eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
342 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚متن: ❇️ 🔴 تمرین ششصد و پانزدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ فإِنَّكَ اَللَّه عَلَى نَعْمَائِكَ وَ جَزِيلِ عَطَائِكَ مَشْكُورٌ وَ لِكُلِّ خَيْرٍ مَذْخُورٌ . 👈 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۵، ص ۳۸۲ 🔰 نقش «الله» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و شانزدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال الحسين بن علي ع أنا قتيل العبرة قتلت مكروبا و حقيق على الله أن لا يأتيني مكروب إلا أرده و أقلبه إلى أهله مسرورا 👈 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 98 🔰 اعراب فعل «اردّ» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ حدثني الحسين بن علي بن الحسين، عن أبيه، عن جده، قال: كان يقال: لا يحل لعين مؤمنة ترى الله يعصى فتطرف حتى تغيره. 👈 الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 55 🔰 اعراب فعل «تطرف» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هجدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ زرارة عن أبي عبد الله ع قال قال أمير المؤمنين ص على المنبر لا يجد أحدكم طعم الإيمان حتى يعلم أن ما أصابه لم يكن ليخطئه و ما أخطأه لم يكن ليصيبه. 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 58 🔰 بیان شریف «حتى يعلم أن ما أصابه لم يكن ليخطئه و ما أخطأه لم يكن ليصيبه» مطابق با کدامیک از مسائل فلسفی است؟ 🌾 الشيء ما لم یجب لم یوجد 🌾 وجوب مسانخت بین علت و معلول 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و نوزدهم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن كميل بن زياد أنه قال سألت مولانا أمير المؤمنين عليه السلام عليا فقلت يا أمير المؤمنين أريد أن تعرفني نفسي قال يا كميل و أي الأنفس تريد أن أعرفك قلت يا مولاي هل هي الا نفس واحدة قال يا كميل إنما هي أربعة النامية النباتية و الحسية الحيوانية و الناطقة القدسية و الكلية الإلهية و لكل واحدة من هذه خمس قوى و خاصيتان فالنامية النباتية لها خمس قوى ماسكة و جاذبة و هاضمة و دافعة و مربية و لها خاصيتان الزيادة و النقصان و انبعاثها من الكبد و الحسية الحيوانية لها خمس قوى سمع و بصر و شم و ذوق و لمس و لها خاصيتان الرضا و الغضب و انبعاثها من القلب و الناطقة القدسية لها خمس قوى فكر و ذكر و علم و حلم و نباهة و ليس لها انبعاث و هي أشبه الأشياء بالنفوس الملكية و لها خاصيتان النزاهة و الحكمة و الكلية الإلهية لها خمس‏ قوى بقا في فناء و نعيم في شقاء و عز في ذل و فقر في غناء و صبر في بلاء و لها خاصيتان الرضا و التسليم و هذه هي التي مبدؤها من الله و إليه تعود قال الله و نفخت فيه من روحي و قال تعالى يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك راضية مرضية و العقل وسط الكل. 👈 تفسير الصافي، ج‏3، ص: 111 🔰 اعراب «أي» در «أي الأنفس تريد أن أعرفك» را بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیستم ✳️ و : 📚متن: ❇️ (14) أَمَّا إِنْ كَانَتْ قُلُوبُكُمْ مَمْلُوءَةً بِمَرَارَةِ الحَسَدِ وَبِالتَّحَزُّبِ، فَلاَ تَفْتَخِرُوا بِحِكْمَتِكُمْ، وَلاَ تُنْكِرُوا الْحَقَّ. (15) إِنَّ هذِهِ الْحِكْمَةَ الَّتِي تَدَّعُونَهَا لَيْسَتْ نَازِلَةً مِنْ عِنْدِ اللهِ، بَلْ هِيَ «حِكْمَةٌ» أَرْضِيَّةٌ بَشَرِيَّةٌ شَيْطَانِيَّةٌ. (16) فَحَيْثُ تَكُونُ مَرَارَةُ الْحَسَدِ وَالتَّحَزُّبُ، يَنْتَشِرُ الْخِلاَفُ وَالْفَوْضَى وَجَمِيعُ الشُّرُورِ. (17) أَمَّا الْحِكْمَةُ النَّازِلَةُ مِنْ عِنْدِ اللهِ، فَهِيَ نَقِيَّةٌ طَاهِرَةٌ، قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ. وَهِيَ أَيْضاً تَدْفَعُ صَاحِبَهَا إِلَى الْمُسَالَمَةِ وَالتَّرَفُّقِ. كَمَا أَنَّهَا مُطَاوِعَةٌ، مَمْلُوءَةٌ بِالرَّحْمَةِ وَالأَعْمَالِ الصَّالِحَةِ، مُسْتَقِيمَةٌ: لَا تُمَيِّزُ وَلاَ تَنْحَازُ وَلاَ تُنَافِقُ. (18) وَالْبِرُّ هُوَ ثَمَرَةُ مَا يَزْرَعُهُ فِي سَلاَمٍ صَانِعُو السَّلاَمِ. 👈 عهد جدید، یعقوب، اصحاح ۳ 🔰 متعلق «حَيْثُ» در «فَحَيْثُ تَكُونُ مَرَارَةُ الْحَسَدِ وَالتَّحَزُّبُ، يَنْتَشِرُ الْخِلاَفُ وَالْفَوْضَى وَجَمِيعُ الشُّرُورِ» چیست؟ 🔰 دو لفظ برای اظهار في مقام الاضمار تعیین کرده و علت آن را بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: كَما لا يُجتَنى‏ مِنَ الشَّوكِ العِنَبُ كَذلكَ لا يَنزِلُ الفُجّارُ مَنازِلَ الأبرارِ، وهُما طَريقانِ، فَأيَّهُما أخَذتُم أدرَكتُم إلَيهِ. 👈 كنز العمّال: 43676 🔰 متعلق «کاف» جاره چیست؟ 🔰 مرجع ضمیر «هما» چیست؟ 🔰 «أدرک» فعل متعدی بنفسه است و یا متعدی به حرف جر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ " روایت درستِ تاریخِ آذربایجان، جزو لوازم تاریخ‌نگاری اسلامی است و وظیفه‌ی همه است که این کار را انجام بدهند؛ اهل فنّش، اهل کارش باید این کار را انجام بدهند." 👈 بیانات امام خامنه‌ای مدظله‌العالي در دیدار با مردم آذربایجانشرقی در تاریخ 1401/11/26 🔰 رابطه جمله دوم (جمله وظیفه اهل فنّش) با جمله اول (جمله وظیفه همه) چیست؟ تبیین مجمل، تخصیص و یا ... . 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ قيل لأمير المؤمنين ما الاستعداد للموت قال أداء الفرائض و اجتناب المحارم و الاشتمال على المكارم ثم لا يبالي أن وقع على الموت أو الموت وقع عليه و الله لا يبالي ابن أبي طالب أن وقع على الموت أو الموت وقع‏ عليه. 👈 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 297 🔰 معطوف علیه «أو» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و چهارم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال لي أبو عبد الله ع يا عبد العزيز إن الإيمان عشر درجات بمنزلة السلم يصعد منه مرقاة بعد مرقاة فلا يقولن صاحب الاثنين لصاحب الواحد لست على شي‏ء حتى ينتهي إلى العاشر فلا تسقط من هو دونك فيسقطك من هو فوقك و إذا رأيت من هو أسفل منك بدرجة فارفعه إليك برفق و لا تحملن عليه ما لا يطيق فتكسره- فإن من كسر مؤمنا فعليه جبره. 👈 اصول الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 45 🔰 نقش «مرقاة» چیست؟ 🔰 معنای «باء» در «بدرجة» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ السلام على بقية الله في بلاده و حجته على عباده و المنتهى إليه مواريث الأنبياء و لديه موجود آثار الأصفياء 👈 المزار (للشهيد الاول)، ص: 209 ❇️ السلام على بقية الله في بلاده و حجته على عباده و المنتهى إليه مواريث الأنبياء و لديه موجودة آثار الأصفياء 👈 البلد الأمين و الدرع الحصين، النص، ص: 286 🔰 جمله آخر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ الحمد لله .... الذي عجزت الملائكة على قربهم من كرسي كرامته و طول ولههم إليه و تعظيم جلال عزه و قربهم من غيب ملكوته أن يعلموا من أمره إلا ما أعلمهم و هم من ملكوت القدس بحيث هم من معرفته على ما فطرهم عليه أن قالوا- سبحانك لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الحكيم‏ 👈 التوحيد (للصدوق)، ص: 49 🔰 «أعلم» چند مفعولی است؟ 🔰 معنای «علی» در «على قربهم» چیست؟ 🔰 جمله «هم من ملكوت القدس بحيث هم من معرفته على ما فطرهم عليه أن قالوا» چه نقشی دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ فیه رجال یحبون أن یتطهروا و الله یحب المطّهّرین 👈 سوره مبارکه توبه/ آیه 108 🔰 آیا از دو قضیه فوق می‌توان قیاس منتجی استخراج نمود؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ عن الصادق ع أنه قال: ما من مؤمن إلا و له مثال في العرش فإذا اشتغل بالركوع و السجود و نحوهما فعل مثاله مثل فعله فعند ذلك تراه الملائكة عند العرش و يصلون‏ و يستغفرون له و إذا اشتغل العبد بمعصية أرخى الله تعالى على مثاله سترا لئلا تطلع الملائكة عليها فهذا تأويل يا من أظهر الجميل و ستر القبيح 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏54، ص: 354 🔰 مفاد خبر شریف با قول به هیولای اولی ملائمت دارد. دلالت خبر را برای اثبات هیولی تحریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و بیست و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ ارجحن: ثَقُل حتى مال لثِقْله، و هو من الرُّجْحان 👈 الفائق ؛ ج‏2 ؛ ص12 🔰 وجه چسبیدن نون مشدد به فعل ماضی چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی‌ام ✳️ و و : 📚متن: ❇️ ... فقال له أبو جعفر ع ... أخبرك أن الله تبارك و تعالى كان و لا شي‏ء غيره و كان عزيزا و لا أحد كان قبل عزه و ذلك قوله سبحان ربك رب العزة عما يصفون و كان الخالق قبل المخلوق و لو كان أول ما خلق من خلقه الشي‏ء من الشي‏ء إذا لم يكن له انقطاع أبدا و لم يزل الله إذا و معه شي‏ء ليس هو يتقدمه و لكنه كان إذ لا شي‏ء غيره و خلق الشي‏ء الذي جميع الأشياء منه و هو الماء الذي خلق الأشياء منه فجعل نسب كل شي‏ء إلى الماء و لم يجعل للماء نسبا يضاف إليه‏ 👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 94 🔰 متعلق جار در «من الشي‏ء » چیست؟ 🔰 آیا می‌توانید استدلال متن را در قالب قیاس استثنایی و اقترانی تحریر کنید؟ 🌾 برخی در ذیل خبر گفته‌اند: «فيه رد على ما زعمته الفلاسفة و من تابعهم أن كل حادث مسبوق بمادة» 🔰 آیا این استدلال تمام است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) یکم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-43 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ أنت منزل الغنى و البركة على العباد قاهر مقتدر أحصيت أعمالهم و قسمت أرزاقهم و جعلتهم مختلفة ألسنتهم و ألوانهم خلقا (نخ: خلق) من بعد خلق لا يعلم العباد علمك و لا يقدر العباد قدرك‏ 👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 851 🔰 نقش کلمه‌های «علم» و «قدر» و «خلق» طبق دو نسخه چیست؟ 🔰 علت فصل در جمله‌های «أحصيت أعمالهم » و «لا يعلم العباد علمك» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و دوم ✳️ و : 📚متن: ❇️ آن زمان که آرزوی دیدن جانم باشد در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم 👈 دیوان لسان الغیب، غزلیات، غزل 347 🔰 شاعر برای اینکه مخاطب را جان خود بداند از چه آرایه‌ای استفاده نموده است؟ تجرید، تشبیه، کنایه، ... . 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیستم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-42 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ إلهي أنت من حلمك تعصى و من كرمك و جودك تطاع فكأنك لم تعص و أنا و من لم يعصك سكان أرضك فكن علينا بالفضل جوادا و بالخير عوادا يا أرحم الراحمين‏ 👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 852 ♻️♻️ هیچ کس نافرمانی خداوند را از روی تمرد و سرکشی نسبت به او نمی‌کند. بلکه حلم او است که موجب می‌شود بندگان به سبب میل نفس دچار گناه گردند و لذت موهوم گناه ایشان را بفریبد و گرنه فطرت انسان‌ها میل به بندگی دارد و نه عصیان. کمالات پروردگار چنان است که طبعاً همه بالفطرة فرمانبر تکالیف او باشند و لذا گناه و نافرمانی چنان خدایی خلاف سرشت بشری است. پروردگارا! مرا که از روی غفلت تبعیت هوای نفس کرده‌ام و لذت گناه و نه میل سرکشی و طغیان بر خدای مهربانی چون تو موجب آلودگی‌ام شده در کنار پاکان درگاهت ببین و با ما یک رفتار نما؛ یعنی بخشش و نیکی‌ات را بر ما ببار. 🔰 در برداشت فوق از متن دعای شریف کدام قاعده علم معانی به‌کار نرفته است؟ (تفسیر متن را به متن مهندسی معکوس کنید.) 🌾 اغراض تقیید به نواسخ 🌾 اغراض تقیید به توابع 🌾 اغراض تعریف مسندالیه به ضمیر 🌾 اغراض تقدیم متعلقات فعل 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-h-8 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-s-107 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-44 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) شانزدهم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-16 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm