eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
323 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین دویست و شصت و دوم ✳️ : 📚متن: أَیْ رَبِّ جَلِّلْنِی بِسَتْرِکَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِیخِی بِکَرَمِ وَجْهِکَ فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلَى ذَنْبِی غَیْرُکَ مَا فَعَلْتُهُ وَ لَوْ خِفْتُ تَعْجِیلَ الْعُقُوبَةِ لاجْتَنَبْتُهُ لا لِأَنَّکَ أَهْوَنُ النَّاظِرِینَ [إِلَیَ‏] وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِینَ [عَلَیَ‏] بَلْ لِأَنَّکَ یَا رَبِّ خَیْرُ السَّاتِرِینَ وَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ وَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ ... الخ 🔰سوالات: 🔸۱. علت عطف به فاء در فلو اطلع الیوم...؟ 🔸۲. معنای جمع بین لو و الیوم؟ 🔸۳. متعلق لانک؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و سوم ✳️ : 📚متن: أسألك باسمك الذي أشرق به كل شي‏ء و باسمك الذي أشرقت به السماوات و الأرض و باسمك الذي صلح به الأولون و به يصلح الآخرون يا حي [حيا] قبل كل حي و يا حي [يا حيا] بعد كل حي يا حي لا إله إلا أنت صل على محمد و آل محمد و ... و تجمع لي و لأهلي و لولدي الخير كله و تصرف عني و عن ولدي [والدي‏] و أهلي الشر كله‏ 🔰سوالات: 🔸1. تجمع به کجا عطف می‌شود؟ 🔸2. هر کدام از دو نسخه یا حیُّ و یا حیّاً چه توجیه نحوی دارند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و چهارم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار سال گذشته با مردم قم فرمودند:«(مسؤولان) قدر جوان ها را بدانند،قدر بلندپروازی های جوان ها را بدانند، جوان ها بلندپروازند؛ ایرادی ندارد؛ این بلندپروازی هاست که یک ملت را جلو می برد» 🔰سوالات: 🔸بلندپروازی را ذیل کدام فضیلت اخلاقی قرار می دهید؟ (می توانید برای داشتن تصور از بحث ساختار تراز نظام اسلامی علم اخلاق به این لینک https://drive.google.com/file/d/1TM0lNHnV9C0oCB3TbInm7mBIJUf8g7F5/view?usp=drivesdk مراجعه نمایید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و پنجم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار سال گذشته با مردم قم فرمودند:«رفتار صحیح و عقلانی وظیفه مسئولان است، چرا که با احساساتِ صرف، نمی شود کشور را اداره کرد البته احساسات به عنوان پشتوانه عملی شدن تصمیمات عقلانی لازم است.» 🔰سوالات: 🔸حد وسط احساسات در کدام فضیلت اخلاقی قرار دارد؟ (می توانید برای داشتن تصور از بحث ساختار تراز نظام اسلامی علم اخلاق به این لینک https://drive.google.com/file/d/1TM0lNHnV9C0oCB3TbInm7mBIJUf8g7F5/view?usp=drivesdk مراجعه نمایید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و هفتم ✳️ : 📚متن: در ادعیه شب بیست و یکم وارد شده است: 🔰سوالات: 🔸۱. صل على محمد و آل محمد كما أنت أهله أن تصلي عليهم أجمعين 🔸۲. یا رازق من یشاء بغیر حساب ترکیب کنید., 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و ششم ✳️ : 📚متن: حضرت آقا در دیدار امسال با شاعران و اهل ادب فرمودند: «ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.» 🔰سوالات: 🔸نوع مغالطه را حسب تقسیمات مناطقه تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: من غرس في نفسه محبة أنواع الطعام جنى ثمار فنون‏ الأسقام‏. 🔰سوالات: 🔸اقسام استعاره را در خبر شریف تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و شصت و نهم ✳️ : 📚متن: در زیارت روز سه شنبه خطاب به مولایمان امام صادق علیه‌السلام عرض می‌کنیم: «السلام علیک یا صادقا مصدقا فی القول و الفعل» 🔰سوالات: 🔸علت اعراب صادقا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتادم ✳️ و : 📚متن: أَنَّ امْرَأَتَيْنِ كَانَتَا تَحْتَ رَجُلٍ مِنْ هُذَيْلٍ فَضَرَبَتْ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى بِعَمُودٍ فَقَتَلَتْهَا وَجَنِينَهَا فَاخْتَصَمُوا إِلَى النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَ أَحَدُ الرَّجُلَيْنِ كَيْفَ ندی من لا صاح لا اکل وَلاَ شرب وَلاَ استهل. فَقَالَ « اسجع کسجع الاعراب ». وَقَضَى فِيهِ بِغُرَّةٍ و فی نقل آخر فَقَالَ أَبُو الْقَاتِلَةِ إِنَّهُ كَاذِبٌ إِنَّهُ وَاللَّهِ مَا استهل وَلاَ شرب وَلاَ اکل فمثله یطل. فَقَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « اسجع الجاهلیة و کهانتها اد فِى الصَّبِىِّ غرة » و فی نقل آخر قال علیه السلام لاولیاء الضاربة دوه فقالوا اندی من لا صاح و لا استهل و لا شرب و لا اکل و مثل دمه یطل فقال علیه السلام اسجع کسجع الکهان قوموا فدوه 🔰سوالات: 🔸1. افعال امر را تجزیه کنید. 🔸2. اعراب سجع را در این سه نقل مشخص کنید. 🔸3. معنای استفهام انکاری در عبارت اولیای قاتل را با بحث ادات ابن هشام در «هل»، تطبیق کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتْرَكُوٓا۟ أَن يَقُولُوٓا۟ ءَامَنَّا وَ هُمْ لاَ يُفْتَنُون وَ لَقَدْ فَتَنَّا ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۖ فَلَيَعْلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ صَدَقُوا۟ وَ لَيَعْلَمَنَّ ٱلْكَٰذِبِينَ أَمْ حَسِبَ ٱلَّذِينَ يَعْمَلُونَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن يَسْبِقُونَاۚ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ 🔰سوالات: 🔸۱. غرض از استفهام اول و عطف به أم؟ 🔸۲. معنای أن در أن یقولوا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و سوم ✳️ 📚متن: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر سوره عنکبوت آیه ۲۶ فرموده‌اند: و كأن المراد بالمهاجرة إلى الله هجره وطنه وخروجه من بين قومه المشركين إلى أرض لا يعترضه فيها المشركون ولا يمنعونه من عبادة ربه فعد المهاجرة مهاجرة إلى الله من المجاز العقلي 🔰سوالات: 🔸طبق تفسیر ایشان علاقه مجاز چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: وَ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّبِعُوا۟ سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَٰيَٰكُمْ وَ مَا هُم بِحَٰمِلِينَ مِنْ خَطَٰيَٰهُم مِّن شَیْءٍۖ إِنَّهُمْ لَكَٰذِبُونَ 🔰سوالات: 🔸۱. چه نکاتی در مورد استفاده از صیغه امر در لنحمل به ذهنتان می‌رسد؟(برای وعده داده چرا به امر عدول شده است؟) 🔸۲. علت استفاده از اسلوب در تاکید در جمله آخر چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: برخی از فقها در جواب سلام، مماثلت با سلام در تقدیم و تأخیر جار و مجرور را شرط می‌دانند و برخی تقدیم سلام را واجب می‌دانند. 🔰سوالات: 🔸اگر کسی به محتاط در نماز بگویید علیک یا علیکم السلام چه باید بکند؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
18.jpg
37.8K
🔴 تمرین دویست و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: این عکس ☝️پرسش و پاسخی است بین حقیر و یکی از اساتید آذربایجان. 🔰سوالات: 🔸نحوه استدلال ایشان بر مدعایشان را تقریر کنید. (شکل کامل منطقی تأیید مذکور در آخر بیان ایشان چیست؟) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین دویست و هفتاد و هفتم ✳️ و : 📚متن: با توجه به کلیپ بالا 🔰سوالات: 🔸 1. استدلال‌های موافقین و مخالفین در جواز و منع شکنجه تحت کدام مبحث اصولی می گنجند؟ 2. به نظر خود شما چه می رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و ششم ✳️ : 📚متن: اللهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّا لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ 🔰سوالات: 🔸علت اقتران معادیا به عاطف و خلو مستنا چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و نهم ✳️ ، ، و : 📚متن: با توجه به هر کدام از فقرات دعای امام سجاد علیه السلام در روز عید فطر به سؤال مربوط جواب بدهید. 🔰سوالات: 🔸الف) انصرفت الآمال دون مدى كرمك بالحاجات معنای «باء»؟ 🔸ب) فلك العلو الأعلى فوق كل عال، و الجلال الأمجد فوق كل جلال كل جليل عندك صغير، و كل شريف في جنب شرفك حقير علت اطناب در دو جمله دوم چیست؟ 🔸ج) إنما تأنيت بهم ليفيئوا إلى أمرك، و أمهلتهم ثقة بدوام ملكك چرا مفعول له اول با حرف جر و دومی منصوب آمده است؟ 🔸د)لم يهن على طول مدتهم سلطانك، و لم يدحض لترك معاجلتهم برهانك حجتك قائمة لا تدحض، و سلطانك ثابت لا يزول‏ چه احتمالی در غرض از تشویش در لف و نشر می‌دهید؟ 🔸ه) ما أكثر تصرفه في عذابك، و ما أطول تردده في عقابك، و ما أبعد غايته من الفرج، و ما أقنطه من سهولة المخرج!! عدلا من قضائك لا تجور فيه، و إنصافا من حكمك لا تحيف عليه‏ 🔸ه – 1) عامل عدلا و انصافا چیست؟ 🔸ه – 2) نقش جمله های لا تجور فيه و لا تحيف عليه؟ 🔸ه – 3) معنای باب تفعل در تصرف؟ 🔸و) فقد ظاهرت الحجج معنای باب مفاعله در ظاهرت؟ 🔸ز) كل ذلك كان و لم تزل، و هو كائن و لا تزال نوع کان و زال ؟ 🔸ح) و قصاراي الإقرار بالحسور، لا رغبة- يا إلهي- بل عجزا نقش رغبة؟ 🔸ط) أكرم من عندك منصرفي، و إليك منقلبي تجزیه منصرف و منقلب؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هفتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: يا ايها الناس إنما بغيكم على أنفسكم متاع الحياة الدنيا 🔰سوالات: 🔸نقش متاع؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
281.pdf
59.2K
🔴 تمرین دویست و هشتاد و یکم ✳️ ، و و : 📚متن: 🔰سوالات: 🔸با توجه به متن بالا به سئوالات مطرح شده در آن پاسخ دهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتادم ✳️ : 📚متن: تستطردهم بأناتك إلى الإنابة و تترك معاجلتهم إلى التوبة لكيلا يهلك عليك هالكهم و لئلا يشقى بنقمتك شقيهم إلا عن طول الإعذار و بعد ترادف الحجة عليه كرما من فضلك يا كريم و عائدة من عطفك‏ 🔰سوالات: 🔸1. معنای هر کدام از حروف جر؟ 🔸2. نقش عائدة؟ 🔸3. فقره لئلا يشقى بنقمتك شقيهم در برخی نسخ لئلا يشقى بنعمتک شقيهم وارد شده است. با بیان نحوی تناقض محتوایی دو نسخه را رفع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و دوم ✳️ ، و : 📚متن: الملوک حُكَّامٌ عَلَى النَّاسِ وَ الْعِلْمُ حَاكِمٌ عَلَيْهِمْ وَ حَسْبُكَ مِنَ الْعِلْمِ أَنْ تَخْشَى اللَّهَ وَ حَسْبُكَ مِنَ الْجَهْلِ أَنْ تُعْجَبَ بِعِلْمِكَ. 🔰سوالات: 🔸1. از دو جمله اول قیاس بسازید. 🔸2. جامع موجب وصل در فقره و حسبک من العلم ... الخ چیست؟ 🔸3. آیا می توان اثبات کرد «الجاهل لا یخشی الله»؟ 🔸4. در دلالت خبر بر ثبوت ولایت فقیه یک تقریر و یک اشکال با یک جواب طرح کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و سوم ✳️ و : 📚متن: روى أبو مسعود، عن حماد بن مسعدة، عن ابن جريج، عن عكرمة بن خالد، أن أسيدا حدثه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إذا وجد الرجل سرقة، وكان الرجل غير متهم، إن شاء أخذها بالثمن وإن شاء اتبع سارقه.وقضى بذلك أبو بكر، وعمر، وعثمان به برداشتی که از این خبر شده توجه کنید.👇 عن عكرمة بن خالد المخزومي، أن أسيد بن ظهير الأنصاري أحد بني حارثة كان عاملا على اليمامة، وأن مروان كتب إليه أن معاوية كتب إليه: أيما رجل سرقت منه سرقة فهو أحق بها حيثما وجدها، فكتب إلى مروان، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قضى إن كان الذي ابتاعها من الذي سرقها غير متهم، فخير سيدها، فإن شاء أخذ ما سرق منه بثمنه، أو اتبع سارقه، ثم قضى بذلك بعده أبو بكر، وعمر، وعثمان، فكتب بذلك مروان إلى معاوية، فكتب إليه معاوية: إنك لست أنت ولا أسيد بقاضيين علي، ولكني قضيت عليكما فيما وليت، فأرسل مروان إلى أسيد بكتاب معاوية، فقال أسيد: لست أقضي ما وليت بما قال معاوية. فهموا من الخبر أن السارق لا یضمن ان اخذ المالک ماله من مشتریه ممن سرق بالثمن و کان المشتری غیر متهم. 🔰سوالات: 🔸1) اوضح ببیان نحویّ کیفیة دلالة الخبر علی هذه الدعوی. 🔸2) فی الخبر لحن. ما هو؟ 🔸3) ما عندک فی الخبر و هل هو مقبول فی رأیک ام لا؟ لم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: ... اغفر لی ذنبی و اشفنی من مرضی 🔰سوالات: 🔸معنا و متعلق «لام» و «من»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: أَخْبَرَنِي أَبِي الزُّبَيْرِ، أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا كَانَ يَوْمُ أُحُدٍ أَقْبَلَتِ امْرَأَةٌ تَسْعَى حَتَّى كَادَتْ تُشْرِفُ عَلَى الْقَتْلَى قَالَ: فَكَرِهَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ أَنْ تَرَاهُمْ فَقَالَ: «المرأة المرأة» فَقَالَ الزُّبَيْرُ: فَتَوَسَّمْتُ أَنَّهَا أُمِّي صَفِيَّةُ، فَخَرَجْتُ إِلَيْهَا فَلَدَمَتْ فِي صَدْرِي وَكَانَتِ امْرَأَةً جَلْدَةً، وَقَالَتْ: إِلَيْكَ، لَا أَرْضَ لَكَ قَالَ: فَقُلْتُ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ يُحَرِّمُ عَلَيْكِ قَالَ: فَرَجَعَتْ 🔰سوالات: 🔸1. نقش «المرأة المرأة»؟ 🔸2. علت اعراب «ارض»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و یکم ✳️ : 📚متن: «پایه‌های فلسفه صدرالمتألهین امروزه فروریخته است هرچند این فلسفه از حیث تبیین جهان بسیار جالب است. اما نباید چنین پنداشت که این، همان حقیقتی است که پیامبر اسلام(ص) در صدد بیان آن بوده است. البته من به هیچ وجه مخالف فلسفه نیستم و بلکه اکثر اشتغال من پرداختن به فلسفه است ولی این موجب نمی‌شود که آن را از دین تفکیک نکنم. تا وقتی که این دو را از هم تفکیک نکنیم، نمی‌توانیم در ایران فلسفه‌ای داشته باشیم که بتواند حیات امروزی ما را رهبری کند. فلسفه تقلیدی نیست که کسی بیاید و بنشیند و فلسفه بیاورد. فلسفه همیشه‌اندیشه‌ای است که باید از واقعیات گرفته شود. الان واقعیات اجتماع فرق می‌کند. الان نمی‌توانیم فکری که می‌کنیم فقط منحصر به ایران و اسلام باشد؛ فکر ما باید جهانی باشد. باید وجود خودمان را در قالب جهانی پیدا کنیم. ما اکنون از این امر دوریم، یعنی اصلاً جهان بینی ما بیش از حدی که آزادی فردی داشته باشد، جنبه دینی پیدا کرده است.» 🔰سوالات: 🔸مغالطه های متن فوق را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov