت برداشت می شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و چهارم ✳️ و و : 📚متن: عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً لِأَنَّ فِي إِظْهَارِهِ حُجَّةً عَلَى أَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ لِلَّهِ وَحْدَهُ وَ لِيَكُونَ الْمُنَافِقُ وَ الْمُسْتَخِفُّ مُؤَدِّياً لِمَا أَقَرَّ بِهِ يُظْهِرُ الْإِسْلَامَ وَ الْمُرَاقَبَةَ وَ لِيَكُونَ شَهَادَاتُ النَّاسِ بِالْإِسْلَامِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ جَائِزَةً مُمْكِنَةً مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْمُسَاعَدَةِ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ الزَّجْرِ عَنْ كَثِيرٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰سؤالات: 🔸1. غرض از اطناب در فقره«ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوراً » چیست؟ 🔸2. نقش جمله‌ی «يُظْهِرُ الْإِسْلَامَ وَ الْمُرَاقَبَةَ » چیست؟ 🔸3. طبق ظاهر روایت تمرین دویست وسی وسوم، غرض از ایجاب جماعت شناخته شدن متظاهرین به اسلام است و ظاهر روایت فوق می‌گوید که غرض از ایجاب وادار شدن منافقین و مستخفین به تظاهر به مظاهر اسلامی است. چگونه تعارض دو خبر را برطرف می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و پنجم ✳️ : 📚متن: اَلسَّلامُ عَلى بَقِيَّةِ اللهِ في بِلادِهِ وَحُجَّتِهِ عَلى عِبادِهِ، ... اِلَيْهِ مَواريثُ الاَنْبِياءِ، وَ لَدَيْهِ مَوْجوُدٌ آثارُ الاَصْفِياءِ، الْمُؤْتَمَنِ عَلَى السِّرِّ وَالْوَلِيِّ لِلاَمْرِ 🔰سؤالات: 🔸1. در جای خالی کدام گرینه نمی تواند درست باشد؟ 🔲الف) الْمُنْتَهى 🔲ب) الْمُنْتَهیَة 🔲ج) الْمُنْتَهیات 🔲د) هیچکدام 🔸2. جمله «لَدَيْهِ مَوْجوُدٌ آثارُ الاَصْفِياءِ» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و ششم ✳️ : 📚متن: إلهي إنك تعلم أني و إن لم تدم الطاعة مني فعلا جزما فقد دامت محبة و عزما 🔰سؤالات: 🔸ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و هفتم ✳️ و : 📚متن: در نعت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده است« تعظم عنده النعمة و إن دقت، لا يذم منها شيئاغير أنه لا يذم ذواقا و لا يمدحه و لا تغضبه الدنيا و ما كان لها فإذا تعوطي الحق لم يعرفه أحد» 🔰سؤالات: 🔸1. نقش غیر را تحلیل کنید. 🔸2. در «فإذا تعوطي الحق لم يعرفه أحد» چه آرایه های ادبی به کار رفته شده است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و سی و هشتم ✳️ : 📚متن: در الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)؛ ج‌4، ص: 95 کتاب الرهن، اما اللواحق، المسألة الحادية عشرة می خوانیم: «لو كان عليه دين خال عن الرهن، و آخر به رهن فادعى الدفع عن المرهون به ليفك الرهن، و ادعى الغريم الدفع عن الخالي ليبقى الرهن فالقول قول الدافع مع يمينه، لأن الاختلاف يرجع إلى قصده الذي لا يعلم إلا من قبله» 🔰سؤالات: 🔸چرا استصحاب بقاءرهن جاری نمی شود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست وسی و نهم ✳️ ، : 📚متن: عن امیر المؤمنین علیه السلام لایزهدنک فی المعروف من لا یشکره لک فقد یشکرک علیه من لا یستمتع بشیء منه و قد تدرک من شکر الشاکر اکثر مما اضاع الکافر و الله یحب المحسنین «قد تدرک من شکر الشاکر اکثر مما اضاع الکافر» 🔰سؤالات: 🔸چه ارتباطی به لایزهدنک فی المعروف دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهلم ✳️ و: 📚متن: عن عبد الله بن مسعود، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول: «من زعم أنه آمن بي و ما جئت به و هو يبغض عليا فهو كاذب ليس بمؤمن» 🔰سؤالات: 🔸1. علت فصل جمله لیس بمؤمن چیست؟ 🔸2. نقش جمله هو یبغض علیا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و دوم ✳️ و : 📚متن: معرفتی یَا مَوْلایَ دَلِیلِی [دَلَّتْنِی‏] عَلَیْکَ وَ حُبِّی لَکَ شَفِیعِی إِلَیْکَ وَ أَنَا وَاثِقٌ مِنْ دَلِیلِی بِدَلالَتِکَ وَ سَاکِنٌ مِنْ شَفِیعِی إِلَى شَفَاعَتِکَ أَدْعُوکَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ قَدْ أَخْرَسَهُ ذَنْبُهُ رَبِّ أُنَاجِیکَ بِقَلْبٍ قَدْ أَوْبَقَهُ جُرْمُهُ أَدْعُوکَ یَا رَبِّ رَاهِبا رَاغِبا رَاجِیا خَائِفا 🔰سؤالات: 🔸۱. معنای «مِن» در من دلیلی چیست؟ 🔸۲. علت توسط منادی در ادعوک یا سیدی بلسان و ادعوک یا رب راهبا و تقدم ندا در رب اناجیک چیست؟ 🔸۳. علت حذف حرف ندا در رب اناجیک و ذکر ان در جملات قبل و بعد چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و یکم ✳️ و : 📚متن: عن الحسين بن يزيد قال سمعت أبا عبد الله عليه السلام و قد قال له أبو حنيفة عجب الناس منك أمس و انت بعرفة تماكس ببدنك أشد مكاس قال فقال أبو عبد الله عليه السلام و ما لله من الرضا ان أغبن في مالي 🔰سؤالات: 🔸1. دو جمله ابوحنیفه و پاسخ حضرت را ترکیب کنید. 🔸2. صاحب وسائل از خبر شریف استحباب مماکسه را برداشت نموده است. به نظر شما خبر چه دلالتی بر این حکم دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و سوم ✳️ و : 📚متن: يَٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لاَ تَتَّخِذُوا۟ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّوا۟ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ ٱلْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَٰهِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَكْبَرُۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ ٱلْأَيَٰتِۖ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ 🔰سؤالات: 🔸۱. علت وصل و فصل های مکرر در خبر چیست؟ 🔸۲. نقش خبال و «ما» در ماعنتم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و چهارم ✳️ و : 📚متن: تُبْدِئُ بِالْإِحْسَانِ نِعَما وَ تَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ کَرَما فَمَا نَدْرِی مَا نَشْکُرُ أَ جَمِیلَ مَا تَنْشُرُ أَمْ قَبِیحَ مَا تَسْتُرُ أَمْ عَظِیمَ مَا أَبْلَیْتَ وَ أَوْلَیْتَ أَمْ کَثِیرَ مَا مِنْهُ نَجَّیْتَ وَ عَافَیْتَ یَا حَبِیبَ مَنْ تَحَبَّبَ إِلَیْکَ وَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ مَنْ لاذَ بِکَ وَ انْقَطَعَ إِلَیْکَ أَنْتَ الْمُحْسِن و نحن الْمُسِیئُونَ فَتَجَاوَزْ یَا رَبِّ عَنْ قَبِیحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِیلِ مَا عِنْدَکَ وَ أَیُّ جَهْلٍ یَا رَبِّ لا یَسَعُهُ جُودُکَ أَوْ أَیُّ زَمَانٍ أَطْوَلُ مِنْ أَنَاتِکَ وَ مَا قَدْرُ أَعْمَالِنَا فِی جَنْبِ نِعَمِکَ وَ کَیْفَ نَسْتَکْثِرُ أَعْمَالا نُقَابِلُ بِهَا کَرَمَکَ [کَرَامَتَکَ‏] بَلْ کَیْفَ یَضِیقُ عَلَى الْمُذْنِبِینَ مَا وَسِعَهُمْ مِنْ رَحْمَتِکَ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ فَوَ عِزَّتِکَ یَا سَیِّدِی لَوْ نَهَرْتَنِی [انْتَهَرْتَنِی‏] مَا بَرِحْتُ مِنْ بَابِکَ وَ لا کَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِکَ لِمَا انتَهَى إِلَیَّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجُودِکَ وَ کَرَمِکَ وَ أَنْتَ الْفَاعِلُ لِمَا تَشَاءُ تُعَذِّبُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ کَیْفَ تَشَاءُ وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ کَیْفَ تَشَاءُ 🔰سؤالات: 🔸۱. نقش نعم، کرم، جمیل؟ 🔸۲. تجزیه و ترکیب «ما» در همه متن بالا؟ 🔸۳. تجزیه و ترکیب «کیف»؟ 🔸۴. معنای «أو»؟ 🔸۵. عائد صله در «یَا حَبِیبَ مَنْ تَحَبَّبَ إِلَیْکَ وَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ مَنْ لاذَ بِکَ وَ انْقَطَعَ إِلَیْکَ»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: یا ذا المن و لا یمن علیک 🔰سؤالات: 🔸جمله دوم را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: عن أبي عبد الله ع عن أبيه ع قال: أتي عمر بن الخطاب بقدامة بن مظعون و قد شرب‏ الخمر فشهد عليه رجلان أحدهما خصي و هو عمرو التميمي و الآخر المعلى بن الجارود فشهد أحدهما أنه رآه يشرب و شهد الآخر أنه رآه يقي‏ء الخمر فأرسل عمر إلى أناس من أصحاب رسول الله فيهم أمير المؤمنين ع فقال لأمير المؤمنين ع ما تقول يا أبا الحسن فإنك الذي قال فيك رسول الله ص أنت أعلم هذه الأمة و أقضاها بالحق فإن هذين قد اختلفا في شهادتهما قال ما اختلف في شهادتهما و ما قاءها حتى شربها 🔰سؤالات: 🔸انچه که در نحو درمورد معنای «حتی» خوانده اید در جمله آخر این خبر تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و هفتم ✳️ و : 📚متن: قال: ثم أتى ع دار الفرات و هو سوق الكرابيس فقال يا شيخ أحسن بيعي في قميصي بثلاثة دراهم فلما عرفه لم يشتر منه شيئا ثم أتى آخر فلما عرفه لم يشتر منه شيئا فأتى‏ غلاما حدثا فاشترى منه قميصا بثلاثة دراهم و لبسه ما بين الرسغين إلى الكعبين إلى أن قال فجاء أبو الغلام صاحب الثوب فقيل يا فلان قد باع ابنك اليوم من أمير المؤمنين قميصا بثلاثة دراهم قال أفلا أخذت منه درهمين فأخذ أبوه منه درهما و جاء به إلى أمير المؤمنين ع و هو جالس على باب الرحبة و معه المسلمون فقال أمسك هذا الدرهم يا أمير المؤمنين قال ما شأن هذا الدرهم قال كان ثمن قميصك درهمين فقال باعني رضاي و أخذ رضاه. 🔰سؤالات: 🔸این دو فقره را ترکیب کنید. 1. «ما بين الرسغين إلى الكعبين» «باعني رضاي و أخذ رضاه» 🔸2. اقاله مستقیل، مستحب است.(شرح لمعه/کتاب کتاجر/البحث فی الآداب، الادب الثالث) چرا امیر مؤمنان علیه السلام این کار را انجام نداده اند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و هشتم ✳️ ، و : 📚متن: من رد متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقيم- ثم قال- ان فى اخبارنا متشابها كمتشابه القرآن فردوا متشابهها الى محكمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلوا 🔰سؤالات: 🔸1. فاعل متشابه(ضمیر مستتر) به کجا بر می‌گردد؟ 🔸2. وجه شبه در ان فى اخبارنا متشابها كمتشابه القرآن چیست؟ 🔸3. به شکل منطقی از خبر اثبات کنید «رد متشابه الاخبار الی محکمها منتج للهدایة». 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و چهل و نهم ✳️ : 📚متن: علامه طباطبایی رحمه الله در کتاب قرآن در اسلام می فرمایند که « آيه كريمه: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً» سوره نساء آيه 82 تدبر در قرآن را رافع هر گونه اختلاف قرار مى‏دهد» 🔰سؤالات: 🔸شکل منطقی دلالت آیه بر مدعای مرحوم علامه را تقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تمرین ششم 🔰سوالات: 🔸آرایه اکتفا را در تمرین ششم، تطبیق بکنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov