eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
328 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین پانصد و سی و نهم ✳️ : 📚متن: قال صلی الله علیه و آله:‏ طالب العلم لا يموت أو يتمتع جده بقدر كده. 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏1، ص: 177 🔰 جامع در استعاره «جدّ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهلم ✳️ : 📚متن: یا اباذر! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ، إِنِّی لَسْتُ کَلَامَ الْحَکِیمِ أَتَقَبَّلُ وَ لَکِنْ هَمَّهُ وَ هَوَاهُ، فَإِنْ کَانَ هَمُّهُ وَ هَوَاهُ فِیمَا أُحِبُّ وَ أَرْضَى، جَعَلْتُ صَمْتَهُ حَمْداً لِی وَ ذِکْراً وَ وَقَاراً وَ إِنْ لَمْ یَتَکَلَّمْ. 👈 الوافي ج ۲۶، ص ۱۸۵ 🔰 غرض از تقدیم مفعول به در «لَسْتُ کَلَامَ الْحَکِیمِ أَتَقَبَّلُ» چیست؟ 🔰 نوع و غرض از اطناب در «وَ إِنْ لَمْ یَتَکَلَّمْ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده رجوع کنید به: 🖇 https://b2n.ir/s28905 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و یکم ✳️ : 📚متن: إنَّ العالِمَ العامِلَ بِغَيرِ عِلمِهِ كالجاهِلِ الحائرِ الّذي لا يَستَفيقُ مِن جَهلِهِ ، بَلِ الحُجَّةُ عَلَيهِ أعظَمُ وَ الحَسرَةُ لَهُ ألزَمُ ، و هُوَ عِندَ اللّه ألوَمُ. 👈 نهج‌البلاغه، خ ۱۱۰ 🔰 یک خلاف قیاس در عبارت بیایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و بیست و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده رجوع کنید به: 🖇 https://b2n.ir/e06039 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و دوم ✳️ : 📚متن: عزّت السلامة حتّى لقد خفي مطلبها، فإن تك في شيء فيوشك أن تكون في الخمول، فإن لم توجد فيه ففي التحلّي و ليس كالخمول، فإن لم تكن فيه ففي الصمت، فإن لم تكن فيه ففي كلام السلف الصالح؛ و السعيد من وجد في نفسه خلوة. 👈 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال ج ۲۰، ص ۷۸۲ 🔰 ترتیب پلکانی فضایل مذکور در این خبر حاوی چه آرایه‌ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و سوم ✳️ : 📚متن: عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اَللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي اَلْأَرْضِ قَدَمَكَ، اِرْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى اَلْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلنَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ 👈 نهج البلاغة/خ 11 🔰 علت عدول از وصل به فصل در فقرات نخست علی‌رغم وجود پررنگ شرایط وصل چیست؟ 🔰 علت وصل در دو فقره پایانی چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و چهارم ✳️ و : 📚متن: وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّى نُوقِعَ وَ لَا نُسِيلُ حَتَّى نُمْطِر 👈 نهج البلاغة/خ 9 🔰 همه می دانیم که سیل بعد از باران است. پس وجه غایت قرار دادن امطار بر سیل چیست؟ 🔰 استعاره کدام یک از دو فقره بدیع‌تر است؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: إِنَّ بَلِیَّتَکمْ قَدْ عَادَتْ کهَیْئَتِهَا یَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلى الله علیه وآله) . 👈 نهج البلاغة/خ ۱۶ 🔰 متعلق کاف تشبیه و یوم چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و سی و هفتم ✳️ : ✅ برای مشاهده رجوع کنید به: 🖇 https://b2n.ir/s99667 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّركِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّة وَ قَالَ اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً 👈 الکافي ج ۱، ص ۴۵۲ 🔰 عامل در «النبوة» چیست؟ 🔰 فعل «أُبَشِّر» چه اعرابی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: عن علی علیه السلام أنه قال: لا تقدموا سفهائکم فی صلاتکم، ولا علی جنائزکم، فإنهم وفدکم إلی ربکم. 👈 جامع احادیث الشیعة، باب عدم جواز الصلاة خلف الصبی والمجنون وولد الزنا وحکم الاقتداء بالسفیه، ح ۵۵۱۰ 🔰 مرجع ضمیر در «فانهم» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: عن أبي عبد الله ع قال: إذا حضر الميت أربعون رجلا فقالوا اللهم إنا لا نعلم منه إلا خيرا قال الله عز و جل قد قبلت شهادتكم و غفرت له ما علمت مما لا تعلمون. 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 254 🔰 معنای حرف جر «مِن» در «مما» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و چهل و نهم ✳️ و : 📚متن: 🌾 فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (سجده/17) 🌾 وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً (اسراء/79) 👈 امام صادق علیه السلام با استشهاد به آیه اول می فرمایند که ثواب نماز شب در کتاب الهی مبین نیست. (بحار الانوار، ج 87، ص 140، الرواية 8) آیت‌الله سعادت‌پرور رحمه‌الله ضمن ادعای تعارض بدوی بین آیه شریفه حسب دلالت فوق با آیه دوم به جمع عرفی بین آن دو پرداخته‌اند. (سر الاسراء، نص‏ج‏1، ص: 190) 🔰 با استفاده از قیاس منطقی و ظرفیت مباحث احکام تعارض در علم اصول، شبهه و پاسخ آن را بازتقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاهم ✳️ : 📚متن: قوله تعالى: ذلِكُمْ‏ أَزْكى‏ لَكُمْ وَ أَطْهَرُ أي أنمى لكم و أعظم بركة، و إلا لكان تأكيدا و التأسيس خير منه. 👈 مجمع البحرین، ماده ز ك و 🔰 برای اصل «التأسيس خير من التأكيد» مدرک بیایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و یکم ✳️ : 📚متن: بااستفاده از کریمه أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (نساء/49) برخی چنین گفته اند: «مشهور صرفیون معنای نسبت و معنای تعدیه را در باب تفعیل دوتا دانسته اند و مختار این است که یکی است به این بیان که معنای هیئت باب، جعل المفعول ذا الحدث است یا حقیقةً و یا ادعائاً. ظاهر آرایه ادبی ... هم این است که هردو تزکیة به یک معنا است و شاهد خوبی است بر همین مدعا.» 🔰 استدلال صرفی فوق از آیه شریفه مبتنی بر کدام آرایه ادبی است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و دوم ✳️ : 📚متن: عَنْ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ نَحْنُ فِي اَلطَّرِيقِ فِي لَيْلَةِ اَلْجُمُعَةِ اِقْرَأْ فَإِنَّهَا لَيْلَةُ اَلْجُمُعَةِ قُرْآناً فَقَرَأْتُ إِنَّ يَوْمَ اَلْفَصْلِ مِيقٰاتُهُمْ أَجْمَعِينَ -
يَوْمَ لاٰ يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ 
إِلاّٰ مَنْ رَحِمَ اَللّٰهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلَّذِينَ رَحِمَ اَللَّهُ وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلَّذِينَ اِسْتَثْنَى اَللَّهُ وَ لَكِنَّا نُغْنِي عَنْهُمْ 👈 بحارالانوار جلد ۲۴،ص ۲۰۵ 🔰 نحات، عطف بر جمله را قبل از اتمام اجزای آن خلاف فصاحت می‌دانند. چه توجیهی برای عطف «فانها لیلة ...» دارید؟ 🔰 غرض از تقیید به «لكن» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و سوم ✳️ : 📚متن: عن أبي السفاتج عن بعض أصحابه‏ أنه سأل أبا عبد الله ع فقال إنا نكون في طريق مكة فنريد الإحرام فلا يكون معنا نخالة نتدلك بها من النورة فنتدلك بالدقيق فيدخلني من ذلك ما الله به أعلم قال ع مخافة الإسراف قلت نعم قال ليس فيما أصلح البدن إسراف إني ربما أمرت بالنقي فيلت بالزيت فأتدلك به إنما الإسراف فيما أتلف المال و أضر بالبدن 👈 مكارم الأخلاق، ص: 57 🔰 آیا از خبر فوق -با اغماض از بحث سندی- می‌توان حکم تجری را استنباط کرد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و چهارم ✳️ و : 📚متن: باری نظر به خاک عزیزان رفته کن تا مجمل وجود ببینی مفصلی آن پنجهٔ کمانکش و انگشت خوشنویس هر بندی اوفتاده به جایی و مفصلی درویش و پادشه نشنیدم که کرده‌اند بیرون ازین دو لقمهٔ روزی تناولی زان گنجهای نعمت و خروارهای مال با خویشتن به گور نبردند خردلی از مال و جاه و منصب و فرمان و تخت و بخت بهتر ز نام نیک نکردند حاصلی 👈سعدی, مواعظ, قصاید 🔰 یک نمونه برای آرایه متناقض‌نما در متن پیدا کنید. 🔰 تناقض ادعایی شاعر را دفع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و پنجم ✳️ و و : 📚متن: فَإِنَّهُ وَ اللَّهِ الْجِدُّ لَا اللَّعِبُ وَ الْحَقُّ لَا الْکذِبُ وَ مَا هُوَ إِلَّا الْمَوْتُ .... قَدْ رَأَیْتَ مَنْ کانَ قَبْلَک مِمَّنْ جَمَعَ الْمَالَ وَ حَذِرَ الْإِقْلَالَ وَ أَمِنَ الْعَوَاقِبَ طُولَ أَمَلٍ وَ اسْتِبْعَادَ أَجَلٍ کیْفَ نَزَلَ بِهِ الْمَوْتُ فَأَزْعَجَهُ عَنْ وَطَنِهِ وَ أَخَذَهُ مِنْ مَأْمَنِهِ مَحْمُولًا عَلَى أَعْوَادِ الْمَنَایَا یَتَعَاطَى بِهِ الرِّجَالُ الرِّجَالَ حَمْلًا عَلَى الْمَنَاکبِ وَ إِمْسَاکاً بِالْأَنَامِلِ . 👈 نهج البلاغة/خ۱۳۲ 🔰 مراجع ضمیر را در جمله اول تعیین کنید. 🔰 نقش «طول» و «استبعاد»، «محمول» و «حمل» چیست؟ 🔰 معنای باب را در «يتعاطی» مشخص کنید. 🔰 «اعواد المنايا» مجاز است یا کنایه؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و ششم ✳️ : 📚متن: جاء في قوله تعالى «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ» (فاطر/37) أنها معاتبة لابن الأربعين و قيل لابن ثمانية عشر 👈 إرشاد القلوب ج ۱، ص ۴۰ 🔰 آیا بین دو نقل جمع عرفی وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هفتم ✳️ : 📚متن: فقیهی برای پاسخ اینکه «آیا لباس آلوده به بول با یک بار شستن در آب کر پاک می شود یا خیر؟» دلیل اجتهادی ندارد. اکنون، بخشی از لباس وی به خون آلوده شده است و احتمال می دهد که بخشی از لباسش نیز به بول آلوده باشد. وی اکنون یک بار این لباس را با آب کر می شوید. 🔰 آیا می‌تواند با این لباس نماز بخواند؟ (نوع شبهه و مجرای اصل مناسب را توضیح بدهید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و هشتم ✳️ : 📚متن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ أَطْيَبَ الْكَسْبِ كَسْبُ التُّجَّارِ الَّذِينَ إِذَا حَدَّثُوا لَمْ يَكْذِبُوا، وَإِذَا ائْتُمِنُوا لَمْ يَخُونُوا، وَإِذَا وَعَدُوا لَمْ يُخْلِفُوا، وَإِذَا اشْتَرُوا لَمْ يَذمُّوا، وَإِذَا بَاعُوا لَمْ يُطْرُوا، وَإِذَا كَانَ عَلَيْهِمْ لَمْ يَمْطُلُوا، وَإِذَا كَانَ لَهُمْ لَمْ يُعَسِّرُوا» 👈 آداب البیهقی/ج1/ص318/ح787 🔰 غرض از اضمار در مقام اظهار چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و پنجاه و نهم ✳️ و : 📚متن: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إنَّما الحَلِفُ حِنْثٌ أَوْ نَدَمٌ". 👈 سنن ابن ماجه، ج‏3، ص: 485 🔰 «الحلف» چه صیغه‌ای است؟ 🔰 غرض از القای خبر چیست؟ 🔰 نوع قصر را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm